2017 / IV. − 9. tanulmány −
November 25 − December 1Nincs többé kárhoztatás
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Róma 8:1-17
„Nincsen azért immár semmi kárhoztatásuk azoknak, akik Krisztus Jézusban
vannak, kik nem test szerint járnak, hanem Lélek szerint”
(Róm 8:1).
A Római levél 8. fejezete Pál válasza a 7. fejezetre, ahol kétségről, kudarcról
és kárhoztatásról beszél. A 8. fejezetben azonban a kárhoztatás helyébe Jézus
Krisztus által szabadság és győzelem lép.
A 7. fejezetben Pál azt adja tudtunkra, hogy ha elutasítjuk Krisztust, akkor
az ott ecsetelt nyomorult állapotok jellemeznek bennünket. Szolgái leszünk a
bűnnek, nem tudjuk azt tenni, amit választunk. A 8. Fejezetben viszont kifejti:
Jézus Krisztus szabadulást kínál a bűntől, valamint lehetőséget arra, hogy
megtegyük a jót, amit szeretnénk, amit különben testünk meghiúsítana.
A fejezetet az apostol ezután szabadságunk végtelen árának érzékeltetésével
folytatja. Krisztus, az Isten Fia emberré lett, mert csak így kerülhetett közel
hozzánk, csak így lehetett tökéletes példaképünk és helyettesünk, aki vállalta
értünk a halált. A „bűn testének
hasonlatosságában” jött el (3. vers), következésképpen a törvény igaz
elvárása beteljesülhet bennünk (4. vers). Más szóval, Krisztus lehetővé tette a
hívők számára a bűn feletti győzelmet, illetve a törvény pozitív elvárásainak
való megfelelést, nem az üdvösség eszközeként, hanem következményeként. A
törvénynek való engedelmesség nem volt és soha nem is lehet az üdvösség
eszköze.
Ez volt Pál és Luther üzenete, tehát legyen ez a mi üzenetünk is!
JÉZUS KRISZTUSBAN |
November 26 |
Vasárnap |
„Nincsen azért immár semmi kárhoztatásuk azoknak, akik Krisztus Jézusban
vannak, kik nem test szerint járnak, hanem Lélek szerint”
(Róm 8:1). Mit jelent a „semmi kárhoztatásuk” kifejezés? Semmi
kárhoztatás mire nézve? Miért olyan jó hír ez?
A páli levelekben gyakori kifejezés a „Krisztus Jézusban”. Ahhoz, hogy valaki
Krisztus Jézusban legyen, el kell Őt
fogadnia személyes Megváltójának. Az ilyen ember feltétel nélkül bízik
Krisztusban és eltökéli, hogy úgy él, mint Ő. Szoros, személyes kapcsolata
alakul ki vele.
„A
Krisztus Jézusban”
megfogalmazást Pál szembeállítja „a testben” kifejezéssel, valamint a 7.
fejezetben ecsetelt tapasztalattal. Leírja, hogy a kárhoztatás alatt lévő
ember, aki nem adta át életét Krisztusnak, még testi, vagyis a bűn szolgája,
halálos ítélet alatt áll (11., 13. és 24. vers) és a „bűn törvényének” szolgál (23. és 25. vers). Nyomorúságos az
állapota (24. vers).
Ám amikor átadja magát Jézusnak, azonnali változás
következik be az Istennel való kapcsolatában. Míg korábban törvényszegőként
elítélve, immár tökéletesen áll Isten színe előtt, úgy, mint aki sosem
vétkezett, mert Jézus Krisztus igazsága teljesen befedi. Nincs már semmi
kárhoztatása, de nem mintha hibátlan, bűntelen vagy az örök életre méltó lenne
(világos, hogy nem az), hanem mert Jézus tökéletessége áll helyette Isten
előtt. Ezért nem éri többé kárhoztatás. A jó hírnek azonban itt még nincs vége!
Mi
szabadítja fel az embert a bűn szolgaságából (Róm 8:2)?
Az „élet lelkének
törvénye” itt Krisztusnak az emberiség megmentéséért hozott tervét jelenti,
ellentétben a „bűn és halál törvényével”, ami által a 7. fejezet szerint a bűn
uralkodik, majd halálba dönt. Krisztus törvénye ezzel szemben életet és
szabadságot ad.
„Minden lélek, aki nem hajlandó átengedni magát Istennek, egy másik erő
uralma alá kerül. Nem önmagáé. Beszélhet szabadságról, mégis a legalávalóbb
szolgaságban van… Azzal ámítja önmagát, hogy saját ítéletei szerint jár el,
valójában azonban a sötétség fejedelmének akaratát követi. Krisztus azért jött,
hogy letörje a lélekről a bűn rabságának bilincseit” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent
Kiadó, 394. o.). Szolgák vagyunk vagy Krisztusban szabadok? Honnan tudhatjuk
biztosan?
AMI A TÖRVÉNYNEK LEHETETLEN |
November 27 |
Hétfő |
Bármilyen jó is a törvény (a ceremoniális és az erkölcsi
vagy épp mindkettő), mégsem adhatja meg azt, amire leginkább szükségünk van,
tudniillik, hogy biztosítsa megváltásunkat, vagyis megszabadítson a bűn okozta
kárhozattól és haláltól. Ehhez Jézusra van szükségünk.
Róm
8:3-4 versei szerint mit tett Krisztus, amire a törvény természeténél fogva
képtelen?
_____________________________________________________________
Isten gyógyírt biztosított azzal, hogy elbocsátotta Fiát
a „bűn testének hasonlatosságában” és
kárhoztatta „a bűnt a testben.” Krisztus
testet öltése a megváltási terv fontos lépése volt. A keresztet méltán
magasztaljuk, ám a megváltási terv megvalósításában éppen olyan jelentőséggel
bír Krisztus élete „a bűn testének
hasonlatosságában”.
Isten elküldte Krisztust, ezzel lehetővé vált, hogy
megfeleljünk a törvény igazságos követelményeinek, vagyis hogy a törvény által
elvárt helyes tetteket gyakoroljuk. „A
törvény alatt” (Róm 6:14) ez lehetetlen volt, „Krisztusban” azonban már lehetséges.
Mindazonáltal ne feledjük, hogy a törvény
elvárásainak teljesítése nem jelenti, hogy így kiérdemeljük az üdvösséget! Ez
lehetetlen, mindig is az volt. Egyszerűen csak arról van szó, hogy aszerint
élünk, amire Isten képessé tesz. Ez az engedelmesség élete, amelyben a testet
megfeszítettük „indulataival és kívánságaival
együtt” (Gal 5:24), Krisztus jellemét tükrözve.
A 4. versben a „járunk” jellegzetes kifejezés, az egész életvitelre vonatkozik. A test itt a meg nem újult embert takarja,
a meggyőződésre jutás előtt vagy után. Test szerint járni annyi, mint önző
kívánságok uralma alatt élni. Ezzel szemben a Lélek szerint való járás az,
amikor az ember eleget tesz a törvény igaz elvárásainak. Ez pedig csak a
Szentlélek segítségével történhet meg. Egyedül Krisztus Jézusban áll
szabadságunkban azt tenni, amit a törvény megkíván, Krisztus nélkül nincs ilyen
szabadságunk. A bűn szolgája számára lehetetlen megvalósítani a jót, amit
akarna tenni (lásd Róm 7:15, 18).
Mennyire tudjuk betartani a törvényt? A törvény általi üdvözülés
gondolatát félretéve, vajon elmondható rólunk, hogy „a törvény igazsága beteljesül” bennünk? Mi az oka, ha nem így van?
Milyen suta kifogásokkal igyekszünk magyarázni viselkedésünket?
TEST VAGY LÉLEK |
November 28 |
Kedd |
„Mert a test szerint valók a test dolgaira
gondolnak; a Lélek szerint valók pedig a Lélek dolgaira. Mert a testnek
gondolata halál; a Lélek gondolata pedig élet és békesség”
(Róm 8:5-6). Időzzünk el ezeknél az
igéknél! Milyen alapvető üzenet árad belőlük? Mit árulnak el az
életvitelünkről?
_____________________________________________________________
Míg az emberek egyik csoportjának a testi
kívánságok teljesítésén jár az esze, addig a másiknak a Lélek dolgain, hogy azt
tegyék, amire Ő indítja őket. Az elme határozza meg a tetteket, így e két
csoport élete és cselekedetei különbözőek lesznek.
Mire képtelen a test gondolata (Róm 8:7-8)?
_____________________________________________________________
A test vágyainak a kielégítésére
összpontosító gondolkodás valójában nem más, mint ellenségeskedés Istennel. Aki
így gondolkodik, mit sem törődik Isten akaratának teljesítésével, sőt lázad
ellene, nyíltan becsmérelve törvényét.
Pál különösen nagy hangsúlyt kíván helyezni
arra, hogy Krisztus nélkül lehetetlen megtartani Isten törvényét. Újra és újra
visszatér a gondolathoz: mindegy, hogy mennyire igyekszik az ember, Krisztus
nélkül képtelen a törvénynek engedelmeskedni.
Pálnak kifejezetten az volt a szándéka, hogy
meggyőzze a zsidókat: a Tóránál (a törvényüknél) többre van szükség.
Életvitelük ugyanis azt bizonyította, hogy az isteni kinyilatkoztatás ellenére
éppen olyan bűnök terhelik őket, mint a pogányokat (Róma 2). Mindebből az a
tanulság, hogy szükségük van a Messiásra. Nélküle a bűn szolgái maradnak, nem
tudnak kitörni uralma alól.
Ezt válaszolta Pál a zsidóknak, akik nem
értették, hogy miért nem elég az üdvösségre nézve többé az, amit Isten az
Ószövetségben adott. Elismerte, hogy amit tettek, az jó, de el kell fogadniuk a
Messiást is, aki már eljött.
Tekintsünk vissza az elmúlt huszonnégy órára! Tetteinket a Lélek vagy a
testünk irányította? Mit árul el a válaszunk önmagunkról? Amennyiben tetteinket
a testi kívánság határozta meg, milyen változásokra van szükség? Mit tehetünk
ennek érdekében?
KRISZTUS MIBENNÜNK |
November 29 |
Szerda |
A folytatásban Pál szembeállítja az ember előtt álló, az
életviteléből adódó két lehetőséget: a Lélek szerintit – azaz az Isten nekünk
ígért Szentlelke szerintit – és a bűnös testi természet által meghatározottat.
Az egyik örök életre vezet, a másik örök halálra. Nincs középút. Jézus
szavaival: „Aki velem nincsen, ellenem
van; és aki velem nem gyűjt, tékozol” (Mt 12:30). Ennél már nemigen lehet
világosabban, egyértelműbben fogalmazni.
Milyen
ígéretet talál Róm 8:9-14 verseiben, aki teljesen átadja magát Krisztusnak?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ez a szakasz a „testben” való életet szembeállítja a
„lélekben” való élettel. A „lélekben” való életet Isten Lelke, a Szentlélek
vezérli. Isten Lelkét ez a fejezet Krisztus Lelkének is mondja, talán abban az
értelemben, hogy Ő képviseli Krisztust, aki általa lakozik a hívőben (9. és 10.
vers).
Ezekben az igékben Pál visszatér ahhoz a képhez, amit
Róm 6:1-11 verseiben használt. A „bűn teste”, vagyis a bűnnek szolgáló test
képletesen meghal a keresztségben. Az óember „ővele megfeszíttetett” (6. vers). Amiképpen azonban a keresztség
sem csak temetésből (alámerülésből) áll, hanem feltámadásból (a vízből való
felemelkedésből) is, úgy a megkeresztelt ember is új életre kel. Ez azt
jelenti, hogy a régi énünket nap mint nap halálra kell adnunk, méghozzá saját
döntésünkkel. Isten nem veszi el az ember szabadságát. Még a bűn óemberének
halála után is lehet vétkezni. Pál ezt írta a kolossébelieknek: „Öldököljétek meg azért a ti földi
tagjaitokat” (Kol 3:5).
Így tehát a keresztség után is megmarad a bűn elleni
küzdelem. A különbség viszont ott van, hogy akiben a Lélek lakozik, azt már
isteni erő segíti győzelemre. Mivel az ember csodálatos módon megszabadult a
bűn szolgaságából, kötelessége, hogy többé ne szolgáljon a bűnnek.
A Jézust feltámasztó Isten Lelke lakozik bennünk, feltéve, ha engedjük.
Időzzünk még el ennél a kérdésnél! Gondoljunk csak bele, milyen erő áll a
rendelkezésünkre! Ugyan mi tart vissza attól, hogy helyesen éljünk vele?
A FIÚSÁGNAK LELKE |
November 30 |
Csütörtök |
Hogyan írja le Pál a Krisztusban való új kapcsolatot (Róm 8:15)? Milyen
reményt meríthetünk ebből az ígéretből, és hogyan lesz ez valósággá az
életünkben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az új kapcsolat félelemtől mentes. A
rabszolga fogságban van, életét az urától való szüntelen rettegésben tölti. Szolgálatának
hosszú évei után semmit nem nyer. Más a helyzet azonban azzal, aki elfogadja
Jézus Krisztust. Először is, önkéntes szolgálatra jelentkezik. Másodszor,
félelem nélkül szolgál, mivel „a teljes
szeretet kiűzi a félelmet” (1Jn 4:18). Harmadszor pedig, fogadott
gyermekként felbecsülhetetlen értékű örökség várományosa.
„A törvényvallással való összhangra törekvés
kelti a szolgaság lelkét, ha az ember a saját erejéből igyekszik eleget tenni a
törvény követeléseinek. Csak az ábrahámi szövetség alá kerülve lehet reményünk,
mert ez a kegyelem szövetsége a Krisztus Jézusba vetett hit által” (Ellen G.
White megjegyzései, The SDA Bible
Commentary. 6. köt., 1077. o.).
Mi biztosít arról, hogy Isten valóban elfogadott gyermekének (Róm 8:16)?
_____________________________________________________________
A Lélek belső tanúsága megerősíti, hogy
Isten elfogadott. Noha nem biztonságos kizárólag az érzésekre hallgatni, mégis,
aki legjobb tudása szerint követi az Ige világosságát, azt egy belső hang arról
biztosítja, hogy Isten a gyermekévé fogadta.
Róm 8:17 verse valóban azt jelenti ki, hogy
örökösök vagyunk, vagyis Isten családjának tagjai. Örökösként, gyermekként
pedig az Atyánktól való nagyszerű örökség várományosai lettünk. Ezt nem
érdemeljük meg, csak azért kapjuk, mert Istenben új státuszt nyertünk, Jézus
helyettünk vállalt halála árán.
Milyen közel állunk az Úrhoz? Tényleg ismerjük Őt vagy csak tudunk róla?
Mi az, amit meg kell változtatni az életünkben ahhoz, hogy szorosabb legyen a
kapcsolatunk Teremtőnkkel és Megváltónkkal? Mi tart vissza ettől? Miért?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 1 |
Péntek |
„A megváltási terv nem ígér szenvedésektől és
küzdelmektől mentes földi életet a hívőknek. Ellenkezőleg, arra szólít fel,
hogy Krisztus lábnyomában járjanak, önmegtagadás és elmarasztalások közepette…
A krisztusi jellem az ilyen próbák és üldöztetések következtében alakul ki és
mutatkozik meg népében… Nevel, edz és felkészít az elkövetkező dicsőségre, ha
osztozunk Krisztus szenvedéseiben” (The
SDA Bible Commentary. 6. köt., 568-569. o.).
„Az Isten trónjától leeresztett lánc elég hosszú ahhoz,
hogy a legnagyobb mélységbe is leérjen. Krisztus még a legbűnösebb embert is ki
tudja emelni a züllés gödréből, hogy oda helyezze, ahol Isten gyermeke, egy
örökké tartó örökség várományosa lehet Krisztussal” (Ellen G. White: Testimonies for the Church. 7. köt.,
229. o.).
„Az egész menny felmagasztaltja jött el a világunkba,
hogy emberi természetben álljon az emberiség élére, s így igazolja a bukott
angyalok és az el nem bukott világok lakói előtt, hogy Isten segítségével
mindenki képes az Ő parancsolataihoz való engedelmességben járni…
Megváltónk megfizette értünk a váltságdíjat. Senki
számára nem szükségszerű, hogy Sátán szolgája legyen. Krisztus mindenható
támogatóként áll mellettünk” (Ellen G. White: Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 1. köt., Budapest, 1999,
Advent Kiadó, 286-287. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Olvassuk
el újból az előbbi White-idézeteket! Minek a reményét meríthetjük belőlük?
Hogyan valósulhatnak meg a győzelem ígéretei az életünkben? Miért nem érjük el
mindazt, amire Krisztusban ígéretet kaptunk?
2.
Hogyan
lehetséges a gyakorlatban gondolatainkat naponként a „Lélek dolgaira” összpontosítani (Róm 8:5)? Ez mit jelent? Mit kíván
a Lélek? Mit nézünk meg, olvasunk el vagy gondolunk, ami megnehezíti, hogy ezt
elérjük?
3.
Vajon a
nagy küzdelemben melyik oldalon állunk? Nincs semleges terület! Mi minden
következik ebből a rideg tényből? Hogyan kell hatnia ennek a felismerésnek az
életünkre, a döntéseinkre, még a „kisebb” dolgokban is?
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
EGY KŐ MÉGIS
Sok mindent nem tudhatunk
a mi gyalázatunkról,
kicsináltatásunkról;
Szellemi hatalmasság gyúrt széjjel minket
a saját képére, hasonlatosságára.
Végtelen fekete gombolyag,
démoni végtermék lettünk.
Egy kő mégis továbbizzik valahol legbelül,
s a hazatérés is olyan egyszerűnek tűnik,
a hízott tulkok sült illata,
a ház előtt álló szikár alak,
s borostyán-szerelme,
mely fölkúszik a bokától a tarkóig,
hogy aztán az égjen, ropogjon.
Majd lefeslik korom, pernye,
hogy feltetsszék
az arany.