2017 / IV. − 8. tanulmány −
November 18 − 24Róma 7 embere
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Róma 7
„Most azonban, miután meghaltunk arra
nézve, ami fogva tartott bennünket, megszabadultunk a törvénytől, hogy a Lélek
újdonságában szolgáljunk, nem pedig a betű ódonságában”
(Róm 7:6, ÚRK).
Csak kevés olyan fejezet van a Bibliában, ami annyi vitát váltott ki, mint a Római levél 7. fejezete. A szóban forgó kérdésről ezt olvassuk: „Az egész levél egyik legvitatottabb problémája a 14-25. versek értelme. A legfőbb kérdés, hogy vajon egy ilyen heves erkölcsi küzdelem lehet-e önéletrajzi leírás, és ha igen, akkor vajon Pál a megtérése előtti vagy utáni tapasztalatát írja-e le. Az apostol a bűnnel folytatott saját küzdelméről beszél, ez nyilvánvaló szavai egyszerű jelentéséből (vö. 7-11. versek [Ellen G. White: Jézushoz vezető út. Budapest, 2008, Advent Irodalmi Műhely, »A bűnösnek Krisztusra van szüksége« c. fejezetből, 14-15. o.]). Továbbá az is bizonyos, hogy olyan küzdelmet ír le, amelyet többé-kevésbé mindenki átél Isten törvényének elvárásaival szembesülve” (The SDA Bible Commentary. 6. köt., 553. o.).
A bibliakutatók véleménye tehát eltér arra vonatkozóan, hogy Pál a megtérése előtti vagy utáni tapasztalatát írja-e le a Római levél 7. fejezetében. Bármely állásponton legyünk is, a lényeg, hogy Jézus igazsága befedez, és az Ő igazságában tökéletesként állunk Isten előtt, aki megígéri: megszentel, győzelmet ad a bűn felett és „Fia ábrázatához” hasonlatossá tesz (Róm 8:29). E fontos pontokat kell tudnunk és tapasztalnunk, miközben igyekszünk az örökkévaló evangéliumot hirdetni „minden nemzetségnek és ágazatnak, és nyelvnek és népnek” (Jel 14:6).
„MEGHALTATOK
A TÖRVÉNYNEK” |
November 19 |
Vasárnap |
Pál milyen példával szemlélteti Róm 7:1-6
verseiben az olvasóknak a törvényhez való viszonyát? Mire akar ezzel rámutatni?
_____________________________________________________________
Egy
kissé bonyolult Pál példája Róm 7:1-6 szakaszában, de a rész figyelmes elemzése
segít nyomon követni érvelését.
A
levél egészének összefüggésében Pál a Sínai-hegynél felállított istentiszteleti
renddel foglalkozik. Amikor a törvény kifejezést
használja, gyakran erre gondol. Az izraeliták nehezen értették, hogy az egykor
Istentől kapott rend a Messiás eljövetelével véget ér. Pálnak azzal a
problémával kellett foglalkoznia, hogy a zsidó hívők még nem akarták feladni
azt, ami addigi életükben olyan fontos szerepet játszott.
Lényegében
az apostol a következő példát mondja: ha egy nő házas, a törvény a férjéhez
köti, és amíg a férj él, nem élhet más férfival. Férje halála után azonban
felszabadul a törvény alól, ami eddig hozzá kötötte (3. vers).
Hogyan alkalmazza Pál a házasság
törvényének példáját a judaizmus rendszerére (Róm 7:4-5)?
_____________________________________________________________
Amint
férje halálakor az asszony felszabadul a törvény alól, úgy a testben való régi
élet halála Jézus Krisztus által felszabadítja a zsidókat a törvény alól, amit
egészen addig meg kellett tartaniuk, amíg előképeit a Messiás be nem töltötte.
A zsidók így már minden kötöttség nélkül „újraházasodhattak.” Szabadon
vőlegényüknek választhatták a feltámadt Messiást, hogy gyümölcsöt teremjenek
Istennek. E szemléltetéssel Pál ismét csak arról akarta meggyőzni a zsidókat,
hogy bátran elszakadhatnak a régi rendszertől.
Figyelembe véve, amit Pál és a Biblia egésze a Tízparancsolatnak
való engedelmességről kijelent, értelmetlen lenne azt állítani, hogy ezzel az
apostol a Tízparancsolat hatályon kívül kerülését tanította a zsidó hívőknek.
Akik erre hivatkozva érvelnek az erkölcsi törvény érvénytelensége mellett, valójában
nem az egész Tízparancsolat, hanem csak a hetedik nap, a szombat eltörlését
hangoztatják. Aki Róm 7:4-5 verseit úgy értelmezi, mint ami a szombat
érvénytelenítését, illetve annak a vasárnappal való felváltását tanítja, olyan
jelentést tulajdonít ennek a résznek, ami Pál szándékával nem egyezett.
A BŰN ÉS A TÖRVÉNY |
November 20 |
Hétfő |
Ha Pál a Sínai-hegynél adott egész törvényrendszerről beszél,
akkor mit kezdünk Róm 7:7 versével, ami a Tízparancsolat egy konkrét tételét
említi? Vajon nem cáfolja ez a tegnapi tanulmány álláspontját, miszerint nem a
Tízparancsolat eltörlésére utalt? A válasz: Nem! Észben kell tartanunk, hogy
Pálnál a törvény kifejezés a
Sínai-hegynél adott egész rendszerre
vonatkozik, ami magában foglalja ugyan az erkölcsi törvényt, de semmiképpen nem
korlátozódik arra. Érvelése során az apostol tehát nyugodtan idézhet belőle,
mint ahogy a zsidó törvényrendszer bármely más részéből is. Krisztus halálával
ugyan a rendszer érvényét vesztette, ám ez nem jelentette az erkölcsi törvény
eltörlését is, ami létezett már a Sínai előtt és érvényben maradt a Golgota
után is.
Mit mond Pál a törvény és a bűn viszonyáról
Róm 7:8-11 verseiben?
Isten kijelentette magát a zsidóknak, és részletesen kifejtette,
hogy az erkölcsi, a polgári, a ceremoniális és az egészségügyi kérdéseket
illetően mi jó és mi rossz. Azt is elmondta, hogy a különböző parancsolatok
megszegésének mi a büntetése. A bűn Isten kinyilatkoztatott akaratának áthágása
– ezt a meghatározást találjuk itt. Pál úgy érvel, hogy nem tudta volna: bűn
kívánni, ha erről a „törvény” nem világosítja fel. Isten kinyilatkoztatott
akaratának áthágása bűn, tehát aki nem ismeri a kinyilatkoztatott akaratot, nem
tudja, hogy bűnt követ el. A kinyilatkoztatott akaratot megismerve az ember
felismeri saját bűnösségét is, valamint azt, hogy a halál kárhoztatása alatt
áll, és ebben az értelemben meghal. Érvelésével Pál itt és ebben az egész
szakaszban arra akarja rávezetni a zsidókat – akik a „törvényt” tisztelik –,
hogy meglássák Krisztusban a törvény beteljesedését. Megmutatja, hogy bár a
törvény szükséges, feladata korlátozott. Isten azt akarta, hogy a törvény
rámutasson a megváltás szükségességére, nem a megváltás elérésének eszközéül
szánta.
„Pál apostol saját tapasztalatát
említve egy fontos igazságra világít rá a megtérés munkájával kapcsolatban. Azt
mondja: »Én pedig éltem régen a törvény
nélkül« – nem érzett kárhoztatást; »de
ama parancsolatnak eljövetelével« – amikor Isten törvénye hatott a
lelkiismeretére, »felelevenedék a bűn, én
pedig meghalék«. Akkor meglátta, hogy bűnös, akit az isteni törvény elítél.
Figyeljük meg, hogy nem a törvény, hanem Pál az, aki meghalt” (Ellen G. White
megjegyzései, The SDA Bible Commentary. 6.
köt., 1076. o.).
Milyen értelemben „haltunk meg” a törvény
előtt? Ezek szerint mit tett értünk Jézus azzal, hogy új életet kínál fel
nekünk?
A SZENT TÖRVÉNY |
November 21 |
Kedd |
Hogyan értsük Róm 7:12 versét az eddig
tárgyaltak tükrében?
_____________________________________________________________
A zsidók tisztelték a törvényt, ezért Pál minden lehetőséget
megragad annak magasztalására. A törvény jó arra, amire Isten szánta, de nem
végezheti el azt, amire nem rendeltetett, a bűntől való megváltást. Ehhez
Jézusra van szükségünk, mert a törvény – legyen az a zsidó rendszer egésze vagy
konkrétan az erkölcsi törvény – nem válthat meg. Erre csak Jézus és az Ő
igazsága képes, amiben hit által részesülünk.
Mit okol Pál a „halál”
állapotáért, és mit ment fel? Miért fontos ez a megkülönböztetés (Róm 7:13)?
_____________________________________________________________
Ebben a versben az apostol a lehető legjobb értelemben beszél a
„törvényről”. A bűnt, nem pedig a törvényt hibáztatja rettentő bűnösségéért, vagyis
a „minden kívánság” (8. vers)
tettéért. A törvény – a magatartás isteni mércéje – önmagában jó, de Pált mint
bűnöst kárhoztatja.
Miért mutathatta a törvény
olyannyira bűnösnek Pált (Róm 7:14-15)?
_____________________________________________________________
Pálnak – testi ember lévén – Krisztusra volt szüksége. Csak Jézus
Krisztus képes megszabadítani a kárhozattól (Róm 8:1). Egyedül Jézus Krisztus
menthette ki Pált a bűn rabságából. Az apostol úgy beszél önmagáról, mint aki „bűn alá [van] rekesztve”. Mivel a bűn szolgája, nincs szabadsága, nem csinálhatja
azt, amit akar. Bár igyekszik azt tenni, amire a törvény készteti, csakhogy a
bűn nem engedi. Az apostol ezzel a példával akarta bemutatni a zsidóknak, hogy
szükségük van a Messiásra. Már korábban kifejtette, hogy csak kegyelem alatt
lehetséges a győzelem (Róm 6:14). Ugyanezt a gondolatot hangsúlyozza a Római
levél 7. fejezetében. A „törvény” alatt élni annyi, mint a bűn, vagyis egy
könyörtelen úr szolgálatában állni.
Tapasztalatunk szerint hogyan kerül az ember
a bűn fogságába? Próbáltunk már játszani a bűnnel, azt gondolva, hogy
uralkodhatunk rajta, amíg egy kegyetlen és könyörtelen zsarnok hatalma alatt
nem találtuk magunkat? Ilyen az élet! Miért annyira fontos tehát átadni magunkat
Jézusnak és naponta meghalni az énünknek?
A RÓMAI LEVÉL 7. FEJEZETÉNEK EMBERE |
November 22 |
Szerda |
„Ha pedig azt cselekszem, amit nem akarok,
megegyezem a törvénnyel, hogy jó. Most azért már nem én cselekszem azt, hanem a
bennem lakozó bűn”
(Róm 7:16-17). Milyen
küzdelmet tárnak elénk ezek a versek?
A törvényt tükörként használva, a
Szentlélek meggyőzi az embert: Isten rosszallását váltja ki, ha nem tesz eleget
a törvény követelményeinek. Amikor pedig a bűnös erőfeszítéseket tesz a törvény
követelményeinek betartásáért, azt mutatja be, hogy a törvényt jónak látja.
Melyik korábbi kijelentését hangsúlyozza
itt újra Pál (Róm 7:18-20)?
A Szentlélek
gyakran úgy ébreszti rá az embert, milyen nagy szüksége van Krisztusra, hogy a
„régi szövetséghez” hasonlítható tapasztalaton vezeti át. Ellen G. White a
következőképpen írja le Izrael esetét: „A nép nem fogta fel saját bűnös voltát.
Azt sem, hogy Krisztus nélkül lehetetlenség volt számukra Isten törvényének
megtartása. Mindezek ellenére készségesen léptek szövetségre Istennel. Úgy
érezték, hogy képesek voltak és lesznek saját igazságukat létrehozni, és ezért
merték kijelenteni: »Mindent megteszünk,
amit az Úr parancsolt, és engedelmeskedünk« (2Móz 24:7)… Csak néhány hét
telt el, és máris megszegték Istennel kötött szövetségüket és leborulva imádták
a faragott képet. Nem remélhették Isten tetszését egy olyan szövetség útján,
amelyet megszegtek. Most azonban, mikor belátták bűnös voltukat és azt is, hogy
bocsánatra van szükségük, tudatára ébredtek annak, hogy nem lehetnek meg ama
Megváltó nélkül, aki az ábrahámi szövetségben jelentette ki magát” (Ellen G.
White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó, 331-332. o.).
Sajnos a keresztények közül sokan
elmulasztják naponként odaszánni magukat Krisztusnak – bár vonakodnak ezt
beismerni –, és valójában a bűnt szolgálják. Azzal nyugtatják magukat, hogy
igazából a megszentelődés folyamatát élik, és még hosszú út áll előttük. Így
ahelyett, hogy felismert bűneiket Krisztus elé vinnék és tőle kérnék a
győzelmet felettük, a Római levél 7. Fejezetével takaróznak, ami szerintük azt
tanítja, hogy lehetetlenség jót tenni. Pedig a fejezet valójában azt állítja,
hogy akkor lehetetlen jót tenni, ha az ember a bűn szolgája, Jézus Krisztusban
viszont lehetséges a győzelem!
Sikerül győzelmet
aratni énünk és a bűn felett, ahogy Krisztus megígérte? Ha nem, vajon miért
nem? Milyen rossz döntéseket hozunk mi magunk?
SZABADULÁS A HALÁLTÓL |
November 23 |
Csütörtök |
Átéltél már a Róm 7:21-23 verseiben
leírtakhoz hasonló küzdelmet, talán keresztényként is?
_____________________________________________________________
Ebben
az igeszakaszban Pál a tagjaiban (a testében) lévő törvényt a bűn törvényével
azonosítja. „Testemmel – mondja Pál –
a bűn törvényének szolgálok” (Róm
7:25). A bűn szolgálata és a törvényének való engedelmesség azonban halált hoz.
Éppen ezért találóan nevezte testét, ami a bűnt szolgálta, „e halál” testének.
Az
elme törvénye Isten törvénye, az Ő akaratának kinyilatkoztatása. Pál a
Szentlélek meggyőzése alatt egyetértett a törvénnyel. Az elméjében eltökélte,
hogy betartja, de amikor a megvalósítással próbálkozott, kudarcot vallott, mert
a teste a bűnt akarta. Ki nem élt már át ilyen küzdelmet? Értelmünkkel tudjuk,
hogy mit akarunk, de a testünk egészen mást követel.
Hogyan szabadulhatunk meg ebből a nehéz
helyzetből? Róm 7:24-25
_____________________________________________________________
A „hálát adok Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által” csodálatos
betetőző kifejezés után egyesek nem értik, Pál miért tér ismét vissza a lélek
küzdelmére, amiből már nyilván kiszabadult. Vannak, akik a hálakitörést amolyan
beszúrt, zárójeles felkiáltásnak vélik, ami szerintük természetszerűleg követi
a „kicsoda szabadít meg?” felkiáltást.
Úgy gondolják, Pál ebben a versben összegzi az előzőkben mondottakat, és
mielőtt még rátérne a dicsőséges szabadulás részletezésére (Róma 8), ismételten
bevallja, milyen küzdelmet vív a bűn hatalma ellen.
Mások szerint Pálnál az „én” kifejezés azt jelenti, hogy
„magamra utalva, Krisztus nélkül”. Bárhogy értelmezzük is Róm 7:24-25 verseit,
egy dolgot fontos megjegyeznünk: Krisztus nélkül, magunkra hagyatva
tehetetlenek vagyunk a bűnnel szemben. Krisztussal, Krisztusban azonban új
életünk van, és noha az én állandóan
felerősödik, nekünk szólnak a győzelem ígéretei, ha igényt tartunk rájuk! Más
nem lélegezhet vagy tüsszenthet helyettünk, hasonlóképpen azt sem döntheti el
helyettünk senki, hogy átadjuk-e magunkat Krisztusnak. Erről csak mi magunk
határozhatunk. Nincs más módja a győzelemnek, amire Jézusban ígéretet kaptunk.
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 24 |
Péntek |
„Pál szeretné, ha testvérei
felismernék, hogy a bűnbocsátó Megváltó hatalmas dicsősége adott jelentőséget
az egész zsidó vallási rendszernek. Azt is szeretné megértetni velük, hogy
amikor Krisztus eljött a földre és az ember áldozataként meghalt, akkor az
előkép találkozott a valósággal.
Miután Krisztus bűnért való
áldozatként meghalt a kereszten, a ceremoniális törvény nem lehetett többé
érvényben, noha addig kapcsolódott az erkölcsi törvényhez, és dicsőséges is
volt. Isten pecsétje nyugodott a törvény egészén, ami az Úr szentségét és
igazságát fejezte ki. Ha pedig az árnyékszolgálat dicsőséges volt, mennyivel
inkább dicsőségesnek kellett lennie annak a valóságban, amikor Krisztus eljött,
hogy életadó, megszentelő Lelkét árassza a hívőkre” (Ellen G. White magyarázatai,
The SDA Bible Commentary. 6. köt.,
1095. o.)!
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
„Róm 7:25 versében így ír az
apostol: »Azért jóllehet én az elmémmel
az Isten törvényének, de testemmel a bűn törvényének szolgálok.« Ez az egészben
a legvilágosabb szakasz, amiből megtudjuk, hogy egy és ugyanaz a (hívő) személy
egyszerre szolgál Isten törvényének és a bűn törvényének. Megigazult, ugyanakkor mégis bűnös (simul iustus est et peccat). Mert nem ezt mondja: »Az elmém Isten
törvényének szolgál «, és azt sem, hogy »A testem a bűn törvényének szolgál«,
hanem ezt: »én«. Vagyis egy és ugyanaz az ember kettős szolgaságban van. Hálát
ad Istennek, mert az Ő törvényét szolgálja, ugyanakkor irgalomért könyörög,
mivel a bűn törvényének szolgál. Azt viszont senki nem állíthatja egy testi (megtéretlen) emberről, hogy Isten
törvényének szolgál. Az apostol mintha így tanítana: Látjátok, úgy van, ahogyan
korábban is mondtam. A szentek (hívők)
bűnösök is, miközben igazak. Azért igazak, mert hisznek Krisztusban, befedezi
őket igazsága, amit Isten nekik tulajdonít. Ezzel együtt bűnösök, hiszen nem
tesznek eleget a törvénynek és továbbra is vannak bűnös vágyaik. Hasonlóak a
beteghez, akit kezel az orvos. Valóban betegek, de remélnek, és már kezdenek
jobban lenni, gyógyítják őket. Kezdik visszanyerni az egészségüket. Ezek a
betegek akkor kerülnek a legnagyobb veszélybe, ha öntelten gyógyultnak mondják
magukat, mert visszaesnek és még rosszabb lesz az állapotuk (mint korábban
volt)” (Martin Luther: Commentary on
Romans. 114-115. o.). Egyetérthetünk Luther gondolataival? A csoportban
indokoljuk meg a válaszunkat!
OPAUSZKI ZSUZSA:
BÉKESSÉGEM
A szívemben élő Jézus
tengereket, dübörgő óceánokat
csendesít le – minden este.
A szívemben élő Jézus
megtanít engem élni,
a pillanatokat röptükben elragadni.
Megtanít arra, hogyan mondjak
tüzes valóságot – szelíden,
nem bánkódva és nem háborogva.
Kerekre nyitott nyílt szemekkel nézni
hazug szemekbe,
a nyugalom győzelmével,
amikor máskor már rég
a földhöz dobáltam magamat.
Ő az a Jézus,
a szívemben élő Krisztus,
aki poklok őrjöngő tüzében is
hoz békességet,
és életté teszi az életet.