2017 / IV. − 6. tanulmány −
November 4 − 10Ádám és Jézus
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Róma 5
„Mivel
tehát hit által igazultunk meg, békességünk van Istennel a mi Urunk Jézus
Krisztus által. Általa szabad utunk van hitben ahhoz a kegyelemhez, amelyben
állunk, és dicsekszünk az Isten dicsőségének reménységével”
(Róm 5:1-2,
ÚRK).
Pál leszögezi, hogy a megigazulás
egyedül Jézus Krisztusba vetett hit által történik, vagyis így fogad el Isten,
mert kizárólag az Ő igazsága révén állhatunk meg az Úr előtt. Ennek a nagyszerű
igazságnak az alapján fejtegeti tovább az apostol ezt a témát. Bemutatja, hogy
az üdvösséget mindenképpen hit által, nem pedig cselekedetek által nyerjük,
ahogy ez az „igaz” Ábrahám esetében is történt, majd hátralépve a teljes képet
nézi, azt, ami kiváltotta a bűnt, a szenvedést és a halált, és aminek a
megoldása Krisztusban rejlik, mindabban, amit az emberiségért tett.
Egy ember bukása miatt az egész
emberiség kárhoztatás alá került, elidegenedett Istentől és a halál martaléka
lett; viszont egy ember – Jézus – győzelme árán az egész világ új elbírálás alá
esik Isten előtt. Jézusba vetett hit által az ember megszabadulhat bűnlajstromától
és az őt megillető büntetéstől, bocsánatot nyerhet és örök kegyelemben
részesülhet. Pál szembeállítja egymással Ádámot és Jézust, és bemutatja, hogyan
jött el Krisztus visszafordítani azt, amit Ádám elkövetett. Rámutatott, hogy
Ádám bűnének áldozatait hit által megmentheti Jézus, a Megváltó. Mindennek az
alapja Krisztus keresztje és helyettesítő halála. Ez az, ami utat nyit minden
embernek – zsidóknak éppúgy, mint pogányoknak – a megváltáshoz Jézus által, aki
vérével megigazít mindenkit, aki elfogadja.
Ez a téma
valóban érdemes arra, hogy tovább fejtegessük, hiszen minden reménységünk ezen
nyugszik!
MEGIGAZULVA HIT ÁLTAL |
November 5 |
Vasárnap |
Olvassuk el Róm 5:1-5 szakaszát, majd
összefoglalva írjuk le, mi volt Pál üzenete! Mit szűrhetünk le ebből a magunk
számára?
A megigazulást jelentő görög ige alakja
azt fejezi ki, hogy a cselekmény befejeződött. Isten igaznak nyilvánított,
igaznak tekintett, nem a törvény cselekedetei miatt, hanem azért, mert
elfogadtuk Jézus Krisztust. Isten nekünk tulajdonította az Ő tökéletes földi
életét, azt, hogy hibátlanul betartotta a törvényt.
Ugyanakkor
minden bűnünk Jézusra került át. Isten úgy tekint rájuk, mintha Jézus követte
volna el azokat, nem pedig mi, ezért megszabadulhatunk a nekünk járó
büntetéstől. Krisztus ezeknek a büntetését szenvedte el értünk, hogy nekünk
soha ne kelljen! Kaphat ennél jobb hírt a bűnös ember?
Róm 5:2-3
versében van egy görög szó, amit úgy fordít a Bibliánk, hogy „dicsekszünk”, de
azt is jelenti, hogy „örvendezünk”. A megigazult ember azért képes örülni a
megpróbáltatások között is, mert Jézus Krisztusba vetette hitét, bizalmát.
Bízik abban, hogy Isten mindent jóra fordít. Megtiszteltetésnek tekinti a
Krisztusért kiállt szenvedést (lásd 1Pt 4:13).
Figyeljük meg
Róm 5:3-5 szakaszának az ívét is!
1.
Béketűrés,
állhatatosság. A görög hüpomoné szó jelentése: „állhatatos kitartás”.
Ilyen kitartó lelkület fejlődik ki a megpróbáltatások között abban, aki hisz és
nem veszíti szem elől a Krisztusban lévő reménységet, még a próbák és
szenvedések idején sem, amelyek időnként rettenetessé tehetik az életet.
2.
Kipróbáltság (ÚRK). A görög dokimé
szó szerint azt jelenti, hogy „bizonyság”, „megbízhatóság”, vagyis
„jellem”, még pontosabban „megbízható jellem”. Aki türelmesen elviseli a
megpróbáltatásokat, megbízható jellemet fejleszthet ki.
3.
Reménység. Természetes, hogy a kitartás és a kipróbáltság
reménységet ébreszt – amit Jézusban és az üdvösség ígéretében találhatunk. Amíg
hittel Jézusba kapaszkodunk, bűnbánattal, engedelmesen, bátran reménykedhetünk.
Mi az az egy dolog az
életünkben, amit mindennél jobban remélünk? Hogyan teljesedhet ez a remény
Jézusban? Teljesedhet benne? Ha nem, akkor biztosan akarunk ennyire ragaszkodni
hozzá?
„MIKOR MÉG BŰNÖSÖK VOLTUNK” |
November 6 |
Hétfő |
Mit árul el Róm 5:6-8 szakasza Isten
jelleméről? Miért ébreszt reményt bennünk?
Amikor
Ádám és Éva szégyenletes, megmagyarázhatatlan módon túllépett azon, amit Isten
meghagyott nekik, Isten tette meg az első lépést a megbékélés érdekében. Azóta
is mindig Isten kezdeményez, amikor felkínálja az üdvösséget az embereknek. „Mikor pedig eljött az időnek teljessége,
kibocsátotta Isten az ő Fiát” (Gal
4:4).
Róm 5:9 versében az áll, hogy Jézus
által megmenekülhetünk Isten haragjától. Hogyan értsük ezt?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Azon
az éjszakán, mielőtt az izraeliták kivonultak Egyiptomból, az ajtófélfára kent
vér jelentett biztonságot számukra az Egyiptom elsőszülötteire lesújtó
haragtól. Hasonlóképpen Jézus Krisztus vére garantálja, hogy aki megigazult és
meg is marad ebben az állapotában, az védelmet élvez majd, amikor az idők végén
Isten haragja örökre elpusztítja a bűnt.
Van,
aki számára elképzelhetetlennek tűnik a szerető Isten haragja. Pedig éppen a
szeretete miatt haragszik. Hogyan is
ne haragudna a bűnre a világot szerető Isten? Ha közömbös lenne irántunk, nem
törődne azzal, ami itt történik. Nézzünk körül és vegyük szemügyre, mit művelt
a bűn a teremtett világgal! Hogyan is ne haragudna Isten ennyi gonoszság és
pusztítás láttán?
Még milyen okunk van az örömre (Róm
5:10-11)?
_____________________________________________________________
Róm
5:10 versében egyes kommentárok utalást látnak Krisztus tökéletes földi életére
és arra, hogy felajánlja: nekünk tulajdonítja tökéletes jellemét. Krisztus
tökéletes élete valóban biztosítja ezt a lehetőséget, azonban úgy tűnik, Pál
itt azt emeli ki, hogy Krisztus ugyan meghalt, de fel is támadt és örökké él
(lásd Zsid 7:25). Azért tartatunk meg, mert Ő él. Ha a sírban maradt volna,
vele együtt odaveszne minden reményünk. Róm 5:11 azzal az érveléssel folytatja,
hogy örülnünk kell az Úrban, méghozzá azért, amit Jézus tett értünk.
„A BŰN ÁLTAL A HALÁL” |
November 7 |
Kedd |
A
halál a legfőbb ellenség. Amikor Isten megteremtette az embert, az volt a
terve, hogy örökké éljünk. A legtöbben nem akarnak meghalni, aki pedig mégis a
halált választja, az csak a legnagyobb személyes gyötrelem és szenvedés után
teszi. A halál a természetünktől teljesen idegen, méghozzá azért, mert
kezdetben Isten örök életre teremtette az embert. Soha nem kellett volna
megismernünk a halált!
Miről ír Pál Róm 5:12 versében? Mire
ad ez magyarázatot?
_____________________________________________________________
A
kommentárokban különösen sokat vitatták ezt a részt. Ennek talán az az oka, amint
az Adventista Bibliakommentár is megjegyzi (6. köt. 529. o.), hogy „Pál
szándékától eltérően próbálták értelmezni a szakaszt.”
Az
egyik vitatott pont: Hogyan származott át Ádám bűne az utódokra? Vajon leszármazottai
is osztoznak Ádám bűnében, vagy inkább a saját bűneik miatt terheli vétek őket
Isten előtt? Sokan megpróbáltak ebben az igeszakaszban választ találni erre a
kérdésre, csakhogy itt Pál nem ezzel foglalkozott. Egészen máson gondolkodott.
Újból kihangsúlyozta, amit korábban már kijelentett: „mindnyájan vétkeztek” (Róm 3:23). Fel kell ismernünk, hogy bűnösök
vagyunk, mert csak akkor döbbenünk rá, hogy szükségünk van a Megváltóra. Itt
Pál arra akarta ráébreszteni az olvasóit, hogy mennyire rossz is valójában a
bűn, mit szabadított rá a világra Ádám által. Majd pedig rámutatott, hogy az
Ádám bűne által a világra boruló tragédiának egyetlen gyógymódjaként ajánlja
fel Isten nekünk Jézust.
Csakhogy
ez a vers csupán a problémára világít rá, az Ádám miatti halálra, viszont a
megoldásra, a Krisztusban való életre nem. Az evangélium egyik legragyogóbb
ígérete, hogy az élet elnyelte a halált. Így szól Jézus, aki áthaladt a síron
és feltépte köteleit: „…az élő, pedig
halott voltam, és íme, élek örökkönörökké, és nálam vannak a halál és a pokol kulcsai” (Jel 1:18, ÚRK).
Jézusnál vannak a kulcsok, ezért az ellenség nem tarthatja áldozatait a sírban.
Hogyan érintett
már meg bennünket a halál valósága és tragédiája? Miért olyan fontos, hogy az
ádáz ellenséggel szemben tudjunk reménykedni abban, aki önmagunknál és a
világon mindennél hatalmasabb?
„ÁDÁMTÓL
MÓZESIG” |
November 8 |
Szerda |
Mit tanít Pál a törvényről Róm 5:13-14
verseiben?
Miről
beszél itt Pál? A „törvényig” kifejezés
párhuzamban áll azzal, hogy „Ádámtól
Mózesig”. Az apostol ezzel a világ teremtésétől a sínai-hegyi eseményekig tartó
időszakra utal, még mielőtt az izraelita istentiszteleti rendszernek a
szabályait és törvényeit – közöttük természetesen a Tízparancsolatot is –
formálisan bemutatta az Úr. A „törvényig”
megfogalmazás azt jelenti, hogy egészen addig, amíg a Sínai-hegynél Isten
nem részletezte az Izraelnek adott különböző törvények követelményeit. A bűn
létezett már a Sínai előtt is, nem igaz? Vajon a hazugság, a gyilkosság, a
házasságtörés és a bálványimádás addig nem volt bűn? Dehogynem! Igaz, a Sínai
előtt az emberiség csak korlátozott kinyilatkoztatást kapott Istenről, ahhoz viszont
nyilván eleget tudtak, hogy felelősséget kelljen vállalniuk. Isten igazságos, senkit
nem büntet meg igazságtalanul. Pál itt rámutat, hogy az emberek meghaltak már a
Sínai előtti időkben is, a halál mindenkire
elhatott. Még ha nem is a konkrét megfogalmazással kijelentett
parancsolatokat hágták át, akkor is bűnt követtek el. Nem engedtek a
természetben adott isteni kinyilatkoztatásnak, ezért az Úr bűnösnek tekinti
őket. „Mert ami Istenben láthatatlan… a világ teremtésétől fogva az ő
alkotásaiból megértetvén megláttatik; úgy,
hogy ők menthetetlenek” (Róm 1:20).
Milyen céllal adott Isten teljesebb
önkinyilatkoztatást a „törvényben” (Róm 5:20-21)?
A
Sínai-hegynél adott kinyilatkoztatásnak része az erkölcsi törvény, ami már
azelőtt is létezett. Viszont a Biblia szerint ekkor írták le először és attól fogva
tanították széles körben.
Amikor az izraeliták az
isteni előírásokhoz mérték magukat, rádöbbentek, hogy messze elmaradnak
azoktól, másként fogalmazva: megnövekedett a bűn. Hirtelen felismerték vétkük
nagyságát. Isten kinyilatkoztatásának az volt a célja, hogy rádöbbenjenek:
szükségük van a Megváltóra. Ezzel akarta őket az ingyen felajánlott kegyelem
elfogadására késztetni. Amint már korábban is hangsúlyoztuk: az igazi
ószövetségi hit egyáltalán nem volt törvényeskedő!
Hogyan mutatják
be az országunk törvényei a jó és a rossz közötti emberi különbségtételt? Ha
emberi törvényeknek van ilyen hatása, vajon mit mondhatunk Isten örök
törvényéről?
JÉZUS A MÁSODIK ÁDÁM |
November 9 |
Csütörtök |
„Bizonyára
azért, miképpen egynek bűnesete által minden emberre elhatott a kárhozat:
azonképpen egynek igazsága által minden emberre elhatott az életnek
megigazulása. Mert amiképpen egy embernek engedetlensége által sokan bűnösökké
lettek: azonképpen egynek engedelmessége által sokan igazakká lesznek”
(Róm 5:18-19). Milyen ellentéttel találkozunk itt? Minek a reményét kapjuk Krisztusban?
_____________________________________________________________
Emberként
nem kaptunk mást Ádámtól, mint a halálos ítéletet. Krisztus azonban közbelépett
és helyt állt ott, ahol Ádám elbukott, minden próbát kiállt az ember érdekében.
Megváltást szerzett Ádám szégyenletes bukásáért, és így, Helyettesünkként
kedvező helyzetbe juttatott Isten előtt. Ezért Jézus a „második Ádám”.
„A
második Ádám szabad erkölcsi lény volt, felelős a magatartásáért. Különösen erős,
burkolt és félrevezető hatásoknak volt kitéve, sokkal kedvezőtlenebb helyzetben
kellett bűntelen életet élnie, mint az első Ádámnak. Noha vétkesek között járt,
minden bűnös kísértésnek ellenállt, megőrizve ártatlanságát. Mindvégig bűntelen
maradt” (Ellen G. White megjegyzései, The
SDA Bible Commentary. 6. köt., 1074. o.).
Hogyan állítja szembe egymással Róm
5:15-19 szakasza Ádám és Krisztus cselekedeteit?
Figyeljük
meg, mi kerül itt szembe egymással! Halál és élet, engedetlenség és
engedelmesség, kárhozat és megigazulás, bűn és igazság. Jézus eljött és visszafordította
mindazt, amit Ádám elrontott! Érdekes az is, hogy az ajándék szó ötször fordul elő Róm 5:15-17 verseiben. A magyarázat
egyszerű: Pál azt emeli ki, hogy a megigazulásért nem lehet megdolgozni, ajándékként
kapjuk. Nem érdemelhetjük ki, nem érdemeljük meg. Mint minden ajándékért, ezért
is ki kell nyújtanunk a kezünket, hogy elfogadjuk. Ezt az ajándékot pedig hit
által igényeljük.
Mi volt a
legjobb ajándék, amit valaha kaptál? Mitől annyira jó, különleges? Miért
értékeled jobban ajándékként, mintha megdolgoztál volna érte? Milyennek tűnik
ez ahhoz az ajándékhoz képest, amit Jézusban kapunk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 10 |
Péntek |
Ellen G. White: A Nagy Orvos lábnyomán. Budapest, 1998,
Advent Kiadó, „Segítség a hétköznapokban” c. fejezetből 339-341. o.; Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 1. köt. „Krisztus
– az üzenet központja” c. fejezetből 352-353. o.; Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Kísértés és
bukás” c. fejezetből 34-36. o.
„Sokan tévedésben élnek
szívük állapotát illetően. Nem veszik észre, hogy az emberi szív mindennél
csalárdabb és elkeserítően gonosz. Saját igazságukkal vonják körül magukat és
megelégednek a saját emberi mértékük kijelölte jellemszint elérésével” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 1.
köt. 296. o.).
„Nagy szükség van arra, hogy
Krisztust prédikáljuk mint a reménység és megváltás egyedüli forrását. Amikor a
hit általi megigazulás tana elhangzott…, az sokak számára olyan volt, mint a
víz a szomjas utazónak. Értékes gondolatnak tűnt, hogy Krisztus igazsága nekünk
tulajdoníttatik, nem azért, mert érdemünk van rá, hanem mert Isten adja azt
nekünk ingyen ajándékként” (i. m. 331. o.).
„»…aki ama következendőnek kiábrázolása« (Róm 5:14), vagy újabb fordításban:
»Ő pedig előképe az eljövendőnek« (RÚF).
Hogyan lehet Ádám előképe Krisztusnak? Ádám okozta utódai halálát, azokét, akik
nem ettek a tiltott fáról, Krisztus pedig az igazság Ajándékozója lett azok
számára, akik hozzá tartoznak, még ha nem is érdemelték ki az igazságot. Mert a
kereszt által (igazságot) biztosított minden ember számára. Ádám törvényszegésének
képe bennünk van, mert éppen úgy meghalunk, mintha mi követtük volna el Ádám
bűnét. Krisztus képe is bennünk van, mert éppúgy élhetünk, mintha úgy
beteljesítettünk volna minden igazságot, mint Ő” (Martin Luther: Commentary on Romans. 96-97. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
Hogyan értjük a
következő idézetet Ellen G. White-tól? „Szükséges, hogy Isten Igéjét sokkal
jobban tanulmányozzuk: különösen Dániel és a Jelenések könyvének kell olyan
figyelmet szentelnünk, mint történelmünkben soha. Bizonyos tekintetben
kevesebbet kell majd mondanunk a római hatalmat és a pápaságot illetően, de
hívjuk fel a figyelmet arra, amit a próféták és az apostolok írtak, Isten
Lelkének sugallatára” (Ellen G. White: Evangelizálás.
Budapest, 2007, Advent Irodalmi Műhely, Felfedezések Alapítvány, 375. o.).
TAMÁSKA GYULA:
A KERESZT MELLETT
Ma
annyi mindenről le tudnék mondani,
mit
máskor zúgolódva követelek.
Ma
az a kevés is örömmel tölt el,
ami
a morzsákból jut… mit nem érdemlek.
–
Ma csak a Mester terhét, szenvedését látom.
A
Gecsemáné-kerti vívódást,
a
vércseppeket néző hosszú éjszakát,
alvó
magamat, az eljött órát,
a
csókadó tanítványt… az elvégeztetettet…
–
Azután letérdelek a kereszt tövéhez:
sírni…
sírni… és csendben hallgatni.
Azután
eszembe jut minden:
az
idegen tűz, a tagadás…
a
kakaskukorékolás,
és
nem tudok hallgatni.
–
Valami… a felgyülemlett hála,
a
szavakba kívánkozó köszönet,
a
boldogság
s
mindaz, mit a nagypéntek nyújt,
megnyitja
nyelvemet.
–
De csak ennyit tudok mondani:
„Uram,
neked adom a szívemet!”