2017 / IV. − 5. tanulmány −
Október 28 − November 3.Ábrahám hite
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 1Mózes 15:6; 2Sámuel 11; 12;
Róma 3:20, 31; 4:1-17; Galata 3:21-23;
1János 3:4
„A törvényt tehát hiábavalóvá tesszük-é a hit
által? Távol legyen! Sőt inkább a törvényt megerősítjük”
(Róm
3:31).
Róma 4. fejezete az egyedül hit általi megváltás bibliai
tantételének az alapját és a reformáció elindulásának a lényeges kérdését
érinti, méghozzá több szempontból. Éppen a héten lesz 500 éve annak, hogy ez
elkezdődött Lutherrel, és a hűséges protestánsok nem fordultak vissza azóta
sem. Pál nem hagyott lehetőséget a félreértésre, amikor a szentség és az érdem
eszményképeként Ábrahámra mutatott, akinek szüksége volt a kegyelem általi megváltásra,
a törvény cselekedetei nélkül. Ha az egyik legjobb embernek nem voltak
elegendőek a tettei, sem a törvény iránti engedelmessége ahhoz, hogy igazzá
tegyék Isten előtt, bárki másnak ugyan milyen reményei lehetnének? Ha Ábrahám
esetében kegyelem kellett a megigazuláshoz, szükségképpen ez a helyzet mindenki
mással, zsidókkal és pogányokkal is. Róma 4. fejezetében Pál a megváltási terv
három fő állomását nevezi meg: 1) az isteni áldás ígérete (a kegyelem ígérete);
2) az ember válasza erre az ígéretre (a hit válasza); 3) Isten igaznak nyilvánítja
a hívőket (megigazítás). Így történt ez Ábrahámmal és ez a menet a mi
esetünkben is. Nagyon fontos észben tartani, hogy Pál a kegyelem általi
megváltásról ír. Az üdvösséget Isten adja, pedig nem érdemeljük meg. Ha
megérdemelnénk, akkor járna nekünk, és ha járna nekünk, akkor nem ajándék
lenne, hanem a tartozás megadása. Bűnös emberként azonban a megváltást csak
ajándékba kaphatjuk. Az egyedül hit általi megváltással kapcsolatos állításának
bizonyítására Pál egészen Mózes első könyvéhez tér vissza, amikor
1Móz 15:6 versét idézi: „Hitt pedig Ábrahám az Istennek, és
tulajdoníttaték az őnéki igazságul” (Róm 4:3). Tehát a hit általi megigazulás
már a Biblia legelején is megtalálható.
A TÖRVÉNY |
Október 29 |
Vasárnap |
Mi a
lényege annak, amit Pál kifejez Róm 3:31 versében? Adventistaként miért olyan
fontos ez a számunkra?
Ebben a szakaszban Pál
nyomatékosan kijelenti, hogy a hit nem teszi érvénytelenné Isten törvényét.
Azok sem a törvény által üdvözültek, akik a törvény szerint éltek, még ha az
Ószövetség egész törvénygyűjteményét igyekeztek is megtartani. Mindig is azon
alapult az Ószövetség hite – mint ahogyan az Újszövetségé –, hogy a bűnös hit
által kapja Isten kegyelmét.
Hogyan
mutat rá Róm 4:1-8 szakasza, hogy az üdvösség még az Ószövetségben is hit által,
nem pedig cselekedetek által volt?
Tehát az Ószövetség elmondása
szerint Ábrahámot a hite miatt nyilvánította Isten igaznak. Vagyis az
Ószövetség is a hit általi megigazulást tanítja. Ennél fogva hamis minden
állítás, miszerint a hit a törvényt „hiábavalóvá teszi” (görögül: katargeó,
„hatástalanná tesz”, „érvénytelenít”). A hit általi megváltás nagyon is része
az Ószövetségnek, ami elejétől a végéig tanítja a kegyelmet. Mi volna például
az egész szentélyszolgálat, ha nem annak bemutatása, hogyan nyerhet megváltást
a bűnös, nem a saját cselekedetei, hanem egy helyettes áldozat halála által?
Továbbá milyen más
magyarázatot találhatunk arra, hogy Dávid bocsánatot nyert a Betsabéval való
szégyenletes viszonya után? Bizonyára nem a törvénytisztelete mentette meg,
hiszen a törvénynek megannyi elvét megszegte, amelyek többszörösen is
kárhoztatták. Ha Dávidnak a törvény által kellett volna megváltást nyernie,
egyáltalán nem számíthatott volna rá!
Pál a hit általi megigazulás
példájaként utal arra, hogy Dávid Isten kegyelmében részesült. Isten kegyelmi
tette volt az, hogy megbocsátott neki. Ez egy újabb ószövetségi példa a hit
általi megigazulásra. A zsidó vallás valójában mindig is a kegyelem vallása
volt, bármennyire törvényeskedő is lett sok ókori izraelita hívő. A legalizmus
nem az alapja volt az Ószövetség vallásának, inkább az elferdítése.
Beszélgessünk
még Dávid bűnéről és helyreállításáról (2Sámuel 11; 12; Zsoltár 51)! A szomorú
történetben milyen reményt találunk a saját életünkre nézve? Van ebben tanulság
azzal kapcsolatban, hogyan bánjunk a gyülekezetben azokkal, akik elestek?
TARTOZÁS VAGY KEGYELEM? |
Október 30 |
Hétfő |
A Pál által tárgyalt kérdés nem csupán teológia, annál sokkal
több: a megváltásnak és az Istennel való kapcsolatunknak a leglényegesebb
részét érinti. Amennyiben valaki azt hiszi, hogy ki kell érdemelnie Isten
elfogadását, a szentség egy bizonyos szintjére el kell jutnia, mielőtt Isten
megigazítaná vagy megbocsátana neki, akkor természetesnek tűnik, hogy csak
magára és a saját cselekedeteire nézzen. Így a vallás kifejezetten énközpontú
lesz, ami senkinek nem jó.
Viszont, ha megértjük, hogy a megigazítás Isten ajándéka, amit
érdemtelenül kapunk, akkor sokkal könnyebb és természetesebb Isten szeretetére
és kegyelmére összpontosítani, nem pedig önmagunkra! Vajon végül ki tükrözi
inkább Isten szeretetét és jellemét? Az, aki csak önmagával van elfoglalva,
vagy az, aki Istenre tekint?
Hogyan tárgyalja tovább Pál a hit általi megigazulás kérdését
Róm 4:6-8 verseiben?
„A bűnösnek hit által Krisztushoz kell jönnie, meg kell ragadnia
érdemeit, a Megváltóra helyeznie vétkeit és elfogadnia bűnbocsánatát. Ő ezért
jött világunkba. Krisztus igazsága a bűnbánó, hívő bűnösnek tulajdoníttatik,
aki így a királyi család tagjává… válik” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból.
1. köt., Budapest, 1999, Advent Kiadó, 204. o.).
Ezek után Pál tovább magyarázza, hogy a hit általi megváltás
nemcsak a zsidóknak, hanem a pogányoknak is szóló ígéret (Róm 4:9-12). Ha egészen
pontosak akarunk lenni, Ábrahám nem is volt zsidó, pogány családból származott
(Józs 24:2). Az ő korában még nem létezett a zsidók és pogányok közötti
különbségtétel. Amikor Isten igaznak nyilvánította (1Móz 15:6), még nem volt
körülmetélve. Így tehát Ábrahám a körülmetélteknek és a körülmetéletleneknek is
atyja – valamint nagyszerű példa Pál érvelésében, hogy rajta keresztül
bemutassa a megváltás egyetemességét. Krisztus fajra és nemzetiségre való
tekintet nélkül mindenkiért meghalt (Zsid 2:9).
Miért
különösen borzalmas a faji, etnikai vagy nemzeti előítélet, ha a kereszt
egyetemességére gondolunk és arra, amit ez minden egyes ember értékéről
tanúsít? Hogyan tanulhatjuk meg felismerni önmagunkban az előítéletet? Második
lépésként pedig hogyan tisztíthatjuk meg a gondolatainkat tőle, Isten
kegyelmével?
AZ ÍGÉRET |
Október 31 |
Kedd |
Ma van 500 éve annak, hogy
Luther Márton kifüggesztette 95 tételét a wittenbergi vártemplom ajtajára.
Nagyszerű, hogy a mai témánk is éppen a hit általi megváltás lényegét érinti!
Róm 4:13 versében az „ígéret”
és a „törvény” áll szemben egymással. Pál az ószövetségi hátteret akarta
megalapozni a hit általi megigazulásra vonatkozó tanításához. Az egyik példája
Ábrahám, akit minden zsidó elfogadott ősének. Ábrahámot Isten a törvénytől
függetlenül fogadta el és igazította meg. Megígérte neki, hogy „e világnak
örököse” lesz. Ábrahám elhitte az ígéretet, vagyis elfogadta azt a
szerepet, ami így rá hárult. Ennek eredményeként Isten elfogadta Ábrahámot, és
rajta keresztül munkálkodott a világ megmentéséért. Valóban nagyszerű példa ez
arra, hogy miként működött a kegyelem az Ószövetségben, és Pál nyilván ezért
érvelt vele.
Róm
4:14-17 szakaszában miként ecseteli tovább Pál, hogy az Ószövetségben központi
szerepe volt a hit általi megváltásnak (lásd még Gal 3:7-9)?
Amint a bevezetőben is
érintettük, fontos mindig szem előtt tartani, hogy kiknek írt Pál. Az ő korában
a zsidó hívők az ószövetségi törvény fogalmai között éltek, és idővel sokan azt
képzelték, hogy a törvény betartásától függ az üdvösségük, noha az Ótestamentum
nem ezt tanította.
Érvelésében Pál ezt a téves
nézetet igyekezett helyreigazítani, azért hangsúlyozza, hogy Ábrahám már a
Sínainál adott törvény előtt megkapta az ígéreteket, nem a törvény cselekedetei
által (ami nehéz is lett volna, hiszen a törvényt – az egész Tórát és a
ceremoniális rendszert – még nem nyilatkoztatta ki Isten), hanem hit által.
Amennyiben Pál itt kizárólag
az erkölcsi törvényre utalt volna, ami elvben már a Sínai előtt is létezett, a
lényeg akkor is ugyanaz maradna. Sőt! Azt mondja, hogy a hitet hiábavalóvá vagy
egyenesen haszontalanná teszi, aki Isten ígéreteit a törvény megtartása által
próbálja elnyerni. Erős szavak ezek, de az apostol szerint az a lényeg, hogy a
hit üdvözít, a törvény pedig kárhoztat. Hiábavaló volna éppen abban keresni az
üdvösséget, ami kárhoztatáshoz vezet. Legyünk bár zsidók vagy pogányok,
mindannyian megszegtük a törvényt, ezért mindannyiunknak pontosan arra van
szüksége, mint Ábrahámnak volt: Jézus Krisztus üdvözítő igazságára, amit Isten
hit által tulajdonít nekünk. Ez az igazság vezetett el a reformációhoz.
HIT ÉS CSELEKEDETEK |
November 1 |
Szerda |
Amint a tegnapi részben
láttuk, Pál bemutatta, hogy Isten Ábrahámmal való bánásmódja bizonyítja: a
megváltás a kegyelem ígérete által érhető el és nem a törvény által. Ezért ha
az izraelita hívők megváltásra vágytak, el kellett fordulniuk a saját
cselekedeteikbe vetett hittől, helyette elfogadva az ábrahámi ígéretet, ami a
Messiás eljövetelével már beteljesült. Valójában ugyanez vonatkozik mindenkire,
legyen akár zsidó, akár pogány, aki úgy gondolja, hogy csupán a „jó”
cselekedeteire van szükség ahhoz, hogy Isten elfogadja.
„Az az
elképzelés, hogy az ember cselekedeteivel megválthatja önmagát, minden pogány
vallás alapvető elve… Ahol pedig ezt vallják, ott nincs védőgát a bűn ellen”
(Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 26. o.). Mit
jelent ez? Miért tesz annyira védtelenné a bűnnel szemben az az elgondolás,
hogy cselekedeteinkkel megválthatjuk magunkat?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Hogyan magyarázta Pál a törvény és a hit közötti kapcsolatot a
Galáciai levélben (Gal 3:21-23)?
_____________________________________________________________
Ha lenne életadó törvény, az minden bizonnyal Isten törvénye
volna. Pál viszont azt állítja, hogy nincs olyan törvény, ami életet adhatna,
még Isten törvénye sem, mert mindenki áthágta, így mindenkit elítél.
Ám a hit ígérete, amit Krisztus még teljesebben nyilatkoztatott
ki, minden „törvény alatt lévőt” megszabadít. Vagyis megszabadítja a törvény
által kárhoztatott, azzal megterhelt embereket attól, hogy megpróbáljanak megdolgozni
a megváltásukért. A törvény teherré lesz, ha hit és kegyelem nélkül mutatják
be, azért, mert a hit, a kegyelem és a hit által jövő igazság nélkül a törvény
alatt lenni annyit tesz, mint a bűn súlya és kárhoztatása alatt állni.
Mennyire kap
központi helyet a hitéletünkben, az Istennel való kapcsolatunkban a hit általi
megigazulás? Mit tehetünk, nehogy az igazságnak más vetületei elhomályosítsák
ezt a fontos tanítást és egészen szem elől tévesszük? Végtére is, ugyan mi
haszna a többi tanításnak nélküle?
A TÖRVÉNY ÉS A BŰN |
November 2 |
Csütörtök |
Sokszor hallunk olyasmit,
hogy az Újszövetség eltörölte a törvényt, és még igéket is idéznek, amelyek
állítólag ezt bizonyítják. A kijelentés azonban nem megalapozott, mint ahogyan
az efféle teológiai érvelés sem az.
Mit mond
Róm 3:20, 1Jn 2:3-6 és 3:4 a törvény és a bűn kapcsolatáról?
Jonathan Swift, az ír
származású író néhány évszázaddal ezelőtt így írt: „Ám ha bárki azt mondaná: az
iszákosság, csalás, hazugság és lopás szavakat a Parlament határozata
törölte az angol nyelvből és a szótárakból, akkor vajon másnap reggel mind úgy
ébrednénk fel, hogy mértékletesek, becsületesek, tisztességesek volnánk, mint
az igazság szeretői? Helyes volna ez a következtetés” (Jonathan Swift: A
Modest Proposal and Other Satires. New York, 1995, Prometheus Books, 205.
o.)?
Hasonló érveléssel: ha Isten eltörölte volna a törvényét, akkor
vajon miért bűnös vagy helytelen továbbra is hazudni, gyilkolni és lopni? Ha
Isten megváltoztatta volna a törvényét, a bűn meghatározását is meg kellett
volna változtatnia. Vagy pedig ha eltörölte volna a törvényt, akkor a bűnt is
eltörölte volna – és ugyan ki hiszi ezt? (Lásd még Jak 1:14-15; 1Jn 1:7-10!) A
törvény mutatja meg, hogy mi számít bűnnek, az evangélium pedig rámutat a bűn
gyógymódjára, ami nem más, mint Jézus halála és feltámadása. Ha nincs törvény,
nincs bűn, akkor pedig mitől kellene megváltani bennünket? Az evangéliumnak csak
a törvénnyel, méghozzá a törvény folyamatos érvényességével együtt van értelme.
Gyakran mondanak olyasmit, hogy a kereszt érvénytelenítette a törvényt. Ez elég
ironikusan hangzik, mivel éppen a kereszt mutat rá, hogy a törvényt nem lehet
sem hatályon kívül helyezni, sem megváltoztatni. Ha Isten nem helyezte hatályon
kívül és meg sem változtatta a törvényt, mielőtt Krisztus meghalt a kereszten,
akkor miért tenné utána? Ugyan miért nem söpörte félre a törvényt rögtön,
miután az ember bűnbe esett? Hiszen azzal megkímélhette volna az emberiséget a
törvényszegés jogos büntetésétől. Ebben az esetben Jézusnak sem kellett volna
meghalnia. Jézus halála mutatja, hogy ha meg lehetne változtatni vagy el
lehetne törölni a törvényt, akkor azt a kereszt előtt, nem pedig utána kellett
volna megtenni. Tehát semmi sem bizonyítja jobban a törvény folyamatos érvényességét,
mint Jézus halála, ami pontosan azért történt, mert a törvényt lehetetlen megváltoztatni.
Ha Isten
törvénye nem tiltaná a házasságtörést, vajon kevesebb fájdalmat, sebet okozna
az áldozatainak ez a tett?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 3 |
Péntek |
Szemelvények Ellen. G. White írásaiból,
1. köt.,
Budapest, 1999, Advent Kiadó, „Krisztus – az üzenet központja” c. fejezetből
310-311. o.; Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993,
Advent Kiadó, „Ábrahám elhívása” c. fejezetből 93-95. o. és „A törvény és a
szövetségek” c. fejezetből 322-324. o.; Jézus élete. Budapest, 1989,
Advent Kiadó, „A Hegyibeszéd” c. fejezetből 250-252. o., „Küzdelem” c.
fejezetből 512-513. o. és „Elvégeztetett” c. fejezetből 670-672. o.
„»Annak pedig, aki munkálkodik, a jutalom nem tulajdoníttatik kegyelemből,
hanem tartozás szerint«
(Róm 4:4). Az apostol itt az idézett szakaszt
magyarázza (1Móz 15:4-6), hogy ebből bizonyítsa és vonja le a
következtetést, miszerint a megigazítás hit által, nem pedig
cselekedetek által történik. Ezért először is megmagyarázza a »tulajdoníttaték
az őnéki igazságul« szavakat. E szavak teszik érthetővé, hogy Isten
kegyelemből fogadja el (a bűnösöket), és nem a tetteik miatt”
(Martin Luther: Commentary on Romans. 82. o.).
„Sátán tudja, ha sikerül rávennie az embert, hogy saját
cselekedeteinek olyan értéket tulajdonítson, mint amiben érdeme és igazsága
van, akkor a kísértéseivel legyőzheti és áldozatává, prédájává lesz… Kend az
ajtófélfára a golgotai Bárány vérét, és biztonságban leszel” (Ellen G. White
cikke, Advent Review and Sabbath Herald, 1889. szept. 3.)!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Miért olyan fontos megérteni, hogy az üdvösséget
egyedül hit által, a törvény cselekedetei nélkül nyerjük? Miféle tévedésektől
menthet meg ez a tudás? Milyen veszélyek leselkednek azokra, akik
megfeledkeznek erről az alapvető bibliai tanításról?
2.
Még milyen érvet mondhatunk Isten törvényének
érvényessége mellett – noha tudjuk, hogy nem a törvény és nem is az engedelmesség
üdvözít?
3.
A reformáció fő kérdése ez volt: Hogyan
üdvözülünk? Hogyan beszélhetünk egyenesen és nyíltan a protestánsok és
katolikusok közötti nézetkülönbségről e fontos témát illetően, de anélkül, hogy
bárki ezt személyes támadásnak vegye?
4.
Megigazult
bűnösként Isten kegyelmében részesülünk, érdemtelenül, hiszen vétkeztünk
ellene. Ennek fényében tehát hogyan kell viszonyulnunk az emberekhez? Mennyire
tudunk kegyelemmel, jóindulattal fordulni azokhoz, akik ártottak nekünk és
igazából nem érdemlik meg a jóságunkat?
TAMÁSKA GYULA:
KÖNYÖRGÉS
Nem ezreket kérek; csak egy-egy személyt,
Akit küszöbödre tudok tenni.
– Olyanokat, kiknek erejük nincs,
De mert Te akarod, értük kell menni.
Nem nagy dolgok végzését kérem, Uram.
Névtelen munkát bízz csak reám.
– Olyat, ami az erősnek semmi,
S így elmarad; legyen ez az én munkám.
Olyanokat bízz rám, adj nekem, Uram,
Kiknek a „semmim”-ből tudok adni,
És mert mindegyiket számontartod,
Sose szűnjek meg értük imádkozni.
Olyan lelket kérek s adj nekem, Uram,
Amellyel megértem akaratod,
És tudva, hogy sorsom kezedben van,
Fénytelen éjjel is meglássam karod.
Uram, adj erőt megbecsülni Lelked,
Ne tékozló kézzel nyúljak érte.
Úgy fogadjam – alázatos szívvel,
Mint aki várja, s imádkozva kérte.