2017 / IV. − 4. tanulmány −
Október 21 − 27.Hit általi megigazulás
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Róma 3:19-28
„Azt tartjuk tehát, hogy az ember hit által
igazul meg, a törvény cselekedetei nélkül”
(Róm
3:28).
Ebben a tanulmányban a Római levél alapvető témájához érünk el, a
hit általi megigazulás nagyszerű igazságához, aminek a reformáció elindulásában
a legdöntőbb szerepe volt. Az ellenkező elgondolásokkal szemben Róma álláspontja
mit sem változott 1520 óta, amikor Leo pápa egy bullában ítélte el Luthert és
tanait. A bulla egy példányát a reformátor elégette, mivel a hit általi
megigazulás tanításának kérdésében semmiképp sem lehetett – és nem is lehet –
megalkudni.
A kifejezés valójában egy jogi alapú kép. A törvényszegő a bíró
elé járul és vétkéért halálra ítélik. Viszont helyébe lép valaki, aki magára
veszi a bűnét, és ezzel felmenti a bűnöst. A Helyettes áldozatát elfogadó ember
tehát már nemcsak vétke alól felmentve áll a bíró előtt, hanem egyenesen úgy,
mintha soha el sem követte volna azt, ami miatt a törvény elé idézték, mert a hibátlan
múltú Helyettes a saját tökéletes engedelmességét ajánlja fel neki.
A megváltási tervben mi
mindannyian bűnösök vagyunk. Jézus a tökéletesen engedelmes Helyettes, az
ítélőszék előtt Ő lép a helyünkre, mi pedig saját igazságtalanságunk helyett
elfogadjuk az Ő igazságát. Ezért Isten megigazít, de nem a saját cselekedeteink
miatt, hanem Jézusra való tekintettel, akinek az igazsága a miénk lesz, amikor
„hit által” elfogadjuk. Ez az igazán jó hír, aminél jobb már nem is lehetne!
A TÖRVÉNY
CSELEKEDETEI |
Október 22 |
Vasárnap |
Mit állít Pál Róm 3:19-20 verseiben a törvényről, arról, amit a
törvény tesz, illetve amit nem tesz, nem tehet meg? Miért annyira fontos ezt
minden kereszténynek megérteni?
_____________________________________________________________
Pál a törvény szót tágabb értelemben vette, ahogyan a
korabeli zsidók is értették. A héberül „törvényt” jelentő Tóra alatt az
izraeliták még ma is főként Mózes öt könyvének előírásait értik, de
általánosabban véve a szó vonatkozik az egész Ószövetségre. Az erkölcsi törvény
– valamint annak kiegészítései a törvényekben, ítéletekben és a ceremoniális
előírásokban – részét képezte ennek az utasításnak. Emiatt itt a törvény alatt
a judaizmus rendszerét érthetjük.
Törvény alatt lenni azt jelenti, hogy a törvény hatásköre alá
tartozni. A törvény rámutat az ember fogyatkozásaira és bűneire Isten színe
előtt. Nem távolíthatja el a vétket, csak arra késztetheti a bűnöst, hogy
megoldást keressen a bajra.
A Római levelet a saját korunkra vonatkoztatva már nem Izrael
törvényeivel van dolgunk, mi a törvény alatt főként az erkölcsi törvényt
értjük. Ez szintén nem menthet meg, mint ahogyan a judaizmus rendszere sem menthette
meg a zsidókat. Az erkölcsi törvénynek nem szerepe megmenteni a bűnöst. Isten
jellemét kell bemutatnia, azt kell világossá tennie az emberek előtt, hogy hol
vannak hiányosságaik, hol nem tükrözik Isten jellemét.
Akármelyik törvényről legyen szó – az erkölcsiről, a
ceremoniálisról, a polgáriról vagy mindről együttvéve –, bármelyik vagy az
összes megtartása sem tesz önmagában igazzá senkit Isten előtt. Soha nem is
volt az Isten terve vele. Ellenkezőleg! A törvénynek az a szerepe, hogy
rámutasson a fogyatkozásainkra és Krisztushoz vezessen.
A törvény éppúgy nem menthet meg bennünket, mint ahogyan egy betegség
tünetei sem adnak gyógyulást a bajra. A tünetek nem gyógyítanak, csak arra
utalnak, hogy szükségünk van a kezelésre. Ezt teszi a törvény is.
Mennyire
eredményesek a törvény betartása érdekében tett erőfeszítéseink? Ezek szerint tehát
miért hiábavaló üdvösséget várni a törvény betartásától?
ISTEN IGAZSÁGA |
Október 23 |
Hétfő |
„Most pedig a törvénytől függetlenül jelent
meg Isten igazsága, amelyről bizonyságot tesznek a törvény és a próféták”
(Róm 3:21,
ÚRK). Hogyan érthetjük meg ennek a bibliaversnek a jelentését?
_____________________________________________________________
Ezt az új igazságot Pál szembeállítja a törvény igazságával, a
zsidók számára ismerős igazsággal. Az új igazságot nevezi „Isten igazságának”,
ez az, ami Istentől jön, amit Isten biztosít. Csak ezt fogadja el igazságként. Természetesen
ez Jézus igazsága, amit itt, emberi testben bizonyított. Ezt ajánlja fel
mindenkinek, hogy hit által elfogadjuk és igényeljük, nem az érdemeink miatt,
hanem mert szükségünk van rá.
„Az igazság a törvénynek való engedelmesség. A törvény igazságot
követel, és ezzel a bűnös tartozik a törvénynek, de képtelen annak megadására. Egyedül
hit által igazulhat meg. Hit által Istenhez hozhatja Krisztus érdemeit, és az
Úr a bűnösnek tulajdonítja Fiának engedelmességét. Isten elfogadja Krisztus
igazságát az ember engedetlensége helyett. Elfogadja és megigazítja a bűnbánó,
hívő lelket. Megbocsátja bűneit és úgy bánik vele, mintha igaz volna. Úgy
szereti, mint saját Fiát” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 1.
köt., Budapest, 1999, Advent Kiadó, 336-337. o.). Hogyan tanulhatjuk meg
önmagunkra nézve is elfogadni ezt a nagyszerű igazságot? Lásd még Róm 3:22!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus Krisztus hite itt kétségkívül Jézus Krisztusba vetett hitet
jelent. A keresztény életében ható hit sokkal több az értelmi elfogadásnál. Nem
csupán Krisztus életével és halálával kapcsolatos bizonyos tények elismeréséről
van itt szó. A Jézus Krisztusba vetett igaz hit azt jelenti, hogy elfogadjuk az
életünkben Megváltónknak, Helyettesünknek, Zálognak és Úrnak, az Ő útját választjuk,
bízunk benne és hit által a parancsolatai szerint igyekszünk élni.
„AZ Ő KEGYELMÉBŐL” |
Október 24 |
Kedd |
Olvassuk
el Róm 3:24 versét, miközben gondoljunk az eddig tanultakra a törvénnyel és
mindazzal kapcsolatban, amit a törvény nem képes megtenni! Mit mond itt Pál?
Mit jelent az, hogy Jézus Krisztusban van a váltságunk?
Mit is jelent a megigazítás,
amiről ebben a versben olvasunk? A görög dikaioó szót fordítjuk úgy,
hogy „megigazít”, és azt jelentheti, hogy „igazzá tesz”, „igaznak
nyilvánít” vagy „igaznak tekint”. A szó egy gyökből ered a dikaioszüné
(„igazságosság”) és a dikaioma („jogos követelmény”) szavakkal. Ebből
adódóan szoros kapcsolat van a „megigazulás” és az „igazság” között, ami
viszont nem minden fordításban jön ki. Akkor igazulunk meg, amikor Isten
„igaznak nyilvánít” bennünket.
A megigazítás előtt az ember
igazságtalan, ezért nem elfogadható Isten előtt. A megigazítás után azonban már
igaznak tekinti az Úr, így el tudja fogadni. Ez viszont csakis Isten
kegyelméből történik. A kegyelem kedvezést jelent. Amikor egy bűnös Istenhez
fordul megváltásért, Isten a kegyelem tettével tekinti vagy nyilvánítja
igaznak. A hívő nem érdemli meg a kedvező elbánást, nem a saját érdemeire való
tekintettel igazul meg, semmit sem mutathat fel Isten előtt a maga érdekében,
csak teljes reménytelenségét. Az ember a Krisztus Jézusban nyerhető megváltás
következtében igazul meg, amit Jézus zálogként ajánl fel helyette.
A Római levél a megigazulást
egy meghatározott cselekményként mutatja be, vagyis úgy, mint ami egy bizonyos
időpontban történik. Az egyik pillanatban a bűnös még kívül van, igazságtalan,
Isten nem fogadja el, a megigazulást követő pillanatban viszont már belül van,
Isten igazként elfogadja. A Krisztusban lévő ember a megigazulásra múltbeli
cselekményként tekint, ami akkor következett be, amikor teljesen átadta magát
Krisztusnak. Megigazulásunk (lásd Róm 5:1) szó szerint a megigazíttatásunkat
jelenti.
Természetesen, ha a
megigazult bűnös elesik, majd újból visszatér Krisztushoz, a megigazulás ismét
megtörténik. Amennyiben az újbóli megtérést naponkénti tapasztalatnak fogjuk
fel, a megigazulás bizonyos értelemben tekinthető ismétlődőnek.
Az üdvösség
jó híre bámulatos, mi tart vissza mégis sokakat attól, hogy elfogadják? Ha a
saját életünkre nézünk, vajon mi akadályozza, hogy elfogadjuk mindazt, amit az
Úr felkínál?
KRISZTUS IGAZSÁGA |
Október 25 |
Szerda |
Róm 3:25 versében Pál tovább
magyarázza az üdvösség jó hírét. A hilasztérion görög szó azt jelenti,
hogy „engesztelő áldozat”, az Újszövetségben csak itt és Zsid 9:5
versében fordul elő (az utóbbi igehelyen a fordításban: „fedél” – Károli;
„engesztelés helye” – RÚF, ÚRK, a szerkesztő megjegyzése). Amint
Róm 3:25 versében is, az „engesztelő áldozat” a Krisztus által
felajánlott megigazítást és megváltást jelenti, mindannak beteljesedését,
amit az ószövetségi szentélyben a kegyelem királyi széke jelképezett.
Vagyis áldozati halálával Jézus az üdvösség eszköze lett, Őt mutatja be
úgy az Írás, mint az engesztelés szerzőjét. Ennek az a jelentősége, hogy
Isten megtette, amire az üdvösségünk érdekében szükség volt. A szövegben
szó van az elkövetett bűnök „elnézéséről” (Károli), „elengedéséről”
(RÚF). Bűneink miatt válunk elfogadhatatlanná Isten szemében. Magunktól
semmit nem tehetünk vétkeink eltörléséért, de a megváltási tervben Isten
lehetőséget biztosított arra, hogy ha hittel elfogadjuk Krisztus vérét,
bűneinket elengedje. Az „elengedés” jelentést hordozó görög szó, a pareszisz
azt jelenti, hogy „átlép felette”, „elmegy mellette”. Az „átlépés” semmi
esetre sem jelenti azt, hogy Isten nem törődik a bűnökkel. Azért léphet
át a múlt bűnei felett, mert Krisztus minden ember bűnéért megfizette a
büntetést a halálával. Tehát „hit által, az ő vérében” bárki bízhat
abban, hogy Isten elengedi a bűneit, mert Krisztus már meghalt érte
(1Kor 15:3).
Mire mutat
rá Pál Róm 3:26-27 verseiben?
Pál boldogan hirdette
mindenkinek, aki kész volt meghallgatni, hogy az emberiség számára elérhető „az
ő [vagyis Isten] igazsága”, amit nem a cselekedeteinkkel, nem az
érdemeinkkel szerezhetünk meg, hanem Jézusba és tettébe vetett hit által
részesülhetünk benne. A golgotai kereszt miatt Isten igaznak nevezheti a
bűnösöket, miközben továbbra is igazságos, tisztességes marad az egész
világegyetem szemében. Sátán nem vádolhatja, mert a Menny meghozta a legnagyobb
áldozatot. A kísértő azzal vádolta meg Istent, hogy az emberiségtől többet
követelt meg, mint amit Ő maga kész lett volna megtenni. Ezt az állítást
cáfolja a kereszt.
Sátán
valószínűleg arra számított, hogy a bűneset után Isten elpusztítja a világot, Ő
viszont inkább elküldte Jézust a megmentésére. Mit árul ez el Isten jelleméről?
Hogyan kell hatnia az életünkre, ha megismerjük, milyen is Isten jelleme? A
következő huszonnégy órában mit fogunk másként tenni azért, mert ismerjük Isten
valós jellemét?
A TÖRVÉNY CSELEKEDETEI NÉLKÜL |
Október 26 |
Csütörtök |
„Azt
tartjuk tehát, hogy az ember hit által igazul meg, a törvény cselekedetei nélkül”
(Róm 3:28). Azt jelentené ez, hogy nem kell betartanunk a törvényt,
ami nem üdvözít? Indokoljuk meg a válaszunkat!
Róm 3:28 versében Pál a
törvényt tágabb értelemben, a judaizmus rendszerére gondolva említette. Még ha
akármilyen lelkiismeretesen igyekezett is egy izraelita a rendszer szabályai
szerint élni, nem igazulhatott meg, ha nem fogadta el Jézust mint Messiást. Róm
3:28 versében az iménti állítás után arra a következtetésre jut Pál, hogy a hit
törvényében nincs helye a dicsekedésnek. Aki a saját tettei révén igazul meg,
az dicsekedhet. Ám ha az ember a Jézusba vetett hite által igazul meg, világos,
hogy az érdem Istené, aki igaznak tekinti a bűnöst. Ellen G. White érdekes
választ adott arra a kérdésre, hogy „Mi a hit általi megigazulás?” Ezt írta:
„Isten műve, ami az ember dicsőségét a porba helyezi. Azt teszi meg az
emberért, amire ő képtelen lenne magáért” (Ellen G. White: Testimonies to
Ministers and Gospel Workers. 456. o.).
A törvény cselekedetei nem
szerezhetnek engesztelést a múlt bűneire. A megigazulást nem lehet kiérdemelni,
csak Krisztus engesztelő áldozatába vetett hittel részesedhetünk benne. Ebben
az értelemben tehát a törvény cselekedeteinek semmi köze nincs a
megigazuláshoz. A cselekedetek nélküli megigazulás azt jelenti, hogy Isten
megigazít, pedig egyáltalán nem érdemeljük meg. Csakhogy sok keresztény
félreérti és helytelenül alkalmazza ezt az igét. Azt mondják, hogy az embernek
csak hinnie kell, és ezzel csökkentik a cselekedetek és az engedelmesség
súlyát, még az erkölcsi törvény betartását is. Így teljes egészében
félremagyarázzák Pál szavait. A Római levélben, mint ahogy másutt is az apostol
nagy jelentőséget tulajdonít az erkölcsi törvény betartásának, és ezt tette
Jézus is, Jakabbal meg Jánossal egyetemben (Mt 19:17; Róm 2:13; Jak 2:10-11;
Jel 14:12). Pál szavainak az a lényege, hogy noha a törvény betartása nem a megigazulás
eszköze, a hit által megigazult ember továbbra is betartja Isten
törvényét, sőt, csak akkor tudja betartani a törvényt, ha megigazult. A
bűnöktől meg nem tisztított, meg nem igazult ember semmiképp sem tehet eleget a
törvény követelményeinek.
Miért olyan
könnyű beleesni abba a gondolati csapdába, hogy mivel a törvény nem üdvözít,
nem is kell foglalkoznunk a követelményeivel? Előfordult már, hogy a hit általi
megigazulásra hivatkozva próbáltunk meg mentséget találni a bűnre?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 27 |
Péntek |
Szemelvények
Ellen G. White írásaiból.
1. köt., Budapest, 1999, Advent Kiadó, „Krisztus
igazsága a törvényben” c. fejezetből 224-227. o., „Jöjj, keress és találj” c.
fejezet, 305-308. o., „Tökéletes engedelmesség Krisztus által” c. fejezetből
343-344. o.; Ellen G. White: Krisztus példázatai. Budapest, 1983, H. N.
Adventista Egyház, „Régi és új kincsek” c. fejezetből 83-84. o.
„Noha a törvény nem törölheti
ki a bűn büntetését, és minden adósságával megterheli a bűnöst, mégis Krisztus
bőséges bűnbocsánatot ígért azoknak, akik megbánják vétkeiket és elfogadják
bocsánatát. Isten szeretete gazdagon árad a bűnbánó, hívő lélekre. A bűn
bélyege egyedül az engesztelő áldozaton keresztül törölhető ki a lélekből. Nem
kisebb áldozatra volt szükség, mint annak halálára, aki egyenlő volt az
Atyával. Krisztus munkája – élete, megaláztatása, halála és az elveszett
emberért való közbenjárása – naggyá és dicsőségessé teszi a törvényt” (Szemelvények
Ellen G. White írásaiból. 1. köt., Budapest, 1999, Advent Kiadó, 341. o.).
„Krisztus jelleme lép a miénk
helyébe, és Isten kegyelmébe fogad bennünket, mintha sohasem vétkeztünk volna”
(Ellen G. White: Jézushoz vezető út. Budapest, 2008, Advent Irodalmi
Műhely, 47. o.).
„Amikor az apostol úgy
fogalmaz, hogy »a törvény cselekedetei nélkül« igazulunk meg, nem a hit
és a kegyelem cselekedeteiről beszél, mert aki ezeket végzi, nem hiszi, hogy e
tettek révén igazult meg. (A hit tetteivel) a hívő törekszik a
megigazulásra (hit által). Az apostol »a törvény cselekedetei« alatt
azokat a tetteket érti, amelyekben az önigazult ember bízik, mintha ezek végzése
által megigazulna, tehát a saját cselekedeteivel válna igazzá. Más szóval,
miközben valami jót tesz, nem az igazságra törekszik, hanem csak dicsekedni
akar azzal, hogy saját tettei révén igazzá lett” (Martin Luther: Commentary
on Romans. 80. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
„A hetednapi
adventisták a reformáció örököseinek, az apostoli evangélium teljessége,
világossága és egyensúlya helyreállítóinak és képviselőinek tekintik magukat,
és az egyedül hitből való, kegyelem általi megigazulás tanításának bibliai meglátására
építkeznek” (Ivan T. Blazen: „Salvation”, Handbook of Seventh-day Adventist
Theology. Hagerstown, Md., 2000, Review and Herald Publishing Association, 307.
o.). Mi okunk van arra, hogy az itt leírtakat gondoljuk magunkról?
PÁSKULYNÉ KOVÁCS ERZSÉBET:
VAN EGY HELY
Van egy hely, ahol megnyugszom,
de mégis sírni kell.
Felkavar mindent lelkemben,
de mégis felemel.
Bűneim átka elkísér,
élővé lesz a múlt;
fáradt lábam ott leroskad,
s érzem, minden lehullt.
– Ott kegyelem vár, bocsánat,
ölelés, szeretet,
ott minden földi porba hull,
más emberré leszek.
Megsemmisül minden,
ami eddig kincs volt nekem;
megsiratom és leteszem
az elmúlt életem.
– Megsiratom, hogy
nem láttam azt a keresztet én,
s azt, ki meghalt ott érettem,
legnagyobb bűnösér’.