2017 / IV. − 3. tanulmány −
Október 14 − 20.Az emberiség helyzete
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK:
Róma 1:16-17, 22-32; 2:1-10, 17-23; 3:1-2, 10-18, 23
„Mert mindnyájan vétkeztek, és szűkölködnek az
Isten dicsősége nélkül”
(Róm 3:23).
A
Római levél elején Pál egy meghatározó igazságot akar leszögezni, ami az evangélium
szempontjából központi kérdés: az emberiség szomorú helyzete, ami azért ilyen,
mert a bukás óta megfertőzött bennünket a bűn. A génjeinkben hordozzuk, mint
azt is, hogy milyen a szemünk színe.
A
Római levélhez írt kommentárjában Luther Márton a következőt fogalmazta meg: „A
»mindnyájan bűn alatt vannak« kifejezést lelki értelemben kell venni,
vagyis nem úgy, ahogyan az ember önmaga vagy mások szemében jelenik meg, hanem
amint Isten előtt áll. Mindenki bűn alatt van – akiknek törvényszegése
nyilvánvaló az emberek előtt és azok is, akik mind a saját, mind mások szemében
igaznak tűnnek. Aki kívülről jónak tetsző dolgokat tesz, azt a büntetéstől való
félelem hajtja, netalán a haszon, vagy a dicsőség vágya, vagy az, hogy
valamiben örömét leli, nem pedig a készséges elhatározás. Így az ember
folyamatosan gyakorolja a kívülről jónak tűnő dolgokat, belülről azonban
elmerült a bűnös vágyakban és gonosz kívánságokban, amelyek ellentétesek a jó
cselekedetekkel” (Martin Luther: Commentary on Romans. 69. o.).
ISTEN HATALMA |
Október 15 |
Vasárnap |
„Mert nem szégyenlem a Krisztus evangéliumát;
mert Istennek hatalma az minden hívőnek idvességére, zsidónak először meg
görögnek. Mert az Istennek igazsága jelentetik ki abban hitből hitbe, miképpen
meg van írva: Az igaz ember pedig hitből él”
(Róm
1:16-17). Mit mond nekünk Róm 1:16-17? Hogyan tapasztaltuk már ennek a
szakasznak az ígéreteit és reménységét?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ebben a részben több kulcsszó
is van:
1.
Evangélium.
Ez egy görög szó fordítása,
ami szó szerint azt jelenti, hogy „jó üzenet” vagy „jó hír”. Önmagában állva
bármilyen jó hírre utalhat, de mint ahogy ebben a versben is, ha módosítja a „Krisztus
evangéliuma” meghatározás, a jelentése: „a Messiásról szóló jó hír” (Krisztus
a Messiást jelentő görög szó fordítása). Az a jó hír, hogy eljött a Messiás
és az emberek üdvösséget nyerhetnek, ha hisznek benne. Jézusban és tökéletes igazságában
– nem pedig önmagunkban és nem is a törvény betartásában – találhatunk üdvösséget.
2.
Igazság.
Ez a szó arra utal, hogy az ember
„igaznak” számít Isten előtt. A Római levélben ennek egy sajátságos változata
szerepel, amire a későbbi tanulmányokban majd kitérünk. Rá kell mutatni, hogy
Róm 1:17 versében a szó konkrét jelentést kap „az Istennek igazsága” kifejezésben.
Ez az Istentől jövő igazság, amit Ő maga ad. Amint majd látni fogjuk, egyedül
ez képes biztosítani az örök élet ígéretét.
3.
Hit.
Ebben a szakaszban ugyanannak a
görög szónak az igei és a főnévi alakját találjuk: pisteuo (hisz), pistis
(hit). Az üdvözítő hit jelentését majd a Római levél későbbi tanulmányaiban
fejtjük ki jobban.
Küzdünk néha
az üdvbizonyosság kérdésével? Latolgatjuk időnként komolyan, hogy fogunk-e
üdvözülni vagy sem, esetleg üdvözülhetünke egyáltalán? Mi vált ki félelmet
belőlünk, és félelmeink min alapszanak? Talán van valóságalapjuk? Esetleg az
életstílusunk ellentétes azzal, amit a hitünkről mondunk? Ha ez lenne a
helyzet, milyen döntést kell meghoznunk, hogy elnyerjük a Jézusban felajánlott
ígéreteket és bizonyosságot?
MINDNYÁJAN VÉTKEZTEK |
Október 16 |
Hétfő |
Miért annyira hihető ma a keresztények számára Róm 3:23 üzenete?
Ugyanakkor mi miatt kételkednek némelyek az állítás igazságában?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Érdekes módon vannak, akik
komolyan kétségbe vonják az emberi bűnösség gondolatát, és azzal érvelnek, hogy
az ember alapvetően jó. A probléma azonban abból adódik, hogy nem értik az
igazi jóság fogalmát. Önmagunkat másokhoz hasonlítva jónak tűnhetünk. Mindig
találhatunk valakit, aki hozzánk képest rosszabbnak látszik, ettől viszont nem
leszünk még valóban jók. Ám magunkat Istenhez, az Ő szentségéhez és igazságához
mérve egyikünk sem érezhetne mást, mint mélységes szégyent, megvetést.
Róm 3:23 említi még „Isten
dicsőségét” is. Ezt a kifejezést többféleképpen értelmezték. A legegyszerűbb
magyarázat talán az, amivel 1Kor 11:7 versében találkozunk: „ő [a férfi]
az Istennek képe és dicsősége.” A görög szót, ami azt jelenti, hogy
„dicsőség”, tágabb értelemben vehetjük a „kép” megfelelőjének is. A bűn
megtörte Isten képét az emberben, a bűnös ember nem tükrözi már Isten képét
vagy dicsőségét.
Olvassuk el Róm 3:10-18 szakaszát! Változott valami mára? A
leírás melyik része illik legjobban ránk? Milyenek lennénk, ha nem élne bennünk
Krisztus?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Bármilyen rosszak legyünk is,
a helyzetünk mégsem reménytelen. Első lépésként elismerjük bűnösségünket, mint
ahogy azt is, hogy önmagunkban, önmagunktól mit sem változtathatunk ezen. A
Szentlélek munkája, hogy meggyőzzön. Amennyiben a bűnös nem áll ellen neki, a
Lélek elvezeti arra, hogy letépve az önvédelem, tettetés és önigazolás álarcát,
Krisztusra bízza magát és irgalmát kérje: „Isten! Légy irgalmas nékem
bűnösnek” (Lk 18:13)!
Mikor
tartottál alapos, szigorú önvizsgálatot, mérlegre téve indítékaidat, tetteidet
és érzéseidet? Kétségbeejtő érzés lehet, ugye? Egyedül mi adhat reményt?
HALADÁS? |
Október 17 |
Kedd |
A XX. század elején elterjedt a nézet, hogy az emberiség fejlődik,
egyre erkölcsösebb lesz, a tudomány és a technika vívmányai révén pedig megvalósul
az utópia. Általában úgy gondolták, hogy az emberek lényegében a tökéletesedés
útján járnak, megfelelő képzéssel és erkölcsi oktatással nagymértékben
javíthatnak önmagukon és a társadalmon. Mindennek nagyjából akkor kellett volna
elkezdődnie, amikor a XX. század merész, új világába léptünk.
Sajnos a dolgok nem egészen a várakozás szerint alakultak, ugye?
Az egész történelem egyik legkegyetlenebb és legbarbárabb korszaka lett a XX.
század. A helyzet iróniája, hogy mindez nagyrészt a tudomány fejlődésének tudható
be, aminek révén az ember nagyobb pusztítást vihet végbe, mint amit a múlt
legelvetemültebb őrültjei kigondolhattak volna. Mi volt a probléma?
Hogyan mutatkozik meg ma, a XXI. században mindaz, amiről Pál
írt az I. században, Róm 1:22-32 szakaszában?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Hit kell a kereszténység sok
tanításának elfogadásához, mint például a halottak feltámadásához, a második
adventhez, az új ég és új föld teremtéséhez. Az emberi bűnösség kérdésének
elfogadásához azonban ugyan kinek kellene hit? Ma mindannyian a bűn
következményeivel élünk együtt.
Figyeljük
meg különösen Róm 1:22-23 verseit! Hogyan mutatkozik meg ez az elv ma? Az
Istent elutasító ember mit imád és bálványoz inkább a XXI. században? Hogyan
váltak balgává eközben? Beszélgessünk erről szombaton a csoportban!
AMI KÖZÖS A ZSIDÓKBAN ÉS A POGÁNYOKBAN |
Október 18 |
Szerda |
Róma 1. fejezetében Pál kimondottan a pogányok bűneit taglalja,
akik már igen régen szem elől tévesztették Istent, és ezért a legmegalázóbb szokásokba
süllyedtek bele. Viszont nem akarta felmenteni a honfitársait, a saját népét
sem. Noha sok előnyt élveztek (Róm 3:1-2), bűnösként szintén Isten törvényének
ítélete alá estek és ők is Krisztus megmentő kegyelmére szorultak. Ebben az
értelemben – vagyis hogy egyaránt bűnösök, megszegték Isten törvényét, az üdvösséghez
Isten kegyelmére van szükségük – zsidók és pogányok egyformák.
Mi az, amitől Pál óv Róm 2:1-3, 17-24 verseiben? Milyen üzenetet
szűrjünk le a figyelmeztetéséből magunknak, zsidók és pogányok egyaránt?
_____________________________________________________________
„Miután az apostol leszögezte, hogy minden
pogány bűnös, különleges módon és mélységes együttérzéssel rámutatott: a zsidók
is bűnben élnek, mindenekfelett azért, mert csak külsőleg tartják be a
törvényt, vagyis betű szerint és nem lélekből” (Martin Luther: Commentary on
Romans. 61. o.).
Általában könnyű felfigyelni
mások bűneire és mutogatni rájuk. Viszont milyen gyakran vétünk mi is hasonló
vagy még rosszabb dolgokban? Hajlamosak vagyunk szemet hunyni a saját tetteink
felett, vagy megpróbáljuk azáltal jobban érezni magunkat, hogy azt figyeljük,
mennyivel rosszabbak mások nálunk, és ez a baj.
Pál nem akar egyik hibába sem
esni. Inti a honfitársait, hogy ne ítélkezzenek könnyen a pogányok felett, mert
a zsidók, a kiválasztott nép tagjai is bűnösök. Bizonyos tekintetben még
nagyobb a vétkük, mint a pogányoké, akiket olyan gyorsan elítélnek, mert
zsidóként több világosságot nyertek náluk.
Pál az egész részben azt hangsúlyozza, hogy egyikünk sem igaz, nem
éri el az Isten által megszabott mércét, nem vagyunk születésünktől fogva jók, önmagunktól
szentek. Legyünk zsidók vagy pogányok, férfiak vagy nők, gazdagok vagy
szegények, féljük Istent vagy nem – mindannyiunkra ítélet vár. Egyikünknek sem
lehetne semmi reménye az evangéliumban bemutatott isteni kegyelem nélkül.
Milyen
gyakran fordul elő, hogy akár csak gondolatban, de elítélünk másokat
olyasmiért, amiben mi magunk is vétkesek vagyunk? Hogyan változhatunk meg,
megszívlelve Pálnak ezt a tanácsát?
AZ EVANGÉLIUM ÉS A
MEGTÉRÉS |
Október 19 |
Csütörtök |
„Avagy
megveted az ő jóságának, elnézésének és hosszútűrésének gazdagságát, nem
tudván, hogy az Istennek jósága téged megtérésre indít”
(Róm 2:4)?
Milyen üzenetet találunk itt a megtérés egész kérdéskörével kapcsolatban?
_____________________________________________________________
Figyeljük meg, hogy Isten
jósága megtérésre vezeti és nem kényszeríti a bűnösöket! Ő nem alkalmaz
erőszakot. Végtelen a türelme, és minden embert a szeretetével akar magához
vonni. A kikényszerített bűnbánat keresztülhúzná a megtérés egész célját, nem
igaz? Ha Isten kényszerítene a bűnbánatra, akkor vajon nem üdvözülne mindenki?
Hiszen ugyan miért venne rá kényszerrel egyeseket a megtérésre, miközben
másokat nem? A bűnbánatnak szabad akaratból kell történnie, arra válaszként,
amit a Szentlélek tesz az életünkben. Igen, a megtérés Isten ajándéka, de
készen, nyitottan kell fogadnunk, és erről csak mi magunk dönthetünk.
Mi lesz
azokkal, akik ellenállnak Isten szeretetének, nem hajlandóak a megtérésre,
engedetlenek maradnak (Róm 2:5-10)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Róm 2:5-10 szakaszában, mint a Római levél egészében is Pál hangsúlyozza,
hol a jó cselekedetek helye. Pusztán a hit általi, a törvény cselekedete nélküli
megigazulás semmiképp sem magyarázható úgy, mintha azt jelentené, hogy a
keresztény életében nincs helye a jótetteknek. Róm 2:7 verse például azt írja,
hogy azok jutnak üdvösségre, akik „a jó cselekedetben való állhatatossággal”
keresik. Emberi erőfeszítés nem válthat meg, viszont része az üdvösség
egész tapasztalatának. Nehezen érthető, hogyan olvashatja úgy bárki is a Bibliát,
hogy arra a következtetésre jusson, miszerint a cselekedetek egyáltalán nem
számítanak. Az igazi, a készséges szívből fakadó megtérést mindig követi az
elhatározás, hogy az ember legyőzze és félretolja mindazt, amiből meg kell
térnie.
Milyen gyakran tapasztaljuk a megtérés lelkületét? És ez őszinte is? Vagy
inkább csak elhessegetjük magunktól a hibáink, gyengeségeink és bűneink
gondolatát? Hogyan tudnánk megváltozni, ha az utóbbi vonatkozik ránk?
Miért kell megváltoznunk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 20 |
Péntek |
„Tehát a bibliai terminológia
bemutatja, hogy a bűn nem az emberre véletlenül szakadó baj, hanem az ember tevékeny
hozzáállásának és döntésének az eredménye. Továbbá a bűn nem a jó hiánya,
inkább az Isten elvárásától való elmaradás, az ember által szándékosan
választott rossz út. Nem olyan gyengeség, amiért nem lehet felelőssé tenni az
embert, mert bűnös hozzáállásával vagy tettével szándékosan választja az Isten
elleni lázadás útját, törvényének megszegését, nem hajlandó hallgatni Isten Igéjére.
A bűn az Isten által megszabott korlátokon akar átlépni. Röviden a bűn Isten
elleni lázadás” (The Handbook of Seventh-day Adventist Theology. Hagerstown,
Md., 2000, Review and Herald Publishing Association, 239. o.).
„Rettenetes kép tárult elém a világ állapotáról. Mindenütt
burjánzik az erkölcstelenség. Ennek a kornak jellegzetes bűne a feslettség.
Torz fejét a vétek még sosem emelte fel ilyen bátran. Az emberek mintha
eltompultak volna, az erény és az igazi jóság szeretői csaknem elcsüggedtek
merészsége, ereje és terjedése láttán. Az elharapódzó romlottság nem
korlátozódik csupán a hitetlenekre és a csúfolódókra. Bárcsak ez lenne a
helyzet! De nem így van. Krisztus hitét valló sok férfi és nő is vétkes. Még
olyanok is, akik állítólag várják Jézus megjelenését, semmivel sem készültek
fel jobban rá, mint maga Sátán. Nem igyekeznek megtisztulni minden szennytől. Oly
sokáig szolgálták saját vágyaikat, hogy gondolataik természetszerűleg tisztátalanok,
képzeletük erkölcstelen” (Ellen G. White: Testimonies for the Church.
2. köt. 346. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Mit válaszolhatunk azoknak, akik a történtek
ellenére állítják, hogy az emberiség helyzete javul? Mivel érvelnek, és mit
mondhatunk nekik?
2.
Nézzük meg újból az előbbi White-idézetet! Mit
tegyünk, ha ráismerünk magunkra valahol? Miért nem szabad elcsüggedni és
feladni? Miért olyan fontos igényelni Isten ígéreteit – először a bűnbocsánatot,
azután a megtisztítást? Ki akarja, hogy végérvényesen kimondjuk a következőt:
„Ennek semmi értelme. Én túl rossz vagyok. Biztos, hogy nem üdvözülhetek, ezért
fel is adhatom a küzdelmet.” Erre a hangra hallgatok? Vagy inkább Jézusra, aki
így szól: „Én sem kárhoztatlak: eredj el és többé ne vétkezzél” (Jn
8:11)!
3.
Miért olyan fontos, hogy keresztényként
tisztában legyünk az alapvető emberi bűnösség kérdésével? Mi lesz, ha elfeledkezünk
e szomorú valóságról?
PÁSKULYNÉ KOVÁCS ERZSÉBET:
AMIT MA MEGTEHETSZ
Születtünk, halunk.
Közben egy kimért
úton átmegyünk.
Hogy milyen lesz az út?
Rejtélyek sora még.
A végén majd emlékezünk.
Lehet, letagadnánk mindent,
ami velünk közben megesett:
érett fejjel de másképp csinálnánk,
de már nem lehet, nem lehet...
– Visszamennénk sokszor az úton
régmúlt percekhez, boldogan,
csak a felébredt emlék hozza vissza,
tudjuk, rég volt, csak az emléke van.
– Már deres hajjal kell járni utunkat,
minden lépést meggondolni jól!
Siess, ha kell sebet gyógyítani:
elég sokszor egy szerető szó.
– Az evangélium drága melegével
simogatni egy megfáradt szívet,
vigyázni arra, nehogy elkéssünk,
mert az élet bizony elsiet.
– Hányszor sírtunk késő bánaton
befelé hulló könnyel: – ó, de fáj!
Ezért a szívünk legyen kitárva!
Vigyázz, ne legyen elhibázva,
amit ma megtehetsz!
– Az alkalmak nem jönnek vissza:
csak a mulasztás emléke marad itt veled.