2017 / IV. − 2. tanulmány −
Október 7 − 13.A konfliktus
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 3Mózes 23; Máté 19:17; ApCsel.
15:1-29; Galata 1:1-12; Zsidók 8:6; Jelenések 12:17
„Mert a törvény Mózes által adatott, a
kegyelem pedig és az igazság Jézus Krisztus által lett”
(Jn 1:17).
Az őskeresztény egyház főként zsidókból állt, akik soha, egy
pillanatra sem gondolták, hogy Jézust, a zsidó Messiást elfogadva
valamiféleképpen elfordulnának atyáik hitétől vagy Isten szövetségi
ígéreteitől, amelyeket népének adott. Igazuk is volt. Az első hívők számára az
volt a kérdés, hogy vajon a zsidóknak kereszténnyé kell-e lenni, ha el akarják
fogadni Jézust. Sokak számára pedig az is kérdéses volt, hogy a pogányoknak
zsidóvá kell-e lenni, mielőtt elfogadnák Krisztust.
Csak később, a jeruzsálemi zsinat mondott határozott választ. Úgy
döntöttek, hogy nem kell a pogányokat terhelni a szabályok és törvények seregével.
Vagyis a pogányoknak nem kellett először zsidóvá lenni, hogy elfogadhassák Jézust.
A határozat ellenére azonban voltak olyan tanítók, akik továbbra
is megnehezítették a gyülekezetek életét, mivel ragaszkodtak hozzá, hogy a pogányságból
megtérőknek be kell tartani minden szabályt és törvényt, beleértve a körülmetélést
is (ami a felnőttek számára nem kimondottan tette volna kedvezővé a kereszténységhez
való csatlakozást). Vagyis úgy gondolták, hogy ha a pogányok részesedni
kívánnak a szövetségi ígéretekből, be kell tartaniuk a szabályok és
rendelkezések seregét, amelyek Izrael közössége számára előfeltételnek
számítottak.
Mi minden volt tehát kérdés, és hogyan lehetett ezeket megoldani?
KÜLÖNB SZÖVETSÉG |
Október 8 |
Vasárnap |
Olvassuk
el Zsid 8:6 versét! Milyen üzenetet találunk benne? Melyek a „jobb ígéretek”?
Az Ó- és az Újszövetség
vallása között talán az a legnagyobb különbség, hogy az Újtestamentum korát a
Messiás, a názáreti Jézus érkezése vezette be, akit Megváltónkul küldött el
Isten. Az üdvösséget váró ember nem hagyhatja Őt figyelmen kívül. Csak az
általa végbevitt engesztelés révén nyerhetünk bűnbocsánatot. Kizárólag úgy
állhatunk meg kárhoztatás nélkül Isten előtt, hogy Ő nekünk tulajdonítja Jézus
tökéletes életét. Más szóval, üdvösségre csak Jézus igazsága vezet, semmi más.
Az ószövetségi hívők
vágyakoztak a messiási kor áldásaira és az üdvösség ígéretére. Az újszövetségi
időkben az emberek pedig ezzel a kérdéssel szembesülnek: Elfogadják-e a
názáreti Jézust, akit Isten küldött Messiásként, Üdvözítőként? Ha
hisznek benne – vagyis elfogadják annak, aki Ő valójában és neki adják az
életüket –, üdvözülnek Jézus ingyen felajánlott igazsága által.
Mindeközben azonban az
erkölcsi kívánalmak, amelyek Isten és Krisztus jellemében gyökereznek, az
Újszövetségben is változatlanok maradnak. Az Isten erkölcsi törvénye iránti
engedelmesség éppen annyira része az Újszövetségnek, mint az Ószövetségnek
volt.
Mit
tudhatunk meg az Újszövetségben az erkölcsi törvény szerepéről Mt 19:17, Jak
2:10-11, Jel 12:17 és 14:12 verseiből?
Ugyanakkor azonban vége lett
a jellegzetesen Izraelhez – mint ahogyan az Ószövetséghez is – kötődő rituális
és ceremoniális törvények kötelező érvényének, amelyek mind Jézusra, valamint
halálára és főpapi szolgálatára mutattak, és onnantól új rendszer indult el,
már „jobb ígéretek” alapján.
A Római levéllel az volt Pál
egyik fő célja, hogy segítsen zsidóknak és pogányoknak egyaránt megérteni, mi
minden tartozott hozzá a judaizmusból a kereszténységbe történő átmenethez. A
váltáshoz idő kellett. A Jézust elfogadó zsidók közül sokan még nem készültek
fel a közelgő nagy változásokra.
Említsük meg
néhány kedvenc bibliai ígéretünket! Milyen gyakran igényeljük ezeket? Mely
döntéseink akadályozhatják, hogy valóra váljanak az életünkben?
IZRAEL TÖRVÉNYEI ÉS
RENDELKEZÉSEI |
Október 9 |
Hétfő |
Amennyire
időnk engedi, fussuk át Mózes harmadik könyvét! (Nézzük meg például a
12., 16. és a 23. fejezetet!) Milyen gondolatok ébrednek bennünk, miközben
olvassuk a sok szabályt, rendelkezést és rituálét? Az újszövetségi időkben
miért nem lehetne ezek közül többet is betartani?
Mi könnyen soroljuk különböző
kategóriákba az ószövetségi törvényeket: 1) erkölcsi törvény; 2) ceremoniális
törvény; 3) polgári törvény; 4) rendeletek és ítéletek; 5) egészségügyi
törvények.
Ez az osztályozás azonban
részben mesterséges. A valóságban bizonyos kategóriák kapcsolódnak egymáshoz és
jelentős az átfedés is közöttük. Az ókori emberek nem tekintették ezeket
egymástól különállónak, távolinak.
Az erkölcsi törvényt a
Tízparancsolat foglalja össze (2Móz 20:1-17). Ez gyűjti össze az emberiség
számára az erkölcsi követelményeket. A Biblia első öt könyve különböző
szabályokban és döntésekben ezt a tíz elvet taglalja, alkalmazza. A kifejtés
mutat rá, hogy mit jelentett Isten törvényének betartása különböző
helyzetekben. A polgári törvények nem voltak függetlenek ettől, hiszen szintén
az erkölcsi törvényen alapultak. Meghatározták az állampolgárok kapcsolatát a
hatóságokkal és embertársaikkal, valamint megnevezték a különböző
törvényszegések büntetését. A ceremoniális törvény szabályozta a szentélyben
folyó szolgálatot, leírta a különböző áldozatokat és az egyének kötelességeit.
Megnevezte az ünnepnapokat, meghatározta, hogyan kell megtartani azokat. Átfedés
van az egészségügyi és a többi törvény között is. A tisztátalansággal kapcsolatos
különféle rendeletek határozták meg, hogy ceremoniális értelemben mi
tisztátalan, viszont ezen túlmenően higiéniai és egészségügyi elveket is tartalmaztak.
A tiszta és tisztátalan húsokra vonatkozó törvények egészségügyi szempontokon
alapszanak. Míg a zsidók általában e törvények összességét nagyjából egy,
Istentől jövő csomagnak tekintették, gondolatban bizonyára tettek különbséget
közöttük. A Tízparancsolatot maga Isten mondta el a népnek, ami miatt ezt
különösen fontosnak tartották. A többi törvényt az Úr Mózes által adta. A szentélyre
vonatkozó rituálét csak addig lehetett követni, amíg működött a szentély.
A polgári törvényeket, legalábbis nagy részüket nem lehetett
érvényesíteni, miután a zsidóság elveszítette függetlenségét és más nép uralma
alá került. A templom lerombolását követően számos ceremoniális törvényt sem
lehetett megtartani, és a Messiás eljövetele után sok előkép már találkozott a
képpel, így érvényét vesztette.
„MÓZES
RENDTARTÁSA SZERINT” |
Október 10 |
Kedd |
ApCsel
15:1 szerint milyen kérdés okozott megoszlást? Miért hitték el némelyek, hogy
ez nem csak a zsidó népre vonatkozott (lásd még 1Móz 17:10)?
Az apostolok az antiókhiai
szolgálattevőkkel és hívőkkel együtt komoly erőfeszítéseket tettek azért, hogy
sokakat megnyerjenek Krisztusnak. Eközben Júdeából érkező zsidóknak, „akik a
farizeusok pártjából lettek hívőkké” (ApCsel 15:5, ÚRK), sikerült olyan
kérdést bevetniük, ami hamarosan az egyház széles körében megoszláshoz vezetett
és megdöbbentette a hívő pogányokat. Ezek a tanítók nagy magabiztossággal
állították, hogy az üdvösséghez szükséges a körülmetélkedés és az egész
ceremoniális törvény betartása. Izrael népe mindig is büszkélkedett az Isten
által elrendelt szolgálataival, és a Krisztus hitére áttérők közül sokan úgy
érezték: mivel egykor Isten világosan körvonalazta a héber istentiszteleti
formát, valószínűtlen, hogy bármikor is feljogosítana valamelyik szabályának
megváltoztatására. Amellett kardoskodtak, hogy a zsidó törvényeket és
ceremóniákat bele kell olvasztani a keresztény vallás rítusaiba. Nehezen ismerték
fel, hogy minden áldozat valójában Isten Fiának halálára mutatott előre, amiben
azután a kép találkozott az előképpel. A későbbiekben tehát a mózesi törvények
rítusai és ceremóniái már nem kötelezőek.
Hogyan lehetett
megoldást találni a vitára, amiről ApCsel 15:2-12 verseiben olvashatunk?
„Bár [Pál] Istenhez fordult
közvetlen vezetésért, kész volt elismerni a hívők testületére bízott
tekintélyt, akiket az egyházi közösség magába foglalt. Érezte, tanácsra szorul,
és ha lényegbevágó kérdések vetődtek fel, szívesen tárta a gyülekezet elé
azokat, és helyes határozat hozatala végett hittestvéreivel egyesült Isten
keresésében, bölcsességért” (Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest,
2001, Advent Kiadó, 133. o.).
Érdekes, hogy Pál, aki
gyakran szót ejtett prófétai elhívatásáról és arról, hogyan is hívta el és
bízta meg küldetésével Jézus, készségesen együttműködött az egyház szélesebb
körével. Vagyis felismerte, hogy ő is, noha elhívást kapott, csupán része az egyház
egészének, és amennyire csak lehetséges, neki is együtt kellett működnie az
egyházzal.
Személyesen
hogyan viszonyulunk az egyházi vezetéshez? Mennyire vagyunk együttműködőek?
POGÁNY HÁTTERŰ HÍVŐK |
Október 11 |
Szerda |
ApCsel
15:5-29 szerint milyen döntésre jutott a jeruzsálemi zsinat? Mivel érveltek?
A judaizálók követelték, hogy
a pogányságból megtérők metélkedjenek körül és az egész ceremoniális törvényt
tartsák be. „Ragaszkodtak ahhoz, hogy a zsidó törvények és szertartások
bekerüljenek a keresztény vallás szertartásaiba” (Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 125-126. o.). A zsinat
határozata azonban ezzel ellentétes lett.
Érdekes megfigyelni ApCsel
15:10 versében, hogy Péter a régi törvényeket elviselhetetlen „igaként” mutatja
be. Vajon a nevezett törvényeket egykor elrendelő Úr igaként akarta azokat a
népére helyezni? Aligha! Inkább az évek során bizonyos vezetők tették azzá,
méghozzá szóbeli hagyományaikkal. Elérték, hogy az áldásul szánt törvények
közül sok teher lett. A zsinat pedig úgy döntött, hogy megkímélik a pogány
származású hívőket ezektől. Figyeljük meg, szó sem esett arról, hogy a pogány
hátterű hívőknek ne kellene betartani a Tízparancsolatot! Vajon el tudnánk
képzelni, hogy a zsinat elrendeli nekik a vér fogyasztásától való tartózkodást,
miközben a házasságtörést, a gyilkosságot és hasonlókat tiltó parancsolatokat
figyelmen kívül hagyhatták volna?
Milyen
szabályokat vonatkoztattak a pogány származású hívőkre (ApCsel 15:20, 29), és
miért pont ezeket?
A zsidó származású hívőknek ugyan nem kellett rákényszeríteniük
saját szabályaikat és hagyományaikat a pogányságból megtérőkre, a zsinat
azonban biztosítani akarta, hogy az egykori pogányok nem tesznek majd olyasmit,
ami bántó lenne azoknak a zsidóknak a számára, akikkel Jézusban egyek lettek. Az
apostolok és vének ezért megígérték, levélben képzik ki a pogány hátterű hívőket,
hogy tartózkodjanak a bálványoknak áldozott hústól, a paráználkodástól, a
megfulladt állatok és a vér fogyasztásától. Némelyek szerint mivel külön nem
említették a szombatot, bizonyára azt sem kellett a pogány származású hívőknek
megtartani (persze a hazugságot vagy a gyilkosságot tiltó parancsolat sincs
konkrétan megnevezve, tehát ez az érv nem áll meg).
Előfordulhat,
hogy valamilyen módon mi is szükségtelen terheket helyezünk az emberekre,
amelyek nem Istentől eredő parancsok, hanem a hagyományban gyökereznek? Ha
igen, akkor hogyan történhet meg ez? Beszélgessünk szombaton erről a
csoportban!
PÁL ÉS A GALÁCIAIAK |
Október 12 |
Csütörtök |
A világos útmutatás ellenére
mégis voltak, akik a saját fejük után akartak menni, és továbbra is
hangoztatták, hogy a pogányságból megtérőknek be kell tartani a zsidó
hagyományokat és törvényeket. Ez igen komoly ügy lett Pál számára, nem a hit
részletkérdéseivel való játszadozás volt, hanem pontosan Krisztus
evangéliumának tagadása.
Olvassuk
el Gal 1:1-12 szakaszát! Mennyire látta súlyosnak Pál a helyzetet, amivel
Galáciában szembesült? Mit árul ez el a kérdés fontosságáról?
Amint már korábban is szó
volt róla, főként a galáciai helyzet késztette Pált a Római levél megírására,
amelyben tovább fejtegette a Galáciai levél témáját. Zsidó származású hívők
közül némelyek amellett kardoskodtak, hogy fontos a Mózes által adatott isteni
törvény, tehát a pogányságból megtérőknek is be kell tartaniuk. Az apostol a
törvény valódi helyét és szerepét igyekezett bemutatni. Nem akarta, hogy ezek
az emberek megvessék a lábukat Rómában, mint ahogy Galáciában is tették.
A kérdést túlságosan
leegyszerűsítjük, ha azt firtatjuk, hogy vajon Pál a ceremoniális vagy az
erkölcsi törvényekről beszélt-e a Galáciai és a Római levélben. Történelmileg
arról folyt a vita, hogy a pogány hátterű hívők számára követelmény legyen-e a
körülmetélkedés és Mózes törvényének betartása. E kérdést illetően a
jeruzsálemi zsinat már határozott, csakhogy egyesek nem voltak hajlandóak
elfogadni a döntést.
Vannak, akik a Galáciai és a
Római levelet olvasva bizonyítékot vélnek látni arra, hogy a keresztények
számára többé már nem kötelező az erkölcsi törvény, a Tízparancsolat (vagyis
igazából csak a negyedik parancsolat). Csakhogy éppen a levelek lényegét nem
veszik észre, sem a történelmi kontextust és azokat a kérdéseket, amelyekről
szólt Pál. Amint látni fogjuk, az apostol kiemelte, hogy üdvösséget egyedül hit
által nyerhetünk, nem pedig a törvény betartásával, még az erkölcsi törvényével
sem! Viszont ez mégsem ugyanaz, mintha azt mondanánk, hogy nem kell betartani
az erkölcsi törvényt. A Tízparancsolat betartása soha nem volt kérdéses; akik úgy
értelmezik, azok egy mai kérdést vetítenek vissza ezekbe a versekbe, olyasmit,
amivel Pál nem foglalkozott.
Hogyan
válaszolunk annak, aki szerint a keresztények számára már nem kötelező érvényű
a szombat? Hogyan mutathatjuk be a szombat igazságát az evangélium csorbítása nélkül?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 13 |
Péntek |
Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest, 2001,
Advent Kiadó, „Zsidó és pogány” c. fejezetből 125-131. o. és „Hitehagyás
Galáciában” c. fejezet, 252-255. o.; Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó, „Az Izraelnek adott törvény” c. fejezetből 267-270. o. és
„A törvény és a szövetségek” c. fejezetből 329-333. o.; Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó, „A választott nép” c. fejezet, 19-22. o.
Kétségtelen, hogy időnként az egyházunkban is tapasztalhatók
küzdelmek, mint ahogyan széthúzás is, viszont ebben nincs semmi új. Sátán
mindig is hadakozott az egyházzal. Már a kereszténység első napjaiban támadt megoszlás
és nézeteltérés, és volt egy vitahelyzet, amit ha nem oldanak meg, az már a születése
után lerombolhatta volna az egyházat. „A jeruzsálemi hívők közül származó hamis
tanítók befolyása következtében a szakadás, a tévtan és az érzékiség gyorsan
tért hódított a galáciai hívők között. E hamis tanítók a zsidó hagyományokat
keverték az evangélium igazságával. Figyelmen kívül hagyták a jeruzsálemi
gyűlés határozatait, unszolták a pogányok közül megtérteket a ceremoniális törvények
betartására” (Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest, 2001,
Advent Kiadó, 252. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1.
A csoportban térjünk vissza a szerdai rész
utolsó kérdéséhez! Milyen szükségtelen terheket helyezhet a gyülekezetünk
másokra, vagy tehetjük ezt otthon mi magunk másokkal vagy önmagunkkal? Hogyan vehetjük
észre, ha ez a helyzet? Vagy inkább az a veszély fenyeget, hogy a másik oldalra
esünk át? Hogyan láthatjuk meg, ha az életstílusunkban, elveinkben túlzottan
ellazultunk, annyira, hogy az életünk már nem tükrözi azt, amire Krisztus
elhívott?
2.
Mivel érvelnek, akik szerint a Tízparancsolat
már nem kötelező a mai keresztények életében? Hogyan válaszolhatunk efféle
állításokra? Lényegében miért rosszak az ilyen érvek? Mi az oka, hogy sokan, akik
ezzel érvelnek, mégsem úgy élnek, mintha a Tízparancsolat érvénytelenségében
hinnének?
3.
Olvassuk el újból Gal 1:1-12 szakaszát!
Figyeljük meg, mennyire egyértelmű, határozott és heves Pál érvelése az evangélium
mellett? Ezek szerint ma, a pluralizmus és relativizmus korában miért kell sziklaszilárdan
ragaszkodnunk a hitelveinkhez? Hogyan mutat rá ez is, hogy bizonyos tanításokból
semmiképp sem engedhetünk?
PÁSKULYNÉ KOVÁCS ERZSÉBET:
MONDD EL!
Zsidók 10:4
Ember! Ki megismerted Istent,
tovább hallgatni nem szabad!
Mondd testvérnek, barátnak,
mondd el az egész világnak!
Messze-messze szálljon a szavad!
Mondd el hatalmát, szeretetét,
jósága végtelen sorát!
Mondd, hogy Ő teremtette
az embert; általa áll fenn a világ!
– Mondd el, hogy bűneink miatt
Szent Fiát áldozta értünk,
mert a kosok és a bárányok vére
nem moshatta le a vétkünk!
Új törvény, új idő kezdődött:
az a kárpit kettéhasadt.
Azóta a törvény Krisztus lett,
az egyetlenegy áldozat.
– Világot betöltő erő,
a szeretet törvénye: áll!
A beteljesült ígéret fénye
sugárzik ránk a Golgotán.