2017 / IV. − 1. tanulmány −
Szeptember 30 − Október 6.Pál apostol Rómában
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK:
Apostolok cselekedetei 28:17-31; Róma 1:7; 15:14, 20-27; Efezus 1;
Filippi 1:12
„Először hálát adok az én Istenemnek a Jézus
Krisztus által mindnyájatokért, hogy a ti hiteteknek az egész világon híre van”
(Róm 1:8).
A
Római levél tanulmányozásához fontos ismerni a könyv történelmi hátterét. Ha
meg akarjuk érteni Isten Igéjét, mindig lényeges az összefüggés. Ismernünk,
értenünk kell, hogy milyen kérdésekkel foglalkozik a nevezett irat. Pál a
keresztények egy bizonyos csoportjának írt, egy adott időben, konkrét okkal.
Nagyban segíti a tanulmányunkat, ha amennyire csak lehet, megismerjük ezt az
okot.
Akkor
tehát menjünk vissza az időben! Képzeletben keressük fel az I. századi Rómát,
vegyüljünk el az ottani gyülekezet tagjai között, majd pedig próbáljuk úgy
hallgatni Pált és a Szentlélek által ihletett szavait, mint az I. századi gyülekezeti
tagok tették.
A
Pál által megemlített kérdésekkel kapcsolatban lényeges ugyan a helyszín, ám a
mögöttük meghúzódó elvek egyetemesek. Ebben az esetben a kérdés: Hogyan
üdvözül az ember? Igen, az apostol az emberek egy bizonyos csoportjához
szólt, és a levél írása közben valóban egy konkrét dolog járt a fejében. Ám
amint tudjuk, szavai éppen annyira időszerűek voltak évszázadokkal később, már
egészen más korban és kontextusban Luther Mártonnak, mint Pálnak voltak, amikor
először lejegyezte azokat – és velünk sincs ez másként.
PÁL APOSTOL LEVELE |
Október 1 |
Vasárnap |
Róm 16:1-2 arra utal, hogy a
Római levelet Pál valószínűleg Kenkhrea görög városából, Korinthus mellől írta.
Az apostol megemlíti a Korhinthusban lakó Fébét, ami szintén valószínűsíti,
hogy ez a település lehetett a Római levél megírásának helyszíne. Az
újszövetségi levelek keletkezési helyének meghatározása többek között azért
szükséges, hogy megállapíthassuk az írásuk idejét. Pál sokat utazott, így ha
tudjuk, hogy egy bizonyos időszakban hol tartózkodott, támpontot találunk a
keletkezési időre. Pál apostol a második misszióútja során (Kr. u. 49-52; lásd
ApCsel 18:1-18) alapította a korinthusi gyülekezetet. Harmadik misszióútján
(Kr. u. 53-58) látogatott el újból Görögországba (ApCsel 20:2-3). Az útja vége
felé adták át neki a jeruzsálemi
hívőknek gyűjtött adományokat (Róm 15:25-26). Így a Római levelet valószínűleg
Kr. u. 58 első hónapjaiban írta Pál.
Még melyik
jelentős gyülekezeteket kereste fel Pál a harmadik misszióútja során (ApCsel
18:23)?
A galáciai gyülekezetekben
tett látogatása alakalmával Pál felfedezte: távollétében hamis tanítók rávették
a tagokat, hogy fogadják el a körülmetélést és tartsák be Mózes törvényének
többi előírását is. Tartott tőle, hogy ellenfelei még előtte Rómába érnek,
ezért levelet írt (a Rómait), elejét véve a galáciaihoz hasonló tragédiának. A
Galáciai levelet vélhetően szintén Korinthusból írta az apostol, talán nem
sokkal érkezése után, amikor harmadik misszióútja közben három hónapig a
városban időzött.
„Pál a rómaiakhoz intézett
levelében előadja az evangélium nagy alapelveit. Kifejti álláspontját azokban a
kérdésekben, melyek a zsidó és pogány gyülekezeteket nyugtalanították, és
rámutat, hogy a remény és az ígéret, mely egykor főleg a zsidóké volt, most már
a pogányoknak is fel van kínálva” (Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest,
2001, Advent Kiadó, 245. o.).
Amint már megállapítottuk, a
Biblia minden könyvének tanulmányozásakor fontos tudni, hogy miért és milyen
helyzetben születtek. Éppen ezért a Római levél megértéséhez lényeges
ismernünk, hogy éppen mely kérdések izgatták a zsidó és pogány hátterű
gyülekezeteket. Ezeket a témákat pedig a jövő heti tanulmányunk taglalja.
Jelenleg
milyen gondolatok izgatják a gyülekezetünket? A veszélyek inkább kívülről vagy
belülről támadnak? Személy szerint nekünk mi a szerepünk a vitákban?
PÁL SZERETNE ELLÁTOGATNI RÓMÁBA |
Október 2 |
Hétfő |
Vitathatatlan, hogy többnyire a személyes találkozás a
kommunikáció legjobb módja. Telefonálhatunk, írhatunk emailt, sms-t, sőt
Skype-olhatunk is, de a legjobb, ha szemtől szemben beszélgetünk. Ezért is
jelentette ki Pál a rómaiaknak írva, hogy személyesen szeretne találkozni
velük. Tudatni akarta, hogy elmegy hozzájuk, méghozzá milyen céllal.
Róm 15:20-27 verseiben mivel indokolja Pál, hogy korábban még
nem járt Rómában? Miért döntötte el mégis, hogy odamegy? Érvélésében a missziónak
mennyire központi a szerepe? Mit tanulhatunk a szavaiból a misszióról és a
bizonyságtételről? Milyen érdekes – és fontos – pontot fogalmaz meg az apostol
a 27. versben a zsidókról és a pogányokról?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A pogányok nagy misszionáriusa folyamatos késztetést érzett arra,
hogy új helyekre vigye el az evangéliumot, ahol pedig az evangélium már gyökeret
vert, ott másokra bízta a munkát. A kereszténység hajnalán, amikor még kevés
volt a munkás, Pál jelentős missziós erejének elfecsérlése lett volna, ha olyan
területeken tevékenykedik, ahol az evangélium már ismert volt. „Azt
tartottam becsületes dolognak, hogy ne ott hirdessem az evangéliumot, ahol
Krisztus neve már ismert volt, hogy ne mások rakta alapra építsek, hanem amint
meg van írva: Meglátják őt azok, akiknek még nem hirdették, és akik nem
hallották, meg fogják érteni” (Róm 15:20-21, ÚRK).
Pál nem szándékozott letelepedni Rómában, mert az volt a célja,
hogy elvigye az evangéliumot Hispániába (a mai Spanyolország területére). Vállalkozásához
pedig a római keresztények támogatását remélte elnyerni.
A misszió kérdését illetően milyen fontos elvet mutat az, hogy
Pál egy már megalapozódott gyülekezet segítségére számított az új területen
végzett evangelizációja során?
_____________________________________________________________
Olvassuk el
ismét Róm 15:20-27 szakaszát! Figyeljük meg, milyen erősen vágyott az apostol
arra, hogy végezze a szolgálatot! Téged mi ösztönöz? Mi motiválja a tetteidet?
Mennyire fakad szívből a szolgálatod?
PÁL RÓMÁBAN |
Október 3 |
Kedd |
„Mikor pedig Rómába jutottunk, a százados
átadá a foglyokat a testőrség fővezérének. Pálnak azonban megengedték, hogy
külön lakjék az őt őriző vitézzel”
(ApCsel 28:16). Ezek
szerint hogyan jutott el Pál Rómába? Mi a tanulság ebből a váratlan és
nem kívánt eseményekkel kapcsolatban, amelyek gyakran keresztezik az
utunkat?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Igen, végül Pál csak eljutott Rómába, még ha fogolyként is.
Sokszor a legjobb szándékból fakadó terveink sem a vágyaink és reményeink
szerint alakulnak.
Pál a harmadik misszióútja végén ért Jeruzsálembe az Európa és
Kis-Ázsia gyülekezeteiben gyűjtött és a szegényeknek szánt adományokkal. Viszont
nem kívánt eseményekbe ütközött: letartóztatták és láncra verték. Cézáreában tartották
fogva két évig, majd fellebbezett a császárhoz. Letartóztatása után mintegy
három évvel érkezett Rómába, de bizonyára nem úgy, ahogyan szeretett volna,
amikor évekkel korábban a látogatási szándékáról írt a római gyülekezetnek.
Mit tudhatunk meg ApCsel 28:17-31 szakaszából Pálnak a Rómában eltöltött
idejéről? Milyen tanulságot szűrhetünk le mindebből?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„Nem Pál prédikációi, hanem
bilincsei hívták fel az udvar figyelmét a kereszténységre. Mint fogoly, sok
lélek bilincsét oldotta meg, mely a bűn szolgaságában tartotta őket. De ez nem
minden. Kijelentette: »úgyhogy az Úrban testvéreink többsége fogságom
körülményeiből bizalmat merítve félelem nélkül, bátran szólják Isten
igéjét« (Fil 1:14)” (Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest,
2001, Advent Kiadó, 304-305. o.).
Hányszor
támadt váratlan fordulat az életedben, amiből végül mégis csak valami jó
származott (lásd Fil 1:12)? Hogyan lehet és kell is hitet meríteni azokból a
tapasztalatokból, amelyek látszólag semmi jóval nem kecsegtettek?
A RÓMAI „SZENTEK” |
Október 4 |
Szerda |
Így köszöntötte Pál a római gyülekezetet: „Mindeneknek, akik
Rómában vagytok, Isten szerelmeseinek, hivatalos szenteknek: Kegyelem néktek és
békesség Istentől, a mi Atyánktól és az Úr Jézus Krisztustól” (Róm 1:7).
Milyen elveket találunk e szavakban az igazsággal, a teológiával és a hittel
kapcsolatban?
_____________________________________________________________
Isten szerelmesei.
Igaz, hogy Isten szereti az egész
világot, de szeretete különös értelemben irányul azok felé, akik Őt
választották, akik válaszoltak a szeretetére.
Látjuk ezt az emberek körében. Különösen szeretjük azokat, akik bennünket
szeretnek, ha kölcsönösek az érzéseink. A szeretet viszonzást vár. Amennyiben a
viszonzás elmarad, a szeretet legfőbb kifejeződése korlátozott lesz.
Hivatalos
(vagy elhívott) szentek. A szentek
a görög hagioi fordítása. A szent azt jelenti, hogy
„valaminek szentelt”. Szent az, akit Isten „kiválasztott”. Lehet, hogy
még hosszú a megszentelődésének az útja, mivel azonban Krisztust választotta
Urának, bibliai értelemben szentnek mondható.
Pál úgy fogalmaz, hogy Isten „elhívott szentjeinek” (RÚF).
Azt jelentené ez, hogy másokat nem hívott el az Úr? Ef 1:4, Zsid 2:9 és 2Pt 3:9
versei hogyan segítenek megértenünk, mit értett ezen Pál?
_____________________________________________________________
Az evangélium igazi jó híre az, hogy Krisztus halála egyetemes
értékű, minden emberért történt. Isten már „a világ teremtése előtt” mindenkit
elhívott arra, hogy üdvösséget találjon benne, szent legyen. Az volt az eredeti
szándéka, hogy az egész emberiség üdvösségre leljen Jézusban. A végső tűz csak „az
ördögnek és az ő angyalainak készíttetett” (Mt 25:41). Éppúgy nem vesz el
az ajándék csodálatos voltából az, hogy egyesek nem igénylik, amit Isten
felajánl, mint ahogy a piac árubősége sem csökken attól, ha valaki pontosan ott
kezd éhségsztrájkba.
Isten már a
világ megteremtése előtt elhívott, hogy üdvösséget találjunk benne. Miért nem
szabad engednünk, hogy bármi vagy bárki visszatartson elhívásának
elfogadásától?
A RÓMAI HÍVŐK |
Október 5 |
Csütörtök |
„Először
hálát adok az én Istenemnek a Jézus Krisztus által mindnyájatokért, hogy a ti
hiteteknek az egész világon híre van”
(Róm 1:8).
Nem tudunk a római gyülekezet
kezdetéről. A hagyomány szerint megalapítása Péter vagy Pál nevéhez fűződik, de
ennek nincs történelmi alapja. Az is lehet, hogy egyszerű hívők hozták létre,
akik talán pünkösd napján tértek meg Jeruzsálemben (Apostolok cselekedetei 2.
fejezet), majd Rómába mentek. Az is lehet, hogy valamikor később ékeztek hívők
Rómába, akik azután bizonyságot tettek a hitükről a világ fővárosában. Meglepő,
hogy pünkösd után alig néhány évtized alatt ennyire ismert lett egy közösség,
amelyet tudomásunk szerint egy apostol sem látogatott meg. „A nehéz helyzet
dacára Krisztus kereszthalála után húsz évvel Rómában egy életerős, komoly gyülekezet
működött. Erős és buzgó volt, az Úr munkálkodott érte” (Ellen G. White
magyarázata, The SDA Bible Commentary, 6. köt., 1067. o.).
A „hit” alatt minden
bizonnyal a hűség tágabb körét érti az apostol, vagyis a Krisztusban megtalált
új életformához való hűséget.
Milyennek
írja le Pál a római gyülekezetet Róm 15:14 versében?
Az alábbi három dolgot
választja említésre érdemesnek Pál a római keresztények tapasztalatából:
1.
„teljesek vagytok minden jósággal”: Vajon
rólunk is ezt mondanák az emberek? Amikor kapcsolatba kerülnek velünk, a jóságunk
bősége kelti fel a figyelmüket?
2.
„betöltve minden ismerettel”: A Biblia
újból és újból kiemeli az értelem, ismeret, tudás fontosságát. A
keresztényeknek tanulmányozni kell a Bibliát, alaposan ismerve tanításait. „»És
adok néktek új szívet« – ez azt jelenti, hogy »új gondolkodást adok
nektek.« A szívbéli változással mindig együtt jár a keresztényi kötelességről
való világos meggyőződés, az igazság megértése” (Ellen G. White: My Life
Today. 24. o.).
3.
„képesek lévén egymást is inteni”: Az ember
lelki élete nem lehet teljes a többi hívőtől elszigetelten. Fontos, hogy
tudjunk másokat bátorítani, ugyanakkor nekünk is szükségünk van erősítésre.
Mit
mondhatunk a saját gyülekezetünkről? Milyen a híre? Egyáltalán van híre? Mit
árul el a válaszunk a gyülekezetünk jellegéről? Mi hogyan javíthatunk a
helyzeten, ha szükség lenne rá?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 6 |
Péntek |
Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest, 2001,
Advent Kiadó, „Üdvösség a zsidóknak” c. fejezet, 245-251. o.
„Az emberiség megváltásának gondolata nem későn jött isteni ötlet
vagy improvizálás, amit a bűn keletkezése után az események váratlan fordulata tett
volna szükségessé. Ellenkezőleg! Az ember megváltását célzó tervből ered, amit
Isten már a világ alapítása előtt megalkotott (1Kor 2:7; Ef 1:3, 14; 2Thessz
2:13-14), és az emberiség iránti örök szeretetében gyökerezik (Jer 31:3).
Ez a terv felöleli a múltbeli örökkévalóságot, a történelmi jelent
és az örök jövendőt. Több olyan igazság és áldás is benne foglaltatik, mint a
kiválasztatásunk és eleve elrendeltetésünk arra, hogy Isten szent népe legyünk,
Krisztushoz hasonuljunk, valamint a megváltás és a bűnbocsánat, minden dolgok
egysége Krisztusban, a Szentlélek általi elpecsételtetés, az örökkévaló örökség
elnyerése és a megdicsőülés (Ef 1:3-14). Ebben a tervben központi helye van
Jézus szenvedésének és halálának, ami nem történelmi véletlen, nem pusztán
emberi döntés következménye volt, hanem Isten megváltó szándékából fakadt
(ApCsel 4:27-28). Jézus valóban nem más, mint a Bárány, »aki megöletett, e
világ alapítása óta« (Jel 13:8)” (The Handbook of Seventh-day
Adventist Theology. Hagerstown, Md., 2000, Review and Herald Publishing,
275-276. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1.
Beszélgessünk
a csoportban a történelmi reformáció jelentőségéről! Különösen a következő
kérdésen gondolkozzunk el: Mennyire lenne más a világunk ma a reformáció nélkül?
2.
Időzzünk még
annál a gondolatnál, hogy Isten már a világ megteremtése előtt üdvösségre
hívott el bennünket (lásd még Tit 1:1-2; 2Tim 1:8-9)! Miért bátorító ez a
tudat? Mit árul el mindez Istennek az egész emberiség iránti szeretetéről?
Miért különösen tragikus, ha valaki hátat fordít annak, amit Isten kegyelemmel
felajánlott?
3.
Térjünk
vissza a csütörtöki rész utolsó kérdéséhez! Mit tehetne a szombatiskolai
csoportunk a gyülekezet hírnevének javításáért, ha esetleg szükség lenne rá?
HELYETTESÜNK KRISZTUS
„És ő megsebesíttetett bűneinkért, megrontatott
a mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van, és az ő sebeivel
gyógyulánk meg. Mindnyájan, mint juhok eltévelyedtünk, kiki az ő útára tértünk;
de az Úr mindnyájunk vétkét őreá veté”
(Ézs
53:5-6).
„A dicsőség Ura meghalt, váltságként az emberi nemzetségért.
Krisztust – mialatt odaadta drága életét –, nem lelkesítette diadalmas öröm. Valami
nyomasztó homály telepedett rá. Nem a halálfélelem nehezedett rá. Nem a kereszt
fájdalma és szégyene okozta kifejezhetetlen kínjait. Krisztus a szenvedők
fejedelme volt. Fájdalmai a bűn gonoszságának a tudatából eredtek, abból az
ismeretből, hogy a gonosszal való érintkezés folytán az emberek vakok lettek a
bűn borzalmaival szemben. Krisztus látta, hogy milyen mélyen belegyökerezett a
bűn az emberek szívébe, hogy milyen kevesen vannak azok, akik készek kitörni a
bűn hatalmából. Krisztus tudta, hogy Isten segítsége nélkül az emberiségnek el
kell pusztulnia; látta, hogy az emberek sokasága miként pusztul el akkor, mikor
a bőséges segítség már elérhető közelségben van hozzájuk.
Isten Krisztusra mint helyettesünkre és kezesünkre helyezte minden
gonoszságunkat, bűnünket és igazságtalanságunkat… hogy megválthasson bennünket
a törvény ítéletétől, kárhoztatásától. Ádám minden leszármazottjának a bűne az
Ő szívére nehezedett súlyos teherként. Isten haragja a bűnnel szemben,
nemtetszésének félelmetes kinyilatkoztatása a bűn, az igazságtalanság miatt
rettenettel töltötte el Krisztus szívét. Krisztus egész élete az Atya kegyelmének
és megbocsátó szeretetének a jó hírét közölte az elesett világgal. Üdvösség a
bűnösök számára, ez volt a feladata és állandó célja működésének. Most azonban,
mivel a bűn szörnyű terhét hordozta, nem tudta meglátni az Atya megbékülést
sugárzó arcát. Annak az érzete, hogy az Atya megvonta tőle jelenlétét
legnagyobb nyomorúságának ebben az órájában, olyan szomorúsággal és fájdalommal
szúrta át a Megváltó szívét, amit senki emberfia nem érthet meg teljesen…
A sűrű sötétségben Isten eltakarta Fia utolsó emberi lelki gyötrelmét.
Mindazok, akik látták Krisztust szenvedései közepette, meggyőződtek istenségéről”