2017 / II. − 13. tanulmány −
Június 17 -23.Péter első és második levelének fő témái
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 3Mózes 11:44; 16:16-19; Ézsaiás 53:5-6, 9; Róma
13:1-7; 1Korinthus 14:40; 2Timóteus 3:16
„Aki a mi bűneinket maga vitte fel
testében a fára, hogy a bűnöknek meghalván, az igazságnak éljünk: akinek sebeivel
gyógyultatok meg”
(1Pt
2:24).
Péter első és
második levelét gyakorlati okokból írta az apostol. Első levelében a
keresztények üldözésének nagy kérdésével foglalkozott, a másodikban a hamis tanítók
jelentettek nagy gondot. Erőteljesen és határozottan írt, miközben bátorítani
akarta olvasóit, figyelmeztetve őket az előttük álló kihívásokra.
Fontos megemlíteni, hogy Péter mindkét kérdésre
teológiai magyarázatot adott. Az üldözések okozta szenvedés miatt
elgondolkozott Jézus szenvedésein és halálán, ami az üdvösségünket
eredményezte. A hamis tanítókra Isten ítélete vár. Erre az ítéletre akkor kerül
sor, miután a mennyben töltött ezer év végén Jézus visszatér a földre a
megváltottakkal. Ilyen témákkal foglalkozott Péter a két levelében.
Az utolsó heti tanulmányban még részletesebben nézünk
majd meg öt olyan témát, melyekről Péter írt: Jézus szenvedése, amely az
üdvösségünket eredményezte; milyen gyakorlati választ vált ki belőlünk, hogy
tudjuk: az utolsó ítéletben Isten ítéletet mond a tetteinkről; a reménységünk
Jézus közeli visszajövetelében; a társadalmi és az egyházi rend; a Szentírás
szerepe életünk vezetésében.
A SZENVEDÉS, JÉZUS ÉS AZ ÜDVÖSSÉG |
Június 18 |
Vasárnap |
Olvassuk el a következő szakaszokat, és
írjuk le, hogy mit mondanak el az üdvösségről!
1Pt 1:2
______________________________________________________
1Pt 1:8-9
____________________________________________________
1Pt 1:18-19
__________________________________________________
1Pt 2:22-25
__________________________________________________
1Pt 3:18
_____________________________________________________
Amikor Péter megemlíti az üdvösséget, általában
Jézusról olyan összefüggésben beszél, mint aki a bűnösök Helyettese. Például
1Pt 2:22-24 verseiben Jézus szenvedéseiről írva a nyelvezete Ézs 53:5-6, 9
verseit tükrözi. A helyettes áldozat gondolatát mutatja be: „[Jézus] a
mi bűneinket maga vitte fel testében” a keresztre, és az Ő „sebeivel
gyógyultatok meg” (1Pt 2:24).
A héber Bibliában leírt számos áldozat alkalmával a
bűnös elvitte a templomba az áldozatot és rátette a kezét. Ezzel a bűnt
jelképesen áthelyezte a bűnösről az állatra, amely a bűnös helyett halt meg
(3Móz 4:29-30, 33-34; 14:10-13). A bűn tisztátalansága az oltáron
felgyülemlett, amit az engesztelés napján tisztítottak meg és távolítottak el
(3Móz 16:16-19).
Az áldozat vére fontos szerepet játszott a bűnért
végzett engesztelés során. A keresztényt Jézus drága vére váltja meg (1Pt
1:18-19). Pál is kifejtette a helyettesítő áldozat gondolatát: Jézus, aki nem
ismert bűnt, bűnné lett értünk (2Kor 5:21). 1Pt 3:18 szintén kijelenti, hogy
Krisztus a bűneinkért szenvedett, az igaz (Jézus) a nem igazakért (mi).
Pálhoz hasonlóan (Róm 3:21-22) Péter is hangsúlyozza,
hogy szükségünk van a hitre: „Őt szeretitek, pedig nem láttátok… mert
elértétek hitetek célját, lelketek üdvösségét” (1Pt 1:8-9, RÚF). Az
üdvösséget nem érdemelhetjük ki istenfélő magaviselettel, hanem úgy nyerjük el,
ha hiszünk abban, amit Jézus értünk tett és személyes Megváltónkként fogadjuk
el Őt. A bizonyosságunk benne van, nem önmagunkban. Milyen valódi biztosítékunk
lehetne, ha magunkra volnánk utalva?
Miért a Helyettesünk,
Jézus az üdvösségünk reménysége? Hogyan találunk nyugalmat ebben a
felmérhetetlen igazságban?
HOGYAN ÉLJÜNK? |
Június 19 |
Hétfő |
A 2Pt 3:11 versében feltett kérdés témájára tér vissza
Péter a legtöbbet: „Mivel pedig mindezek így felbomlanak, milyen szentül és
kegyesen kell nektek élnetek” (RÚF)?
Olvassuk el a következő igéket! Mit mond
Péter a keresztény magaviseletről? 1Pt 1:15-17, 22; 2:1; 3:8-9, 11; 4:7-11; 2Pt
3:11
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Péter sokszor foglalkozik a keresztény magatartással
két levelének több részében is, és néhány téma folyton visszatér. Először is
kétszer emeli ki az Isten ítélete és a keresztény magatartás közötti
kapcsolatot (1Pt 1:17; 2Pt 3:11). Isten megítéli majd mindenkinek a
cselekedeteit. Tehát a keresztényeknek szent életet kell élniük.
Másodszor pedig Péter több ízben is megemlíti, hogy a
keresztények szentek legyenek. A héber Bibliában a szent dolgokat a templomi
használatra (2Móz 26:34; 28:36; 29:6, 37) vagy Isten céljaira (pl. a szombat,
1Móz 2:3) különítették el. Péter azt a kérdést is érintette, hogy Isten terve
szerint a népének is szentnek kellett lennie, ahogy Ő is szent (3Móz 11:44;
19:2; 1Pt 1:15-16). „Megszentelésnek” hívjuk egy szent dolog elkülönítésének
folyamatát, Péternek pedig az a vágya, hogy a Szentlélek megszentelje olvasóit és
engedelmeskedjenek Jézusnak (1Pt 1:2).
Harmadsorban Péter konkrétan megnevezi, hogy milyen
magaviselet illik azokhoz, akik megszenteltettek. Ki kell irtaniuk magukból
minden gonoszságot, álnokságot, képmutatást, irigykedést és rágalmazást (1Pt
2:1). Törekedjenek az egységre, szeressék egymást és legyenek alázatosak (1Pt 3:8-9),
legyenek jóságosak, istenfélők és szeretetteljesek (2Pt 1:5-7). Állandóan szeretettel
viszonyuljanak az emberekhez (1Pt 4:7-11). Végül pedig arra buzdítja az
olvasóit, hogy vessék minden gondjukat Jézusra (1Pt 5:7).
Hogyan tanulhatjuk meg
egymást ítélkezés nélkül bátorítani, és hogyan élhetünk olyan életet, amelyre
Péter hív a leveleiben?
REMÉNYSÉG A MÁSODIK ADVENTBEN |
Június 20 |
Kedd |
Olvassuk el a következő verseket és
írjuk le, hogy mit mondanak a jövőbeli eseményekről!
1Pt 1:4
______________________________________________________
1Pt 1:17
_____________________________________________________
1Pt 4:5-6
____________________________________________________
1Pt 4:17
_____________________________________________________
2Pt 3:1-10
___________________________________________________
Péter első levelének első olvasói és hallgatói számára az üldözés jelentette
az egyik legnagyobb nehézséget. Az apostol azzal a gondolattal nyugtatgatja őket,
hogy bár életüket akadályozhatja az üldözés, jutalom várja őket a mennyben,
amit senki nem vehet el tőlük. Első levelének legelején Péter megemlítette,
hogy a keresztényeknek van egy romolhatatlan öröksége, ami a mennyben várja
őket (1Pt 1:4). Két dolgot emel ki, ami a jövőben be fog következni: az utolsó
ítéletet és a gonosz tűz általi elpusztítását. Vagyis bemutatta, hogy bár most
üldözik a hívőket, Isten majd igazságot és ítéletet szolgáltat, a hívők pedig
elnyerik örök jutalmukat. Péter három külön alkalommal is megemlíti az ítéletet
(1Pt 1:17; 4:5-6, 17). Azt mondja, hogy az Atya Isten minden embert meg fog
ítélni a cselekedetei szerint, részrehajlás nélkül (1Pt 1:17). Megjegyzi, hogy
maga Jézus készen áll megítélni az élőket és a halottakat (1Pt 4:5). Azt az
érdekes gondolatot is hozzáfűzi, hogy az ítélet Isten házanépén kezdődik el
(1Pt 4:17). Szintén megemlíti, hogy „az istentelen emberek” az
egész világra kiterjedő tűzben pusztulnak majd el (2Pt 3:7). Időt tölt még
azzal a problémával, hogy vajon Jézus visszajön-e agy sem (2Pt 3:1-10).
Rámutat, hogy Jézus második eljövetelének „késlekedése” csak azért van, hogy
még többen megbánhassák a bűneiket és megmenekülhessenek. Arra is rávilágít,
hogy a jövőbeli elszámolás bizonyosságának mindenkit meg kellene győznie,
ezáltal szent és feddhetetlen életre kellene ösztönöznie őket. Így akármennyire
is összpontosít Péter a jelenre és a gyakorlati keresztény életre, mindig
olvasói előtt tartja a rájuk váró jövő képét. Röviden: akármilyenek is legyenek
jelen pillanatban a körülményeink, hittel és engedelmességgel kell előre
törnünk!
Miért kell hittel és
engedelmességgel előre haladnunk a körülményeinktől függetlenül? Mi más
választásunk van?
TÁRSADALMI ÉS EGYHÁZI REND |
Június 21 |
Szerda |
Olvassuk el a következő szakaszokat! Mit
mond Péter ezekben a versekben a világi és az egyházi vezetésről? Miként
viszonyuljanak a keresztények mindkettőhöz? Hogyan vonatkoztathatjuk a szavait
a saját helyzetünkre, bárhol éljünk is?
1Pt 2:11-21___________________________________________________
_____________________________________________________________
1Pt 5:1-5
_____________________________________________________
_____________________________________________________________
Péter olyan korban élt, amelyben időnként a világi és
a vallási hatóságok is üldözték a keresztényeket. Ez még nagyobb nyomatékot ad
mindannak, amit Pállal együtt megfogalmaz a vezetők helyes szerepéről (1Pt
2:13-17; Róm 13:1-7). Mind Péter, mind Pál szerint maga Isten állította
helyükre a vezetőket, hogy visszatartsák azokat, akik rosszat akarnak tenni.
Természetesen előfordul olyan is, amikor az uralmon levő erőkkel van a baj.
Péter idejében a keresztényeknek éppen ezzel kellett szembenézniük, és hosszú éveken
át a helyzet csak egyre súlyosbodott.
Viszont általában a jó kormányzat a törvény, a rend és
a közbiztonság őre. Még ma is láthatunk példákat a jog és a rend felborítására,
és ilyen esetben óriási szükség van a helyesen működő kormányzatra. Való igaz:
a jó kormányzat Isten egyik legnagyobb áldása, amit csak adhatott az emberiségnek!
Péter kétségkívül osztaná Pál meggyőződését, miszerint
a helyes egyházi irányítás is fontos. Pál felszólít: „Azonban minden
illendően és rendben történjék” (1Kor 14:40) a gyülekezeti
istentiszteleteken. Péter pedig arra kéri az egyházi vezetőket, hogy „Legeltessétek
az Istennek köztetek lévő nyáját” (1Pt 5:2), méghozzá alázattal és
gondoskodóan. A helyi gyülekezeteket jól kell vezetni. A jó vezetőnek
elképzelése van a jövőről, egységet teremt és képessé tesz másokat arra, hogy
Isten dicsőségére használják lelki ajándékaikat.
1Pt 5:5 versében az áll,
hogy öltsük fel az alázatosságot. Hogyan tanulhatunk meg alázattal viszonyulni
egymáshoz? Mit tehetünk egyénileg mi magunk azért, hogy ez jellemezze az emberi
kapcsolatainkat?
A
SZENTÍRÁS ELSŐBBSÉGE |
Június 22 |
Csütörtök |
Olvassuk el az alábbi szakaszokat! Mit
árulnak el a Bibliáról, ami alapján megérthetjük, hogy milyen szerepet kell
kapnia az életünkben és a hitünkben?
1Pt 1:10-12 __________________________________________________
2Pt 1:16-20 __________________________________________________
2Pt 3:2
______________________________________________________
2Pt 3:16
_____________________________________________________
Második levelében Péter szembeszáll a hamis
tanítókkal. A felhatalmazásának két forrását nevezi meg: „megemlékezzetek a
szent prófétáktól ezelőtt mondott beszédekről, és az Úrnak és
Megtartónak általunk, az apostolok által közölt parancsolatjairól” (2Pt
3:2). Ma is oda fordulhatunk a „szent próféták” szavaihoz – vagyis az
Ószövetséghez. Természetesen az apostolok már nem élnek, ám bizonyos
tekintetben jobb dolgunk van: megtaláljuk ihletett bizonyságtételüket az
Újszövetségben. Máté, Márk, Lukács és János ránk hagyta Jézus életének,
halálának és feltámadásának pontos történetét. Az apostolok
cselekedeteiben az apostolok tevékenységeiről szóló feljegyzéseket találjuk.
Mi magunk olvashatjuk az apostolok ihletett szavait. Pál nagy erővel ír Isten
Igéjének hatalmáról (2Tim 3:16). Péter is a Szentíráshoz irányítja az olvasóit,
mint a tantételek és az erkölcsi tekintély forrásához. Péter arra figyelmezteti
olvasóit és a hallgatókat 2Pt 3:16 versében, hogy bár a Szentírás az igazság
forrása, ha nem figyelünk jól arra az üzenetre, amit a Szentlélek akar velünk
megértetni, akkor félreérthetjük az igazságnak a forrását, ami pedig szörnyű
következményekkel járhat.
Szavai felhívják a figyelmet a Biblia
tanulmányozásának alapvető elveire. Olvassuk imádkozva a Szentírás szakaszait!
A fejezet, a könyv és a Biblia egészének összefüggésében értsük meg a verseket!
Konkrétan mit tárgyalt az író az adott részben? Mindezt az adott kor történelmi
kontextusának a fényében vizsgáljuk! (Például Péter első és második
levelének esetében ez az I. századi Római Birodalom.) Olvasás közben
keressük a lelki tanulságokat, azzal a tudattal, hogy a Biblia központi üzenete
a Krisztus áldozati halála által nyert üdvösség (1Pt 1:10-12). Végezetül pedig
a saját életünkre vonatkoztatva olvassuk a Biblia szakaszait! Milyen igazságot
szeretne Isten nekünk átadni? Hogyan alkalmazhatjuk az írott Igét az életünkben
úgy, hogy pozitívan hozzá tudjunk járulni Isten országának építéséhez?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 23 |
Péntek |
Leveleiben Péter a súlyos teológiai gondolatok között
nagy hangsúlyt helyez a keresztényi életre és arra, hogy miként kell egymással
bánnunk. Más szóval, igenis fontos úgy megismerni az igazságot, ahogy az
Jézusban van. Ám még ennél is fontosabb, hogy az igazság szerint is kell
élnünk! Már a levél elején ezeket a komoly szavakat olvashatjuk: „Lelketeket
az igazság iránt való engedelmességben képmutatás nélkül való atyafiúi
szeretetre tisztítván meg a Lélek által, egymást tiszta szívből
szeressétek” (1Pt 1:22). Figyeljük meg, hogyan kapcsolja össze lelkünk
megtisztítását az igazságnak való engedelmességgel! Az igazság megváltoztat,
olyan néppé tesz, amelyik buzgón és „tiszta szívből” képes szeretni egymást.
E felé a cél felé kell törekednünk! El tudjuk képzelni, mennyire más lenne az
életünk és a gyülekezetünk, ha ennek eleget tennénk? Gondoljuk csak el, hogy ez
milyen hatással lenne már csak az egyházi egység érzetére is! „Testvérek! Arra
kérlek benneteket, hogy vigyétek magatokkal otthonaitokba és gyülekezeteitekbe
Krisztus lelkületét! Tegyétek félre a hitetlenséget és bírálgatást! Olyan
időkhöz közeledünk, amikor minden eddiginél jobban össze kell tartanunk és
együtt kell munkálkodnunk. Az egységben erő van, a széthúzásban és
egyenetlenségben pedig csak gyengeség” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból.
2. köt. Budapest, 2000, Advent Kiadó, 355. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
2Pt 3:12 versében az apostol azt írta, hogy várjuk és
siettetjük az „Isten napjának eljövetelét, amikor majd az egek lángolva
felbomlanak, és az elemek égve megolvadnak” (RÚF). Mit jelent Isten
napjának a „siettetése”? Hogyan siettethetjük Isten napját, azaz a második
adventet?
2)
Azt szoktuk mondani, hogy a természet Isten „második
könyve”. Sajnos ezt a második könyvet is félre lehet magyarázni, ahogy az elsőt,
a Bibliát is. Például sokak fejéből kitörölték a természet tervezettségének és
céljának gondolatát, és a véletlenszerű mutáció és a természetes kiválasztódás
darwini képzetével helyettesítették azt. Azt tanítják, hogy a világot senki nem
tervezte meg, csak úgy tűnik. Hogyan olvashatjuk és értelmezhetjük tehát
helyesen ezt a második könyvet? Milyen határokon belül taníthat a második könyv
Istenről? Milyen segítséget kaphatunk az első könyvből, hogy megfelelően érthessük
a másodikat? Mi történik, ha a természeten – a második könyvön – alapuló
magyarázatunk ellentmond az elsőnek, a Bibliának? Hol van ilyenkor a probléma?
HŰ MINDHALÁLIG
„Ne dicsekedjék a bölcs az ő
bölcsességével, az erős se dicsekedjék az erejével, a gazdag se dicsekedjék a
gazdagságával; hanem azzal dicsekedjék, aki dicsekedik, hogy értelmes és ismer
engem, hogy én vagyok az Úr, aki kegyelmet, ítéletet és igazságot gyakorlok e
földön; mert ezekben telik kedven, azt mondja az Úr”
(Jer 9:22-23).
„Isten dicsőségre és szentségre hívta el népét; ezek
megnyilvánulnak mindazok életében, kik őszinte kapcsolatban vannak vele. Ha
pedig részeseivé lettek a mennyei adománynak, törekedjenek a tökéletességre…
Isten dicsősége, hogy tisztaságát gyermekeinek adja. Szeretné látni, hogy az
emberek elérik a legmagasabb színvonalat…
Ha elfogadta az evangéliumi hitet, a hívő következő
feladata, hogy jelleméhez erényt tűzzön, s így tisztítsa meg szívét és készítse
elő értelmét Isten ismeretének befogadására. Ez az ismeret az alapja minden
igaz nevelésnek és minden őszinte szolgálatnak. Ez az egyetlen biztos védelem a
kísértések ellen; egyedül ez tesz jellemben hasonlóvá Istenhez. Az Isten, és
Fiának, Jézus Krisztusnak ismerete által kapja minden hívő mindazt, »ami az
életre és kegyességre hasznos«. Semmi jó adomány nincs megtagadva
attól, aki őszintén vágyik elnyerni Isten igazságát.
A hívő elé tárul a Krisztushoz való hasonlóság
csodálatos lehetősége, a törvény minden tétele iránti engedelmesség. De az
ember önmagától képtelen eleget tenni a feltételnek. Az Isten Igéje szerinti
szentség, amit el kell érnie, hogy üdvözülhessen, az isteni kegyelem munkájának
eredménye, ha alázatosan meghajol az igazság Lelke fegyelmező és fékező
befolyása előtt… Sokan megpróbálnak a keresztényi előrehaladás létrájára
fellépni. Azonban feljebb jutva, emberi erőben kezdenek bizakodni és csakhamar
szem elől tévesztik Jézust, hitük megkezdőjét és bevégzőjét. Ennek következménye
a kudarc: az eddigi eredmények elvesztése. Valóban szánalomra méltó azok
állapota, kik az úton elfáradva engedik, hogy őket a lélek ellensége az eddig
elért keresztényi kegyelemtől megfossza, melyet szívükben és életükben kifejlesztettek…
Ám nem mindenkit hálózhat be az ellenség fortélya.
Amikor minden földi dolog vége közeleg, lesznek hűségesek, akik észreveszik az
idők jeleit. Mialatt a magukat keresztényeknek vallók tömegei cselekedeteikkel
megtagadják hitüket, a maradék mindvégig kitart” (Ellen G. White: Az
apostolok története. Budapest, 2001, Advent Kiadó, 348-352. o.).