2017 / II. − 12. tanulmány −
Június 10 -16.Az Úr napja
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK:
Zsoltárok 90:4; Máté 24:43-51; János 21:15-17; 2Péter 3:1-18
„Mivel pedig mindezek így felbomlanak,
milyen szentül és kegyesen kell nektek élnetek”
(2Pt 3:11, RÚF).
Régebbi korokban megbízhatatlannak, sőt
még veszélyesnek is tartották azokat, akik nem hittek Istenben. Miért? Az
elgondolás egyszerű: ha nem hittek Istenben, akkor nem hittek a jövőbeli
ítéletben sem, aminek a során felelniük kell majd a tetteikért. Ennek
ösztönzése nélkül pedig hajlamosabbak lehettek a rosszra.
Bár ez a fajta gondolkodás ma elavultnak
(és „politikailag inkorrektnek”) számít, nem vitatható a mögötte meghúzódó
logika és értelem. Természetesen sokaknak nincs szüksége a jövőbeli ítélettől
való félelemre ahhoz, hogy helyesen cselekedjenek, viszont az Isten
számonkérésének távlata bizonyosan késztethet a helyes magatartásra.
Ahogy azt már láthattuk, Péter bátran
figyelmeztette a gonoszságok elkövetőit Isten ítéletére, amiről a Biblia világosan
elmondja, hogy be fog következni. Péter ebben a szövegösszefüggésben
félreérthetetlenül beszél az utolsó napokról, az ítéletről, Jézus második
eljöveteléről és arról az időről, amikor „az elemek pedig megégve
felbomlanak” (2Pt 3:10). Tudta, hogy mind bűnösök vagyunk, és mivel ilyen
kilátásaink vannak, felteszi a kérdést: „milyeneknek kell lennetek néktek
szent életben és kegyességben” (2Pt 3:11)?
A TEKINTÉLYEK SORA |
Június 11 |
Vasárnap |
Péter azoktól a veszélyes tanításoktól
óvta az olvasóit, amelyekkel az egyháznak szembe kellett néznie. Óvatosságra
intett azokkal szemben, akik ugyan szabadságot ígérnek, a Krisztusban megígért
szabadsággal ellentétben azonban inkább visszavezetik az embereket a bűn
fogságába.
Sajnos nem ez volt az egyetlen hamis
tanítás, amivel az egyháznak szembe kellett néznie. Jön még más is, ami szintén
veszélyes. Ám mielőtt Péter elmondaná a konkrét figyelmeztetést, még valami
egyébről ejt szót.
„Ez már a második levél, szeretteim,
amelyet hozzátok írok: ezekben emlékeztetés által ébresztgetem tiszta gondolkozásotokat,
hogy eszetekbe jussanak a szent próféták előre megmondott szavai és
apostolaitoknak az Úrtól és Üdvözítőtől kapott parancsolatai”
(2Pt 3:1-2, RÚF). Mi Péter mondanivalója
itt, és miért kell az olvasóinak figyelnie arra, amit leír? Lásd még Jn
21:15-17!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
2Pt 3:1-2 verseiben az apostol a „szent
próféták” ihletett szavaira emlékezteti olvasóit. Így ismét a Bibliához, az
Ószövetséghez irányította vissza őket. Azt idézte fel az emlékezetükben, hogy „igen
biztos nálunk a prófétai beszéd” (2Pt 1:19). Egyértelművé akarta tenni,
hogy hitük Isten Igéjén alapszik. Nincs olyan gondolat az Újszövetségben, amely
igazolná, hogy az Ószövetség már érvénytelen vagy kevésbé fontos lenne. Épp
ellenkezőleg! Az Ószövetség bizonyságtétele alapozza meg az Újszövetség
érvényességét és Péternek a Jézusról szóló állításait.
Viszont több minden rejlik még ebben. Ezek
után Péter az ószövetségi „szent prófétáktól” a saját felhatalmazásáig húz
világos vonalat, mint aki az Úr és a Megváltó egyik apostola.
Félreérthetetlenül jelenti ki, hogy az Úrtól való elhívása indítja tettekre.
Nem is csoda, hogy ilyen meggyőző erővel és bizonyossággal szólt! Tudta, honnan
származik az üzenete.
Miért
elengedhetetlenül fontos, hogy Isten Igéje, nem pedig a kultúra vagy a saját
megítélésünk, érvelésünk legyen a legfőbb tekintély az életünkben? (Végtére is,
mi másért tartanánk meg a hetedik napi szombatot, ha nem Isten Igéje miatt?)
A CSÚFOLÓDÓK |
Június 12 |
Hétfő |
Miután Péter felhívta olvasói figyelmét,
hogy „megemlékezzetek a szent prófétáktól ezelőtt mondott beszédekről” és
arról, amit az Úr és Megtartó az apostolok által üzent (2Pt 3:2), rátért
a konkrét figyelmeztetésre. Talán mivel tudta, mennyire veszélyes lenne
az a bizonyos tanítás, nyomatékosítani akarta, hogy milyen felhatalmazás
alapján írt.
Olvassuk el 2Pt 3:3-4 verseit! Milyen
érvekkel állnak majd elő, akik szkeptikusak Krisztus visszajövetelével
kapcsolatban?
_____________________________________________________________
Lényeges a hasonlóság azok között, akik
hamis szabadságot hirdetnek és akik kétkednek a második eljövetelt illetően. Az
első csoport tagjai „a testet követvén, tisztátalan kívánságokban” (2Pt
2:10), Krisztus visszatérésének tagadói pedig „a saját kívánságaik szerint
járnak” (2Pt 3:3).
(Az nem csupán véletlen egybeesés, hogy a
bűnös kívánságok hamis tanításokhoz vezethetnek, ugye?)
Arra figyelmeztet, hogy a csúfolódók ezt
az irányított kérdést teszik majd fel: „Hol van az Ő eljövetelének ígérete” (2Pt
3:4)? Ezzel megkérdőjelezik a keresztények régi hitét, hogy Jézus visszajön
majd a földre, mégpedig hamarosan. Mindezek után, különösen azért, mert az
utolsó napokról szól, a csúfolódók megemlítik azt a tagadhatatlan tényt, hogy
már sok keresztény meghalt, mégis minden úgy megy tovább, mint azelőtt.
Első ránézésre ez nem logikátlan kérdés.
Ellen G. White szerint még a szent Énókh is látta, hogy az igazak és a gonoszok
„együtt térnek a porba, és hogy ez a végük” (Ellen G. White: Pátriárkák és
próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 58. o.), ami valóban aggasztotta.
Ha még az özönvíz előtt élt Énókh is vívódott ezzel a kérdéssel, akkor
mennyivel nagyobb küzdelmet jelenthet ez azoknak, akik az utána következő
évezredekben éltek, egészen az „utolsó időkig”?
Ma mi a helyzet velünk, hetednapi
adventistákkal? Már a nevünk is Krisztus második eljövetelének gondolatát
hirdeti, Ő azonban még mindig nem jött el. Valóban szembe kell néznünk a
csúfolódókkal, ahogy Péter azt előre megmondta!
Hogyan
birkózunk meg a saját hitéletünkben azzal, hogy Krisztus még nem jött vissza?
Beszéljünk a válaszainkról szombaton az osztályban!
EZER ESZTENDŐ OLYAN, MINT EGY NAP |
Június 13 |
Kedd |
2Pt 3:8-10 versében hogyan felel az
apostol a csúfolódók érvére? Mit mond, ami még most is segít megérteni, hogy
Krisztus miért nem tért eddig vissza?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Péter a világ változatlanságának érvére
válaszol. Emlékezteti hallgatóit: nem igaz, hogy a világ nem változott a teremtés
óta. (Figyeljük meg, Péter egyenesen visszamegy az Igéhez mint hiteles
forráshoz!) A kirívó gonoszság időszaka után Isten özönvízzel pusztította el a
földet (2Pt 3:6). Az özönvíz pedig nagyban megváltoztatta a világot, ami a mai
napig úgy is maradt. Ezek után Péter elmondja, hogy a végső pusztítás nem víz,
hanem tűz által következik be (2Pt 3:10).
Majd hozzáteszi: „egy nap az Úrnál
olyan, mint ezer esztendő, és ezer esztendő mint egy nap” (2Pt 3:8). Péter
ekkor Zsolt 90:4 szavain gondolkozhatott: „Mert ezer esztendő előtted annyi,
mint a tegnapi nap, amely elmúlt, mint egy őrváltásnyi idő éjjel” (RÚF).
Vagyis nekünk más fogalmaink vannak az időről, mint Istennek. Tehát
óvatosnak kell lennünk az idővel kapcsolatos megítélésünkben!
Emberi szempontból Krisztus visszajövetele
valóban késni látszik. Mi viszont csak emberi nézőpontból látjuk a dolgokat.
Isten szemszögéből nézve nincs késlekedés. Sőt, Péter szerint azért kaptunk még
időt, mert az Úr így mutatja ki a türelmét. Nem szeretné, ha bárki is elveszne
(2Pt 3:9). Azért adta az időtöbbletet, hogy sokak megtérésére lehetőséget
biztosítson.
Viszont Péter figyelmeztet is bennünket:
nem élhetünk vissza Isten türelmével, nem halogathatjuk a Jézussal kapcsolatos
döntésünk meghozatalát. Az Úr napja olyan váratlanul jön el, mint éjjel a
tolvaj. Valószínűleg arra számít a tolvaj, hogy éjszaka majd észrevétlenül el
tud osonni. Az Úr napja valóban váratlanul jön el, viszont nem marad
észrevétlen! „…az egek ropogva elmúlnak, az elemek pedig megégve
felbomlanak” (2Pt 3:10) – mondja Péter. Üzenete hasonlít Páléra: „Íme,
most van itt a kegyelem ideje! Íme, most van az üdvösség napja” (2Kor
6:2, RÚF)!
ÉS AKKOR MI VAN? |
Június 14 |
Szerda |
Egy fiatalember bizonyságot akart tenni az
édesanyjának. Beszélt neki Jézus haláláról és visszajövetelének ígéretéről.
Büszke volt magára, mert úgy gondolta, hogy elég szépen beszélt. Amikor
befejezte a Jézusról és a második adventről szóló kis prédikációját, az
édesanyja ránézett és megkérdezte: „Jó, de mi köze van ennek hozzám?”
Olvassuk el 2Pt 3:11-13 verseit! Hogyan
válaszol Péter erre a kérdésre: „Jó, de mi köze van ennek hozzám?” Lásd még Mt
24:43-51!
Ahogy azt korábban is elmondtuk, már a
nevünk is (hetednapi adventista) mutatja, hogy hiszünk Krisztus visszajövetelének
valóságában. Ez a tanítás alapvető fontosságú. Az egész keresztény hit
értelmetlenné válna Krisztus visszajövetele és annak ígéretei nélkül. Vajon nem
fenyeget az a veszély, hogy olyanok leszünk, mint a rossz szolga Mt 24:43-51
példázatában? Talán nem követünk el olyan gonoszságokat, mint a példázat
szereplője, de itt nem is az a lényeg (végső soron ez egy példázat). Inkább
arra figyelmeztet, hogy könnyű lejjebb tenni a mércét, különösen a másokkal való
bánásmódunkban, könnyű a világhoz hasonulni és elveszíteni a lelkesedést az Úr
visszajövetelével kapcsolatban.
Időnként valóban lesz dolgunk olyanokkal,
akik táblázataikkal és prófétai számításaikkal azt állítják, hogy tudják
Krisztus visszajövetelének az idejét. Ám minket, hetednapi adventistákat
többnyire nem annak a veszélye fenyeget, hogy meg akarnánk határozni Krisztus
közeli visszajövetelének az idejét. Inkább az fenyeget, hogy az évek múlásával
a második advent ígérete kezd jóval kisebb szerepet kapni a gondolatainkban.
Igen, minél tovább vagyunk itt, annál
közelebb kerülünk a második adventhez. Másrészt viszont minél tovább vagyunk
itt, annál könnyebb így gondolkodnunk: olyan távoli még a visszajövetele, hogy
valójában nincs hatással a mindennapi életünkre. A Szentírás figyelmeztet erre
az elbizakodottságra. Ahogy Péter is mondta: ha Jézus valóban visszajön és
ítélet vár ránk, akkor keresztényként szent, istenfélő életet kell élnünk (2Pt
3:11)! A második advent valóságának, akármikor is következik be, hatással kell lennie
arra, ahogyan most élünk.
Mennyire befolyásolja a mindennapi életünket és a gondolkodásunkat a
második advent valósága? Mit árul el a válaszunk az életünkről és a hitünkről?
AZ UTOLSÓ FELHÍVÁS |
Június 15 |
Csütörtök |
Péter egy olyan témával fejezi be a
levelét, ami már az elejétől fogva megmutatkozott: éljünk szent életet és vigyázzunk,
nehogy félrevezessen „az istentelenek” tévelygése (2Pt 3:17)!
Olvassuk el 2Pt 3:14-18 versei! Kihez
intézi Péter ezt a felhívást? Mitől óv bennünket?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Milyen érdekes, hogy apostoli levele végén
Péter „a mi szeretett atyánkfia Pál” írásaira utal (2Pt 3:15). Pál is
írt arról, hogy Jézus második adventjére várva békében kell élnünk és
használjuk ki az időt a szent élet kialakítására (lásd Róm 2:4; 12:18;
Fil 2:12).
Figyeljük meg azt is, ami kitűnik Péter
utalásából, hogy Pál írásait már a kereszténység történelmének korai szakaszában
is nagyra becsülték. Azt nem tudjuk megállapítani, hogy írásainak teljes, az
Újszövetségben megtalálható gyűjteményére utal-e Péter vagy annak csupán egy
részére. Mindenesetre a megjegyzései mutatják, hogy Pál leveleit nagy tisztelet
övezte.
Végül Péter megjegyzi, hogy Pál írásait
félre lehet magyarázni, ahogy a Szentírás többi részét is. Szó szerint a görög grapha
szó „írásokat” jelent, de ebben az összefüggésben egyértelműen „szent
írásokat” jelent, mint Mózes és a próféták könyvei. Igen korai bizonyíték ez
arra, hogy Pál írásainak már a héber Bibliáéhoz hasonló tekintélye volt.
Nem nehéz elképzelni azzal kapcsolatban,
amit korábban olvastunk a hamis tanítókról, akik szabadságot ígértek, hogy
bűnös magatartásukat mentegetve hivatkoztak Pálnak a szabadságról és
kegyelemről szóló írásaira. Pál erősen kiemelte az egyedül hit általi
megigazulás gondolatát (Róm 3:21-22), de az írásaiban sehol nem ad engedélyt a
bűnre (lásd Róm 6:1-14). Neki is fel kellett lépnie e tévedés ellen, azzal
kapcsolatban, hogy mit prédikált és tanított a hit általi megigazulásról. Péter
figyelmeztetett, hogy akik mégis elferdítik Pál írásait, „a maguk vesztére” teszik
azt (2Pt 3:16, RÚF).
Milyen
döntéseket hozhatunk meg éppen most, hogy olyan életet élhessünk, amire Isten
elhívott Krisztus Jézusban?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 16 |
Péntek |
A saját szemszögünkből úgy tűnhet, mintha
a második advent sokat késne. Jézus nyilván tudta, hogy ezt fogjuk érezni,
ezért néhány példázatban figyelmeztetett is: mi történhet, ha nem vagyunk
éberek és nem vigyázunk ebben az időben. Vegyük például a két szolga történetét
Mt 24:45-51 verseiben (amelyet a szerdai tanulmányban említettünk)! Mindketten
számítottak rá, hogy a gazda majd visszatér, viszont más-más következtetésre jutottak
azzal kapcsolatban. Az egyik elhatározta, hogy folyton készen kell állnia, mert
a gazda akármikor visszajöhet. A másik azt mondta, hogy a gazda késlekedik,
ezért gonoszságra használta ki a lehetőséget. „Mivel nem tudjuk Krisztus
visszajövetelének pontos idejét, Isten azt parancsolja meg nekünk, hogy
vigyázzunk. »Boldogok azok a szolgák, kiket az Úr, mikor hazamegy, vigyázva
talál« (Lk 12:37). Azok, akik vigyázva várnak az Úr érkezésére, nem hiú
reménykedéssel várakoznak. Krisztus érkezésének a várása arra indít bennünket,
hogy féljük az Urat, és féljünk a bűnre kiszabott ítéleteitől. Fel kell
ébrednünk abból a nagy bűnből, amely abból áll, hogy visszautasítjuk a nekünk
felajánlott irgalmat. Azok, akik vigyázva várakoznak az Úrra, megtisztítják
lelküket az igazságnak való engedelmeskedésükkel” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 2010, Advent Kiadó, 538. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Beszéljük meg az osztályban a második
adventtel kapcsolatos hétfői kérdést! Milyen különböző módokon viszonyulhatunk
ahhoz, hogy Krisztus még nem jött vissza? Mit tanulhatunk egymás válaszaiból?
2)
Milyen tanításhoz, gyakorlathoz és hithez
ragaszkodunk hetednap adventistaként, amely nem a kultúrából, a józan ész
szavából vagy a hagyományból ered, hanem egyedül Isten Igéjéből?
3)
„Az nem csupán véletlen egybeesés, hogy a
bűnös kívánságok hamis tanításokhoz vezethetnek, ugye?” – olvastuk a héten.
Miért nem véletlen egybeesés? Miféle kapcsolatok lehetnek közöttük?
4)
Albert Einstein bemutatta a világnak az
elképesztő gondolatot, hogy az idő nem abszolút. Azaz, attól függően, hogy hol
vagyunk és milyen gyorsan mozgunk, a mi viszonyítási alapunk különbözni fog másokétól.
A lényeg, hogy az idő rejtélyes, nem értjük egészen. Hogyan segít ez a gondolat
felismerni, hogy Isten számára nem ugyanazt jelenti az idő, mint számunkra,
különösen azt illetően, hogy Krisztus még nem tért vissza?
PÁSKULYNÉ KOVÁCS ERZSÉBET:
ADVENT DRÁGA FÉNYE
Az idő már bontogatja titkát,
mit Dániel bezárt, feltört a pecsét.
Eget ostromló emberi tudás
mámorától megdicsőült az ész
hiszik sokan, de mi haszna ennek,
ha a lélek sötét, tudatlan marad?
– Már a világ nagy Adventjét éljük,
közeleg a végső pillanat.
Őszbe hajlik minden a világon:
Mit Dániel bezárt, feltört a pecsét.
Lábunk elé hullanak a jelek:
Valaki küldi üzenetét.
Valaki a világ ősz fejére
csillogó dért hullat korona gyanánt,
s a vén Idő hajlott méltósággal
epekedve várja fenséges Urát!
Kezében a bevégezett múlttal
félőn nyitogatja a legszebb jelent,
s alázattal tárja szét karjait,
ha egy-egy hajnal még feldereng:
A kegyelem reánk hullik
mindennap még, mert olyan szánandók vagyunk,
s kibomlik előttünk egyre jobban
a jelenért megfizetett múlt.