2017 / II. − 11. tanulmány −
Június 3-9.Hamis tanítók
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 1Mózes
18:16-33; Máté 12:43-45; János 8:34-36; Júdás 4-19; 2Péter
2:1-22
„Szabadságot ígérnek nekik, bár maguk a
romlottság szolgái, mert mindenki rabja lesz annak, ami legyőzte”
(2Pt 2:19, új prot. ford.).
Komoly lelkészi aggodalomtól fűtve, az
üldözés veszélyével kapcsolatban akarta tanácsolni Péter az olvasóit első
levelében. Nem tudjuk pontosan, hogy az üldözésnek melyik formájáról beszélt,
az viszont biztos, hogy az egyházra szörnyű megpróbáltatás szakadt, amikor a
pogány Római Birodalom ki akarta irtani a „keresztényeknek” nevezettek növekvő
mozgalmát.
Sátán két fronton indított támadást. A
kívülről érkező támadás – azaz a nyers erőszak és a kegyetlenkedés – minden
bizonnyal komoly eszköz volt. Ám az egyháznak egy másik veszéllyel is szembe
kellett néznie, amely talán még veszélyesebbnek bizonyult a külső üldözésnél,
mert belülről fenyegetett. Ahogy a zsidó nemzetnek is volt dolga a múltban
hamis prófétákkal, úgy Jézus követőinek Péter napjaiban is szembe kellett nézni
hamis tanítókkal, akik „veszedelmes eretnekségeket fognak becsempészni” (2Pt
2:1) az egyházba. Ami pedig még ennél is rosszabb, figyelmeztetett Péter, hogy sokan
„veszedelmet hoznak” magukra, ha követik őket (2Pt 2:1-2).
Milyen tanításoktól óvott Péter? Hogyan
reagált azokra? Ma milyen tanulságokat vonhatunk le mi, amikor belső veszélyekkel
találjuk szemben magunkat?
HAMIS PRÓFÉTÁK ÉS TANÍTÓK |
Június 4 |
Vasárnap |
Könnyű idealizálni a korai egyházat, úgy
gondolni rá, mint az első hívők nagy békében és összhangban élő korára.
Ám ez hiba lenne. Az egyháznak már Jézus
napjaitól kezdve gyakran kellett belső küzdelmekkel szembenéznie (gondoljunk
csak Júdásra). Sok probléma a sorokon belülről jövő hamis tanításokból támadt,
amint az Újszövetség apostoli levelei is mutatják. A korai egyháznak nemcsak a
külső üldözéssel, hanem a belső gondokkal is szembe kellett néznie. Ebben a
levélben Péter néhány belső kihívással is foglalkozik. Melyek ezek? „De voltak
a nép körében hamis próféták is, mint ahogyan közöttetek is lesznek
hamis tanítók, akik veszedelmes eretnekségeket fognak közétek becsempészni.
Ezekkel megtagadják az Urat, aki őket megváltotta, így gyors pusztulást
hoznak magukra. Sokan fogják követni kicsapongásaikat, és miattuk
káromolni fogják az igazság útját, benneteket pedig szép szavakkal
fognak kifosztani kapzsiságukban. Ellenük már régóta készen van az
ítélet, és nem kerülik el kárhozatukat” (2Pt 2:1-3, RÚF). Aligha tűnik a
béke és a testvéri harmónia nagyszerű időszakának, nem igaz?
Olvassuk el 2Pt 2:1-3, 10-22 verseit!
Mire figyelmeztet itt Péter? Milyen hamis dolgokat hirdettek a gyülekezetekben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
2Pt 2:1 minden bizonnyal megmutatja, hogy
az Úr miért ihlette Pétert ennek a levélnek a megírására. Arra figyelmeztetett,
hogy amint a múltban voltak hamis próféták, úgy lesznek a jövőben is hamis
tanítók. Péter a vádak kész áradatát vonultatja fel e tanítók ellen, a „veszedelmes”
eretnekségektől kezdve (2Pt 2:1, RÚF) a figyelmetlenek szolgaságba
tereléséig (2Pt 2:19), de felsorol még más hibákat is. Az írásából láthatjuk,
hogy valóban nagyon veszedelmes tanítások voltak, ami magyarázza, miért szállt
szembe olyan erőteljesen velük. Az apostol egyáltalán nem gondolta úgy, hogy a tantételek
nem számítanának.
Figyeljük
meg, hogy Péter milyen erővel szállt szembe a hamis tanításokkal! Mit árul ez
el az igazság fontosságáról? Hogyan védhetjük meg magunkat az összes olyan
kísérlettől, ami hamis tanítást próbálna behozni az egyházba?
SZABADSÁG KRISZTUSBAN? |
Június 5 |
Hétfő |
„Mert üres, fellengzős szólamokat
hangoztatva testi vágyaik kielégítésére csábítják feslett életükkel azokat,
akik nemrégen szakadtak el a tévelygésben élőktől”
(2Pt 2:18, új prot. ford.). Mire
figyelmeztet Péter ebben a versben? Mit mond a 19. versben, ami
magyarázza aggodalmát? Miért olyan fontos itt a „szabadság” szó?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Péter a lehető legerőteljesebb
nyelvezettel óvja olvasóit attól a veszélytől, amit a hamis tanítók jelentenek.
2Pt 2:18-21 verseiben felhívja a figyelmet, hogy ugyan szabadságot ígérnek,
valójában azonban rabságba vezetik az embereket.
Az evangéliumot teljesen elferdítik! A
Krisztusban való szabadságnak a bűn szolgaságától való szabadságot kell jelentenie
(Róm 6:4-6). Péter az állítólagos Krisztusban való szabadság olyan
elképzeléseitől óvott, amelyek a bűn fogságában hagyják az embert. A kutatók
ugyan vitatják, pontosan milyen eretnekséggel van itt dolgunk, viszont
egyértelmű a kapcsolat a bűn kérdésével és annak rabságával.
Olvassuk el Jn 8:34-36 verseit! Hogyan
világítanak rá Krisztus szavai, hogy mit akar mondani itt Péter?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Akármi is volt a hamis tanítók üzenete, áldozataikat
– akik csak nemrég találták meg az Úr Jézust – visszavezették a régi bűnös
életükhöz. Könnyű kitalálni az olcsó kegyelem olyan evangéliumát, ami azt
hirdeti, hogy nincs szükség tisztaságra és szentségre. Ennek következtében
ugyanabba a világi „romlottságba” (2Pt 2:19) kerültek vissza, amiből épp
csak kimenekedtek. Nem csoda, hogy Péter olyan élesen és erőteljesen szólalt
fel ezek ellen a tanítások ellen és figyelmeztetett a követésük
következményére.
Hogyan értjük
a Krisztusban való szabadságot? Mitől szabadított meg Krisztus?
AZ EB VISSZATÉR A SAJÁT OKÁDÁSÁRA |
Június 6 |
Kedd |
Olvassuk el 2Pt 2:17-22 és Mt 12:43-45
verseit! Milyen veszélyekkel jár, ha egy megtért keresztény visszatér korábbi
életmódjához?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Pétert különösen érdekelte azoknak a
sorsa, akiket a hamis tanítók visszavezettek korábbi bűneikhez (2Pt 2:18).
Szabadságot ígértek, de ahogyan Péter is rámutatott, az általuk ígért szabadság
nagyban különbözik attól, amit Jézus tár a követői elé.
Nézzük meg, hogy milyen erős
figyelmeztetést mondott Péter! Jobb lett volna, ha „meg sem ismerik az
igazság útját” (2Pt 2:21), minthogy megismerték, de utána visszafordulnak a
régi dolgaikhoz.
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a
helyzetük reménytelen. Mind ismerünk olyan történeteket, amelyek szerint akik
elfordultak az Úrtól, később mégis visszatértek, és az Úr boldog, amikor
visszajönnek (lásd Lk 15:11-32). Csak arról van szó, hogy nagyon veszélyes út
az, ami Krisztustól elfordít, és nem is kellemes. A saját okádására visszatérő
eb képe éles és kemény példa, de Péter ezzel a képpel fejezi ki a lényeget.
Talán 2Pt 2:20 szándékosan visszhangozza
Jézus szavait (Mt 12:45; Lk 11:26). Jézus elmondja a tisztátalan lélektől
megszabadult ember példázatát. A lélek hontalanul bolyong, majd eldönti: „visszatérek
az én házamba, ahonnét kijöttem” (Mt 12:44). Amikor megérkezik,
üresen és rendben találja. Vissza is költözik, de még más lelkeket hoz magával,
akik nálánál is gonoszabbak. Ahogy Jézus mondta: „és végül ennek az embernek
az állapota rosszabb lesz, mint azelőtt volt” (Mt 12:45, RÚF). Valós
veszély, amit Jézus bemutatott és Péter is leírt. Az új hívőnek biztosítania
kell, hogy a Szentlélek dolgai elfoglalják mindannak a helyét, ami korábban
uralta az életét. Ha a gyülekezeti feladatok és az újonnan talált hitről való
beszéd nem lép a korábbi világias tevékenységek helyére, túl könnyű lesz
visszatérni az előző életmódhoz.
Gyülekezeti
családként hogyan gondozhatjuk és tehetjük tanítvánnyá még jobban a tagjainkat,
különösen az újakat?
PÉTER ÉS JÚDÁS |
Június 7 |
Szerda |
Sokan megfigyelték már, hogy Júdás 4-19
szakasza nagyjából megismétli 2Pt 2:1–3:7 üzenetét. Amikor a Szentírás
ismételten említ egy szöveget, fel kell ismernünk, hogy Isten valami fontosat
akar közölni. A két hasonló szakaszban Péter és Júdás hosszasan felhívja a
figyelmünket egy lényeges igazságra: Isten kezében van a gonoszok sorsa. Péter
és Júdás sem hagy kétséget afelől, hogy Isten alaposan szemmel tartja a
gonoszt. Akár a bűnös emberiségről, akár bukott angyalokról legyen szó,
pontosan feljegyezi gonoszságukat és tervében szerepel megbüntetésük az ítélet
napján (2Pt 2:9, 17; Júdás 6).
Olvassuk el 2Pt 2:1–3:7 és Júdás 4-19
szakaszait! Isten korábbi büntetéseinek milyen példáit hozza fel Péter és Júdás
is, hogy leszögezzék, Isten valóban leszámol majd a bűnnel?
Péter és Júdás Isten múltbeli
büntetéseinek három példáját jegyzi fel: az özönvíz előtti világ elpusztítását,
a Sodomát és Gomorát megemésztő tüzet és az angyalok megláncolását az ítélet
előtt (2Pt 2:4-6, 3:7; Júdás 6-7). Mindegyik epizódhoz a véglegesség, a
visszafordíthatatlanság érzete társul. A Szentírás sokat foglalkozik Isten
kegyelmével és irgalmával, azonban Isten igazságának fontos szerepe van a bűn
végső elpusztításában. Milyen bűnök idéztek elő ilyen súlyos büntetést? Ide
tartozik a veszedelmes eretnekségek bevezetése, a hatalmasságok megvetése, a
tisztátalan kívánságok szolgaságába való visszatérés, Isten kegyelmének
elferdítése, mintha az Úr engedné az erkölcstelenséget, annak a tagadása, hogy
Jézus Krisztus az egyetlen Úr, a testük megfertőztetése, a hiábavaló, kevély
szavak és a káromlás (2Pt 2:1, 10, 18-19; Júdás 4, 8, 10). Érdekes módon ebben
a leírásban nincsenek erőszakos cselekmények és egyéb gonosz rémtettek,
amelyektől általában haragra gerjedünk. Inkább sokkal ravaszabb, burkoltabb
bűnöket írnak le, amelyekben van egy közös vonás: ezek fölött gyakran szemet
huny a gyülekezet közössége is. Ennek rá kellene ébreszteni bennünket, hogy az
egyházban valóban nagy szükség van az őszinte bűnbánatra és a reformációra!
Olvassuk el
2Pt 2:12 és Júdás 10 verseit! Péter és Júdás itt azokról ír, akikre azért vár
pusztulás, mert lesüllyedtek az ösztönük által hajtott, „oktalan” állatok
szintjére (2Pt 2:12; Júdás 10). Mit mondhatunk erről ahhoz viszonyítva, amire
Isten eredetileg megteremtette az emberiséget? Mit tehetünk, nehogy a saját
életünkben is megtörténjen ilyesmi?
TOVÁBBI TANULSÁGOK AZ ÓSZÖVETSÉGBŐL |
Június 8 |
Csütörtök |
Olvassuk el 2Pt 2:6-16 szakaszát! Milyen
egyéb példákkal figyelmeztet Péter arra, hogy hová vezet a gonoszság?
1Móz 13:12-13 verseiben találjuk a Biblia
első tényleges utalását Sodomára. Lót és Ábrahám eldöntötte, hogy „anyagi” okok
miatt különválnak. Lót a Jordán völgyét választotta, „egészen Sodomáig
sátorozott” (1Móz 13:12, RÚF). Majd a Biblia megjegyzi, hogy „A sodomai
férfiak pedig igen romlottak és vétkesek voltak az Úr előtt” (1Móz
13:13, RÚF). Később, amikor az Úr figyelmeztette Ábrahámot, hogy Sodoma
elpusztítását tervezi, a pátriárka alkudozott vele, hogy ne pusztítsa el a
várost, ha legalább tíz igaz embert talál benne (1Móz 18:16-33). A Lóthoz
küldött hírnökökkel történtek bőségesen bizonyítják, hogy még tíz igaz embert
sem lehetett találni Sodomában. Tehát a város elpusztult, csak Lót menekült meg
a két lányával (1Móz 19:12-25).
Péter két tanulságot szűr le ebből a
történetből. Először is, a két város azt példázza, hogy milyen büntetésben lesz
része az istenteleneknek (2Pt 2:6). Másodszor pedig bemutatja, hogy Isten
tudja, hogyan menekítse ki az igazakat a veszedelemből (2Pt 2:7-9). Péter
ezután felsorolja az elveszett sodomaiak és gomoraiak néhány jellemzőjét:
tisztátalan kívánságokban jártak, megvetették a méltóságot, vakmerők és
elbizakodottak voltak, nem átallták káromolni a hatalmasságokat (2Pt 2:10-11).
Ezek a tulajdonságok hasonlítanak arra, amit Péter a hamis tanítókról és
követőikről ír.
Bálám története 4Móz 22:1–24:25 részében
található. Moáb királya, Bálák bérelte fel, hogy megátkozza az izraelitákat.
Bálám eleinte habozott, végül azonban hatalmas summa felajánlásával rávették,
hogy vállalja el a feladatot (4Móz 22:7-21). Útközben az „Úr angyala” szegült
szembe vele, és csak azért menekült meg a haláltól, mert a szamara kitért
előle. Bálám erre megverte a szamarát. A tévedését csak akkor ismerte fel,
amikor megnyílt a szeme és ő is meglátta az „Úr angyalát” (4Móz
22:22-35). Végül Bálám megáldotta Izraelt (4Móz 23:4–24:24). Péter azok
példájaként hozta fel Bálámot, akiket elcsábított a paráznaság és a telhetetlenség
(2Pt 2:14-15). Az ilyen emberek hasonlítanak Bálámra. Letértek az útról, amin
járniuk kellett volna.
Gondoljunk
csak mindarra, amit a Biblián és Ellen G. White írásain keresztül
megismerhetünk! Hetednapi adventistaként miért nem mondhatjuk, hogy nem kaptunk
figyelmeztetést?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 9 |
Péntek |
Gyakran hallani, amint keresztények
beszélnek a „Krisztusban való szabadságról” – és ez természetesen valós
fogalom. Az valóban szabadság, hogy felszabadulunk a törvény kárhoztatása alól
és üdvbizonyosságunk lehet Krisztus értünk végbevitt tette által, nem pedig a
magunk cselekedetei miatt. Nagyszerű példa a szabadság jelentésére Luther
Márton története és a korábbi rabsága, mielőtt megértette, hogy mi a kegyelem.
Viszont ahogy Péternél is láttuk, a csodálatos igazságot el lehet ferdíteni.
„Nem áll túl messze az elbizakodottság
veszélyétől az a nagy igazság, miszerint üdvösségünk tekintetében
maradéktalanul Krisztustól függünk. A Krisztusban való szabadságot ezrek
tévesztik össze a törvénytelen élettel, és mivel Krisztus azért jött, hogy
felszabadítson a törvény átka alól, sokan kijelentik: Krisztus eltörölte a
törvényt, aki pedig betartja, kiesik a kegyelemből. Mivel úgy tűnik, hogy az
igazság és a tévedés annyira hasonlít egymásra, aki nem áll a Szentlélek
vezetése alatt, elfogadja a tévedést. Ezzel pedig sátáni csalás hatalma alá
helyezi magát. Sátán ráveszi az embereket, hogy igazságként fogadják el a
hamisságot, és ezzel a protestáns világ tiszteletét igyekszik biztosítani magának”
(Ellen G. White: Christ Triumphant. 324. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Gondolkodjunk el 2Pt 2:19 versén és
mindazon, amit Péter mond a hamis tanítás következményeiről! Miért kell megbizonyosodnunk
arról, hogy megértettük hitünk fontos igazságait? Mennyire kell mindannyiunknak
pontosan egyetérteni a hit dolgaiban? Mikor válik „veszélyessé” egy gondolat,
ami eltér a többiek felfogásától a közösségben?
2)
Figyeljük meg, hogy Péter milyen kemény
nyelvezetet használ a büntetéssel és az ítélettel kapcsolatban: „gyors pusztulást
hoznak magukra” (2Pt 2:1, RÚF); „azoknak pusztulásával fognak
elpusztulni” (2Pt 2:12); „a gonoszokat pedig az ítélet napjára
büntetésre fenntartani” (2Pt 2:9); „romlásuk nem szunnyad” (2Pt
2:3)! Mit közvetítenek ezek a versek az ítélet valóságáról és arról, hogy Isten
ítélete alá kerül, aki népét bűnbe vezeti?
3)
Vajon mi a jelentősége annak, hogy akik a
„Krisztusban való szabadságról” beszélnek, nem általában gondolnak a törvényre
(bár némelyek igen), hanem konkrétan a negyedik parancsolat, a szombat parancsolatának
megtartásával kapcsolatban? Hogyan ferdítik el tehát a „Krisztusban való
szabadság” gondolatát?
TÚRMEZEI ERZSÉBET:
LÁNG A VÍZEN
Kis lámpa, árva láng
ring a vízen.
Képét a folyamon
messze viszem.
Ladikok, gőzösök
iramlanak,
fürgén cikáznak a
fénylő halak.
Őt nem delejzi már
a végtelen,
híven ring a helyén,
az őrhelyen.
Két erdős part között,
zátony felett
gyúl ki, ha húny a nap,
ha este lett.
Kis lámpa, árva láng…
Sötét szívem
Te gyújtsd meg, Mesterem,
a nagy vízen!
Hűséggel fényleni,
úgy volna jó,
amíg hajnalba ér
minden hajó.