2017 / II. − 10. tanulmány −
Május 27 - Június 2.Prófécia és a Szentírás
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 53:1-12; Dániel
7:13-14; Máté 17:1-6; 2Timóteus 3:15-17; 2Péter 1:16-20
„És igen biztos nálunk a prófétai beszéd is, amelyre jól
teszitek, ha figyelmeztek, mint sötét helyen világító szövétnekre, míg nappal
virrad, és hajnalcsillag kél fel szívetekben” (2Pt 1:19).
Egy dolognak fel kell tűnnie, amikor folytatjuk Péter leveleinek tanulmányozását: hogy milyen határozott bizalommal ír az apostol. Ugyanezt láthatjuk Pálnál: egyértelműen és határozottan meggyőződtek arról, amit Jézus Krisztusról és a keresztről hirdettek.
Az e heti szövegekkel kapcsolatban még többet megtudunk majd Péter bizonyosságáról. El is mondja, hogy mi teszi olyan biztossá. Kijelenti, hogy nem olyan „mesterkélt meséket” (2Pt 1:16) hiszünk el, amilyeneket a korabeli pogány vallások alkottak. Péter két okból kifolyólag is biztos volt a hitében.
Először is az „Urunk Jézus Krisztus” szemtanúja volt (2Pt 1:16). A második pedig a „biztos… prófétai szó” (2Pt 1:19), ami talán még fontosabb (mivel már más szemtanúk nemigen lesznek). Péter visszatér a Bibliához, a Szentírásra és különösen a Jézusról szóló prófétai szakaszokra mutat szilárd bizonyítékként. Kétségtelen, hogy néhány részlet ugyanaz, mint amire Jézus is utalt önmagával kapcsolatban (Mt 26:54; Lk 24:27). Ha tehát Jézus és Péter ilyen komolyan vette a Bibliát, hogy mernénk mi másképp hozzáállni?
JÉZUS AZ ÓSZÖVETSÉGBEN |
Május 28 |
Vasárnap |
Péter bizonyossággal ír leveleiben. Tudja, miről ír,
mert tudja, hogy kiről szól. Ennek az egyik oka pedig, hogy tudja: Jézus
az, akire az ószövetségi próféták előre mutattak. Péternek az írott
Igében való bizalma segített megismerni a „testté lett” Igét (Jn
1:14).
1Pt 1:10-12 verseiben az apostol az olvasóit a héber
Biblia, a régi próféták és a Jézusról szóló tanításaik felé irányítja. Szerinte
a Szentlélek két nagyon fontos igazságot jelentett ki az Ószövetségben
Jézusról: Krisztus szenvedéseit és az azt követő dicsőségét (1Pt 1:11). Ezt a
két fonalat találhatjuk meg a héber Bibliában.
Mit tanít e versek
összessége arról, amit az Ószövetség előre kijelentett Jézusról? Zsoltár 22;
Ézs 53:1-12; Jer 33:14-15; Dán 7:13-14; Zak 12:10; 13:7
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
1Pt 1:10-12 versében Péter arról biztosítja az olvasóit,
hogy különleges helyük van az üdvösségtörténetben. Sokkal többet jelentett ki
nekik Isten, mint a régi idők prófétáinak. A próféták valóban a saját korukhoz
szóltak, de üzeneteik fontos részei csak Krisztus eljövetelekor teljesedtek be.
A próféták jövendölései közül néhány csak Péter olvasói
életének idején következett be. Ezeknek az olvasóknak „az evangélium
hirdetői… a mennyből küldött Szentlélek által” olyan igazságokat
prédikáltak, amelyek megismerésére az angyalok is csak vágyakoztak (1Pt 1:12,
új prot. ford.). Mivel hallották az evangélium hirdetését, ezért a régi prófétáknál
több részletet ismernek a Megváltó szenvedésének és megaláztatásának
valóságáról és jellegéről. Természetesen hozzájuk hasonlóan nekünk is várnunk
kell „az azok után való” dicsőségre (1Pt 1:11). Biztosak lehetünk
a próféciák utóbbi részének a beteljesülésében is, mivel az első részük már
bekövetkezett.
Milyen bibliai ígéretek
beteljesedését láttuk életünk során? Melyek azok, amelyekre még mindig várunk?
Mit jelentenek a számunkra, és hogyan tanulhatunk meg a körülményektől
függetlenül ragaszkodni hozzájuk?
AZ Ő NAGYSÁGÁNAK SZEMLÉLŐI |
Május 29 |
Hétfő |
Olvassuk el 2Pt 1:16-18 verseit! Péter szerint milyen
egyéb bizonyítéka van a Jézusban való hitének?
_____________________________________________________________
A prófétai szó mellett Péter szemtanúja is volt nagyon sok
mindennek, amiről prédikált. Kifejezte, hogy a kereszténység nem „mesterkélt”
meséken (2Pt 1:16), hanem valós történelmi eseményeken alapszik –
olyanokon, amelyeknek ő is szemtanúja volt.
Jézus életének és szolgálatának sok meghatározó eseményénél
jelen volt Péter az evangéliumokban. Ott volt, amikor a Mester prédikált,
tanított és csodát tett. Az apostol több megtörtént eset szemtanúja volt: a
halfogás korai csodájától kezdve (Lk 5:4-6) odáig, hogy feltámadása után látta
Jézust Galileában (Jn 21:15).
2Pt 1:17-18 verseiben melyik eseményre összpontosított az
apostol abból, amit személyesen is látott? Mi volt ennek a különleges jelentősége?
_____________________________________________________________
Péter kiemel egy különleges eseményt, Jézus megdicsőülését,
aminek a szemtanúja volt. Jézus Jakabbal és Jánossal együtt vitte magával egy
hegy tetejére, hogy imádkozzanak (Lk 9:28). Velük együtt volt ott, és a szemük láttára
dicsőült meg. Az arca ragyogott és a ruhái kápráztatóan fehérek lettek (Mt
17:2; Lk 9:29). Mózes és Illés csatlakozott hozzá, miközben egy mennyei hang
hallatszott: „Ez az én szerelmes Fiam, akiben én gyönyörködöm” (Mt
17:5).
Péter sok mindent látott Jézussal töltött ideje alatt, ez
az esemény mégis kitűnik közülük. Megmutatja, hogy Jézus Isten Fia, Isten terve
szerint élte az életét a földön és igen különleges kapcsolatban állt az
Atyával. Péter leginkább erre az „égből jövő” szózattal kísért eseményre
(2Pt 1:18) összpontosított levelében mindabból, amit még látott, láthatott.
Gondoljuk
végig, hogy milyen esemény gyakorolt mély, tartós hatást a lelki életünkre és a
hitünkre! Mi volt az, hogyan hatott ránk és mit jelent még ma is a számunkra?
Mit gondolunk arról, hogy miért lehetett ilyen hatása ránk? Beszéljük meg
válaszainkat szombaton az osztályban!
HAJNALCSILLAG A SZÍVÜNKBEN |
Május 30 |
Kedd |
„És igen biztos nálunk a prófétai beszéd is, amelyre jól
teszitek, ha figyelmeztek, mint sötét helyen világító szövétnekre, míg nappal
virrad, és hajnalcsillag kél fel szívetekben” (2Pt 1:19). Olvassuk el figyelmesen ezt a verset! Mit
mond Péter, ami még ma is olyan fontos a számunkra?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ahogy másutt (1Móz 1:4; Ézs
5:20; Jn 1:5; Ef 5:8), a Biblia itt is különbséget tesz a világosság és a
sötétség között. Péter számára Isten Igéje fényként világított a „sötét” helyen.
Ezért mondja olyan egyértelműen, hogy figyeljünk a világosságra és kövessük, „míg
nappal virrad, és hajnalcsillag kél fel szívetekben”. Bűnös
emberként az elbukott és sötét világban élünk. Isten természetfeletti erejére
van szükségünk ahhoz, hogy kivezessen bennünket a sötétségből a világosságra, a
világosság pedig Jézusban van.
Péter egy cél felé irányítja az
olvasóit. Néhányan úgy hiszik, hogy a „míg nappal virrad” kifejezés
Jézus második eljövetelére utal. Bár ez egyértelműen a végső
reménységünk, a „hajnalcsillag” szívünkben történő felkelésének gondolata
úgy tűnik, hogy sokkal hamarabb bekövetkezik és személyesebbnek is
hangzik. A „hajnalcsillag” Jézusra vonatkozik (Jel 2:28; 22:16). A
szívünkben való felkelése azt jelentheti, hogy megismerjük Jézust, teljes mértékben
hozzá ragaszkodunk és a saját életünkben tapasztaljuk az élő Krisztus
valóságát. Jézus nem csak dogmatikai igazság. Fontos, hogy Ő legyen a
létezésünk középpontja, a reménységünk és hitünk forrása! Így Péter
világos kapcsolatot lát Isten Szavának tanulmányozása és Jézussal, a „hajnalcsillaggal”
való megmentő kapcsolat között.
A bennünk világító fénnyel
természetes lesz, hogy másoknak is tovább akarjuk adni. „Az egész világot be
kell ragyogja Isten dicsőségének az igazsága. A világosságnak minden földet és
népet meg kell világítania. Azoknak kell tovább árasztaniuk a fényt, akikhez
már eljutott. A hajnalcsillag már felkelt bennünk, tehát a fényét irányítsuk a
sötétségben lévők ösvényére” (Ellen G. White: Christian Experience and
Teachings of Ellen G. White. 220. o.)!
Hogyan segít
egyéni igetanulmányozásunk jobban megismerni Jézust?
„IGEN BIZTOS NÁLUNK A PRÓFÉTAI BESZÉD” |
Május 31 |
Szerda |
Olvassuk el 2Pt 1:19-21 szakaszát! Milyen próféciákra
utal itt Péter? Mit ért azon, hogy a Szentírásban egy prófétai szó sem támad „saját
magyarázatból”?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Péter a bizonyítékok két sorát vonultatja fel azzal, hogy
kiemeli: a kereszténység nem mesterkélt meséken alapszik (2Pt 1:16). Először is
a szemtanúkat (2Pt 1:16-18), másodjára pedig a Szentírás próféciáit (2Pt
1:19-21) nevezi meg érvként, amit már korábban is használt (1Pt 1:10-12). Péter
azt is állítja, hogy „az írásban egy prófétai szó sem támad saját magyarázatból”
(2Pt 1:20). Ezzel nem tiltja meg, hogy mi magunk tanulmányozzuk a Szentírást.
Igen távol állna ez annak a gondolataitól, aki 1Pt 1:13 versében kijelentette: „felövezvén
elmétek derekait” vagy „elméteket felkészítve legyetek józanok” (RÚF).
Az sem mondana ilyet, aki dicsérte a prófétákat, amiért szorgalmasan kutatták a
kapott próféciák jelentését (1Pt 1:10).
Akkor mit értett Péter ezen? Az újszövetségi egyház tagjai
együtt haladtak előre és közösen tanulmányozták a Bibliát. A keresztények egy
nagyobb test tagjai (1Kor 12:12-14). Péter a tanulmányozásnak olyan fajtájától óvott,
amely visszautasít minden meglátást a hívők közössége felől. Akkor fejlődhetünk
közösségileg, ha másokkal együttműködünk. A Szentlélek a közösséggel és benne
az egyénekkel is együttműködik. Elmondhatjuk az észrevételeinket, csiszolhatunk
rajtuk és így még tovább mélyülhetnek. Viszont aki egyedül dolgozik, nem fogad
el mástól semmit, az valószínűleg rossz következtetésekre jut, különösen a
próféciákkal kapcsolatban.
A következő versekben meglátjuk, hogy
Péter jó okkal írta ezt a megjegyzést. Olyan keresztényeket szólított meg, akik
között hamis próféták és hamis tanítók voltak (2Pt 2:1). Arra bátorította őket,
hogy egyéni igemagyarázatukat rendeljék alá a közösség egészének. Hányan
sodródtak fanatizmusba és tévedésbe, mert nem fogadták el a Szentlélek által
vezetett hívők közösségének tanácsát?! Veszélyt jelentett ez annak idején, mint
ahogy ma is!
Miért olyan fontos nyitottnak
lenni az egyház egészének tanácsai és javaslati iránt? Ugyanakkor mi a határ,
meddig menjünk el azért, hogy másoknak engedjünk?
AZ IGE AZ ÉLETÜNKBEN |
Június 1 |
Csütörtök |
Péter nagy hangsúlyt fektetett a
Szentírásra, ahogyan azt már láttuk. 2Pt 1:19-21 alátámasztja, hogy a Biblia
fontos része a keresztény tapasztalatnak, és az Igét Isten ihlette. 2Pt 1:21
versében egyértelművé teszi mondanivalóját. A Biblia nem emberi akarat, emberi
elgondolás terméke, ahogy más könyvek, hanem az „Istennek szent emberei” által
munkálkodó Szentlélek hatalma által született.
Olvassuk el 2Tim 3:15-17
verseit! Hogyan segítenek megérteni, hogy milyen szerepet tölt be az életünkben
a Szentírás? Hogyan támasztják alá 2Pt 1:19-21 igazságát?
_____________________________________________________________
Miután Pál figyelmeztette
Timóteust az őt és az egyházat fenyegető veszélyekre, röviden körülírta a
Szentírás fontosságát. „A teljes Írás Istentől ihletett, és hasznos a
tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre” (2Tim
3:16, RÚF).
Nézzük meg ezt a három pontot!
Tanítás: A tantételek az egyház
tanításai. A közösség hitét fejezik ki különböző bibliai témákkal kapcsolatban,
amelyeket fontosnak ítélnek Isten Igéjében. Ideális esetben mindegyik tantétel
Krisztus-központú, és egyaránt arra kell megtanítaniuk bennünket, hogyan éljünk
„Istennek… tökéletes akarata” szerint (Róm 12:2).
Iránymutatás:
Pál azt mondja Timóteusnak, hogy a Szentírás hasznos a „feddésre, a
megjobbításra, az igazságban való nevelésre” (2Tim 3:16). Péter hasonlót
állít azzal, hogy az Igében a prófécia olyan, mint egy sötét helyen
világító lámpás (2Pt 1:19, RÚF). Más szóval a Szentírás útmutatást ad
arra vonatkozóan, hogyan kell élnünk az életünket, mi a helyes és mi a
rossz magatartás. A Szentírás nem más, mint Isten akarata, hiszen a
Szentlélek ihlette.
„Bölccsé tehetnek téged az
üdvösségre”: Amikor Pál kijelenti: a Szentírás
„bölccsé” tehet „téged az üdvösségre” (2Tim 3:15, RÚF), akkor
arra utal, hogy Jézusra mutat. Az üdvösség arra a hitre épül, hogy Jézus
meghalt a bűneinkért.
Tanítás, erkölcsi útmutatás és az üdvösség ismerete: nem
csoda, hogy Isten Igéje olyan, mint a sötét helyen világító lámpás „míg
nappal virrad, és hajnalcsillag kél fel szívetekben” (2Pt 1:19).
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Június 2 |
Péntek |
„Minden értelmes lény első és legfontosabb kötelessége,
hogy megtudja a Szentírásból, mi az igazság. Az igazságot ismerve pedig a
világosságban kell járnia, és mindenkit példája követésére kell buzdítania. Nap
mint nap szorgalmasan kell kutatnunk a Bibliát, minden gondolatot mérlegelve és
igéket igékkel összevetve. Isten segítségével nekünk kell kialakítanunk nézeteinket,
mint ahogy életünkért is saját magunk vagyunk felelősek Isten előtt.
Számos művelt ember a Biblia legvilágosabb igazságait
valószínűtlennek és homályosnak tünteti fel. Nagy bölcsességet színlelve azt
tanítják, hogy a Szentírásnak van egy misztikus, titokzatos, lelki jelentése,
amelyet nem lehet megfejteni. Ezek az emberek hamis tanítók. Nekik mondja
Jézus: »Nem ismeritek az írásokat, sem az Istennek hatalmát« (Mk 12:24).
A Bibliát, amikor nem szimbólumokban vagy képekben, hanem világosan beszél, szó
szerint kell érteni. Krisztus ezt ígérte: »Ha valaki cselekedni akarja az ő
akaratát, megismerheti e tudományokról« (Jn 7:17). Ha az emberek szó
szerint vennék a Bibliát, ha nem volnának hamis tanítók, akik félrevezetik és elbizonytalanítják
őket, akkor olyan munkát lehetne végezni, ami megörvendezteti az angyalokat, és
Krisztus nyájába tévelygők ezrei jönnének” (Ellen G. White: A nagy küzdelem.
Budapest, 2013, Advent Kiadó, 513. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Még milyen
kulcsfontosságú elvek segítenek jobban megérteni a Szentírást?
2)
Luther Márton
azt írta, hogy a „Szentírás önnön világossága.” Ezen azt értette, hogy a
Bibliának megvan a belső egysége: az egyik rész segít megérteni a többit.
Soroljunk fel néhány példát erre az elvre!
3)
Beszéljük meg
az osztályban a válaszainkat a hétfői kérdésre, amely a keresztényi
tapasztalatainkra nagy hatást tevő eseményre vonatkozott! Mi a közös ezekben az
eseményekben? Mit tanulhatunk egymás tapasztalataiból?
4)
Mit felelnénk,
ha valaki megkérdezné, hogy a bibliatanulmányozás mennyiben segíthet
elmélyíteni az Úrral való kapcsolatunkat? Milyen elveket tanultunk meg a saját
tapasztalatunkból, amikor az Úr Jézust az írott Igén keresztül akartuk megkeresni?
TÚRMEZEI
ERZSÉBET:
ÖREG BIBLIA
Míg élt, betűzött reggel, este,
erőt, vigaszt bennem keresve.
A kis szobára boldog csend ült.
Könnye sárgult lapomra perdült.
Mindig a menny felé vezettem,
s úgy szerettük egymást mi ketten.
Aztán elment. Örököltek
engem, a régi, kopott könyvet.
Az új örökös magatelten
nézett körül a házon-kerten,
s amit nem ítélt elég becsesnek,
eladogatta ószeresnek.
Egy darabig megtűrt. Én vártam.
Erő volt lapjaimba zártan,
élet, vigasztalás, békesség…
múltak a nappalok, az esték…
de nem nyitott ki… nem kellettem…
ott porosodtam elfeledetten.
Most eladott az ószeresnek.
Kik öreg Bibliát keresnek,
talán belépnek ma, vagy holnap,
s szomjú szívvel megvásárolnak.
Aztán olvasnak reggel-este
erőt, vigaszt bennem keresve,
a könnyük lapjaimra perdül,
a kis otthonukra boldog csend ül.