2017 / II. − 8. tanulmány −
Május 13 - 19.Jézus, Péter írásaiban
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Zsoltárok 18:51; Ézsaiás 53:1-12; János 11:25; Kolossé 1:13-14; 1Péter
1:18-19; 2Péter 1:1
„Bűneinket maga vitte fel testében a fára, hogy miután
meghaltunk a bűnöknek, az igazságnak éljünk: az ő sebei által gyógyultok meg”
(1Pt 2:24, RÚF).
Péter első levelének
tanulmányozása
alapján mostanra egyértelművé kellett váljon a számunkra, hogy bármi is volt a
szövegösszefüggés és a konkrét kérdés, amiről Péter éppen írt, mindig Jézusra
összpontosított. Jézus hatja át az egész írását, aranyfonálként végighúzódva a
levélen.
Jézus a fő téma már az első sortól kezdve, ahol Péter Jézus
Krisztus „apostolaként” („küldötteként”) nevezi meg magát, egészen az utolsóig,
ahol ezt írja: „Békesség mindnyájatoknak, akik Krisztusban vagytok” (1Pt
5:14). Apostoli levelében Jézus haláláról szól, aki értünk áldozta fel magát.
Beszél az Úr nagy szenvedéséről, amelyen átment, és példáját a szenvedésben mintául
állítja elénk. Ír Jézus feltámadásáról és arról, amit ez a számunkra jelent. Ráadásul
nemcsak Messiásként, Christosként, „felkentként” beszél róla, hanem úgy,
mint aki Messiás Isten. Azaz Péter első levelében több bizonyítékát is
látjuk Jézus isteni természetének. Istenként emberi testet öltött, azért élt és
halt meg, hogy miénk lehessen az örök élet reménysége és ígérete.
Ezen a héten ismét átnézzük Péter első levelét és
még közelebbről megfigyeljük, hogy mit nyilatkoztat ki Jézusról.
JÉZUS, HELYETTES ÁLDOZATUNK |
Május 14 |
Vasárnap |
Az egyik téma, ami átível az egész Biblia felett – talán az
átívelő téma – Isten munkája a bűnössé lett emberiség megmentéséért. Mózes
első könyvében Ádám és Éva bukásától A jelenések könyvében Babilon
elestéig a Szentírás vagy így, vagy úgy, de bemutatja Isten művét, amellyel meg
akarja menteni azt, „ami elveszett” (Lk 19:10), és ez a téma megjelenik
Péter leveleiben is.
Olvassuk el Kol 1:13-14 és 1Pt 1:18-19 verseit! Mit
jelent az, hogy Isten megváltott minket, és mi köze van a vérnek a
megváltáshoz?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
1Pt 1:18-19 így érzékelteti Jézus halálának a jelentőségét:
„Tudván, hogy nem veszendő holmin, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg…
hanem drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen bárányén, a Krisztusén.” Két
fontos kép van ezekben a szavakban: megváltás és állatáldozat.
A Biblia többféleképpen érti a megváltást. Például a
szamár első vemhét (amit nem lehetett feláldozni) és az elsőszülött fiút (2Móz
34:19-20) a helyettesítő bárány áldozatával váltották meg. Pénzzel vissza
lehetett vásárolni (kiváltani) azokat a tárgyakat, amelyeket a szegénység miatt
kellett eladni (3Móz 25:25-26). Ami pedig még fontosabb, hogy a szolgákat is
meg lehetett váltani (3Móz 25:47-49). Péter első levele arról
tájékoztatja az olvasókat, hogy az atyáiktól „örökölt hiábavaló” életükből
(1Pt 1:18) „drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen bárányén,
Krisztusén” (1Pt 1:19) lettek megváltva. Természetesen a bárány képe az
állatáldozatok gondolatát idézi fel.
Krisztus halálát Péter a héber Biblia áldozati állatáéhoz
hasonlítja. A bűnös ember hibátlan bárányt vitt a szentélyhez. Rátette kezét az
állatra (3Móz 4:32-33), amit levágtak, majd vérének egy részét az oltárra kenték,
a többit pedig az aljához öntötték (3Móz 4:34). Az áldozati állat halála „engesztelést”
szerzett annak, aki az áldozatot bemutatta (3Móz 4:35). Péter kifejtette, hogy
Jézus helyettünk halt meg, az Ő halála váltott meg korábbi életünktől és attól
a kárhozattól, amiben máskülönben részünk lenne.
Teljesen
Istentől függünk. Mit tanít ez arról, hogy csak akkor reménykedhetünk az
üdvösségben, ha helyettünk valaki elszenvedi a büntetést?
KRISZTUS SZENVEDÉSE |
Május 15 |
Hétfő |
A keresztények gyakran beszélnek
„Krisztus szenvedéséről”, a passióról. A passió szó a görög „szenvedni”
igéből származik. A „Krisztus szenvedése” kifejezés általában arra utal, amit
Jézus az élete utolsó szakaszában állt ki, a Jeruzsálembe való dicsőséges
bevonulása után. Péter is foglalkozik ezzel a témával, Krisztusnak az élete
utolsó napjaiban átélt szenvedésével.
Olvassuk el Ézs 53:1-12 és
1Pt 2:21-25 verseit! Mit fejeznek ki ezek az igék Jézus értünk vállalt
szenvedéséről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Különös jelentősége van Jézus
szenvedésének. „Aki a mi bűneinket maga vitte fel a fára [utalás a
keresztre; lásd ApCsel 5:30], hogy a bűnöknek meghalván, az igazságnak
éljünk” (1Pt 2:24). A bűn a halál következményét vonja maga után
(Róm 5:12). Bűnösként halált érdemlünk. Mégis a tökéletes Jézus – akinek
az ajkán nem volt álnokság (1Pt 2:22) – halt meg helyettünk. Ezt a
cserét teszi lehetővé a megváltási terv.
Olvassuk el még egyszer Ézs
53:1-12 szakaszát! Ezek szerint mit szenvedett el Jézus, amikor az érdekünkben
végrehajtotta a megváltási tervet? Mit árul ez el Isten jelleméről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„Sátán kegyetlen
kísértéseivel kínozta meg Jézus szívét. Az Üdvözítő nem tudott átlátni a
sírkamrát elzáró kövön. Egyetlen bíztató reménysugarat sem látott, hogy majd
győztesként jön elő a sírból, és semmi biztosíték nem volt arra, hogy az Atya
elfogadja áldozatát. Krisztus attól félt, hogy a bűn oly súlyos Isten szemében,
hogy örökre elszakítja Őt az Atyától. Krisztus azt a lelki kínt érezte, amit a
bűnösök éreznek majd, amikor az irgalom nem könyörög többé a bűnös emberi
nemzetségért. A bűnnek ez az érzete volt az, amely az Atya haragját Krisztusra,
az emberek helyettesére öntötte ki, ami oly keserűvé tette azt a poharat, amit
kiivott, és összetörte Isten Fiának a szívét” (Ellen G. White: Jézus élete.
Budapest, 2010, Advent Kiadó, 661. o.).
Mit váltson ki belőlünk az,
amit Krisztus elszenvedett értünk? Hogyan kövessük példáját 1Pt 2:21
értelmében?
JÉZUS FELTÁMADÁSA |
Május 16 |
Kedd |
Olvassuk el Jn 11:25, Fil
3:10-11, 1Pt 1:3-4, 21, 3:21 és Jel 20:6 verseit! Milyen nagy reménységre
mutatnak előre ezek az igék, és mit jelent ez a számunkra?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Amint láthattuk, Péter első levele azoknak szól,
akik a Jézusban való hitük miatt szenvednek. Így különösen helyénvaló az, hogy
Péter már levele legelején a rájuk váró reménységre tereli az olvasói
figyelmét. Elmondja, hogy a keresztény reménysége pontosan azért élő reménység,
mert Jézus feltámadásán alapszik (1Pt 1:3). Jézus feltámadása miatt a
keresztények romolhatatlan és hervadhatatlan örökségre számíthatnak a mennyben
(1Pt 1:4). Vagyis bármilyen rossz dolgok is következnek, gondoljunk arra, ami
mindennek a végén vár ránk!
Jézusnak a halálból való feltámadása arról biztosít, hogy
mi is feltámadhatunk (1Kor 15:20-21). Pál kijelenti: „Ha pedig Krisztus fel
nem támadott, hiábavaló a ti hitetek; még bűneitekben vagytok” (1Kor
15:17). Mivel azonban Jézus feltámadt a halálból, megmutatta, hogy hatalmában
áll a halált is legyőzni. A kereszténység reménysége tehát Krisztus
feltámadásának történelmi eseményére épül. Az Ő feltámadásán alapszik a miénk
az idők végén. Hol lennénk e nélkül a reménység és ígéret nélkül? Krisztusnak
minden értünk vállalt tette a feltámadás ígéretében csúcsosodik ki. Milyen
reménységünk volna ezen kívül? Hiszen mi a közkeletű keresztény hiedelemmel ellentétben
tudjuk, hogy a halottak öntudatlanul alszanak a sírban!
„A keresztények számára a halál csak elalvás, egy
pillanatnyi csendesség és sötétség. A Krisztussal való élet Istenben elrejtett
élet. »Mikor a Krisztus, a mi életünk megjelen, akkor majd ti is
Ővele együtt, megjelentek dicsőségben« (Kol 3:4)… Második eljövetelekor
azonban minden drága halottunk meghallja majd az Ő hangját és előjönnek a dicsőséges
és halhatatlan életre” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 2010,
Advent Kiadó, 694. o.).
Gondoljunk arra, hogy
mennyire véglegesnek tűnik a halál! Könyörtelen, engesztelhetetlen és
valóságos. Miért is olyan fontos tehát a feltámadás ígérete a hitünk és mind
amiatt, amiben csak bízunk és reménykedünk?
JÉZUS A MESSIÁS |
Május 17 |
Szerda |
Ahogyan azt már korábban is
láttuk, Jézus földi szolgálatának az volt az egyik lényeges fordulópontja,
amikor kérdésére Péter kijelentette: „Te vagy a Krisztus, az élő
Isten Fia” (Mt 16:16, RÚF). A Krisztus szó (görögül christos)
azt jelenti, hogy „felkent”, „Messiás”, héberül mashiyach, a „felkenni” szótőből
származik. Az Ószövetségben különféle összefüggésekben jelent meg. (Egy helyen
még egy pogány királyra, Círusra is utalt [lásd Ézs 45:1].) Így, amikor Péter
Jézust Krisztusnak nevezte, olyan szót használt, ami a héber Szentírásból
származó gondolatot fejez ki.
Olvassuk
el a következő ószövetségi igeszakaszokat, amelyekben a Messiás vagy a felkent
szó szerepel! Mit tanít a szövegkörnyezet a jelentését illetően? Mit
érthetett Péter a szó alatt, amikor Messiásnak nevezte Jézust?
1Sám 24:7 ___________________________________________________
Zsolt 2:2
_____________________________________________________
Zsolt 18:51
___________________________________________________
Ézs 45:1
_____________________________________________________
Dán 9:25 _____________________________________________________
Pétert az Úr ihlette arra, hogy
Jézust Messiásnak nevezze (Mt 16:16-17), mégsem értette teljesen, hogy ez mit
is jelent. Nem látta világosan, hogy pontosan ki a Messiás, mit kell
elvégeznie, és talán ami a legfontosabb: hogyan viszi azt majd véghez.
Tudatlanságában Péter nem volt
egyedül. Sok különféle elképzelés volt Izraelben a Messiásról. Önmagában a Messiás
vagy a felkent szó használata a fenti versekben nem ad teljes képet,
jóllehet előre vetíti, hogy mi lesz a Messiás és mit fog tenni.
Jn 7:42 részben
megmutatja, hogy mire számítottak a Messiással kapcsolatban: Dávidtól kell
származnia, Betlehem városából (Ézs 11:1-16; Mik 5:2). Ezt el is találták. Ám a
népszerű elgondolás szerint a Dávid vérvonalából születő Messiás azt teszi
majd, amit Dávid is tett: legyőzi a zsidók ellenségeit. Senki sem számított
olyan Messiásra, akit a rómaiak keresztre feszítenek.
Természetesen mire Péter megírta a leveleit, már sokkal
világosabban értette, mit jelent, hogy Jézus a Messiás (első és második
levelében Péter tizenötször nevezi Jézust Krisztusnak) és mit tesz az
emberiségért.
JÉZUS, AZ ISTENI MESSIÁS |
Május 18 |
Csütörtök |
Péter tudta, hogy Jézus Messiás
és Úr. Azaz a levelek megírásának idejében Péter már tudta, hogy a Messiás maga
Isten. Bár az „Úr” címnek világi jelentése is lehet, a kifejezés az isteni
létre is egyértelmű utalásnak tekinthető. 1Pt 1:3, valamint 2Pt 1:8, 14, 16
verseiben Péter úgy utal Jézusra, a Messiásra, Krisztusra, mint aki maga az Úr,
az Isten.
Az apostol az Újszövetség többi
írójához hasonlóan az Atya és a Fiú szavakkal érzékelteti a Jézus
és Isten közötti kapcsolatot. Például: „Áldott az Isten és a mi Urunk
Jézus Krisztusnak Atyja” (1Pt 1:3; vö. 2Pt 1:17). Jézust a szeretett
Fiúként írja le (2Pt 1:17), hatalmának egy része és a mennyei státusza pedig az
Atya Istennel való különleges kapcsolatából származik.
Olvassuk el Jn 1:1, 20:28
és 2Pt 1:1 verseit! Mit fejeznek ki Jézus istenségéről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
2Pt 1:1 versében ez áll: „Istenünk
és Üdvözítőnk, Jézus Krisztus” (RÚF). Az eredeti görög ugyanazt a
határozott névelőt („az”) használja Istenre és az Üdvözítőre.
Nyelvtanilag ez azt jelenti, hogy Jézusra az „Isten” és az „Üdvözítő” szót is
vonatkoztatja. Tehát 2Pt 1:1 verse Jézus istenségének egyik legegyértelműbb
jelzőjeként áll előttünk az Újszövetségben.
A korai keresztények nem
értették meg egykönnyen Jézust, csak fokozatosan rakták össze az Újszövetség
bizonyítékait. Péter írásaiban az Atya, a Fiú és a Szentlélek különálló
személyként jelenik meg (például Atya/Fiú: 1Pt 1:3 és 2Pt 1:17; Szentlélek: 1Pt
1:12 és 2Pt 1:21), amint az Újszövetség többi részében is. Az apostol Jézust és
a Szentlelket is Istenként mutatja be. Idővel és sok tanácskozás után az
egyházban kialakult a Szentháromság tantétele, hogy amennyire csak lehet,
magyarázatot adjon a Szentháromság isteni titkára. A hetednapi adventisták 28
alapvető hitelvének része a Szentháromság tana. Péternél egyértelműen azt
látjuk, hogy Jézust nemcsak Messiásként, hanem Istenként mutatja be.
Amikor Jézus életéről,
haláláról gondolkozunk, és elismerjük, hogy Ő valóban Isten, mit mondhatunk,
milyen Isten Ő? Miért érdemes a szeretetünkre, a bizalmunkra és a
szolgálatunkra? Beszéljük meg válaszainkat szombaton az osztályban!
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 19 |
Péntek |
„A héber felkent szó a Szabadítóra vonatkozik, akit
a zsidók vártak, hogy általa Isten új korszakot hoz el Isten népe számára. Mind
a héber, mind a görög kifejezés az adott nyelvekben a »felkenni« szógyökből
ered. Az Újszövetség írói úgy utaltak Jézusra, mint aki egy különleges célra
lett elkülönítve, nyilvánvalóan ezért hívták »Krisztusnak«.
A Christos cím ötszáznál is többször fordul elő az
Újszövetségben. Bár a Messiással kapcsolatban nem csak egy fogalom terjedt el
Jézus kortársai között, általánosságban elmondható, hogy az I. században a
zsidók úgy gondoltak a Messiásra, mint akinek különleges a kapcsolata Istennel.
A korszak végén jelenik majd meg, amikor Isten megalapítja országát. Isten
rajta keresztül lép be a történelembe, hogy megszabadítsa népét. Jézus
elfogadta a „Messiás” címet, de nem bátorított senkit annak használatára, mivel
a kifejezésnek politikai kicsengése volt, és ez nehezítette a használatát. Bár
Jézus vonakodott attól, hogy küldetését ezzel nevezze meg a nyilvánosság előtt,
sem Pétert (Mt 16:16-17), sem a samáriai asszonyt (Jn 4:25-26) nem dorgálta meg,
amikor így szólították. Tudta magáról, hogy Ő a Messiás, ahogy Márk beszámolója
is mutatja, amikor Jézus elismerően szólt arról, ha valaki egy tanítványának
akár csak egy pohár vizet ad azért, mert Krisztushoz tartozik (lásd Mk
9:41)” (The SDA Bible Commentary. 12. köt., 165. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Olvassuk el Ézs
53:1-12 szakaszát! Mit tett Jézus értünk ezek szerint? Írjuk le konkrétan!
Hogyan segítenek ezek az igék megérteni Jézus szerepét Helyettesünkként? Miért
van szükségünk rá?
2)
A történelem
során némelyek az örök élet bibliai ígéretét használták fel mások elnyomására. Az
életed itt és most valóban nehéz, de csak gondolj arra, amit Isten
megígért nekünk, amikor Jézus visszajön! Az Isten Igéjében tanított
igazságot elferdítették, emiatt sokan elutasítják a halál utáni élet keresztény
tanítását. Csupán fantáziának tartják, amit mások elnyomására találtak ki.
Hogyan felelnénk egy ilyen vádra?
3)
Térjünk vissza
a Krisztus istenségét és Isten jellemét érintő csütörtöki kérdésre adott
válaszainkhoz! Miért jó hír, hogy Jézus Isten? Mire mutat ez rá Istennel
kapcsolatban?
PÁSKULYNÉ KOVÁCS
ERZSÉBET:
UGYE TUDUNK SÍRNI?
Ugye, tudunk mi őszintén is sírni
csöndes éjszakákon, bűneink felett?
Ugye, tudunk mi leborulni némán,
mikor nincs tanú, csak emlékezet?
Nem látja senki, hogy a büszke szívünk
mégiscsak, mégiscsak megtörik.
S kemény tekintetű szemünk is olykor
mégiscsak, mégiscsak könnyezik.
Ha másért nem, hát magunkért sírunk,
mert fáj a szívünkből nőtt közöny.
S mikor számon kéri Valaki a percet,
nincsen válasz, csak a könnyözön.
Ilyenkor nagyon-nagyon fáj az élet,
s a számon kért percet visszahívnánk százszor,
de az elmúlt idő mély temetőjébe
hiába mennénk vissza akárhányszor.
Ó, hitvány, por ember, csak sírj, sírj magadon!
Bűnös szívvel csak sírva lehet élni,
míg meg nem tanulod, hogy az életed
szép lehet, ha szívet tudsz cserélni.