2017 / II. − 6. tanulmány −
Április 29 - Május 5.Szenvedni Krisztusért
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Timóteus 3:12; 1Péter 1:6; 3:13-22; 4:12-14, 17-19; Jelenések 12:17
„Hiszen erre hívattatok
el, mivel Krisztus is szenvedett értetek, és példát hagyott rátok, hogy az ő
nyomdokait kövessétek”
(1Pt 2:21, HUNB).
Közismert a kereszténység
üldöztetésének a története az első századokban. A Biblia – főként Az
apostolok cselekedetei – bepillantást enged abba, ami az egyházra várt. Az
üldözés és a vele járó szenvedés egyértelműen jelen volt azoknak a
keresztényeknek az életében, akiknek Péter a levelét írta.
Az apostol az 1. fejezetben azt
mondta, hogy „noha most kissé, ha meg kell lenni, szomorkodtok különféle
kísértések között, hogy a ti kipróbált hitetek, ami sokkal becsesebb a
veszendő, de tűz által kipróbált aranynál, dicséretre, tisztességre és
dicsőségre méltónak találtassék a Jézus Krisztus megjelenésekor” (1Pt
1:6-7). A levélnek majdnem az utolsó megjegyzése is ugyanezzel a
gondolattal foglalkozik: „A minden kegyelemnek Istene pedig, aki az ő örök dicsőségére
hívott el minket a Krisztus Jézusban, titeket, akik rövid ideig szenvedtetek, ő
maga tegyen tökéletesekké, erősekké, szilárdakká és állhatatosakká” (1Pt
5:10).
A rövid apostoli levélben nem kevesebb, mint három hosszabb
szakasz foglalkozik azzal, hogy az olvasók szenvednek Krisztusért (1Pt 2:18-25;
3:13-21; 4:12-19). Akárhogyan is nézzük, az üldözés okozta szenvedés Péter
első levelének egyik fő témája, és most ezzel fogunk foglalkozni.
A KORAI KERESZTÉNYEK ÜLDÖZTETÉSE |
Április 30 |
Vasárnap |
Olvassuk el 1Pt 1:6 és 5:10 verseit! Miről beszél itt
Péter? Szerinte hogyan reagáljanak az olvasói arra, amivel szembesülnek?
Az első néhány évszázadban szörnyű halál
fenyegette az embereket egyszerűen azért, ha csak kereszténnyé lettek.
Bemutatja egy levél, amit Traianus római császárnak írtak, hogy mennyire
bizonytalan volt a korai keresztények helyzete. Plinius küldte a levelet, aki
az írás idején Pontusz és Bitinia – az 1Pt 1:1 versében felsorolt régiók közül
kettő – kormányzója volt (Kr. u. 111-113).
Plinius útmutatást kért Traianustól. Levelében megkérdezte,
hogy mit tegyen azokkal, akiket kereszténységgel vádoltak. Beszámolt róla, hogy
kivégeztette azokat, akik ragaszkodtak kereszténységükhöz. Mások kijelentették,
hogy bár korábban keresztények voltak, többé már nem azok. Nekik
Plinius megengedte, hogy Traianus császár és más istenek
szobrainak ajánljanak fel tömjént, Jézust pedig átkozzák meg, és ezzel
bizonyítsák be ártatlanságukat.
Ritkán gyakorolták az élő császárok imádását Rómában, bár
ők maguk a Római Birodalom keleti részében, ahova Péter az első levelét írta,
megengedték, sőt időnként szorgalmazták is nekik szentelt templomok építését.
Néhány ilyen templomnak saját papjai és oltárai voltak, ahol áldozatokat lehetett
bemutatni. Plinius a Kis-Ázsiában hosszú ideje meglévő gyakorlatot követte azzal,
hogy rávette a keresztényeket: a császár szobra előtt tömjénezéssel és a szobor
imádásával mutassák ki a Birodalom iránti hűségüket.
Az I. században időszakonként a hívők igen nagy veszélyben
voltak, csupán csak a kereszténységük miatt. Ez különösen jellemezte Néró (Kr.
u. 54-68) és Domitianus (Kr. u. 81-96) császárok idejét.
Ám a Péter első levelében ábrázolt üldözés inkább
helyi jellegű volt. Kevés konkrét példát találunk a levelében az üldözésekre,
de talán ide tartozhattak a hamis vádak (1Pt 2:12), a szidalmazás és a gyalázás
(1Pt 3:9, 4:14). Nem úgy tűnik, hogy a bebörtönzés vagy a kivégzés gyakori
következmény lett volna, legalábbis abban az időben, noha a próbák igen
kemények voltak. Viszont keresztényi életük miatt a hívőkkel szembehelyezkedett
az I. század társadalma, és megesett, hogy szenvedniük kellett a hitük miatt.
Így amikor Péter az első levelét írta, olyan témával foglalkozott, ami komoly aggodalommal
töltötte el az embereket.
KRISZTUS SZENVEDÉSE ÉS PÉLDÁJA |
Május 1 |
Hétfő |
Olvassuk át 1Pt 3:13-22 szakaszát! Hogyan viszonyuljanak
a keresztények azokhoz, akik szenvedést okoznak nekik a hitük miatt? Milyen kapcsolat
van Jézus szenvedése és a hívőknek a hitük miatti szenvedése között?
Péter kijelentette, hogy „ha szenvedtek is az
igazságért, boldogok vagytok” (1Pt 3:14), ezzel Jézus szavait visszhangozta:
„Boldogok, akik háborúságot szenvednek az igazságért” (Mt 5:10). Majd
azt mondta, hogy a keresztények ne féljenek a támadóiktól, hanem Úrként
szenteljék meg (tiszteljék) a szívükben Krisztust (1Pt 3:15). Segít elűzni
az ellenségeiktől való félelmüket, ha elismerik Jézust.
Majd azt tanácsolta a keresztényeknek, hogy mindig készek
legyenek elmagyarázni, milyen reménységük van, méghozzá megnyerő módon – szelídséggel
és félelemmel (a „félelem” szót időnként „tiszteletnek” fordítják; lásd 1Pt
3:15-16).
Péter ragaszkodik ahhoz, hogy a keresztények ne
szolgáltassanak másoknak okot a vádaskodásra, legyen tiszta a lelkiismeretük
(1Pt 3:16). Ez azért fontos, mert a megvádolt keresztény hibátlan élete miatt a
vádaskodó szégyenben marad.
Világos, hogy abban nem lehet érdemet találni, ha valami
gonoszság elkövetése miatt szenved az ember (1Pt 3:17). A jó, a helyes
cselekedetekért való szenvedés viszont már egészen más helyzet. „Mert jobb
jót, mint gonoszt cselekedve szenvedni, ha ez az Isten akarata” (1Pt
3:17, új prot. ford.).
Péter ezután Jézus példáját hozta fel. Maga Krisztus is
szenvedett az igazsága miatt. Életének szentsége és tisztasága folyamatos
dorgálást jelentett azoknak, akik gyűlölték Őt. Jézus volt az, akinek a leginkább
kellett szenvednie a jó, nem pedig a rossz cselekedetei miatt.
Ám az Ő szenvedése lett az egyetlen út az üdvösségre. A
bűnösök helyett halt meg [„mint igaz a nem igazakért” (1Pt 3:18)], hogy
a benne hívők megkaphassák az örök élet ígéretét.
Előfordult
már, hogy nem azért szenvedtünk, mert valami rosszat, hanem éppen mert jót
tettünk? Mi volt ez a tapasztalat, és mit tanultunk meg belőle? Mit jelent
kereszténynek lenni és Krisztus jellemét tükrözni?
A TŰZPRÓBA |
Május 2 |
Kedd |
Olvassuk el 1Pt 4:12-14 verseit!
Miért mondja azt Péter, hogy a hívők ne ijedjenek meg a szenvedéstől? Lásd még
Jn 15:18; 2Tim 3:12!
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Péter egyértelművé teszi, hogy
ha keresztényként szenvedünk üldözést, akkor részesek vagyunk Krisztus szenvedéseiben.
Ez nem lehet meglepő. Sőt, ellenkezőleg! Ahogy Pál is írta: „De mindazok is,
akik kegyesen akarnak élni, üldöztetni fognak” (2Tim 3:12). Jézus is
figyelmeztette a követőit arra, hogy mivel találják majd magukat szembe: „Akkor
nyomorúságra adnak majd benneteket, és megölnek titeket; és gyűlöletesek
lesztek minden nép előtt az én nevemért. És akkor sokan megbotránkoznak,
és elárulják egymást, és gyűlölik egymást” (Mt 24:9-10).
Ellen G. White szerint: „Így
lesz ez mindazokkal, akik kegyesen akarnak élni Krisztus Jézusban. Üldözés és
gyalázat vár mindazokra, akiket Krisztus Lelke hevít. Az üldözés módja idővel
változhat, azonban az elv, a lelkület alapja ugyanaz, amely az Úr választottait
megölte Ábel napjai óta” (Ellen G. White: Az apostolok története.
Budapest, 2001, Advent Kiadó, 379. o.).
Olvassuk el Jel 12:17
versét! Mit árul el ez a szöveg a keresztények üldözésének valóságáról az
utolsó napokban?
_____________________________________________________________
Nem kérdés, hogy az üldözés
állandó valóság lehet a hűséges keresztények számára, ezt tárgyalta itt Péter,
amikor olvasóit a rájuk váró „tűzpróbára” figyelmeztette.
A tűz jó hasonlat. A tűz képes
pusztítani, de meg is tisztíthat valamit a szennyeződéstől, attól függően, hogy
éppen mire hat. A házakat elpusztítja, míg az ezüstöt és az aranyat
megtisztítja. Egyrészt nem szabad szándékosan üldözést kiváltanunk, másrészt
azonban Isten még az üldözésből is képes jót kihozni. Péter tehát ezt
tanácsolja olvasóinak (így nekünk is): Az üldözés valóban rossz, de ne
csüggedjetek el attól, mintha valami váratlan dolog lenne! Haladjatok
tovább előre hitben!
Mit tehetünk, hogy
felemeljük, bátorítsuk és még segíteni is tudjuk azokat, akik a hitük miatt
szenvednek?
ISTEN NÉPE ÉS AZ ÍTÉLET |
Május 3 |
Szerda |
Vessük össze 1Pt 4:17-19 verseit Ézs 10:11-12 és Mal
3:1-6 szakaszaival! Mi a közös a mondandójukban?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ezek a szakaszok az ítélet folyamatát írják le, ami Isten
népének ítéletével kezdődik. Péter még az olvasói szenvedéseit is összeköti
Isten ítéletével. Szerinte a keresztények szenvedése lehet akár Isten ítélete
is, amely Isten házanépén kezdődik. „Akik tehát az Isten akaratából
szenvednek, azok is – jót cselekedve – ajánlják lelküket a hű
Teremtőnek” (1Pt 4:19, új prot. ford.).
Olvassuk el Lk 18:1-8 verseit! Hogyan segít ez a rész
megérteni Isten ítéletét?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A bibliai időkben az ítélet vágyott esemény volt. A szegény
özvegyasszony példázata Lk 18:1-8 szakaszában azt mutatja be, hogy milyen volt
az általános viszonyulás az ítélethez. Az özvegyasszony tudta, hogy csak akkor alakulhat
jól az ügye, ha talál egy bírót, aki hajlandó felvállalni azt. Nincs elég
pénze, se elég nagy rangja ahhoz, hogy könnyen előterjeszthesse a panaszát.
Végül mégis meggyőzi a bírót, hogy hallgassa meg és adja meg neki azt, ami jár.
Ahogy Jézus is mondja: „Hát az Isten nem áll-é bosszút az ő választottaiért,
kik őhozzá kiáltanak éjjel és nappal, ha hosszútűrő is irántuk” (Lk 18:7)?
A bűn gonoszságot hozott a világba, Isten népe pedig a korszakok során
mindvégig várja, hogy Ő majd mindent helyreállít.
„Ki ne félne téged, Uram! és ki ne dicsőítené a te nevedet?
mert csak egyedül vagy szent. Mert eljőnek mind a pogányok és lehajolnak
előtted; mert a te ítéleteid nyilvánvalókká lettek” (Jel 15:4).
Gondoljunk a sok gonoszságra,
ami a földön büntetlenül maradt és marad! Tehát miért is olyan fontos nekünk,
keresztényeknek az igazság és Isten igazságos ítéletének gondolata? Milyen
reménységet ad az az ígéret, amely szerint Isten igazságot fog szolgáltatni?
HIT A PRÓBÁK IDEJÉN |
Május 4 |
Csütörtök |
Amint láthattuk, Péter olyan
hívőknek írt, akik a hitükért szenvedtek. A keresztény történelem pedig
megmutatta, hogy a dolgok csak még roszszabbra fordultak, legalábbis egy ideig.
A következő években biztosan sok keresztény lelt vigaszra és megnyugvásra
abban, amit Péter írt. Kétségtelen, hogy sokan ma is így éreznek.
Miért van szenvedés? Ez
természetesen ősrégi kérdés. Jób könyvének, a Biblia egyik legkorábbi
könyvének a szenvedés a fő témája. Valóban, ha megnevezhetünk valakit (Jézuson
kívül), aki nem „mint gyilkos, vagy tolvaj, vagy gonosztévő, vagy
mint más dolgába avatkozó” (1Pt 4:15) szenvedett, az Jób volt. Elvégre
Isten is ezt mondta róla: „Észrevetted-é a szolgámat, Jóbot? Bizony
nincs hozzá hasonló a földön: feddhetetlen, igaz, istenfélő és bűn-gyűlölő”
(Jób 1:8). Mégis, nézzük csak meg, hogy mit kellett szegény Jóbnak kiállnia,
nem mintha gonosz lett volna, hanem éppen azért, mert jó volt!
Hogyan segítenek a
következő igehelyek választ találni a szenvedés eredetének kérdésére? 1Pt 5:8;
Jel 2:10; 12:9
_____________________________________________________________
A rövid válasz úgy hangzik, hogy
azért szenvedünk, mert benne vagyunk a Krisztus és Sátán közötti nagy küzdelemben.
Ez nem pusztán egy hasonlat, jelképe a természetünkben meglévő jónak és
gonosznak. A létező ördög és a valóságos Jézus vívja igazi küzdelmét az
emberekért.
Olvassuk el 1Pt 4:19
versét! Hogyan segíthetnek nekünk a Péter által leírtak, bármilyen küzdelmünk
is legyen éppen most?
Amikor szenvedünk, különösen, ha
azt nem közvetlenül egy rossz tettünk okozta, természetesen újból és
újból feltesszük a kérdést, mint Jób: Miért? Azonban gyakran nem kapunk
választ. Ahogy Péter is mondja, csak annyit tehetünk a szenvedések között, hogy
Istennek ajánljuk a lelkünket, benne, „hű” Teremtőnkben bízunk és „jót
cselekedve” élünk tovább (1Pt 4:19, új. prot. ford.).
Keresztényként miért olyan
fontos a számunkra, hogy Isten jellemét, jóságát és irántunk való szeretetét mi
magunk is megismerjük, különösen, amikor szenvedünk? Hogyan tanulhatjuk meg,
hogy jobban kell Istent és az Ő szeretetének valóságát ismernünk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 5 |
Péntek |
A vasárnapi
tanulmány a keresztények üldöztetéséről szólt. Itt következik a császárnak írt
levél teljesebb kivonata, amely arról szól, hogy mit szenvedtek el a
keresztények az első századokban: „…ezt a módszert követtem azokkal szemben,
akiket kereszténységük miatt jelentettek fel: Kihallgattam őket arra nézve,
hogy keresztények-e. Ha bevallották, még kétszer elismételtem a kérdést, és halálbüntetéssel
is fenyegettem őket. Ha továbbra is kitartottak hitük mellett, akkor
elrendeltem a kivégzésüket. Akármilyen természetű is legyen a hitvallásuk, kétségtelenül
azt éreztem, hogy a makacsság és a hajlíthatatlan konokság büntetést érdemel.
Akik tagadták, hogy keresztények voltak vagy valaha azok lettek volna, és
elismételték utánam az Istennek mondott könyörgésemet, akik bort és tömjént
ajánlottak fel a képed előtt, amit abból a célból rendeltem oda, az Istenek
képével együtt, és akik végül megátkozták Krisztust – azt mondják, hogy a
valódi keresztények közül egyiket sem lehet rákényszeríteni efféle cselekmények
elvégzésére –, azokkal szemben jónak láttam ejteni a vádakat. Mások, akiket a
feljelentő megnevezett, először kereszténynek vallották magukat, majd ezt
tagadták. Igaz, korábban ez volt a meggyőződésük, de elhagyták azt, egyesek
három éve, mások több éve, és voltak, akik már huszonöt éve. Mind imádták a te
szobrodat és az Istenek képeit, és megátkozták Krisztust” (Plinius levelei.
London: William Heinemann, 1915, 10:96 könyv, 2. köt. 401-403. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Milyen komoly kérdéssel találták szembe
magukat a keresztények, amelyet a Plinius leveléből vett idézet is bemutat?
Milyen párhuzamot látunk itt azzal, ami az utolsó napokban is jönni fog Jel
14:9-12 szakaszában a harmadik angyali üzenete szerint? Mit árul ez el azokról
a fő kérdésekről, amelyek a nagy küzdelem mögött húzódnak meg?
2)
„Az emberek azzal vádolják Isten
törvényének tisztelőit, hogy csapásokat hoznak a világra. A természet félelmes
háborgásáért, az emberek viszálykodásáért, a vérontásért és a mérhetetlen
szenvedésért – őket okolják. Az az erő, amely az utolsó figyelmeztetést kíséri,
felbőszíti a gonoszokat. Haragjuk fellángol azok ellen, akik elfogadták az üzenetet,
és Sátán még jobban elmélyíti a gyűlölet és az üldözés szellemét” (Ellen G.
White: A nagy küzdelem. Budapest, 2013, Advent Kiadó, 526. o.). Nem
tudjuk, mikor következnek be ezek, de hogyan lehetünk mindig készen megállni a
helyünkön, ha bármiféle ellenállásba ütközünk a hitünk miatt? Mi a felkészülésünk
titka?
SZALÉZI FERENC:
ÍME, A TE KERESZTED
ISTEN BÖLCSESSÉGE örök időktől fogva kiszemelte neked a keresztet, mint szívből jövő drága ajándékát. MIELŐTT ezt a keresztet reád adta volna, megtekintette mindentlátó szemével, átgondolta isteni értelmével, megvizsgálta bölcs igazságosságával, átmelengette szerető karjaival. Mindkét kezével megmérte, nehogy egymilligrammnyival nehezebb vagy egy milliméterrel is nagyobb legyen, mintsem elhordozhatnád. |
Majd megáldotta legszentebb nevével és felkente kegyelmével. Átitatta vigaszának illatával, azután mégegyszer reád tekintett és mérlegelte bátorságodat. AZ ÉGBŐL jön hát a te kereszted, Isten különös köszöntése ez, és az Ő mindenben könyörülő szeretetének alamizsnája számodra. |
(Kárpáti Petronella: Oltalomra vágyunk. Budapest, 2008, 106-107. o.)