2017 / II. − 5. tanulmány −
Április 22 - 28.Istenért élni
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Sámuel 11:4; Róma 6:1-11; Galata 2:20; 1Péter 3:8-12; 4:1-11
„Mert az Úr szemei az igazakon vannak, és az Ő fülei
azoknak könyörgésein; az Úr orcája pedig a gonoszt cselekvőkön”
(1Pt 3:12).
A Biblia írói ismerték az emberi bűnösség valóságát. Hogy
ne ismerték volna? A világ tele van vele. Mellesleg tudatában voltak saját
bűnösségüknek is (1Tim 1:15), pontosan tudták, hogy milyen súlyos is valójában.
Végtére is a bűn problémájának megoldására kell csak gondolnunk – Jézus
Krisztus keresztjére. Ennyire mély és átható a bűn jellege.
A Biblia írói azonban Krisztusnak az életünket átformáló
hatalmával is tisztában voltak, amely új emberré alakít át.
A héten Péter tovább halad ezen az ösvényen: a keresztények
új, Krisztusban levő életével foglalkozik, amelyet azután nyernek el, hogy
átadják magukat neki és megkeresztelkednek. Olyan nagy lesz a változás, hogy mások
is felfigyelnek majd rá. Péter nem állítja, hogy a változás mindig egyszerű. Valójában
arról beszél, hogy testben szenvednünk kell (1Pt 4:1), mert így érhetjük el a
megígért győzelmet.
Péter azt a témát folytatja, ami áthatja a Bibliát: a
Jézusban hívő ember életében meglévő szeretet valóságával foglalkozik. Leírja,
hogy „a szeretet sok vétket elfedez” (1Pt 4:8). Ha szeretünk, ha
megbocsátunk, azt tükrözzük vissza, amit Jézus tett és tesz értünk.
„LEGYETEK EGYETÉRTŐK” |
Április 23 |
Vasárnap |
Olvassuk el 1Pt 3:8-12
verseit! Mit mond itt Péter, hogyan éljenek a keresztények? Mit ismétel meg
abból, amit már leírt 1Pt 2:20-21 szakaszában?
_____________________________________________________________
Péter először is azt mondja,
hogy legyenek mindannyian „egyetértők” (új prot. ford.). Nem
egyformaságról beszél abban az értelemben, hogy mindenkinek pontosan ugyanúgy
kell gondolkoznia, cselekednie és hinnie. Erre a gondolatra a legjobb példát
1Kor 12:1-26 szakaszában találhatjuk. Pál ezekben a versekben rámutat, hogy a
test is részekből áll. Van külön kéz és szem, mégis közösen alkotják a testet.
Az egyház is eltérő lelki ajándékokkal rendelkező egyénekből áll, akik nem
egyformák, de együttműködnek az egységes közösség létrehozásában. Természetesen
nem mindig könnyű ilyen egységre jutni, a keresztény egyház történelme sajnos
ennek bőséges bizonyságát adja. Péter tehát az egymással egyet nem értéstől
óvja a hívőket, majd kifejti az olvasói előtt, hogyan mutathatják be az ideális
keresztény egységet.
Példának okáért a keresztények
legyenek együtt érzőek (1Pt 3:8, új prot. ford.). Az együttérzés azt jelenti,
hogy ha az egyik keresztény szenved, mások is vele együtt szenvednek. Amikor
pedig egy másik keresztény örül, a többiek is együtt örülnek vele (vö. 1Kor
12:26). Az együttérzés képessé tesz bennünket arra, hogy meglássuk a másikban
rejlő lehetőséget, ami egy újabb fontos lépés az egység felé vezető úton. Ezek
után Péter elmondja, hogy legyünk „atyafiszeretők” (1Pt 3:8). Jézus
szerint arról ismerhetők fel a tanítványai, hogy szeretik egymást (Jn 13:35).
Továbbá Péter azt mondja, hogy a keresztények irgalmas szívűek (1Pt 3:8).
Könyörületesek lesznek egymás nehézségei és bukásai láttán.
„Feszítsük meg az énünket! Tartsuk a másikat többre
magunknál! Így kerülhetünk egységbe Krisztussal. Ez lesz majd a
félreérthetetlen bizonyítéka a mennyei világmindenség, az egyház és a világ
előtt annak, hogy Isten gyermekei vagyunk. Istent dicsőíti majd a példaadásunk”
(Ellen G. White: Testimonies for the Church. 9. köt., 188. o.).
Milyen
gyakran igaz ránk, amit Péter mond ebben a részben, különösen az, hogy „Nem
fizetvén gonosszal a gonoszért” (1Pt 3:9)? Miért szükséges az énünknek
meghalnia ahhoz, hogy az apostol tanácsai szerint tudjunk élni (lásd Gal 2:20)?
TESTI SZENVEDÉS |
Április 24 |
Hétfő |
Igen, Jézus meghalt a
bűneinkért, és egyedül benne és az Ő igazságában van az üdvösségünk reménysége,
amely befedez és Isten szemében igazzá tesz. Jézus miatt „Isten kegyelmébe
fogad bennünket, mintha sohasem vétkeztünk volna” (Ellen G. White: Jézushoz
vezető út. Budapest, 2013, Advent Kiadó, 47. o.).
Isten kegyelme viszont nem ér
véget annak kimondásával, kijelentésével, hogy megbocsátotta a bűneinket. Erőt
is ad, hogy győzni tudjunk felettük!
Olvassuk el Róm 6:1-11, 1Pt
3:18, 21 és 4:1-2 verseit! Mi a kapcsolat a szenvedés és a bűn fölötti győzelem
között?
Van egy kis görög szó 1Pt 3:18
versében, amely Jézus áldozatának mindenre kiterjedő jellegét hangsúlyozza: a hapax.
Azt jelenti, hogy „egyszer és mindenkorra”. Péter a hapax szóval emeli
ki Jézus szenvedésének és értünk való halálának mindent átfogó jellegét.
1Pt 4:1 versében a „Mivelhogy
azért” kifejezés összekapcsolja 1Pt 4:1-2 részét azzal, amit 1Pt 3:18-22
szakaszában mondott az apostol. A korábbi versekben rámutat, hogy Krisztus a mi
bűneinkért szenvedett, mert így volt képes bennünket Istenhez vinni (1Pt 3:18),
és ezért „minket is megtart most… (a) keresztség” (1Pt 3:21).
Talán a keresztség
összefüggésében érthetjük meg legjobban Péter szavait: „…aki testileg
szenved, megszűnik a bűntől” (1Pt 4:1). A hívő a keresztség által részesül
Jézus szenvedésében, halálában és feltámadásában. A keresztény ember
eldöntötte, hogy „többé nem emberek kívánságai, hanem Isten akarata
szerint” éli majd le „a testben hátralevő időt” (1Pt 4:2, ÚRK). Ezt csak
úgy lehet elérni, ha naponta átadjuk magunkat az Úrnak és „szenvedélyeivel
és kívánságaival” együtt megfeszítjük a testet (Gal 5:24, ÚRK).
Róm 6:1-11 verseiben Pál
kifejti, hogy a keresztények a keresztségkor egyesülnek Jézus halálával és
feltámadásával. A keresztségkor meghalunk a bűnnek. Most pedig valósággá kell
tenni az életünkben azt, hogy meghaltunk a bűnnek. Pál szavai elárulják a
keresztényi élet titkát: „Ezenképpen gondoljátok ti is, hogy
meghaltatok a bűnnek, de éltek az Istennek a mi Urunk Jézus Krisztusban”
(Róm 6:11).
Mikor éreztük utoljára,
hogy azért szenvedünk testileg, mert harcolnunk kell a bűn ellen? Mit árul el a
válaszunk a keresztényi életünkről?
ÚJJÁSZÜLETVE |
Április 25 |
Kedd |
Krisztusban új életünk van, új kezdet lehetőségét kapjuk.
Újjászülettünk. Ennek azt kell jelentenie – főként azok számára, akik
gyermekkoruk után fogadták el Krisztust –, hogy másképp élünk, mint korábban.
Ki ne hallott volna már megdöbbentő történeteket azokról, akik korábban a
világban voltak, majd gyökeresen megváltoztak, miután elfogadták Jézust és
megmentő kegyelmét?
Péter először az én haláláról és a Jézusban nyert új
életről beszél (amely az Ő halálába és feltámadásába való megkeresztelkedés
útján lehet a miénk), majd szól azokról a változásokról, amelyeket tapasztalni
fogunk.
Olvassuk el 1Pt 4:3-6 verseit! Milyen változás történik
az ember életében, és hogyan viszonyulnak mások ehhez?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Péter több kifejezést használ,
amelyek az alkoholos italok fogyasztására utalnak: „részegeskedés” (új prot.
ford.), „dobzódás”, „tivornyázás” (új prot. ford.) és „ivás”. Mai nyelvezettel
szólva: a bulizós napoknak vége. Sőt, szerinte a keresztényben végbement
változásnak olyan nagynak kell lennie, hogy akik ismerték korábban, azok „csudálkoznak”,
mivel nem vesz többé részt a kicsapongásokban (1Pt 4:4). Itt annak az esélyét
láthatjuk, hogy prédikálás nélkül tehetünk bizonyságot azoknak, akik nem
hisznek. Az istenfélő keresztényi élet nagyobb bizonyságtétel lehet a világ
összes prédikációjánál.
Mit mond Péter ezekben a szakaszokban az ítéletről?
_____________________________________________________________
Péter ebben a részben világossá
teszi – mint ahogy másutt is a Biblia (Jn 5:29; 2Kor 5:10; Zsid 9:27) –, hogy
egy nap Isten majd ítéletet mond a „testben” tett dolgokról (1Pt 4:2). A
„holtaknak is… hirdettetett” az evangélium (1Pt 4:6) kifejezéssel arra
utal, hogy azoknak, akik most halottak, szintén volt lehetőségük megismerni
Isten megmentő kegyelmét a múltban, még életükben. Tehát Isten igazságosan
megítélheti őket is.
A Jézusban hívőknek miben más
az élete most, szemben azzal, amikor még nem hittek benne? Miben változtatta
meg az életüket az Úr?
A TEST BŰNEI |
Április 26 |
Szerda |
Péter felsorolja a rossz
dolgokat, amelyeket az emberek a múltban tettek, de amelyekkel felhagytak,
miután hinni kezdtek Jézusban, és ezek között említi az ún. „szexuális bűnöket”
is.
Olvassuk
el még egyszer 1Pt 4:3 versét! Még mi mást sorol fel itt Péter?
Két szónak van itt erősen
szexuális jelentéstartalma: „feslettségek” (aselgia, ami „érzékiséget”
jelent) és „kívánságok” (epithumia, ami „kívánságot” vagy „vágyat”
jelent).
Könnyen
megeshet, hogy a keresztények helytelen képet adnak a szexualitásról. Pedig a
Biblia nem ellenzi a nemi életet, hiszen Isten teremtette a nemiséget, nagy
áldásul adta az emberiségnek. A szexualitásnak helye volt már kezdetben, az
Édenben. „Annakokáért elhagyja a férfiú az ő atyját és az ő anyját, és
ragaszkodik feleségéhez: és lesznek egy testté. Valának pedig mindketten mezítelenek,
az ember és az ő felesége, és nem szégyenlik vala” (1Móz 2:24-25). Isten
ezt döntő alkotóelemnek szánta, ami egész életre egyesíti a férjet és a
feleséget, így a legjobb hátteret biztosítva a gyermekek felneveléséhez. Ez a
közelség és intimitás pedig azt tükrözi, amire Isten is vágyik a népével (lásd
Jeremiás 3. fejezet, Ezékiel 16. fejezet, Hóseás 1-3. fejezetei).
A megfelelő helyen, a férfi és
nő közötti házasságban a szexualitás mélységes áldást jelent. Ha rosszul, rossz
kontextusba helyezik, a világon az egyik legártalmasabb hatása lesz. Az ember
fel sem tudja mérni, milyen rettenetes következményekkel járnak ezek a
bűnök itt és most! Vajon melyikünk ne ismerne olyanokat, akiknek az élete romba
dőlt az ezzel a nagy áldással való visszaélés miatt?!
Mi a közös
a következő igékben? 1Móz 19:5; 2Sám 11:4; 1Kor 5:1; 10:8
_____________________________________________________________
Persze nincs szükségünk a Bibliára ahhoz, hogy az efféle
bűnök által okozott fájdalom és szenvedés történeteiről értesüljünk.
Azért vigyáznunk kell nekünk is! Az ilyen természetű
bűnöknek bizony erőteljesen negatív hatása lehet az emberekre, a társadalom
pedig rosszallással tekint rájuk. Ám a bűn az bűn, és Krisztus halála még a
szexuális bűnöket is elfedi. Keresztényként vigyáznunk kell, főleg ezen az érzékeny
területen, hogy „vesd ki először a gerendát a te szemedből és azután gondolj
arra, hogy kivesd a szálkát, amely a te atyádfia szemében van” (Lk
6:42).
A SZERETET MINDENT ELFEDEZ |
Április 27 |
Csütörtök |
A keresztények már Péter idejében is Jézus közeli
visszajövetelét és a jelen világ végét várták. Ezt onnan tudjuk, hogy 1Pt 4:7
versében ez áll: „A vége pedig mindennek közel van. Annakokáért legyetek
mértékletesek és józanok, hogy imádkozzatok.” Más szóval,
készüljetek fel a végre! Nagyon is valós értelemben pedig a „vég” mindannyiunk
számára a halálunk után csupán csak egy pillanatra van. Amikor meghalunk,
lehunyjuk a szemünket, és – akár évezredek telnek el, akár csak pár nap – a
következő dolog, amiről tudunk, hogy elérkezett Jézus második adventje és a
világ vége.
Péter szerint hogyan kell élniük a keresztényeknek,
tudva, hogy a „vége pedig mindennek” közel van (1Pt 4:7-11)?
A keresztényeknek, amellett, hogy komolyan és vigyázva
imádkoznak, hajlandónak kell lenniük „az egymás iránti szeretetre; mert a
szeretet sok vétket elfedez” (1Pt 4:8).
Mit jelent ez? Hogyan fedezi el a szeretet
a bűnt? A megoldás ott rejlik, ahonnan Péter idéz, Péld 10:12 versében: „A
gyűlölség szerez versengést; minden vétket pedig elfedez a szeretet.” Ha
szeretjük egymást, sokkal készségesebben és könnyebben megbocsátunk annak, aki
megsebez, megsért. Krisztus szeretete vezet arra, hogy megbocsássunk. A
szeretetünknek kell arra késztetnie, hogy megbocsássunk másoknak. A kis
sértéseket, sőt még a nagyokat is jóval készségesebben elnézik, elfelejtik ott,
ahol bővölködnek a szeretetben.
Péter éppen ugyanazt a gondolatot fejezi ki, mint Jézus és
Pál, miszerint az egész törvényt összegezni lehet abban a kötelezettségben,
hogy teljes szívedből szeresd Istent és szeresd a felebarátodat, mint magadat
(Mt 22:34- 39; Róm 13:8-10).
Péter arra is buzdítja a keresztényeket, hogy legyenek
vendégszeretők. Még ha közel is van a második eljövetel, a hívőknek nem szabad
emiatt elzárkózni az emberi kapcsolatoktól. Végezetül pedig, amikor a
keresztények megszólalnak, úgy beszéljenek, mint akik Isten szavait szólják.
Vagyis az idő komolysága miatt szükség van a lelki igazságokról való komoly beszédre.
„…a szeretet sok vétket
elfedez.”
Ki követett el bűnt ellenünk? Hogyan
tanúsíthatunk iránta olyan szeretetet, amely „elfedezi” azt a bűnt? Ha így
teszünk, milyen előnyünk származik ebből nekünk, magunknak?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 28 |
Péntek |
„A hosszan tűrő szeretet nem nagyítja fel
a tapintatlanságot megbocsáthatatlan támadássá és nem is kovácsol előnyt mások
helytelen tetteiből. A Szentírás egyértelműen tanítja, hogy a tévelygőkkel
türelemmel és megfontoltan kell bánni. Ha a helyes utat követjük, a keménynek
tűnő szívet is meg lehet nyerni Krisztusnak. Jézus szeretete sok vétket
elfedez. Az Ő kegyelme sosem vesz minket arra rá, hogy felfedjük mások hibáit,
amíg az nem feltétlen szükséges” (Ellen G. White: Counsels to Parents,
Teachers, and Students. 267. o.). Gondoljunk például Jézusra és a nőre,
akit házasságtörésen kaptak (Jn 8:1-11)! Általában olyan történetnek tekintjük
ezt, amely Krisztusnak a bűnös nő iránti kegyelméről szól, és ez igaz is.
Csakhogy van ennek mélyebb vetülete is. Vajon miért írta Jézus a porba azoknak
a vallási vezetőknek a „bűnös titkait”, akik a nőt odarángatták elé (lásd Ellen
G. White: Jézus élete. Budapest, 2010, Advent Kiadó, 389. o.)? Hiszen
ott az írást azonnal el lehetett törölni. Miért nem vádolta meg őket nyíltan,
miért nem jelentette ki mindenki előtt, amit tudott a bűneikről, amelyek
ugyanolyan rosszak vagy talán még rosszabbak lehettek, mint az asszonyéi? Jézus
ehelyett megmutatta nekik, hogy tud képmutatásukról és gonoszságukról, mégsem
fedte fel azokat mások előtt. Talán ezzel nyúlt feléjük. Kinyilvánította:
ismerte szándékaikat, mégis lehetőséget adott nekik arra, hogy megmeneküljenek.
Milyen nagy tanulság ez a számunkra, amikor azokkal szemben kell fellépnünk,
akik valamilyen bűnt követtek el!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Gondolkodjunk el az egység kérdésén, ami
nem egyenlő az egyformasággal! Vannak olyan területek, amelyeken teljes
egységre kell jutnunk, hogy egyházként tudjunk működni? Ha igen, melyek ezek, és
hogyan juthatunk el oda? Ezzel szemben melyek azok a területek, amelyeken a
véleménykülönbség nemhogy nem ártalmas, hanem inkább előnyös?
2)
Milyen tapasztalatunk van azzal
kapcsolatban, hogy a testi szenvedés segít felhagyni a bűnnel? Vajon Istennek
az életünket átformáló hatalma magától értetődően azt jelentené, hogy nincs
szükség a testi szenvedésre a győzelem érdekében? Ha nem, miért nem?
3)
Gondoljunk a pusztításra, amit az alkohol
okozott sokak életében! Mit tehetünk egyházként azért, hogy segítsünk másoknak
is felfigyelni az alkoholfogyasztás veszélyeire? Hogyan hívhatjuk fel
fiataljaink figyelmét arra, hogy milyen nagy hiba akár csak kipróbálni azt a
szert, amely szörnyű károkat okoz?
PETER STRANICH:
JÉZUS
Jézus,
mikor fogom végre megérteni:
Nem nekem kell megtervezni a Te utadat,
Te vagy a tervező!…
Nem nekem kell táplálékról gondoskodnom,
Te táplálsz engem!
Nem nekem kell a veszélyt legyőznöm,
Te győzöd azt le!
Nem nekem kell az akadályokon átjutni,
Te segítesz át!…
Jézus,
mikor fogom végre megérteni:
teljesen elégséges,
hogy Te fogod a kezem!
(Kárpáti Petronella: Oltalomra vágyunk. Budapest,
2008, 87. o.)