2017 / II. − 3. tanulmány −
Április 8 - 14.Királyi papság
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 19:3-6; Ézsaiás 28:16;
Zsidók 4:12; 1Péter 2:1-10
„Ti pedig választott nemzetség, királyi papság, szent
nemzet, megtartásra való nép vagytok, hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait,
aki a sötétségből az Ő csodálatos világosságára hívott el titeket”
(1Pt 2:9).
Péter, aki jól ismerte a zsidó kultúrát, vallást és történelmet, úgy ír a keresztényeknek, mint akik „szent nemzet, megtartásra való nép”. Az Ótestamentumnak az ókori Izraelre utaló szövetségi nyelvezetét használja, és azt vonatkoztatja az újszövetségi egyházra.
Nem is csoda: Isten beoltotta szövetségi népébe a Jézusban hívő pogányokat. Már ők is részesei a szövetségi ígéreteknek. „Ha pedig némely ágak kitörettek, te pedig vadolajfa létedre beoltattál azok közé, és részese lettél az olajfa gyökerének és zsírjának; Ne kevélykedjél az ágak ellenében: ha pedig kevélykedel, nem te hordozod a gyökeret, hanem a gyökér téged” (Róm 11:17-18).
Az e heti igeszakaszokban Péter felhívja olvasói figyelmét Isten szövetségi népeként meglévő szent kötelességeire és magasztos elhívatására. Pál szavaival élve: Isten beoltotta őket az olajfába. Kötelességeik között pedig ott van ugyanaz, ami Izraelé is volt – hirdetniük kell az Úrban felkínált üdvösség nagy igazságát.
KERESZTÉNYKÉNT ÉLNI |
Április 9 |
Vasárnap |
1Pt 2:1 a „tehát” szóval kezdődik, ami azt jelenti,
hogy az utána következő dolgok a korábban leírtakból adódnak. Péter első
levele 1. fejezetében az apostol azt ecsetelte, amit Krisztus tett értünk,
valamint azt is, hogyan kell arra válaszolnunk. A következő fejezetben ezt a
témát viszi tovább és bontja ki.
Olvassuk el 1Pt 2:1-3 verseit! Péter szerint hogyan kell
élnünk?
_____________________________________________________________
Péter két külön képpel mutatja be, hogy a keresztényeknek kettős
kötelességük van. Az egyik negatív, ugyanis bizonyos dolgoktól meg kell szabadulni,
a másik pedig pozitív, azaz akarnunk kell valamit tenni.
Az első hasonlatban Péter arra bátorítja a keresztényeket,
hogy vessenek le minden álnokságot, képmutatást, irigykedést és rágalmazást
(1Pt 2:1), aminek következtében másképp fognak viselkedni, mint a körülöttük
élők többsége. Mivel megszabadultak az álnokságtól, nem igyekeznek másokat
megsebezni, hanem inkább a javukat akarják. Levetették a hamisságot, így nem tévesztenek
meg másokat, hanem egyenessé és őszintévé válnak. Nem irigykednek azokra,
akiknek több jutott, mint nekik. Elégedettek lesznek az életükkel és
kiteljesednek ott, ahova a gondviselés helyezte őket. Nem tesznek olyan
kijelentéseket, amelyekkel szándékosan lerontanák mások jó hírét.
A Péter által használt másik kép – a tejre szomjazó
csecsemőé (1Pt 2:2) – az útmutatás pozitív oldalát képezi. A kereszténység nem
csupán abból áll, hogy le kell tennünk a rossz dolgokról. Az ilyen élet üres
lenne. Nem, inkább a lelki táplálék utáni vágyakozásról szól, ami ugyanolyan
heves, mint amilyen az éhes csecsemő tej utáni vágyódása. Az apostol az
olvasóit Isten Igéjéhez, a Bibliához, a lelki táplálékhoz vezeti el (lásd még
Mt 22:29; Zsid 4:12; 2Tim 3:15-17). Isten Igéje által növekedhetünk lelkileg és
erkölcsileg, mert abban kapjuk meg, legalábbis mi, a legteljesebb kinyilatkoztatást
Jézus Krisztusról. Jézus a legnagyszerűbb képviselője a szent Isten jellemének és
természetének, akit szeretnünk és szolgálnunk kell.
Hogyan kapcsolódik ez a két
gondolat egymáshoz? Ha az Igében keressük a lelki táplálékot, ez hogyan segít elszakadni
a helytelen tettektől és hozzáállástól, amelyektől Péter óv?
AZ ÉLŐ KŐSZIKLA |
Április 10 |
Hétfő |
Olvassuk el 1Pt 2:4-8 szakaszát (lásd még Zsolt 118:22;
Ézs 8:14-15; 28:16)! Milyen fontos igazságra utal itt Péter? Ezek szerint
hogyan fogadjuk azt, amit Jézus értünk tett?
_____________________________________________________________
Miután Péter azt tanácsolta az olvasóinak, hogy keressék a
lelki táplálékot, egyből Jézus Krisztusra, az Élő Kősziklára tereli a
figyelmet, minden bizonnyal a jeruzsálemi templomra utalva. 1Pt 2:4-8 verseiben
három ószövetségi szakaszt idéz, amelyek kiemelik a sarokkövek jelentőségét és
Jézus szerepét jelképezik az egyházban. Nem ő az egyetlen, aki ezeket a
verseket Jézushoz kötötte. Maga Jézus is használja Zsolt 118:22 versét egyik
példázatának a végén (Mt 21:42). Péter szintén így tett ApCsel 4:11 versében, amikor
a zsidók vezetőihez szólt. Pál pedig Ézs 28:16 szövegét használja fel Róm 9:33
versében.
Péter mondanivalójának a lényege: bár Jézust elutasították
és keresztre feszítették, Isten Őt választotta ki arra, hogy lelki házának
szegletköve legyen. A keresztények pedig élő kövek és ebbe a lelki házba
épülnek be. Péter az egyházat mutatja be a sarok- és építőkövek
terminológiájával. Az egyház Jézuson alapszik és a követőiből áll össze.
Figyeljünk fel rá: a kereszténnyé válás
azt jelenti, hogy egy keresztény közösség vagy helyi gyülekezet tagjai leszünk.
Ahogy a téglát is beépítik egy épületbe, úgy Jézus a keresztényeket sem
másoktól elkülönítve hívja el követőiül. Ellentmondásos jelenség volna az a
keresztény, aki nem imádja Istent és nem dolgozik együtt más keresztényekkel
Isten országa ügyének előre vitelében. A keresztények Krisztusba és ezzel az Ő
egyházába keresztelkednek meg. Péter az egyház szerepéről is beszél. Az
egyháznak olyan „szent papságot” (1Pt 2:5) kell képeznie, amely „lelki
áldozatokat” ajánl fel. A héber Bibliában a papok Isten és a nép között járnak
közben. Az Újszövetségben Péter és mások is gyakran használják a templom és a
papság nyelvezetét, az egyházat Isten élő templomaként és a népet papjaiként
nevezve meg. Az ószövetségi áldozati rendszerre mutat azért, hogy fontos
igazságokat jelenítsen meg arról, hogyan is kell a keresztényeknek ma élni és
cselekedni.
Olvassuk el még egyszer 1Pt
2:5 versét! Mit jelent az, hogy „lelki áldozatokkal áldozzatok”? Hogyan
teszik ezt az Istent tisztelő közösség részeiként a keresztények?
ISTEN SZÖVETSÉGI NÉPE |
Április 11 |
Kedd |
Péter tulajdonképpen ószövetségi nézőpontból ír, aminek a
központjában a szövetség gondolata áll. Ez lényeges része a zsidó és a
keresztény teológiának is.
Mi az a szövetség?
A „szövetség” (héberül berit) két fél közötti
megállapodást vagy hivatalos egyezményt jelent. Két személy (például Lábán és
Jákób között; 1Móz 31:44) vagy két király között is születhet (így Salamon és
Hírám között; 1Kir 5:12). Egy király is megkötheti egy néppel, mint ahogy Dávid
és Izrael vénei tették (2Sám 5:3).
Mindezekből kitűnik az a különleges szövetségi kapcsolat,
amely Isten és választott népe, Ábrahám leszármazottai között áll fenn.
Olvassuk el 1Móz 17:1-4, 2Móz 2:24 és 24:3-8 verseit! Mit
árulnak el ezek a szakaszok arról a szövetségről, amit Isten kötött Izraellel?
Mózes első könyve, a
Biblia első könyve részletesen beszámol arról, hogy Isten miként kötött
szövetséget Ábrahámmal (1Móz 15:9-21; 17:1-26). Az Úr „megemlékezék” erről
a szövetségről, amikor megszabadította népét az egyiptomi elnyomás alól (2Móz
2:24), és Mózes idejében újította meg azt, amikor átadta a Tízparancsolatot és
a többi törvényt Izrael népének (2Móz 19:1–24:8; különösen 24:3-8).
Ám a szövetségi ígéret nem volt feltételek nélküli. „Az Úr
a szerződésbe foglalta, hogy ha hűségesek lesznek, megtartják, amit elvár tőlük,
akkor megáldja a fejlődésüket és kezük minden munkáját” (Ellen G. White: Testimonies
for the Church. 1. köt., 574. o.). A próféták valóban újra meg újra figyelmeztették
Izraelt az Isten törvénye iránti engedetlenség veszélyeire, és nyelvezetük
gyakran emlékeztetett a szövetségére. Érveltek már azzal is, hogy talán Dániel
és a Jelenések próféciáinak kivételével a Biblia legtöbb próféciája feltételhez
kötött. Ennyire lényeges a szövetségi ígéreteknek való engedelmesség gondolata.
A szövetségi próféciák áldásokról szóló ígéretei az Isten törvénye iránti
engedelmességtől függtek, és a vészterhes próféciák csak az engedetlenekre
vonatkoztak.
Mit jelent a számunkra, hogy
szövetségi kapcsolatban állunk Istennel? Milyen kötelezettségeket ró ez ránk?
KIRÁLYI PAPSÁG |
Április 12 |
Szerda |
Mózes második könyve
19.
fejezetében az Úr így szólt Mózeshez: „Ezt mondd a Jákób házanépének és ezt
add tudtára Izráel fiainak. Ti láttátok, amit Egyiptommal cselekedtem, hogy
hordoztalak titeket sas szárnyakon és magamhoz bocsátottalak titeket. Mostan
azért ha figyelmesen hallgattok szavamra és megtartjátok az én szövetségemet,
úgy ti lesztek nékem valamennyi nép közt az enyéim; mert enyim az egész föld.
És lesztek ti nékem papok birodalma és szent nép” (2Móz 19:3-6).
Itt van az evangélium üzenete, amelyet Isten a kereszt
előtt ezer évvel jelentett ki: Isten megváltja a népét, megmenti őket a bűnből
és a bűn fogságából, és megparancsolja, hogy szeressék Őt és engedelmeskedjenek
neki, mint különleges szövetségi népe Ő előtte és a világ előtt.
Olvassuk el 2Móz 19:6 és
1Pt 2:5, 9-10 verseit! Mire utal valójában Péter, amikor a keresztényeket „királyi
papságnak” és „szent nemzetnek” nevezi (1Pt 2:9)? Mit üzen nekünk,
hetednapi adventista keresztényeknek ez a nyelvezet a kötelességeinkről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A Biblia tiszteletteljes kifejezései, mint „lelki ház”,
„választott nemzetség”, „királyi papság” és „Isten népe” mind
azt a különleges kapcsolatot írják le, amely Isten és Ábrahám leszármazottai
között volt. Péter az Újszövetség, Jézus és a kereszt összefüggésében is
ugyanazt a szövetségi nyelvezetet alkalmazza az egyház tagjaira. Az Izraelnek
tett szövetségi ígéretek már tágabb értelemben nemcsak a Jézusban hívő
zsidókra, hanem a pogány hívőkre is vonatkoznak. Jézus által a pogányok is
valóban Ábrahám gyermekei lehetnek! „Ha pedig Krisztuséi vagytok, tehát az
Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök” (Gal 3:29).
Krisztus által mindenki, származástól függetlenül is részese lehet a „királyi
papságnak”!
Szent nemzet? Királyi
papság?
Mit jelentsenek ezek a kifejezések
az egyéni és közösségi életünkkel kapcsolatban, ha magunkra alkalmazzuk? Hogyan
felelhetünk meg ennek a magasztos elhívásnak?
HIRDESSÉTEK ANNAK HATALMAS DOLGAIT |
Április 13 |
Csütörtök |
Az ószövetségi egyházzal való
párhuzamok nem érnek véget az üdvösséggel és azzal, hogy Isten elhívott és kiválasztott
bennünket. A kérdés az, hogy mire hívott el és választott ki? Péter
gyorsan megadja a választ.
Rámutat, hogy a különleges
kapcsolatnak célja van. A keresztényeknek hirdetniük kell „Annak hatalmas
dolgait, aki a sötétségből az Ő csodálatos világosságára” hívta el őket
(1Pt 2:9). Ezt kellett az ókori Izraelnek is tennie. Isten arra hívta el őket,
hogy tanúi legyenek a világ előtt. Az volt a célja, hogy az egész világot
megáldja szövetségi népén, az ókori Izraelen keresztül.
Olvassuk el a következő
szakaszokat: 5Móz 4:6; 26:18-19; Ézs 60:1-3; Zak 8:23! Mi a közös pont bennük?
_____________________________________________________________
Az ókori Izraelnek szövetségi
népként az volt a küldetése, hogy elérjék az egész világot az evangéliummal, az
Úr által felkínált üdvösséggel. A keresztényeknek ugyanez az isteni küldetésük.
Isten arra hív el, hogy beszéljünk a vele szerzett tapasztalatainkról,
ismeretünkről és arról, amit Krisztus által a világért tett.
Olvassuk el 1Pt 2:10
versét! Miért nevezhető központi jellegűnek ez az igeszakasz a keresztények
küldetése és célja szempontjából?
_____________________________________________________________
A világot teljesen áthatja a
bűn, a halál, a fenyegető kárhozat. Jézus viszont az életét adta, hogy
mindenkit megmentsen a pusztulástól. Amint az ókori Izrael esetében volt, a
tisztelet feltételei a felelősség feltételei is. A keresztényeknek különlegesen
magas tisztségük van: ők Isten népe. Ám ez azzal a felelősséggel jár, hogy
másokat is hívniuk kell a magas tisztségbe. Ahogy 1Pt 2:10 is kijelenti, a
keresztények egy néppé lettek. Valaha nem alkottak egy népet, most azonban
Isten kegyelméből már szent nemzetté váltak (lásd Hóseás 1. és 2.
fejezete). A Bibliában a „szent” szó általában azt jelenti, hogy az
istentisztelet céljára elkülönített. Így a keresztényeknek „szent” nemzetként
el kell különülniük a világtól, életükben látszódjon meg a különbség. Legyenek
olyanok, mint egy hideg estén a tűz, amely másokat is vonz a melegével. Isten
azt a felelősséget bízta a keresztényekre, hogy beszéljenek a dicsőséges
üdvösségről, amelyben részesültek.
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 14 |
Péntek |
„Isten szemében
a gyülekezet nagyon drága. De nem külső szépségéért becsüli, hanem azért az
őszinte kegyességéért, amely megkülönbözteti a világtól. Isten a gyülekezetet a
Krisztus ismeretében való növekedés és a lelki fejlődés szerint értékeli.
Krisztus nagyon
szeretné szőlőskertjében megtalálni a szentség és önzetlenség gyümölcseit.
Keresi benne a szeretetet és a jóságot. Semmilyen művészi szépség nem érhet fel
azzal a szépséggel, amelynek Krisztus képviselői természetében és jellemében
meg kell mutatkoznia. A kegyelem légköre, amelyben a hívők élnek, és a
Szentlélek munkája, amelyet értelmükben és szívükben végez, életüket az élet
illatává teszi, és Isten megáldhatja munkájukat” (Ellen G. White: Krisztus
példázatai. Budapest, 1983, H. N. Adventista Egyház, 202. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Milyen
érzés, hogy Isten kihívott a sötétségből „az Ő csodálatos világosságára”?
Mit jelent ez? Mit mondanánk, ha el kellene ezt magyaráznunk valakinek, aki nem
hisz Jézusban? Mi a sötétség? Mi a világosság? Milyen különbség van a kettő
között Péter mondanivalójának az összefüggésében?
2)
„Lássátok, tanítottalak titeket rendelésekre és végzésekre, amint
megparancsolta nékem az Úr, az én Istenem, hogy azok szerint cselekedjetek azon
a földön, amelybe bementek, hogy bírjátok azt. Megtartsátok azért és
megcselekedjétek! Mert ez lesz a ti bölcsességtek és értelmetek a népek előtt,
akik meghallják majd mind e rendeléseket, és ezt mondják: Bizony bölcs és értelmes
nép ez a nagy nemzet! Mert melyik nagy nemzet az, amelyhez olyan közel volna az
ő Istene, mint mi hozzánk az Úr, a mi Istenünk, valahányszor hozzá kiáltunk? És
melyik nagy nemzet az, amelynek olyan rendelései és igazságos végzései
volnának, mint ez az egész törvény, amelyet én ma adok elétek”
(5Móz 4:5-8)?! Hogyan alkalmazható
ez ránk, hetednapi adventistákra? Mire hívott el minket Isten, mit
tegyünk mindazért, amit nekünk adott?
3)
Olvassuk
el 1Pt 2:3 versét! Mire utal Péter, amikor azt mondja: „Mivelhogy
ízleltétek, hogy jóságos az Úr”? Hogyan „ízleltük” meg a kegyelmét?
4)
Nézzünk körül a helyi gyülekezetünkben! Mi
teheti kedvessé azok szemében, akik nem tudnak semmit a hetednapi adventistákról
vagy arról, amiben hiszünk?
R DÁNIEL IRÉN:
HA RÁM NÉZEL,
kérlek,
áldd meg,
mi megáldhatatlan;
bocsásd,
mi megbocsáthatatlan;
értsd meg,
mi érthetetlen;
nézd el,
mi nézhetetlen;
tűrd el,
mi tűrhetetlen;
javítsd,
mi javíthatatlan;
gyógyítsd,
mi gyógyíthatatlan;
mosd le,
mi lemoshatatlan;
mentsed,
mi menthetetlen –
azt add,
mi láthatatlan,
örök,
kifogyhatatlan!