13. tanulmány − 2010
December 18 - 24.Báruk: hiteles élet vészterhes időkben
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 53:1-5; Jeremiás 7:1-11; 28;
45; Máté 6:25-34
„Vissza a
tanításhoz és a kinyilatkoztatáshoz! Aki nem ezt mondja, annak nincs hajnala” (Ézs 8:20, SZIT).
Hanyatlóban volt
a Báruk számára ismert világ. Jeruzsálem és Júda a végnapjait élte. Az ókori
Közel-Keletet már jó 200 éve uraló Asszíria belső megosztottsággal küzdött,
így enyhült a szorítása az általa leigázott államok felett is. Eközben új
szuperhatalom tűnt fel a színen: Babilon. Júda némi haladékot kapott. A jó
király, Jósiás ideje alatt (Kr. e. 609) az ország kiterjesztette határait, és
visszatért az igaz Isten imádatához. A Kr. e. VII. század végén azonban gyors
változások zajlottak, fogyott Jeruzsálem ideje. Jósiás király odaveszett az
egyiptomiakkal vívott csatában (2Kir 23:29). Fiai nem
bírtak apjukéhoz fogható erővel, és végzetes hibát követtek el, mivel újból és
újból fellázadtak Babilon ellen. Végül Kr. e. 586-ban Jeruzsálem elesett, a
templomot lerombolták, Júda népe közül sokakat fogságba hurcoltak.
Báruk drámai
változások és veszteségek korában élt. Összeomlóban volt körülötte a világ, ő
mégis olyan példát hagyott, amit sem király, sem háború nem rombolhatott le.
Mit tanulhatunk Báruktól, akit utolsóként veszünk sorra a
bibliai történetek mellékszereplői közül?
BÁRUK VILÁGA |
December 19 |
Vasárnap |
Báruk világát a
népének életét akkoriban meghatározó politikai, gazdasági és vallási tényezők
alkották. Politikai téren Júda a babiloni iga uralma alatt nyögött. A
társadalom minden részét áthatották a felszín alatti erős nacionalista
áramlatok. Az emberek a Babilontól való szabadulásra vágytak. A gazdasági élet
viszonylag jónak volt mondható, legalábbis a népesség egy része számára, akik a
szegények kizsákmányolásából mind jobban meggazdagodtak. Azután természetesen
ott volt még az ókori Júda vallási rendszere, ami az egész társadalom alapjául
szolgált volna.
Milyen nagy
erkölcsi és lelki problémákra figyelmeztette a népet Isten
Jer 7:1-11 szakaszában? Milyen párhuzamot vonhatunk a mi korunkkal? Figyeljük
meg különösen a 4. verset! Mit mond az Úr a népnek? Mi ebből a tanulság?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Báruk neve azt
jelenti: „áldott”, ami valóban el is mondható róla. Írnok lévén kifejezetten művelt
ember lehetett. Valószínűleg írnok családból származott, tehát fontos családi
kapcsolatokkal rendelkezett.
Pontosan nem
tudni, hogyan lépett Báruk a pap és próféta Jeremiás szolgálatába. Talán
vonzotta Jeremiás Istennel való szilárd kapcsolata. A próféta prédikációiban bemutatott
társadalmi, politikai és gazdasági eszménykép az isteni kijelentésben gyökerezik.
Jeremiás nem félt bátran kiállni Isten Igéje mellett, még ha ez számára politikailag
előnytelen is volt. Látomásai révén egyedülálló bepillantást nyert abba, hogy
milyen esendőek is azok a rendszerek, amelyekbe a nép bizalmát vetette. Az Úr
éppen arra hívta el, hogy figyelmeztesse az embereket, hová vezetnek tetteik,
ha nem változtatnak a dolgokon. Báruk talán pontosan azért került szerepkörébe,
mert ő is részese akart lenni ennek a folyamatnak.
Hogyan alkalmazhatók saját hitéletünkre Jer 7:1-11 versei? Melyek azok a dolgok az
életünkben, amelyeken változtatnunk kellene? Mi milyen „hazug beszédek”-ben
bízunk? Milyen „idegen istenek” után járunk talán mi magunk is?
Mennyire merünk őszintén választ keresni ezekre a
kérdésekre?
JEREMIÁS ÍRNOKA |
December 20 |
Hétfő |
Jeremiás könyve
által egyedülálló módon bepillanthatunk a Biblia írásának folyamatába. Báruk,
az írnok ténylegesen részt vesz Isten Igéjének továbbadásában és megőrzésében.
Jer 36:4 versében Jeremiás hívatja Bárukot, és
lediktálja neki a népnek szóló üzenetet, amit ő maradéktalanul lemásol egy
pergamentekercsre. Ez nagyszerű példa az ihletés folyamatára. Először is,
Isten nem veszi fizikailag birtokba a prófétát, nem mozgatja a kezét, miközben
ír, hanem látomásokat és üzeneteket közöl vele. Ezután általában a próféta
megfogalmazza és lejegyzi az üzenetet. Ebben az esetben azonban nem Jeremiás
írt; ő csak diktált Báruknak, aki leírta, majd közzé is tette a mondottakat. Jeremiás
kegyvesztett lett az udvarban, nem léphetett be a templomba, ezért az egyik
szent napon Báruk olvasta fel ott a prófétai üzenetet. Sosem állította, hogy
maga vagy Jeremiás nevében szól, hanem kifejezte, hogy az üzenet Istentől
ered.
Olvassuk el
Hanániás történetét Jeremiás könyve 28. fejezetében! Hogyan mutatkozik
meg ebben a részben is az Ézs 8:20 versében megfogalmazott
elv?
_____________________________________________________________
Isten üzenete
mentes a hízelgéstől, és nem a többség véleménye szerint hajlik. Nem mindig, de
még csak nem is gyakran mondható „politikailag megfelelőnek”. Nem mond ellent
önmagának. Az előfordulhat, hogy az üzenet különböző emberi magyarázatai
ellentétben állnak egymással, ám maga az üzenet soha.
Jer 28:7-9 verseiben a próféta utal rá, hogy a Szentírás egysége a
beteljesedett próféciák biztos alapjára épült. A fejezet beszámol a hamis
próféta idő előtti haláláról, ami szintén ezt a fontos elvet domborítja ki.
A lényeg, hogy
Isten nemcsak az Igét adta, hanem azt is megindokolta, miért bízhatunk benne,
még ha időnként olyan részekbe is ütközünk, amelyeket nem egészen értünk, vagy
amelyek sértik az érzékenységünket. Nem a Biblia üdvözít, hanem Jézus, Ő
azonban a Szentírásban mutatta be a legtisztábban önmagát.
Sok erő igyekszik gyengíteni bizalmunkat
Isten Igéje iránt. Soroljunk fel ezek közül néhányat! Hogyan védekezhetünk e
hatások ellen? Végtére is, ha már nem hiszünk a Biblia üzeneteiben, vajon
miben bízhatunk?
HELYTELEN
TÖREKVÉSEK (JEREMIÁS 28) |
December 21 |
Kedd |
Végre Júda népe
kezdett rádöbbenni a helyzet komolyságára. Jer 36:9
versében arról olvasunk, hogy az emberek összegyűltek a templomban, és egész
nap böjtöltek az Úr előtt. A többi írnokkal való hivatali kapcsolata révén
Báruk elintézi, hogy nagy nyilvánosság előtt, a templom bejárata mellől,
Gamaria ablakából olvashassa fel a tekercset, amire leírta a Jeremiás által
diktált üzenetet. Ezután udvari tisztségviselők
megkérik, hogy szűk körben nekik is olvassa fel a szöveget. Az udvari emberek kérdezősködnek
az üzenet eredetéről, majd úgy döntenek, hogy a királynak is tudni kell róla.
Egy pillanatig olybá tűnik, talán valami változás következik be Júdában. Báruk
számára ez a remény pillanata. Ha a helyzet változik, megtérülhet neki, hogy
Jeremiást támogatta. Az esetleges reformáció idején fontos ember lehet, talán
magas posztra is emelkedik a kormányban.
Mit jelentett a
király válasza Báruknak a jövőt érintő reményeit illetően,
legalábbis a foglalkozására vonatkozólag? Lásd Jeremiás 36. fejezet!
Egy
pergamentekercs igen drága volt. A másolást kézzel végezték, tehát minden egyes
tekercset ritka, értékes forrásnak tekintettek. Ezen a bizonyos tekercsen ráadásul
Isten üzenete állt, amit Jójákim királynak küldött. A király azonban szolgáival
együtt pimaszul szembeszállt Istennel, amikor feldarabolta, majd tűzbe vetette
az iratot. A tekercs elégetése azt is jelentette, hogy az írnok hosszú órákon át tartó kemény munkája hiábavalóvá vált. Báruk abban is reménykedhetett,
hogy tisztelettel övezett pozíciót kap az udvarban. Ekkor azonban be kellett
látnia, nem a „nyerő” játékost támogatta, amivel gyakorlatilag megakadályozta,
hogy a jeruzsálemi királyi udvar írnoka lehessen. Magára haragította az ország
leghatalmasabb emberét is. Ez cáfolhatatlan példa arra az esetre, amikor
valakinek nagy árat kellett fizetni az Úr melletti kiállása miatt. Jeremiással
együtt Báruk is megbélyegzett lett. A király emberei átfésülik a várost, el
akarják fogni a két vészmadarat. Isten követése nem való gyáváknak vagy
olyanoknak, akik arra akarják felhasználni az Urat, hogy általa nagyszerű
karriert biztosítsanak maguknak. Az Úr hírnökét nem a személyes ambíció hajtja,
hanem engedi, hogy Isten akarata bontakozzon ki az életében, bármi legyen is az
ára, ami pedig időnként kimondottan nagy!
Milyen árat kellett fizetnünk azért,
hogy az Urat követjük? Mikor veszítettünk el vagy áldoztunk fel valami
számunkra fontosat, mert kiálltunk egy bibliai elv vagy Isten parancsolata
mellett? Gondolkozzunk el arról, mi minden következik válaszunkból!
JAJ NEKEM! |
December 22 |
Szerda |
Az Úr külön
üzenetet küld Báruknak (Jeremiás 45. fejezet), ami nem is csoda, tekintettel a
körülményekre. Először is, Jer 45:1 versében a
történelmi utalás Jójákim király negyedik évét jelöli meg, tehát a 45. fejezet
eseménye a 36. fejezet után következik. Jeremiás feltehetőleg börtönben van,
és már nem látszik valószínűnek, hogy Júda vezetői között ébredés menne végbe.
Másodszor pedig, elég sötétnek tűnik Báruk jövője, legalábbis evilági szemmel
nézve. Tehát, ahogy Jer 45:3 verséből láthatjuk,
Báruknak éppen „rossz napja” van. A bűnbe süllyedt földön az élet természetes
velejárója a levertség, a szomorúság vagy a depresszió. Számtalan oka lehet annak,
ha valaki így érez, és senki ne gondolja, hogy ez helytelen vagy bűn! A körülményektől
függően szinte nincs olyan ember, aki ne tapasztalt volna már hasonlót. A
Biblia hősei között is bőven találunk olyanokat, akik alkalmanként elcsüggedtek
(lásd 1Kir 19:4; Jób 6:2-3; Zsolt 55:5-6). Csak
magunkat áltatnánk azt gondolva, hogy mi ezt elkerülhetjük.
Milyen hangulatot
és érzéseket mutatnak be Ézs 53:1-5 versei? Kinek az
érzéseiről olvashatunk itt? Mire következtethetünk ebből?
A legfontosabb,
amire az érzelmi gyötrődés és szomorúság idején gondolnunk kell, hogy Isten nem
hagyott el. Az ilyen állapot egyszerűen azt jelzi, hogy mint a bűnös emberiség
egészének, nekünk is szenvednünk kell ebben az életben. Az pedig, hogy a
szenvedés a mi hibánkból következik be, vagy sem, bizonyos szempontból nem
számít. A lényeg: ha szenvedünk is, ne engedjük, hogy a gonosz gyötrelmünket
felhasználva elfordítson az Úrtól, vagy megkeseredetté tegyen, sőt
szembeállítson Istennel! Fontos, hogy bízzunk Istenben, aki bűnbocsánatot,
gyógyulást, jobb jövőt és új életet ígért az újjáteremtett földön és a
mennyben! Mindannyian arra vágyunk, hogy jól menjenek a dolgaink, itt és most
jobb életet szeretnénk. A világ természetéből adódóan azonban ez gyakran nem
így történik, vagy legalábbis nem válnak valóra az álmaink, vágyaink. Éppen
ezért olyan fontos, hogy bármit is kelljen elszenvednünk, semmiképp se
feledkezzünk meg arról a nagyszerű reményről, ami akkor teljesül be, amikor
egyszer s mindenkorra véget ér a bűn, a szenvedés és a halál iszonyata!
Soroljuk fel néhány kedvenc bibliai
ígéretünket, amelyek az új földdel kapcsolatosak! Olvassuk el ezeket, majd
imádkozzunk, és kérjünk az Úrtól elég hitet, hogy képesek legyünk kitartani
egészen addig, amíg majd mi is ott élhetünk!
MI LESZ VELEM? |
December 23 |
Csütörtök |
Mit tudhatunk meg
Jeremiás könyve 45. fejezetéből Istenről? És Bárukról?
Báruk szomorú,
gyötrődik, nyugtalan és elcsigázott. Úgy látja, hogy egész élete munkája
hiábavaló volt, minden álma szertefoszlik, mint a köd. Isten szíve is fáj.
Szeretettel plántálta, őrizte Izráelt. Az Úr ezer éven át figyelmeztette
népét, folyamatosan kérlelve őket, mint egy makacs, lázadó gyermeke miatt bánkódó
szülő. Báruk fájdalma és bánata csupán töredéke annak, amit Isten érez. Az Úr
szívét talán éppen ezért érinti mindig a mi fájdalmunk is. Sosem sírunk
egyedül. A hajszálainkat is számon tartó Isten szakít rá időt, hogy szóljon az
elkeseredett írnokhoz, és reményt keltsen benne, bátorítsa. A Júda népére hamarosan
rászakadó ítélet alól Báruk megmenekül. Isten megvédi az életét. Az 5. versben
található kifejezést: „a te lelkedet zsákmányul adom néked” – amiről a
vesztes csata után életben maradó katona képe jut eszünkbe – Jeremiás könyvének
más részeiben is olvashatjuk (Jer 21:9; 38:2;
39:18). Látszólag ellentmondásosnak tűnik, de az üdvösség csak „vereség” által
érhető el. Jézus a kereszten megaláztatással és látszólagos vereséggel győzött.
Csak úgy találhatjuk meg a biztonságot, ha hajlandóak vagyunk feladni a harcot
és teljesen Isten kezébe tenni életünket, terveinket, jövőnket. Egyedül akkor
leszünk biztonságban az Úrban, ha készen állunk a
maradéktalan átadásra.
Milyen
hasonlóságot fedezhetünk fel Jer 45:1-5 és Mt 6:25-34
szakaszai között?
Jeremiás könyve 45. fejezetében
Isten arra figyelmezteti Bárukot, hogy mi az, ami valóban lényeges. Máté
evangéliuma 6. fejezetében Jézus arra emlékeztet, hogy életünk fontosabb a
földi javaknál. A katasztrófa órájában Báruknak, aki talán a nagyságról szövögette
álmait, az élete számított igazán. Érdemes felfigyelni arra, hogy bár nem
könyvelhetett el nagy sikert a jeruzsálemi politikai színtéren, mivel kiállt
Jeremiás mellett, valójában azonban ez volt az a kapcsolat, ami életmentőnek
bizonyult számára, és ami miatt sokkal többet hagyhatott hátra
és hitelesebbé válhatott, mint ahogy azt valaha is álmodni merte volna.
Az elmúlt 13 héten át az Ószövetség
mellékszereplőit tanulmányozva éppen az ilyen hagyatékot kerestük. A legtöbben
nem váltak saját koruk meghatározó hatalmasságaivá, de nevük és szerepük azért
került be a Bibliába, hogy tanulhassunk tőlük, a sikereikből és kudarcaikból egyaránt.
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 24 |
Péntek |
„Jeremiás vett
egy másik tekercset, és odaadta Báruknak, aki ’felírta rá… azokat a
beszédeket, amelyek a Jójákim, Júda királya által elégetett iratban voltak. Sőt
még sok más hasonló beszédet is csatoltak hozzájuk’ (Jer 36:28, 32, [új prot. ford.]). Az
ember haragja akadályozni akarta Isten prófétájának munkáját. De amivel Jójákim
Jahve szolgája befolyását korlátozni akarta, éppen az adott újabb alkalmat
Jeremiásnak Isten kívánalmai megvilágítására.
Ma is létezik a
feddés ellen tiltakozó lelkület, amely Jeremiást üldözte és bebörtönözte.
Sokan semmibe veszik az intéseket. Inkább hallgatják a hamis tanítókat, akik
hízelegnek hiúságuknak és szemet hunynak gonoszságuk fölött.
Ezeknek az embereknek nem ad menedéket és nem nyújt
segítséget a nyomorúság idején a menny. Isten kiválasztott szolgái viseljék hősiesen
és türelemmel a próbákat és szenvedéseket, amikor becsmérlik, mellőzik és hamis színben tüntetik fel őket! Végezzék tovább
is hűségesen Istentől kapott feladatukat! Sose felejtsék el, hogy a próféták,
az emberiség Megváltója és az apostolok is megadással viselték el a gyalázást,
az üldözést a világ javára” (Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest,
1995, Advent Kiadó. 272–273. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Mit
tudunk az ihletés folyamatáról? Hogyan segített Ellen White élete és szolgálata
megérteni ezt a fontos kérdést?
2.
Soroljunk
fel olyan bibliai személyeket, akiknek nem teljesültek személyes törekvései,
mert hűségesek maradtak az Úrhoz!
3.
Beszélgessünk
arról a csoportban, hogy mi mindenről kellett már embereknek lemondaniuk azért,
mert kiálltak az Úrért! Mit tanulhatunk egymás történeteiből? Vajon bárkinek
is túl magas volt az ár, amit az Úr szolgálatáért fizetnie kellett, ahhoz
képest, amit ezért kap?
4.
Mit
teszünk, ha valaki felrója hibánkat? Őszintén megbánjuk, vagy inkább képletesen
szólva tűzbe vetnénk a feddést, az üzenet közvetítőjét pedig bebörtönöznénk?
Mit tudhatunk meg önmagunkról a válaszunk alapján? Mi az, amin változtatnunk
kellene?
5.
Hogyan
érthetjük meg igazán: ha szenvedünk (még ha a bűneink közvetlen
következményeként is), ez nem jelenti azt, hogy az Úr elhagyott? Hogyan
tanulhatunk meg még rettentő fájdalmak között is a hitünkbe kapaszkodni?
TANÁCS A FIATALOKNAK
„És emlékezzél
meg a te Teremtődről a te ifjúságodnak idejében, míg a veszedelemnek napjai el
nem jőnek, és míg el nem jőnek az esztendők, melyekről azt mondod: nem szeretem
ezeket” (Préd 12:3)!
„Bárcsak be
tudnám mutatni a keresztény élet szépségét! A hívő az élet hajnalán elindulva,
a természet és Isten törvényeivel összhangban folyamatosan halad előre,
felfelé, naponta közelebb érve a mennyei hazához, ahol az élet koronája és új
neve várja, ’amelyet senki nem tud, csak az, aki kapja’ (Jel 2:17). Boldogsága, szentsége, hasznossága erősödik. Évről
évre többet fejlődik.
Isten egy létrát
állít a fiatalok elé, hogy azon haladjanak felfelé. Ez a létra a földtől a
mennyig ér, és a tetején ott áll Isten. Minden fokra dicsőségének sugarai
hullanak. Figyelemmel kíséri a felfelé igyekvőket, hogy ha gyengülnek, lépésük
elbizonytalanodik, segítséget küldjön. Igen, mondjuk a legnagyobb örömmel, hogy
az Úr senkitől nem tagadja meg a mennyei városba való belépést, aki
kitartással halad felfelé a létrán!
Jákób álmában
látta Isten angyalait a létrán le s fel járni. Ők segítenek mindenkinek, aki
fel akar jutni a magas mennyekig. Őrzik Isten népét, figyelik minden léptüket.
Meglesz a jutalma azoknak, akik a fényes úton haladnak: belépnek majd Uruk
örömébe.
Aki korán jut hitre, minden élvezetet biztosít magának, amitől az élet boldog lehet… Aki pedig addig nem keresi Istent, amíg életútja szinte véget ér, elszalasztja a lehetőséget, hogy egész életét tiszta, nemes boldogság jellemezze, olyan boldogság, ami evilági örömök útján nem érhető el. Aki régóta ismeri az Urat, aki boldogságát ifjúságától fogva a menny tiszta forrásából meríti, felkészül az Isten családjába való belépésre” (Ellen G. White: Maranatha. 161. o.).