12. tanulmány − 2010
December 11 - 17.Géházi: elszalasztott lehetőség
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 1Mózes 39:4-6; 2Királyok 4; 5;
8:1-6; Jeremiás 9:23-24; János 13:1-17; 1Timóteus 6:10
„Az Urat, a ti
Isteneteket kövessétek, és őt féljétek, és az ő parancsolatait tartsátok meg,
és az ő szavára hallgassatok, őt tiszteljétek, és őhozzá ragaszkodjatok” (5Móz 13:4).
Géházi szolga
volt, de nem akárkié, hanem Izráel történelmének egyik legnagyobb prófétájáé,
Elizeusé. Elizeust az Úr hívta el, hogy Illést szolgálja. Ez készítette fel
saját prófétai működésére (1Kir 19:16). Hosszú éveken át állt Illés szolgálatában, hallgatta, figyelte, és közben
megértette, mit is jelent prófétának lenni. Amikor mestere egy tüzes
forgatagban a mennybe ragadtatott (2Kir 2:11), eljött
Elizeus ideje. Szolgálata nem volt annyira erőteljes és feltűnést keltő, mint
Illésé, hatása azonban igen messze elért.
Géházinak tehát
nagyszerű alkalma nyílt arra, hogy egy olyan ember közelében éljen, aki
számtalan isteni áldásban részesült. Szinte el sem tudjuk képzelni, mennyit
tanulhatott és láthatott az évek során, amíg a próféta mellett dolgozott.
Ahogy azonban a héten látni fogjuk, a sok lehetőség és nagyszerű
alkalom dacára Géházi élete szomorú kudarcnak mondható. Esete arra példa, hogy
mi történik, ha valaki tévútra tér, és képtelen különbséget tenni a lényeges
és a mellékes dolgok között. Létszükséglet, hogy okulni tudjunk a hibáinkból!
SZOLGASÁG |
December 12 |
Vasárnap |
A következő
versek alapján fogalmazzuk meg röviden, mire terjedt ki a szolgák feladata!
1Móz 24:2-4; 39:4-6; Lk 14:17; 17:7-8; ApCsel 2:18
Szolgának lenni
főként azt jelenti, hogy az ember háttérbe helyezi saját igényeit,
kívánságait, kényelmét, és teljes egészében belefolyik valaki másnak az életébe.
A szolga feladata, hogy segítsen valóra váltani gazdája terveit, vágyait és
megoldani feladatait. A szolgák időnként üzeneteket adnak át, elkísérnek valakit,
eljárnak uruk nevében, de végeznek alantasabb munkákat is. Olykor az anyagiak
kezelése, a gazdaság vezetése is rájuk hárulhat, viszont sohasem saját
céljaikat, hanem uruk elképzeléseit kell megvalósítaniuk.
Géházi tehát
Elizeus próféta szolgája volt. Különleges kiváltságnak számított, ha valaki egy
próféta szolgája lehetett. Ez sokkal többet jelentett a megszokott
munkavégzésnél, bizonyos értelemben tanító-tanuló viszonyt feltételezett.
Elizeus egykor Illést szolgálta (1Kir 19:19-21). Csak az lehetett próféta, akit Isten elhívott, de a mesterével
együtt töltött idő segített a leendő prófétának, mert hitét és Istenbe vetett
bizalmát erősítette. Elizeus megtanulta gazdája, Illés mellett, hogyan
szolgálhat másokat – saját kívánságait félretéve. Végül is legjobban ez
készítette fel későbbi feladatára. Géházi elhívásáról nem olvashatunk, arról
azonban igen, hogy milyen alkalmai adódtak.
A szolgaság
szerepköre persze nemcsak az Ószövetség idejére korlátozódott. Jézus elmondta:
az egyházban vezető szerepet betöltők számára előfeltétel, hogy hajlandók
legyenek szolgálni (Mk 9:35).
Hogyan mutatja Jn
13:1-17 szakasza a vezetés és a szolgálat közötti kapcsolatot?
A tanítványok
három évet töltöttek Jézussal. Hallgatták tanításait, segédkeztek
gyógyításaiban, mégsem álltak készen arra, hogy követei legyenek. Elméletileg
hajlandók voltak tanulni, és élvezték Jézus társaságát, csakhogy még nem tudták
saját érdekeiket félretéve, alázattal szolgálni egymást.
Hogyan tehetünk szert olyan alázatra,
önzetlenségre, ami a szolgálathoz szükséges? Hogyan tanulhatunk meg úgy
szolgálni, hogy közben ne számítsunk viszonzásra?
KÖZVETLEN TANULÁSI LEHETŐSÉG |
December 13 |
Hétfő |
A jó tanár
példákat használ, és bőven ad alkalmat arra, hogy diákjai gyakorolják a
tanultakat. Elizeus ilyen tanítómester volt.
Mi volt Géházi
szerepe abban a történetben, amit 2Kir 4:8-17 szakaszában
olvashatunk? Milyen alkalmakat adott neki Elizeus?
A súnemi asszony
története egy másik asszony érdekében tett csoda után következett. 2Kir 4:1-7 verseiben Elizeus segít egy özvegyasszonynak, hogy kifizetvén
adósságát, két fiát ne adják el szolgának. Majd a próféta Súnembe indult.
Szokatlan, ahogy a beszámoló a férjes asszonyról szól, tekintettel arra, hogy a
bibliai időben milyen volt a nők általános helyzete. A férje neve nem ismert,
mindössze annyit tudunk róla, hogy felesége megbeszéli vele a vendégszoba
építését; idős, de a földjein még el tudja látni az aratás felügyeletét. A
történet első részében Elizeus bevonja Géházit az eseményekbe. Őt küldi el az
asszonyért, általa fejezi ki háláját. Megkérdezi véleményét, majd az ő javaslata
szerint jár el. Géházi felnő a feladathoz: megfigyeli a körülményeket, és képes
észrevenni, mire van szüksége valójában az asszonynak. Elizeus lehetőséget ad
szolgájának arra, hogy ő kezdeményezzen egy csodát. Egy éven belül azután meg
is születik a csodagyerek.
Hogyan változott
Géházi hozzáállása 2Kir 4:18-31 szakaszában ahhoz képest,
amit az előző történetben láthattunk?
A csoda folytán
született gyerek ekkorra már nagyfiú lett. Géházi még mindig Elizeus szolgája
volt, de mintha elveszítette volna korábbi figyelmességét. Amikor az asszony
megérkezik és elmegy mellette, majd egyenesen Elizeus lábához borul, Géházi el
akarja küldeni. Csak az asszony „modortalanságát” látja, aki viselkedésével
áthágja a társadalmi illemszabályt (25-27. versek). Úgy tűnik, hogy Elizeussal
ellentétben nem veszi észre a nő mélységes fájdalmát.
Talán annyira belemerülünk saját
dolgainkba, hogy érzéketlenné válunk mások érzései és szükségletei iránt.
Ugyan ki nem került már hasonló helyzetbe, akár egyik, akár másik oldalon?! Hogyan tanulhatunk meg jobban odafigyelni mások
érzéseire, igényeire? Ugyanakkor hogyan tudjuk kedvesen elviselni, ha velünk
bánnak érzéketlenül?
HITKÉRDÉS |
December 14 |
Kedd |
2Kir 5:1-19 szakaszának elolvasása után válaszoljunk az alábbi kérdésekre!
1) Miért reagált
úgy Izráel királya, amikor meghallotta Szíria királyának üzenetét? Érthető
vagy inkább érthetetlen volt, amit tett? Milyen hátsó szándéktól tartott?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
2) Miért
vonakodott Naámán követni Elizeus utasítását? Miért mondhatjuk, hogy Izráel
királyához hasonlóan reagált?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
3) Mivel érvelt
a szíriai fővezér a 12. versben? Miben tévedett?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
4) A csoda után hogyan utalt önmagára Naámán, amikor Elizeussal
beszélt? Mit tudhatunk meg ebből róla?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
5) Elizeus miért
nem volt hajlandó elfogadni semmit a csodáért? Ez miért fontos?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
6) Olvassuk el figyelmesen a 17-19. verseket! Mi történik ebben
a részben? Hogyan érthetjük Naámán kérését és Elizeus válaszát?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
GÉHÁZI VESZTE |
December 15 |
Szerda |
Ma talán nehezen
érthető, hogy egyes bibliai személyek miért tették ezt vagy azt, miután
hatalmas csodák tanúi lehettek. Naámán gyógyulása Géházi szeme láttára történt.
A szolga nemcsak Isten hatalmát láthatta, hanem gazdájának viselkedését is,
aki visszautasította a szíriai fővezér pénzét. Az eset Isten és ember előtti
alázatra késztethette volna Géházit, de nem így lett.
2Kir 5:20-27 szakaszában mivel próbálta igazolni tettét Géházi, legalábbis
először? Mi utal arra, hogy volt benne némi nacionalista előítélet?
A Biblia óva int
a pénz szeretete és a földi javakhoz kapcsolódó veszélyek ellen. E
figyelmeztetések azonban nemcsak a gazdagoknak szólnak! A probléma nem a gazdagság
mértékében rejlik, hanem inkább abban, ahogy a javakhoz viszonyulunk.
Állandóan küzdeni kell a kapzsiság ellen! Folyamatosan meg kell vizsgálni,
hogyan viszonyulunk az anyagiakhoz. Ajánljunk Istennek mindent, amivel
rendelkezünk! Tisztánlátásunkat csak úgy tudjuk megőrizni, ha következetesen
nemcsak anyagi javainkból, hanem időnkből is adunk az Úrnak. A pénz szeretete
elvakít, ezért nem látjuk tisztán valós küldetésünket, életcélunkat, és ha nem
vigyázunk, örök romlásba dönthet.
Furcsa, hogy
Géházi az élő Istenre esküszik, majd elindul kicsalni valamit Naámántól. Talán
azt gondolta, hogy az élő Isten nem látja? Ez az eset arra példa, mennyire
félre tud vezetni bűnös szívünk.
Naámán nagylelkűen
megajándékozza Géházit, de minden bizonnyal felötlött benne néhány kérdés, főleg
azután, hogy két embere visszatért, és beszámolt neki
a szolga fura viselkedéséről. Géházit annyira hatalmába kerítette a kapzsiság,
hogy kész volt árnyékot vetni a hatásra, amit Elizeus tett az új hívőre.
Végül a csodatévő
Isten megmutatta Elizeusnak, miben mesterkedett Géházi. Így futott zátonyra a
kapzsi ember szolgálata, és az élete is.
Általában nem mérjük fel jól, hogy
milyen erővel veheti birtokába az embert a pénz szeretete (1Tim 6:10). Milyen egyéb példákat említhetünk a Bibliából vagy az
életből arra, amikor a pénz döntött valakit romlásba? Hogyan védhetjük meg
magunkat ettől a rendkívül veszélyes kísértéstől?
AZ EMLÉKEKBŐL
ÉLNI |
December 16 |
Csütörtök |
2Kir 8:1-6 verseiben hallunk utoljára Géháziról. Hol volt ekkor
Elizeus egykori szolgája?
Hosszú évek
teltek el azóta, hogy a hatalmas csoda, a súnemita asszony fiának feltámasztása
megtörtént. Géházit valószínűleg nem torzította el egészen a bőrbetegség,
mivel a királyi udvarban találjuk. Elizeus egykori szolgája mesél. Dicsekszik
hajdani gazdájával és a csodákkal, miközben minden bizonnyal saját fontosságát
emeli ki, hiszen kapcsolatban állt a prófétával.
Talán nem is
hallottunk volna erről az esetről az események érdekes időzítése nélkül. Éppen
akkor, amikor Géházi a súnemita asszony fiának feltámasztását meséli,
jelentkezik a nő a királynál. Az isteni gondviselés Géházi kérkedését is az asszony
javára fordítja, aki addigra bizonyára megözvegyült, hiszen egyrészt nem találunk
újabb utalást a férjre, másrészt szokatlan, hogy nem férfi, hanem nő fordul a
királyhoz efféle hivatalos ügyben. Valószínűleg ő intézte háza dolgait, amíg
fia felnőtt. Az asszony ugyanis hét évre elhagyta az országot, amíg a súlyos
aszály tartott.
Emberi szemszögből
nézve előnyösnek tűnik, ha valaki jó kapcsolatokkal rendelkezik
és befolyásos embereket ismer, ám Isten másképp szemléli a dolgokat.
Melyik az a
kapcsolat, ami igazán számít? Miért? Jer 9:23-24
Géházi ezt követően
eltűnik a történelem színpadáról. Szomorú, mert végezhette volna azt is, amit
Isten bíz rá. Tanulhatott volna Elizeustól, ő lehetett volna a következő nagy
próféta vagy talán a próféták iskolájának egyik vezetője, tanítója, ehelyett
azonban csak a régi szép időkről mesélt, amikor még a próféta szolgálatában
állt. Géházi, aki maga is tevékenyen alakíthatta volna a történelmet, már csak
a múltban élt.
Fontos, hogy újra végiggondoljuk
és emlékezetünkben tartsuk Isten múltbeli tetteit. Ám vigyáznunk kell, nehogy
annyira csak a régi dolgok körül forogjanak gondolataink, hogy közben ne
tudjunk helyesen élni a jelenben. Hogyan tarthatunk kellő egyensúlyt? Milyen
szempontból árthat hitéletünknek, ha túlságosan a múltban élünk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 17 |
Péntek |
„Komoly
tanulságokat vonhatunk le annak az embernek az esetéből, akinek Isten nagy és
szent kiváltságokat adott. Géházi eljárása arra szolgált, hogy botránykövet
helyezzen Naámán útjába, akinek lelkébe csodálatos fény világított be és
hajlott az élő Isten szolgálatára. Géházi csalására nem lehetett mentséget felhozni.
Halála napjáig bélpoklos maradt, megátkozva Istentől és kerülve embertársaitól.
’Nem marad
büntetlen a hamis tanú, és nem menekül meg, aki hazugságot beszél’ (Péld 19:5). Az ember gondolhatja, hogy gonosz cselekedeteit el
tudja rejteni az emberek elől, de Istent nem lehet megtéveszteni. ’Nincsen
olyan teremtmény, amely rejtve volna előtte, sőt mindenki mezítelen és fedetlen
az ő szeme előtt’ (Zsid 4:13). Géházi azt
gondolta, hogy becsaphatja Elizeust. Isten azonban megjelentette prófétájának,
amit Géházi Naámánnak mondott, és minden részletét annak, ami a két ember
között lejátszódott” (Ellen G. White: Próféták és királyok. Budapest,
1995, Advent Kiadó. 157–158. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1. Milyen
árulkodó jelek mutatnak arra, ha a pénz, ill. a pénz utáni vágy foglalja el
Isten helyét az ember életében? Hogyan tanulhatjuk meg úgy felhasználni az
anyagiakat, hogy közben ne kerítsen hatalmába a pénz? Milyen szerepet játszik
a tizedfizetés és az adakozás a földi javak hatásával kapcsolatban?
2.
Beszélgessünk
a csütörtöki rész utolsó kérdésére adott válaszunkról a csoportban! Az életben
melyek az igazán fontos kérdések? Miért olyan könnyű megfeledkezni arról, ami
valóban számít?
3. Vajon
miért gondolhatta Géházi, hogy titokban tarthatja csalását? Tudta, hogy Isten
létezik, és fantasztikus csodákat is látott, mégis megpróbálta becsapni
gazdáját. Esetleg korábban már tett valami hasonlót, ami nem derült ki, vagy
talán önmaga előtt igazolta cselekedetét? Nem tudjuk. Azt azonban igen, hogy
nem is olyan nehéz áltatni magunkat. Mit tehetünk, nehogy mi is becsapjuk saját
magunkat?
4.
2Kir
5:17-19 versei alapján milyen következtetést kell levonnunk
abból, amit Naámán Elizeustól kért a Rimmon templomában való meghajlással
kapcsolatban? Mi az, amire nem szabad következtetnünk?
5.
Hogyan
állhatunk az emberek szolgálatára a gyakorlatban?
TÚRMEZEI ERZSÉBET:
FOGYNAK A FÉNYEK
Fogynak a sugarak, a fények…
elfogy az őszi napsugár.
Fogynak a kerti virágok…
elfogy a szín, a virág.
Fogynak a levelek a fákon…
elfogy a sárga levél.
Fogynak a dalok az erdőn…
elfogy és halkul a dal.
Fogynak a percek, az évek…
elfogy és elfut az év.
De nem fogy el Isten kegyelme…
mindennap új kegyelem.
És nem fogy el Krisztus szerelme…
mindennap új szeretet.
Nem fogy el a Szentlélek fénye…
mindennap új ragyogás.
S fogyhat és futhat az év,
fogyhat az erdőn a dal,
fogyhat az őszi napsugár:
mindennap új kegyelemben,
mindennap új szeretetben,
mindennap új ragyogásban
visz az út hazafelé.