11. tanulmány − 2010
December 4 - 10.A sareptai özvegy: hitből fakadó választás
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 1Királyok 17; Jób 38; 42:5-6; Lukács
4:24-28; Zsidók 11:1; Jelenések 1:17
„Meg lévén győződve
arról, hogy aki elkezdte bennetek a jó dolgot, elvégzi a Krisztus Jézusnak
napjáig” (Fil 1:6).
Közelről tapasztalta már, mit jelent a halál. Látta a férjét
meghalni, most pedig tehetetlenül figyelte, ahogy körülötte minden halódott. A
fű kiszáradt, a fákról lehullottak a levelek, a teheneknek szinte a csontja is
kilátszott, a kecskék szánalmasan mekegtek. Nap mint
nap a felhőtlen égboltot kémlelte, még a reménytelenségben is azt remélve,
hátha jön egy felhő és elered az eső. A lisztet és az olajat nagyon beosztotta,
hogy kitartson az aszályos idő végéig. A kis kerek, lapos kenyeret, amit
naponta sütött, nem egyenlően osztotta el. A fiának adta a nagyobb részt, hogy
elegendő táplálékhoz jusson. Szinte fájt látnia, milyen sovány lett a gyerek,
elhagyta minden ereje. Önfeláldozása azonban feleslegesnek tűnt, mert már félő
volt, hogy mindketten hamarosan éhen halnak. Csak egyetlen étkezésre való adag
maradt. Az özvegyasszony fia kezét szorongatva elindul a poros Sareptából,
hogy tűzifának valót keressen, amivel elkészítheti az utolsó pogácsát. Itt lép
be a bibliai történetbe ez az asszony, akinek a nevét sem tudjuk. Esete mégis
olyan tanulságokkal szolgál, amelyeket évezredekkel később mi is alkalmazhatunk.
Ezen a héten azt kísérhetjük figyelemmel, hogyan zajlik az Isten és Sátán
közötti nagy küzdelem kicsiben a névtelen özvegyasszony életében, aki Istent
választja, és akit az Úr lépésről lépésre vezet a hit
útján.
SAREPTÁBA MENNI |
December 5 |
Vasárnap |
A történet
elején Isten azt parancsolja a nagy prófétának, Illésnek, hogy menjen
Sareptába. Meg kell azonban említenünk azt is, hogy miért mondta ezt az Úr.
Izráel országa bálványimádásba süllyedt. A Baál-kultusz lett a hivatalos állami
vallás. Isten látványosan „kihívást” intézett a viharok istene ellen, amikor
prófétája, Illés által kijelentette, hogy nem hull majd sem harmat, sem eső
(1Kir 17:1).
Vajon miért
mondja Isten a viharok istenét imádó népnek, hogy nem lesz eső? Mit árul el ez
Isten hatalmáról, szemben minden egyéb hatalommal? Lásd még Zsolt 86:8; Jer 10:6; Zsid 1:1-3; Jób 38!
Illés a Kérith
patakja mellett rejtőzködött (1Kir 17:3), miközben
Izráel földje a pusztító aszálytól egyre jobban kiszáradt. Idővel a patak vize
is elapadt. Ekkor Isten arra utasította a prófétát, hogy menjen Sareptába.
Isten
megparancsolta Illésnek, hogy menjen el Izráelből egy idegen országba. Sarepta
a Földközi-tenger partján, Tírusz és Sidón között helyezkedett el, Fönícia
területén, ahonnan a gonosz Jézabel származott. A föníciaiak egyik nemzeti
istene volt Baál, és Akháb király felesége, Jézabel királyné Izráelben is
meghonosította a Baál-kultuszt. Az ókori világban úgy hitték, hogy az istenségek
általában egy bizonyos városhoz vagy területhez kötődtek. Gondolhatták volna,
hogy az Izráel határain kívül eső, idegen országbeli város, Sarepta túl van
Isten hatókörén, és a pogány nép tagjai is távol vannak Istentől. Azonban soha
senki nincs olyan messze az Úrtól, hogy ne tudna elérni hozzá. A Baálkultusz
területének központjában is képes megmutatni magát és erejét.
Érdemes
megfigyelni: Isten felhasználja a próféta szükséghelyzetét, hogy elérje a
távoli Sareptában élő asszonyt. Jézus követőiként nem kell a tökéletesség álarcát
mutatnunk, nem kell lepleznünk a problémáinkat, vagy úgy tennünk, mintha
semmire nem lenne szükségünk, mert, ahogy ezt mindannyian tudjuk, ez egyszerűen
nem igaz. Keresztényként mi is szenvedünk, fájdalmat érzünk; időnként nekünk is
szükségünk van mások vigasztalására és segítségére, köztük olyanokéra, akik
talán nem is a mi hitünket vallják, esetleg egyáltalán nem hisznek.
Mi a baj azzal a felfogással, miszerint,
ha segítséget kérünk valakitől, nincs elég hitünk? Szükséghelyzetünkben hogyan
tudjuk bemutatni Isten jóságát és jellemét?
SZOKATLAN ESZKÖZ (1KIRÁLYOK 17:7-12) |
December 6 |
Hétfő |
Az özvegyasszony
tűzifát szedeget, hogy elkészíthesse az utolsó adag ételt a fiának és magának.
Illésről azonnal meglátja, hogy Istenben hisz; bár a szövegből nem derül ki,
miből jött rá, hogy Illés az Urat szolgálja.
Olvassuk el
figyelmesen a 12. verset! Az asszony elfogadja Isten létezését. Ez akkor mit
jelentett számára? Mire utal ez a kifejezés: „hogy megegyük
és azután meghaljunk”?
Milyen
hasonlóságokat találunk 1Kir 17:3-4 és 8-9 versei
között?
Isten azért
irányítja és vezeti a prófétát, hogy megmentse az életét. Először azt mondja
neki, hogy rejtőzzön el a Kérith patakja mellett, majd a hollóknak megparancsolja,
hogy etessék. Ezután Isten újabb parancsot ad, Sareptába küldi Illést, ahol
„megparancsolta” egy özvegyasszonynak, hogy táplálja a prófétát.
Szokatlan eszköznek
tűnhet az asszony, hiszen nem izraelita, ráadásul özvegy, társadalmi helyzete
nem stabil és befolyással, hatalommal sem bír, mi több, ő maga is az éhhalál
szélén áll. Óriási tanulságot vonhatunk le, ha megfigyeljük Isten stratégiáját!
Az Úr sokszor nem különleges erőnk miatt, hanem éppen gyengeségünk dacára választ
ki egy feladatra (2Kor 12:9).
Az előző részben
megállapítottuk, hogy Istent nem kötik földrajzi határok, ma pedig azt látjuk,
hogy az emberi korlátok sem szabnak határt neki. Ebben a történetben Isten
adja a parancsokat. A bibliai beszámolóból világosan kitűnik, hogy Ő uralja a
helyzetet. Ez a pont szintén rendkívül fontos azzal a szélesebb körű
szolgálattal összefüggésében, amit Illés az Úr Baál elleni harcában végzett.
Végeredményben senki és semmi nem állhat Isten akaratának útjába, sőt, amint a
történet későbbi részében láthatjuk, szándékát a halál sem húzhatja keresztül.
Még ha fájdalmas, az életünkre nézve ártalmas helyzetek és dolgok szakadnak is
ránk, Istennek minden szándéka jó (Jer 29:11),
csakhogy mi ezt akkor és ott nem mindig látjuk így. Meg kell tanulnunk
bármilyen helyzetben bízni az Úrban, akár jó, akár rossz legyen az, mert előbb-utóbb
elkerülhetetlenül részünk lesz mindkettőben.
Hogyan tudott eddig – gyengeségeink ellenére
is – felhasználni az Úr? Mennyivel tehettünk volna többet, ha hatalma által
legyőzzük ezeket?
TELJES ÁTADÁS (1KIRÁLYOK 17:13-16) |
December 7 |
Kedd |
Mit mondott elsőként
Illés az asszonynak 1Kir 17:13-16 verseiben? Miért? Mi
volt az a nagy lépés, amit Illés hittel megtett, amikor erre kérte az asszonyt?
A Biblia
világában az özvegyasszonyok még a legjobb esetben is a társadalom peremére
szorultak, különösen, ha nem voltak felnőtt gyermekeik, akik gondoskodhattak
volna róluk. Kiszolgáltatott helyzetükben kevés törvényes lehetőséggel
rendelkeztek. A súlyos aszály idején még rosszabbul ment a soruk. Mivel minden
család a túlélésért küzdött, nem futotta arra, hogy támogassák a szegény
özvegyeket. A próféta pedig most éppen egy ilyen asszonytól kér enni, aki társadalmi,
anyagi helyzetét tekintve nem tűnhetett a legígéretesebb jelöltnek, hiszen
mindössze egy maréknyi liszt és néhány csepp olaj választotta el az éhhaláltól.
Illés szavai
szerint kinek kellett először enni adnia? Mit
gondolhatott az asszony, amikor ezt meghallotta? Mekkora hit kellett a kérés
teljesítéséhez?
Sok országban az
az illendő, hogy az ember előbb másokat kínáljon meg, és csak utána szolgálja
ki magát. Mintha a bántást még sértéssel is tetézné a próféta, amikor éppen
attól kér, akinek nem áll módjában adni, ráadásul ő akarja kapni az első adagot.
A történetben azonban mindvégig gondolnunk kell arra, hogy a próféta valójában
Isten képviselőjeként áll az asszony előtt. Amikor az utolsó darab kenyerét elkéri,
arra biztatja, hogy hittel lépjen előre, és mindenét adja oda neki.
Még milyen
példákat találunk a Bibliában arra, amikor az Úr teljes átadást kér? Lásd pl.
1Mózes 22. fejezetét!
Amikor mindent átadunk Istennek, ami a miénk, végül csak
nyertesek lehetünk. Az asszonynak csak egyetlen sütésre való lisztje és olaja
maradt. Amikor vállalta, hogy odaadja a prófétának, a pogány asszony őszinte
hittel cselekedett, abban bízott, amit nem látott és nem is érthetett. Bizonyos
értelemben nem éppen ezt jelenti a hit (lásd Zsid 11:1)
– bízni Istenben, akit nem látunk, és az ígéreteiben, amelyeket nem egészen
értünk? Az is különös, hogy nem izraelita, hanem egy pogány földön élő, lealacsonyító
szertartásokat végző asszonyról van itt szó. Isten mégis szólt hozzá valamilyen
formában (9. vers), ő pedig hittel válaszolt, megtette, amit az Úr parancsolt
neki, még ha ez világi szemszögből kifejezetten balgaságnak is tűnt.
ESZEMBE JUSSANAK BŰNEIM (1KIRÁLYOK 17:17-18) |
December 8 |
Szerda |
Az özvegyasszony
odaadta utolsó darab kenyerét, majd csoda történt. Fiával együtt megmenekült az
éhhaláltól, és attól kezdve folyamatosan volt mit enniük. Szinte el sem tudjuk
képzelni ámulatát az elképesztő csoda láttán – nemcsak egyszer, hanem nap mint nap.
Természetes módon
hogyan reagál az ember, amikor szembesül Istennel? Lásd Jób 42:5-6; Ézs 6:5; Dán 10:8; Lk 5:8; Jel 1:17! Vajon ez miért
olyan általános?
Illés próféta
által az özvegy Istennel került kapcsolatba. A szent Istenhez közeledve bűneink
még nyilvánvalóbbá válnak. Amikor pedig valami rettenetes dolog történik, előfordulhat,
hogy úgy érezzük: az Úr büntetése sújt. 1Kir 17:18
versében az özvegy vádolja a prófétát, amiért odament hozzá, mintha ezzel ő
hívta volna fel Isten figyelmét rá.
Figyeljük meg az
asszony érvelését (18. vers)! Vajon miért gondolkodhatott így?
Talán látta
Illés hűséges és szent életét, és bűntudatot érezhetett jelenlétében, magát
hozzá hasonlítva. Vagy naponta tapasztalva a csodát, Isten jelenlétét és szentségét
olyan közelinek érezte, mint soha azelőtt, és ezért láthatta még élesebben bűnösségét.
Ezért hihette, hogy saját bűne volt a tragédia oka. Ez is általános. Gyakran
magunkat, a bűneinket tartjuk a minket és szeretetteinket sújtó tragédiák
okának. Mit tettem, ami miatt a gyerekem megbetegedett? Milyen bűn miatt
szakadt rám ez a baj? Igaz, hogy sokszor közvetlenül bűnös döntéseink okoznak
fájdalmat és szenvedést, ugyanakkor azonban bekövetkeznek olyan tragédiák is,
amelyeknek nincs megmagyarázható oka, és bizonyosan nem saját hibáink váltották
ki. Gondoljunk Jóbra! Isten is azt mondta róla, hogy igaz ember, mégis mennyi
baj szakadt rá. Körültekintően kell eljárnunk, amikor az életünkben bekövetkező
tragédiák okát kutatjuk. De még ennél is fontosabb, hogy hogyan fogadjuk ezeket a tragédiákat; nem segít, ha megrekedünk a
feltételezett oknál.
Mindannyiunkat érhet váratlan és
megmagyarázhatatlan szerencsétlenség, mivel bűnös világban, bűnös emberként
élünk. Hogyan tanulhatunk meg bízni Istenben és megmaradni szeretetében még a
fájdalmak között is?
HITPRÓBA |
December 9 |
Csütörtök |
Milyen próbát
kellett ekkor úgy az özvegyasszony, mint Illés hitének kiállnia? 1Kir 17:17-24
Figyeljük meg,
mekkora fájdalmat okozott a fiú halála Illésnek is! A szöveg alapján nem
valószínű, hogy tudta volna, az Úr biztosan feltámasztja a gyereket. Imájában
mintha ő is úgy beszélne, mint az anya, Istent vádolva a halálesetért. Ez
mutatja, hogy még a próféták sem értik mindig a történteket (Mt 11:1-3).
Gyakorlatilag
huzamosabb ideig a csodából élt a próféta és az özvegy is, mivel sem a liszt,
sem az olaj nem fogyott el. Ennek meg kellett volna őriznie hitük erejét.
Csakhogy még egy ilyen látványos, nap mint nap megismétlődő
csoda mellett is kemény hitpróbán mentek át. Milyen gyakran előfordul velünk
is, hogy nagyszerű tapasztalatot szerzünk Istennel, ami kifejezetten erősen hat
ránk, ám a későbbiekben, kedvezőtlen események hatására mégis kérdőre vonjuk
az Urat. Éppen ezért van az, hogy a csodáknak ugyan lehet szerepe a hit erősödésében,
hitünket mégsem alapozhatjuk rájuk.
Hogyan utal Illés
az Úrra? Ez mit árul el Istennel való kapcsolatáról?
Illés igen
közeli kapcsolatban állt az Úrral, úgy szólította: „Én Uram, Istenem”. Ha
az ember szoros kapcsolatban van Istennel, ez még nem jelenti azt, hogy minden
kérdésre tudja a választ. Illés nem értette, miért engedte Isten, hogy a fiú
meghaljon. Akkor érezhetjük igazán Isten hatalmát az életünkben, ha bensőséges
kapcsolatban állunk vele. A csoda nem egy bizonyos mágikus formula folytán
ment végbe, nem is azért, mert a próféta igyekezett megakadályozni, hogy a
gyermek teste kihűljön. Világosan kiderül, hogy Isten támasztotta fel a fiút.
Illés is egészen felvillanyozódik a történtek láttán. „Nézd! A fiad él!” –
kiálthatta az asszonynak. Az eset erősítette az asszony hitét, de minden bizonnyal
Illésen is sokat segített. Az özvegyasszony szavakba is önti hitét. Most már
tudja, hogy Izráel Istene képes fenntartani az életet, és életet is tud adni.
Olvassuk el Lk 4:24-26
verseit, ahol Jézus is megemlíti ezt a történetet! Szavai révén hogyan
érthetjük meg még jobban ezt az esetet? Milyen tanulságokat vonhatunk le belőle
mi magunk, akik a kiváltságosok közé tartozunk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 10 |
Péntek |
„’És monda
nékik: Bizonyára azt a példabeszédet mondjátok nékem: Orvos, gyógyítsd meg
magadat! Amiket hallottunk, hogy Kapernaumban történtek, itt a te hazádban is
cselekedd meg azokat. Monda pedig: Bizony mondom néktek: Egy próféta sem kedves
az ő hazájában. És igazán mondom néktek, hogy Illés idejében sok özvegyasszony
volt Izráelben, mikor az ég három esztendeig és hat hónapig be volt zárva, úgy
hogy az egész tartományban nagy éhség volt; mégis azok közül senkihez nem
küldetett Illés, hanem csak Sidonnak Sareptájába az özvegyasszonyhoz. És az
Elizeus próféta idejében sok bélpoklos volt Izráelben; de azok közül egy sem
tisztult meg, csak a Szíriából való Naámán’ (Lk 4:23-27).
A próféták életéből vett események elmondásával Jézus válaszolt hallgatóinak kérdéseire.
Isten különleges munkára kiválasztott szolgáinak nem volt szabad keményszívű,
hitetlen emberként dolgozniuk. Akiknek viszont érző szívük és bízó hitük volt,
azokat Isten különlegesen felruházta erejének bizonyságaival a próféták által.
Illés idejében Izráel elszakadt Istentől. Ragaszkodtak bűneikhez, elutasították
az Úr küldöttei által szóló Szentlélek figyelmeztetéseit. Így elvágták magukat
attól a csatornától, melyen át Isten áldásban
részesíthette volna őket. Az Úr elhaladt Izráel otthonai mellett, s szolgájának
pogány földön talált menedéket, egy olyan asszonynál, aki nem tartozott a
választott néphez. Mégis ezt az asszonyt tisztelte meg, mert követte a kapott
világosságot, és szíve nyitva állt a még nagyobb világosság számára is, melyet
az Úr prófétája által küldött” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó. 190. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Milyen
kapcsolat van a bűn és a szenvedés között? A sareptai özvegy azt hitte, hogy
fia az ő bűne miatt halt meg. Az Újszövetségben a tanítványok azt gondolták,
hogy a vakságot az ember saját vétkei vagy szüleinek a bűnei okozzák. Másképp
kellene bánnunk azokkal, akik saját bűneik következtében szenvednek? Vagy egyáltalán
nem kellene ilyen kérdésben ítélkeznünk?
2.
Egy
genetikai rendellenességgel született gyermek édesanyja úgy érzi, hogy Isten
büntetése érte utol fiatalkori lázongása miatt. Mit tanácsolnánk neki, mivel
vigasztalnánk?
3.
Tapasztaltunk
már olyan csodát, amit csak Isten vihetett végbe? Hogyan reagált erre az,
akivel megtörtént? Idővel hogyan változott a véleménye? Előfogták kételyek,
küzdött a hitetlenséggel azután is, hogy olyan nagy
csodát élt át? Mit jelent hit által élni? Mit tanulhatunk erről az ilyen
tapasztalatokból?
GONDOLATOK
A HITRŐL
„A
hit virágzik, ha Istenre összpontosítunk magunk helyett. A hit a legkevésbé
tudatos erény. Természeténél fogva alig van tudatában önnön létezésének. Akár a
szem, amely mindent lát, saját magát viszont nem, a hit is Tárgyával van
elfoglalva, melyen nyugszik, és önmagára nem figyel. Amikor Istenre tekintünk,
nem látjuk önmagunkat – szerencsére. Aki többször kudarcot vallott, meg fog
könnyebbülni, ha nem saját lelkével kell foglalkoznia
és a Tökéletesre emelheti tekintetét. Amíg Krisztusra tekint, minden
megtörténik vele, amire régóta vágyott. Isten munkálkodik majd benne. A hit
önmagában nem érdem, az érdem azé, Akire irányul. A hit által másként látunk,
nem önmagunkra figyelünk, hanem Istenre.”
A. W. Tozer
„A
hitet a szeretet táplálja, akár a lámpás lángját az olaj.”
Luther Márton
„A hit nemcsak azt
jelenti, hogy hiszünk Istenben. Azt is jelenti, hogy elhisszük: azt teszi, amit
mond – Isten betartja minden ígéretét, amit a Szent Bibliában tett. Ha hűségesek
vagyunk, mint Isten, betartjuk ígéreteinket. És ha hiszünk egy másik emberben,
elhisszük, hogy ő is betartja nekünk tett ígéretét.”
Ismeretlen szerző
„A hit szilárd és
biztos tudása annak, hogy Isten jóakarattal viseltetik irántunk.”
Kálvin Jáno