10. tanulmány − 2010
November 27 - December 3.Az Isten embere: kötelező engedelmesség
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 2Mózes 32; 1Királyok 13; Dániel 5:13-17;
Lukács 16:31; János 15:24; 2Timóteus 4:3
„Tudván először
azt, hogy az írásban egy prófétai szó sem támad saját magyarázatból. Mert
sohasem ember akaratából származott a prófétai szó; hanem a Szentlélektől
indíttatva szólottak az Istennek szent emberei” (2Pt 1:20-21).
Ezen a héten az
Ószövetség egyik legfurcsább történetét vesszük szemügyre. Olvasni fogunk egy
hitehagyó királyról, egy ételektől tartózkodó prófétáról, egy tojáshéjként
eltörő oltárról, végül pedig, ami elég zavaró, egy hazug idős prófétáról és egy
válogatós, de vérengző oroszlánról.
A történet a
megosztott birodalom első éveiben, politikai és vallási feszültségek közepette
zajlik. Jeroboám vezetése alatt (és az Úr határozott áldásával, 1Kir 11:29-39), Izráel tíz törzse elszakadt Salamon fiától,
Roboámtól, Dávid birodalmának örökösétől. Háborús szelek fújnak. A bizonytalanság
és változás idején Isten üzenettel küldi prófétáját Jeroboám királyhoz az
izráeli bálványimádás miatt, ami végül az ország bukásához vezetett.
A névtelen próféta történetében a felszín alatt az engedelmesség
kérdése húzódik meg, különös tekintettel arra, hogy ez Isten szemében mennyire
fontos. Még ha bizonyos kérdésekre nem is kapunk választ, ez a történet bemutatja:
szükségszerűen hamis az az evangélium, ami elhallgatja, hogy engedelmességnek
kell fakadnia belőle.
VALLÁS ÉS POLITIKA |
November 28 |
Vasárnap |
Salamon halála
után fia, Roboám rossz döntése vezetett a birodalom kettészakadásához.
Jeroboám király uralkodott az északi királyság, Izráel felett, Roboám pedig
délen, Júda felett (lásd 1Királyok 12. fejezet). Az elszakadás után nem sokkal
Jeroboám igen veszélyes útra vitte az északi országrészt. Nem volt kifejezett
szándéka Izráelt eltéríteni Isten tiszteletétől és bálványimádásba vinni,
inkább az vezette, hogy politikailag ezt látta kedvezőbbnek.
Két istentiszteleti központot alakított ki, az egyiket Béthelben, a másikat
Dánban. Azt állította: így akarja egyszerűbbé tenni az izraeliták helyzetét,
hogy ne kelljen egészen Jeruzsálemig utazniuk az istentiszteletre. Az aranyborjúk
pedig csupán szemléltetik Isten jelenlétét (nem tekinthetők Isten ábrázolásának),
és az átlagos izraeliták számára még hitelesebbé teszik az istentisztelet
élményét – érvelhetett a király. Politikai lépésnek szánta, végeredményben
azonban a Tízparancsolat (2Móz 20:4-5) megszegéséhez
vezetett.
Milyen
hasonlóságokat említhetünk a Mózes második könyve 32. fejezetében olvasható
aranyborjú-epizód és Jeroboám esete között? Lásd 1Kir 12:25-33!
Szükséges, hogy
készen álljunk az újításra, és a kulturális környezetünkhöz illő
istentiszteleti formát gyakoroljuk, ám rendkívüli óvatossággal kell eljárnunk.
Az Isten parancsától való legkisebb eltérés is messze ható következményekhez
vezet. Izráel esetében az aranyborjú égbekiáltó bűn útjára terelte a népet,
csakhogy még ott sem álltak meg. Jeroboám további változtatásokat akart.
Megpróbálta a határain belül élő lévitákat rávenni, hogy új szentélyeiben
végezzenek papi szolgálatot. Ők azonban felmérték ennek veszélyeit, és nem
voltak hajlandók áthágni Isten parancsait. Ezért Jeroboám úgy döntött, hogy
közemberekből nevez ki papokat (1Kir 12:31-32), amivel
viszont a szent tisztet tette közönségessé. Jeroboám vallási-politikai
változtatásai intő jelként szolgálhattak volna az őskeresztény egyház számára,
mégis hasonló hibába estek. A politikai, társadalmi nyomás hatására módosították
az Istentől eredő parancsolatokat. Ekkor tették új „szent” nappá a szombat
helyett a vasárnapot, azért, hogy az egyház így elkülönüljön a zsidóságtól. A
szentek tiszteletét azért vezették be, hogy a pogányok közül megtértek számára
még látványosabb legyen az istentisztelet. A változásokat előidéző nyomás nem
korlátozódott Jeroboám vagy az őskeresztények idejére. Egyházunk ma is számos
hasonló kihívással néz szembe.
Milyen kulturális nyomás nehezedik gyülekezetünkre?
Mennyire tudjuk felismerni a kulturális hatásokat? Könnyen engedünk „kisebb”
dolgokban?
ISTEN LÉPÉSE |
November 29 |
Hétfő |
Jeroboám
politikai döntései idején Isten közbelép és hallatja hangját. Egy Júda területéről
érkező próféta által szólal meg. Ez a névtelen hírnök éppen akkor érkezik,
amikor Jeroboám a szentélyavatás szertartásakor az oltár előtt áll. Minden bizonnyal
ott lehetett mindenki, aki valamit is számított Izráelben. Isten a
legalkalmasabb időt választotta tettére. Az eredmény drámai.
Mi történt 1Kir
13:1-6 versei szerint? Milyen közvetlen tanulságokat
vonhatunk le ebből az elbeszélésből?
A névtelen
prófétát a beszámoló így említi: „Isten embere”. Általában így nevezték
azokat, akiket arról ismertek, hogy Isten üzeneteit közvetítették, pl. Mózest
(5Móz 33:1) és Illést (1Kir 17:18). E történet főszereplőjét
tehát ez a cím is az Ószövetség legkiemelkedőbb prófétái
mellé sorolja, így az olvasó joggal vár tőle sokat. Isten embere Jeroboám
oltára ellen emeli fel a szavát és prófétál. Megemlít egy konkrét nevet is,
Jósiásét (1Kir 13:2). Ez azért érdekes, mert Jósiás
csaknem három évszázaddal később született. A perzsa Círusz király esetére
emlékeztet, akinek nevét mintegy 200 évvel a születése előtt megjövendölte Ézsaiás
próféta (lásd Ézs 44:28; 45:1). Melyek a fő pontjai az
Isten embere által közvetített üzenetnek? Először is, törvénybe ütközik az
oltár felállítása. A próféta előre jelzi, hogy Dávid egyik utóda, Jósiás, le
fogja rontani. Jeroboám éppen ettől félt a legjobban. A szentélyeket ugyanis
kifejezetten azért alapította, nehogy elvegye tőle az országát valaki, aki
Dávid trónján ül. Az üzenet második felében Isten hatalma közvetlenül
megnyilvánul, mintegy garantálva a prófécia jövőbeli teljesedését. A jelenlévők
szeme láttára kettéhasad az oltár. Ennek talán az volt a célja, hogy a
szemtanúknak eszébe juttassa a Tízparancsolat kőtábláit, amelyeket Mózes az
első aranyborjú imádása idején tört össze. Úgy tűnik, Jeroboám nem okult a
történelemből. Nem is egy, hanem két aranyborjút állíttatott fel; most pedig bűnbánat
helyett az Isten emberére mutat. Ha az uralkodó a bibliai időkben kézzel,
királyi pálcával vagy jogarral rámutatott valakire, az az ítélet jelének
számított. Jeroboám el akarta fogatni a prófétát. Ennyit az Isten akarata előtti
meghajlásáról…
Hogyan nyilatkozik meg Isten kegyelme a
történetben még egy olyan makacs ember iránt is, mint Jeroboám? Milyen gyakran
kapjuk magunkat azon, hogy mi is így viszonyulunk Isten egyértelmű
vezetéséhez? Milyen következményeket kellett elviselnünk emiatt?
AZ AJÁNDÉKOZÓ |
November 30 |
Kedd |
Látványos csoda
történt. Jeroboám karja, ami „megszárada… és nem tudta azt magához
visszavonni” (1Kir 13:4), azonnal meggyógyult. Egy
ilyen meggyőző bizonyíték után legalább azt várnánk a királytól, Jeroboámtól,
hogy nyilvános bűnvallomást tesz. A csodák azonban nem képesek megmásítani az
akaratunkat.
Mit mondott Jézus a csodák és a hit kapcsolatáról? Lk 16:31; Jn 10:25-28; 15:24 Vajon miért igaz ez ránk nézve is?
Ahelyett, hogy
Jeroboám véget vetett volna az általa elrendelt istentiszteletnek, és teljes
szívvel reformációt kezdett volna, egyszerűen taktikát váltott (lásd 1Kir 13:7-10). Meghívta magához a prófétát, és jutalmat ígért neki.
Ez szintén politikai lépés volt, amivel közömbösíteni kívánta a csoda szemtanúi
előtt elhangzott üzenetet. Jeroboám király gyakorlatilag felkínálta a prófétának,
hogy alkalmazásba veszi. Ugyanis csak az jogosult
jutalmat adni, aki a helyzetet irányítja, vagy aki megbízást ad a szolgálatra.
Isten embere azonban sosem lehet megvásárolható! Istennek tartozik hűséggel,
tehát nem engedheti, hogy az Úrtól jövő üzenetét módosítsa bárki, aki
történetesen szponzorálja.
Olvassuk el 2Kir
5:14-16 és Dán 5:13-17 verseit! Mit válaszoltak a
próféták, amikor ajándékot ígértek nekik?
Aki ajándékot
ad, hatalmat nyer, aki pedig elfogadja, „tartozik” az ajándékozónak. Isten
embere nem fogadja el a király ajándékát, és kijelenti, hogy sem enni, sem inni
nem hajlandó Izráel területén. Visszautasítja Jeroboám vendéglátását, jelezve,
hogy elfogadhatatlannak tartja az igaz istentisztelet és a bálványimádás keverését.
Isten emberei nem engedhetik meg, hogy bárki megvásárolja őket! Más úton kell
járniuk. A prófétának nem is kellett volna olyan nagy utat megtennie, hiszen a
bétheli szentélyt mintegy 2 km-re építették Júda határától, és a legközelebbi
júdabeli város Miczpa, Bétheltől 10 km-re feküdt. Az étel és ital visszautasításának
látványos példájával azt kellett bemutatnia, hogy Istent mennyire felháborította
a bálványimádó rendszer. Ezért is volt fontos más úton hazatérnie.
Társadalmunk hogyan viszonyul a
szívességekhez, ajándékokhoz? Adósaivá váltunk már valakinek az elfogadott
ajándékok miatt? Jól teszi, ha isteni bölcsességet kér, aki lekötelezettjévé
vált valakinek, hogy ki tudjon szabadulni a veszélyes kötelékek hálójából!
KÍSÉRTŐ HAZUGSÁGOK |
December 1 |
Szerda |
A drámai erejű
isteni fellépés bőséggel adott beszédtémát az embereknek. Volt néhány fiatal,
aki hazatérve beszámolt apjának az Isten emberéről. Az apa nevét nem
olvashatjuk, csak annyit tudunk meg róla, hogy idős és történetesen ő is próféta.
Az agg próféta elhatározza, hogy az Isten embere után ered, akit meg is talál
egy fa alatt.
Hasonlítsuk össze
1Kir 13:11-19 szakaszát 1Móz 3:1-5 verseivel, ahol az
első kísértésről és hazugságról olvashatunk! Milyen hasonlóságokat találunk?
Mit tanulhatunk ezekből az esetekből?
Az Isten embere
valamennyire tudatában lehetett annak, hogy sietnie kell. Az Úr meghagyta neki:
adja át az üzenetet a királynak, majd pedig anélkül, hogy evésre, ivásra időt
szakítana, azonnal térjen vissza. Ő mégis ott ücsörög Izráelben egy fa alatt.
Könnyűszerrel megtehette volna azt a 2 km-es utat, és Júda területén addig
üldögélhetett volna, ameddig csak kedve tartja, ő azonban megfeledkezett arról,
hogy sietnie kell, és ezzel kísértésnek tette ki magát. Az idős próféta becsapta
az Isten emberét. Nem tudni, mi késztette a csalásra, de a Biblia világosan
kijelenti, hogy „hazuda néki” (1Kir 13:18).
Sátánnak, a hazugság atyjának (Jn 8:44) eszköze lett
az idős ember. A történet talán még inkább zavaró része, hogy az Isten embere
olyan könnyen lépre ment. Isten mindeddig látványosan vezette, végrehajtotta
az Úr akaratát, a megtévesztés hatására azonban mégis megtette azt, amit Isten
megtiltott neki.
Valóban nehéz
megérteni, nem igaz? Szinte szeretnénk felmenteni az Istennel szembeni
engedetlenség vádja alól, mivel megtévesztették. Isten előtt azonban nem
mentség, ha valaki elhisz egy hazugságot, amikor a hazugság éles ellentéte a tőle
jövő parancsnak. A kísértés mindig arra irányul, hogy az ember megszegje Isten kinyilatkoztatott akaratát. A kísértések formái viszont
változatosabbak, mint maguk a kísértések. Zsid 4:15
verséből tudjuk, hogy Jézus is megkísértetett, hozzánk hasonlóan. Alapvetően
ugyanazokkal a kísértésekkel találta szembe magát és győzött felettük, mint
amelyekkel mi találkozunk (csak modern köntösben). Jézus bölcsességet ígér, és
megadja „a kimenekedést is” (1Kor 10:13), hogy
Sátán ne tudjon hazugságaival tőrbe csalni.
Általában milyen könnyen engedjük, hogy
a kísértések szembefordítsanak Isten kinyilatkoztatott
akaratával? Mit tehetünk, milyen döntéseket hozhatunk, nehogy a kísértő könnyű
prédáivá váljunk?
KETTŐS KÍSÉRTÉS |
December 2 |
Csütörtök |
Isten embere kettős
kísértéssel találta szembe magát. Az első, amit könnyen legyőzött, a
királytól jött, a másodikat, aminek áldozatul esett, az idős próféta mondta.
Milyen fontos tanulságot vonhatunk le ebből? Lásd 2Tim 4:3;
2Pt 2:1; Júd 4-16!
Hitünkre nézve
elsősorban nem a kívülről jövő politikai üldözés jelent veszélyt, hanem a
soraink között fellépő hamis próféták és tanítók, akik azt állítják, hogy Isten
nevében szólnak.
Fontos tisztában
lennünk Isten világos üzenetével. Más szóval, elengedhetetlen, hogy saját
magunk tanulmányozzuk Isten Igéjét, a Bibliát! Az igaz próféta vagy tanító nem
fog ellentmondani az ihletett kinyilatkoztatásnak. Isten sohasem mond ellent
önmagának, ezért a tőle jövő újabb próféciák és tanítások csak kiegészítik a
már ismert igazságot, nem vesznek el abból; engedelmességre késztetnek, nem
engedetlenségre. Végezetül pedig a prófétákat és tanítókat annak alapján
ítélhetjük meg, hogy tanításuk milyen eredménnyel járt úgy a saját, mint a
hallgatóságuk életében.
Mi történt 1Kir
13:20-34 szakaszában? Mi a tanulság ebből?
Először is,
nehéz megérteni, miért hazudott az idős próféta az Isten emberének. A csaló
Sátán szerepében tűnik fel, majd pedig, még mielőtt a fejezet végére érnénk,
éppen ő közli, hogy „Ezt mondja az Úr” (21. vers). Sok itt a
nehezen érthető kérdés, valaminek azonban nem kellett volna annak lennie:
Isten embere nem hagyhatta volna figyelmen kívül az Úr világos parancsát
ennyire kirívó módon!
A próféta halála
azonban nem maradt teljesen hatástalan. A király ugyan a csoda után is
megmaradt bűnében (lásd 1Kir 13:33-34), az idős
próféta viszont elhitte, hogy az Úr kijelentése be fog teljesedni. Meghagyta
fiainak, hogy halála után csontjait helyezzék az Isten emberének csontjai
mellé. A próféciát 300 évvel később szó szerint beteljesíti Jósiás (2Kir 23:15-16), aki elégette az oltáron a csontokat, de az Isten
embere és a mellé temetett idős próféta csontjait érintetlenül hagyta (2Kir
23:17-18).
Mi a következő vers nagy tanulsága? „Az Isten embere az, aki engedetlen volt az Úr szájának” (1Kir 13:26).
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
December 3 |
Péntek |
„A Megváltó győzött, hogy megmutassa az embernek, hogyan győzhet.
Krisztus Isten Igéjével válaszolt Sátán minden kísértésére. Mivel bízott Isten
ígéreteiben, erőt kapott az Isten parancsolatai iránti engedelmességhez, és a
kísértő nem juthatott előnyhöz. Ez volt minden kísértésre Jézus válasza: ’Meg
van írva’. Isten nekünk is adta Igéjét, hogy ellenálljunk vele a bűnnek. ’Igen
nagy és becses ígéreteket’ kaptunk, hogy általuk ’isteni természet részeseivé’
legyünk, ’kikerülvén a romlottságot, amely a kívánságban van e világon’ (2Pt
1:4).
Mondd a
megkísértett embernek, hogy ne a körülményeket és saját gyengeségeit nézze,
sem pedig a kísértés hatalmát, hanem Isten Igéjének erejét! Ez az erő a mienk: ’Szívembe
rejtettem a te beszédedet – mondja a zsoltáríró –, hogy ne vétkezzem
ellened.’ ’A te ajkad igéjével vigyáztam az erőszakosnak
ösvényeire’ (Zsolt 119:11; 17:4)” (Ellen G. White: A Nagy Orvos lábnyomán.
Budapest, 1998, Advent Kiadó. 120. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1. Az
igazság mindig fejlődésre késztet. Amint egyre jobban megismerjük Isten
akaratát, bizonyos dolgokon talán változtatni kell az életünkben, pl. a
hitünk, a szervezet, a misszió stb. terén. A meglévő állapot megőrzése nem
lehetséges út. Beszélgessünk arról a csoportban, hogyan dönthetjük el az
általunk javasolt lépésekről, hogy Istentől valók vagy inkább a társadalmi
nyomás következményei!
2. Jézus
nem zárkózott el a bűnösöktől, az Isten emberének azonban kötelessége, hogy
távol tartsa magát a bűnös dolgoktól, nehogy helyesnek tüntesse fel azokat.
Hogyan tudjuk mégis megtalálni az embereket ott, ahol vannak? Említsünk olyan
konkrét eseteket, amikor közel kerültünk valakihez, elfogadtuk, ugyanakkor nem
bátorítottuk a bűn folytatására!
3. Sok
országban a kenőpénz és az ajándék szinte minden üzleti, jogi vagy politikai
megállapodás fontos része. Hogyan maradhatunk talpon egy ilyen világban
adventistaként akár egyénileg, akár közösségileg? Heti tanulmányunk fényében
fogalmazzunk meg néhány irányelvet e problémával kapcsolatban!
4.
Tegyük
fel, a gyülekezetben valaki feláll, és kijelenti, hogy üzenete van az Úrtól!
Vagy az első vén azt állítja, hogy új világosságot kapott az utolsó idők
eseményeivel kapcsolatban. Mit tennénk? Hogyan dönthetnénk az üzenetükről?
KÁRÁSZ IZABELLA:
ISTEN KIVÁLASZTOTTJAI
Az ő szívük más, mint a tiétek,
az ő lelkükben
szentség minden ének,
az ő életük csak
ezért lobog:
akik Istennek élnek,
boldogok!
Ti úgy látjátok, hogy csak szenvedés,
nyomor, bánat,
csalódás, megvetés,
küzdelem övez ott minden
szívet,
de lelkük mélyén
nem találni ezt.
A keskeny úton haladnak előre,
fölérnek majd az
örökzöld mezőre,
szemüknek tükre szép és
fiatal,
Isten nevében mind győzni akar!
Ezt hirdetik a szenvedés tüzében,
énekelik a fájdalom hevében,
ezt pengetik velük
az angyalok:
akik Istennek élnek,
gazdagok!
S nem tántorítja el őket szegénység,
hosszú az út, és nehéz
a kereszt még,
de fokról-fokra
könnyebb lesz a terhük,
nem húzza földi
félelem a lelkük,
mert az ő szívük
más, mint a tiétek,
az ő lelkükben
szentség minden ének,
életük hirdeti, míg
ellobog:
akik Istennek élnek, boldogok!