9. tanulmány − 2010
November 20 - 26.Ripa: feltétlen hűség
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 5Mózes 30:19; 2Sámuel 3:6-11;
21:1-9; Márk 13:13
„Tollaival fedez
be téged, és szárnyai alatt lészen oltalmad; pajzs és páncél az ő hűsége” (Zsolt 91:4).
Rizpa történetéről
azt gondolhatnánk, hogy egy kívülálló tűnik fel a bennfentesek szerepében.
Mindössze két helyen említi a Szentírás, méghozzá Dávid uralkodásának a
kezdetén, valószínűleg még a Bethsabéval való viszony előtt (2Sámuel 11.
fejezet). A legtöbb bibliakommentár egybehangzóan állítja, hogy Sámuel
második könyve 21–24. fejezetei nem időrendben számolnak be az eseményekről
a 20. fejezet történéseit követően, hanem olyan kiegészítő információval
szolgálnak, amelyek nem illeszkednek a Dávidról szóló történetek általános
menetébe.
Rizpa mellékszereplő Dávid király történetében. Az előző király
ágyasaként ismert nőnek kevés lehetősége adódott, sőt a kilátásai is igencsak
sötétek, szomorúak voltak. Két fia halott, elhunyt „férjének” családja szinte
teljesen eltűnt a színről, ő mégsem siránkozott szerencsétlen sorsán magába
roskadva, hanem nemesen cselekedett. Dávid történetének két meghatározó pillanatában
a puszta jelenlétével és kiállásával erősítette a királyt és építette a
nemzetet. Rizpától valami fontosat tanulhatunk: a hűségnek nem lehet feltétele
sem az adott körülmény, sem a szerencse, ill. szerencsétlenség! A hűség
feltétel nélküli elkötelezettség a jóra, bármi legyen is az ára.
A KIRÁLY ÁGYASA |
November 21 |
Vasárnap |
Az Ószövetség többször
is említést tesz ágyasokról (1Móz 25:5-6; Bír 8:30-31;
2Sám 5:13-16; 1Kir 11:2-3). Mit mondhatunk róluk ezek és egyéb szövegek
alapján?
Az ágyasok
általában egy-egy család rabszolgái, szolgái közül kerültek ki, méghozzá
kifejezetten azért, hogy örökösöket hozzanak a világra. Ha fiúgyermekük született,
gyakorlatilag úgy tekintettek rájuk, mint a feleségekre. A férfit az ágyas
férjének tartották (Bír 20:4), gyermekeikről – akik
szintén részt kaptak az örökségből (1Móz 25:5-6) – megemlékeztek a nemzetségi
táblázatokban (1Móz 22:24). Ágyasokról leginkább a pátriárkák korában esik
szó, de a királyság korának elején, a királyi házban is találkozunk velük.
Mit tudhatunk meg
Rizpáról és körülményeiről az említett helyzetben (2Sám 3:6-11)?
Saul egyetlen
életben maradt fia, Isbóset („szégyen embere”), Abner segítségének köszönhetően
került Izráel trónjára. Székhelyét a Jordánon túlra, Mahanáimba tette át (2Sám
2:8-10). Az ő királyi udvarához tartozott Rizpa,
akinek neve azt jelenti: „izzó szén” (Ézs 6:6 versében
ugyanez a szó fordul elő). A bibliai írótól megtudjuk, hogy Rizpa „Ajának
leánya”. Apja nevének említéséből arra következtethetünk, hogy fontos
családból származott, tehát nem rabszolga volt. A helyzet iróniája, hogy
Isbóset neve Saul nemzetségi táblázatában más alakban
olvasható: „Esbaál”, azaz „Baál embere” (1Krón 8:33). Mintha a 2Sám 2:8-10 verseiben szereplő forma az író rejtett kritikáját
fejezné ki: Baál embere Saul házának szégyene, ezért a „szégyen embere”. Rizpa
helyzete távolról sem volt ideális. Saul udvartartásához tartozott, és még ha az erős vezér, Abner támogatja is Saul gyenge
sarját, Isbósetet, Saul ágyasa, Rizpa egyáltalán nem tudhatja magát biztonságban.
Sorsát rajta és körülményein kívül álló erők határozzák meg, ő nem
irányíthatja azt.
Jézus azt mondta, hogy ha valaki
kívánsággal tekint egy nőre, máris bűnt követett el a szívében (Mt 5:28). Az Ószövetség idején azonban Isten emberei közül
soknak még ágyasai is voltak. Hogyan lehet ezt közös nevezőre hozni azzal, amit
Jézus mondott? (Miközben a feleleten gondolkozunk, tartsuk észben azt is, hogy
ha valamilyen szokást megemlít a Biblia, az nem feltétlenül helyes és Isten
akarata szerint való!)
NEVÉNEK EMLÍTÉSE |
November 22 |
Hétfő |
A Saul és Dávid
háza közötti háború kedvezőtlenül alakult Isbóset számára (2Sám 3:1). Míg Isbóset udvarában egyre romlott a helyzet, addig –
a bibliai beszámoló tanúsága szerint – Dávidnak számos fia született ebben az
időben, Hebronban (2Sám 3:2-5). Ez a lista is Dávid erősödését
jelzi, hiszen a fiúgyermekek a jövőt, a biztonságot jelentették. Tehát
Isbóset, a „szégyen embere” azzal vádolja meg csapatainak vezérét, Abnert,
hogy Saul ágyasával hált. Abner heves reagálásából ítélve ez kimondottan súlyos
támadás lehetett.
Az Ószövetségben
milyen jelentőséget tulajdonítottak annak, ha valaki bement egy hatalmon lévő
férfi feleségéhez, ágyasához? 2Sám 16:21-22; 20:3;
1Kir 2:21-22
Rizpa tetteiről,
aki végtére is csak egy ágyas volt, nem sokat tudhatunk meg ebből a részből.
Inkább Abner és Isbóset áll a figyelem középpontjában. Rizpa mintha a
hatalomért vetélkedő két férfi játékszere lenne. Az adott szakaszból nem derül
ki egyértelműen, valóban bement-e hozzá Abner, hogy így szerezze meg a trónt.
Azt viszont tudjuk, hogy a vád hallatán feltűnő gyorsasággal elpártolt
Isbósettől, ami arra utal, hogy ez csak rosszízű pletyka lehetett, amit a
Mahanáimban sebtében felállított királyi udvarban terjesztettek. Ha Abner valóban
Izráel királyi trónjára tör, vajon hajlandó lett volna átállni Dávidhoz, „az
Úr felkentjé”-hez?
Abner
fenyegetését beváltva átáll Dávidhoz (2Sám 3:9, 10,
12). Isbóset vádaskodásamiatt tehát Saul házának egyik legfőbb pártfogója hűséget
fogad Dávid házának, ami még jobban sietteti az előbbi összeomlását. Ez hamarosan
be is következik (lásd 2Sámuel 4. fejezet). E folyamatot valójában Rizpa
nevének említése indította el. Bár a beszámoló hallgat arról, hogy az asszony
mit tett, szerepe mégis rendkívül fontos volt. Ha Isbóset vádjára Abner nem így
reagál, a két tábor közti hadakozás bizonyára jóval tovább elhúzódott volna.
Hogy Rizpával mi történt ezután, nem tudjuk. A későbbiekben már csak Dávid emlékirataiban
hallunk róla 2Sám 21:1-14 szakaszában, ahol rejtett,
mégis fontos szerepe volt a törzsek és a széthúzó erők összefogásában.
Gyakran találjuk magunkat olyan
körülmények között, amelyeket nem mi alakítunk. Van esetleg valami, amit mindig
mi határozunk meg? Végeredményben miért ez a legfontosabb? 5Móz 30:19; Mk 13:13
SZEMET SZEMÉRT VAGY A KÉNYELMES
MEGOLDÁS? |
November 23 |
Kedd |
Súlyos éhínség
pusztít Izráelben. A héber szöveg kiemeli, hogy milyen hosszú ideje tart az
aszály („három évig, évről évre”). Ez rendkívülinek számított. Akkoriban
az emberek úgy hitték, hogy közvetlenül Isten adja, ill. tartja vissza az esőt,
ezért „megkeresé… Dávid az Urat”. A válasz, amit pontosan nem tudni,
milyen módon kapott Istentől, egyértelmű volt: „Saul miatt és vérengző háza
népe miatt van ez, mivel megölette a gibeóniakat” (2Sám 21:1, új prot. ford.).
Olvassuk el 2Sám
21:1-6 verseit! Miért Saul leszármazottai szenvedtek a
néhai király bűneiért? Vajon ez nem mond ellent 5Móz 24:16; Jer
31:29-30; Ez 18:1-4 verseinek?
Igen kényes
kérdés, ami heves vitákat váltott ki a teológusok között. Hol van Isten
igazsága? Vajon az igazság a közösség egészére értendő vagy egyénenként? Egyes
magyarázók szerint Dávid számára az éhínség jó ürügyet szolgáltatott arra,
hogy megszabaduljon az esetleges riválisaitól, az Úr válasza 2Sám 21:1-ben pedig csupán ügyes manipuláció volt: Dávid a saját
céljaira akarta felhasználni az isteni üzenetet. Csakhogy a bibliai szakaszban
semmi nem utal arra, hogy Dávidnak valóban lett volna ilyen hátsó szándéka. Az
viszont egyértelműen kiderül, hogy Saul el akarta pusztítani a gibeonitákat,
akik Izráel honfoglalása előtt a Palesztina területét uraló emoreusokhoz
tartoztak. Amikor hűséges királyok uralkodtak Jeruzsálemben, Júda népe betartotta
Isten törvényét, igyekeztek a szerint élni, viszont a rossz királyok sok
izraelita vesztét okozták. Más történelmi vonatkozású ótestamentumi szövegben
nincs utalás arra, hogy Saul igyekezett volna kiirtani a gibeonitákat. Abból az
esetből azonban, amikor bosszúját kitöltötte Nób papok
lakta városán (1Sámuel 21. fejezet), következtethetünk arra, hogy Saul képes
volt ilyesmire. Törekvését talán azzal igyekezett magyarázni, hogy a
gibeoniták idegenek voltak. Viszont például éppen a gibeoniták befogadásának esete mutatja (Józs 9:15-21), hogy Isten szemében igen fontos
a hűség. Elvárja, hogy álljuk a szavunkat. Amint látni fogjuk, Rizpa (és Dávid
király) éppen erre ad jó példát.
Nem igazán értjük, miért kellett
éhínségnek bekövetkeznie Saul bűnei miatt, de az egyértelmű, hogy tetteink
következményeket vonnak maguk után – mindig. Keresztényként azonban nem arra
kellene törekednünk, hogy ne a következményektől való félelem miatt kerüljük a
rosszat, hanem azért, mert az rossz?
A HŰSÉG – ÉLETFORMA |
November 24 |
Szerda |
Dávid elfogadja
a gibeoniták kérését, és összeszednek Saul leszármazottai közül hét férfit.
Ekkor hallunk ismét Rizpáról, akinek Saul királytól született két fiát is
kivégzik, hogy „engesztelést” szerezzenek. 2Sám 21:3
versében az engesztelést jelölő héber kifejezést találjuk, amely Mózes
harmadik könyve 16. fejezetében az engesztelés napjával kapcsolatos
szövegekben is szerepel.
Hogyan értsük 2Sám 21:1-9 szakaszát? Megérthetjük egyáltalán? Ez is egy olyan szentírási példa, amire nem tudunk teljes magyarázatot adni, viszont fontos bízni az Úrban ezzel kapcsolatban is. Milyen hasonló példákat találunk a Bibliában, amikor bíznunk kell Isten jóságában és könyörületességében, még ha nem is értünk valamit?
___________________________________________________________
Dávid nem
feledkezett meg barátjának, Jonathánnak tett ígéretéről (1Sám 20:12-17, 42), ezért Jonathán fiát, Méfibósetet nem adja át a
gibeonitáknak. Ez a bibliai szakasz egy fontos dolgot hangsúlyoz: Saul nem
tartotta be, amit Izráel a gibeonitáknak ígért, Dávid viszont még Jonathán
halála után is hű maradt neki tett esküjéhez.
Mit tett Rizpa fiai halála után (2Sám 21:9-10)?
Mit tudhatunk meg ebből róla?
____________________________________________________________
A könyv írója azzal is kiemeli Rizpa tette iránti elismerését,
hogy ismét megemlíti apja nevét (vö. 2Sám 3:7), noha
Dávidnak sem a származására, sem királyi státuszára nem utal. Elképzelhetjük
Rizpa fájdalmát, szomorúságát, amint a hét holttestet őrizte. Zsákszövetből
hajlékot von magának, a szabad ég alatt ver tábort, hogy a bomlásnak indult tetemeket
őrizze a madaraktól, ragadozóktól. Nem egy vagy hét napig, hanem hosszú
heteken át őrködik, egészen az őszi esők érkezéséig.
Nemcsak odaadó anya, de a hűség igazi példája egy olyan történetben, amit
jellemzően nem hűséges férfiak alakítanak.
A NÉP ERŐSÍTÉSE |
November 25 |
Csütörtök |
Dávid is értesül
az esetről, ami Rizpa hűségét mutatja. Ekkor a bibliai író ismét közöl minden
tudnivalót az asszony származásáról. Rizpa anya, de egyben Aja lánya és Saul
ágyasa is. Ottléte „a hegyen az Úr előtt”, a hét halott közelében, arra
készteti a királyt, hogy fontos döntést hozzon: elrendeli Saul, Jonathán és a
család többi tagjának tisztességes újratemetését.
Hogyan hatott
Rizpa tette Dávidra 2Sám 21:11-14 szerint?
Az Izráellel
szomszédos népek úgy tartották, hogy a halottak csak a megfelelő temetés után
kaphatják meg az isteni ítéletet. Az egyiptomi piramisok hatalmas sírhelyek, és
arról tanúskodnak, hogy az egyiptomi kultúrában milyen fontosnak tartották a temetést.
Ezzel szemben Izráelben a temetési szertartás igen egyszerű volt, hiszen a
Biblia tanítása szerint a halál állapotában az ember már nincs tudatánál (Préd
9:7-8). Ez a temetés viszont azért volt kiemelkedő
jelentőségű, mert a törzsek közötti háborúskodás végét jelölte, valamint
megteremtette az egységes Izráel alapját.
Olvassuk el ismét
2Sám 21:1-14 szakaszát! Mikor lett vége az éhínségnek?
Az éhínségnek
nem szakadt vége akkor, amikor Saul családjának hét tagját kivégezték. A
földért mondott könyörgésre csak azután válaszolt Isten, miután Dávid
tisztességes nyugvóhelyet biztosított a királyi család tagjainak. Ez azt jelenti,
hogy az igazságszolgáltatás és a becsület ugyan fontos része az emberi
kapcsolatoknak, de a megbékélésre is szükség van. Rizpának a kilátástalan, reménytelen
helyzetben tanúsított hűsége jóval szélesebb körben váltott ki hűséget és
megbékélést, aminek az lett a következménye, hogy az Izráel belviszályai
okozta sebek gyógyulni kezdtek. Rizpa tette Dávid uralkodásának e jelentőségteljes
szakaszában olyan fontos tanulsággal szolgál, ami évszázadokon át visszhangzik: nem kizárólag a körülményektől függ, hogy
egy ember megállja-e a helyét vagy összetörik. Mi magunk határozzuk meg saját
döntéseinkkel úgy a jót, mint a rosszat, hogy a körülmények foglyai leszünk,
vagy csendes állhatatosságunkkal mély hatást gyakorolunk a környezetünkben élőkre.
Hűséges életével Rizpa hatni tudott az egész nép sorsára.
Figyeljük meg a példaadás erejét! Dávid ellenségének ágyasa
tettével óriási hatást gyakorol a királyra. Mit állapíthatunk meg ebből saját
befolyásunk erejéről, bármilyen helyzetben is legyünk? Gondoljunk azokra,
akikre hatással vagyunk! Mitől lehet jobb az életünk hatása?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 26 |
Péntek |
„Az evangélium a békesség üzenete. A kereszténység olyan
életforma, amely – ha elfogadják és követik – békét, összhangot és boldogságot
teremt az egészföldön. Krisztus vallása szoros testvéri közösségbe vonja mindazokat,
akik elfogadják tanításait. Jézus azért jött e földre, hogy megbékítse az embert
Istennel, és ezáltal egymással is” (Ellen G. White: A
nagy küzdelem. Budapest, 1985, Hetednapi Adventista Egyház. 42–43. o.).
„Egy dolog, ha
valaki olvassa és tanítja a Bibliát, de már más kérdés az, hogy lelkébe a
gyakorlat által bele is vésődjenek életadó, megszentelő elvei. Isten
Krisztusban megbékélteti magával a világot. Ha széthúznak, nem kedvesek, nem
együtt érzőek, akik követőinek mondják magukat, nem is szentelődtek igazán
Istennek. Szívükből hiányzik szeretete” (Ellen G. White cikke, The Review
and Herald. 1910. március 17.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
A
csoportunkkal együtt gondolkozzunk el arról, hogyan lehet Isten hűségét
bemutatni a környezetünkben azoknak, akik még nem ismerik az Urat!
2.
Mi
a hűség? Közösen határozzuk meg a fogalom jelentését, és keressünk olyan
bibliai hősöket, akiknek hűsége példaadó!
3.
Sokszor
érezzük, hogy adott helyzetünkben nem választhatunk. Mit tanulhatunk Rizpától,
aki körülményei dacára is hűséggel cselekedett az Úr előtt?
4.
Isten
emberei és ágyasok? A fiak szenvednek atyáik bűneiért? Az olvasó sok kérdésre
nem kap választ ebben a történetben, mint ahogy a mi világunk dolgai sem mind
érthetők. A hittel jellemezhető élet velejárója, hogy együtt kell élnünk ilyen
kérdésekkel is. (Végtére is, ha minden kérdésünkre megkapnánk a feleletet, mi
szükség lenne a hitre?) Hogyan tanultunk meg együtt élni a nyitott kérdésekkel?
Hogyan segíthetünk azoknak, akik éppen hiába könyörögnek válaszért?
5.
Gondolkozzunk
még a példaadásban rejlő erőn! Társadalmunk kiket tekint példaképnek? Milyen
példát adunk mi magunk? Hogyan hatunk azokra, akik a viselkedésünket figyelik?
Mennyire tér el otthoni magatartásunk a nyilvánosság előtti, ill. a
gyülekezeti életünktől? Előfordulhat, hogy aki felnéz ránk, megdöbbenne, ha
otthon is látna bennünket?
KÁRÁSZ IZABELLA:
HITÜNK SZERINT
Máté 9:29
Legyen néktek
a ti
hitetek szerint –
mondotta Jézus.
Mi lenne
velünk
ha a
hitünk
szerint
történne
minden?
Hogyha a Nagy
Isten
kegyelme is
csak
olyan
fokon
érné
lelki világunkat,
amilyen a
hitünk
és amilyen
fokon
hisszük
kérésünknek
beteljesedését?
Kérdés,
amire csak
magunknak mi magunk
válaszolhatunk.