8. tanulmány − 2010
November 13 - 19.Joáb: Dávid gyenge-erős embere
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 2Sámuel 2:17-23; 3:23-27; 11:15-25;
20:7-11; 1Királyok 1
„Minden útját helyesnek tartja az ember, de az Úr vizsgálja meg a
szíveket” (Péld 21:2, új prot. ford.).
Joáb története
az erőpolitikáról, ármánykodásról, félreértelmezett lojalitásról, féltékenységről
és makacsságról szól. Abban a korban az emberek életét nem biztosította erős
központi kormányzat vagy átfogó nyugdíjprogram. Az erős tovább élt, a gyengébbek
pedig hamar eltűntek a történelem színpadáról. Izráel nemzetté válása arra az
időre tehető, amikor Joáb volt Dávid katonai vezetője. A bírák korára jellemző
nemzetségi viszályok és törzsi rivalizálás után a király személye lett az
(Saullal kezdődően, majd Dávid és Salamon esetében még inkább), aki
egyesítette Izráelt, noha a Biblia beszámolójából világosan kiderül, hogy az
évszázadok alatt megszilárdult nemzetségi szemlélet 30 vagy 40 év alatt nem
múlt el nyomtalanul. Joáb életét beárnyékolták a különböző háborúk,
ellenségeskedések, sőt még a tömeggyilkosság is – amint a Bibliában olvashatjuk.
Valószínűleg mi nem bonyolódunk Joábéhoz hasonló ügyekbe, mégis
előfordulhat, hogy története kapcsán szembesülünk saját jellemünk árnyoldalaival.
Dávid gyenge-erős emberének, Joábnak a rossz példája által ráismerhetünk saját
jellemhibáinkra, amelyektől egyedül Jézus szabadíthat meg.
CSALÁDI ÜGY |
November 14 |
Vasárnap |
A Dáviddal
rokoni kapcsolatban álló Joáb (lásd 1Krón 2:13-17)
volt Dávid csapatainak parancsnoka. Hogy milyen is volt valójában a jelleme,
arról Sámuel második könyve 2. fejezetében kapunk először képet. Miután
Saul és Jonathán odaveszett a csatában, Júda törzse készen állt királlyá tenni
Dávidot. Saul hadseregét Abner vezette, aki valahogy túlélte a végzetes ütközetet,
amelyben a király és fiai életüket vesztették.
Abner és Joáb
viszonya nem volt éppen felhőtlen. Abner már számtalan hajtóvadászaton vezette
katonáit Dávid nyomában, és most esze ágában sem volt királyául fogadni azt,
akit mindeddig üldözött. Ezért Saul negyedik fiát, Isbósetet ültette Izráel
trónjára (8-9. vers), majd hadat indított Júda és Dávid ellen. Izráel számbeli
fölénye dacára azonban Dávid királysága egyre erősödött.
2Sám 2:17-23 szakaszának elolvasása után foglaljuk össze a történteket!
_____________________________________________________________
Az ütközet
idején Joáb öccse meggondolatlanul üldözőbe vette Abnert, aki újból és újból
figyelmeztette, de a heves ifjú nem hallgatott rá. Végül Abner önvédelemből
megölte. Ezt Joáb képtelen elfelejteni.
Az idő múlásával
Abner felméri, hogy a gyengekezű király, Isbóset vezetése alatt semmire nem
mennek, ezért átáll Dávidhoz. Majd felajánlja, hogy a többi törzset is ráveszi
az átpártolásra (2Sám 3:1-22). Ez éppen Joáb távollétében
történt. Joáb visszatérve értesül a fejleményekről, és mindez teljesen
felkavarja.
Hogyan fogadja
Joáb a változást, amit nem ő kezdeményezett (2Sám 3:23-27)?
Mivel indokolja tettét Dávid előtt? Igazából miért ölte meg Abnert (lásd még 2Sám
3:30)? Mit állított Abner szándékáról? Mit árul ez el
Joábról?
_____________________________________________________________
Joáb komolyan
úgy gondolta, hogy Dávid érdekét szolgálja Abner megölésével. Ez egy lényeges
pontra hívja fel a figyelmet: mérlegeljük tetteinket! Mi a valódi mozgatórugója
bizonyos cselekedeteinknek, és mivel próbáljuk magunk előtt igazolni azokat?
Hogyan láthatjuk meg a különbséget?
A BŰN ÁRA |
November 15 |
Hétfő |
Valószínűleg
Dávid akkor nem volt olyan helyzetben, hogy bármit tehetett volna Abner
meggyilkolása miatt, még ha nyilvánosan meg is gyászolta, Joáb tettét pedig
elítélte (lásd 2Sám 3:28-35). Joáb a későbbi
megtorlásnak azzal akarta elejét venni, hogy igyekezett minél inkább a király
kegyeibe férkőzni. Nélkülözhetetlenné akarta tenni magát. Kész volt a piszkos
munkát is elvégezni Dávid számára. Viszont ha valaki mindenáron
pótolhatatlanná akar válni, és nem arra összpontosít, hogy azt tegye, ami
helyes, gyakran összeütközésbe kerül lelkiismeretével. Ennek újbóli és újbóli
ismétlődésével a lelkiismeret szava egyre halkul, míg az ember képtelen lesz
kiállni akkor, amikor annak igazán jelentősége volna.
A bűn lerombolja
az ember szavahihetőségét is. Ez többször igazolódott Dávid életében is. A
Bethsabéval és Uriás ellen elkövetett bűne miatt Isten ugyan megbocsátott neki,
csakhogy ezután már képtelen volt fegyelmezni a fiait. Amikor legidősebb fia
megerőszakolja saját féltestvérét (2Sámuel 13. fejezet), kisebbik fia pedig
gyilkol (2Sám 13:23-39), Dávid tétlenül áll, hiszen
tisztában van vele, hogy az ő lelkét is hasonló bűnök terhelik.
Mit tudhatunk meg
Joábról 2Sám 11:15-25 verseiből?
Joábnak is ez a problémája. A kezéhez tapadt Abner vére, így
képtelen volt helyesen cselekedni, amikor megmenthette volna egy tisztességes
ember életét. Joáb azzal is növelte bűnlajstromát, hogy lényegében Uriás
gyilkosa lett. 2Sám
11:17 verséből azonban kitűnik, hogy nem Uriás volt az
egyetlen áldozat. Joábmás harcosokat is elküldött, hogy a helyzet hitelesebbnek
látszódjon. Isten könyörületes, megbocsát, ha az ember megtér, amint Dávid
életéből is tudjuk. Ám a bűnösnek cipelnie kell a hitelvesztés és a kikezdett
becsület következményét.
Az előző esetben
Joáb engedelmesen teljesítette Dávid parancsát. Most pedig olvassuk el 2Sám 18:5-15 verseit! Itt mit tudunk meg róla? Vajon milyen magyarázatot
adhatott tettére?
Érdekes megfigyelni, hogy Dávidnak még a törvénybe ütköző
parancsait is teljesítette Joáb, de egy pillanatig sem habozott a király
kifejezett akaratának ellenszegülni, amikor abból személyes előnye származott.
Végtére is, ha Absolon lázadása sikerre jut, valószínűleg Joábot is megölik
(2Sám 19:5-6). Úgy tűnik, Joáb kizárólag a saját
érdekeit tartotta szem előtt. Milyen könnyű ebbe a csapdába beleesni, nem igaz?
JOÁB, A POLITIKUS |
November 16 |
Kedd |
Absolon megöleti
bátyját, Amnont, majd elmenekül az országból. Dávid ismét nehéz helyzetben
találja magát: Amnon ugyanis megerőszakolta a féltestvérét, Támárt, Absolon
húgát. A király képtelen volt igazságot szolgáltatni, mintha lebénította volna
saját bűnének emléke. Absolon kézbe vette az ügy elintézését, és – hogy
visszaszerezze a család becsületét – bosszút állt a húgán esett erőszakért.
(Dávid korában a becsület és a szégyen egyaránt fontos része volt a társadalmi
értékrendnek.) Mellesleg Amnon halála után Absolon arra is számíthatott, hogy ő
lesz a trónörökös. Dávid szíve majd megszakad. Siratja halott fiát, ugyanakkor
hiányzik neki szeretett fia, Absolon is, és azt is jól tudja, hogy bizonyos
szempontból az ő bűnére vezethető vissza ez az egész tragédia.
Eközben Joáb úgy
határoz, hogy ő is közbelép. Nem tudja eldönteni, hogyan hozhatná szóba a
kényes kérdést Dávid királynál, ezért fortélyosan egy tékoai bölcs asszony
segítségét kéri.
Sámuel második
könyve 14. fejezetében mi az üzenete annak a történetnek, amit a
tékoai asszony Isten szeretetéről és a bűnbocsánatról mond el? Mit árul el ez a
szakasz Joábról?
Az asszony
szájába adott történetből arra következtethetünk, hogy Joáb hallott Istennek a
bűnösök iránti nagy szeretetéről. Ám ha mégoly helytálló is volt teológiai
ismerete, sajnos csak elméleti tudás maradt. Életét később is a bosszú és a
megbocsátástól való elzárkózás jellemezte. Joáb mondhatni immúnissá vált Isten
szeretetére. Számára mindennek, még a vallásnak is politikai célja volt, arra
használta fel, hogy magát előrébb tolja. Joáb felmérte Absolon esélyeit, és
igyekezett a jövendő király bizalmába férkőzni. Csakhogy méltó ellenfélre lelt
Absolonban, aki meg sem köszönte neki, hogy hazahozatalát kezdeményezte.
Egyszerűen fel akarta használni, és habozás nélkül értésére adta, hogy ő is van
olyan „minden hájjal megkent” és veszélyes, mint Joáb. Absolon ugyanis
felégette Joáb mezejét, így kényszerítve, hogy megteremtse számára a királlyal
való találkozás lehetőségét (2Sám 14:28-33). Ez azért
érdekes, mert Joábnak köszönhetően már érlelődött a helyzet, ami idővel kirobbantotta
a belháborúhoz vezető felkelést.
Milyen könnyű hagyni, hogy a személyes
ambíció, a büszkeség és az uralomvágy legyen cselekedeteink mozgatórugója!
Hogyan ismerheti fel az ember önmagában, ha ilyesmi hajtja?
AKI KARDDAL ÉL |
November 17 |
Szerda |
Sámuel második
könyve 20. fejezetében milyen szerepben látjuk ismét Joábot? Hogyan
akarták katonái elterelni a figyelmet Joáb árulásáról?
_____________________________________________________________
Amasa Joáb
unokatestvére volt (2Sám 17:25), és Absolon őt nevezte
ki csapatai vezérének. Miután Absolon esetében Joáb semmibe vette Dávid parancsát
(2Sám 18:5, 14), a király meg akart szabadulni tőle,
és megígérte Amasának, hogy őt teszi meg serege parancsnokának (2Sám 19:13).
Végtére is Joáb fondorkodása és gonosz tervei szították Absolon lázadását.
Dávid választását nyilvánvalóan nem csupán Joáb iránti haragja motiválta
(amiért parancsát tudatosan megszegve megölte fiát); Amasa kinevezése egyben
politikai lépés is volt, amivel Dávid megbékélési szándékát kívánta jelezni az
Absolonhoz húzó erőknek.
Mit tudhatunk meg
2Sám 20:1-2 verseiből Izráel politikai viszonyairól?
_____________________________________________________________
Dávid Joábot
mellőzve, Amasának ígéri a parancsnokságot. Elküldi seregének összegyűjtésére,
hogy le tudják gyűrni az újabb felkelést. Amasa azonban nem végez időben a
feladattal, ezért Dávid Abisaiért, Joáb testvéréért küldet. Ebben a válságos
helyzetben inkább hozzá fordul, mint Joábhoz. Majd Joáb találkozik Amasával, és
Abner meggyilkolásához hasonló módon végez vele is. A könyv írója hangsúlyozza
a támadás váratlanságát (2Sám 20:8-10). Joáb
hidegvérrel meggyilkolja unokatestvérét, egyszerűen azért, mert átléptek rajta,
és többé már nem ő volt az első.
Egyik embere úgy
igyekszik igazolni Joáb tettét, hogy kikiáltja: Joáb és Dávid egy oldalon
állnak. Elhiteti, hogy aki Dávidhoz hű, az Joábhoz is hű (még ha a király
határozottan el is távolodott korábbi hadvezérétől). A Joáb iránti hűség
viszont azt jelenti, hogy nem vonhatják kérdőre Amasa meggyilkolásáért.
Figyeljük meg Joáb kétszínűségét, ahogy
Amasát tőrbe csalta! Nagyon kell vigyázni, nehogy eláruljuk azt, aki bízik
bennünk, és bizalmát kihasználva csúnyán elbánjunk vele! Erre az esetre is
tanulságul szolgál Mt 7:12 verse.
JOÁB UTOLSÓ LÉPÉSE |
November 18 |
Csütörtök |
Az időzítés
tökéletesnek tűnik. Dávid már megöregedett, éjjelente a hidegtől szenved. Egy
szép fiatal lányt hozatnak hozzá, hogy szolgálatára legyen. A bibliai beszámoló
kiemeli, hogy Dávid nem lép intim kapcsolatba vele (1Kir 1:1-4),
ami újabb utalás a király gyengeségére. Dávid „nem ismeré” – nemcsak a
fiatal Abiságot, de azt sem tudja, hogy mi történik országában. Legidősebb
életben lévő fia, Adónia úgy gondolja, hogy eljött a megkoronázásának az
ideje.
Mire készül Joáb Királyok
első könyve 1. fejezetében? Még mit tudhatunk meg róla ebből az esetből?
1Kir 1:7 alapján kétség sem férhet hozzá, hogy a puccsnak Joáb az
egyik főszervezője. Ismét önkényesen előreszalad és cselekszik, azt gondolva,
hogy már elhagyta az ereje az öreg királyt, és nem tehet ellene semmit. Ekkor
azonban Dávid – Betshabé és Nátán próféta segédletével – mégiscsak képes cselekedni.
Keresztülhúzza Joáb és Adónia terveit, amikor nyilvánosan bejelenti, hogy
Salamont választja társuralkodónak.
Úgy tűnik, Joáb
teljes egészében kihagyja Istent a számításból. Komoly teológiai ismeretekkel
rendelkezik, de mintha semmi jelentőséget nem tulajdonítana Isten létének. Azt
hiszi, mindent megtehet, amit csak akar, anélkül, hogy számolnia kellene a következményekkel.
Elfelejti, hogy Isten nem olyan, mint Dávid; nem lehet megtéveszteni. A
büntetés talán nem éri utol rögtön, de egy nap megkapja jussát – ha nem ebben
az életben, akkor az utolsó ítéletkor. Ám már most is gyakran láthatjuk, hogy „amit
vet az ember, azt fogja aratni” (Gal 6:7, új prot.
ford.).
Salamon nem
bünteti meg azért, mert Adóniával szövetkezett, Joáb mégsem mutat megbánást,
nem esedezik bocsánatért, hanem újabb összeesküvésben vesz részt. Amikor ez is
kudarcba fullad, felmérvén a helyzet súlyát, a szentélybe menekül, és
megragadja az oltár szarvait. Megfeledkezik arról, hogy csak azok találhattak
menedéket az oltárnál, akik nem előre megfontolt szándékkal gyilkoltak (2Móz 21:14). Meg nem vallott bűnei végül utolérték. Aki karddal élt,
valóban kard által halt meg (1Kir 2:28-35).
A cselszövő, nagyra törő, csalárd Joáb
minden tette ellenére bocsánatot nyerhetett volna, ha hittel, alázattal és őszinte
megbánással fordul az Úrhoz. Mi a helyzet velünk és bűneinkkel? Isten nekünk is
megbocsát, ha hajlandóak vagyunk ezt kérni tőle!
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 19 |
Péntek |
„Nemcsak nekünk
kell megismernünk az igazságot, hanem engednünk kell, hogy az igazság is
áthasson, bennünk legyen, és mi az igazságban maradjunk. Ebben az esetben az
életünk és a jellemünk mutatja majd, hogy mit visz véghez bennünk az igazság: megszentel és erkölcsileg alkalmassá tesz a dicsőség országában
a mennyei angyalok társaságára. Az igazság a mennyből származik, és ha az
ember szívébe fogadja, azonnal finomítani és tisztítani kezdi. Jézus Krisztus
hite ugyanis nem engedi, hogy az ember durva, faragatlan, nemtörődöm és szívtelen
legyen. A mennyből, Istentől jövő igazság felemeli és megszenteli az embert,
udvariassá, kedvessé, gyengéddé és tisztává teszi. Elveszi belőle a kemény
szívet, az önzést és a világ szeretetét, megtisztítja a büszkeségtől és az
Istennek nem tetsző céloktól” (Ellen G. White cikke, Signs of the Times. 1.
köt. 66. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Meddig
mehetünk el a családunk, munkaadónk és országunk iránti lojalitás jegyében?
Ezek valóban mind fontos kapcsolatok az életünkben, de milyen határok között
értendőek?
2.
Olvassuk
el ismét az előbbi idézetet! Milyen bizonyítékát látjuk annak, hogy az igazság
valóban bennünk él? Bár Krisztusra kell figyelnünk, fontos az is, hogy valós
képet lássunk magunkról. Hol állunk a hitben (2Kor 13:5)?
3.
A
történelem során borzalmas dolgokat műveltek emberek, akik később így
védekeztek: „Csak parancsra cselekedtem.” Keresztényként mit tehetünk olyan
helyzetben, amikor egyértelműen helytelen dologra akarnak kényszeríteni? Mivel
erősíthetjük a hitünket, hogy szilárd maradjon akkor is, amikor olyan
paranccsal kell szembeszegülnünk, amiért akár mi, akár szeretteink nagy árat
fizethetünk?
4.
Előnyös
vagy egyáltalán lehetséges megbocsátani és elfelejteni azt, amikor valaki
fájdalmat, kárt okozott nekünk? Mit tanulhatunk az e heti részből a
megbocsátásról, ill. az engesztelhetetlenségről és annak következményeiről?
5. John D. Rockefeller olajmágnás gátlástalan módszerekkel élve vásárolta fel vetélytársai tulajdonát. Arra hivatkozott, hogy azért járnak jól, ha eladják neki a cégüket, mert a későbbiekben majd ő vállalja helyettük a kockázatot. Mintha jót tett volna velük, holott bekebelezte vállalataikat. Milyen könnyű igazolni az erkölcstelen tetteket! Mit tanulhatunk ebből a példából ezzel kapcsolatban?
A MEGOSZTÁS VESZÉLYE
„Lehetetlen
dolog, hogy botránkozások ne essenek; de jaj annak, aki által esnek” (Lk 17:1).
„Isten egy népet
gyűjt össze, felkészítve őket, hogy egyként, egységben álljanak meg,
egyféleképpen szólva, Krisztusnak a tanítványokért mondott imádságát
beteljesítve… ’Hogy mindnyájan egyek legyenek, amint te énbennem, Atyám, és
én tebenned, hogy ők is egyek legyenek mibennünk’ (Jn 17:21).
Folyamatosan
kialakulnak olyan kis csoportok, amelyeknek tagjai azt hiszik, hogy Isten csak
a kevesekkel van… Hatásuk lerontja és szétszórja, amit Isten szolgái
felépítenek… Gyanakodva néznek a népre, amely teljes erővel igyekszik az Isten
Igéje szerinti egységre és szilárdan áll a harmadik angyal üzenetében, mert
kiterjeszti munkáját és embereket gyűjt az igazsághoz.
Úgy tekintenek rájuk, mintha világiak lennének, mert kifejtik hatásukat a
világban…
Az egyik ember
feláll, mondván, hogy Isten vezeti. Azt a tévtanítást hirdeti, hogy a bűnösök
nem támadnak fel… Mások pedig az eljövendő korral kapcsolatban terjesztenek
téves nézeteket… Mind teljes vallásszabadságot kívánnak, mindannyian
függetlenül járnak el a többiektől, és hirdetik, hogy Isten különlegesen munkálkodik
közöttük… Nem józanok; messzire mentek a hamis lelkesedés hevében, és tudjuk,
hogy nincs meg náluk az igazság…
Isten nem nézi jó szemmel azokat, akik olyan utat követnek, amivel kiváltják a világ gyűlöletét. Ha egy keresztényt azért gyűlölnek, mert jó cselekedeteket visz végbe és követi Krisztust, megkapja jutalmát. Ha viszont azért válik gyűlöletessé, mert nem úgy viselkedik, hogy megszeressék, mert durva a modora, az igazság kérdéséről veszekszik a szomszédaival, vagy igyekszik a lehető legjobban bosszantani másokat a szombattal, akkor ezzel botránykővé lesz a bűnösök számára, szégyent hoz a szent igazságra. Ha az ilyen ember meg nem tér, ’jobb annak, ha egy malomkövet vetnek a nyakába, és ha a tengerbe vettetik’ (Lk 17:2)” (Ellen G. White: Maranatha. 158. o.).