7. tanulmány − 2010
November 6 - 12.Abjátár: a pap
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 2Mózes 28:6; 39:2-7; 1Sámuel 21:1-9;
22:6-23; 2Sámuel 15:13-29
„Ti pedig
választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, megtartásra való nép
vagytok, hogy hirdessétek Annak hatalmas dolgait, aki a sötétségből az ő
csodálatos világosságára hívott el titeket” (1Pt 2:9).
A papok szerepe
rendkívül fontos volt Izráel életében és történelmében, de nemcsak ott, hanem a
környező országokban is. A mezopotámiai kultúrában a király papi szerepet is
betöltött, politikai és vallási hatalommal egyaránt rendelkezett. A papi testületek
roppant nagy befolyással bírtak a királyi udvarokban; sok esetben például ők nevezték ki az uralkodót. Főleg az Ószövetség idején
játszottak központi szerepet Izráel hitéletében, de a történelem tanúsága
szerint az Újszövetség korában is nagy volt a befolyásuk.
A minden hívő
papságának gondolata (1Pt 2:9), ami nem teljesen újszövetségi
elv (lásd 2Móz 19:6), a reformáció idején került előtérbe. Isten mindig is azt
várta a hívőktől, hogy szentek legyenek, szolgálják a többi embert, közbenjárva
értük és hirdetve a megváltási tervet.
Ezen a héten Abjátár történetével ismerkedünk meg.
Bepillanthatunk az ószövetségi papság köreibe, és hallhatunk arról a papságról
is, ahol nem számít a családi hovatartozás vagy a képzettség, csak az Úr iránti
maradéktalan elkötelezettség. Amint pedig Abjátár esete is mutatja, saját
rossz döntéseik kirekeszthetik az embert a papság soraiból.
HAZUGSÁGOK ÉS TRAGÉDIA |
November 7 |
Vasárnap |
1Sámuel 21:1-9 és 22:6-23 szakaszainak
elolvasása után válaszoljunk az alábbi kérdésekre!
Mit hazudott
Dávid Akhiméleknek jövetele okáról?
_____________________________________________________________
Mi történt
Akhimélekkel amiatt, hogy bízott Dávidban?
_____________________________________________________________
Hogyan próbálta
meg Saul Dávid ellen fordítani a saját embereit is? Mivel érvelt?
_____________________________________________________________
Akhimélek mit
mondott Saulnak Dávid jelleméről és hűségéről?
_____________________________________________________________
Mit tudunk meg
ebből a történetből Saul király szörnyű, eszelős, bosszúszomjas viselkedéséről?
_____________________________________________________________
Vajon az idegen
származású Doég miért vállalkozott arra, amit Saul szolgái már nem voltak
hajlandók megtenni?
_____________________________________________________________
Mit tett Dávid a
mészárlásról értesülve? Milyen szempontból volt helyes, amit tett?
_____________________________________________________________
Mit ígért Dávid
Akhimélek fiának, akinek egyedül sikerült megmenekülnie?
_____________________________________________________________
Figyeljük meg, milyen éles ellentét van
a történetben a becsület és a becstelenség, a hűség és a hűtlenség között!
Gondoljuk végig, milyen iszonyatos pusztítást szabadított el a becstelenség és
a bűn!
ABJÁTÁR, A PAP |
November 8 |
Hétfő |
Nem tudni,
hogyan menekült meg Abjátár, amikor a családját lemészárolták, de megmenekült
és csatlakozott Dávidhoz. Megmentette az efódot is (1Sám 23:6),
ami a papi öltözet egyik legfontosabb darabja volt (2Móz 28:6; 39:2-7). Arra
használták, hogy Isten akaratát tudakolják, mielőtt valamilyen kérdésben döntöttek.
A bibliai beszámoló szerint Dávid legalább két ízben hívatta Abjátárt, hogy
vigye hozzá az efódot (1Sám 23:9-12; 30:7-8). Abjátár
korában a nép nem férhetett közvetlenül hozzá Isten írott Igéjéhez, mint ahogy
ma. A Törvény könyvének csupán néhány kézzel írott másolata létezett, ezért az
emberek nem tanulmányozhatták maguk Isten Szavát. Ma azonban bárki hozzájuthat
a Bibliához, Isten pedig Szentlelkét ígérte, aki a hívőknek egyénenként, de
közösségileg is magyarázza az Igét (Jn 14:26). Isten
egyrészt embereket használ fel, akik jó tanácsot adnak (Péld 20:18), másrészt a
körülmények által irányít (Róm 8:28).
Milyen papi
feladatokat látott el Abjátár? 1Sám 23:9-13; 2Sám
15:24; 17:15-22
Abjátár, aki a
fent említett feladatokat végezte, szintén nagy megrázkódtatáson esett át; ő is
hontalan menekült lett, mint Dávid. Ez bizonyos fokig még inkább felkészítette
arra, hogy jobban szolgálhassa Izráel következő királyát, aki ma-ga is
állandóan menekülni kényszerült. Abjátár is átélt csalódást, félelmet és
árulást, Dávidhoz és az embereihez hasonlóan, akik a folyamatos üldöztetés
idején gyakran szembesültek mindezzel.
Az újszövetségi
papság fogalmát illetően fontos a másik emberrel ill. egy csoporttal való
azonosulás, közösségvállalás. A zsidókhoz írt levél írója úgy fogalmazott,
hogy Jézus azért lehet a Főpapunk, mert képes valóban együtt érezni velünk
(Zsid 2:17).
Olvassuk
el 1Pt 2:9 versét! Az Újszövetség világos tanítása szerint
mindannyiunknak viselnünk kell környezetünkben a papi felelősséget, persze ettől
nem válunk önjelöltté. „Nem ti választottatok engem, hanem én választottalak
titeket, és én rendeltelek titeket, hogy ti elmenjetek
és gyümölcsöt teremjetek, és a ti gyümölcsötök megmaradjon; hogy akármit
kértek az Atyától az én nevemben, megadja néktek” (Jn 15:16) – mondta
Jézus. Ez az isteni elhívás nem tesz ószövetségi pappá vagy újszövetségi
apostollá, de felhatalmaz arra, hogy közbenjárjunk családtagjainkért, a körülöttünk
élőkért. Hogyan tudunk mind jobban szolgálni papi szerepünkben?
ABSOLON LÁZADÁSA |
November 9 |
Kedd |
Sámuel második
könyve 15–18. fejezeteiben olvashatjuk Dávid fiának, Absolonnak a
történetét, aki fellázadt apja ellen. Absolon serege Jeruzsálem felé tartott.
Abjátár számára ez lidércnyomásnak tűnhetett. Dávid inkább a menekülést
választotta, mintsem hogy Jeruzsálemet csatatérré, vérfürdő színterévé tegyék.
Hűséges emberei szintén készülődtek, hogy királyukkal tartsanak. Abjátár
bizonyára emlékezett arra, amikor Saul király idejében kiirtották családját és
faluját, neki pedig menekülnie kellett. Most ő is indulni készült Dáviddal.
2Sám 15:13-29 versei alapján mit mondhatunk, milyen volt Dávid
jelleme még ebben a vészterhes időben is? Milyen szerepet játszott Abjátár
ebben a részben?
Abjátár és a
többi pap a frigyládával készül elhagyni a várost, a király azonban úgy
rendelkezik, hogy maradjanak. Dávid megtanulta, az isteni jelenlét szimbólumának
magukkal vitele nem feltétlenül jelenti azt, hogy az Úr is velük tart. Ha
valaki keresztet visel, vallásos jelmondatot lobogtat, vagy betart bizonyos
törvényeket, ezzel még nem biztosítja önmaga számára Isten védelmét és egyetértését.
Istent nem lehet manipulálni. A frigyládának a helyén kellett maradnia. Dávid
azzal is bizonyította hitét, hogy a szövetség ládáját Jeruzsálemben hagyta.
Bízott benne, hogy Isten megmenti, és visszahozza Jeruzsálembe. A frigyládát
visszaviszik a helyére, Abjátár pedig áldozatot mutat be (2Sám 15:24), amíg a nép elhagyja a várost. Ekkor a papok, Abjátár
és Sádók munkájukat végezve közbenjárnak Dávidért és az embereiért.
Érdekes, amit Dávid titkosszolgálati hálózatáról olvashatunk
(2Sám 17:15-29). A városban Abjátár és Sádók lesz
Dávid szeme és füle, Jeruzsálemen kívül pedig fiaik várják a híreket. Nem
mindenki az, aminek látszik! A fiatalembereknek egy szolgálólány adja át az
üzenetet, rá senki nem gyanakszik. Egy fiú azonban éppen ott álldogál; felméri
a történteket, és szól Absolonnak. Absolon emberei üldözőbe veszik a papok fiait,
azok viszont elrejtőznek egy kútban. Körülöttünk sem minden az, aminek látszik.
Sokszor mosoly leplezi a fájó szívet. Krisztus követőiként éljünk úgy a
világban, mint akik az Urat képviselik! Mintha az Ő keze lennénk, úgy segítsünk
a környezetünkben élőkön! Nyitottan és érzékenyen kell figyelnünk, hogy a
felszín ne tévesszen meg, és a maguk valóságában lássuk az embereket, a
körülményeket. Fontos, hogy segítsünk, még ha ezért áldozatot is kell hoznunk.
ABJÁTÁR DÖNTÉSE |
November 10 |
Szerda |
Abjátár
személyes véleményéről, politikai, vallási nézeteiről nem tudunk semmit. A
feljegyzésekben szavai közül csak azt olvashatjuk, amit Isten Dávidnak üzent.
Tettei azonban ékesebben szólnak szavainál. Még ha nem is ismerjük gondolatait,
már az is sokat elárul róla, hogy Dávid mellett maradt.
Abban az időben
hagyományosan az elsőszülött fiút tekintették a fő örökösnek. A királyi
családban ez azt jelentette, hogy az elsőszülött fiú volt a trón várományosa.
Istent azonban sohasem kötötte a tradíció. Izráel történelme során többször előfordult,
hogy az elsőszülött helyett valaki mást hívott el. Erre néha isteni kinyilatkoztatás,
máskor a körülmények alakulása, ill. az elsőszülött választása következtében
került sor (lásd 1Móz 4:1-5; 21:8-12; 25:21-34;
48:8-19; 1Sám 16:6-12).
Vajon mi
késztette a Dávidhoz hűséges Abjátárt, hogy azt tegye, amiről 1Kir 1:1-8 szakaszában olvashatunk?
Dávidnak nem
Salamon volt a legidősebb fia, tehát a hagyomány szerint nem ő követte volna
apját a trónon. Amnont, a legidősebb fiút azonban megölte testvére, Absolon,
aki pedig a Dávid elleni sikertelen felkelésben halt meg. Most a negyedik fiú,
Adónia szövetkezett Joábbal és Abjátárral, akik mellé álltak (1Kir 1:7).
Az Adóniánál
fiatalabb Salamonnak a családi háttere sem volt éppen makulátlan. Édesanyja
Bethsabé, akinek első férjét, a hitteus Uriást Dávid azért gyilkoltatta meg,
hogy leplezze törvénytelen viszonyát. A botrányos körülmények ellenére Isten szerette
Salamont (2Sám 12:24), és egyértelmű volt, hogy őt választotta
Dávid utódjául (1Krón 22:9-10). Ebben a kényelmetlen helyzetben Abjátár talán
nem tudta rászánni magát, hogy kiálljon Dávid mellett, dacolva a
felhördüléssel, amit a király választása okozott, ezért Isten kinyilvánított
akarata helyett inkább a tradícióhoz hajlott. A tradíció választása sokszor
kényelmesebbnek tűnik, mivel így az ember nem érzi szükségét, hogy saját maga
gondolja végig a dolgokat felelősségteljesen, Isten kinyilatkoztatott akarata
fényében. Sokkal könnyebbnek és „biztonságosabbnak” látszik egyszerűen azt mondani:
„Ezt mindig így szoktuk csinálni!”
Milyen gyakran engedjük, hogy a tradíció
elzárja az utat, amelyen Isten vezetne? Ugyanakkor miért kell rendkívül
óvatosnak lenni, nehogy automatikusan félresöpörjünk mindent, hagyománynak
bélyegezve?
ABJÁTÁR SORSA |
November 11 |
Csütörtök |
Dávid halála és
Salamon trónra lépése után bizonyos dolgokat el kellett rendezni. Adóniát
megölték (1Kir 2:13-25), de még függőben volt Abjátár
pap sorsa, aki olyan hűséggel szolgálta Salamon apját. Mi legyen a büntetése a
Salamon elleni lázadásban való részvételéért?
Hogyan ítélt
Salamon Abjátár felől? Döntését mivel indokolta? 1Kir 2:26-27
Felületesen
olvasva azt gondolhatnánk, hogy Salamon egy 100 évvel korábbi, még Éli papnak
mondott prófécia (1Sám 2:30-36) miatt űzte el
Abjátárt. Valójában azonban arról van szó, hogy Isten előre látja, szabad
akaratunkból milyen döntéseket hozunk majd a jövőben. Tudja, mit fogunk
választani, ezért képes előre megmondani a jövőt. Azt is tudta, hogy amint Éli
fiai a viselkedésük miatt alkalmatlanná válnak a papi tisztre, az utóduk,
Abjátár is alkalmatlanná válik a papságra, mert nem fogadja el Isten döntését.
Magyarázzuk meg a
Mt 26:14-16, 20-25 verseiben olvasható jövendölést
azzal összefüggésben, hogy Salamon megfosztotta Abjátárt papi tisztétől. Milyen
hasonló elv figyelhető meg mindkét esetben?
Jézus mindvégig
tudta, hogy Júdás lesz az árulója, mégsem küldte el maga mellől. Júdás is a
tanítványok belső köréhez tartozott. Tapasztalta Isten hatalmát, de Abjátárhoz
hasonlóan ő sem állt készen arra, hogy elfogadja akaratát. Az is valószínű,
hogy mint Abjátárnak, neki is határozott elképzelése volt arról, ki legyen a
király, és hogyan kell intézni a hatalommal és uralommal kapcsolatos
kérdéseket. Júdás azt akarta, hogy Jézust egy földi ország királyának koronázzák
meg. Csalódottságában a tradíció szerinti vezetőkhöz, az írástudókhoz és a
farizeusokhoz fordult, amivel elárulta az igazi Királyt.
Isten mindent
tud előre, ez azonban nem azt jelenti, hogy előre meghatározza az eseményeket.
Az emberek választhatnak, mint ahogy Júdás és Abjátár is választott. Isten
eleve tudja, ki mit fog dönteni, ám mégsem korlátozza szabadságunkat.
A választás szabadsága Isten egyik
legszentebb ajándéka, aminek nagy ára volt: Jézus kereszthalála. (Ha nem lett
volna szabad akaratunk, nem választhattuk volna a bűnt, akkor pedig Jézus nem
halt volna meg értünk.) Mennyire vagyunk megfontoltak, imádkozunk-e döntéseink
előtt?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 12 |
Péntek |
„Isten nagy és
komoly munkára hívott el téged. Igyekezett nevelni, megpróbálni, megtisztítani
és nemesíteni, hogy a szent munka kizárólag Isten dicsőségét szolgálja, mert
egyedül Őt illeti dicsőség. Mily nagyszerű gondolat, hogy Isten kiválaszt egy
embert, magához vonja és munkával, küldetéssel bízza meg! A gyenge erőssé lesz,
a félénk bátor, a határozatlan szilárd és gyors döntéshozatalra képes. Hogyan?! Lehetséges, hogy az ember olyan fontos, hogy küldetést
kapjon a királyok Királyától? Engedjük-e hát, hogy a világi becsvágy elvonjon
bennünket a szent megbízatástól” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 2.
köt. Budapest, 2000, Advent Kiadó. 154–155. o.)?
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Más
bibliai szakaszok alapján gondolkozzunk Saul életéről! Hogyan tékozolhatott el
mindent ő, aki olyan sokat kapott az Úrtól? Történetéből mi a tanulság
számunkra? Milyen hibákat követett el, amelyek tévútra vitték?
2.
Beszélgessünk
arról, hogy az ember Jézus képes együtt érezni velünk küzdelmeinkben! Miért
olyan fontos számunkra Krisztus emberi természete?
3.
Hogyan
segíthet csoportunk a gyászolóknak? Mit tehetünk azon túl, hogy szavainkkal
próbálunk vigasztalni? Előfordulhat, hogy valóban semmi mást nem tehetünk?
4.
A
keresztény gondolkodók számára mindig is nagy kérdésnek bizonyult Isten
mindentudásának és az emberi szabad akaratnak az összefüggése. Ha Isten előre
tudja, mit fogunk választani, valóban szabadon dönthetünk? Ha nem, akkor hol a
személyes szabadság; ha pedig nincs szabadságunk, igazságos-e, hogy Isten
megítél, ill. megbüntet a tetteinkért? Egyesek azzal az érvvel próbálják megkerülni
e rejtélyt, hogy bizonyos tetteinket Isten nem tudhatja előre, különben nem
lenne igazi szabadságunk. Mások nem látnak problémát: egyáltalán nem korlátozza
az ember döntéseit az, hogy Isten előre tudja, mit fog majd választani.
Beszélgessünk ezekről a kérdésekről a csoportban, de legyünk
tisztában azzal, hogy nem könnyű mindenre válaszolni! Fontos tudni, hogy
szabadságot kaptunk, mint ahogy azt is, hogy a szabadságunkat tiszteletben
tartó Isten mindenek felett Úr!
KITARTÁS
Ha eszünkbe jut, hogy
mennyei jutalomért dolgozunk, és nem az emberek dicséretéért, képesek vagyunk
kitartani és elvégezni az előttünk álló feladatot.
Milyen nagy szükség
van e tanításra a felületes és emberi módszerek idején, hogy folytassuk a
munkát akkor is, ha lankad az erőnk…
Hány istenfélő, drága
ember lankad el a szolgálatban, mert a többiek nem értenek egyet velük, nem
örülnek munkájuknak. A hálátlanság megbénítja őket! Mindannyiunknak az Íráshoz
kell fordulnunk, hogy erőt adjon a szolgálatra. Az embernek szüksége van jutalomra.
Mi megkapjuk ezt Tőle és Benne. Amellett, amit Tőle kaphatunk, ott van Ő maga.
Miközben várjuk, hogy megpillanthassuk arcát, most úgy kell rá tekintenünk,
mint a gyengeség és a fáradtság ellenszerére, amely lankadatlan szolgálatra
sarkall bennünket.
Norman B. Harrison
HÁLA A MUNKÁÉRT
Köszönd meg Istennek
minden reggel, hogy aznap van tennivalód, akár tetszik, akár nem! A tény, hogy
dolgoznod kell és a legjobbat vagy kénytelen nyújtani, önuralomra, szorgalomra,
akaraterőre, jókedvre és megelégedettségre tanít, és még száz erényre, amit a
lusta sosem ismerhet meg.
Charles Kingsley