6. tanulmány − 2010
Október 30 - November 5.Uriás: az idegen hűsége
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 1Sámuel 26:5-11; 2Sámuel 11; Eszter
8:17; Zsoltár 51; Ézsaiás 56:3-7; Efézus 2:19
„Szeressed azért
az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből” (5Móz 6:5).
Tegyük fel,
éppen jegyet veszünk, és mivel már régóta sorban állunk, félő, hogy lekéssük a
vonatot. Majd fizetünk, átvesszük a jegyet és szaladunk a vágányok felé.
Közben sebtében számolgatjuk a visszajárót, és észrevesszük, hogy jóval több,
mint amennyinek lennie kellene. Mit teszünk ilyenkor? Újból beállunk a sorba,
visszaadjuk a pénzt, talán lekéssük a vonatot is, vagy úgy könyveljük el, hogy
szerencsés napunk volt?
Ilyen helyzetben
az ember tetteit az határozza meg, hogy mit tart helyesnek, ill. helytelennek.
Ennek hétköznapi életben való alkalmazása az etika. Ma a legáltalánosabb a
szituációetika, ami azt sugallja, hogy nem létezik abszolút erkölcs. Ezt az
emberek gyakran úgy értelmezik, hogy megtehetik, amit egy adott helyzetben
saját maguk számára a legelőnyösebbnek vélnek.
Ezen a héten egy óriási erkölcsi ellentéttel foglalkozunk, ami
Dávid király és egyik katonája, Uriás között feszül. Dávid tettei önmagukban is
borzalmasak, de még rosszabbnak tűnnek Uriás viselkedéséhez képest. Uriás élete
kevéssé ismert, amit azonban róla és szomorú sorsáról megtudunk, arra tanít,
mit jelent valóban hittel élni, és nemcsak beszélni róla.
LEFELÉ A LEJTŐN |
Október 31 |
Vasárnap |
Sámuel második
könyve 11. fejezetét olvasva tegyük fel a kérdést: Hogyan süllyedhet
ilyen mélyre a bűnben az az ember, akit Isten kiválasztott? Mire figyelmeztet
ez mindenkit?
Egyesek Dávid bűnére
hivatkozva igyekeznek saját hibáikat mentegetni. A bibliai leírás azonban
egyértelművé teszi, hogy a bűnnek mindig van következménye. Itt azt is
láthatjuk, hány ember életét érintette ez a bizonyos bűn. Dávid vétkének első
szenvedő alanya Uriás lett, majd Dávid és Bethsabé gyermeke következett. Dávid
hitelét veszti családja előtt, idővel pedig a családi baj az egész népre
kiterjedő problémává duzzad. E bűn által elindított láncreakció következményei:
erőszak (2Sám 13:14), gyilkosság (2Sám 13:28-29),
felkelés – sok haláleset (2Sámuel 15. fejezet). Ha az ember bűnbánatot tart,
Isten megkegyelmez, de ahogy Sámuel könyveinek írója világosan rámutat, a bűn
akkor is végzetes következményekkel jár (2Sám 12:13-14).
Dávid, Bethsabé
és Uriás történetének szerkezeti felépítése alaposan átgondolt. Az író Uriás és
Dávid magatartásának szembeállítására cselekvést
kifejező szavakat használ (gyakran a küld ige valamelyik alakját).
Vessünk egy pillantást a történet szerkezetére, a cselekmény fő irányvonalát
alapul véve!
» Dávid elküldi Joábot, hogy harcoljon az ammonitákkal (2Sám
11:1)
» Dávid Bethsabé után érdeklődik, majd érte küld (3-4. vers)
» Dávid házasságtörést követ el Bethsabéval (4. vers)
» Bethsabé
üzenetet küld, tudatja, hogy gyermeket vár (5. vers)
» Dávid elküld valakit Uriásért (6. vers)
» Uriás
nem hajlandó a saját házában (Bethsabéval) aludni (13. vers)
» Dávid magával Uriással küldi el saját halálos ítéletét (14-15.
vers)
Amint látjuk tehát, Sámuel második könyve 11. fejezetében a küldés igen
fontos kifejezés. Akit elküldünk, afelett bizonyos hatalmunk van. E tekintetben
valóban Dávid a történet legnagyobb hatalommal bíró szereplője. Ő az, aki a
legtöbbször küld, irányítja a többi szereplőt. Ő az, aki meghatározza és
tönkreteszi az életüket. Olyan, mint az ókori Közel-Kelet jellegzetes teljhatalmú
despotája. Van azonban valami, ami felett a királynak sincs hatalma, az pedig a
bűn. Bár látszólag Dávid irányítja a cselekményt, döntéseit és indítékait a bűn
mozgatja.
NEM ÉLÜNK ELSZIGETELTEN |
November 1 |
Hétfő |
Dávid és Uriás
történetére az ammonitákkal folytatott háború összefüggésében kell gondolnunk.
Olvassuk el figyelmesen 2Sám 11:1 versét! Az író
milyen burkolt kritikát fogalmaz meg Dáviddal kapcsolatban?
Dávid úgy
döntött, hogy otthon marad, és seregét Joáb vezetésére bízza. Ez volt az első
hiba. Azt képzelte, hogy többet ér az embereinél, ezért nem akarta veszélynek
kitenni magát. Még nem tanulta meg, hogy a legnagyobb veszélyek általában
belülről, és nem kívülről leselkednek ránk. Az a baj a hatalommal, hogy könnyen
eltorzítja az ember önmagáról alkotott képét. Birtokosa azt hiszi, hogy különb
másoknál, és felette áll a többi emberre vonatkozó törvényeknek, szabályoknak.
Hasonlítsuk
össze, milyen volt Dávid vezetési stílusa 1Sám 26:5-11
szakaszában és Sámuel második könyve 11. fejezetében! Mi a különbség?
Azokban a
történetekben, amelyekben Dávid megkímélte Saul életét, Dávid példamutatással
vezet, és önkéntesek jelentkezését kéri. Később viszont már nem ő irányítja
csapatait, Isten vezetésére és védelmére hagyatkozva. Ehelyett a meleg, párás
estét palotája tetőteraszán tölti (valószínűleg azért, hogy élvezze a hűs,
esti szellőt). A palota a megerősített város legmagasabb részén állhatott, jó
kilátással Jeruzsálem jelentős részére. A háztetők felett nézelődő
Dávid tekintete megakad egy fürdőző asszonyon, és elküld valakit, hogy
tudakozódjon kiléte felől. Miután megtudja, hogy a hitteus Uriás feleségét
látja, érte küldet. Kimondottan erőteljes az a héber szó, ami Dávid
Betshabénak adott parancsát fejezi ki. Más összefüggésben akkor használták,
amikor valamit erőszakkal vettek el (1Móz 14:11).
Dávidot a vágyai hajtják, és a hormonok működésének hatására figyelmen kívül
hagyja mindazt, amit a dolgok helyes, ill. helytelen voltáról tud. Abban a
pillanatban még csak nem is sejti, hogy döntésének milyen messze ható
következményei lesznek. Hatalmának szándékos fitogtatásával közvetlenül
befolyásolta Bethsabé, Uriás és egy még meg nem született gyermek sorsát,
valamint Izráel történelmének alakulását.
Gondolkozzunk el saját döntéseinkről!
Döntően a józan ész, az értelem és a logika alapján,
vagy pedig érzelmeinktől, szenvedélyünktől fűtve határozunk? Melyik jellemző
inkább ránk? Vajon megfelelő egyensúly van a két oldal között? Ha nincs, hogyan
találhatjuk meg?
EGY IDEGEN IZRÁEL SORAIBAN |
November 2 |
Kedd |
Az egész fejezet
úgy utal rá, hogy „a Hitteus Uriás”. Kik is voltak a hitteusok, más
néven hettiták? A palesztinai hitteusok egy etnikai csoportot képeztek, az
azonban nem világos, hogy milyen kapcsolatban álltak az északi újhettita városállamokkal.
Az Ószövetség világában nagyon is szorosan összekapcsolódott a nemzetiségi, a
faji és a vallási hovatartozás. Ezért bírálta és ellenezte olyan erősen az
Ószövetség az izraeliták és más népek tagjai közötti házasságot. 5Móz 7:3 versében olvasható a tiltás, amit Izráelben minden
nagyobb vallási megújulás alkalmával hangoztattak. A vegyes házasságok
tiltásának megértéséhez a vallás a kulcs. Viszont arra is számos példát
találunk az Ószövetségben, hogy idegenek elfogadták Izráel Istenét és beolvadtak
a nép közé. Erről azonban a Biblia elismerően ír.
Milyen példákat
említhetünk arra, amikor idegenek olvadtak be Izráel soraiba? Józs 6:25; Ruth 1:1-16; Eszt 8:17; Ézs 56:3-7
A moábita Ruth
elhagyta országát, népét és vallását, amikor anyósával Izráelbe költözött.
Híressé vált szavai kiemelik, milyen fontos volt számára nemcsak a másik
népet, hanem annak Istenét is elfogadni: „Ne unszolj, hogy elhagyjalak, hogy
visszaforduljak tőled. Mert ahova te mégy, oda megyek, és ahol te megszállsz,
ott szállok meg; néped az én népem, és Istened az én Istenem” (Ruth 1:16). A példamutatónak számító menyen kívül egy parázna nőről
is tudunk, aki beolvadt a nép soraiba. Bizonyára emlékszünk Ráhábra, aki
megmentett két kémet. Személyében olyasvalakit ismerhetünk meg, aki készségesen
fogadta az előtte felgyúló kis világosságot, és választásával bizonyította:
elhitte, hogy Izráel Istene hatalmas és hűséges Isten. Jerikó eleste után nem
sokkal Ráháb Sálmón felesége lett, és mint Ruth, ő is helyet kapott Krisztus
nemzetségi táblázatában (Józs 6:25; Mt 1:5).
Nem Uriás volt az egyetlen hitteus Dávid szolgálatában, 1Sám 26:6 megemlíti Akhiméleket is. Uriás Dávid elit harcosai közé
tartozott (1Krón 11:41). Amennyiben Eliám, Bethsabé
apja (2Sám 11:3) és a gilóbeli Akhitófel fia ugyanaz a
személy volt (2Sám 23:34), akkor Uriás kifejezetten befolyásos családba nősült.
Apósa is a legjobb vitézek egyike, Dávid nagyra becsült tanácsosának fia volt.
Ezért lehetett a háza olyan közel a palotához, valamint ez adhat magyarázatot
arra is, hogy miért csatlakozott Akhitófel Absolon lázadásához. Valószínűleg
mélyen sérelmezte, ahogy Dávid az unokájával, Bethsabéval bánt, és megölette
annak férjét, Uriást.
MIT FEJEZ KI EGY NÉV? |
November 3 |
Szerda |
A Biblia
világában igen fontosnak tartották a neveket. A név árulkodott viselője
kulturális örökségéről és hitéről, ill. a szülők gyermekükkel kapcsolatos vágyáról.
Gyakran megtörtént, hogy ha valakinek megváltoztak az életkörülményei, vagy
más hitet vett fel, új nevet is kapott.
Mi volt a következő bibliai alakok új neve, és mi adott okot a
névváltozásra?
Ábrám (1Móz 17:5) ______________________________________________
Jákób (1Móz 32:27-28) ___________________________________________
Dániel (Dán 1:7) _________________________________________________
Miután Jákób
egész éjjel küzdött mennyei támadójával, olyan új nevet kapott, ami talán a
legnagyobb jelentőséggel bír az üdvösségtörténetben. Korábban úgy hívták, hogy
„csaló”, később azonban Izráel lett, „akiért Isten harcol”, leszármazottai
pedig az izraeliták vagy Izráel népe. Dániel esetében egészen más állt a
névváltoztatás szándéka mögött. Nabukodonozor király így akarta biztosítani,
hogy a fiatal foglyokba belevésődjön, kit kell a helyzet urának tekinteniük;
ez az agymosás részét képezte. A Dániel név azt jelenti: „Isten a bírám”;
ehelyett Baltazárnak nevezték el, ami annyit tesz: „Bél oltalmazza életed”. A
pogány király igyekezett megtörni a foglyok Isten iránti hűségét.
Bethsabé
férjének neve másutt is előfordul a bibliai történelemben. Jojákim király
uralkodása idején egy Uriás nevű próféta Isten ítéletét hirdette Jeruzsálem
felett (Jer 26:20-23). Egyébként az Uriás héber
név, és azt jelenti, hogy „Jahve tüze” vagy „az Úr a világosságom”. Uriás
származását tekintve hitteus volt, de választása révén Izráel Istenéhez
tartozott. Ez is bizonyítja, hogy Isten nem a külsőt nézi, hanem a szívet
vizsgálja. Nála nem az számít, hogy kinek milyen magas egyházi tisztet betöltő
rokonai vannak, vagy milyen nagyszerű hívők voltak az ősei. Isten kész elfogadni,
és ezt sem családfánk, sem személyes múltunk nem befolyásolja.
Krisztus az egész emberiségért meghalt, és ezzel ledöntött minden
válaszfalat minden ember között (Gal 3:28).
A kereszt bizonyítja, hogy Isten szemében mindannyian egyenlőek vagyunk;
Krisztus minden emberért meghalt, hiszen mindenkit egyformán értékesnek tart.
Való igaz, Isten időnként bizonyos csoportoknak különböző feladatokat adott,
amire elhívta őket, de ez távolról sem jelenti azt, hogy egyeseket
értékesebbnek tartana másoknál. A kereszt a bizonyíték erre.
AZ ELVEIHEZ RAGASZKODÓ EMBER |
November 4 |
Csütörtök |
A bibliai
történetben Bethsabé passzív szereplőként áll előttünk; a szövegben nem
találunk olyan megjegyzést, ami az ő felelősségére utalna. Ám
még ha passzívnak is tűnik az egész történet során, ő is nagy árat fizet.
Hangját csak akkor hallatja, amikor Dávidnak megüzeni, hogy gyermeket vár (2Sám
11:5). Dávid kiötli: ha csak egyetlen éjszakára is haza
tudja hozatni Uriást, úgy tűnhet, hogy a gyermek az övé, és Dávid bűne nem
tudódik ki. Így hát azonnal el is küldet Uriásért, akinek kb. 65 kilométeres,
fárasztó utat kell megtennie Jeruzsálemig. A király röviden elbeszélget vele,
majd hazaküldi, burkoltan arra célozva, hogy töltse az éjszakát a feleségével
(2Sám 11:8). Igyekszik nagylelkűnek mutatkozni, még
ajándékot is küldet, és úgy gondolja, hogy ezzel el is rendezte a dolgot.
Uriás azonban ragaszkodott az elveihez, nem lehetett manipulálni. A király
másnap reggel értesül róla, hogy katonája az éjszakát a kapuban, a király
szolgáival töltötte. A dolog mind jobban kicsúszik a király kezéből. Ismét
Uriásért küldet, és közben egyre bosszúsabb lesz. A végén még rossz színben
tünteti fel katonája! Dávid, aki valamikor maga is hűséges, tisztakezű ember
volt, mintha nem értené Uriás becsületességét.
2Sám 11:10-13 versei szerint mi volt a magyarázata Uriás viselkedésének?
Még milyen bibliai példákat találunk a hasonlóan elvhű magatartásra?
Uriás válaszából
kitűnik, hogy nemcsak névleges hívő volt, hanem tiszta szívből Izráel
Istenéhez tartozónak vallotta magát, és közösséget vállalt bajtársaival. Úgy
érezte, hogy helytelen lenne az alkalommal élve személyes előnyökhöz jutni,
kényelmet élvezni. Dávid, aki egykor példás hűséget tanúsított az őt üldöző
Saul király iránt, most értetlenül áll Uriás hűsége láttán.
Ekkor egy
kimondottan szégyenletes dologhoz folyamodik. Szándékosan lerészegíti Uriást,
hogy megtörje. Érdekes, hogy Lót két lánya is hasonlóképpen cselekedett, amint
ezt az ammoniták eredetéről tudjuk (1Móz 19:30-38);
Dávid serege pedig történetesen éppen az ammoniták ellen harcolt. Uriás azonban
még bódult állapotában sem enged elveiből, és a következő éjszakát is a király
szolgái között tölti.
Olvassuk el az 51. zsoltárt Sámuel
második könyve 11. fejezete után! Mit tanulhatunk belőle a bűn természetével,
a bűnbánattal és Isten kegyelmével kapcsolatban?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 5 |
Péntek |
„A Biblia szűkszavúan fogalmaz, amikor emberek dicséretéről
van szó. Még a legkülönbek érdemeit is csak igen tömören sorolja fel. Ez a szűkszavúság
azonban nem véletlen, tanulsággal szolgál. Az ember minden jó tulajdonsága
Isten ajándéka; nemes tetteit Krisztusban, Isten kegyelme által tudja végrehajtani.
Mindent Istennek köszönhet, tehát Istent illeti a dicsőség mindazért, amivé vált és amit tett, ő csupán eszköz az Úr kezében. A bibliai
történelem valamennyi tanulsága arra is rámutat: veszélyes dolog embereket
dicsérni vagy magasztalni, mert ha az ember elfeledkezik arról, hogy teljes
egészében Istentől függ, és a saját erejére támaszkodik, bukása biztos lesz…
Saját erőnkből képtelenek lennénk helytállni a harcban. Mindaz, ami gondolatainkat
elfordítja Istentől, ami önmagunk dicsőítéséhez vezet, vagy aminek következtében
úgy gondoljuk, hogy egyedül is képesek vagyunk megállni, biztosan a bukásunk
útját készíti elő. A Biblia üzenete azt akarja belénk vésni, hogy ne az emberi
erőben bízzunk, hanem egyedül Isten hatalmában. Dávid bűnéhez a nagy
magabiztosság és önmaga felmagasztalása vezetett. A hízelgő szavak, a hatalom
és a pompa rejtett csábításai nem maradtak hatástalanok vele szemben. A
környező népekkel kialakított kapcsolatai szintén rossz hatást tettek rá. A
keleti szokás szerint a király minden rosszallás nélkül elkövethette az
alattvalóktól el nem tűrt bűnöket. Az uralkodónak tehát nem kellett olyan
önuralmat gyakorolnia, mint alattvalóinak. A felsoroltak együttes hatására
Dávid látása elhomályosodott a bűn szörnyűségét illetően. Ahelyett, hogy
alázattal Jahve hatalmára hagyatkozott volna, saját bölcsességében és erejében
kezdett bízni” (Ellen G. White: Conflict and Courage. 177. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Mondjuk
el, milyen szerepkörben vagy tisztségben gyakoroltunk ill. gyakorlunk
valamilyen hatalmat! Beszélgessünk arról, hogyan védekezhetünk a hatalommal
való visszaélés ellen! Hogyan segíthetünk, ha észrevesszük, hogy valaki kezd
visszaélni a hatalmával, befolyásával?
2.
Gondoljunk
szombatiskolai csoportunk összetételére! Mennyire éreznék a szíves fogadtatást
közöttünk egy másik csoport tagjai, vagy akik nem szoktak gyülekezetbe járni?
Mit tehetnénk együtt azért, hogy közelebb kerüljünk „az idegenekhez”?
3. A becsületes, hűséges, elvei mellett kitartó Uriást saját királya gyilkoltatja meg, akit hűséggel szolgált. A becstelen, alattomos, álnok Dávid pedig feleségül veszi a gyönyörű asszonyt, és még évekig él. Beszélgessünk erről!
KÁRÁSZ IZABELLA:
ŐSZÖK VIZÉN
A virágos, napsugaras, éltető, meleg, nyári dél
ím tovaszállt, már nyoma sincs,
nem említi az őszi szél.
Nagy, bús vizén a csónakok,
az emberek hömpölygenek,
úsznak; körül rőtszín, aszott, lehullt, sárga,
nagy levelek.
Vijjog valahol valami. A szívek mélyén
halk ború.
Halotti menet, temetés,
gyászos, őszi, nagy koszorú.
Mindenkihez közel kerül, ránehezül
most a halál,
hisz oda van a virágos,
napsugaras, fiatal nyár!
De minden őszi
elmúlás tanít,
egy nagy titkot kiált:
Megváltotta Krisztus
a nagy, őszi, hervadó pusztulást!
Nem hal meg senki, aki hisz,
s feltámad mindaz, ki halott!
Őszök vizén ilyen remény ringasson
minden csónakot!