5. tanulmány − 2010
Október 23 - 29.Abigail: aki nem lett a körülmények áldozata
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 1Sámuel 25; Ézsaiás 28:23; 53:12;
Dániel 9:15-19; Máté 15:10; Róma 8:34
„Az eszesnek
elméjében nyugszik a bölcsesség; ami pedig a tudatlanokban van, magát hamar
megismerteti” (Péld 14:33).
Előfordult, hogy
a körülmények áldozatainak éreztük magunkat? Kívántuk már, hogy bárcsak valahol
másutt élnénk vagy valaki más helyében lennénk? Akkor
gondoljunk Abigailra, akivel e heti tanulmányunk foglalkozik!
Szomorú, hogy az
intelligens, gyönyörű asszony férje, Nábál irigy, szűklátókörű, kegyetlen
ember volt; Káleb leszármazottja, de még csak nem is emlékeztetett nagy
tisztelettel emlegetett elődjére. Nábál gazdag volt, de bolondnak nevezték,
gúnyneve utalt jellemére.
Abigail és Nábál
korában a házastársat általában a szülők választották, így Abigailnak valószínűleg
nem sok beleszólása lehetett abba, hogy ki lesz a párja. Kedvezőtlennek
mondhatjuk körülményeit, mivel ilyen frigybe kényszerült. Helyzete korántsem
volt jó, de az életéből megismert epizód arra bátorít, hogy nekünk sem kell a
körülmények áldozatává válnunk.
Abigail nem próbált meg elmenekülni a valóság elől. Reálisan
szemlélte saját helyzetét (1Sám 25:25), de nem
engedte, hogy a körülmények összeroppantsák. Igyekezett a lehető legjobbat
kihozni abból, ami adódott.
MEGHALLGATNI |
Október 24 |
Vasárnap |
A legtöbb
embernek nem esik nehezére a beszéd, sőt, általában túl sokat beszélünk.
Mennyivel jobb lenne, ha megtanulnánk odafigyelni másokra! Szemináriumok is
foglalkoznak a „figyelmes hallgatás” kérdésével. Mivel sok minden zajlik körülöttünk,
kifejezetten fontos, hogy megtanuljunk jól figyelni.
Mire
figyelmeztetnek Ézs 28:23; Mt 15:10; Jak 1:19 versei?
Miért?
Dávid az
embereivel együtt menekült Saul elől. Párán pusztájában bujdostak, ott
találkoztak a vagyonos földbirtokos, Nábál szolgáival, akik gazdájuk állatait
terelték. Dávid a seregével védelmébe vette a pásztorokat és az állatokat, nem
bántották a nyájat. Majd eljött a birkanyírás, és mindenki lázasan készülődött
az ünneplésre. A hálaadás és az ajándékozás ideje volt ez, amit Dávid is
tudott, elküldte hát tíz emberét, hogy támogatást kérjen Nábáltól.
Miért volt
annyira sértő Nábál válasza Dávidra nézve? Mit hallott ki belőle Dávid? 1Sám
25:1-11
Nábál ezzel az
esettel is rászolgált gúnynevére. Csúfondárosan szökött szolgáknak titulálja
Dávid embereit, és üres kézzel küldi el őket. Félreérthetetlenül kifejezi,
hogy számára Dávid egy senki. Jelentéktelen embernek tartja, akitől még azt sem
érdemes megkérdezni, honnan jött és mit akar. Dávidot, aki csodálatra méltó
önmegtartóztatást gyakorolt a gyilkos szándékú Saul királlyal szemben, mélyen
sértette, hogy úgy beszéltek vele, mintha mihaszna semmirekellő lenne. Ezzel
mi is így volnánk! Ráadásul ő jóindulatot tanúsított, amire sértés és
megszégyenítés volt a felelet.
Nábál fel sem
fogta, hogy kivel áll szemben. Bizonyos tényekkel nyilván nem volt tisztában.
Ismerte Dávid apját, tudta, hogy Dávid Saul elől menekül, de öntelt gőgje
miatt esze ágában sem volt hallgatni a szolgáira. Nábál pásztorai egy ideig
Dávid seregének védelmét élvezték, és látták számottevő katonai erejét. Ám a
szolgák tudták, Nábál „oly kegyetlen ember, hogy senki sem szólhat néki” (1Sám
25:17), ezért ahhoz fordultak, aki meghallgatta őket:
Abigailhoz.
Mikor fordult elő utoljára, hogy mi
magunk – talán másokkal együtt – bajba kerültünk, mert nem figyeltünk eléggé?
Hogyan tanulhatunk saját hibáinkból?
A TETTEK EREJE |
Október 25 |
Hétfő |
Mi a lényege a Sámuel
első könyve 25. fejezetében leírt történetnek? Milyen tanulságokat
vonhatunk le belőle? Milyen kérdések maradnak még bennünk?
Abigail azonnal
készülődni kezd, amint meghallja a szolgák beszámolóját. Először figyelmesen
hallgat, majd cselekszik is. 1Sám 25:18-19 verseiből
részletesen megtudjuk, mi mindent küld Dávid embereinek: mazsolát, fügét, a
sütéshez előkészített juhokat, pergelt búzát, kenyeret és bort. Minden
küldemény luxuscikknek számított, és sokkal több volt annál, mint amire Dávid
tíz katonája gondolt. A történet következő része igazán mozgalmas. Az író
váltogatja a cselekmény színterét, ezzel is fokozva a feszültséget, az olvasó
pedig szinte lélegzetvisszafojtva várja a találkozást. A pillanat hevében
Dávid és emberei azonnal indulnak a sértést megtorolni, anélkül, hogy Isten
vagy a józan ész szavára hallgatnának. Dávid dühének
mértékére következtethetünk abból is, hogy csapatának kétharmadát magával viszi.
Ha az ember
haragtól fűtve reagál, nem könnyű megfelelő választ adni, mértéket tartani.
Abigail tehát nemcsak egyszerűen elküldte az ajándékot, várva, hogyan alakul a
helyzet, hanem ő maga is nyeregbe pattant és elindult Dávid elé. Erőszakos, meggondolatlan
férfi felesége volt, de nem hagyta, hogy férje lelkileg összetörje. Nem vált
férje áldozatává. Megőrizte egészséges öntudatát, és saját életét is kockára
téve menteni igyekezett háza népét. Nagyjából olyan eséllyel indult, mint a
fiatal Dávid Góliáttal szemben: egy asszony néhány szolgával és a szamárháton
vitt étellel a 400 feldühödött, fegyveres férfi ellen. Eközben a bolond Nábál
is elfoglalja magát. Amíg bátor felesége a dühödt sereg elé igyekszik, ő otthon
lakomázik, iszogat.
Mit tanítanak a
következő versek tetteink súlyáról? Mt 7:21; 25:31-46;
Jak 2:14-17
Beszélni könnyű,
de tetteink vagy alátámasztják szavainkat, vagy ellentmondanak azoknak.
Abigail, Dávid és Nábál cselekedetei sokat elárultak arról, mit gondoltak, kit
tartottak fontosnak, milyen lélek késztette őket.
Ha valaki pusztán a tetteink alapján
ítélne meg, vajon mit mondana rólunk? Miért? Mit tudhatunk meg válaszunkból
önmagunkról?
AMIKOR BESZÉLNI KELL |
Október 26 |
Kedd |
Abigail egy
völgyben vagy szurdokban találkozik a harcosokkal. Mélyen meghajol Dávid előtt,
és úgy köszönti, mintha máris ő lenne a király.
Olvassuk el
figyelmesen Abigail beszédét 1Sám 25:23-31 szakaszában!
Hasonlítsuk össze azzal, amit Nábál mondott (10-11. vers)! Szavaikból ítélve
mi volt a különbség közöttük?
Abigail „uram”-nak
szólítja Dávidot, akit talán már ez is arra intett, hogy az Isten által felkent
királyhoz illően viselkedjen, nem pedig úgy, mint egy rablóvezér. Abigail nem
veszítette el egészséges öntudatát, ezért volt képes Dávidban is a nemes vonásokat
erősíteni; ezért látta meg Dávidban a jót, és tudta hívőhöz méltó viselkedésre
késztetni.
Abigail mit mondott először Dávidnak? Mire
emlékeztetnek szavai? Mit akart elérni ezzel? 2Móz 32:32;
Eszt 7:2-4; Ézs 53:12; Dán 9:15-19; Róm 8:34
A közbenjárás
jellemző vonása, hogy a közbenjárónak közösséget kell vállalnia azzal, akinek
az érdekében szól, még ha ebből magának nem is származik haszna. Félre kell
tennie saját, önös érdekeit, hogy azt kérje, ami valaki más számára a legjobb.
Abigail a Nábál életére leselkedő veszélyt nézhette volna úgy is, hogy végre
megszabadulhat férjétől, és visszanyerheti szabadságát, ő mégis védte méltatlan
férjét.
A közbenjárás
legjobb formája talán a közbenjáró imádság, amikor olyanok érdekében
könyörgünk Istennek, akik nem tudnak vagy nem akarnak
imádkozni. Ilyenkor a saját szükségleteinket, kívánságainkat félretéve, értük
kell Istenhez fordulnunk. Imánk lehetőséget biztosít Istennek, hogy mélyen
behatoljon Sátán területére. Másokért imádkozva érthetjük meg, hogy milyen
felmérhetetlen könyörülettel bánik velünk az Úr. Így tanulhatunk meg áldást
mondani azokra, akik átkoznak, és imádkozni azokért, akik rosszul bánnak velünk
(Lk 6:28).
Előfordult már, hogy valaki imájával
közbenjárt értünk, amikor mi magunk nem tudtunk Istenhez fordulni? Mennyiben
segített ez a helyzet jobban megérteni Jézus közbenjárásának értékét?
AMIRE ABIGAIL NEM VOLT HAJLANDÓ |
Október 27 |
Szerda |
Az emberek
általában félnek attól, aki bántja őket. Hajlamosak még fedezni is azt, aki árt
nekik; hazudnak és színlelnek, hogy a kedvére tegyenek.
Mire
következtethetünk abból, hogy Abigail nyíltan elismerte férje hibáit (1Sám 25:25-26)? Miért tarthatjuk közbenjáró szavait még inkább
figyelemre méltónak? Ha valaki éppen most járna közben értünk (mint ahogy
teszi is!), vajon mit mondana rólunk?
Abigail az
életét kockáztatva védte háza népét, de arra nem volt hajlandó, hogy Nábál
érdekében hazudjon is. Jól tudta, hogy férje okozta a bajt, és ezt mások előtt
sem félt kimondani. Előfordul, hogy aki elnyomás alatt él, idővel felelősnek
kezdi érezni magát elnyomója tetteiért, és lelkifurdalás gyötri. Abigaillal
azonban más a helyzet. Ereje küldetéstudatából fakadt. Nem önmagának
tulajdonította, hogy ajándékaival és szavaival sikerült elfordítani Dávid
haragját. Egyszerűen Isten eszközének tekintette magát, akit az Úr felhasznált
arra, hogy megmásítsa Dávid elhatározását. Abigail tisztában volt vele, ki is ő
valójában, ezért tudta arra bátorítani Dávidot, hogy azzá legyen, aki lehet.
Emlékeztette, hogy az Úr harcát kell megvívnia, és nem pazarolhatja idejét,
energiáját a személyét ért sértés megtorlására. Abigail megfigyelése, miszerint
„gonoszság nem találtatik tebenned” (1Sám 25:28)
kijelentés, egyben figyelmeztetés is, hogy Dávid (még) nem tette alkalmatlanná
magát a királyság fontos tisztére, amire Sámuel felkente.
Abigail arra is
emlékezteti Dávidot: ha szoros kapcsolatban marad Istennel, nincs szüksége
arra, hogy jobb színben próbálja feltüntetni magát, vagy a saját hírnevét
védje, mert ezt majd Isten megteszi érte. Ne feledjük, abban a korban nemhogy a
válás, de még a különélés sem tartozott a nők választási lehetőségei közé. Úgy
tekintették, hogy az asszony halála napjáig a férjéhez tartozik. Abigail mégsem
érezte magát rabnak, életét nem tartotta értelmetlennek. Hitte, hogy Isten a
megfelelő időben megadja férjének, ami jár.
Abigail válasza
azt mutatja, hogy bármilyen élethelyzetben bölcsességet kaphatunk, ha teljesen
átadjuk magunkat Istennek. A bölcsesség nem elmélet, hanem életforma és
megfelelő viszonyulás a körülöttünk lévő emberekhez.
Mit jelent teljesen átadni magunkat
Istennek? Hogyan lehet ezt megtenni? Mit válaszolnánk, ha valaki megkérdezné:
„Szeretném egészen átadni magam az Úrnak, de nem tudom, hogyan”?
HITELES ÉLET |
Október 28 |
Csütörtök |
Az átlagtól
eltérően Dávid el tudta fogadni az építő kritikát, és Abigail szavaiban Isten
intését vette észre. Egy pillanat alatt felmérte, mi lett volna a következménye
annak, amit éppen tenni készült, és hálás volt, amiért Isten közbelépett,
megakadályozva a vérfürdőt. Amikor Abigail hazaér, látja: férje ismét nincs
olyan állapotban, hogy beszélni lehetne vele, ezért bölcsen vár másnap
reggelig, és csak akkor tájékoztatja a történtekről. Nábált teljesen letaglózza
a rémület. Valószínűleg agyvérzést kap, és 10 nappal később meghal. Dávid nem
felejtette el Abigailt, és embereit elküldi hozzá, hogy feleségéül kérjék.
Figyeljük meg
Abigail utolsó szavait a héten tanulmányozott esettel kapcsolatban! Mit
tudhatunk meg róla 1Sám 25:41 verséből? Még milyen bibliai
példát találunk ennek az elvnek a gyakorlati alkalmazására?
Abigail
befolyásos asszonynak számított. Öt szolgálólánya is volt, ő maga mégis
hajlandóságot mutatott a szolgálatra. Jóval később Jézus így fogalmazott: „az
embernek Fia nem azért jött, hogy néki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon” (Mt
20:28).
Abigail élete
korántsem alakult mesébe illően, még azután sem, hogy
feleségül ment Dávidhoz. A kor szokása szerint Dávidnak több felesége is volt,
és családi élete igencsak távol állt az ideálistól. Abigailnak Dávid második
feleségeként szintén állandóan menekülnie kellett Saul király elől. Siklágban a
többi katona családtagjaival együtt őt is foglyul ejtették az amálekiták, majd
kiszabadultak. A Bibliában ekkor hallani róla utoljára. Azt várnánk, hogy a
történet kibontakozásával ez a bölcs, gyönyörű asszony fontos szerepet kap
Dávid király oldalán, csakhogy a beszámoló hallgat róla. A későbbiekben
mindössze azt tudjuk meg, hogy volt egy fia, Dániel (1Krón 3:1)
vagy Kileáb (2Sám 3:3), aki a születési sorrend alapján második volt a trón
várományosai között. Ezután Abigail és fia eltűnik a képből. Néhány kutató feltételezi,
hogy gyilkosság áldozatául estek. Mivel évekkel később Dávid idősebb fiai
nevéhez nemi erőszak, gyilkosság, lázadás is fűződött, talán nem a korai halál
a legrosszabb, ami történhetett velük.
Ha Jézus követőiként élünk, a mi sorsunk sem feltétlenül alakul
úgy, mint egy tündérmese. Isten kezdettől fogva ismeri a véget, de az nem
biztos, hogy mi könnyen megértjük életünk minden fordulatát. Éppen ezért
különösen fontos bízni Isten jóságában!
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 29 |
Péntek |
„Ezek a szavak
csak olyan valakinek az ajkáról hangozhattak el, aki részesült a felülről
származó bölcsességből. Abigail kegyessége virágillatként öntudatlanul
megmutatkozott arca kifejezésében, szavaiban és mozdulataiban. Isten Fiának
lelkülete lakozott benne. Szavai, amelyek teljesek voltak kegyelemmel, jósággal
és békességgel, mennyei befolyást árasztottak. Jobb belátásra bírta Dávidot, és
reszketett, amikor arra gondolt, mi lehetett volna a következménye meggondolatlan
szándékának. ’Boldogok a békességre igyekezők: mert ők az Isten fiainak
mondatnak’ (Mt 5:9). Bárcsak sokkal több hasonló
izraeli asszony lett volna, akik lecsillapították volna a felkorbácsolt
érzelmeket, megakadályozták volna az elhamarkodott tetteket, és higgadt
szavakkal, jól irányított bölcsességgel meggátolták volna a gonoszságokat! A
megszentelt keresztény élet mindig világosságot, vigasztalást és békességet
áraszt. Az ilyen életet tisztaság, tapintatosság, egyszerűség és hasznosság
jellemzi. Ezt az életet az az önzetlen szeretet vezérli, amely a befolyást megszenteli.
Az ilyen élet Krisztus lelkületével teljes, és a keresztény ember bárhova megy
is, mindenütt otthagyja maga után világossága fénylő nyomait. Abigail bölcs
tanító és tanácsadó volt. Dávid szenvedélyének lángja kialudt befolyásának és
érvelésének hatására. Meggyőződött, hogy nem cselekedett bölcsen, és
elvesztette uralmát saját lelke fölött. Alázatos szívvel fogadta el a feddést,
összhangban saját szavaival: ’Ha igaz fedd engem: jól van az; ha dorgál
engem: mintha fejem kenné’ (Zsolt 141:5). Dávid
hálát adott és áldást mondott, mert Abigail helyes tanácsot adott neki. Sokan
vannak olyanok, akik megfeddésük türelmes elhordozását dicséretre méltónak
tartják. Kevesen vannak, akik szívük hálájával fogadják el a dorgálást és
áldják azokat, akik igyekeznek megmenteni őket a gonosz cselekedetektől” (Ellen
G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 620–621.
o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1. A
családon belüli erőszak nagy probléma. Egyházunknak e téren is felelőssége a
segítségnyújtás. Éppen ezért a Hetednapi Adventista Egyház gyülekezeteiben augusztus
negyedik szombatja „a bántalmazások megelőzésének napja”. Ekkor képzéseket tartunk,
valamint felhívjuk a figyelmet erre a problémára. Hogyan segíthetünk a
bántalmazottaknak?
2. „Boldogok a békességre igyekezők: mert ők az Isten fiainak mondatnak” (Mt 5:9). E heti tanulmányunkból kiindulva, mi jellemzi azokat, akik békességre igyekeznek? Hogyan lehet az elvek feláldozása nélkül békét teremteni?
TÓTH ÁRPÁD:
ISTEN OLTÓ-KÉSE
Pénzt, egészséget és sikert
Másoknak, Uram, többet adtál,
Nem kezdek érte mégse pert,
És nem mondom, hogy adósom maradtál.
Nem én vagyok az első mostohád;
Bordáim közt próbáid éles kését
Megáldom, s mosolygom az ostobák
Dühödt jaját és hiú mellverését.
Tudom és érzem, hogy szeretsz:
Próbáid áldott oltó-kése bennem
Téged szolgál, mert míg szívembe metsz,
Új szépséget teremni sebez engem.
Összeszorítom ajkam, ha nehéz
A kín, mert tudom, tied az én harcom,
És győztes távolokba néz
Könnyekkel szépült, orcád-fényű arcom.