3. tanulmány − 2010
Október 9 - 15.Anna: kellő öntudatra szert tenni
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 1Sámuel 1; 2:1-11, 21; Jób 2:12-13;
Máté 6:19-20; Lukács 12:16-21
„És imádkozék
Anna, és monda: Örvendez az én szívem az Úrban, felmagasztaltatott az én
szarvam az Úrban. Az én szám felnyílt ellenségeim ellen, mert szabadításodnak
örvendezek én” (1Sám 2:1-2)!
Sokak számára az
önértékeléssel kapcsolatos küzdelmek jelentik a legnagyobb gondot. Mit ér az
életünk a világban? Ugyan mit számít egyetlen ember élete a sok milliárd
között? Olvasunk háborúkról, amelyekben milliók vesztek oda, gyakran nyomtalanul.
Naponta ezerszám születnek és halnak meg az emberek. Roppant nagy, általunk nem
befolyásolható erőknek vagyunk kitéve, amelyek átroboghatnak felettünk, olyan
könnyen szertefoszlatva álmainkat, mint ahogy egy kamion elsodorja a bogarakat
az úton. A mindent elsöprő viharos körülmények között vajon hogyan találhatjuk
meg életünk értelmét és célját? Egyáltalán, van értelme létezésünknek? Természetesen
a Biblia tanítása szerint igenis van értelme az életünknek! Isten a saját
képére teremtett. Értékünket az adja, hogy Ő fontosnak tart. Végül is mit
számít, hogy mások mit gondolnak rólunk, ha az egész világot a kezében tartó
Isten szeret?! Az Ő szeretete mindennél többet ér!
Anna történetéből újabb képet kaphatunk Istenről, aki bensőséges,
személyes szeretettel viszonyul hozzánk, aki meggyőz arról, hogy értékesek vagyunk,
még ha a világban könnyű is értéktelennek érezni magunkat.
MENNYIT ÉREK ÉN?
|
Október 10 |
Vasárnap |
Miért keserítette
el annyira Annát, hogy nem születtek gyermekei, hiszen a férje szerette (1Sám 1:1-16)?
Anna érzései
érthetőek voltak, különösen abban a korban, amikor idős napjaira nem tudhatta
biztonságban magát az, akinek nem volt fiúgyermeke. A gyermektelenséget Isten
átkának tartották. A meddő asszonynak azzal a teherrel kellett élnie a családban
és a társadalomban egyaránt, hogy feltehetően Isten átka sújtja. Ez nyilván
hatott az énképére és az Istenhez fűződő kapcsolatára, és befolyásolta az
emberek ítéletét is. Anna sokat töprenghetett azon, hogy mivel is érdemelte ki
a büntetést, miért történt ez vele?
Gondoljunk csak
Sára és Rákhel tetteire, szavaira, hogy jobban megérthessük, az Ószövetség
világában mennyire kétségbe ejtette a nőket a meddőség (1Móz 16:1-2; 30:1)! Ezeket a verseket
olvasva mit állapíthatunk meg érzelmeik mélységéről?
Sára tettét a
kor társadalmi szokásainak összefüggésében kell érteni, ugyanakkor ez az eset
azt is jól mutatja, hogy milyen rettenetes kétségbeesés vehetett erőt rajta,
mekkora terhet cipelt. Ugyan melyik nő bátorítaná a férjét egy másik nővel való
viszonyra, hogy gyermekei legyenek? Rákhel keserű felkiáltása is hasonló
viharos érzelmekből fakadhatott, mint amilyenekkel Anna küzdött. Annában a
féltékenység és saját értékének megkérdőjelezése olyan erős érzelmeket váltott
ki, amelyek kirobbantak belőle, amikor az Úrnak kiöntötte a szívét. A
helyzetet még csak nehezítette, hogy Anna sem lett fiatalabb. Úgy érezte, a
múló idő éppúgy ellene dolgozik, mint ahogy Isten. Nem feledkezhetünk el arról
sem, hogy abban az időben a nők elsődleges feladatának a gyermekszülést és
-nevelést tekintették. Más karrierre nem volt lehetőség. Egy nő nem válthatott
pályát, hogy egy másik feladatkörben teljesedjen ki. Igaz, találunk néhány
példát arra, hogy volt női bíra és próféta az Ószövetség idején, de csak akkor,
amikor Isten közvetlenül elhívott valakit. Anna úgy gondolta, hogy az élete
csak akkor értékes, akkor hagy maga után valamit, ha gyermekei lesznek;
máskülönben nem is lehet igazi értelme az életének.
Egy férfi szerint azért halt meg a
gyermeke leukémiában, mert ő nem tartotta be a parancsolatokat, különösen a
szombat parancsolatát. Ezért Isten megbüntette. Miért rossz ez a felfogás?
AKINEK ILYEN
BARÁTAI VANNAK… |
Október 11 |
Hétfő |
Éppen elég
lehetett Annának azzal a tudattal élni, hogy Isten átka sújtja, és nem látja az
élet értelmét. Emellett még mi nehezítette a helyzetét (1Sám 1:6-7)?
Általában az tud
a legjobban megbántani, aki közel áll hozzánk. Nem is csoda, hogy Anna annyira
megkeseredett, hiszen Peninna szüntelen provokálta. A bibliaszöveg kiemeli a
bántás ismétlődését. Évről évre ugyanaz történt. Érdekes, hogy az Anna vetélytársának
tettét kifejező héber szót („bosszantja”, 1Sám 1:6)
az Ószövetségben gyakran használták olyan súlyos bűnökre vonatkozóan, amelyek
közvetlen isteni beavatkozást váltottak ki (lásd 5Móz 9:18; 31:29). Itt nemcsak
egy elejtett rosszindulatú megjegyzésről volt szó. Peninna valószínűleg előre
megfontolt, tudatos stratégiával akarta ingerelni Annát, hogy valami ostobaságot
kövessen el. Végtére is Elkána érzelmeiért küzdve csakis Annát tekintette
vetélytársának (1Sám 1:5). Peninna azért gúnyolódott,
hogy fájdalmat okozzon, de sokszor azok is képesek mély sebet ejteni, akikben
semmi bántó szándék nincs. Nagy fájdalmaktól szenvedve biztosan már mi is
éreztük, hogy még nagyobb sebet ütött rajtunk egy amúgy jó szándékú ember, akinek
történetesen kiszaladt valami a száján, aminek nem kellett volna.
Fussuk át Jób
könyvének első öt-hat fejezetét! Jób barátai őszintén sajnálták, ami vele
történt (lásd Jób 2:12-13), mégis növelték csak a baját.
Mivel? Hogyan nem szabad beszélni, ha a másik embernek nagy fájdalma van?
Anyagi javak
vagy közeli hozzátartozók elvesztése mély fájdalmat jelent. Megijedhetünk, sőt
egészen elcsüggedhetünk egy betegségtől, vagy bizonyos életkörülményektől.
Máskor pedig azért érezzük reménytelennek az életet, mert olyan dolgokra vágyunk,
amelyek nem teljesülnek. A helyzetet még csak nehezíti, ha a súlyos sebek és
nehéz körülmények mellett olyanok vesznek körül, akik mintha szándékosan
akarnák elviselhetetlenné tenni az életünket. A teljesületlen vágyak, az állandó
feszültség és provokáció hatása alatt Anna sírva öntötte ki szívét Istennek.
Időnként valóban szükségünk van arra, hogy felkiáltsunk, és úgy mondjuk el fájdalmunkat
Istennek. Amikor az ember „padlóra kerül”, a választ valahol másutt kell
keresnie, nem önmagában.
Mi mindennel bátoríthatjuk és
segíthetjük azokat, akik most nagy megpróbáltatásokon mennek át? Ha mi magunk
lennénk nehéz helyzetben, mit szeretnénk, hogyan viszonyuljanak hozzánk az
emberek? Miért ne bánnánk mi is így másokkal?
SZÍVÜNKET
KIÖNTENI |
Október 12 |
Kedd |
Természetéből
adódóan az ember csak egy bizonyos határig képes tűrni, azon túl valamit tennie
kell. Ez egyeseknél értelmetlen, sőt veszélyes lépésekhez is vezethet.
Anna hogyan
kezelte a fájdalmát? 1Sám 1:9-16 verseit elolvasva fogalmazzuk
meg, milyen lépéseket tett az asszony, hogy enyhítse szenvedését!
Imája nem csak
formaság volt, nem is általános „kérlek, segíts rajtam!” ima. A könyv írója
fogalmaz úgy, hogy Anna kiöntötte a szívét az Úr előtt (15. vers). A kiöntés szót általában folyadékokra, főleg vérre és vízre
vonatkozóan, áldozatokkal összefüggésben használták (lásd 3Móz 4:7, 12, 18, 25
stb.). Az eredeti héber szó még Isten tetteire utalva is használatos: Isten
az, aki kitölti az ítéletet, ill. az áldást (Zsolt 69:25; 79:6; Ézs 42:25
stb.). A teljesség és bőség fogalma társul hozzá; bizonyos ószövetségi
szakaszokban az imádságra is vonatkozik (Zsolt 42:5-6, új prot. ford.; 62:9-10; JSir 2:19). Az imádság legbensőségesebb
formája, amikor az ember teljesen kiönti a szívét, egészen őszinte Istennel,
kifejezi legmélyebb fájdalmát és félelmeit. Anna annyira csak az imára figyelt,
hogy megfeledkezett a körülötte lévőkről, és arról, amit róla gondolhatnak.
Istenbe kapaszkodott, éppen úgy, mint ahogy Jákób sem akarta elereszteni
éjjeli támadóját (1Móz 32:26-27).
Mondjuk el,
milyen közvetlen következményei lettek Anna imájának (1Sám 1:17-18)!
Isten nem mindig
válaszol azonnal az imáinkra, de abban biztosak lehetünk, hogy ha kiöntjük előtte
szívünket, meghallgat és válaszolni is fog (Zsolt 37:4), akkor
és ahogyan jónak látja. Ebben reményt és bizalmat találunk, miközben arra
várunk, hogy meglássuk, hogyan vezeti az Úr az életünket.
1Sám 1:11 versében Anna különösen nagy fogadalmat tesz. Ha Isten
meghallgatja az imáját, és fia születik, a fiút Istennek adja. Az Ószövetségben
sokan tettek fogadalmat az Úrnak, ami gyakran az istentisztelethez kapcsolódott,
és az imádsággal, Isten dicsőítésével egy kategóriába tartozott.
Anna fogadalma óriási: lemond a remélt fiúgyermekről. Vajon
hogyan hat ez szerepére Elkána feleségeként, valamint a szélesebb családi
körben?
ISTENT DICSÉRŐ ÉNEK |
Október 13 |
Szerda |
Szoktunk
örömünkben énekelni? A Bibliában többször is olvashatunk arról, hogy emberek
dalra fakadtak életük kiemelkedően fontos pillanataiban. Miriám és Izráel
asszonyai énekelni kezdtek a Vörös-tenger partján Isten hatalmas szabadító
tette után (2Móz 15:20-21). Debora és Bárák magasztalja
Istennek a királyok és hadseregek feletti hatalmát (Bír 5:1-31).
Amikor Mária felkeresi rokonát, Erzsébetet, énekkel dicséri Istent és a
megváltási terv nagyszerűségét (Lk 1:46-55). Az itt
felsorolt, különböző történelmi helyzetben és meghatározott körülmények között
elhangzott énekekben megfigyelhető egy közös nevező: mind azt írják le, hogy mi
történik, ha Isten beleavatkozik az emberiség történelmébe, és válaszol
gyermekei könyörgésére.
Mi volt 1Sám 2:1-11 verseiben Anna énekének fő témája?
Anna ekkor már
nem kételkedett abban, hogy Isten éppúgy uralja az ő életének körülményeit,
mint a történelem eseményeit. Így egészen más szempontból látja a helyzetét.
Azok a dolgok, amelyekért mások küzdenek, amelyeket változhatatlannak vélnek,
valójában igencsak bizonytalanok, holnapra akár el is tűnhetnek. Énekében Anna
meglepő ellentétekkel hangsúlyozza, hogy az élet körülményei nem mindig
olyanok, mint amilyennek látszanak. Az erős harcos nyila eltörik, míg a gyengét
Isten „erővel övedzi fel” (1Sám 2:4). Az általunk
értékesnek vélt dolgok gyakran nem annyira tartósak, mint ahogy gondoljuk.
Anna megértette:
az igazi biztonság nem a körülményektől függ, hanem attól, hogy ismerjük
Istent, aki nem változik. Az Ő szemében mindannyian különlegesek vagyunk. Ő ad
értéket az életünknek.
Anna énekének 6. verse hallatán többen megütköznek. Hogyan
értsük ezt a részt? Vajon Isten önkényesen dönt arról, hogy mikor kedvez és mikor ítél? Ezt és az ehhez hasonló verseket csak
akkor érthetjük meg, ha megismerjük, mi az Ószövetség alaptétele az élettel
kapcsolatban. Egészen más, mint a modern világkép, hiszen azon az állításon
nyugszik, hogy Isten teremtette az életet, és mint Teremtőnek, jogában áll
kedve szerint cselekedni teremtményeivel. Más szóval, nincs a földön nála hatalmasabb.
A bibliai világkép értelmében tehát Isten még a rossz dolgok felett is
rendelkezik. A Biblia írói ezt a szempontot gyakran úgy fejezték ki, mintha
Isten tevékenyen részt venne az emberiséget sújtó rossz dolgok megtervezésében,
más szóval, mintha Ő „tenné” azt, amit megenged.
ISTEN BEFEKTETÉSI TERVE |
Október 14 |
Csütörtök |
Bár Anna
énekelve megy ki a templomból, a kis Sámuelt is otthagyja. Már nincs rajta a
meddőség bélyege, mégis üres házba tér haza. Vajon ki gondoskodik majd róla idős
korában? Hiszen a fiát Istennek szentelte, hogy az Úr dolgaival foglalkozzon.
Istennek adta legféltettebb kincsét, egyszerű hittel, bízva. Ebben az
értelemben Anna Ábrahámra, egy másik bibliai hősre emlékeztet, aki kész volt
Istennek áldozni fiát. Amint már utaltunk is rá, az Ábrahámnak és Sárának
adott isteni ígéret a meddőség hosszú időszaka után teljesedett csak be.
Ábrahám hitének próbája akkor következett be, amikor a fiú már nagyobb volt,
Anna azonban még a gyermek születése előtt megfogadta, hogy ha fia lesz, az
Úrnak adja. Miután a kicsit elválasztotta, elvitte Silóba. El tudjuk képzelni,
milyen érzések kavaroghattak az anyában, amikor búcsút intett fiának? Emellett
még azzal is számolnia kellett, hogy nem volt túl jó a helyzet Éli családjában.
Ki lesz hát a kis Sámuel mentora és tanítója?
Mivel jutalmazta
meg Isten Annát hitéért és szeretetéért (1Sám 2:21)?
Anna
megtagadhatta volna, hogy az Úrnak adja a fiát, és ragaszkodhatott volna hozzá,
mint biztonsága egyetlen zálogához. Mégis az Úrnak adta a gyermeket. Később
nemcsak másik 5 gyermeke született, de tettével Sámuel életére is nagy hatást
gyakorolt, aki idővel Isten prófétája, Izráel egyik legnagyobb tanítója és
vezetője lett.
Milyen veszély
leselkedik ránk, ha mindent meg akarunk tartani magunknak (Mt 6:19-20; Lk 12:16-21)?
Istennek az a
szándéka, hogy ha bármit átadunk neki, azt megtöbbszörözi, és egészen új
dimenzióba helyezi, ahogy még álmunkban sem gondoltuk volna. Anna megtanulta,
hogy legnagyobb kincseinket Istennek átadva tudhatjuk igazán biztonságban.
Amit magunknak halmozunk fel, az egy szempillantás alatt elveszhet. Anna tudta,
hogy minek számít Isten szemében. Azért volt képes az Úrnak adni fiát, mert
felismerte saját értékét.
Nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy
csakis Isten kegyelmének és jóságának köszönhetjük mindazt, ami a miénk és amivé lettünk! Hogyan segíthet ez a gondolat
készségesen visszaadni az Úrnak azt, ami Őt illeti, és nemcsak a saját
dolgaink gyarapítására törekedni? Milyen következtetésre juthatunk arról, aki
csak magára gondol? Milyen a jelleme? Miért nem tud Istenben bízni?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 15 |
Péntek |
„Szülők!
Ajánljátok fel gyermekeiteket az Úrnak, állandóan figyelmeztetve őket arra,
hogy az Úrhoz tartoznak, Krisztus nyájának bárányai, akikre a Jó Pásztor vigyáz.
Anna az Úrnak ígérte Sámuelt, akiről ezt olvashatjuk: ’Sámuel pedig
fölnevekedék, és az Úr vala ővele, és semmit az ő ígéiből a földre nem hagy
vala esni’ (1Sám 3:19). Izráel e prófétájának és
bírájának példájából láthatjuk, milyen lehetőség áll az Istennel együttműködő,
feladatukat elvégző szülők gyermeke előtt” (Ellen G. White: Counsels to
Parents, Teachers, and Students. 143. o.).
„Milyen nagyszerű
lett Anna jutalma! Micsoda bátorítás rejlik hűségének példájában! Isten minden
édesanyára felbecsülhetetlen értékű alkalmakat, kimondhatatlanul drága
befolyást bíz. A fárasztó hétköznapi teendőket tekintsék nagyszerű és nemes
munkának! Az édesanya kiváltsága, hogy hatásával áldására legyen a világnak,
és ezzel saját magának is örömet szerezzen. Így napsütésben és árnyékban
egyaránt egyenes úton vezetheti gyermekeit fel a dicsőséges hegytetőre. Csak
akkor remélheti azonban, hogy az isteni példa szerint formálja gyermekei
jellemét, ha ő maga is követni igyekszik Krisztus tanításait. A világban annyi
minden vezethet rossz útra. A fiatalokat erősen befolyásolja a kor divatja és
szokása. Ha az édesanya nem tanítja, vezeti és fékezi kellően gyermekeit, a
gyermekek természetes módon a rosszat fogadják el, és a jótól elfordulnak.
Minden édesanya gyakran járuljon a Megváltó elé ezzel az imával: ’Taníts meg
arra, hogyan vezessük a gyermeket és mit tegyünk!’
Fogadja meg az Isten Igéjében olvasható tanítást, és szükségletei szerint
megkapja a bölcsességet” (Ellen G. White: Conflict and Courage. 138.
o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Van
valaki a gyülekezetben, aki családi vagy saját életében nehézségekkel küzd?
Mivel segíthetünk neki egyénileg vagy közösségileg? Mennyi áldozatot vagyunk
hajlandóak hozni azért, hogy segíteni tudjunk?
2. Mi mindenért bélyegzik meg az embereket társadalmunkban, tehát mi az, amit rossznak mondanak? Vajon olyasmit ítélnek el, amit Isten is rossznak tart? Egyházunkat nem fenyegeti az a veszély, hogy Isten értékítéletével ellenkezően, inkább a társadalmi gondolkodást követve mi is ítélkezünk? Milyen példákat tudunk felsorolni arra, amikor éppen ez történt? Hogyan lehet megkülönböztetni a társadalmi és a bibliai értékrendet?
KÁRÁSZ
IZABELLA:
A FÉNY VISSZATÉR
Van úgy, az ember sokszor ott marad fázva, csatázva Sion hegy alatt. Van úgy… Mikor úgy látja már: hiába jött, kigyullad a fény a hegyek fölött, kigyullad a fény és ráhull a Nap a kopár, kihalt Sion hegy alatt. Virágba borult csúcsát nézheti! Krisztus lehajol és fölemeli! A fénybe tartja elhagyott szívét, |
és újra megadja a szent reményt, hogy lelkének sebe még kötözhető, s az a messzi
hegy el is érhető, nem volt hiábavaló az az út!
Van úgy: az ember sokszor ott marad fázva, csatázva Sion hegy alatt, s mikor már új Kánaánt nem remél, a Fény, az Ige, Krisztus Visszatér. |