2. tanulmány − 2010
Október 2 - 8.Káleb: várakozással töltött évek
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 4Mózes 13, 14; Józsué 14; Bírák 1:12-15
„Várja lelkem az
Urat, jobban, mint az őrök a reggelt, az őrök a reggelt. Bízzál Izráel az
Úrban, mert az Úrnál van a kegyelem, és bőséges nála a szabadítás” (Zsolt 130:6-7)!
Tanúja lehetett
a legboldogabb időszaknak, de a legnehezebbnek is. Káleb tudta, hogy milyen a
szolgasor. Ott volt, amikor az Úr erős kézzel kivezette népét Egyiptomból.
Látta, amint a tenger megnyílt Izráel előtt, majd elnyelte az egyiptomi
szekereket és hadsereget. Izráel soraiban volt, amikor Mózes lehozta Isten
törvényét a Sínai-hegyről. Az elsők között pillantotta meg Kánaán földjét. Nem
a saját hibájából ugyan, de élete virágát az izraelitákkal együtt a pusztai
vándorlással töltötte. Látta, amint nemzedékének tagjai sorra meghalnak a
pusztaságban. Igaz, megöregedve, de beléphetett Kánaán földjére, és még akkor
is kitűnt bátorsága, Istenbe vetett hite.
Káleb olyan vezető volt, aki inkább a színfalak mögött
tevékenykedett, mint a nagyközönség előtt. Ezen a héten szelíd vezetői
stílusával ismerkedünk meg. Személyében kiemelkedő vezetőegyéniséget láthatunk,
aki kész volt kockázatot vállalni és példát mutatni. Nagylelkűség jellemezte,
és bátorította a fiatalokat a vezetővé válásban. Káleb számos jó tulajdonsága
mellett kibontakozik előttünk egy történet, ami igencsak sokat mond nekünk,
akik a föld történelmének vége felé élünk, várva, hogy megérkezzünk a mennyei
Kánaánba.
A „TÉNYEK” |
Október 3 |
Vasárnap |
Mintegy 15
hónapja vonult ki Izráel Egyiptomból. Sátraik Kánaán határától nem messze,
Párán pusztáját tarkítják. Az emberek izgatottan várják, hogy megláthassák az
országot, ami hamarosan az otthonuk lesz. Isten utasítására 12 kémet választanak.
Kálebet a Kánaánt kifürkésző, 12 tagú csapat egyikének jelölik, Júda
képviseletében. A kémek 40 napot töltenek az ország felderítésével, majd
visszatérnek, hogy beszámoljanak a népnek.
Milyen tanulságot
vonhatunk le 4Móz 13:26-14:2 verseiből azzal kapcsolatban,
hogy mit jelent hitből élni és nem látásból?
A kémek magukkal
hoztak valamit, amit az emberek láthattak, megszagolhattak és megízlelhettek.
Mind a 12 kém ugyanazokkal a tényekkel szembesült, mégis egészen eltérő
következtetésre jutottak. Tízen azt mondták a jól termő földek és nagy városok
láttán, hogy az egykori rabszolgák kóborló népe semmi szín alatt nem lesz képes
elfoglalni azt, sorsuk tehát megpecsételődött. Teljesen megfeledkeztek arról,
hogy nem állhatnának az Ígéret Földjének határán, ha nem történtek volna olyan
csodák, mint az egyiptomi csapások, a Vörös-tengeren való átkelés, a sziklából
fakadó víz, a manna, amit már több mint egy éve kaptak. Mindezt Isten adta
nekik, ők azonban valamiért mégsem bíztak benne és ígéreteiben; a szemmel
látható alapján ítéltek, nem pedig Isten ígéretei szerint. Milyen könnyen
beleeshetünk mi is ugyanebbe a hibába!
Konkrét
következménnyel jár ránk nézve az, amit látunk és
ahogyan a látottakat értékeljük. Napi döntéseink építőkockáit képezi, ahogyan
magyarázzuk a „tényeket”, és ezek a „tények” gyakran befolyásolják az
érzelmeinket. Csak mese, hogy hihetünk bármit, amihez kedvünk van, mondván,
hogy egyáltalán nem hat ránk az, amiben hiszünk.
Ha a „tényeket”
Isten Igéje nélkül vizsgáljuk, akkor olyan magyarázatokat találunk,
amelyek Istentől eltérítenek és hitünk elvesztését
okozzák. Ha viszont a „tényeket” Istennel vizsgáljuk, olyan
bizonyítékokat találunk, amelyek segítenek bízni Istenben és megerősítik
hitünket.
Miért olyan könnyű hit nélkül úgy élni,
hogy „hiszem, amit látok”? Mikor fordult elő utoljára, hogy a mai részben
olvasottakhoz hasonló dolog történt velünk? Mit tettünk akkor? Mit tanultunk az
Istenbe és ígéreteibe vetett bizalomról akkor, amikor a „tények” mást
mutattak?
KIÁLLNI, AMIKOR
SZÜKSÉGES |
Október 4 |
Hétfő |
Nem mindig könnyű
kiállni és kitűnni a tömegből. A többség nyomása roppant nagy erőt jelent.
Amikor egy stadionban a hazai szurkolók sok ezer fős tábora biztatja csapatát,
ez olyan erővel hat, amivel nehéz az ellenfélnek megküzdenie. Nem sokan
merészelnék az ellenfél szurkolótáborában kiáltásukkal a másik csapatot buzdítani
vagy a zászlóját lengetni. Éppen ezért, pl. a focimeccsek alatt a szembenálló
csapatok szurkolóit általában elkülönítik. Ha mégis
közel kerülnek egymáshoz, gyakran a józan észt is félretéve összecsapnak. Az
izraeliták számára azonban ez távolról sem volt játék. Úgy érezték, hogy a jövőjük,
az életük forog veszélyben. Mindannyian sírtak. Megindító látvány lehetett,
amint emberek ezrei együtt zokognak. Ekkor lép elő Káleb, aki mindezidáig a
háttérben maradt.
Olvassuk el
figyelmesen 4Móz 13:31 versét! Mit tanulhatunk Káleb
szavaiból az Isten ígéreteibe vetett bizalomról?
Ugyanazt az
információt többféleképpen is közölhetjük. Az, ahogy elmondunk valamit,
éppen olyan lényeges, mint az, amit mondunk. Sokat elárul Káleb jelleméről,
hogy nem vitatkozik nyilvánosan a 10 hitetlen kémmel, nem szidja őket, és a
népet sem korholja hitetlensége miatt. Káleb bátran szól, és arra buzdít, hogy
bízzanak, cselekedjenek. A nép viszont nem ezt akarta hallani. Már döntöttek,
Mózest, Józsuét és Kálebet pedig meg akarták kövezni.
4Móz 14:1-10, 20-24 versei alapján tehát mi lett az eredménye
annak, hogy az emberek nem hallgattak Isten szavára, és ezért a „tényeket”
rosszul értelmezték?
Káleb bizonyára
keserűen csalódott. Látta a nagyszerű földet, és mivel hűséges volt, készen
állt arra, hogy bevonuljon. Most azonban a többiek hibájából neki is 40 évig a
pusztában kell vándorolnia. Csakhogy Kálebben erős az összetartozás érzése,
jól tudja, mit jelent egy közösség tagjának lenni. Példamutatásával vezet és
bátorít. Nem szakad el, nem hoz létre új mozgalmat. Mai jelenség az, hogy ha
baj van, vagy nincs elég hit a gyülekezetben, az emberek egyszerűen elmennek,
de ez nem bibliai hozzáállás. Káleb olyan ember volt, aki kitartott még a
büntetés évei alatt is, és közben nem hangoztatta, hogy „én megmondtam”.
Milyen hátrányos következményeket
kellett már elszenvednünk mások rossz döntései miatt? Hogyan kezeltük az ilyen
helyzeteket?
ISTEN ÍGÉRETEIRE
ALAPOZVA |
Október 5 |
Kedd |
Eltelt 40 év.
Izráel népe átkelt a Jordánon, és megérkezett az Ígéret Földjére. Úgy figyelték
új hazájukat, mint az éhes ember a finom ételektől roskadozó asztalt. A tűz
körül főleg arról beszélgettek, hogy melyek az ország legjobb részei, és ki
kapja meg azokat. Mózes már jóval az Ígéret Földjének elfoglalása előtt
felismerte, hogy fennáll a veszélye a belső harcok kialakulásának, ezt kivédendő
tehát eligazítást adott a terület felosztására vonatkozóan. A föld tényleges
elosztásával Józsué könyvének 14. fejezete foglalkozik.
Olvassuk el Józsué
könyvének 14. fejezetét! Mit kért Káleb, és vajon mi késztette erre? Mit
árul el ez róla, a hitéről?
Éppen a föld
felosztása zajlik, amikor Káleb előrelép, és meglepő módon földet kér, de nem
a törzsének, hanem saját magának. Amikor Izráel két legidősebb embere találkozik,
első hallásra úgy tűnhet, hogy nem Kálebre vall, ahogy Józsuéval beszél. Állítja,
hogy még mindig erős, harcra kész, de a legfőbb célja az Istentől kapott ígéret
alapján kifejezni igényét.
Káleb nyilván
nem félt bejelenteni az igényét arra, amit Isten megígért neki. Kérését nem
önző szándék vezérelte. Az „azért vesz el, hogy adni tudjon” elv mélyen beleivódott
az idős férfiba. Nem a legszebb, leggazdagabb területet kérte, hanem az Anák
fiai – óriások – által lakott részt, olyan vidéket, amit még nem hódítottak
meg. 40 évvel korábban az izraeliták éppen ezektől az
óriásoktól riadtak vissza (4Móz 13:33). Valószínűleg nagyon fontos volt
számára, hogy a következő nemzedék ne kövesse el újra az atyák hibáját. Most
azzal bizonyította hitét, hogy nem a legkönnyebben, hanem a legnehezebben
birtokba vehető területet választotta.
Káleb ismét
példamutatással vezet. Ezzel mintha azt mondaná: ha Isten fel tudja használni
az egyik legidősebb embert arra, hogy kiűzze általa az óriásokat, akkor a
többieknek sincs mitől félniük. Isten képes és kész is győzelemre vezetni.
Józs 15:13-14 verseiben olvashatunk az Anák leszármazottai,
Sésai, Ahimán és Tálmai feletti győzelemről. Az Isten hatalmában bízó idős ember
le tudta győzni azokat, akiktől korábban az egész nép annyira megrémült.
Mit jelent Józs 14:14
versében az, hogy Káleb „tökéletesen” szolgálta az Urat? Melyek azok a
dolgok életünkben, amelyek éppen ezt gátolják, hacsak újból és újból le nem győzzük
azokat?
AZ ÖRÖKSÉG ÁTADÁSA |
Október 6 |
Szerda |
Káleb nagyszerű
példa arra, milyen remekül kamatoztathatja az ember az élet alkonyán adódó lehetőségeit.
Kálebnek sikerült elkerülnie, hogy az idősebb korban megfigyelhető szélsőségekbe
essen. Nem futamodott meg mások elől a kora miatt. Nem mondott le az életről,
nem vonult teljesen vissza. Nem szakadt el a közösségtől sem, korára
hivatkozva. Másrészt viszont nem is ragaszkodott túlontúl a tiszthez, és a
fiatalok próbálkozásait nem tekintette fenyegetésnek önmagára nézve.
Mit állítanak
Zsolt 92:13-16 versei az idős korról?
Szokták mondani,
hogy Istennek nincsenek unokái. Ha csak az atyák Istene maradna, akkor a
következő generációk nem kötődnének hozzá személyesen. Káleb jól tudta, hogy
minden nemzedéknek meg kell szereznie saját tapasztalatait az Úrral. Az
izraeliták sem egyénileg, sem közösségileg nem élhettek az Egyiptomban történt
csodákból, de még az atyáik által tapasztalt pusztai élményekből sem. Káleb
kötelességének érezte, hogy olyan körülményeket teremtsen, amelyek között a
fiatalabb nemzedék megteheti hitélete első lépéseit.
Milyen lehetőséget
kínált fel Káleb Bír 1:12-13 versei szerint? Mi volt a
módszere?
Júda népe
akkoriban vette birtokba földjét. Júda és Simeon törzse hitben összefogva igyekezett valóra váltani Isten ígéreteit.
Kirjáth-Széfer megerősített városához érve azonban nagy kihívással találkoznak
(12. vers). A régészeti leletekből tudhatjuk, hogy a késő bronzkori
Palesztinában milyen alapos védelmi rendszert építettek ki. Káleb viszont,
ahelyett, hogy a falak erősségére irányította volna a figyelmet, meglátta a
körülményekben a fejlődés lehetőségét: itt az győzhet, aki igyekszik valóra
váltani Isten ígéretét. Nekünk talán kissé furcsának tűnhet a forma, amit
Káleb talált az ösztönzésre, de eredményre vezetett. Kijelentette, hogy aki
beveszi a várost, az lesz a veje. Othniel, Káleb unokaöccse válaszol a
felhívásra, és Isten győzelmet is ad neki (13. vers). Káleb bátorításával új hős
születik. A későbbi években Káleb „befektetése” bőséges hasznot hozott, hiszen
Isten felhasználta ezt a fiatalembert; ő lett Izráel első bírája, aki
megszabadította a népet (Bír 3:7-11).
Hogyan változik az élethez való
hozzáállásunk, ahogy idősödünk? Mi mindent tanulunk meg egyszerűen csak az évek
múlásával?
JÓ SZÍVVEL ADNI |
Október 7 |
Csütörtök |
Még mit tudhatunk
meg Káleb jelleméről Bír 1:14-15 verseiből?
Az izraeliták
számára rendkívül fontos volt az örökség. Úgy gondolták, azzal biztosíthatják,
hogy emlékezetük ne vesszen el, ha rendelkeznek bizonyos földterülettel, amit
utódaiknak továbbadhatnak. Ezt annyira fontosnak tartották, hogy részletes törvények
adtak eligazítást arra az esetre is, ha egy férfi gyermektelenül hal meg.
Ilyenkor az elhunyt nevében valaki más vitte tovább örökségét (lásd a
sógorházasságra vonatkozó törvényeket 5Móz 25:5-10
verseiben).
Kálebet már csak
a kora miatt is komolyan foglalkoztathatta az örökség kérdése. A későbbi
nemzetségi táblázatokból kiderül, hogy voltak fiai is, akiknek biztosan
igyekezett a lehető legtöbbet adni. Aksza a lánya volt, de a neki ajándékozott
föld kikerült az ő nevét továbbvivő család tulajdonából, és átkerült a férj
családjához. Nem tudjuk, miért kért Aksza földet, de a családi örökség védelmét
szolgáló társadalmi szokások között apja nyugodtan elutasíthatta volna kérését.
Káleb azonban
meglepő módon nemcsak a mezőt adja neki, hanem a forrásokat is, ráadásul nem
is egyet, hanem a felső és alsó forrást is. A nagylelkűség két irányban hat.
Péld 11:25 versében így olvassuk: „Az ajándékozó bővelkedik,
és aki mást felüdít, maga is felüdül” (új prot. ford.).
Ha nem tudunk készségesen adni, ez talán arra utal, hogy mi magunk sem kaptunk
még.
Mi minden
következik ebből a történetből saját lelki életünkre nézve, pl. a megbocsátást
illetően? Olvassuk el Mt 6:15 és 18:21-35 verseit!
_____________________________________________________________
Csak azt
adhatjuk, amink van. Ha nem tudunk megbocsátani, az
biztos jele annak, hogy még nem kértük Isten bűnbocsánatát. Káleb sok áldást
kapott Istentől, és örömmel adott azokból másnak is. Olyan nagylelkűségről
tett ezzel bizonyságot, ami magasan felette állt kora társadalmi normáinak.
Mennyire bánunk bőkezűen javainkkal? Azt
tapasztaljuk, hogy minél többet mondhatunk magunkénak, annál szívesebben adunk
belőle, vagy hajlamosak vagyunk mindent magunknak felhalmozni? Hogyan tanulhatunk
meg készségesebben adni?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 8 |
Péntek |
„Káleb hite
olyan volt most is, mint amikor ellentmondott a kémek rossz jelentésének.
Hitte Isten ígéretét, hogy a népét Kánaán birtokába helyezi, és ebben teljesen
az Urat követte. Elviselte népével a hosszú pusztai vándorlást, így osztozott
a bűnösök csalódásában és terheiben, ám nem panaszkodott, hanem dicsőítette
Isten irgalmát, amely megőrizte őt a pusztában, míg atyjaifai ott lelték
sírjukat. A pusztai vándorlás veszedelmei, bajai és csapásai alatt, csakúgy,
mint a kánaáni háborús esztendőkben is megtartotta őt az Úr, s most is, hogy
elmúlt nyolcvanéves, ereje még mindig nem fogyatkozott meg. Nem kért meghódított
területet örökségül, hanem ragaszkodott ahhoz a területhez, amelyet a kémek
bevehetetlennek állítottak. Isten segítségével azt az erődítményt akarta
kiragadni az óriások kezéből, amelynek ereje Izráel hitét megingatta. Nem
hatalom vagy dicsőségvágy sugallta Káleb kérését. A bátor, öreg harcos a népnek
kívánt példát adni, amely dicsőíti Istent és bátorítja a törzseket az atyáik
által bevehetetlennek tartott ország elfoglalására” (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó. 476. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Keresztényként
állandóan olyan „tények” kereszttüzében állunk, amelyeket sokan hitünkkel ellenkező
módon értelmeznek. Itt az „értelmeznek” a kulcsszó. Mit tegyünk ilyen
helyzetekben, hogy ne járassuk le magunkat, ugyanakkor hűségesek maradjunk?
2.
Foglalkozzunk
még azzal a gondolattal, hogy a „tények” magyarázata nem mindig helytálló!
Ránézünk pl. valamilyen anyagra, és szilárdnak látjuk, holott valójában
majdnem az egész üres tér. A talajt is mozdulatlannak érezzük, noha a Föld nagy
sebességgel kering az űrben. Egy bezárt, üres szobában nem hallunk semmit,
pedig ott is különböző hanghullámok terjednek. Mire következtethetünk az iménti
példákból? Mit jelent tehát hitből élni, nem látásból?
3.
Mit
tehetünk Káleb példájára gondolva, hogy az új hívőket, fiatalokat, gyerekeket
a gyülekezeti feladatok és vezetői tisztség vállalására bátorítsuk?
4. Káleb kitartott népe mellett még óriási bűneik és hibáik ellenére is. Mi a tanulság ebből?
SZILÁGYI JÓZSEF:
VÉLEMÉNYKÜLÖNBSÉG
Istenről az emberek véleménye
ahányan vagyunk
majdhogynem annyiféle.
Fontosabb hát, hogy
mi a véleménye
rólam
Istennek.
Úgy hiszem,
ennyi:
Bűnös vagy,
mégis
szeretlek!...