1. tanulmány − 2010
Szeptember 25 - Október 1.Történet és történelem
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 1Mózes 39:6-12; Józsué 3:9-17;
1Sámuel 24:1-6; 1Királyok 12:1-16; Jób 1:1-12
„A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a
feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, hogy tökéletes legyen
az Isten embere, minden jó cselekedetre felkészített” (2Tim 3:16-17).
Még ha a legtöbb
ember nem is érez különös vágyat a történelem tanulmányozására, a jó
történeteket mindenki szereti. A civilizációk történetek gazdag választékát
kínálják, amelyek magyarázatot adnak (legalábbis ezt állítják) a kezdetekről,
az értékekről, a kapcsolatokról és a kultúra szerkezetéről. Ezek a nemzedékről
nemzedékre örökített történetek általában a tanítás eszközei. A modern korban
már nem tulajdonítottak olyan nagy jelentőséget a történeteknek: az emberek
tényekkel, tudományos válaszokkal igyekeztek magyarázatot találni az életre.
Mivel azonban a puszta tények nem adhatnak feleletet a legfontosabb kérdésekre,
a mai „posztmodern” generáció ismét felfedezte a történetek erejét.
Ebben az értelemben a Biblia nagyon is mai, hiszen tele van
történetekkel; nem legendákkal, nem „mesterkélt mesék”-kel (2Pt 1:16), hanem olyan történetekkel, amelyek bemutatják az
igazságot Istenről, és arról, hogyan bánik a bűnössé vált emberiséggel. Ezek a
történetek hús-vér embereket állítanak elénk, akik a valós élet problémáival
küzdenek, viszont kapcsolatot tartanak az élő Istennel, aki megoldást kínál
gondjaikra. Minden történetnek megvan a maga háttere. Ezen a héten a különböző
háttereket, kereteket vesszük szemügyre, a maguk történelmi összefüggésében,
hogy jobban megérthessük a negyedévben sorra kerülő szereplőket.
EMBEREK ÉS CSELEKMÉNYEK |
Szeptember 26 |
Vasárnap |
A cselekmény egymás
után következő események sorozata, ami egy adott végkifejlethez vezet. Minden
ember megszületik, él, és egy nap majd meghal. Nagyjából ez az élet cselekményének
vázlata. Ezen belül az életnek számos kisebb eseménye van, amelyeket
valamilyen konfliktus vagy feszültség vált ki. A cselekmény felgöngyölítése
során megpróbáljuk összekapcsolni a történet minden odavágó részét, hogy a
teljes képet láthassuk. Jób könyvében például két szálon
fut a cselekmény.
Melyek ezek (Jób
1:1-12)?
Ha meg akarjuk
érteni Jób történetét, észre kell vennünk, hogy a könyv cselekménye két
dimenzióban fut. Tulajdonképpen a Bibliában nincs is egy dimenzióban játszódó
cselekmény, hiszen Isten aktívan beleavatkozik a történelembe és az egyes emberek
életébe, még ha ezt a színfalak mögött is teszi. Jób könyvének első két
fejezetében úgy váltakozik a kép a cselekmény földi és mennyei részei között,
mintha a tévé csatornáit váltogatnánk. A történetekben természetesen a
cselekménynél többről van szó. Az eseményeket emberek alakítják.
Mutassuk be Hulda
prófétanőt 2Kir 22:14 verse alapján a lehető legnagyobb
részletességgel!
A szereplők és
a cselekmény között szoros a kapcsolat. Nagymértékben függ a narrátortól
– aki lehet a történet egyik szereplője is –, hogy mit tudunk meg a szereplő(k)ről. Vegyük például Hulda prófétát! Vajon ő az
egyik főszereplő? Nem. E történet valójában Jósiás király idejében játszódik,
és a törvénykönyv megtalálásáról szól. Igaz, Hulda nem főszereplő, csakhogy a
kifejlet szempontjából a történet minden alakja egyaránt fontos. Vannak
Huldának gyermekei? Hány éves volt a történet idején? Ezekre
a kérdésekre nem tudjuk meg a választ. A bibliai események megfogalmazása
általában igen tömör és rövid, tehát a fellelhető információ minden kis
morzsáját igen alaposan meg kell vizsgálni. Huldát az Úr megbízható, igaz
prófétájának tartották. A könyv írója megnevezi férje családját, hiszen az
ószövetségi időkben az asszonyokat férjük rokonsága alapján azonosították. A
lakóhelyére is találunk utalást. A hivatalos dokumentumokon ma is fel kell
tüntetni a nevet és a címet annak bizonyítására, hogy a nevezett személy
valóban az, akinek mondja magát.
A mi életünk cselekménye hogyan alakul? Milyen szereplők
vagyunk?
HOL ÉS HOGYAN? |
Szeptember 27 |
Hétfő |
A történetet a cselekmény
helyszíne teszi valóságossá; az határozza meg a légkörét és a hangulatát is.
Vegyük például Boáz esetét Ruth 4:1-2 verseiben! Vajon
miért a kapuban kerít sort ügye törvényes elrendezésére, nem pedig otthonában
vagy Betlehem polgármesterének házában? Nyilvánvalóan a kapu – az ősi idők
leginkább nyilvánosnak tartott helyszíne – biztosítja az esemény egy fontos
jogi feltételét. A történet keretéből következtethetünk annak idejére is. Ha
egy olyan esetről hallunk, ami autóban vagy repülőtéren játszódik, hosszas
gondolkodás nélkül is eldönthetjük, hogy nem Dávid vagy Luther Márton korában
történt.
Hasonlítsuk össze
a következő két történet helyszínét: 1Sám 24:1-6; 1Móz
39:6-12! Mivel gazdagítja a keret a történetek cselekményét?
A keret segít
megérteni a cselekményt. Dávid és emberei egyedül, védelem nélkül találják
Sault. E körülmények még inkább kiemelik Dávid kiváló jellemét. Ugyanis nem
használja ki a kínálkozó alkalmat, hogy megszabaduljon Saultól, mielőtt Saulnak
sikerülne leszámolnia vele. Ez a tény rávilágít, hogy milyen tisztelettel
viseltetett Dávid az Isten által felkent vezető iránt.
József
történetének kerete is egy kínálkozó alkalmat mutat. József jóképű és némi
hatalommal bíró férfi volt, aki igencsak megtetszett gazdája feleségének.
Egyszer egyedül maradtak a házban, de József elutasította a kínálkozó lehetőséget.
Ezzel – Dávidéhoz hasonlóan – József szilárd jelleme is megmutatkozott.
Persze nemcsak a
keret a történet lényeges része. Figyelembe kell vennünk a narrátor nézőpontját
is. A cselekmény kibontakozását az elbeszélő szemével láthatjuk, amiből
általában fontos információt kapunk; ám ez időnként el is takarhat bizonyos
dolgokat előlünk, különösen a világi történetekben. Bár a bibliai
beszámolóknak is van emberi oldala, e leírásokat abból kiindulva olvassuk, hogy
a Szentlélek ihletésére születtek, és a bennük kinyilatkoztatott igazság Istentől
ered.
Gondoljunk Dávidra és Józsefre a fent
említett helyzetekben! Milyen könnyen találhattak volna valami mentséget, ha
másképp járnak el! Sokat elárul jellemükről, hogy mégsem azt tették. Milyen
gyakran fordul elő velünk, hogy mentséget keresünk helytelen tetteinkre?
A GYŐZELEMTŐL A SÖTÉT KORSZAKIG |
Szeptember 28 |
Kedd |
Izráel népe
másodszor is elérkezett az Ígéret Földjének határához. Új vezetőjük, Józsué
irányítása alatt készülnek száraz lábbal átkelni a Jordán folyón (Józs 3:16-17). Ez a csoda emlékeztet arra, amikor a kivonulás
idején átkeltek a Vörös-tengeren (2Mózes 14).
Mi volt a csoda
célja Józs 3:9-17 verseiben?
Kánaán földjét
nem Józsué zseniális katonai érzékének vagy Izráel harci erőfeszítéseinek
köszönhetően foglalták el. Csakis Isten hatalmas közbelépésének köszönhetően
tudták legyőzni a kánaáni városállamok lakosait. Amíg Izráel engedelmeskedett,
Isten győzelemre segítette őket, amikor azonban a saját erejükre támaszkodtak,
súlyos vereséget szenvedtek. Józsué és a vének halála után az Ígéret Földjének
bizonyos részei továbbra is a kanaániták uralma alatt maradtak (Bír 1:27-28). Úgy tűnik, az izraeliták hitének gyengülésével
egyre inkább halványult a kép, ami bennük élt. Ahelyett, hogy az Ígéret
Földjének egészét saját uralmuk alatt akarták volna látni, egyéni megélhetésükkel
voltak elfoglalva, és így nem tudták elérni azt, amit Isten népüknek adni
akart. Sok teológus ezt az időszakot Izráel sötét korszakának nevezi.
Bír 17:6 verséből mire következtethetünk az erkölcsi állapotokat
illetően?
Amikor szem elől
tévesztjük a teljes képet, amit Isten nekünk szán, a jelentéktelen dolgoknak
tulajdonítunk túlzott fontosságot. Izráel megfeledkezett arról, hogy egy népnek
kellene tekintenie magát, és így megerősödött a törzsi szervezet. A bírák
könyvében a törzsek és családok szüntelen készen álltak az egymással való
csatározásra. A vallást az emberek saját kedvük szerint gyakorolták, és széles
körben átvették a környező népek szokásait. A bírák könyvének írója
szerint ez az ott élő kanaánitákkal való vegyes házasságok miatt történt (Bír 3:3-7). A lelki hanyatlás következtében Izráel az idegen
uralom, a felszabadulás, a bálványimádás és az újabb idegen iga alá kerülés
ciklusait élte meg.
A megalkuvást az teszi különösen
veszélyessé, hogy csendben, lassan, szinte észrevétlenül következik be.
Mennyiben tér el mostani életmódunk attól, ahogy néhány éve éltünk? Vajon
némely változás nem annak tudható be, hogy bizonyos téren engedményeket
tettünk?
KIRÁLYOK ÉS FEJEDELMEK |
Szeptember 29 |
Szerda |
Isten rendkívül
sokat adott az izraelitáknak, ám még jóval többet ígért nekik, ha
engedelmeskednek. Csakhogy rossz hatással voltak rájuk a környező népek. Figyelték
például a szomszédos országok politikai struktúráját, ami igencsak eltért az
övékétől. Más népeknek királyai voltak. Ráadásul Sámuel fiai nem követték
apjuk életmódját és vezetési módszereit, hanem „ajándékot fogadának el, és
elfordíták az igaz ítéletet” (1Sám 8:3), ezért
Izráel törzsi vezetői úgy érezték, hogy eljött a királyválasztás ideje (1Sám
8:4-5). Sámuel nem örült ennek a döntésnek, de az Úr szavára elfogadta (1Sám 8:7).
Sámuel a
Benjámin törzséből való Sault kente fel királlyá (1Sám 10:1),
aki Gibeában megkezdte uralkodását. Viszont ahogy Isten előre látta, nem volt
könnyű helyzete az új királynak. A törzsi viszálykodás tovább folytatódott, és
a környező hatalmak Izráel létét veszélyeztették. Saul nem érezte kötelességének,
hogy kövesse az Úr előírásait (1Sám 15:3, 8-9), így
végül Isten elvetette őt. Sámuel ezután Dávidot kente fel Izráel királyának.
Amint várható volt, Saul nem akarta csak úgy, egyszerűen átadni a hatalmat az
ünnepelt, fiatal hadvezérnek, ezért a következő évtizedet a belső küzdelem
jellemezte. Dávidnak szüntelen menekülnie kellett.
Izráel
történelme akkor vett újabb fordulatot, amikor egy ütközetben a filiszteusok
megölték Sault és fiait (1Sám 31:1-6). Dávidot először
Júda törzse fogadta el királyának, 7 évvel később pedig egész Izráel. Az új
uralkodó Jeruzsálemet tette meg az egyesített birodalom fővárosának. Hadműveletei
sikeresek, az ország határait kiterjeszti, majd 40 évnyi uralkodás után hal meg
Jeruzsálemben (2Sám 5:4; 1Kir 2:10-11). Uralmát nagy
győzelmek és rossz döntések is fémjelezték, mint ahogy a mi életünkben is
keveredik a jó és a rossz, ugyanakkor bőségesen tapasztalta Isten kegyelmét. A
trónon fia, Salamon követte, aki szintén 40 évig uralkodott (1Kir 11:42). Salamon nem volt katona, nem hódított, inkább az
Istentől jövő bölcsességet kereste, amit meg is kapott (1Kir 3:3-13). Ő építette fel az Úr templomát Jeruzsálemben, és
megszervezte Izráel jól működő államigazgatási rendszerét. Ám élete későbbi
szakaszában elfordult az Úrtól, mert ő is átvette számtalan felesége vallási
szokásait (1Kir 11:1-8).
Hogyan fejezi ki 1Sám 8:7-20 szakasza, hogy Isten útjai jobbak az emberi
elgondolásoknál? Hányszor kapjuk magunkat mi is azon, hogy Isten terve helyett
a magunkét választjuk?
ROBOÁM BALGASÁGA
|
Szeptember 30 |
Csütörtök |
Salamon halála
újabb fordulópontot jelentett Izráel történelmében. A kormányzás szigora, a
kötelező kényszermunka törvényei, valamint a vallási pluralizmussal való
próbálkozás nagy feszültséget keltett Salamon fia, Roboám uralkodásának kezdetén.
Próbáljuk meg
elképzelni a helyzet drámaiságát 1Kir 12:1-16 verseit
olvasva! Roboám vezetési stílusából milyen tanulságot szűrhetünk le azzal
kapcsolatban, hogy a különböző helyzetekben hogyan élünk saját hatalmunkkal?
Júda és Izráel
különválása után Isten valaha egységes népe más-más úton indult el. Mivel a
vallási élet, az áldozatok központja Júda területén volt, Izráel új királya,
Jeroboám két aranyborjút készíttetett (1Kir 12:26-29),
és két istentiszteleti helyet állíttatott fel, oltárokkal; az egyiket
Béthelben, a másikat Dánban. Nem voltak jók Izráel kilátásai, és a következő
200 év során hol hullámhegyen, hol hullámvölgyben voltak. Egyes királyok
hallgattak Isten szavára, és bűnbánatot gyakoroltak (legalábbis félig-meddig),
mások azonban makacsul elfordultak a próféták üzeneteitől. Dinasztiák
váltották egymást, és sok volt a politikai gyilkosság. Jeroboámtól kezdve
Izráel utolsó uralkodójáig, a Samáriában székelő Hóseáig 20 király uralkodott
az ország felett, ami szintén a stabilitás hiányát mutatja. Samáriát végül
722-ben foglalták el az asszírok, lakosait fogságba hurcolták.
A határ
túloldalán sem volt sokkal különb a helyzet. Dávid királyi háza ugyan
megmaradt, de az ősatya hitét nem követte minden utóda. Egyes királyok, mint
pl. Jósafát, Ezékiás és Jósiás, próbáltak visszatérni az Úrhoz, miközben igyekeztek
Júda egészét bűnbánatra vezetni. Munkájukat számos próféta segítette, akik
konkrét helyzetekkel kapcsolatban szólaltak fel, rámutatva Júda lelki és
társadalmi hiányosságaira. Kr. e. 586-ban Jeruzsálemet elfoglalták a babiloniak.
A vezetőket és a város lakosságának jelentős részét Babilonba hurcolták, a
templomot lerombolták. Így szakadt vége a királysággal való kísérletezésnek.
Talán sokan azt hitték, hogy a babiloni
pusztítás és fogság következtében a zsidó nép kihal. Mire enged következtetni
Isten türelmével és kegyelmével kapcsolatban az, hogy mindezek után még adott
nekik esélyt a visszatérésre? Hogyan tapasztaltuk saját életünkben is Isten
türelmét és kegyelmét? Hogyan kellene tehát fogadnunk az Úr kegyelmét?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 1 |
Péntek |
„Az Úr mindenkit
arra szólít, hogy a Szentlélek ihletése alatt tanulmányozza a Mózes által leírt
szent történelem filozófiáját. Az első földi család az idők végéig élő
családok mintája lett. Sokat kell foglalkozni a történelemmel, hogy megérthessük
Istennek az emberiséggel kapcsolatos tervét. Szándékát világosan kinyilatkoztatta,
és aki imádkozva, teljes odaadással fog hozzá tanulmányozásához, az megismerheti,
mi volt Isten gondolata és célja a kezdetektől e föld történelmének
lezárulásáig. Felismeri, hogy az egész folyamatot Jézus Krisztus mozgatja, aki
egy az Atyával, aki az emberiség megtisztulásának és felemelkedésének forrása”
(Ellen G. White: Manuscript Releases. 3. köt. 184. o.).
„A múlt történelmének áttekintésekor, a jelenlegi
állapotunkhoz vezető lépések megtétele után azt mondhatom: hála legyen az Úrnak!
Isten munkáját szemlélve szívem megtelik csodálkozással és Krisztusban
mint Vezetőben való bizalommal. Nem kell félnünk a jövőtől, hacsak el nem
felejtjük a múlt leckéit és az utat, melyen az Úr vezetett bennünket. Ha az
Úrba helyezzük bizodalmunkat, erős népként állhatunk elő, hiszen Isten
Igéjének fenséges igazságait hordozzuk kezünkben. Minden okunk megvan a
hálára” (Szemelvények Ellen G. White írásaiból. 3. köt. Budapest, 2010,
Advent Kiadó. 146. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
A
Szentírásnak igen fontos elve, hogy Isten szerepe meghatározó a történelem
menetében. Mit fejez ki Dán 2:21 azzal kapcsolatban,
ahogy Isten az emberiség történelméhez viszonyul? Miért olyan fontos ennek
tudatában lenni ma, amikor mind jobban közeledünk a „történelem végéhez”?
2.
Isten
azt várta el az ókori izraelitáktól, hogy az egész világnak mutassák be az igaz
Istent, és mondják el: mindenki kegyelem által üdvözülhet. Csakhogy a belső
harcok hatására meggyengültek. Milyen tanulságot vonhatunk le ma ebből a
történelmi tényből?
3.
Ahhoz,
hogy megértsünk minden adott helyzetet, fontos ismerni a hátteret. Viszont a
legtöbb esetben számtalan olyan háttér-információ van, amit egyszerűen nem
tudhatunk. Miért olyan fontos tehát, hogy ne ítélkezzünk, hiszen annyi minden
rejtve marad előttünk? Hányszor fordult már elő, hogy elhamarkodottan
elítéltünk valakit, mert fontos dolgokat nem tudtunk róla, a körülményeiről?
Hányszor történt, hogy mások ítéltek el minket, mert nem ismertek fontos részleteket?
FELSORAKOZNI
„Látják ezt majd a szenvedők és örülnek; ti Istent keresők,
elevenedjék a ti szívetek” (Zsolt 69:33)!
„Kiváltságunk, hogy
örülhetünk az Úrban. Örömet találhatunk abban, hogy ismerjük megtartó
kegyelmét. Engedjük, hogy szívünket és gondolatainkat az Úr szeretete uralja! Őrizkedjünk
a túlzott aggodalmaskodástól, ne engedjük, hogy a gondok leterheljenek, elcsigázzanak!
Igyekezzünk egész lényünkkel felemelni másokat! Fordítsuk el a tekintetünket attól,
ami sötét, csüggesztő, és nézzünk Jézusra, hatalmas Vezetőnkre, akinek gondos
felügyelete alatt fényes győzelmet arat a jelenvaló igazság ügye, amire feltesszük
életünket és minden javunkat…
Hadd látszódjon meg…
hogy Jézus él a szívünkben, és Ő az, aki megtart, megerősít, vigasztal!
Kiváltságunk, hogy napról napra Szentlelkének gazdag áldásában részesüljünk, és
mind teljesebb képet kapjunk a világnak hirdetett üzenetünk fontosságáról és
mértékéről. Az Úr kész csodálatos dolgokat kijelenteni törvényéből. Várakozzunk
előtte alázattal! A legnagyobb buzgalommal imádkozzunk, hogy megérthessük az időt,
amelyben élünk, teljesebb képet nyerhessünk az Úr szándékáról, és jobb eredménnyel
végezhessük a lélekmentést…
Ma olyan emberekre van szükség, akiknek a felfogása világos. Isten hívja mindazokat, akik hajlandóak a Szentlélek irányítása alatt a komoly reformáció munkájának élére állni. Kritikus idő áll előttünk, az Úr pedig munkásait szólítja, hogy sorakozzanak fel. Mélyebben, őszintébben kell Istennek szentelnünk magunkat, mint az elmúlt évek során” (Ellen G. White: Maranatha. 160. o.).