Az ezoterika, ezotéria vagy ezoterikus tanok
Sokan gondolják azt, hogy az ezoterika közel áll a Bibliához. Röviden azt válaszolhatjuk, hogy egyáltalán nem áll közel. Valójában a Bibliától teljesen idegen irányzatnak kell tekinteni. Ez annak ellenére is igaz, hogy egyes képviselőik igyekeznek összhangot keresni a Biblia és az ezotéria között. Ennek érdekében egyes bibliai kijelentéseket kiragadnak a Biblia egésszének összefüggéséből, és azokat ezotérikus filozófiával próbálnak megmagyarázni. Ettől azonban még nem lesz bibliai eredetű az, amit mondanak, de azt a látszatot tudják kelteni vele egyes emberek előtt, - akik még nem ismerik elég jól a Bibliát -, mintha az lenne.
Az ezotéria vagy ezoterika különféle misztikus filozófiai irányzatok gyűjtőfogalma, hasonlóságuk csak alaposabb vizsgálódás után ötlik szembe. Két fő forrása Keleten és Nyugaton fakad. Keleten a hinduk, a japánok és a kínaiak ősrégi bölcseleti tanai jelentik a bázisát, a hinduizmus, a buddhizmus és a taoizmus, a gyakorlatok és a meditáció: a jóga és a Zazen. A nyugati ezoterika a régi görögökig nyúlik vissza és az új-platoni filozófián, illetve a középkori misztikán át jut el napjainkig. Egy másik fontos forrás eredete a mélylélektan, melyet a nagy svájci pszichológus, C. G. Jung neve fémjelez.
Az
„ezotéria” kifejezés olyan rejtett, okkult és titkos tanokra használt kifejezés,
amely tanok csak egy csoport beavatottjai számára ismeretesek. Ezért ez a
kifejezés a görög esoterikós („belső,
benső”) szóból ered, ami ezen tanok követőire, a „belső
körre” utal, azokra az emberekre, akik képesek voltak felismerni a tanok
összefüggéseit, szemben a „külső körrel” (exoteros), ami a közönséges embereket
jelölte. Bővebb értelemben az „ezo” = befelé, a lélek belseje felé irányuló
utazást jelent, szűkebb értelemben pedig csak a beavatottak számára elérhető
misztikus tudásra vonatkozik.
Egyszerű példával szemléltetve. A „varázsinga” példája nagyon jól szemlélteti ezt a beavatottak számára biztosított misztikus tudást. A „varázsinga” ugyanis állítólag méri a „földsugárzást”, de csak bizonyos „kiválasztott” emberek kezében. Ez több jelentős pontban különbözik az Eötvös Lóránd-féle torziós ingától, mely szintén a föld egyfajta „sugárzását” méri.
Az Eötvös-inga esetében:
pontosan definiált az, hogy mit
mér, - a gravitációt méri,
pontosan leírt szerkezete van,
ha bárki eszerint elkészíti, az működni fog,
működése az ismert természeti
jelenségeken alapul, és ez bárki számára érthető, aki kellő ismerettel
rendelkezik hozzá,
bárki kezében működőképes.
Ezzel szemben az ezotérikus „varázsingával”
mért eredmények:
nem ismételhető meg bárki által,
az eredmények értékelése sem
bárki által egyformán elvégezhető,
még az sem világos, hogy ez a
„varázsinga” voltaképpen mit „mér”.
Bár az
ezotéria már egy nagyon régi jelenség az emberiség életében, csak más néven,
mégis beszélhetünk az újrafelfedezéséről, a körülbelül az 1960-as évektől
kibontakozó „New Age” (Új Korszak) mozgalom keretében. Ennek lényege, hogy a
kétezer éve tartó, Jézus megjelenésével elkezdődött Halak-világkorszakot fel
fogja váltani az új korszak, a Vízöntő érája.
További jellemzőként említhető meg még az is,
hogy az ezotérikus tanok képviselői feleslegesen nagy számú, és nem definiált szakkifejezést használnak. Ezzel
egyrészt a tudományosság látszatát igyekeznek kelteni, másrészt az avatatlanok
számára teljesen érthetetlenné teszik a szöveget.
A „belső körhöz” tartozó kiválasztottak speciális misztikus élményeket tapasztalnak és élnek át.
A misztikus élmények első közös vonása a kimondhatatlanság, megfogalmazhatatlanság. Az élmény átélői nem találnak szavakat, fogalmakat szellemi tapasztalataik kifejezésére, ezért gyakran élnek hasonlattal és szimbólumokkal. A misztikus kijelentések (különösen a zen-buddhizmusban) paradoxak. A nyelv hétköznapi valóságunk visszatükröződése. Isten teremtői rendelkezése szerint eredendően arra való, hogy az emberek megérthessék egymást, ki tudják vele fejezni érzéseiket és gondolataikat. A lelki, transzcendentális (érzékfeletti) „háttérről”, ahová a misztikus behatol, a nyelv nem képes megfelelően tudósítani, ebből következően ez a jelenség nem lehet az Istennel való kapcsolat megnyilatkozása. - A karizmatikusok nyelveken szólása is ugyanezen a törvényszerűségen alapul és működik, hiszen ezekben a megnyilatkozásokban is egy mindenki számára érthetelen hangok kiejtéséről van szó. Pedig a Biblia azt mondja, hogy "akin az Úrnak Lelke megnyugszik, ott a bölcsességnek és az értelemnek lelke" van (Ésa. 11,2).
A misztikus tapasztalatok másik közös vonása, hogy megszűnik a tér és az idő. Az átélő személy úgy érzi, hogy maga mögött hagyja a tér és az idő hétköznapi világszemléletünk számára alapvető korlátait. Ennek a hátterén érthető, hogy az ilyen élmények nem önthetők szavakba, hiszen a nyelvünk minden kifejezése térhez és időhöz kötődve tudja szavakba önteni a történéseket.
Az alábbiakban található lista még felsorolásd ad azokról az ezoterikus tanokról, és amik az ezoterikára építenek, amik közismertek, de nem a teljesség jegyében:
okkultizmus
mágia
alkímia
asztrológia
spiritualizmus
teozófia
gnoszticizmus
Kabbala
antropozófia
szabadkőművesség
rózsakeresztesek...
Több vallás alapelemei és gondolatai, tanításai szintén beilleszkednek az ezoterikus világképbe.
vallási jellegű irányzatok:
wicca, újpogányság,
ezoterikus buddhizmus
(Vajrayana), reinkarnáció
sámánizmus
sátánizmus (ez az ún. bal kéz útját
követi)
szúfizmus...