2025 / IV.
− 7. tanulmány − November 8 − 14Hűség a végsőkig:
Istentisztelet egy háborús zónában

SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 12:6;
5Mózes 8:11, 14;
Józsué 5:1-7;
8:30-35; 1Korinthus 5:7; Zsidókhoz 9:11-12
„Hanem keressétek először
Isten országát és az ő igazságát, és ezek mind ráadásul megadatnak nektek”
(Mt 6:33,
ÚRK).
A héten néhány kulcsmomentumot nézünk meg, amelyek
akkor történtek az ígéret földjén, amikor Izrael ismét odaszentelte megát az
Úrnak, időnként a közelgő veszéllyel szembenézve. Józsué
látszólag irracionálisnak tűnő döntéseket hoz, hogy minden izraeli metélje
magát körül az ellenséges területen (Józs 5:1-9); vagy közvetlen veszély
helyzetében ünnepeljék meg a páskát (Józs 5:10-12); vagy a honfoglalás
dandárján építsenek egy oltárt és dicsérjék az Urat (Józs 8:30-35); vagy éppen
állítsák fel az Úr sátrát, amikor hét törzs még meg sem kapta az örökségét
(Józs 18:1-2).
Rohanó életünkben hajlamosak vagyunk a körülmények
által ránk tolt sürgető dolgokra figyelni. Eközben gyakran nem szánunk minőségi
időt arra, hogy megújítsuk az elköteleződésünket Isten iránt, megálljunk és
kifejezzük neki a hálánkat azért, amit tett, illetve folyton tesz értünk.
Reggeli és esti áhítat, családi áhítat, mind-mind kiesik a túlterhelt, kényelemre
fókuszáló és teljesítményorientált életünkből. Miközben mélyen a szívünkben mindannyian
tudjuk, hogy az Istennel és szeretteinkkel töltött alkalmak jelentik a legjobb
befektetést behatárolt életünkben.
|
ELSŐ A SZÖVETSÉG |
November 9 |
Vasárnap |
Olvassuk el Józs 5:1-7 verseit!
Miért parancsolja Isten Józsuénak, hogy metélje körül a második generációt a
honfoglalásnak éppen ebben az idejében?
A föld kikémlelése, a kémek
bátorító beszámolója, a Jordánon való csodálatos átkelés után azt várnánk, hogy
a nép azonnal összecsap az ellenséggel. Csakhogy van fontosabb a harci műveleteknél:
Izrael szövetsége Istennel.
Mielőtt az új generáció harcba
szállna, elfoglalva a földet, fontos, hogy teljesen tisztában legyenek
különleges kapcsolatukkal a föld Urával. A szövetség jelének
megújítása egyfajta válasz arra, ahogy Isten kegyelme és csodás cselekedete
által biztonságban átkeltek a Jordánon.
Istennel kötött
szövetségünknek mindig válaszul kellene szolgálnia Isten kegyelmére, mindarra,
amit értünk tett. Sosem próbálhatunk ezzel hasznot húzni, törvényeskedő módon
igyekezve megfelelni a követelményeinek. (Kétségkívül ugyanez az elv volt döntő
fontosságú Pál küzdelmeiben azokkal, akik ragaszkodtak ahhoz, hogy a pogány
megtért férfiakat körülmetéljék, amint ezt a Galáciai levélben látjuk a
legvilágosabban.)
Izrael ott állt történelmének
legnagyobb háborús hadjárata előtt, és arra számítanánk, hogy a tábor lázasan
készül a katonai feladatokra. Készült is, de nem a hagyományos módon. Ahelyett,
hogy a lovakat kantározták és a kardjaikat élesítették
volna, olyan rituáléba kezdtek, amely legalább három napra sebezhetővé teszi a
harcoló erők jelentős részét.
Mindezt azért, hogy ünnepeljék az Istennel való
kapcsolatukat, aki kihozta őket Egyiptomból. Mégis miért? Mert megértették,
hogy a csata az Úré Ő adja a győzelmet és a sikert. Jézus ugyanezt az alapelvet
fogalmazza meg más szavakkal: „Hanem keressétek először Isten országát és az
ő igazságát, és ezek mind ráadásul megadatnak nektek” (Mt 6:33, ÚRK).
A mindennapi életünk – úgy tűnik – többnyire
folyamatos nyomást gyakorol ránk mindenféle sürgős dolgokkal, és ezekre
figyelve elfeledkezünk arról, aminek a legfontosabbnak
kellene lenni az életünkben: a Krisztus iránti napi elköteleződésről.
Gondolj azokra az időkre,
amikor nem töltöttél időt Istennel, mert voltak „fontosabb” dolgaid! Miért
könnyű ebbe a hibába esni, és hogyan küzdhetünk ez ellen?
|
A PÁSKA |
November 10 |
Hétfő |
Miért jelentős, hogy
Józsué a páska ünneplését választotta, annak ellenére, hogy a vállára
nehezedett a sürgető kötelesség a föld birtokba vétele
miatt? Olvassuk el 2Móz 12:6, 3Móz 23:5, 4Móz 28:16,
5Móz 16:4, 6 és Józs 5:10 verseit!
A második fontos dolog,
ami megelőzte a honfoglalást, a páska megünneplése volt. Az ünnepi alkalom a
hónap tizennegyedik napjának estéjén zajlik, szigorúan az Úr útmutatásainak
megfelelően. A páskaünnep szimbolikus jelentősége különösen hangsúlyos: Józsué
könyvében az események azt tükrözik, amit Mózes második könyvében találunk.
A páska felidézi a tizedik csapás estéjét (2Mózes 12), amikor az Úr angyala
megölt minden elsőszülöttet Egyiptomban, de az izraeliták életét megkímélte.
Ezt követően vonulnak ki Egyiptomból, kelnek át a Vörös-tengeren, folytatva
útjukat a pusztaságon keresztül. Ezzel ellentétben a második generáció élete a
pusztaságban kezdődik, a Jordánon való átkeléssel folytatódik, majd jön a
körülmetélés és a páska ünnepe, elvezetve a döntő pillanathoz, amikor az Úr
újabb csodálatos beavatkozása várható az ellenségeikkel, Kánaán lakóival szemben.
Minden megelőző cselekedettel együtt a páska megünneplése egy új kezdetet jelöl
Izrael történelmében.
Eközben az áldozati bárány
szimbólumával a páska ünnepe visszamutat az izraeliták megváltására az
egyiptomi rabszolgaságból, egyben előre is mutat mindezek igazi betöltésére,
amikor az előkép Isten Bárányában teljesedik (Jn 1:29,
36; 1Kor 5:7; 1Pt 1:18-19), aki a bűn szolgaságából szabadít ki minket. Jézus
az utolsó vacsorán, mielőtt végső áldozatként adta volna magát, a halálára
történő emlékezés ünnepévé formálta át a páskát (Mt 26:26-29;
1Kor 11:23-26).
Valójában a páska és az úrvacsora egy még dicsőségesebb
valóság jele: amikor a megváltottak serege bevonul a mennyei Kánaánba. A
jelenések könyvének írója, János ezt az „átkelést” úgy jeleníti meg,
hogy a száznegyvennégyezer átvonul az üvegtengeren, mielőtt elérnének Isten
trónjához. Ez a Vörös-tengeren és a Jordánon való átkelés előképeinek
beteljesülése (Jel 4:6; 7:9-10), ott ünneplik az igazi
páskát és úrvacsorát a Bárány menyegzőjének vacsoráján (Mt 26:29; Jel 19:9).
Mi módon tudjuk a kereszt
valóságát folyton szem előtt tartani, még akkor is, amikor éppen nem az
úrvacsorát ünnepeljük?
|
A MEGÚJULÁS OLTÁRAI |
November 11 |
Kedd |
Mi motiválta Józsuét, hogy
oltárt építsen az Úrnak? Olvassuk el Józs 8:30-31
verseit, összevetve 5Móz 11:26-30 és 27:2-10 szakaszaival!
A pátriárkák korában az
oltárok jelezték zarándoklásuk útját, ezek váltak látható jelképeivé az Isten
által megígért földdel kapcsolatos igényüknek. Ekkor az oltár építésével
tanúbizonyságát adták annak, hogy amit Isten megígért az ősatyáknak, most
beteljesedik. Az oltárépítés közvetlen beteljesítése lett a korábban Mózesnek
adott utasításoknak (5Móz 11:26-30; 27:2-10).
Józs 8:30-35
része jelentős szerepet játszik az egész könyv teológiai üzenetének felrajzolásában.
Azáltal, hogy az egyik leghátborzongatóbb, legerőszakosabb történetsor (a
háború) valami ettől teljesen eltérőhöz, a szövetség megerősítésének
jelenetéhez (istenimádat) kapcsolódik, Józsué visszavezet a legfontosabb
teológiai témákhoz, amelyek a könyv elején indulnak: Józsué megkapja a
felhatalmazást, hogy Izraelt a szövetségi engedelmesség útján vezesse (Józs 1:7). Ugyanezt a képet látjuk Józsuéról a könyv végén is
(Józsué 24).
Lényeges volt a háború és
a honfoglalás, de még ezeknél is van, ami alapvetőbb: hűséges engedelmesség
Isten törvénye követelményeinek. A honfoglalás csupán egy lépés Isten tervének
betöltéséhez, Izrael, valamint az egész emberiség helyreállításhoz. A Tóra
előírásaihoz való hűség viszont az emberiség sorsának végső kérdését veti fel.
Józsué a törvény másolatát nagy, fehérre meszelt kövekre írta, amelyek
különböztek az oltár köveitől (5Móz 27:2-8). E kövek,
amelyeken valószínűleg szerepelt a Tízparancsolat is, külön emlékműként
szolgáltak az oltár szomszédságában, állandó emlékeztetőül Izrael kivételes helyzetére
és kötelességeire, amelyek a szövetségben kimondva-kimondatlanul benne
foglaltattak.
Józsué az újtestamentumi
Jehoshua (Jézus) előképe volt, akinek egyéb dolgok mellett a küldetését
képezte, hogy visszavezesse az emberiséget az Istennek való engedelmesség
útjára. Ahhoz, hogy elérje küldetése célját, vállalnia kellett a harcot a
gonosz erőivel. Végső célja nem más volt, mint betölteni a szövetség
követelményeit a mi érdekünkben: „Mert Isten valamennyi ígérete
őbenne lett igenné, és őbenne lett ámenné az Isten dicsőségére miáltalunk”
(2Kor 1:20, ÚRK).
Milyen lelki gyakorlatokat végezhetünk ma, amelyeknek ugyanaz lehet a
szerepe, mint az oltárépítésnek volt az ókori időkben?
|
KŐRE ÍRVA |
November 12 |
Szerda |
Olvassuk el Józs 8:32-35 verseit! Mi a jelentése az ebben a szakaszban leírt
cselekedetnek, és mit mond mindez ma nekünk?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ebál hegyét csak Mózes
ötödik könyvében (5Móz 11:29; 27:4, 13) és Józsué
könyvében (Józs 8:30, 33) említi a Szentírás. A Garizim-heggyel együtt ezen
a helyen hangzottak el a szövetségi átok és áldás igéi. Még pontosabban,
5Móz 11:29 és 27:4, 13 szerint Ebál volt az átok
helyszíne. Az izraelitáknak a papok jelenlétében a frigyláda két oldalán
kellett megállniuk (Józs 8:33), egyik csoport
az Ebál hegyével, a másik a Garizimmal szemben. Itt szimbolikusan bemutatták
a szövetséghez való kétféle hozzáállást. Az áldozatok Jézusra mutattak,
aki minden szövetségi átkot magára vett, hogy mindazok, akik hisznek
benne, élvezhessék az áldásokat (2Kor 5:21; Gal 3:13).
Miért kellett a törvény
másolatát kövekre írni, hogy mindenki jól lássa (5Móz 4:31;
6:12; 8:11, 14; 2Kir 17:38; Zsolt 78:7)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Mi, emberek hajlamosak
vagyunk felejteni. Megpróbáljuk az elképesztően szaporodó mindennapi kötelességeket egye kisebb időintervallumokba zsúfolni,
eközben óhatatlanul elfeledkezünk dolgokról, amelyek nem ismétlődnek olyan
gyakran és intenzíven. Minden úrvacsorában különleges lehetőséget kapunk, hogy
ismét az Úrnak szenteljük magunkat, megújítva elköteleződésünket a szövetség
iránt. Jó lenne ezeket az alkalmakat nemcsak a
személyes újra-odaszentelődés, hanem egyben a közösségi hűség megújítása
alkalmainak is tekinteni! Ahogy a társadalom egyre individualistább válik, újra
szükséges lenne felfedezni ahhoz a közösséghez való tartozás erejét, amelynek a
világlátása, értékei, hitvallása és küldetése megegyezik.
Ma, a rohanó és zsibongó
világban szerinted mennyire könnyű elfeledkezni az Úrról, csak a saját erőnkkel
végezni a dolgainkat? Vajon miért esik ez meg könnyen, főleg, amikor jó dolgok
történnek?
|
VÁGYNI AZ ÚR JELENLÉTÉRE |
November 13 |
Csütörtök |
Olvassuk el Józs 18:1-2
verseit! Mi miatt szakította félbe Józsué a föld felosztásának folyamatát?
A Jordán nyugati partján élő két legnagyobb
törzsnek és Manassé fél törzsének kiosztott területek leírása után ez a szakasz
a nép Silóban tartott gyűlését mutatja be, ahol a földet felosztották a
fennmaradó hét kisebb törzs között.
A szentély, a szent sátor jelképezi Isten ígéreteinek
betöltését, miszerint a népe között fog lakni (2Móz 25:8; 3Móz 26:11-12),
valamint megjeleníti a könyv központi témáját: Isten jelenléte Izrael között
lehetővé tette a föld birtokba vételét, és az áldások
folyamatos forrásaként fog szolgálni Izrael, illetve rajtuk keresztül az egész
föld számára (1Móz 12:3). Isten imádata lesz a középpontban, élvez elsőbbséget,
még a föld birtokbavétele és felosztása előtt is. A szentély, majd később a
templom jelenlétének kellett volna mindig is segíteni az embereknek, hogy
felismerjék Isten jelenlétét a nép között és kötelességüket a szövetség iránt.
Olvassuk el Zsid 6:19-20,
9:11-12 és 10:19-23 verseit! Mit tanulhatunk Józsuétól mi, keresztények,
akiknek nincs földi szentélyünk, ami körbefogná Isten fizikai jelenlétét?
_____________________________________________________________
Nem kell meglepődni azon, hogy a szentély
megjelenik a könyvben, mivel a szövetség ládája által ennek témája már jelen
volt Józsué leírásában. A láda ugyanis a központi eleme volt a szentek
szentjének, és utalt a könyv első két részében foglaltakra: a Jordánon való
átkelésre és a honfoglalásra. Józsué a sátor felállítását a földosztás
középpontjába helyezi, amivel rámutat, hogy Izrael egész élete a szentély,
Jahve földi székhelye körül forgott.
Nekünk, keresztényeknek pedig, akik a nagy
engesztelési nap különleges korában élünk, még fontosabb, hogy tekintetünket a
mennyei szentélyre szegezzük, miközben folytatjuk küzdelmünket a modern (vagy
posztmodern) óriások ellen, amelyek kihívást jelentenek hitünk, reményünk és
lelki örökségünk számára. Amint folyamatosan Krisztus kereszten elvégzett munkájára
támaszkodunk, valamint arra, amit a szentélyben most végez, várakozással
tekinthetünk azokra az időkre, amikor Isten újra a népe között lakik majd, de
úgy, hogy ez az idő sosem ér véget (vö. Jel 21:3).
|
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 14 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Áldás és átok” c. fejezetből
465-467. o.
„Mózes utasítása szerint
az Ebál hegyén nagy kövekből emlékművet állítottak. E köveket előzőleg
vakolattal bevonták, aztán ráírták a törvényt; nemcsak a Sínairól kihirdetett
és kőtáblákba vésett Tízparancsolatot, hanem azokat is, amelyeket Mózessel
közöltek és azt könyvbe írta. Az emlékmű mellett faragatlan terméskövekből
oltárt emeltek és áldozatot mutattak be az Úrnak. Az a tény, hogy az áldozati
oltárt az Ebál hegyén emelték, jelentőségteljes volt, és arra mutat, hogy a
törvény áthágása miatt Izrael jogosan vonta magára Isten haragját, és Ő azonnal
végre is hajtaná ítéletét, ha Krisztus engesztelése nem lenne, amit az áldozati
oltár jelképez” (i. m. 466. o.).
„Az úrvacsorai
istentisztelet azonban nem lehetett a szomorkodás ideje. Nem ez volt a célja.
Amikor az Úr tanítványai az Ő asztala köré gyülekeznek, nem hiányosságaikról
kell megemlékezniük, és nem azokon kell siránkozniuk. Ne időzzenek múltbeli vallásos
tapasztalataiknál, akár felemelők, akár lehangolók voltak ezek! Ne emlegessék
fel a köztük és testvéreik között lévő különbségeket! Mindezek az előkészületi
szolgálathoz tartoznak. Az önvizsgálat, a bűnvallás, a viszályok megszüntetése
már mind megtörtént. Most azért jönnek, hogy Krisztussal találkozzanak. Nem a
kereszt árnyékában kell állniuk, hanem annak megmentő világosságában. Meg kell nyitniuk
lelküket az Igazságosság Napjának ragyogó sugarai előtt” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1990, Advent Kiadó, 565. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Mit jelent számodra, hogy
először Isten országát kell keresnünk? Miként alakítja ez az elv a
mindennapjaidat?
2.
Nézd meg, mit válaszoltál
a szerdai tanulmány utolsó kérdésére arról, hogy mennyire könnyű elfelejteni
Istent a mindennapi rohanásban! Beszéljétek meg a csoportban, miért annyira
könnyű belecsúszni ebbe a problémába! Milyen megoldásaitok vannak ennek elkerülésére?
3.
Adventistaként hisszük,
hogy Jézus közbenjár értünk a mennyei szentélyben (Zsid 7:25).
Hogyan lehet ez a meggyőződés a remény és az erő állandó forrása? Hogyan segít
ennek a tudata felmérni, hogy mennyire örülhetünk annak, amit Jézus most a
mennyei szentélyben tesz értünk, különösen a nagy engesztelési nap idejében?
REMÉNYIK SÁNDOR:
RAKÉTA-HAJÓ
Valaki ma
értem imádkozott.
Nem, nem
bírom másként megérteni
Az édes
enyhülést, mely elfogott.
Valaki
értem jól imádkozott.
Imája
roppant kezdő-sebességgel
Megragadott
és végtelenbe vitt,
Sötét
sorsommal búgva befutotta
Az
Isten-távol fény-mérföldjeit.
Mellette
naprendszerek múltak el,
Mint
vonat mellett éjjel házikók, –
Jézus kikötő-szíve várta már
Az értem
kilőtt rakéta-hajót.
És
szóltak ott fenn: Jól van, hát legyen.
Függesztessék
fel ma este a fátum, –
Egy
órára, míg a nap lemegyen,
Legyen
neki szabadság, kegyelem!
S egy
óráig, míg a nap lebukott,
Áldottam
gyöngyházfényű ég alatt
Az
ismeretlen rakéta-hajót,
Mely
értem Isten trónjáig haladt.