2025 / IV.
− 6. tanulmány − November 1 − 7A belső ellenség

SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: Józsué 7; 8:1-29;
Ezsdrás 10:11;
Zsoltárok 139:1-16;
Lukács 12:15; 1Péter 1:4
„Én, az ÚR vagyok az, aki a
szívet fürkészem és a veséket vizsgálom, hogy megfizessek
mindenkinek útjai szerint és cselekedeteinek gyümölcse szerint”
(Jer 17:10, ÚRK).
Józsué könyvének
7. fejezete az első példa, bár tragikus
tapasztalat, ahol Izrael népe megtanulja, milyen mélyebb jelentése és
messzemenő következményei vannak annak, hogy ők Isten szövetséges népe.
Miközben a szövetség kikötéseinek való engedelmesség győzelmet hoz, a
feltételek semmibe vétele verséghez vezet. Izrael katonai sikere nem a létszámtól,
harci stratégiától vagy jól megválasztott taktikájuktól függött, hanem attól,
hogy velük volt-e az isteni Harcos.
A föld elfoglalásakor Izraelnek meg kellett tanulnia a
nehéz leckét, miszerint a legveszélyesebb ellenség nem kívül, hanem a táboron
belül, saját soraikban, közöttük van. A legnagyobb kihívás, ami előttük
tornyosult, nem a megerősített városfalak jelenléte volt Kánaánban, sem a
fejlett katonai technológia, amivel szembesültek, hanem a makacs emberi akarat
a táboron belül, amely szándékosan semmibe vette Isten utasításait.
Miközben mennyei örökségünkre várunk (Kol 3:24; 1Pt 1:4), hasonló kihívásokkal nézünk szembe. Az ígéret
földjének határán állva hitünk próbákkal szembesül, és kizárólag akkor
győzhetünk, ha alávetjük magunkat Krisztus vezetésének.
|
A SZÖVETSÉGES VISZONY MEGSÉRTÉSE |
November 2 |
Vasárnap |
Olvassuk el Józsué
könyvének 7. fejezetét! Milyen két fontos oka volt annak, hogy Izrael
vereséget szenvedett Ai városánál?
Érdekes megfigyelni, hogy az
olvasó már az elején tudja Jahve haragjának okát, valamint az elkövető nevét.
Így az Ákán vétkének leleplezéséről szóló történet feszültségét az olvasó,
valamint Józsué és az izraeliták nézőpontja közötti feszültség adja. Az
Ószövetség számos más fejezetéhez hasonlóan Józsué 7. fejezete is khiasztikus
szerkezetű. A központi, csúcspontot jelentő szakasz arra a kérdésre ad választ,
hogy miért nem tudták az izraeliták első próbálkozásra meghódítani Ait.
Két fő oka volt annak, hogy
Izrael vereséget szenvedett ennél a városnál: Ákán bűne és az izraeliták
túlzott bizalma saját erejükben. Ez utóbbi abból fakadt, hogy az Ai elleni támadás
előtt nem kérdezték meg az Úr szándékát, valamint alábecsülték az ellenség
erejét.
Józs 7:1, 11-13 alapján
láthatjuk, hogy bár Ákán volt a felelős a parancs megszegésének alattomos
cselekedetéért, tettének következményeit az egész nemzet megszenvedte. Isten
fokozatosan mutatta be Ákán bűnének súlyosságát a 11. versben a „még” vagy „is”
határozószó halmozott használatával (héber gam – ez a magyar fordításokban
nem jön át szó szerint – a fordító). Először a bűnre a leggyakrabban utaló
szót használta: khata. Majd a vétek elkövetését öt másik,
még speciálisabb szó írja le, amelyet mindig a gam határozószó vezet be:
1) abar, azaz még át is lépni, át is hágni, 2) még az elpusztításra
szánt dolgokból (kherem) is elvenni (laqakh), 3) még lopni is (ganab),
4) még be is csapni (kakhash) és 5) még a lopott kherem-et is a
dolgaik közé tenni (sim).
Az Isten és a nép közötti szövetségbe Izrael kettős
módon, egyénileg és közösségileg is belép. A szövetség értelmében Izrael úgy
jelenik meg, mint Isten választott népének oszthatatlan egysége; ezért egy
ember vagy egy csoport bűnéért az egész népet bűntudat terheli. Miként az Úr
kijelentette: „Vétkezett Izráel, és áthágták szövetségemet is, amelyet
parancsoltam nekik” (Józs 7:11, ÚRK).
Hogyan szenvedhet egy egész
közösség az egyes tagjainak helytelen cselekedetei miatt? Milyen példák jutnak
eszedbe, illetőleg mindez hogyan befolyásolta a közösséget?
|
ÁKÁN BŰNE |
November 3 |
Hétfő |
Olvassuk el Józs 7:16-19 verseit! Mit mond el az itt leírt folyamat Istenről és
Ákánról?
Isten ahelyett, hogy
kimondaná, ki volt a vétkes, egy eljárást kezdeményez, amely rámutat az
igazságosságára és a kegyelmére. Miután elmagyarázza a népnek, miért vesztettek
a csatában, majd megszentelődésre hívja őket (Józs 7:13),
időt ad a tisztázási procedúra kihirdetése és lefolytatása között, hogy Ákán
elgondolkodhasson azon, mit tett, megtérjen és bevallja bűnét. Ehhez hasonlóan
a családjának is megadja a lehetőséget (amennyiben tudnak a történtekről), hogy
döntsenek, beállnak-e a fedősztori mögé, vagy elutasítják, hogy cinkosok
legyenek, ahogy Kóré fiai, akik megtagadták, hogy apjuk mellé álljanak, és
ezzel elkerülték a pusztulást (vö. 4Móz 16:23-33;
26:11). A kényszerhelyzet megoldása az ellenkező irányba halad: a közösségi bűn
megszűnik, a bűn egy szinttel lejjebb jut, egy törzsre, majd egy nagycsaládra,
abból egy háztartásra mutat, onnan pedig személyekre. A
törvénysértő személye kiderül, de a folyamat tisztázza az ártatlant is. Ez igen
fontos része az aprólékos törvényes eljárásnak, amelyben maga Isten a tanú Ákán
leplezett bűnei felfedése kapcsán. Az olvasó szinte tapintja a feszültséget,
miközben Ákán egyre inkább bekerül a figyelem középpontjába. Ki ne lepődne meg
ennek az embernek a makacsságán, aki végig azt reméli, hogy nem leplezik le?! Semmi sem maradhat rejtve Isten átható tekintete előtt
(2Krón 16:9; Zsolt 139:1-16), aki látja, mit rejt az ember szíve (1Sám 16:7;
Péld 5:21; Jer 17:10).
Figyeljük meg, miként
szólítja meg őt Józsué: „fiam.” A kifejezés nemcsak arra mutat rá, hogy Józsué
idősebb és vezető, de arra is, ahogy a nagy harcos az igazságtételhez hozzááll.
Szíve tele volt könyörülettel Ákán iránt, miközben őt jelölték ki a törvényszegő
feletti ítélet végrehajtására. Viselkedésével ismét előremutat annak az
érzékenységére, kedvességére és szeretetére, aki „sosem volt durva, sosem szólt
szükségtelenül egyetlen szigorú szót sem, sosem okozott szükségtelenül
fájdalmat érzékeny lelkeknek…, [miközben] félelem
nélkül leplezte le a képmutatást, a hitetlenséget, a bűnt, de súlyos feddéseit
fátyolos hangon mondta” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1990,
Advent Kiadó, 291. o.).
Miként hat az életedre az
a gondolat, Isten mindent tud, amit cselekszel – illetőleg, miként kellene,
hogy befolyásolja az életedet mindez?
|
VÉGZETES VÁLASZTÁS |
November 4 |
Kedd |
Olvassuk el Józs 7:19-21
verseit! Mit kért Józsué Ákántól? Mi a jelentősége a kérésnek? Mit jelent Ákán
bűnvallása?
Két dolgot kért Józsué Ákántól: adjon dicsőséget
Istennek, tisztelje Őt, valamint mondja meg őszintén, mit tett. Úgy kellett
dicsőséget adnia Istennek, hogy bevallja, mit cselekedett. Az itt használt
kifejezés (todah) utalhat hálaadásra (Zsolt 26:7; Ézs 51:3; Jer 17:26), de bűnvallásra is (Ezsd 10:11).
Sajnos a bibliai szöveg nem ad támpontot arra
vonatkozólag, hogy Ákán bármilyen jelét mutatta volna az őszinte megtérésnek.
Végig abban bízott, hogy nem derülnek ki a dolgok. Makacssága rámutatott
megátalkodottan bűnös voltára, amiért Mózes törvénye szerint számára nem volt
kegyelem (vö. 4Móz 15:27-31).
Ákán szavai Józs 7:21
versében Ádám és Éva bűnesetére emlékeztetnek. Éva látta (ra’ah), hogy a
fa kívánatos (khamad), és végül leszakította (laqakh) annak
gyümölcsét (1Móz 3:6). Bűnvallásában Ákán elismeri,
hogy látott (ra’ah) a zsákmány közt egy jó babiloni köntöst, 200 sékel
ezüstöt és egy aranyrudat. Látva ezeket, megkívánta (khamad) és elvette
(laqakh) őket. Hasonlóan Ádám és Éva esetéhez Ákán döntése is
megmutatja, hogy a sóvárgás bűne nem más, mint a hitetlenség bűne. Egyfajta vád
Isten ellen, hogy nem a legjobbat akarja a teremtményeinek, elzár előlük jó
dolgokat, amelyek kizárólag az Istenség birodalmához tartozhatnak.
Amellett, hogy a szöveg utal őseink bukására,
rámutat a Ráháb és Ákán viselkedése között felfedezhető éles kontrasztra is
(vö. Józs 2:1-13). Az egyik felküldte a kémeket a
tetőre, elbújtatta őket a katonák elől, a másik fogta a számára tiltott
dolgokat, majd elrejtette azokat Józsué elől. Az egyik kedvességet tanúsított
az izraeli kémek iránt és hozzásegítette őket a biztos győzelemhez, a másik
kapzsi és kitartó makacsságával bajt hozott Izraelre. Az egyik szövetséget kötött
Izraellel, a másik megtörte a Jahvéval kötött szövetséget. Ráháb megmenekült
családjával együtt, és Izrael tiszteletre méltó tagjává vált, Ákán halálra
kárhoztatta saját magát meg a családját, és a gyalázat példájává vált.
Gondolkodjunk el a
sóvárgás bűnén! Hogyan kerülhetjük el, hogy beleessünk a csapdájába, attól
függetlenül, mink van vagy mink nincs (vö. Lk 12:15)?
|
AJTÓ A
REMÉNYRE |
November 5 |
Szerda |
Olvassuk el Józs 8:1-29 szakaszát! Mit mond ez a történet arról, hogy miként formálhat
Isten a legszörnyűbb kudarcainkból is új lehetőségeket (Józs 8:1-29)?
Jahve stratégiája Izrael
kezdeti vereségéből taktikai előnyt hozott ki, így formálva át Ákór-völgyét (a
héber szó nehézséget jelent) a remény ajtajává (Hós 2:14).
Ai lakosai túlzottan elbízták magukat Izrael feletti első győzelmük következtében,
így amikor az izraeliták visszavonulást, a harc feladását színlelik, utánuk
erednek. Amint Ai embereit kicsalogatják a városból, harmincezer izraeli, akik
nem messze a város mögött táboroztak (Józs 8:4), elfoglalta
és felgyújtotta az üres várost. Józs 8:7 ugyanakkor
világossá teszi, hogy nem a stratégia eredményezi a győzelmet, hanem az Úr garantálja
azt, Ő adja át a várost Izraelnek. Még abban a fejezetben is, amelyikben a katonai
dolgok leírása uralja a szövegfolyamot, sokkal jobban,
mint a könyv egyéb fejezeteiben, a szöveg kiemeli a nyilvánvaló igazságot, hogy
a győzelem Jahve ajándéka.
A csata döntő pillanata
akkor jön el, amikor Ai férfiai elhagyják a várost és üldözni
kezdik az izraelitákat. Ez a második alkalom az egész fejezetben, amikor Isten
megszólal, miután elmondta a stratégiát Józs 8:2
versében, jelezve, hogy Ő felügyeli a csatát. Egészen eddig nem tudjuk, mi lesz
az ütközet végkimenetele. Innentől viszont egyértelmű, hogy az izraeli hadsereg
győzni fog.
Józsué kezében egy ún.
sarlókard van, inkább, mint egy sima kard vagy dárda. Józsué idejében ezt talán
nem használták fegyverként, mégis az önrendelkezés szimbólumává válik. És
amellett, hogy a csata megkezdését jelzi vele, kifejezi Isten hatalmát Ai
legyőzésében. Józsué felemelve tartja a kardot egészen a győzelem pillanatáig,
amivel bemutatja, hogy teljesen átvette Mózes vezető szerepét, amit elődje a
Vörös-tengernél (2Móz 14:16), valamint az Amálek
elleni harcban is gyakorolt (2Móz 17:11-13), amikor Józsué vezette a sereget.
Ebben az esetben nincsenek látható, csodás jelei
Isten közbeavatkozásának, a győzelem Ai felett mégsem kevésbé isteni közbenjárás
eredménye, mint az egyiptomiak legyőzése az első generációban, illetve a
Jerikónál született győzelem. A siker kulcsa az volt, hogy Józsué hitt Isten
szavában és rendületlenül engedelmeskedetett. Az elv, ami e történetből
kibontakozik, ma is érvényes Isten népe között, éljenek bárhol, szembesüljenek
bármilyen kihívással.
|
ISTEN EREJÉNEK TANÚJA |
November 6 |
Csütörtök |
Amint láttuk az 5. tanulmányban, Isten lehetőséget
adott a pogányoknak, hogy megismerjék Őt és elforduljanak gonosz útjaiktól. Ők
azonban elutasították ezt, és végül szembesülniük kellett Isten ítéletével.
Olvassuk el Józs 7:6-9
szakaszát, ami megmutatja, hogyan reagált először Józsué a szerencsétlenségre,
ami történt! Különösen Józs 7:9 versére érdemes
koncentrálni! Milyen alapvető teológiai elv bontakozik ki a szavaiból?
_____________________________________________________________
Józsué első szavai úgy hangzanak, ahogy az
izraeliták panaszkodtak a nehézségek közepette, miután elhagyták Egyiptomot: „Bár
meghaltunk volna az ÚR keze által Egyiptom földjén, amikor a húsosfazék
mellett ültünk, amikor jóllakhattunk kenyérrel; hát azért hoztatok ki
minket ebbe a pusztába, hogy ezt az egész sokaságot éhséggel öljétek
meg” (2Móz 16:3, ÚRK)?
Józsué így szólt: „Jaj, Uram, Istenem! Miért is
hoztad át ezt a népet a Jordánon, hogyha az emóriak kezébe adsz minket, hogy
elveszítsenek! Bár úgy határoztunk volna, hogy a Jordánon túl maradunk” (Józs
7:7, ÚRK)!
Kicsivel később azonban kimutatja, mennyire aggódik
amiatt, hogy Isten neve és hírneve kárt szenved a vereség miatt: „Ha
meghallják ezt a kánaániak és az ország többi lakói, és ellenünk
fordulnak, és kiirtják nevünket e földről: mit cselekszel majd a te nagy
nevedért” (Józs 7:9, ÚRK)?
Ebből kitűnik egy téma és egy elv, ami központi
helyet foglalt el Istennek Izraellel kapcsolatos céljai között. Láttatni akarta
a pogány népekkel, milyen hatalmas dolgokat tesz majd engedelmes népéért, és
Ráhábhoz hasonlóan abból is sok mindent megtudhattak Izrael Istenéről, ha
látták népe hódításainak erejét. Másrészt, amikor időnként a dolgok rosszra
fordultak, mint itt, a kánaáni népek Izrael Istenét gyengének, erőtlennek
gondolták (lásd 4Móz 14:16; 5Móz 9:28), ami bátrabbá
tehette ellenállásukat.
Más szóval a zsidóság honfoglalásával is nagy
kérdések és elvek álltak öszszefüggésben, például hogy
mindez dicsőséget és tiszteletet hozzon Istennek, aki az egyetlen remény volt
úgy a pogányok, mint Izrael számára.
Olvassuk el 5Móz 4:5-9 verseit! Milyen párhuzamot láthatunk itt Izrael és az
adventisták bizonyságtétele között?
|
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
November 7 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Jerikó bevétele” c. fejezetből
458-464. o.
„Az Ákán vesztét okozó
halálos bűn a kapzsiságban gyökerezett, amely a legáltalánosabbnak és
legkönnyebbnek tekintett bűnök egyike… Ákán beismerte bűnét, de csak akkor,
amikor már túl késő volt ahhoz, hogy vallomása segítsen rajta. Látta Izrael
seregeit megveretve csüggedten visszatérni Aitól, és mégsem lépett elő, hogy
bűnét beismerje. Látta Józsuét és Izrael véneit olyan fájdalomban a földre
borulni, amely sokkal nagyobb volt, semhogy szavakkal kifejezhető lenne. Ha
akkor bűnvallomást tesz, az némi bűnbánatról tanúskodott volna, de még mindig
hallgatott. Hallotta a kiáltványt, hogy nagy bűnt követtek el, sőt hallotta
annak pontosan megjelölt jellegét; de ajkai le voltak pecsételve. Azután jött
az ünnepélyes vizsgálat. Mily rémülettel remegett meg lelke, mikor rámutattak
törzsére, nemzetségére, majd házanépére! De ő még mindig nem tett vallomást,
míg Isten ujja végül rá nem mutatott. Amikor már bűnét nem titkolhatta tovább,
engedett az igazságnak. Mily gyakran történnek ehhez hasonló bűnvallomások!
Pedig mily nagy különbség bevallani a tényeket, miután azokat bebizonyították; és
megvallani a bűnöket, amelyekről csak mi tudunk és az Isten! Ákán nem tett
volna vallomást, ha nem reméli, hogy ezáltal bűneinek
következményeit elfordíthatja. De bűnvallomása azt szolgálta, hogy kimutassa
büntetése igazságosságát. Ez nem volt igazi bűnbánat, sem összeroppanás, sem elméjének
megváltozása, sem a gonosztól való irtózás” (i. m. 462-464. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Beszéljük meg, hogyan
alkalmazható a tizedik parancsolat (2Móz 20:17) abban a világban, amelyet a hirdetések és a fogyasztói szellem ural! Hogyan tehetünk a
gyakorlatban különbséget aközött, amit akarunk és ami
tényleg szükséges, és miért fontos, hogy e két dolgot ne mossuk össze?
2.
Olvassuk el Dániel imáját
Dán 9:4-19 verseiben! Mi a jelentősége annak, hogy
miközben Dániel megvallja Izrael bűneit, folyamatosan a „mi” névmással
fogalmaz, miközben nincs arról feljegyzés, hogy ő maga bármilyen gonoszságot elkövetett
volna?
3.
Gondolkodjunk el a
csütörtöki tanulmány végén feltett kérdésen! Miért volt annyira fontos Izrael
tanúskodásában a „törvénynek és ítéleteknek” való teljes engedelmesség? Miként
alkalmazható ma ez a szabály az egyházban? Ez mutat rá, mennyivel hatékonyabb
tanúk lehetnénk, ha követnénk mindent, amit Istentől kaptunk!
REMÉNYIK SÁNDOR:
A MEGÁTKOZOTT
KÉZ
Testvér,
– az én kezem megátkozott.
Embert,
dolgot, lelket, gondolatot,
Semmit se
tudok megfogni vele,
Csak
belemarkolok a semmibe.
Nézd ezt
a bús, üres mozdulatot:
Nem is
levegő, amit megfogok,
Levegő:
szelíd, meleg, földi „semmi”.
Csak a világűr
hideg semmije
Tud ilyen
kegyetlenül üres lenni.
Kapaszkodnék
én akármibe már,
De karfa,
korlát, horgony, szalmaszál,
Minden
kisiklik a kezem közül,
S a hiba
kezemben van egyedül.
Kétségbeesve
nézem, hol a part,
S
csodálkozom: a víz felett mi tart?
Mi tart,
mi tart még, Uram, Istenem…? –
Talán egy
Kéz, mely láthatatlanul,
Bár én
nem fogom – fogja a kezem.