2025 / IV.
− 5. tanulmány − Október 25 − 31Isten küzd érted

SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 15:16;
2Mózes 23:28-30; 3Móz 18:24-30; 5Móz 20:10, 15-18; Ézsaiás 9:6; 2Timótheus 4:1, 8
„Mindezeket a királyokat és
földjüket egy út során hódította meg Józsué, mivel az ÚR, Izráel Istene harcolt
Izráelért”
(Józs 10:42, ÚRK).
Józsué könyve
időnként felkavaró jeleneteket mutat be. Súlyos
kérdéseket vet fel, amikor a szent vagy isteni háború emberek egy
csoportjának felhatalmazást ad arra, hogy elpusztítsa más emberek csoportját.
A szent háború kérdésének a megértése az
Ótestamentumban igazi kihívás. Isten úgy jelenik meg a könyvben, mint a
világegyetem mindenható Ura; így minden, ami itt történik, valamilyen módon a
közvetlen vagy közvetett akaratához kell, hogy kapcsolódjon. Ezzel pedig a
„Hogy engedhette meg mindezt Isten?” kérdés nem megkerülhető. Múlt héten
láttuk, hogy Isten maga is bekapcsolódik az összeütközésbe, amely lényegesen hatalmasabb,
mint bármilyen háború vagy csata, ami valaha zajlott az emberiség történelmében.
Egy olyan küzdelemről beszélünk, amely életünk minden aspektusát áthatja. Az is
világos, hogy az események – legyenek akár bibliaiak, akár a világi
történelemből valók – egyedül e konfliktus fényében érthetők meg teljesen.
A héten Isten szent háborúinak összetettségét igyekszünk
még jobban megérteni, annak határait és feltételeit, valamint az ótestamentumi
próféták által feltárt látomást a végső békéről, illetve azt, hogy milyen lelki
tanulságai vannak ezeknek a háborúknak.
|
A KÁNAÁNITÁK GONOSZSÁGA |
Október 26 |
Vasárnap |
Olvassuk el 1Móz 15:16,
3Móz 18:24-30, 5Móz 18:9-14, Ezsd 9:11 verseit! Mit mondanak el ezek az igék
Isten nagyobb tervéről a folyamatban, amiben Kánaán földjét Izraelnek ajánlja
fel?
_____________________________________________________________
Józsué könyvén
túl kell néznünk, hogy
teljesen megérthessük, mi volt a kánaáni nemzetek gonoszsága. Olyan visszataszító
rítusokat gyakoroltak (lásd 5Móz 18:9-12), mint a
gyermekáldozat, jóslás, varázslás, boszorkányság, halottidézés, spiritizmus. A
Ras Shamránban feltárt ősi ugariti szövegek még inkább betekintést nyújtanak a
kánaáni vallásba és társadalmi viszonyokba, amelyekből látszik, hogy e
kultúrának az ítélete nemcsak érthető volt, de – az ótestamentumi erkölcsi
elvek alapján – igazságos is.
A kánaániak vallásának az
a hit képezte az alapját, hogy a termékenységet biztosító természetes
jelenségeket az istenek és istennők közötti szexuális kapcsolatok irányították.
Gondolkodásukban a saját szexuális viselkedésük és az isteneké
összekapcsolódott, ezért rituális szexuális érintkezéseken keresztül igyekeztek
az isteneiket is arra ösztönözni. A kultusz létrehozta a „szent” prostitúció
intézményét, amelynek keretei között női és férfi prostituáltak orgiákon vettek
részt – mindezt vallási gyakorlatuk részeként.
Egy nemzet sosem
emelkedhet felül azon a morális szinten, mint ami az isteneié, akiket imád. Az
istenségek jellemzőinek megértése után nem csodálkozhatunk azon, hogy a
kánaániak gyermekáldozatokat mutattak be, amely ellen a Biblia különösen
erőteljesen lép fel. Régészeti bizonyítékok mutatják, hogy a kánaáni népek rendszeresen
feláldozták elsőszülötteiket az isteneiknek, amelyek valójában démonok voltak,
akiket imádtak. Gyerekcsontvázak összetört csontjait találták hatalmas
korsókban összegyűjtve, rajtuk áldozati szövegekkel, amelyek arról tanúskodnak,
milyen lealacsonyító volt a vallásuk, és mit jelentett ez sok gyermekük
számára.
A kánaániak kiirtása Istennek nem egy az után
támadt gondolata volt, hogy eldöntötte, Izraelnek adja a földet. A kánaáni
népeknek hagyott időt a megtérésre, kegyelemidőt, megvolt a lehetőségük, hogy
megtalálják Őt és elfogadják jellemét a pátriárkák tanúságtételén keresztül,
akik közöttük éltek. Volt tehát lehetőségük, de nem éltek vele, és folytatták
szörnyű vallási gyakorlataikat, míg végül az Úr véget nem vetett az egésznek.
|
A LEGFŐBB ÍTÉLŐ |
Október 27 |
Hétfő |
Olvassuk el 1Móz 18:25,
Zsolt 7:11-12, 50:6, 82:1, 96:10 és 2Tim 4:1, 8 verseit! Mit mondanak ezek a
versek Isten erkölcsi jelleméről? Miként segít megérteni az isteni háború
kérdését Istennek az a szerepe, hogy Ő a világmindenség bírája?
Isten szentsége azt jelenti, hogy nem képes
tolerálni a bűnt. Türelmes, azonban ez nem jelenti azt, hogy a bűnnek nem lesz
végső következménye, ami halál (Róm 6:23). Isten
háborút hirdetett a bűn ellen, függetlenül attól, hol bukkan fel, legyen az Kánaán vagy Izrael. Izraelt nem tették szentebbé a más
népek ellen vívott szent háborúk, ahogy más népeket sem, amikor Izrael ellen
harcoltak az Úr választott eszközeiként (5Móz 9:4-5;
12:29-30). A Közel-Kelet más népeivel ellentétben Izrael tapasztalta a szent háború
ellentétét is, amikor Isten nem értük, hanem ellenük harcolt, megengedve az
ellenségeiknek, hogy legyőzzék őket (vö. Józsué 7).
Az egész kérdéskör a szent háborúkról csak úgy
érthető meg, ha Isten tettére mint bírói ítéletre
tekintünk. Így nézve Izrael honfoglaló háborúja teljesen más színben tűnik fel.
Szemben a birodalmi területszerző háborúkkal, amelyek oly gyakoriak voltak
abban a korban (és ma is), Izrael háborúi nem a nép dicsőségének növelését
célozták, hanem Isten ítéletének a végrehajtását és békéjének a megteremtését a
területen. Így a szent háború koncepciójának megértése szívében Isten uralma és
szuverenitása áll, amelyek ugyanúgy a tétjei a nagy küzdelemnek, mint Isten
harcos képe vagy király és bíró volta.
Jahve, a harcos Isten, aki ugyanakkor bíró, elkötelezett
a jellemét tükröző törvényének alkalmazásában, stabilizálásában,
fenntartásában. A harcos Isten képe hasonló a bíró és a király képéhez, és úgy
mutatja be Őt, mint aki nem tűri örökké tétlenül a lázadást megalapított
világrendje ellen. Ekképpen láthatjuk, hogy Isten célja sosem maga a háború,
nem is a győzelem önmagában, hanem az igazság és a béke helyreállítása. Végső
soron az ítélet, a háborúzás és az igazságszolgáltatás egy és ugyanaz,
amennyiben az Isten által történik.
Gondoljunk úgy Istenre,
mint igazságos bíróra, akit nem lehet sem megvesztegetni, sem elfogultsággal
vádolni! Hogyan lehet az evangélium szerves része ez a kép Istenről, aki nem
tűri vég nélkül a bűnt, az elnyomást, az ártatlanok szenvedését és az
elnyomottak kizsákmányolását?
|
KISAJÁTÍTÁS VAGY
MEGSEMMISÍTÉS? |
Október 28 |
Kedd |
Vessük össze 2Móz 23:28-30,
33:2, 34:11, 4Móz 33:52 és 5Móz 7:20 verseit 2Móz 34:13, 5Móz 7:5, 9:3, 12:2-3,
31:3-4 szakaszaival! Mit állítanak a szövegek a honfoglalás céljáról, illetve a
pusztítás mértékéről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Isten eredeti terve a
kánaáni népekkel nem az elpusztításuk volt, hanem a földjük elvétele. Ha
megnézzük a szövegeket, amelyek leírják, ahogy Izraelnek be kellett szállni a
honfoglalás csatáiba, az itt található kifejezések
kisajátításról, elűzésről szólnak a lakossággal kapcsolatban. Egy
másik kifejezéscsoport, amely pusztításról szól, és amelyekben Izrael a cselekvő,
többnyire élettelen tárgyak elpusztítására utal, mint
például pogány istentiszteleti tárgyak megsemmisítése. Nyilvánvaló, hogy a
pogány istentiszteleti helyek és oltárok képezték a kánaáni vallás központi elemeit.
A szent háború főleg a
romlott kánaáni kultúra és társadalom ellen irányult. Hogy a káros hatást
elkerüljék, Izraelnek el kellett pusztítania az összes olyan elemet, amely
romlást idézhet elő. Viszont megmenekülhetett minden kánaáni lakos, aki
elismerte Isten uralmát akár a honfoglalás előtt, akár közben, és elhagyta azt
a földet (Józs 2:9-14; vö. Bír 1:24-26). Csak azok a
kánaániták estek ítélet alá, akik makacsul kitartva Istennek Izraelre vonatkozó
terve elleni lázadásukban, megkeményítették a szívüket és behúzódtak az
erődített városaikba (Józs 11:19-20).
Mindez azonban felvet egy
kérdést: ha az volt az eredeti terv Kánaán elfoglalására, hogy kiűzik a földről és nem elpusztítják a kánaánitákat, mégis miért
öltek meg az izraeliták annyi embert?
A Kánaán meghódítását
leíró bibliai szövegek elemzése kimutatja, hogy a honfoglalás eredeti szándéka
a helyi lakosság szétszórása volt. Csakhogy a többség, akár az egyiptomi fáraó,
megkeményítette a szívét, olyan mértékben azonosulva a kultúrával, hogy nem
maradhattak életben.
A jellemed és
szokásrendszered mely elemeinek kell eltűnni, kiveszni az életedből?
|
DÖNTÉSI SZABADSÁG |
Október 29 |
Szerda |
Olvassuk el 5Móz 20:10,
15-18, 13:12-18 és Józs 10:40 verseit! Miként jut kifejezésre Mózes ötödik
könyvében a hadviselésre és a bálványimádó város elleni fellépésre
vonatkozó törvény? Hogyan segít mindez megérteni a teljes pusztítás korlátait a
háborúban, amelyben Izrael részt vett?
A héber szövegben külön kifejezés vonatkozik
emberek megölésére a háborúban: cherem. A kifejezés olyasmire utal, ami
„tiltott”, „átkozott” vagy „elpusztításra való”. Legtöbbször azt jelenti, hogy
embereket, állatokat vagy élettelen tárgyakat teljesen és visszavonhatatlanul
Isten kizárólagos uralma alá helyeznek, ami a háborúban
a legtöbb esetben azok elpusztításával volt egyenlő. A cherem (háborúban
egy nép teljes kiirtása) fogalmát és gyakorlatát a gonoszság erői és Isten
közötti kozmikus konfliktus fényében szükséges megérteni, ahol Isten jelleme és
jóhíre forog kockán. Ismétlésként: a bűn felbukkanása óta a világban nincs
semleges terület; valaki vagy Isten oldalán áll, vagy az ellenkezőn. Az egyik
oldal az életre vezet, a másik a halálba, mégpedig az örökkévaló halálba. A
teljes pusztítás gyakorlata nem más, mint Isten igazságos ítélete a bűn és a
gonoszság felett. Isten egyedülálló módon választott népére, az ősi Izraelre
bízta ítélete egy részének végrehajtását. Mindez az Ő szigorú felügyelete alatt
történt, a történelem egy bizonyos időszakára, a honfoglalásra korlátozva, egy
pontosan körülrajzolt földrajzi területen, az ókori Kánaánban. Amint a tegnapi
tanulmányban láttuk, akikre mindez vonatkozott, folytonosan lázadtak Isten
szándékai ellen, dacoltak a történésekkel, elutasítva a megtérést. Így Istennek
az elpusztításukra vonatkozó döntése sem önkényes, sem nacionalista nem volt.
Ráadásul Izrael is éppen olyan bánásmódra számíthatott, ha úgy döntenek, hogy
ugyanolyan életet élnek, mint a kánaániták (vö. 5Mózes 13). Még ha úgy is
tűnne, hogy az isteni háború bármelyik oldalán álló csoportok számára a harc kimenetele
eldőlt (az izraelitáknak örökölni kell a földet, a kánaániaknak el kell
pusztulniuk), volt lehetőség rá, hogy egyik oldalról a másikra kerüljenek
emberek, amint látjuk majd Ráháb, Ákán és a gibeoniták esetében. Nem önkényes
döntés következtében kerültek a védett vagy elítélendő csoportba. Akik Jahve
oldalán álltak, elveszíthették privilégiumaikat, ha lázadtak. Viszont akik
ítélet alatt voltak, engedelmesség által életet nyerhettek.
Napjainkra vonatkoztatva
milyen lelki tanulságokat sajátíthatunk el a kánaániak Isten elleni, dacos
viselkedését szemlélve? Milyen következményei vannak a döntési jogunknak ránk
nézve?
|
A BÉKE FEJEDELME |
Október 30 |
Csütörtök |
A következő szövegek
miként írják le a jövőt, amit Isten előre vetített a népének? Ézs 9:6; 11:1-5; 60:17; Hós 2:18; Mik 4:3
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Habár a fókusz leginkább
az Isten által vezetett és segített ótestamentumi háborúkon nyugodott ezen a
héten, egy másik, legalább ennyire jelentős témát is meg kell említenünk az
ótestamentumi prófétai írásokból: az eljövendő békés messiási korszak vízióját.
A Messiás úgy jelenik meg,
mint a „békesség Fejedelme” (Ézs 9:6). Olyan királyságot
hoz el, amit a béke ural, ahol az oroszlán és a bárány együtt legel (Ézs
11:1-8), nem ártanak és nem pusztítanak többé (Ézs
11:9), ahol béke lesz (Ézs 60:17), szétáradva mindenhol, mint egy folyó (Ézs
66:12).
Olvassuk el 2Kir 6:16-23 verseit! Milyen betekintést enged ez a történet Isten
mélyebb céljába, amit népével és az emberiséggel kapcsolatban tervez?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Gondoljuk át a történetet, amelyben Elizeus
kezdeményezésére lakomát adnak a szíriai seregnek! Ahelyett, hogy lemészárolták
volna őket (2Kir 6:22), sokkal jobbat mutatnak nekik,
békét, amit Isten mindig is kívánt a népének. Érdekes látni, hogy Elizeus
teljes tudatában van az őket körülvevő, de láthatatlan mennyei sereg
túlerejének (2Kir 6:17). Isten számára, aki küzd a
földünkre is átterjedt kozmikus konfliktusban, a megváltás végső célja nem a
folyamatos harc vagy az ellenség örökös rabszolgasorba taszítása, hanem az örök
béke. Ahogy a harc harcot szül (Mt 26:52), a béke békét
teremt. A történet azzal zárul, hogy elhangzik: „Ettől fogva többé nem jöttek
arám portyázó csapatok Izráel földjére” (2Kir 6:23,
ÚRK).
Gondolkodjunk azon, hogy
milyen úton-módon követhetjük Jézus példáját, hogy mi is a béke eszközei
legyünk! Mi a helyzet például veled most? Miként lehetsz béketeremtő olyan
konfliktusban, amiben éppen benne vagy, ahelyett, hogy harcolnál?
|
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 31 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták.
Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Jerikó bevétele” c. fejezetből 456-459.
o.
Mint mindenütt a Bibliában, az összefüggés és a
háttér ismerete itt is elengedhetetlen. Meghatározó, hogy tudjunk a kozmikus
konfliktusról, és lássuk, mi a célja Istennek, aki a bíránk, ennek fényében
kell a kánaániakkal vívott csatákra tekinteni.
„Isten késedelmes a haragra. A gonosz nemzeteknek
adott próbaidőt, hogy megismerhessék Őt és jellemét. A rendelkezésükre álló
világosság szerint estek ítélet alá, mivel visszautasították a világosságot, a
maguk útját választották Isten útjai helyett. Isten megindokolta, miért nem
azonnal űzte ki a kánaánitákat: az emoreusok gonoszsága még nem telt be. Bűnösségük
fokozatosan juttatta el őket addig a pontig, amikor Isten már nem kegyelmezhetett
tovább nekik és elvesztek. Isten addig nem hajtotta végre a büntetést, amíg el
nem érték azt a pontot és be nem telt a gonoszságuk mértéke. Minden nemzetnek
megvolt a maga próbaideje. Akik semmibe vették Isten törvényét, a gonoszság
egyik fokáról haladtak a másikra. A gyerekek öröklik szüleik lázadó jellemét,
és rosszabbul cselekszenek, mit elődeik, amíg végül Isten haragja elsöpri őket.
A büntetés nem csökkent attól, hogy később érte el őket” (Ellen G. White
megjegyzései, The SDA Bible Commentary. 2. köt. 1005. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Beszéljük meg, mit jelent
az, hogy Isten a bíránk, ahogy az univerzum legfelsőbb bírája is egyben! Miért
van alapvető jelentősége ennek az evangélium és a megváltásunk szempontjából
egyaránt?
2.
Milyen betekintést nyerünk
Isten türelmébe és igazságosságába a kánaániták esete által? Miként
tükrözhetjük vissza az Ő jellemét azzal, ahogy embertásainkkal bánunk?
3.
Gondolkodjunk el a szabad
akarat alapvető voltán! Vajon miért tartja Isten tiszteletben a választási
szabadságunkat? Hogyan kapcsolódik egymáshoz a szeretet és a szabad választás
kérdése?
4.
Az Ótestamentum számos háborús
és konfliktusos történetet közöl, végső soron mégis a béke vízióját vetíti
előre. Milyen szerepet kellene a keresztényeknek betölteni a béketeremtésben
a környezetükben?
PUSZTA SÁNDOR:
KI HEGYRE
MEGY
Ki hegyre
megy, annak
kardok közt kell járni,
s odafönt, a csúcson
keresztnek kell állni.
Az jut
csak oda fel,
kit Isten keresztel
De nem
babérággal –
tövissel, kereszttel.
Százezer
kard éle
fog szívébe vágni…
Mégse
engedj, Uram
félúton megállni!