2025 / IV.
− 4. tanulmány − Október 18 − 24A minden konfliktus mögött meghúzódó kofliktus

SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 14:13-14;
5Mózes 32:17;
Józsué 5:13-15;
6:15-20; Ézsaiás 37:16; Jelenések 12:7-9
„Nem volt olyan nap, mint ez,
sem azelőtt, sem azután, hogy ember szavának engedett
volna az ÚR, mert az ÚR harcolt Izráelért”
(Józs 10:14, ÚRK).
Józsué könyvét
olvasva szembesülünk a támadó katonai hadjáratokkal, amelyeket
az Ő nevében, az Ő segítségével hajtottak végre. A szöveget áthatja, hogy Isten
áll Kánaán elfoglalása mögött. Ez nyilvánvalóan kiderül a narrátor kijelentéseiből
(Józs 10:10-11), Isten saját szavaiból (Józs 6:2; 8:1),
Józsué beszédeiből (Józs 4:23-24; 8:7), abból, amit Ráháb mondott (Józs 2:10)
meg a kémek (Józs 2:24) és a nép (Józs 24:18). Isten vállalja, hogy Ő a
kezdeményezője ezeknek a konfliktusoknak.
Mindez megkerülhetetlen kérdésekhez vezet. Miként
értelmezhető, hogy Isten választott népe ilyen dolgokat tett az ótestamentumi
időkben? Miként egyeztethető össze a „harcos” Isten képe a szerető Isten
jellemével (lásd pl. 2Móz 34:6; Zsolt 86:15; 103:8;
108:5) anélkül, hogy gyengítenénk az Ótestamentum hitelességét, tekintélyét és
történetiségét?
Ezen és a következő héten nehéz kérdésekre keressük a
választ, amelyeket Isten háborús parancsai vetnek fel Józsué könyvében és
az Ige egyéb részeiben.
|
AZ ÚR SEREGÉNEK VEZÉRE |
Október 19 |
Vasárnap |
Olvassuk el Józs 5:13-15 részét! Milyen információval szolgál a szöveg Kánaán
elfoglalásának hátteréről?
_____________________________________________________________
Izrael éppen átkelt a
Jordánon, és belépett az ellenséges földre. Jerikó erődített városa előttük
fekszik, erősen bereteszelt kapukkal (Józs 6:1). Ezen a
ponton a népnek fogalma sincs bármilyen háborús stratégiáról. Ráadásul Irael
csupán parittyákkal, lándzsákkal és íjakkal van felszerelve egy olyan várossal
szemben, amit arra terveztek, hogy hosszú ostromokat is kiálljon.
Vitathatatlan, hogy a
furcsa idegen elég homályos választ adott Józsuénak a kilétét firtató
kérdéseire: „Nem”. Jól látszik, hogy az ismeretlen látogató nem hajlandó
belehelyezni magát azokba a kategóriákba, amelyeket Józsué megadott. Másként
szólva: a végső kérdés nem az, hogy az illető Józsué oldalán áll-e, hanem
inkább az, hogy Józsué az Ő oldalán áll-e.
Hasonlítsuk össze Józs 5:14-15 szavait 2Kir 6:8-17, Neh 9:6 és Ézs 37:16 részeivel!
A szövegek alapján mit tudunk meg az Úr seregének vezére kilétéről?
_____________________________________________________________
Miközben az itt használt
kifejezés („az ÚR seregének vezére”, ÚRK) egyedülálló a héber
Szentírásban, a „vezér” és a „sereg” szavak kombinációja majdnem mindig katonai
vezetőre utal. A „sereg” kifejezés a Szentírásban vonatkozhat katonai egységre,
angyalokra vagy akár egyéb mennyei lényekre is.
Krisztus a testet öltését
megelőzően itt nem pusztán szövetségesként jelenik meg Józsué előtt, sőt még
csak nem is Izrael seregének valódi parancsnokaként, hanem az angyalok
láthatatlan, mégis valóságos seregének parancsnokaként, amely sokkal nagyobb
konfliktusban vesz részt Józsué és a kánaániták harcainál. Ez a valaki egyenlő
Istennel, és Józsué leborul előtte mély tisztelete és imádata jeleként (1Móz 17:3; Józs 5:14; 2Sám 9:6; 2Krón 20:18). Józsué készen áll,
hogy megkapja a stratégiai tervet a támadáshoz, amely valójában része egy
nagyobb konfliktusnak, amelyben maga a Seregek Ura harcol.
Mennyire lehet biztató a
tudat, vagy kellene annak lennie, hogy „az ÚR seregének vezére” véd
bennünket?
|
HÁBORÚ A
MENNYBEN |
Október 20 |
Hétfő |
Józsué megértette, hogy a
csata egy nagyobb konfliktus része. Mit tudunk erről a küzdelemről, amelyben
Isten is érintett? Olvassuk el Ézs 14:12-14, Ez
28:11-19, Dán 10:12-14 és Jel 12:7-9 verseit!
_____________________________________________________________
Isten felelősségteljes és
szabad akarattal rendelkező lényekkel töltötte meg a
világot, képessé téve őket a szeretetre. Választhatnak, hogy Isten akaratával megegyezően
vagy az ellen fognak cselekedni. Az egyik leghatalmasabb angyal, Lucifer
fellázadt Isten ellen, számos angyalt magával rántva.
Ézsaiás és Ezékiel utal
erre a konfliktusra, bár néhányan igyekeznek az Ézsaiás 14. és Ezékiel 28.
fejezetében lévő szövegek ilyen értelmét gyengíteni, mondván, hogy ezek Babilon
királyára és Tírus uralkodójára vonatkoznak. Eközben világos utalások mutatják,
hogy az említett szövegek egy természetfeletti valóságra vonatkoznak. A
babiloni király megjelenik a mennyben Isten trónja előtt (Ézs 14:12-13), Tírus királyáról pedig azt mondja a szöveg, hogy
Édenben védelmező kerubkénét volt az Isten hegyén (Ez 28:12-15). Ezekből egy
sem igaz Babilon és Tírus királyára.
Egyik földi királyról sem
mondható el, hogy hibátlan, „az arányosság pecsétgyűrűje” (Ez 28:12) lett volna. Ebből következik, hogy ezek a karakterek
túlmutatnak a szó szerinti Babilon vagy Tírus királyain.
Ézsaiás példázatot mond
(héberül mashall), amely a közvetlen történelmi képen túlra mutat. Ebben
az esetben a babiloni király a lázadás, az önelégültség és a büszkeség jelképévé
válik. Ehhez hasonlóan Ezékiel különbséget tesz Tírus fejedelme (Ez 28:2) és királya (Ez 28:11-12) között, ahol a fejedelem, aki
földi birodalmában tevékenykedik, a mennyei birodalomban cselekvő király
szimbólumává válik.
Dán 10:12-14 szerint ezek
a lázadó mennyei lények akadályozzák Isten tervének földi betöltését. A menny
és a föld kapcsolatának fényében kell megértenünk az Isten által szentesített
háborúkat, amelyeket Izrael vívott. Úgy kell tekintenünk rájuk, mint az Isten
és Sátán közötti nagy küzdelem földi megnyilvánulásaira, amelyek végső célja,
hogy Isten igazsága és szeretete helyreálljon az elbukott világban.
Miként válik láthatóvá a
körülöttünk lévő világban és a mi életünkben is a jó és a rossz között folyó
kozmikus küzdelem valósága?
|
AZ ÚR VITÉZ HARCOS |
Október 21 |
Kedd |
Olvassuk el 2Móz 2:23-25,
12:12-13 és 15:3-11 verseit! Mit jelent az, hogy Isten vitéz harcos?
A hosszú egyiptomi tartózkodás alatt az izraeliták
elfeledkeztek atyáik Istenéről. A pusztai tartózkodás számos eseménye alapján
látjuk, hogy megkopott a szemükben Ábrahám, Izsák és Jákob Istenének a képe, és
vallási gyakorlataikat pogány elemekkel tűzdelték tele (vö. 2Móz 32:1-4). Az egyiptomi elnyomás alatt az Úrhoz kiáltottak (2Móz
2:23-25), és a maga idejében Isten fellépett az
érdekükben.
A konfliktus, amelyet Mózes második könyvének első
tizenkét fejezete ír le, nagyobb volt, mint csupán Mózes és a fáraó
összetűzése. A korabeli Közel- Keleten úgy gondolták, hogy a népek közötti
háborús konfliktus valójában különböző istenek összecsapása. 2Móz 12:12 közli, hogy Isten nemcsak a fáraón hajtja végre az
ítéletet, de Egyiptom istenein is, a démoni erőkön (3Móz 17:7; 5Móz 32:17),
amelyek az egyiptomi elnyomó hatalom és igazságtalan társadalmi rendszer mögött
álltak.
Végeredményben Isten háborúban áll a
bűnnel, és nem fog a végtelenségig tűrni (Zsolt 24:8; Jel 19:11; 20:1-4, 14).
Végül el fog pusztulni minden bukott angyal, ahogy az emberiség azon része is,
amely véglegesen és visszavonhatatlanul azonosult a bűnnel. Ennek a fényében a
föld lakosaival vívott csatákat úgy kell látnunk, mint ennek a nagy igazságtételnek
az előzményeit, amely a kereszten érte el a csúcspontját, végső beteljesedése pedig
az utolsó ítélet lesz, amikor Isten igazsága és szeretettel teljes jelleme igazolást
nyer.
A kánaániak teljes elpusztításának irányelvét a
Biblia világképén keresztül kell megértenünk, amelyben Isten egy kozmikus
konfliktusban küzd, a világegyetem gonosz erőivel harcol. A háború
kimenetelének tétje Isten hírneve és jelleme (Róm 3:4;
Jel 15:3).
Mivel a bűn belépett az emberi élettérbe is, senki
sem maradhat semleges területen. Mindenkinek vagy Isten, vagy a gonosz oldalán
kell állnia. Ezen a háttéren úgy kell tekintetünk a kánaániták
megsemmisítésére, mint a végső ítélet előképére.
A nagy küzdelem valósága csak
két lehetséges oldalt engedélyez számunkra. Honnan tudhatod, hogy valójában
melyik oldalon állsz?
|
AZ ÚR HADAKOZIK ÉRTETEK |
Október 22 |
Szerda |
Mi volt Isten eredeti és
ideális terve Izrael hadviselésével kapcsolatban 2Móz 14:13-14,
25 szerint?
A válság
pillanatában, amikor Izrael zsákutcába jutott, „Mózes… azt mondta a népnek:
Ne féljetek, álljatok helyt! És meglátjátok az ÚR szabadítását, amelyet ma
cselekszik veletek. Mert azokat az egyiptomiakat, akiket ma láttok, soha többé
nem látjátok! Az ÚR harcol értetek, ti pedig maradjatok veszteg” (2Móz 14:13-14, ÚRK)! „Ekkor azt mondták az egyiptomiak: Fussunk
Izráel elől, mert az ÚR harcol értük Egyiptom ellen” (2Móz 14:25, ÚRK).
Rendszeres lett Isten
csodálatos közbelépése a harcban és a háborús praktikákban képzetlen, járatlan
izraeliták érdekében. Mózes második könyve képezi a modelljét, a
gondolkodási keretét annak, ahogy Isten fellép Izrael érdekében. Az itt
olvasható csatában Jahve nemcsak a csatát vívta meg, de azt kérte a néptől,
hogy ne is harcoljanak (2Móz 14:14). Isten harcol, Ő
kezdeményez. Ő határozza meg a stratégiát, szabja meg az eszközöket, és Ő vezényli
le a csatát is. Ha Isten nem harcol Izraelért, semmi esélyük a győzelemre.
Ellen G. White magyarázata
szerint Isten ezzel azt fejezi ki: „nem az volt a terve, hogy hadi eszközökkel
vegyék be az ígéret földjét, hanem a parancsai feltétlen elfogadásával és
feltétlen engedelmesség által” (Ellen G. White: The Signs of the Times.
1880. szeptember 2.). Ahogy az Egyiptomból való szabaduláskor, úgy más csatáikban
is Isten fog harcolni értük. Egyetlen dolguk, hogy maradjanak veszteg és
lássák, milyen hatalmasan cselekszik Isten értük.
A történelmi tanulság, hogy
amikor Izrael eléggé bízott Istenben, nem kellett harcolniuk (lásd 2Királyok
19; 2Krónikák 32; Ézsaiás 37).
Isten ideális terve szerint
Izraelnek nem kellett volna harcolnia magáért. Amint Isten a kivonulás után
kijelentette, a hitetlenségük miatt engedte, hogy részt vegyenek a Kánaán ellen
vívott háborúban. Ahogy Egyiptomban sem kellett
egyetlen kardot sem felemelniük a szabadulásukért, Kánaánér sem kellett volna a
saját erejükből harcolniuk (5Móz 7:17-19).
„Ha Izrael fiai nem zúgolódtak
volna az Úr ellen, akkor nem engedte volna, hogy ellenségeik háborút indítsanak
ellenük” (Ellen G. White: The Story of Redemption. 134. o.). Ma hogyan
hat a mi életünkre a zúgolódás?
|
A MÁSODIK LEGJOBB VÁLASZTÁS |
Október 23 |
Csütörtök |
Olvassuk el 2Móz 17:7-13 és Józs 6:15-20 részeit! Milyen hasonlóságokat látsz a
két háborús beszámoló között? És miben különböznek?
2Mózes 17. fejezetében
található az első eset, amikor Izraelnek harcolnia kellett a kivonulás után,
akkor az amálekitákkal szemben védték meg magukat. Izrael tanúja volt Isten
végtelen hatalmának az egyiptomi csapások idején és
amikor a szabadságra vezette ki őket az országból. Isten Izraelre vonatkozó
eredeti tervében tehát nem szerepelt, hogy más népekkel harcoljanak (2Móz 23:28; 33:2). Azonban nem sokkal az Egyiptomból való kivonulás
után zúgolódni kezdtek út közben (2Móz 17:3), még azt
is megkérdőjelezték, hogy Isten köztük van-e. Ez volt az a pillanat, amikor
Amálek Izrael ellen vonult. Mindez nem véletlen. Isten engedte meg, hogy az amálekiták
megtámadják őket, hogy népe újból tanuljon meg bízni benne.
Anélkül, hogy feladná az
elveit, Isten leereszkedik Izrael szintjére, ahol a nép van, és szüntelen az
ideális tervének megvalósítására hívja őket. Teljesen és fenntartás nélkül
bízniuk kell abban, hogy Ő beavatkozik, amikor kell. Valójában a háború
törvényét (5Mózes 20. fejezet) csak a negyven év pusztai tartózkodás tapasztalatai
után adta, méghozzá Izrael hitetlenségének köszönhetően. Az új helyzet új
stratégiát kívánt, és csak ekkor parancsolta Isten, hogy teljesen irtsák ki a
kánaánitákat (5Móz 20:16-18).
Amellett, hogy a háború szükségszerűvé vált Izrael
számára, az Úrhoz való hűségük próbája is lett. Isten nem mondott le róluk,
hanem engedte, hogy tanúi legyenek hatalmának, miközben megtapasztalják a tőle
való teljes függést.
Az izraeliták részvétele a honfoglalásban nyilvánvaló
a Józsué által a könyv végén levont következtetésből. Itt a kánaániakról azt
írja, hogy harcoltak az izraeliták ellen (Józs 24:11).
Jerikó falainak összeomlása isteni csoda eredménye volt, de a harcban Izrael
népének aktívan részt kellett vennie, szembe kellett nézniük a város lakóinak
makacs ellenállásával.
Izrael részvétele a fegyveres konfliktusban az Úr
segítségébe vetett feltétlen bizalom kifejlesztésének egyik módjává vált.
Ugyanakkor Izraelnek mindig emlékezetében kellett tartania (Józs 7:12-13; 10:8), hogy minden egyes csata kimenetele végső
soron az Úr kezében van, és csakis azzal tudják befolyásolni egy katonai
konfliktus kimenetelét, ahogyan hitükkel vagy hitetlenségükkel az Úr
ígéreteihez viszonyulnak. A választás az ő kezükben volt.
|
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 24 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó, „Jerikó bevétele” c. fejezetéből 455-459. o.
Amikor a világegyetemben lázadás tört ki Isten
hatalma ellen, Isten feladhatta volna lényegi tulajdonságait,
változhatatlanságát és örökkévalóságát, hogy a világ vezetését a lázadó
teremtményei egyikének adja át, vagy szent, igazságos, szerető és kegyelmes
Atya maradhatott minden teremtménye számára. A Biblia a második képet tárja
elénk, és azt, hogy emiatt elkerülhetetlen lett az összecsapás a jó és a rossz
erői között.
Amikor politikai és társadalomi erők
összekapcsolódtak a kaotikus és lázadó, kozmikus hatalmakkal, ugyanilyen dacos
kiállást hoztak létre, és Jahve, a kozmosz szuverén Ura közbeavatkozott. A
harcos Jahve motívuma egyfajta előképe lett a végső győzelemnek, amely majd
véget vet a jelenleg a jó és a gonosz között dúló kozmikus konfliktusnak (Jel
20:8-10). Ráadásul Izrael Isten által elrendelt harcai
nem csupán reflektálnak a kozmikus konfliktus egyik-másik pillanatára, hanem
szerves részei ugyanannak a küzdelemnek, leképezve Isten végidei ítéletét a
jelen történelem keretein belüli események által.
„Isten kiváltságukká és kötelességükké tette Kánaán
földjére való bevonulásukat, de engedélyét visszavonta tőlük, amikor önfejűen
semmibe vették akaratát… Istennek nem az volt a terve, hogy hadakozással,
háborúk útján foglalják el az ígéret földjét. Istennek mindig is az volt a
célja, hogy az Ő parancsainak való engedelmesség útján vegyék birtokukba Kánaánt”
(Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó,
355-356. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Miként érthetjük meg
jobban a kozmikus konfliktus hátterén azt, hogy az Úr háborúba küldte Izraelt?
2.
Beszélgessünk a csoportban
a hétfői tanulmány kapcsán a nagy küzdelem valóságáról, és arról, hogy miként
rajzolódik ez ki körülöttünk is! Mi a szerepünk ebben a küzdelemben, és miként
tölthetjük be a ránk szabott részt?
3.
Hogyan alkalmazható a Legyetek
veszteg, az Úr hadakozik értetek! alapelv a saját lelki életünkben?
4.
A vitákban
és amikor egyet nem értés van a gyülekezetben, gyakran azt keressük, hogy ki
áll a mi oldalunkon. Miért kellene másként viselkednünk Józs 5:13-15 fényében?
PERJESI ISTVÁN:
BÉKÉT
AKAROK
Legyenek
nyomjelző, világító gondolatok,
értelmes, szívet megrázó találmányok,
a világűrben száguldjanak rakéták, műholdak,
én az életben, az éjben, a viharban
szelíden világító mécses maradok.
–
Békét akarok!
_____________________________
PERJESI ISTVÁN:
AZ IGE
Az Ige
manna, étel,
mindenki étele.
Vigyázz,
ne fűszerezd,
mert a te fűszered
netán másnak méreg lesz.