2025 / IV.
− 2. tanulmány − Október 4 − 10Amikor meglep a kegyelem

SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 12:13;
4Mózes 14:1-12;
Józsué 2:1-21;
9; Nehémiás 7:25; Zsidókhoz 11:31
„Hit által nem veszett el az
engedetlenekkel együtt Ráháb, a parázna nő, amikor befogadta a kémeket békességgel”
(Zsid 11:31, ÚRK).
„Miért csinálom már megint
ugyanezt?” Talán mindannyian mondtuk már e szavakat. Nemcsak a történelem
ismétli önmagát, de így tesz a teljes emberiség is általában, sőt részben mi
magunk is. Hányszor és hányszor követjük el ugyanazt a hibát!
Izrael megkapta a második lehetőséget, hogy belépjen
az ígéret földjére, és Józsué komolyan vette ezt a küldetést. Először is
tisztában kellett lenniük azzal, mivel is néznek szembe. Kiküldött két kémet,
akik értékes információkat hoztak számukra a földről: védelmi rendszer, katonai
felkészültség, vízellátás, valamint annak megtudakolása, miként reagálhatnak az
ott lakók az inváziós erőkre.
Néhányan azt gondolhatják, hogy mivel Isten az
izraelitáknak adta azt a földet, a továbbiakban a dolog semmilyen erőfeszítést
nem igényelt a részükről. Csakhogy az isteni bizonyosság nem írja felül az
emberi felelősséget. Izrael másodszor áll Kánaán határán. Az elvárások magasak,
és amikor legutóbb ebben a helyzetben voltak, csúfos kudarc lett a vége.
A héten a legnagyszerűbb történetek közül kettőt
tekintünk át a könyvből, hogy lássuk azok mai mondandóját. Isten kegyelme
végtelen meglepetések sorát mutatja számunkra.
|
A MÁSODIK ESÉLY |
Október 5 |
Vasárnap |
Olvassuk el 4Móz 13:1-2, 25-28,
33, 14:1-12 és Józs 2:1 verseit! Miért akarta Józsué a föld
birtokba vételét a kémek kiküldésével kezdeni?
_____________________________________________________________
„Sittím” volt a hely neve, ahonnan a kémeket
kiküldték, ami két negatív epizódra emlékeztet Izrael történetéből. Az első egy
másik kémtörténet (lásd 4Mózes 13. fejezete), és ugyanazokat a lényegi elemeket
vonultatja fel, mint ez: kémek kiküldése, akik titokban behatolnak az ellenség
területére, visszatérnek, majd beszámolnak arról, amit láttak, ill. a döntés a
továbbiakról, ami a kémek beszámolója alapján következett.
A másik incidensben, ami itt történt,
megmutatkozott Izrael egyik legdacosabb, legbálványozóbb szövetségszegése,
amikor Bálám felbujtására moábita nőkkel paráználkodtak és imádták isteneiket
(4Móz 25:1-3; 31:16).
Sittím neve ebben az összefüggésben különösen
feszültséggel teljes az egész történet kimenetelét illetően. Vajon megint
elbuknak az ígéret földje kapujában? Vagy a régen várt
ígéret végre beteljesedik a földdel kapcsolatban?
Olvassuk el Jn 18:16-18,
25-27, valamint 21:15-19 verseit! Milyen párhuzamokat fedezel fel az Izrael
népének adott második esély és Péter személyes második esélye között?
_____________________________________________________________
Isten az újabb (sőt több!) esély Istene. A Biblia a
második (a többedik!) esélyt hívja kegyelemnek. A kegyelem egyszerűen az,
amikor úgy kapunk valamit, hogy nem érdemeltük meg. A Biblia tanítása telve van
a kegyelem fogalmával (vö. Róm 5:2; 11:6; Ef 2:8).
Isten örömmel ajánlja fel mindenkinek a lehetőséget az új kezdésre (Tit 2:11-14). Péter maga is tapasztalta ezt a kegyelmet, és
buzdította a gyülekezetet a kegyelemben való növekedésre (2Pt 3:18). Ami pedig a legjobb hír: sokkal többet kapunk egy
második esélynél, ugye? (Vajon hol lennénk, ha nem így lenne?)
Gondoljunk Izrael
tapasztalatára, amikor kaptak egy újabb esélyt a Kánaánba való belépésre,
valamint Péterére, amikor kiáradt rá a kegyelem, miután megtagadta Urát! Mit
tanít ez a két történet arról, ahogy nekünk kellene kegyelmet tanúsítanunk azok
iránt, akiknek erre van szükségük?
|
ÉRTÉK A
NEM VÁRT HELYEKEN |
Október 6 |
Hétfő |
Olvassuk el Józs 2:2-11,
Zsid 11:31 és Jak 2:25 verseit! Mit mondanak el ezek az igék Ráhábról?
Ráháb történetének központi magja, amikor a nő
hazudik a kémekről, hogy megmentse őket. Ezzel kapcsolatban meg kell értenünk:
a nő végtelenül bűnös társadalomban élt, és végül a sok bűn vezetett Isten azon
döntéséhez, hogy megítéli őket (1Móz 15:16; 3Móz
18:25-28; 5Móz 9:5). Bár igaz, hogy az Újszövetség dicséri a hitét, a Ráháb
tettére vonatkozó újszövetségi hivatkozások gondos elemzése során kiderül, hogy
egyik sem helyesli minden tettét, és egyik sem igazolja a hazugságát. Zsid 11:31 elismeri a nő hitét, mivel inkább a kémekre bízta az
életét, nem akart a romlott társadalomban élni tovább. Jak 2:25
dicséri, amiért befogadta a kémeket, illetve elmondta nekik, hogyan térhetnek
vissza a népükhöz biztonságban. Ráhábot romlott és bűnös kultúra vette körül,
nem is beszélve bűnnel terhelt életéről, de a kegyelmes Isten a hit szikráját
pillantotta meg benne, ami által megmenthette az asszonyt. Azt a jót használta
fel benne, amit talált – ami megmutatkozott Istenben való hitében és a
választásában, hogy Isten népéhez akar tartozni –, de egyszer sem dicsérte meg
a cselekedeteit. Értékelte Ráháb kivételes bátorságát, erős hitét és azt, hogy
a megváltás közvetítője lett, Izrael Istenét választotta. Amikor az asszony
látta, mi történt, kijelentette, hogy „bizony, a ti Istenetek, az ÚR
az Isten fönn az égben és lenn a földön” (Józs 2:11,
ÚRK)! Igen különleges azt hallani, amikor egy kánaáni asszony kijelenti, hogy
Jahve az egyetlen Isten, különösen ott a tetőn, ahol a pogány vallás követői
rendszeresen imáikat ajánlották égi isteneiknek, akikben hittek. A Ráháb által
használt kifejezés korábban csak Isten kivételes jogával összefüggésben olvasható,
hogy egyedül Ő érdemes az imádatra (2Móz 20:4; 5Móz
4:39; 5:8). Szavai arról tanúskodnak, hogy szíve és lelkiismerete elő lett
készítve a felismerésre, hogy az izraeliták Istene az egyetlen valódi Isten.
Vallástétele azt láttatja, hogy megértette az összefüggést Isten szuverén
cselekvése és az ítélet között, ami Jerikóra szakadt. Isten ítéletének fényénél
morális döntést hozott, látva, hogy csupán két
választása van: vagy folytatja lázadó életét Isten ellen, és így meghal, vagy
hittel aláveti magát az Ő akaratának. Azzal, hogy Izrael Istenét választotta,
példává vált, miként menekülhettek volna meg Jerikó más lakosai is, ha Izrael
Istenéhez fordulnak kegyelemért.
Mit tanulhatunk a
történetből azzal kapcsolatban, miként kell a végsőkig Istenhez ragaszkodnunk
hűségesen?
|
ÚJ ELKÖTELEZŐDÉS |
Október 7 |
Kedd |
Olvassuk el 2Móz 12:13,
22-23 és Józs 2:12-21 verseit! Hogyan segítenek a Mózes második könyvében lévő
igék megérteni a Ráháb és a kémek közötti egyezséget?
Ráháb ajánlata nagyon
világos: életet az életért, kedvességet a kedvességért cserébe. A „chesed”
szó (Józs 2:12) jelentése, jóság, hűség,
kedvesség, oly gazdag árnyalatokban, hogy nehéz egy szóval lefordítani más
nyelvre. Elsősorban a szövetségben való hűségre utal, de magában hordozza a hitelességet,
a kegyelmet, a jóindulatot és a kedvességet is. Az asszony szavai 5Móz 7:12 részére emlékeztetnek, ahol Jahve megesküszik, hogy
„cheseddel” fog viseltetni Izrael iránt: „Ha pedig engedelmeskedtek e végzéseknek,
megtartjátok és teljesítitek őket, akkor az ÚR, a te Istened is megtartja
veled a szövetséget és irgalmasságot [chesed], amelyet esküvel fogadott
meg atyáidnak” (5Móz 7:12, ÚRK). Érdekes módon ugyanaz a fejezet (5Mózes 7)
írja le a kánaániakkal való kapcsolattartásra vonatkozó teljes tilalmat
(cherem) is. Vagyis látjuk Ráhábot, egy kánaánitát, akivel szemben elvileg a tilalom
érvényes, és aki a kibontakozó hite miatt mégis igényt tart az ígéretekre,
amelyeket Izrael kapott, és végül megmenekül. Az első kép, ami biztosan
eszünkbe jut Ráháb és a kémek beszélgetéséről, az Mózes második könyvében az
első páska.
Hogy Izrael fiai biztonságban legyenek, a házukban kellett maradniuk, és
meg kellett jelölniük az ajtófélfát és szemöldökfát a feláldozott bárány vérével.
„És a vér jelül lesz nektek a házakon, amelyekben vagytok: meglátom a
vért, és elmegyek mellettetek, és nem lesz rajtatok a pusztító csapás,
amikor megverem Egyiptom földjét” (2Móz 12:13,
ÚRK; lásd még 22-23. vers). „A nép engedelmességével
bizonyította élő hitét. Éppen így, akik abban reménykednek, hogy Krisztus
vérének érdeme által üdvözülnek, tudniuk kell, hogy üdvösségük érdekében nekik
maguknak is tenniük kell valamit. Egyedül csak Krisztus az, aki megmenthet
bennünket bűneink méltó büntetésétől. Ezért nekünk is el kell a bűntől az
engedelmesség felé fordulnunk. Az ember hit által üdvözül és nem cselekedetei
által, de a hitnek cselekedetekben kell megmutatkoznia” (Ellen G. White: Pátriárkák
és Próféták. Budapest, 1997, Advent Kiadó, 235. o.). Ebben az esetben a
vér szolgált jelként, hogy megmeneküljenek Isten pusztító angyalától. Amint az utolsó
egyiptomi csapásnál Isten megkímélte az izraeliták életét, akképpen kellett
Ráhábnak és a családjának megmenekülni Jerikó pusztulásakor.
Milyen fontos evangéliumi
üzenet található a két történetben? Mi a tanulsága ezeknek?
|
ÜTKÖZŐ ÉRTÉKEK |
Október 8 |
Szerda |
Olvassuk el Józs 9:1-20 verseit! Milyen hasonlóságok és különbségek láthatók
Ráháb és a gibeoniták története között? Miért van ezeknek jelentősége?
A fejezet eleje arról
tudósít, hogy öt kis kánaáni városállam királya koalíciós szövetségre lép Izrael
ellen. Gibeon lakossága viszont úgy dönt, hogy Izraellel lép szövetségre.
Hogy félrevezessék az
izraelitákat, akik nem léptek volna szövetségre velük, úgy tettek, mintha egy
idegen ország küldöttségeként érkeztek volna. 5Móz 20:10-18
szakaszában Isten különbséget tesz a kánaániták és azok között, akik az ígéret
földjén kívül éltek.
A szó, amit „ravasznak”,
„ármánynak” fordítanak, pozitív jelentéssel is használható, és ilyenkor
óvatosságot, bölcsességet jelöl (Péld 1:4; 8:5, 12),
de lehet negatív összefüggése is, ebben az esetben ártó szándékra utal (2Móz
21:14; 1Sám 23:22; Zsolt 83:4). A gibeoniak esetében az alattomos cselekedet
mögött inkább az önvédelem szándékát figyelhetjük meg. A gibeoniták beszéde
feltűnően hasonlít Ráháb szavaira. Egyaránt elismerik Izrael Istenének erejét,
illetve azt, hogy Izrael sikere nem csupán emberi bravúrnak tudható be. A többi
kánaánitával ellentétben ők nem lázadnak Isten terve ellen, amiben átadja a
földet az izraelitáknak. Felfogják, hogy Isten maga űzi ki a népeket Izrael
előtt. Az Egyiptomból való szabadulás, valamint a Sihon és Óg feletti győzelem
híre arra ösztönzi Gibeont és Ráhábot, hogy keressék a szövetségkötés
lehetőségét az izraelitákkal. Azonban ahelyett, hogy teljesen megértenék az
Isten előtt való önkéntes meghajlás lényegét, ahogy Ráháb tette, a gibeoniták
cselhez folyamodnak. Mózes törvénye tartalmaz rendelkezéseket az ilyen
esetekre, miszerint ki kell kérni Isten tanácsát (4Móz 27:16-21).
Józsuénak meg kellett volna kérdeznie az Urat, és el kellett volna kerülnie,
hogy a gibeoniták megtévesszék.
A teokrácia rendszerében
egy vezető alapvető kötelessége, ahogy egy keresztény vezetőé is, hogy keresse
Isten akaratát (1Krón 28:9; 2Krón 15:2; 18:4; 20:4).
Azzal, hogy ezt nem tette meg, az izraeliták kényszerpályára kerültek, hogy
vagy megsértik a honfoglalás alapvető feltételeit, vagy az Úr nevében tett
esküjüket szegik meg, amely egyaránt kötötte őket.
Milyen gyakran fordult
elő, hogy két, látszólag ellentétes bibliai érték közötti választás miatt
kellett küzdened magaddal?
|
MEGLEPŐ KEGYELEM |
Október 9 |
Csütörtök |
Olvassuk el Józs 9:21-27 verseit! Hogyan vegyült Józsué döntésében az igazság
a kegyelemmel?
Még ha Izrael népe meg is
akart volna küzdeni a gibeonitákkal, nem tehették, mivel a gyülekezet
vezetőinek esküje ezt nem tette lehetővé. Izrael vezetői az eskü elvei szerint
jártak el, ami kötötte őket, amíg minden jogszerű, vagyis törvénytelenségtől
vagy bűnös szándéktól mentes volt (Bír 11:29-40), még akkor is, ha az valakinek a személyes sérelméhez vezet. Az Ótestamentum
az eskü előtti óvatosságot és az eskü megtartását hívői erényként tartja számon
(Zsolt 15:4; 24:4; Préd 5:2, 6). Mivel az eskü az Úr, Izrael
Istene nevében hangzott el, a vezetők nem változtathatták azt meg.
Izrael vezetőinek
ünnepélyes esküje miatt a zsidók sorsa elválaszthatatlanul összefonódott a
gibeonitákéval. Valójában azzal, hogy favágóknak és vízhordóknak jelölték ki
őket az Úr házához (Józs 9:23), a gibeoniták szerves
részévé váltak Izrael istentiszteleti közösségének. Józsué válasza, ellentétben
Izrael vezetőinek ítéletével, amely szolgaságra rendelte őket „az egész
gyülekezet” felé (Józs 9:21), az átkot potenciális
áldássá változtatta a gibeoniták számára (vö. 2Sám 6:11). Gibeon elkövetkező
történelme tanúskodik a komoly vallási kiváltságokról, amelyeket a városuk
élvezett, ahogy arról is, mennyire elkötelezettek voltak Isten népe iránt. Az
ekkor kimondott esküt nem törték meg a következő generációk sem, így amikor Izrael
visszatért a babiloni fogságból, a gibeoniták is azok között voltak, akik
segítettek újra felépíteni Jeruzsálemet (Neh 7:25).
Cselekedeteiknek örökkévaló következményei lesznek a jövőben, bár igaz, egyedül
Isten kegyelméből.
Mi lett volna, ha a
gibeoniták nem titkolják kilétüket és kegyelemért folyamodnak, ahogy Ráháb is
tette? Nem tudjuk pontosan, de nem zárhatjuk ki annak a lehetőségét, hogy ha
Istentől kérik, nem kellett volna elpusztulniuk abban az esetben sem. Isten
végső célja nem a bűnösök megbüntetése, hanem a megtérésük, hogy kegyelmet
adhasson nekik (vö. Ez 18:23 és 33:11). A gibeoniták
csalását úgy kell felfognunk, mint egy folyamodványt Isten kegyelméért, jóságáért,
amikor a jellemére hivatkoztak. A kánaáni népek dacos viselkedése és a megtérés
visszautasítása vezetett az eltörlésükről való döntés megszületéséhez (1Móz 15:16). Isten elismerte, hogy a gibeoniták elfogadták az Ő
uralmát, békére vágytak, nem a lázadást akarták, ahogy azt is, hogy hajlandóak voltak feladni a bálványimádást, az egyetlen
igaz Istent imádva.
|
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 10 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó, „Átkelés a Jordánon” c. fejezetéből 449-451. o.
Ráháb és a kémek története után az Ótestamentum
hallgat az asszony további sorsáról, egészen addig, amíg fel nem tűnik Jézus
nemzetségtáblázatában. Onnan megtudjuk, hogy a Júda törzséből való Salmon
felesége lett. Ő volt Boáz anyja, valamint egy másik figyelemre méltó nő, Ruth
anyósa, akit ugyanebben a nemzetségtáblázatban találunk (Mt 1:5;
vö. Ruth 4:13, 21). A hite következtében a jerikói prostituált, aki halált
érdemelt volna, fontos kapoccsá vált Dávid király és a Messiás leszármazási
vonalában. Ilyenekre képes Isten, ha valaki hisz benne, még ha a hite nem is
nagyobb egy mustármagnál (Mt 17:20; Lk 17:6). „Nem ő
[Ráháb] az egyedüli, akinek megtérése tanúsította Isten irgalmát azokkal a
bálványimádókkal szemben, akik elismerik isteni tekintélyét. Az ország belsejében
nagyszámú nép hagyott fel pogányságával, egyesültek Izráellel, osztozva a
szövetség áldásaiban. Ezek voltak a gibeoniták. Isten nem ismer el semmiféle
nemzetiségi, faji vagy társadalmi különbséget. Az egész emberiségnek Ő az Alkotója.
A teremtés által minden ember egy közös családhoz tartozik, a megváltás pedig
mindenkit eggyé kovácsol. Krisztus azért jött, hogy ledöntsön minden válaszfalat.
Kitárta a templom minden helyiségét, hogy mindenki szabad utat találjon
Istenhez. Szeretete oly széles, oly mély, oly teljes, hogy mindent áthat. Kivonja
Sátán befolyása alól azokat, akiket a nagy csaló megtévesztett. Trónjához emeli
őket, ahhoz a trónhoz, amelyet ígéretének szivárványa övez körül. Krisztusban nincs
zsidó, sem görög, nincs rabszolga, sem szabad” (Ellen G. White: Próféták és
királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 229. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Beszéljünk a második esély
kérdéséről (vagy akár még több esélyről), és hogy miként kell ezt az elvet
képviselnünk! Ugyanakkor hogyan járjunk el átgondoltan, nehogy visszaéljünk
vele? Mit gondolunk arról az asszonyról, aki bántalmazó kapcsolatban él, és mégis
azt tanácsolják neki folyton, hogy térjen vissza a férjéhez (legyen kegyelmes),
miközben az egész csak azt eredményezi, hogy a bántalmazás folytatódjon? Mikét
találhatjuk meg a helyes egyensúlyt egy ilyen esetben?
2.
Beszélgessünk Ráhábról
mint a hit példájáról! Miként kezelhetjük az emberek Isten iránti nyitottságát,
mikor az életmódjuk távol áll a bibliai ideáltól? Miként ismerhetjük el a
hitüket, miközben nem helyeseljük az életük eltérő gyakorlatát?
FÜLE LAJOS:
KINEK
CSILLAGA VAN
Kinek
Csillaga van,
legyen maga a béke,
hogy minden dolga itt
békében menjen végbe!
Kinek
Csillaga van,
legyen felette bátor:
szeressen vakmerőn,
de érte mit se várjon!
Kinek
Csillaga van,
öltözzék friss reménybe,
hogy ISTEN LELKE is
cselekszik benne, érte!
Kinek
Csillaga van,
ámuljon, mert az IGE
testté lett, s boldogan
daloljon Róla szíve!