2025 / IV.
− 1. tanulmány − Szeptember 27 − Október 3A siker receptje

SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 5Mózes 18:15-22;
Józsué 1; Zsoltárok 1:1-3; Róma 3:31; Efezus 6:10-18; Zsidókhoz 6:17-18
„Csak légy erős és igen bátor,
hogy vigyázz, és mindent ama törvény szerint cselekedjél, amelyet Mózes, az én
szolgám szabott eléd. Se jobbra, se balra ne hajolj el attól, hogy eredményes
legyél, bármerre jársz”
(Józs 1:7, ÚRK)!
Benjamin Zander, a Bostoni Szimfonikus Zenekar zenei
vezetője, zeneértelmezést tanított. Eközben látta, milyen szorongás tölti el a
diákjait, amikor a saját előadásuk értékelésével szembesülnek. Hogy
megkönnyítse a dolgukat, és hogy teljes mellszélességgel a tárgyra tudjanak
koncentrálni, az első nap közölte a diákokkal, hogy a végén mindenki ötöst fog
kapni. A jegy nem elvárás volt, aminek meg kellett felelniük, hanem „egy
lehetőség, amelybe beleélhették magukat”. Az egyetlen elvárás az volt, hogy a
szemeszter első két hetében írjanak egy levelet, amit a kurzus végére kellett
dátumozni. Ebben meg kellett fogalmazniuk, miért érdemlik meg a jó jegyet.
Józsué könyve
az új lehetőségekről szól. Mózes, aki negyven évig
meghatározó alakja volt Izrael történetének, immár a múlt. Túl vagyunk az egyiptomi
kivonuláson, a pusztában történt csodákon, az időn, amit a nép makacssága és
lázadása kísért, de ami immár véget ért. Az új generáció, amely hajlandó
engedelmeskedni az Istennek, készen áll rá, hogy belépjen az ígéret földjére,
nem pusztán elvárásként, aminek meg kell felelni, hanem lehetőségként, amibe
beleélhetik magukat.
Nézzük meg, Isten miként nyit új fejezetet Izrael
életében, valamint azt, hogyan teheti ezt meg a mi életünkben is!
|
ÚJ MÓZES |
Szeptember 28 |
Vasárnap |
Olvassuk el 5Móz 18:15-22 és Józs 1:1-9 részeit! Mitől van oly nagy
jelentősége, hogy Józsué könyve az elején visszhangozza az ígéretet,
amely Mózes halála utánra szólt?
_____________________________________________________________
Bár Mózes meghalt, és
Isten új vezetőt jelölt ki Józsué személyében, bizonyos dolgokban hasonlítanak
egymásra. Mindkettőjüknek azt mondta Isten, hogy ők fogják bevezetni a népet az
ígéret földjére, amelyet az ősatyáknak ígért. Józsuénak ezt mondta Isten: „Nektek
adtam minden helyet, amelyet talpatok érint, ahogy megmondtam Mózesnek” (Józs
1:3, ÚRK). Józsué fogja befejezni a munkát, amit
eredetileg Isten Mózesnek adott. Ő ténylegesen egy új Mózes volt.
Olvassuk el 2Móz 33:11, 4Móz 14:6, 30, 38, 27:18, 32:12, 5Móz 1:38, 31:23, 34:9
szakaszait! Mit tudhatunk meg belőlük Józsuéról?
_____________________________________________________________
Ezen a ponton az ígéret,
miszerint Isten prófétát „támaszt”, aki Mózeshez lesz hasonló (5Móz 18:15), még csak egy lehetőség, nem beteljesedett valóság. Józsué
könyvének nyitó szavai erre az ígéretre emlékeztetik az olvasót, és eközben
várakozást gerjesztenek, hogy lássuk a beteljesedést is.
Bár ekkorra Mózes már nem
él, az 1. fejezetet még mindig az ő személye uralja: Mózes neve tízszer fordul
elő benne, míg Józsué neve csak négyszer. Mózest „az ÚR szolgájának” mondja,
miközben Józsuét „Mózes szolgájának” (Józs 1:1).
Szolgálatban és engedelmességben eltöltött hűséges élet kell majd hozzá, hogy
Józsué megkapja „az ÚR szolgája” címet (Józs 24:29,
ÚRK).
Habár a könyv 1. fejezete
Izrael két nagy vezetőjének a vezetőváltását írja le, a legfontosabb szereplő
benne maga Isten, akinek a szavai megnyitják az íratot, és akinek a vezetése
meghatározó a folyamatban. Fel sem merülhet a kérdés, ki Izrael tényleges
vezetője.
Korszakokon át Isten
férfiakat és nőket hívott el, hogy vezessék a népét. Miért életbevágó, hogy
emlékezzünk arra, ki az egyház igazi, láthatatlan vezetője?
|
KELJ ÁT! VEDD BIRTOKBA! OSZD FEL! SZOLGÁLJ! |
Szeptember 29 |
Hétfő |
Olvassuk el Józsué
könyvének 1. fejezetét! Mit tanulhatunk a nyitó fejezet alapján a könyv
felépítéséről?
Az 1. fejezet bevezetés az
egész könyvhöz. Négy beszédet találunk benne, amelyek megfelelnek a könyv négy
fő részének: átkelés (Józs 1:2-9), honfoglalás (Józs
1:10-11), a föld felosztása (Józs 1:12-15) és a törvény engedelmességgel való
szolgálata (Józs 1:16-18).
Józsué könyve
akár úgy is felfogható,
mint egy sor Isten általi kezdeményezés. Isten mindegyikben egy feladatot ad
Józsuénak, amely Kánaán elfoglalásával kapcsolatos. Mindegyik sikeres, ezekről
később minden esetben elismerő szavakat olvasunk. A legvégén beteljesednek
Isten ígéretei a föld elfoglalásáról. Ettől kezdve a föld megtartásának felelőssége
az izraeliták kezében volt, amit viszont csak igaz hittel és az igaz hitet
követő engedelmességgel lehetett elérni. Isten kezdeményezései, amit e három
kifejezés („kelj át”, „vegyétek birtokba”, „oszd fel”) ír le, megfelelő
visszhangra találtak a nép engedelmességében, amely viszont az utolsó isteni
kezdeményezésből származtatható: a szolgálatból.
Ismétlésként: Józsué
könyve négy nagyobb részre osztható, amelyek mindegyikét meghatározza egy
speciális fogalom, amely egy adott héber szóban jelenik meg:
1) Átkelés (Józs 1:1–5:12) 2)
Birtokba vétel (Józs 5:13–12:24)
3) Felosztás (Józs 13:1–21:45) 4)
Szolgálat (Józs 22:1–24:33).
Ezzel maga a könyv
felépítése tárja elénk a fő üzenetet: Isten kezdeményezései nem automatikusan
teljesülnek. Ezek beteljesedéshez kívánalom Isten népének a hűséges reakciója
is. Valójában azzal együtt, amit Isten tett értünk (beleértve azokat a dolgokat
is, amelyeket magunkért nem tehetünk meg), az Úr arra hív bennünket, hogy
tegyük meg magunkért, amit megtehetünk, vagyis engedelmeskedjünk a
parancsainak. Ez ekképpen zajlott mindig a szent történelemben, ahogy ma sincs
másképp. Például Isten végidei népe így jelenik meg Jel 14:12
versében is – hisznek abban, amit Isten tesz értük, és ez az engedelmességükben
mutatkozik meg.
Gondolkodj el azon
ígéretek némelyikén, amelyeket Isten Igéjében találunk, azon, ami a legdrágább
számodra! Miféle válaszreakciót kíván ez a részedről ahhoz, hogy megvalósuljon?
|
AZ ÍGÉRET ÖRÖKÖSEI |
Szeptember 30 |
Kedd |
Józs 1:2-3 versében az Úr
azt mondja Józsuénak, hogy nekik adja a földet. Másrészt viszont azt
olvashatjuk, hogy már nekik is adta. Nincs itt némi ellentmondás?
A föld Isten ajándéka volt, mivel Ő az igazi
tulajdonos. Az említett szakaszban a „nektek adom” ige két különböző formájával
találkozunk, ami két különféle nézőpontból utal a föld megöröklésére. Az első
magára a folyamatra vonatkozik, amelyben megkapják a földet. Eddig csak a transz-jordániai
területeket foglalták el az izraeliták. A terület nagy részét még ezek után
kellett birtokba venniük.
Józs 1:3 versében az ige
befejezett formában szerepel, azt a benyomást keltve, hogy a földet Isten már
nekik adta. Amikor a cselekvés alanya ezekben a formákban Isten, a nyelvi
formát „prófétai befejezett időnek” mondjuk, mert amit Ő megígért az Igéjében, az biztosra vehető tény, amiben úgy bízhatunk, mintha már
meg is valósult volna. A 3. versben az eredetiben a
személyes névmások (ti és tiétek) többesszámban szerepelnek, ami arra utal, hogy
nem csupán Józsué, hanem az egész Izrael kapta az ígéretet. A Mózesnek adott
ígéretre tett utalás Isten ügyének folytonosságát vetíti elénk.
A kol szó (mind,
mindegyik, az egész) is többször megjelenik az 1. fejezetben. A szó folytonos
felbukkanása a teljességet és az egységet fejezi ki, ami életbevágó, hogy a
Józsué elé kitűzött célok megvalósuljanak. Tökéletes összhangra van szükség
Isten és Józsué, valamint Isten és a nép között, ha biztosak akarnak lenni az
ígéret földjének sikeres elfoglalásában, ami előtt álltak.
Olvassuk el Józs 1:4-6,
valamint Zsid 6:17-18 verseit! Ekkor még az ígéret földje tényleg csak ígéret
volt, Isten mégis örökségként beszél róla. Mit jelent mindez Isten ígéreteinek
megöröklése szempontjából?
Nincs semmi varázslat Isten ígéreteiben. Önmagukban
nincs hatalmuk arra, hogy garantálják a teljesedésüket. Isten jelenléte volt az
egyetlen biztosíték arra, hogy az ígéret valósággá válik, mert azt mondta: „Én
leszek veled.” Isten jelenléte Izrael túlélése szempontjából létfontosságú
volt. Nélküle csupán a sok nemzet egyike lettek volna, különleges elhívás, önazonosság
és küldetés nélkül (2Móz 33:12-16). Isten jelenléte
volt mindaz, amire Józsuénak szüksége volt a sikerhez.
Máig nem változott semmi,
ezért kapjuk Jézus ígéretét Mt 28:20 versében.
|
LÉGY ERŐS! |
Október 1 |
Szerda |
Olvassuk el Józs 1:7-9 verseit! Miért kellett Istennek kétszer is nyomatékosítania
Józsué számára, hogy legyen bátor és erős?
_____________________________________________________________
Látszott, hogy a feladat,
ami Józsué előtt állt, az emberen túlmutató kihívásokat is magában foglalt. A
kánaáni városok falai bevehetetlennek tűntek, a föld lakói pedig jól képzett
katonák voltak. Ezzel szemben az izraeliták egyszerű nomádokként éltek, még a
legegyszerűbb háborús gépezetekkel sem rendelkeztek, amivel felvehették volna a
küzdelmet a megerősített városfalak ellen. A történelmi tanulság az, hogy még
az akkor szuperhatalomnak számító Egyiptom sem volt képes megvetni a lábát
Kánaánban. Isten felhívása, miszerint légy bátor és erős, nem egyszerűen a
harci morál vagy a háborús stratégia megerősítését szolgálta. Bátorságra és
erőre volt szükségük, hogy hűségesek maradjanak a Tórához és a speciális
követelményekhez, amelyek meghatározták Izraelnek az Úrral meglévő szövetségét.
Olvassuk el Ef 6:10-18 verseit! Bár manapság tőlünk nem várják el, hogy ütközetbe
menjünk, miként alkalmazhatjuk a Józsuénak szóló bátorítás igéit a mindennapi
lelki küzdelmeinkben?
_____________________________________________________________
A kereszténység ma,
miközben betölti küldetését, amivel Krisztus bízta meg, hasonló kihívásokkal
szembesül, mint a nép Józsué idejében: harcolniuk kell saját bűnös természetük
ellen, a fejedelemségek és hatalmasságok ellen, korunk sötétségének uralkodói
ellen, a gonoszság seregei ellen. Azonban ők is, mint Józsué, biztosak lehetnek
Krisztus jelenlétében, ígéretében: „Íme, én veletek
vagyok minden napon a világ végezetéig” (Mt 28:20, ÚRK). Ahogy Józsué esetében
Isten támogató jelenléte elég volt arra, hogy elűzze a vezető félelmét,
számunkra is elégnek kell lennie, hogy szertefoszlassa a kételyeinket és
aggodalmainkat.
A kihívás számunkra az,
hogy jól ismerjük meg Istent, tudjunk bízni benne és az ígéreteiben. Éppen
ezért leginkább a személyes kapcsolatra van szükségünk vele.
Az életbevágó kérdés
számunkra nem különbözik attól, amivel Józsué szembesült. Miként maradhatunk
hűségesek Isten Igéjéhez még olyankor is, amikor ez kényelmetlenséggel és
népszerűtlenséggel jár?
|
EREDEMÉNYES ÉS SIKERES |
Október 2 |
Csütörtök |
Olvassuk el Józs 1:7-9,
valamint 1Móz 24:40, Zsolt 1:1-3 és Ézs 53:10 verseit! Mit mondanak az igék
arról, hogy mit jelent eredményesnek és sikeresnek lenni?
_____________________________________________________________
A héber tsalakh kifejezés (sikeres – Józs 1:8) magában foglalja a terveink elégedettséggel történő
teljesülését, ill. a kedvező körülmények meglétét. A sakal kifejezés
(bölcsnek lenni – Józs 1:8) fordítható eredményesnek,
sikeresnek is, de jelentheti még azt, hogy körültekintőnek lenni, bölcsen cselekedni.
Gyakran előfordul a szó Jób könyvében, A
példabeszédek könyvében, A zsoltárok könyvében, ahol a siker fogalma
a „bölcsen cselekedni Isten félelmében” és az „engedelmeskedni Igéjének”
gondolathoz kapcsolódik.
Az itt látottak szerint a siker nem feltétlenül az
anyagi előrehaladásban rejlik, miközben a fogalom nem is zárja ki azt. A sikert
inkább a lelki értékekkel és alapelvekkel való harmónia meglétében kell
látnunk, amelyek Isten teremtésén alapulnak és törvényében fejeződnek ki.
Valójában az Isten ígéreteiben való bizalom,
különösen a hit által történő megváltás és a törvénynek való engedelmesség, nem
áll ellentétben egymással. Ugyanannak az érmének a két oldalát jelenítik meg.
Olvassuk el a Róm 3:31
versét! Mit mond az ige a törvény és a hit kapcsolatáról?
Hinni Jézus értünk vállalt engesztelő áldozatában
és ugyanakkor abban, hogy ez az Isten törvényének való engedelmességgel
szembemegy, hamis és veszélyes gondolat. A törvény és a kegyelem mindig kéz a
kézben jár. Csak a törvény szerepének felületes megértése vezethet olyan
megállapításhoz, hogy a törvény és a kegyelem ellentmondásban áll.
Az Ótestamentum írói nagyra becsülték a törvényt, a
világosság forrásának tartották (lásd pl. Zsolt 1:2;
119:70, 77, 174). Helyes megközelítéssel és használattal a törvény az ember
saját bűnös természetének mélyebb megértéséhez vezet (Róm 7:7),
és arra, hogy szükségünk van Krisztus igazságára (Gal 3:24).
Miként mutat rá a saját
tapasztalatod arra, hogy bármennyire szeretnéd megtartani Isten törvén
|
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Október 3 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Átkelés a Jordánon” c.
fejezetéből 449-450. o., valamint A
megváltás története. Budapest, 2022, Advent Kiadó, „Bevonulás az ígéret
földjére” című fejezete
„Ígéreteiben és
figyelmeztetéseiben Jézus engem tart szem előtt. Isten úgy szerette a világot,
hogy egyszülött Fiát adta, hogy ha én hiszek Őbenne, el ne vesszek, hanem örök
életem legyen. Az Isten Igéjében feljegyzett tapasztalatok az enyéim. Enyém az
ima és az ígéret, a parancs és a figyelmeztetés… Amint a hit így elfogadja és magába szívja az igazság alapelveit, azok a
személyiség részévé és éltető erővé válnak. A lélek által befogadott isteni Ige
formálja a gondolatokat, megindítja a jellem fejlődését” (Ellen G. White: Jézus
élete. Budapest, 1990, Advent Kiadó, 326. o.).
„Nincs olyan pont, amelyre komolyabban kellene
kitérni, amelyet gyakrabban kellene ismételgetni, vagy amelyet szilárdabban
kellene mindenki tudatában rögzíteni, mint azt, hogy a bűnös ember semmit sem
érdemelhet ki, akár a legjobb jó cselekedeteivel sem. Az üdvösség egyedül Jézus
Krisztusba vetett hit által van” (Ellen G. White: Faith and Works. 19.
o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Habár Józsué életének és
tapasztalatainak körülményei nem azonosak a mieinkkel, milyen lelki alapelveket
emelhetünk át saját életünkbe az övéből, hogy éljünk azokkal? Miért kell
folyton a kontextusra, a körülményekre tekintettel lenni, amikor párhuzamokat keresünk
az életek között?
2.
Beszéljétek meg, milyen
összefüggés van Isten ígéretei és a mi engedelmességünk között! Miként egészíti
ki az egyik a másikat? Milyen veszélyt rejt, ha túlhangsúlyozzuk az egyiket a
másik kárára? Például milyen veszélyt rejt a törvény túlhangsúlyozása a
kegyelem kárára? És fordítva?
3.
Ha az e heti tanulmányt
vesszük alapul, miként határoznád meg a sikert bibliai szemszögből nézve? Hol
foglal helyet a jólét a siker keresztény megközelítésében?
4.
Képzeld el, milyen érzés
lehetett Józsuénak Mózest követni! Milyen ígéretet adott neki Isten, ami
megtartotta nagy felelőssége hordozása közben (Józs 1:5)?
JÓZSUÉ
„Légy erős és bátor, mert
te viszed be Izráel fiait arra a földre, amely felől megesküdtem nékik; és én
veled leszek”
(5Móz 31:23).
„[Isten] kijelentette, hogy Mózes nem vezeti be Izrael
gyülekezetét az ígéret földjére… Mózes tudta, hogy meg kell halnia. Ennek
ellenére egy pillanatra sem szűnt meg gondoskodni Izráelről. Hűségesen igyekezett
a közösséget előkészíteni a megígért örökségbe való bevonulásra. Isteni parancsra
Mózes és Józsué a sátorhoz ment, miközben a felhőoszlop megállt az ajtó felett.
Itt a népet ünnepélyesen Józsué gondjaira bízták” (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 440. o.).
„Mózes meghalt, de befolyása nem halt meg vele. Annak
tovább kellett élni és újra kellett éledni a nép szívében… Mialatt nagy veszteségük
fájdalommal töltötte el őket, a nép tudta, hogy nem hagyattak magukra. Nappal a
felhő-, éjjel a tűzoszlop nyugodott a sátor felett bizonyságul, hogy Isten még
mindig vezetőjük és segítőjük, ha parancsolata útján járnak.
Most Józsué volt Izrael elismert vezetője. Főként mint harcos volt ismeretes, adottságai és erényei
különösen értékesek voltak népe történetének eme idejében. Bátor, határozott és
kitartó, gyors, meg nem vesztegethető, inkább a rábízottakról gondoskodó, mint
a maga előnyét kereső, mindenekelőtt Istenbe vetett élő hittől buzgó – ilyen
volt annak a férfiúnak a jelleme, akit Isten kiválasztott, hogy Izrael seregeit
vezesse az ígéret földjére. A pusztai tartózkodás idején Mózes első tanácsadója
volt, és nyugodt, tettetés nélküli hűségével, állhatatosságával – mikor mások meginogtak
– és határozottságával, mellyel a veszélyben is az igazság mellett állt,
mielőtt még Isten szava elhívta volna erre a tisztségre – már akkor
bizonyítékát adta, hogy Mózesnek alkalmas utódja lesz.
Józsué az előtte lévő feladatra nagy aggodalommal és
önmagával szembeni bizalmatlansággal tekintett. De félelmeit Isten bíztatása eloszlatta”
(i. m. 450. o.).