2025 / III.
− 8. tanulmány − Augusztus 16 − 22Szövetségkötés a Sínainál
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
2Mózes 19:1–20:17; 5Mózes 5:6-21; Róma 3:20-24;
10:4; Jakab 1:23-25; Jelenések 21:3
„Láttátok, hogy mit tettem
Egyiptommal, és hogy sasszárnyakon hordoztalak titeket, és magamhoz vontalak
titeket. Most azért ha figyelmesen hallgattok a szavamra, és megtartjátok
szövetségemet, ti lesztek az én népem valamenynyi nép közül, bár enyém az egész
föld. És papok birodalma és szent nép lesztek”
(2Móz 19:4-6,
ÚRK).
Hova vezette Isten Izraelt, miután megszabadította
őket Egyiptomból? Az ígéret földjére, hova máshova? Bármennyire igaz is ez
földrajzi értelemben, teológiai szempontból téves. Isten maga adja meg a helyes
választ: „Láttátok, hogy mit tettem Egyiptommal, és hogy
sasszárnyakon hordoztalak titeket, és magamhoz vontalak titeket” (2Móz
19:4, ÚRK). A kérdésre adott bibliaiteológia válasz
tehát rámutat, mi volt Isten számára a legfontosabb, mi volt a célja: magához
akarta vonni őket.
Amikor az ember eltávolodik Istentől, Ő megkeresi,
visszahívja magához. Ennek az alapvető igazságnak legjobb példája az, ami az
Éden kertjében történt, miután Ádám és Éva bűnt követett el Isten ellen, nem
engedelmeskedtek a parancsának, majd elrejtőztek előle. Isten kezdeményezett,
amikor megkérdezte: „Hol vagy” (1Móz 3:9)?
Mindig Ő teszi meg az első lépést. Jézus a szívünkre hatva szól: „Jöjjetek
énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és meg vagytok terhelve, és én
megnyugvást adok nektek. Vegyétek magatokra az én igámat, és tanuljátok
meg tőlem, hogy én szelíd és alázatos szívű vagyok, és lelketek
nyugalmat talál” (Mt 11:28-29, ÚRK).
Isten mindannyiunkat hív, és az örök
sorsunk azon múlik, hogy mit felelünk neki.
A SÍNAI-HEGYNÉL |
Augusztus 17 |
Vasárnap |
Olvassuk
el 2Móz 19:1-8 verseit! Mit ígért Isten a népnek a
Sínai-hegy lábánál?
Isten
vezette az izraelitákat a Sínai-hegyhez, ahol nem sokkal később a Tízparancsolatot
adta nekik. A Sínai-félsziget egyik hegye a Jebel Musa (magassága:
A
vándorlás két hónapja után az izraeliták megérkeztek a Sínaihoz (2Móz 19:1), ahol nagyjából egy évig maradtak (vö. 2Móz 19:1 és 4Móz
10:11-12 verseit). Az egy év során számos törvény született, amint azt
lejegyzik 2Mózes 19–40. és 3Mózes 1–27. fejezetei, valamint 4Mózes 1:1–10:10 szakasza. Mózes öt könyvének központi része az
Izraelnek a Sínai-hegynél töltött időszakáról szóló elbeszélés. Itt találjuk
annak alapvetését, hogy Izrael Isten választott népévé lett, az egyetlen
nemzet, amely nem süllyedt pogányságba és bálványimádásba. Isten megtette a
kezdő lépést, szövetséget kötött Izraellel. Azzal a feltétellel, hogy a nép engedelmeskedik és kapcsolatban marad vele, Isten megígérte
nekik: drága népévé, papok birodalmává, szent néppé teszi őket.
Szent
népnek lenni azt jelenti, hogy Istennek szentelik magukat és az Ő jellemét mutatják be másoknak is, kiváltképp a körülöttük
élő népeknek. Arra is szólította őket az Úr, hogy papok birodalmaként éljenek,
vagyis más népeket is hozzanak kapcsolatba vele, vezessék hozzá őket, tanítsák meg
őket az Ő útjaira és törvényeire. Azért kellett Isten népévé lenniük, hogy Izrael
a világosság csatornája legyen, amely által az Úr ismeretének és jellemének
világossága eljut a világhoz.
Ez
a szövetség az Isten és népe közötti kapcsolat megalapítása volt. Így hangzik a
szövetség általános megfogalmazása, bár a különböző szövegekben van egy kis
eltérés: „Népemmé fogadlak titeket, Istenetek leszek” (2Móz 6:7, ÚRK,
lásd még 3Móz 26:12; Jer 24:7; 31:33; Zsid 8:10; Jel
21:3).
Gondoljunk
bele, hogy Isten „népe”, „kincse” vagyunk! Milyen különleges kiváltságokat
jelent ez? Milyen felelősséggel jár együtt?
FELKÉSZÜLNI AZ AJÁNDÉKRA |
Augusztus 18 |
Hétfő |
Olvassuk el 2Móz 19:9-25 verseit! Isten hogyan készítette fel Izraelt a
Tízparancsolat kinyilatkoztatására?
Isten konkrét utasításokat
adott arra nézve, hogyan kell az izraelitáknak felkészülni a törvényadásra a
Sínai-hegynél. Külső tisztaságuknak azt kellett tükröznie, hogy teljes
mértékben Istennek szentelték magukat. Készen kellett állniuk akkorra, amikor
az Úr dicsősége ragyogó módon megnyilatkozik. Amikor pedig ez megtörtént, „mennydörgés,
villámlás és sűrű felhő támadt a hegyen és igen erős kürtzengés. Ekkor
az egész táborbeli nép megrémült” (2Móz 19:16,
ÚRK). A Tízparancsolat Isten kinyilatkoztatásának és bibliai etikájának
szíve-lényege. Ez a lényege és az alapja az egész emberiségre vonatkozó isteni
zsinórmértéknek, elvei örökkévalóak és egyetemesek.
A bibliai beszámoló szerint
Isten jelentette ki a Tízparancsolatot (2Móz 19:19;
20:1; 5Móz 5:4-5, 24), és Ő maga írta is le (2Móz 24:12; 31:18; 5Móz 5:22).
Külön ajándékként Mózes kétszer is megkapta (2Móz 32:19;
34:1; 5Móz 10:1-2).
Mózes második könyve
úgy nevezi a
Tízparancsolatot, hogy „bizonyság” (héberül: ’édút; 2Móz 31:18), vagy „a szövetség szavai” (héberül: dibbre
habberit; 2Móz 34:28). Mózes ötödik könyve említi „a szövetségnek
tábláit” (5Móz 9:9, 11, 15). A héberben
egyik könyvben sem szerepel a „Tízparancsolat” (héberül: micvot,
„parancsolatok”) kifejezés, helyette háromszor is az áll, hogy „tíz szó”.
Héberül ‘aseret haddebarim, ami a dábár szóból származik, a
jelentése: „szó”, „mondat”, „ügy”, „dolog”, „beszéd”, „történet”, „ígéret”, „kijelentés”
(lásd 2Móz 34:28; 5Móz 4:13; 10:4). A
Tízparancsolatnak két változata van, egész kis eltéréssel. Az elsőt 2Móz 20:1-17 szakaszában, a másodikat 5Móz 5:6-21 verseiben
találjuk. A második változatot Mózes mondta el Izraelnek, csaknem negyven évvel
a Sínai eseménye után, közvetlenül azelőtt, hogy a nép bevonult az ígéret
földjére (5Móz 1:3-4; 4:44- 47). A körülmények
magyarázzák a kettő közötti árnyalatnyi különbséget.
Amikor Pál azt az
összefoglalást adta, hogy a törvény a szeretet, a Tízparancsolatból idézett
(Róm 13:8-10). Isten törvényének összegzése valóban a
szeretet, hiszen Ő a szeretet Istene (1Jn 4:16).
Hogyan
érthetjük azt, hogy a Tízparancsolat Isten szeretetének kifejeződése? Mit
jelent ez? Hogyan nyilatkozik meg benne Isten szeretete?
A TÍZPARANCSOLAT AJÁNDÉK |
Augusztus 19 |
Kedd |
Olvassuk el 2Móz 20:1-17 szakaszát! Milyen elveket tartalmaz a Tízparancsolat? Milyen
a szerkezete?
Figyeljük meg, hogy a Tízparancsolat nem a rendelkezésekkel
kezdődik, hanem Isten kegyelmes tettének említésével, amit népéért vitt végbe: „Én,
az ÚR vagyok a te Istened, aki kihoztalak Egyiptom földjéről, a
szolgaság házából” (2Móz 20:2, ÚRK). Az Úr először
is azzal mutatta meg kegyelmét, hogy szabadságot és megváltást adott Izraelnek,
és csak azután jelentette ki akaratát. A parancsolatokat szeretetből és a
tettei miatti hálából kell betartani.
A Tízparancsolat legjobb összegzése Isten szerint a „szeretet”
(Róm 13:10). A legfőbb a szeretet parancsa, amit két
úton lehet kifejezésre juttatni: Isten szeretetével (5Móz 6:5)
és a felebarát szeretetével (3Móz 19:18).
Az első négy pontban a Tízparancsolat azt magyarázza, hogy mit
jelent szeretni Istent, míg a következő hat a felebarát szeretetének jelentését
határozza meg. A Tízparancsolat azzal kezdődik, hogy mindenek felett Istennek adjunk
tisztességet (függőleges irányú szeretet), majd pedig a többi ember tiszteletével
(vízszintes irányú szeretet) folytatódik:
Tiszteljük, féljük Istent, életünk minden helyzetében neki
tulajdonítsuk az első, legfőbb helyet (első parancsolat)!
Tartsuk tiszteletben és őrizzük meg Isten kivételes pozícióját, és
ne cseréljük Őt fel semmiféle – sem fizikai, sem szimbolikus, sem lelki
természetű – bálvánnyal. Legtisztább érzéseink az Úrhoz kötődjenek (második
parancsolat)!
Tiszteljük Isten nevét – jó hírét és jellemét (harmadik
parancsolat)!
Tartsuk tiszteletben imádatának és nyugalmának napját, a szombatot
(negyedik parancsolat)!
Tiszteljük a szüleinket (ötödik parancsolat)!
Tiszteljük az életet (hatodik parancsolat)!
Tartsuk tiszteletben a házasságot (hetedik parancsolat)!
Tartsuk tiszteletben az emberek tulajdonát (nyolcadik
parancsolat)!
Tiszteljük mások hírnevét (kilencedik parancsolat)!
Tiszteljük önmagunkat, nehogy az önző vágyak megrontsák jellemünket
(tizedik parancsolat)!
Ahogy Jézus
mondta: „Ha engem szerettek, az én parancsolataimat megtartsátok” (Jn 14:15, lásd még 1Jn 4:20-21). Tehát az igazi engedelmesség
egyszerűen a Jézus iránti szeretet és hála kifejezése, amit a
legerősebben azzal mutathatunk be, ahogyan a többi emberrel bánunk.
ISTEN TÖRVÉNYÉNEK SZEREPEI |
Augusztus 20 |
Szerda |
A
törvény megmutatja Isten jellemét, azt, hogy ki Ő. Isten szent, igaz és jó, mint
ahogy a törvénye is az. Pál megerősíti: „De a törvény szent, és a parancsolat
szent, igaz és jó” (Róm 7:12, ÚRK).
A
Biblia határozottan pozitív fényben mutatja be Isten törvényét (Mt 5:17-18; Jn 14:15; 1Kor 7:19). A törvényről lehet verset írni
(Zsoltár 119), énekelni róla (Zsoltár 19), éjjel és nappal elmélkedni rajta
(Zsolt 1:2; Józs 1:8). Megőriz a rossztól,
bölcsességet, értelmet, egészséget, jólétet és békességet ad (5Móz 4:1-6; Példabeszédek 2–3).
Isten törvénye olyan, mint a
kerítés, ami az élethez tágas, szabad teret biztosít, de figyelmeztet, hogy egy
bizonyos ponton túl veszélyek, problémák, bonyodalmak fenyegetnek, sőt még a
halál is (1Móz 2:16-17; Jak 2:12).
A törvény egyben jelzőtábla
is, ami Jézusra mutat, mert Ő az, aki megbocsátja bűneinket és megváltoztatja
az életünket (2Kor 5:17; 1Jn 1:7-9). A törvény elvezet
bennünket Krisztushoz, mint egy paidagógosz, azaz nevelő/védelmező (Gal
3:24).
Olvassuk
el Jak 1:23-25 verseit! Mit mond itt az apostol?
Hogyan utalnak a szavai a törvény feladatára és fontosságára, noha a törvény
nem üdvözít?
A
tükörben megláthatjuk a hibákat, igen, de a tükör semmin nem képes változtatni.
Megmutatja a problémákat, de megoldást nem kínál. Ugyanez a helyzet Isten
törvényével. Ha a törvény betartásával próbálnánk megigazulni Isten előtt, az
olyan lenne, mintha folyamatosan néznénk a tükörbe, remélve, hogy előbb-utóbb
eltűnik a probléma, amit látunk benne.
Az
üdvösséget hitből, nem a törvény cselekedetei által nyerjük, erre hivatkoznak egyes
keresztények, akik szerint Krisztus eltörölte a törvényt, ezért már nem kell
betartanunk azt. Figyelembe véve azonban, hogy a törvény határozza meg, mi a
bűn – „a bűnt nem ismertem, hanem csak a törvény által” (Róm 7:7) – ez az állítás nagyon is tévesen értelmezi a törvény és
az evangélium közötti kapcsolatot. Pontosan a törvény miatt van szükségünk az
evangéliumra.
Mennyire sikeresek a próbálkozásaink, hogy mindig betartsuk Isten törvényét?
Elegendőek ahhoz, hogy az üdvösségünket erre alapozzuk? Miért van tehát
szükségünk az evangéliumra?
A TÖRVÉNY ISTEN ÍGÉRETE |
Augusztus 21 |
Csütörtök |
Olvassuk el Róm 3:20-24 szakaszát! Pál egyértelművé teszi, hogy nem üdvözülhetünk
a Tízparancsolat betartása által, akkor mégis mi a parancsolatok szerepe az
életünkben?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Mózes írásaiban a héber dabarim kifejezés vonatkozik a
Tízparancsolatra (2Móz 34:28; 5Móz 4:13; 10:4), és a szó szerinti jelentése nem
„parancsolatok”, hanem „szavak”. A dábár, azaz „szó” (egyes számban)
jelentheti azt is, hogy „ígéret”. Számos helyen (5Móz 1:11; 6:3; 9:28; Józs
9:21; 22:4; 23:5; 1Kir 8:56; 2Krón 1:9; Neh 5:12-13) a dábár kifejezés
fordítása ezért is közvetíti az ígéret gondolatát főnévi, vagy igei alakban.
Ellen
G. White a Tízparancsolat szerepéről így ír: „A
Tízparancsolat… tíz ígéret” (Ellen G. White megjegyzése, The SDA Bible
Commentary. 1. köt. 1105. o.). A Tízparancsolatot
tehát tekintsük Isten ígéretének, hogy a helyes úton vezet bennünket, és így
csodálatos dolgokat vihet végbe értünk, de ehhez nekünk engedelmeskednünk kell!
Olvassuk el Róm 10:4 versét! Hogyan értsük Pál kijelentését arról, hogy Krisztus
„a törvény vége”?
_____________________________________________________________
Pál kijelenti, hogy Jézus
Krisztus a törvény telosz-a, de nem abban az értelemben, mintha Ő
eltörölte volna a törvényt. Ez inkább azt jelenti, hogy Krisztus a törvény
célja, szándéka. Nincs szó arról, hogy engesztelő áldozata megszüntetné annak
folytonosságát, érvényességét.
Pál
beszél a törvény fontosságáról, érvényességéről és állandó tekintélyéről (Róm 3:31; 1Kor 7:19; Gal 5:6). A telosz szó jelentése
elsősorban a szándékot, a célt hangsúlyozza, nem az idővel kapcsolatos.
Krisztus a kulcs, ami feltárja Isten törvényének valódi jelentését és célját.
Ezért volna helytelen azt állítani, hogy Krisztus érvénytelenné tette,
felfüggesztette vagy eltörölte a törvényt. Ő a törvény célja, akire az rámutat.
Hogyan
mutat a törvény Jézusra? Vagyis mit mutat meg a törvény, ami valóban rá
irányítja a tekintetünket?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Augusztus 22 |
Péntek |
Ellen G. White:
Pátriárkák
és próféták.
Budapest, 1993, Advent Kiadó,
„Az Izraelnek adott törvény” c. fejezetből
259-268.
o. és a „Sátán ellenségeskedése a törvénnyel” c. fejezet, 289-301. o.
„Isten szándéka az volt, hogy törvénye kihirdetését tiszteletet
keltő alkalommá teszi annak felmagasztalt és magasrendű jellegével. A népbe
bele kellett vésődjön, hogy mindannak, ami Isten szolgálatával kapcsolatos, a
legnagyobb tisztelettel adózzon” (i. m. 260. o.). Ma is érvényes a tiszteletnek
ez az elve. Abból fakad, ha felmérjük, milyen hatalmas, természetfeletti,
fenséges is az Isten. Dicsőségének szemlélése hálát ébreszt a szívünkben,
büszkeségünket alázattá fordítja. Minél közelebbről figyeljük szentségét, annál
több hiányosságot fedezünk fel a saját életünkben, ami oda vezet, hogy egyre inkább
szomjazunk átformáló jelenlétére és vágyunk mind jobban hasonulni hozzá. Mivel
tudjuk, hogy mennyire különbözünk tőle és szent törvényétől, teljes mértékben
rá vagyunk utalva Krisztus értünk vállalt, helyettes halálára. Ugyanakkor Jézus
egyértelművé tette, hogy ha alázattal elfogadjuk Istent Urunknak és
Királyunknak, nem nehéz betartani a parancsolatait (Mt 11:28-30).
Krisztus világossá tette, hogy Isten törvénye örökérvényű (Mt 5:17-20). Tapasztalhatjuk a vele való üdvözítő kapcsolat teljességét,
ha szeretetből és hálából tartjuk meg a törvényeit, mivel ingyen ad megváltást.
A törvény megtartásának hatalmas előnyeit élvezve (végtére is gondoljunk csak
bele, mennyi fájdalmat és nehézséget okoz annak megszegése), annak is
örülhetünk, hogy tudjuk: az üdvösségünk Jézusban, nem pedig a saját cselekedeteinkben
van.
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
A nép
előkészült a törvény fogadására, és ez segítette őket, hogy kellő tiszteletet
érezzenek. Ma hol van hasonló tisztelet, áhítat Isten színe előtt a
gyülekezetünkben, egyházi életünkben? Vagy talán lassacskán valahogy
elveszítettük volna?
Gondolkozzunk
még a szövetség szövegén: „Népemmé fogadlak titeket, Istenetek leszek”!
Mit jelent ez számunkra ma? Hogyan mutatkozzon ez meg Isten népe között
egyénileg és közösségileg is?
Amit Isten
megparancsol, arra képessé is tesz. Ellen G. White is megállapítja: „Amikor
parancsol, képességet is ad parancsa teljesítésére” (Krisztus példázatai. Budapest,
1983, H. N. Adventista Egyház, 228. o.). Hogyan valósíthatjuk meg a
gyakorlatban ezt az ígéretet, ezt a dábár-t?
Mit
felelhetünk arra a gyakran hallható érvelésre, hogy a kereszt után Krisztus
eltörölte a törvényt? A legtöbb esetben valójában minek az eltörlésére utalnak?
R. DÁNIEL IRÉN:
LAPTOP ELŐTT
Jézusom! Te föltennéd a YouTube-ra a Hegyi beszédet? A Miatyánkot? Főpapi imádat? Prófétai szavad?
Ha itt ülnél velem éhesen Igére, dőlne eléd sok link, figyelmed remélve – melyiket néznéd meg, melyiknek hinnél? „Pogány” meg „keresztény” izmusok, nézetek felülírják egymást, szavadról döntenek, mit, hogy kell érteni; a görögben ez áll…
Aki Téged keres, vajon itt megtalál?
Ömlesztve zúdul rá: „Ezt hallgasd, ezt kövesd! Számlaszámom is van, a kép alatt keresd!” Gyülizünk, dicsizünk, mamlaszként gügyögünk…
Látjuk még szentséged?!
|
Összemosott Téged reklám, dizájn, biznisz, mindenki azt fújja, amit éppen most hisz. Jön egy újabb ötlet: „Ezt nézd meg! Ez menő!” Mocsok, líra, horror, meg a napi hírek, világ vége, mantrák, mi fejünkből kinő…
Technikánk nagyszerű. Az ember szűkkeblű.
Mi lett a jó magból, mit Földünkre szórtál? Öntözted véreddel, mindig értünk szóltál… Leülnél-e mellém a neten szörfözni, vagy inkább elmennél sebeket kötözni?
Szentlélek! Tégy csodát! Ez őrült katyvaszban, aki tényleg keres, ne hagyd bús barlangban, hol csak sorvadozik, hisz egyszerű a hit!
Az evangélium hálója sok mindent összefog, s a végén majd válogatnak az angyalok |