2025 / III.
− 6. tanulmány − Augusztus 2 − 8Átkelés a Vörös-tengeren
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
2Mózes 12:31-36; 13:1–14:31; 15:1-21; Zsidókhoz 11:22;
Jakab 2:17-20; Jelenések 15:2-4
„De Mózes így felelt a
népnek: Ne féljetek! Álljatok helyt, és meglátjátok, hogyan szabadít meg ma az
ÚR benneteket! Mert ahogyan ma látjátok az egyiptomiakat, úgy soha többé nem
fogjátok látni őket. Az ÚR harcol értetek, ti pedig maradjatok veszteg”
(2Móz 14:13-14,
HUNB)!
A kivonulás volt Isten ószövetségi
népének legdrámaibb és legdicsőségesebb tapasztalata. Ez az esemény példa arra,
hogyan mért Isten vereséget a héberek ellenségeire és vitte be az izraelitákat
diadalmasan az ígéret földjére, ugyanakkor ez a Krisztusban nyert megváltás és
üdvösség szimbóluma is.
Emberi szempontból nézve Izrael népe
kétségbeejtő, sőt reménytelen helyzetben volt – amiből képtelenek lettek volna
maguktól szabadulni. Csakis Isten menthette meg őket. Ugyanez igaz ránk nézve
is a bűn tekintetében: ha csak magunkra számíthatnánk, reménytelen volna a
helyzetünk. Nekünk még a kivonulás történeténél is drámaibb megoldásra van
szükségünk – amit meg is kaptunk! A megoldás Krisztus keresztje
és amit Ő azon mindannyiunkért végbevitt.
Szívfacsaró és elképesztő események történtek
attól kezdve, amit 2Mózes 12. fejezete említ, hogy Izrael elindult Gósen
földjéről, amíg 2Mózes 15. fejezetében nagy örömmel énekelték Mózes énekét. Isten
csodái, jelei és szabadító tettei csúcspontra értek.
Ám még ezek sem foghatók ahhoz, amit
Krisztus tett értünk a kereszten, aminek a kivonulás drámája pusztán előképe
volt.
MENJETEK
ÉS IMÁDJÁTOK AZ URAT! |
Augusztus 3 |
Vasárnap |
A páska
éjjelén isteni ítélet sújtotta azokat, akiket nem védett a vér (2Móz 12:1-13). Senki nem menekült meg sem pozíciója, sem
képzettsége, sem társadalmi állása révén. A büntetés elért minden családot, a
fáraóétól a rabszolgákéig, még az állatok elsőszülöttjei is elpusztultak. Egyiptom
büszkesége a porba hullott.
Olvassuk
el 2Móz 12:31-36 verseit! Milyen meglepő kéréssel
fordult a fáraó Mózeshez, amikor engedélyt adott a nép távozására? Vajon miért mondta
ezt?
Milyen
érdekes, amikor a fáraó azt mondta a hébereknek, hogy menjetek és imádjátok az
Isteneteket, még hozzátette: „Kérjetek áldást rám is” (2Móz 12:30, HUNB). Kérjetek áldást rám is? Egyiptom fáraója,
népének földi „istene” vajon miért kérte ezt? Úgy hangzik, mintha végre kezdte
volna felmérni a héberek Istenének hatalmát, és szerette volna ennek valami
hasznát látni. Azonban hogyan áldhatná meg Isten, amikor lázad ellene,
dölyfösen, makacsul kitart a bűnben? Végül valóban elengedte őket, de nem
azért, mintha meghajolt volna Jahve akarata előtt, hanem csak
mert vereséget szenvedett. Nem tért meg, ahogy a későbbi tetteiből is kitűnik.
Egyszerűen csak azt akarta, hogy véget érjen az országára szakadó pusztulás. A
fáraó hatalmas vereséget szenvedett. A legszörnyűbb csapás tragikus körülményei
után engedélyezte, hogy Izrael elhagyja Egyiptomot. Amit korábban
következetesen megtagadott, bármennyi szenvedést zúdított is a népére a tetteivel,
azt ekkor megengedte. Érthető módon az egyiptomi nép is azt akarta, hogy a héberek
távozzanak. Ki is mondták: Menjetek el, különben „mindnyájan meghalunk” (2Móz
12:33). Közben Isten gondoskodott arról, hogy az
izraeliták ne üres kézzel hagyják el Egyiptomot, hanem olyan dolgokkal,
amelyekre szükségük lesz a vártnál végül sokkal hosszabbra nyúló útjuk során.
Az egyiptomiak értékes tárgyakat ajándékoztak nekik, hogy a nép mielőbb
távozzon az országból. Az ajándékok az izraeliták több évszázados
rabszolgamunkájának fizetségéül számítottak. Az egyiptomiak számára elég
olcsónak tűnt ez az ár azért, hogy a héberek elhagyják az országukat.
Hányszor
fordult elő, hogy csak a következmények miatt „bántuk meg” bizonyos tetteinket,
nem azért, mert azok valóban rosszak voltak? Miért nem igazi bűnbánat ez?
Hogyan tanulhatjuk meg igazán megbánni
azokat a bűneinket, amelyek miatt nem kapunk azonnali büntetést, legalábbis
rövidtávon?
AZ ELSŐSZÜLÖTTEK ODASZENTELÉSE |
Augusztus 4 |
Hétfő |
Közeledett a megváltás, a
szabadítás megígért ideje. A népnek fel kellett készülni. A puszta hit nem volt
elég, a hitük szerint kellett cselekedniük is. Isten elmondta, hogy mit
tegyenek, és ekkor aszerint kellett eljárniuk hittel.
A körülmények ugyan egészen mások voltak, mint amiről Jakab írt, de az elv
pontosan illik ide: „Akarod-é pedig tudni, te hiábavaló ember, hogy a
hit cselekedetek nélkül megholt” (Jak 2:17-20)?
Olvassuk el 2Móz 13:1-16 szakaszát! Az utolsó csapás idején az izraelita elsőszülöttek
Isten kegyelmének védelme alatt álltak. Miért volt szükség erre a folyamatosan
érvényben lévő parancsra? Mit jelentsen ez
számunkra ma?
_____________________________________________________________
Isten
kegyelme őrizte az izraelita családokat, amelyek hitükből fakadóan vérrel
kenték be az ajtófélfákat. Az Úr azután új utasítást adott Mózes által: „Az
Úrnak ajánld fel akkor mindazt, ami az ő anyjának méhét megnyitja” (2Móz 13:2). Ez a törvény vonatkozott az embereken kívül az
állatokra is.
A
rendelkezés mögött meghúzódó egyik elv, hogy minden az Úré, mivel Ő a Teremtő: „Az
Úré a föld s annak teljessége; a föld kereksége s annak lakosai” (Zsolt 24:1). „Enyém az ezüst, és enyém az arany – ezt mondja a Seregek
URa” (Hag 2:8, ÚRK). Az izraeliták elsőszülöttei
Isten rájuk árasztott áldásainak „zsengéi” voltak. Ez azt is jelezte, hogy
egészen az Úrnak szentelik magukat, és tudják: mindenüket tőle kapják.
Itt
találkozunk a megváltás gondolatával is. Az elsőszülött fiúk megmenekültek a
haláltól, mert a vér befedezte őket. Megváltották őket a haláltól, mint ahogy
megváltást nyernek mindazok, akiket Jézus vére befedez. Ahogy Pál írja Jézusról:
„Kiben van a mi váltságunk az Ő vére által, bűneinknek bocsánata” (Kol
1:14).
Isten
arról is rendelkezett, hogyan kell a felajánlást megtenni, megünnepelve az
egyiptomi szolgaságból való szabadulásukat. Az állatokat fel kellett áldozni,
de a fiaik megváltást nyertek (2Móz 13:12-13, 15).
2Móz
13:16 verse leírja, hogy mit kellett tenniük a kezükre
és a homlokukra. Hogyan szimbolizálja ez azt a fontos lelki igazságot, hogy mindenképpen
a hitünk szerint kell cselekednünk?
ÁTKELÉS A VÖRÖS-TENGEREN |
Augusztus 5 |
Kedd |
Olvassuk
el 2Móz 13:17–14:12 szakaszát! Hogyan vezette Isten az
izraelitákat, amikor kivonultak Egyiptomból? Mi történt utána?
Isten
Mózesnek adott utasításait követve az izraeliták jól szervezett hadseregként hagyták
el Egyiptomot. A héber cábá’ és makhaneh kifejezések is ezt
bizonyítják, vagyis „hadsereg”, „hadosztály”, „tábor” és „seregek” (2Móz 6:26; 7:4; 12:17, 41, 51; 14:19-20; vö. 13:18). A tábort
szakaszokr osztották fel, és úgy meneteltek, mint egy hadsereg. A későbbiekben
Bálám látta Moáb hegyeiről „Izraelt törzsenként táborozni” (4Móz 24:2, ÚRK).
„Mózes
elvitte magával József tetemét is”
(2Móz 13:19, ÚRK). Nagyon fontos részlete
ez a szövegnek, ami rámutat, hogy beteljesedett Isten ígérete, amiben József
hitt. Ő soha nem feledkezett meg az ígéret földjéről, noha Egyiptomban
gazdagságban, kiváltságok között élt. Azt kérte, hogy a csontjait majd vigyék
el Kánaán földjére (1Móz 50:24-25). Hitte, hogy az Úr biztosan
meglátogatja Izrael népét Egyiptomban, és visszaviszi őket arra a földre, amint
azt megígérte nekik (Zsid 11:22). Amikor Izrael
megérkezett Kánaánba, József csontjait „Sikemben temették el” (Józs 24:32, ÚRK).
A
felhő- és tűzoszlop annak volt a látható jele, hogy Isten jelen van a népe között.
Az Úr a felhőben lakozott és onnan is szólt hozzájuk (2Móz 14:24;
4Móz 12:5-6).
Majd
a fáraó megmutatta, hogy mi lakik a szívében valójában. Nem tért meg, nem volt
igazi a bűnbánata. Csak színjáték volt, amikor Isten áldását kérte, azzal talán
önmagát is áltatta. Szólította a katonáit, és üldözőbe vették a szökött
rabszolgákat. Mennyire elvakította a bűn ezt az embert! Amikor a nép látta,
hogy közeleg a fáraó serege, olyan érzéseknek adtak hangot, azt mondták, amit a
későbbiekben nemegyszer elismételtek: „Hát nincsenek Egyiptomban
sírok, hogy ide, a pusztába hoztál minket meghalni? Mit cselekedtél
velünk, hogy kihoztál minket Egyiptomból” (2Móz 14:11,
ÚRK)? Vagyis, noha látták Isten hatalmának drámai megnyilvánulásait, mint például amikor az ő elsőszülötteik megmenekültek, még mindig
megdöbbentő volt a hitetlenségük.
Idézz fel egy esetet, amikor igen nehéz helyzetbe kerültél! Mi
volt az első reakciód? Hittél Istenben, vagy erőt vett rajtad a hitetlenség? Milyen
tanulságokat szűrhetsz le abból az esetből, ami legközelebb segíthet (mert biztosan
lesz még hasonló dolog)?
HITTEL HALADNI ELŐRE |
Augusztus 6 |
Szerda |
Olvassuk
el 2Móz 14:13-31 szakaszát! Mit vitt végbe Izrael
népéért Isten annak dacára, hogy nem volt elég hitük?
Mózes
teljes szívéből bízott Istenben és Isten Szavában, ezért bátorította a népet.
Négy fontos pontot említett azzal kapcsolatban, hogy mit tegyenek nehéz
helyzetekben:
1.
„Ne féljetek” (2Móz 14:13). Először is arra
szólította őket, hogy bízzanak az Úrban, mert csak így lehet a félelmet
legyőzni. Ézsaiás is erre az igazságra emlékeztet, amikor
kijelenti, hogy a hívők Isten kezében vannak, és Ő fellép az érdekükben, ha
elfogadják Istenüknek és Uruknak: „Ne félj, mert én veled vagyok; ne
csüggedj, mert én vagyok Istened… Mivel én vagyok Urad, Istened, aki
jobbkezedet fogom, és aki ezt mondom néked: Ne félj, én megsegítelek” (Ézs
41:10, 13)! 2. „Álljatok helyt” (2Móz 14:13,
ÚRK)! A „helytállás”, „megállás” nemcsak azt jelenti, hogy abbahagyják a zúgolódást
és várják, amíg valami nagy dolog történik, hanem
bíznak Istenben és türelmesen várnak, amíg Ő hatalmas módon közbelép értük,
mert mindenképpen cselekedni fog. 3. „És meglátjátok az ÚR szabadítását, amelyet
ma cselekszik veletek” (2Móz 14:13, ÚRK). A
hitünk erősödéséhez fontos elismerni Isten vezetését és segítségét, és legyünk
hálásak a támogatásáért, amit megígért! A „látás” azt jelenti, hogy az ember
kinyitja a szemét (ugyanis a hitetlenség vak). Csakis Isten adhat győzelmet,
biztonságot és szabadulást. Isten mindig mellettünk áll, törődik velünk és
megadja, amire az adott időben szükség van. 4. „Az ÚR harcol értetek” (2Móz
14:14, ÚRK).
Ez jelzi, hogy mit fog tenni Isten:
személyesen küzd a népéért. Erre a Golgota a legfőbb bizonyíték, mert a kereszten
Krisztus vereséget mért Sátánra, hogy örök életet adhasson nekünk (Jn 5:24; Zsid 2:14; Jel 12:10-11). Később még az egyiptomiak is
elismerték, hogy az Úr harcolt az izraelitákért (2Móz 14:25).
Világos
volt Isten parancsa, amit Mózesnek adott: induljanak el. Az Úr lépésről-lépésre
fejtette ki akciótervét: 1) Isten Angyala és a felhőoszlop elindult Izrael
tábora előtt, majd mögéjük került, védelmezve őket az egyiptomi seregtől; 2)
Mózesnek ki kellett nyújtania a kezét a tengerre hittel; 3) az Úr kettéválasztotta
a tengert, majd erős széllel felszárította a vizet; 4) így az izraeliták
biztonságban, szárazon átértek a túlsó partra. Az egyiptomiak vakon követték,
üldözték őket, mert nem mérték fel, hogy Isten hatalmas dolgokat tett népéért,
vagyis nem látták ezt be, amíg túl késő nem lett, ahogy erről a szavaik is árulkodtak 2Móz
14:25 versében.
MÓZES ÉS MIRJÁM ÉNEKE |
Augusztus 7 |
Csütörtök |
Az egész
egyiptomi sereg odaveszett, senki, még a fáraó sem maradt életben (lásd Zsolt
136:15). Döbbenetes vereség volt ez az egyiptomiakra
nézve, Isten népének pedig hatalmas diadal. Nem is csoda, hogy a történelmük
során a zsidók mindvégig, egészen a mai napig elbeszélik ennek eseményeit.
Olvassuk el 2Móz 15:1-21 verseit! Miről szól Mózes éneke?
Ez az ének az Urat dicséri,
aki hatalmas harcos, legyőzte népe ellenségeit. Mózes hosszasan fejtegeti ezt a
témát, hangsúlyozva, hogy Isten, az Úr az erőssége, éneke, szabadítója. Nincs
hozzá fogható, „Kicsoda olyan felséges, mint te, szentségedben,
félelemmel dicsérendő és csodatévő” (2Móz 15:11, ÚRK)?
Mózes éneke csak Istenről
szól, arról, hogy ki Ő és mit tesz. Mózes magasztalja, dicséri és csodálja az
Urat népéért végbevitt hatalmas tetteiért. Irántunk
való jósága természetes módon ébreszt hálát és tiszteletet. A tartalmas lelki élet
előfeltétele, hogy értékeljük szeretetét. Mózes különösen kiemeli Isten
állhatatos szeretetét, dicsőíti az Urat, mert megszabadított népét egészen
szent lakóhelyükig vezetni fogja. Megjövendöli, hogy Isten megalapítja
szentélyét öröksége hegyén (2Móz 15:17), ami Sionra és
a jeruzsálemi templomra mutat előre.
Jel 15:2-4
versében a megváltottak Mózes és a Bárány énekét éneklik. El tudjuk képzelni,
miként hangzik majd a mennyben Isten dicsérete hatalmas, csodálatos tetteiért,
azért, mert Ő igaz, igazságosan ítél, igazságosan cselekszik és szent?
Figyeljük meg az ének utolsó
sorát: „mert a népek eljönnek mind, és leborulnak előtted, mert
nyilvánvalóvá lettek igazságos ítéleteid” (Jel 15:4,
HUNB). Erre akkor kerül sor, amikor nyilvánvalóvá lesz Isten minden ítélete
– különösen azok, amelyeket az évezredeken át büntetlenül maradt gonoszságok
és elnyomás felett hozott meg. A nemzetek megváltottai dicsőíteni fogják
az Urat ítéleteiért.
Immanuel
Kant úgy fogalmazott, hogy ha Isten igazságos, lennie kell valamilyen
túlvilágnak. Miért igaz nagyon is ez a kijelentés? Hogyan tanulhatunk meg bízni
abban, hogy egyszer valóban sor kerül a már oly rég hiányzó igazságtételre?
Hogyan találunk vigaszt ebben a reménységben?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Augusztus 8 |
Péntek |
Ellen G.
White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Kivonulás”
c. fejezete, 237-245. o.
Isten az izraeliták mellett állt, még ha kevés volt is a hitük.
Tanítani és vezetni akarta őket arra, hogyan gondolkozzanak és viselkedjenek
választott népeként. Isten türelmesen olyan helyre vezette őket, ahol kevesebb
nehézséggel kell megbirkózniuk. Ellen G. White így magyarázza: „Az
izraelitáknak nagyon kevés ismeretük volt Istenről, és benne való hitük is
nagyon gyenge volt, és így minden bizonnyal elvesztették volna bátorságukat.
Nem voltak felfegyverkezve és nem szoktak hozzá a háborúskodáshoz. A hosszantartó
rabszolgaság bátortalanná tette őket és kiölte belőlük a harcias szellemet, ezenkívül az is megnehezítette helyzetüket, hogy feleségeik,
gyermekeik, nyájaik és csordáik is velük voltak. Isten azzal, hogy a
Vörös-tenger felé vezető úton vitte őket, tulajdonképpen nemcsak az ítélet,
hanem a könyörület uraként is kijelentette magát” (i. m. 238. o.). „Istennek a
történelemben végbevitt szabadító tette arról biztosít, hogy nem kell félnünk a
jövőtől. Az utolsó szakasz fókuszába a későbbiekben fellépő ellenségek kerülnek,
akikkel a nép Kánaán elfoglalásakor találkozik. Isten karjának »hatalmától elnémulnak mint a kő« (2Móz 15:16). Lehetetlennek
tűnő helyzetekkel szembesülve, amikor aggodalom tölt el, és nem tudjuk, merre
forduljunk, bizonyosságot találhatunk »Mózes
énekében«, ami egy hatalmas eseménynek állít emléket Isten népe történelméből”
(Andrews Bible Commentary. „Exodus”, Berrien Springs, MI, 2020, Andrews
University Press, 214. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Miért
találjuk magunkat mi is sokszor hasonló helyzetben, mint a héberek az
Egyiptomból való elképesztő szabadulás után, de még a Vörös-tenger eseményei
előtt? Vagyis Isten jóságának és hatalmának oly sok bizonysága után is miért
esünk könnyen kishitűségbe?
2)
Miért vette
a fáraó üldözőbe az izraelitákat az elsőszülöttek
halála után is? Ezek szerint miért annyira veszélyes, ha megkeményedünk a
bűnben?
3)
Időnként
mind szembesülünk hatalmas megpróbáltatásokkal, de azért voltak/vannak igen jó
időszakaink, amikor semmi rossz nem történik velünk és a szeretteinkkel. Miért
fontos tudatosítani magunkban, hogy ez Isten kegyelmének, védelmének a bizonysága,
hiszen még „ellenséges” területen élünk? Amikor jól megy a sorunk, miért nem
szabad tehát megfeledkezni arról, hogy áldjuk Istent (nem is tudjuk, mennyi
mindentől védett meg)?
R. DÁNIEL IRÉN:
LEVÉLVÁLASZ
Ha ősszel lábad elé hulló minden levélre
gondosan, szépen válaszolnod kéne,
s feladnod őket elsőbbségivel,
hány évig győznéd tollal, betűvel?
Látszana-e rajtuk üzeneted sora?
Mely bolygóra küldnéd? Mit írnál a lapra?
Kérdést? Választ? Panaszt? Örömöt?
Ráírnád-e, hogy ősszel is köszönöd,
mit kaptál, láthatsz, hallasz, fogsz, érzel?
Azt is, mi épp agyad feszíti széjjel?
Keresnéd-e a Feladót? Ki Ő?
Világot, mindenséget, fákat teremtő,
levélhullás okát eltűrő Teremtő?
Hisz gyönyörű mind: sárgán, barnán,
rozsdásan, halódva is…
Ki szépséget lop bűnünk sodrásában
sorvadó, haldokló levelekre is,
levélnek szánt téged, üdének, zöldnek,
éltető, frissítő, gyógyító hírnek,
arról, hogy van még fa, rajta jó gyümölcs,
mert mélyre fúr sok gyökere, hiszen bölcs:
forrásvizet keres, ami élteti.
Fa-létét ehető gyümölcse hirdeti.
Add, Uram, hogy rozsdás levelekre
válaszoljak,
éltető vizet hozzá Tőled kapjak!