2025 / III.
− 4. tanulmány − Július 19 − 25A csapások
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK:
2Mózes 7:8–10:29; 4Mózes 33:4; Zsoltárok 104:27-28;
Ézsaiás 28:2, 12-17; 44:9-10, 12-17; Róma 1:24-32
„Kemény maradt a fáraó szíve, és nem bocsátotta el Izráel fiait,
amint megmondta az ÚR Mózes által”
(2Móz 9:35, ÚRK).
Egy
parasztember mindent megtett, hogy a szamara elinduljon, de a jószág meg sem
mozdult. Akkor egy vastag bottal jó nagyot rávert, aztán megint odaszólt neki,
az meg elindult. Valaki megkérdezte a gazdától, hogyhogy ez bevált. „Először
fel kell kelteni a figyelmét” – hangzott a válasz.
Félretéve az
állatok kegyetlen bántalmazásának kérdését, azért van ebben némi igazság,
főként a héberek Egyiptomból való kivonulásával kapcsolatban. Mózes megkapta a
parancsot, hogy induljon, és elment a fáraóhoz Isten híres szavaival: salah
et ami, „Bocsásd el népemet”!
A fáraó
azonban nem engedte el Isten népét. A Szentírás sehol nem fejti ki világosan,
miért nem akarta elengedni őket, amikor az egyiptomiak tartottak attól, hogy a
héberek fenyegetést jelenthetnek a számukra egy háborús helyzetben (lásd 2Móz 1:10). A legvalószínűbb az, ami általában a rabszolgaság mögött
áll: a gazdasági szempont. A rabszolgák olcsó munkaerőnek számítottak, tehát a
fáraó nem akarta elveszíteni a rabszolgák biztosította
anyagi előnyöket. Ezért erősebb meggyőzésre volt szükség vele kapcsolatban, a
figyelemfelkeltés nem bizonyult elégnek, a gondolkodásán kellett változtatni.
ISTEN VAGY ISTENEK |
Július 20 |
Vasárnap |
Olvassuk el 2Móz 7:8-15 szakaszát! Milyen tanulságokat találunk a héberek Istene
és az egyiptomiak istenei közötti első konfrontáció esetében?
_____________________________________________________________
A
következő csaták az élő Isten és az egyiptomi „istenek” között zajlottak. A
fáraó önmagát is az istenek közé sorolta, ami csak súlyosbította a helyzetet. Az
Úr nem az egyiptomiakkal és tulajdonképpen nem is Egyiptommal, hanem az
isteneikkel, a hitvilágukkal harcolt (az egyiptomiak ezerötszáznál is több
istent imádtak). A bibliai szöveg egyértelmű: „Egyiptom minden istene
felett ítéletet tartok, én, az Úr” (2Móz 12:12).
Az Írás ezt később is kiemelte, Izrael Egyiptomból való kivonulásának
elbeszélésében: „az ÚR ítéletet tartott isteneiken” (4Móz 33:4, RÚF).
Az
egyiptomi istenek feletti ítéletet jól példázza a kígyóvá vált bot csodája (2Móz
7:9-12). Egyiptomban Wadjet istent kobraként
ábrázolták és Alsó- Egyiptom legfőbb urának
tekintették. A kobra jelképe ott volt a fáraó koronáján, hatalma, istensége,
királysága és isteni tekintélye szimbólumaként. Hitük szerint ez az istenség
mérget lövell az ellenségeire, és a fáraót a szent kígyó vezeti át a
túlvilágba.
Amikor
Áron botja kígyóvá vált, majd a fáraó előtt lenyelte a többi kígyót, megmutatkozott
az élő Isten hatalma az egyiptomi mágia és varázslás fölött. Áron és Mózes
nemcsak legyőzte, hanem még a kezébe is fogta a fáraó hatalmának szimbólumát
(2Móz 7:12, 15). A küzdelem kezdetén megmutatkozott Isten
hatalma és uralma Egyiptom felett. Az Istent képviselő Mózesnek nagyobb volt a
tekintélye és a hatalma, mint a fáraó „istennek”.
Szintén
jelentős, hogy az ókori egyiptomiak szentnek tartották, dicsőítették és imádták
a kígyóistent, Nehebkaut („aki befogja a lelkeket”). Az egyiptomi mitológia
szerint a kígyóistennek nagy volt a hatalma, mert hét kobrát lenyelt. Isten
tehát azt közölte az egyiptomiakkal, hogy neki, nem pedig a kígyóistennek van a
legfőbb hatalma és tekintélye. Az emlékezetes konfrontáció után azonnal és
határozottan megérthették ezt az üzenetet.
Mit
tehetünk, hogy az életünket uralni próbáló „istenek” felett valóban az Úré
legyen a legfőbb hatalom?
KI KEMÉNYÍTETTE MEG A FÁRAÓ SZÍVÉT? |
Július 21 |
Hétfő |
Olvassuk el 2Móz 7:3, 13, 14, 22 verseit! Hogyan értsük ezeket
az igéket?
Mózes második könyve
kilencszer
tulajdonítja Istennek a fáraó szívének megkeményedését (2Móz 4:21; 7:3; 9:12;
10:1, 20, 27; 11:10; 14:4, 8; lásd még Róm 9:17-18), viszont szintén kilenc
alkalommal azt olvassuk, hogy a fáraó keményítette meg a saját szívét (2Móz
7:13-14, 22; 8:15, 19, 32; 9:7, 34-35).
Tehát
ki keményítette meg a fáraó szívét? Isten, vagy maga a fáraó?
A
kivonulás történetében fontos a tíz csapással kapcsolatban, hogy az első öt
csapás során csakis a fáraó keményítette meg a saját szívét, ez tőle indult el.
A hatodik csapástól kezdődően azonban a bibliaszövegek azt mutatják, hogy Isten
keményítette meg a fáraó szívét (2Móz 9:12). Ez azt
jelenti, hogy Isten megerősítette vagy elmélyítette
a fáraó saját döntését, szándékos cselekedetét, amint ezt Isten előre
megmondta Mózesnek (2Móz 4:21).
Vagyis Isten azért küldte a csapásokat, hogy segítsen a fáraónak
megtérni és kiszabadulni a sötétségből, a téves gondolkodásból. Isten nem teremtett
új gonoszságot a fáraó szívében, hanem egyszerűen csak engedte, hogy a saját
veszedelmes indítékainak a hatalma alatt maradjon. Isten kegyelmének korlátozó
ereje nélkül maradt, tehát Isten meghagyta a saját gonoszságában (lásd Róm 1:24-32).
A fáraónak megvolt a szabad akarata – választhatott Isten mellett
vagy ellen –, és Isten ellen döntött.
A tanulság nyilvánvaló. Isten megadta nekünk a választás
képességét a helyes és helytelen, jó és rossz, engedelmesség és engedetlenség
között. Lucifer a mennyben, Ádám és Éva az Édenben, a fáraó Egyiptomban, ma
pedig mi – bárhol is legyünk, vagy az életet, vagy a halált választjuk (5Móz 30:19).
Egy
hasonlattal élve, képzeljük el, hogy a nap sugarai a vajat és az agyagot is
érik. A vaj elolvad, az agyag megkeményedik. A nap melege mindkét esetben
egyforma, mégis kétféle reakciót látunk, eltérő következménnyel. A hatás az
anyagtól függ. A fáraó esetében mondhatjuk, hogy a végkimenetel azon múlt,
hogyan viszonyult a fáraó a szívében Istenhez és a népéhez.
A
következő napon milyen döntést/döntéseket fogunk meghozni szabad akaratunkból?
Ha tudjuk, mi a helyes döntés, hogyan készíthetjük fel magunkat arra?
AZ ELSŐ HÁROM CSAPÁS |
Július 22 |
Kedd |
Az
egyiptomi tíz csapás célkeresztjében nem az egyiptomi nép volt, hanem az isteneik,
és mindegyik legalább egyet eltalált közülük.
Olvassuk
el 2Móz 7:14–8:19 szakaszát! Mit történt itt?
Isten
közölte Mózessel, hogy nehéz, majdhogynem lehetetlen lesz a tárgyalás a
fáraóval (2Móz 7:14), de be akarta mutatni magát a
fáraónak és az egyiptomiaknak. Ezért eldöntötte: úgy lép kapcsolatba velük,
hogy megérthessék. A hébereknek is a javára válik ez a konfrontáció, mert még
jobban megismerik a saját Istenüket.
Az
első csapás Hápira, a Nílus istenére irányult (2Móz 7:17-25).
Az élet Egyiptomban a Nílus vizétől függött. Ahol víz van, ott élet van. A víz éltető elem, az egyiptomiak ezért találták ki Hápi
istent, akit életadóként imádtak.
Természetesen
csakis az élő Isten az élet Forrása, mindenek Teremtője, így a vízé és az ételé
is (1Móz 1:1-2, 20-22; Zsolt 104:27-28; 136:25; Jn
11:25; 14:6). A víz vérré változtatása az élet halállá változtatását szimbolizálta.
Hápi nem adhatott életet és nem is védhette azt meg.
Erre csak az Úr hatalma képes.
Ezután Isten újabb lehetőséget adott a fáraónak. A Nílusból ekkor
nem élet fakadt, hanem békák jöttek elő. Ez a csapás közvetlenül Heqetet, a békaistennőt
célozta meg (2Móz 8:1-15). Az egyiptomiak féltek a
békáktól, undorodtak, iszonyodtak tőlük, meg akartak szabadulni tőlük. A csapás
megszűnésének pontos ideje azt mutatta, hogy Isten hatalma állt e csapás mögött
is.
A
harmadik csapás leírása a legrövidebb (2Móz 8:16-19).
Nem világos, hogy miféle bogarakról van itt szó (héberül kinnim) –
szúnyogokról, kullancsokról, tetvekről? Ekkor az egyiptomi földisten, Geb
került a célkeresztbe. Isten a föld porából (ez a kifejezés a bibliai
teremtéstörténetre emlékeztet) tetveket hozott elő, amelyek ellepték az egész
országot. Mivel a varázslók nem tudták utánozni ezt a csodát (csak Isten képes
életet teremteni), kijelentették: „Az Isten ujja ez” (2Móz 8:19). Ennek ellenére a fáraó továbbra is hajthatatlan
maradt.
Gondoljunk
bele, mennyire megkeményedett a fáraó szíve! Az isteni késztetés többszörös
visszautasítása még csak súlyosbította a helyzetét. Az Úrtól jövő késztetés
folyamatos elutasítása milyen tanulsággal szolgál a mi számunkra is?
LEGYEK,
HÁZIÁLLATOK ÉS FEKÉLYEK |
Július 23 |
Szerda |
Olvassuk
el 2Móz 8:20–9:12 szakaszát! Bármilyen hatalmas módon
nyilatkozik is meg Isten ereje és dicsősége, az embernek szabadságában áll nemet
mondani az Úrnak. Mi a tanulság ebből a számunkra?
Az egyiptomi
Uatchit a mocsári legyek istene volt, Kheprit pedig (a felkelő nap, a teremtés
és az újjászületés istene) szkarabeuszbogár fejjel ábrázolták. Ezeket az
„isteneket” legyőzte az Úr. A beszámoló szerint ettől a csapástól az
egyiptomiak szenvedtek, de a héberek védelmet élveztek (2Móz 8:20-24), és a további csapások már nem érintették az
izraelitákat.
Mindezzel
tehát Isten a fáraó tudomására akarta hozni, hogy „én vagyok az Úr ezen
a földön” (2Móz 8:22).
A fáraó
alkudozni kezdett. A nyomás egyre nőtt. Hajlandó volt elengedni Izraelt, hogy
imádja Istent és áldozatot mutasson be neki, de csak
Egyiptom földjén (2Móz 8:25). Az általa szabott feltételek lehetetlenek voltak,
mert Egyiptomban bizonyos állatokat szentnek tartottak, és a feláldozásuk a héberek
elleni erőszakhoz vezethetett volna, azonkívül Isten
tervével sem egyezett. Ekkor jött a következő csapás (2Móz 9:1-7),
ami a haszonállatokat sújtotta. Hathort, a szerelem és a védelem egyiptomi
istennőjét tehénfejjel ábrázolták. Ápisz, a bikaisten szintén igen népszerű
volt, az ókori Egyiptomban nagy tiszteletnek örvendett. Az ötödik csapás tehát
még más fő istenek felett is győzelmet aratott, amikor az egyiptomi
haszonállatok elpusztultak. A hatodik csapás (2Móz 9:8-12)
Ízisz, az orvoslás, a varázslás és a bölcsesség istennőjének teljes vereségét
mutatta, de olyan istenekét is, mint Szehmet (a háború és a járványok istennője),
valamint Imhotep (az orvoslás és a gyógyítás istene). Nem tudták megvédeni a
tisztelőiket. A helyzet iróniája, hogy mivel annyira szenvedtek a mágusok és a
varázslók is, nem tudtak megjelenni az udvarban. Ez is azt mutatja, hogy tehetetlenek
voltak az ég és a föld Teremtőjével szemben. A tíz csapásról szóló történetben itt
olvassuk először, hogy „az ÚR megkeményítette a fáraó szívét” (2Móz 9:12, ÚRK). Még ha zavaró is lehet ez a kifejezés,
összefüggésében nézve kitűnik belőle: az Úr engedi, hogy learassuk folyamatos
elutasításának gyümölcseit.
Nem volt
gond a fáraó értelmi képességeivel. Elegendő logikus bizonyítékot is kapott
ahhoz, hogy helyes döntést hozzon. Valójában a szívével volt a baj. Miért kell
tehát annyira vigyáznunk a szívünkre?
JÉGESŐ,
SÁSKÁK ÉS SÖTÉTSÉG |
Július 24 |
Csütörtök |
Olvassuk el 2Móz 9:13–10:29 szakaszát! Mennyit változtattak ezek a csapások a
fáraó elhatározásán?
Nut volt az egyiptomi égistennő, gyakran
úgy mutatták be, mint aki mindazt irányítja, ami az ég alatt, a földön történik.
Oziriszt tartották a termény és a termékenység istenének. A Biblia a jégesőt
gyakran Isten ítéletével kapcsolja össze (Ézs 28:2,
17; Ez 13:11-13). Ettől a csapástól védelmet talált, aki biztonságos helyre
vitte a javait (2Móz 9:20-21). Ezzel mindenki próbára lett
téve: hisznek Isten szavának és aszerint járnak el,
vagy nem? Isten bejelentette: azért hagyta életben a fáraót, hogy az egész föld
megismerje Őt (2Móz 9:16). Ekkor Egyiptom uralkodója
bűnvallomást tett, ám később megint meggondolta magát.
Széth a vihar, a háború és a zűrzavar
egyiptomi istene volt, Ízisszel együtt a földművelés isteneiként tisztelték.
Sut tartották a levegő istenének. Szerápisz személyesítette meg az isteni
fenséget, a termékenységet, a gyógyítást és a túlvilágot. Az egyiptomi istenek
egyike sem volt képes megállítani Isten ítéleteit (2Móz 10:4-20),
mert a bálványok nem léteznek (Ézs 44:9-10, 12-17). A fáraót kérlelték a
szolgái, hogy engedje el Izraelt, de ő ezt megint elutasította. Kompromisszumot
ajánlott, amit viszont Mózes azonnal elvetett, mert az istentisztelet és a hívő
közösség fontos, elválaszthatatlan részei voltak a nők és a gyerekek is. Fő
egyiptomi istenségként Rát, a napistent tisztelték, Toth pedig a holdisten
volt, de egyikük sem tudott világosságot adni. A fáraó újból alkudozni próbált,
mindhiába. Három napra sötétség borult Egyiptomra, ott azonban világos volt,
ahol az izraeliták éltek. Ennél nem is lehetett volna szembetűnőbb a különbség.
A fáraó a népet ért sorozatos csapások dacára is hajthatatlan maradt, küzdött,
nem engedett. Ennek legmélyebb okait természetesen nem tudni, de egy ponton ez
már presztízskérdéssé vált számára. Nem számítottak a komoly bizonyságok, sem
az, hogy mennyire nyilvánvaló volt, ami történt – még a saját szolgái is kimondták:
„Meddig lesz még ő a romlásunkra? Bocsásd el azokat az embereket, hogy
szolgáljanak az Úrnak, az ő Istenüknek! Most sem veszed észre, hogy elvész
Egyiptom” (2Móz 10:7, ÚRK)? Ott volt előtte a
helyes válasz lehetősége, de némi habozás után a fáraó ismét nem volt hajlandó
meghajolni az Úr akarata előtt, hogy elengedje a népet. Drámai példa ez az Írás
szavainak igazságára: „Kevélység jár az összeomlás előtt és a bukás
előtt fölfuvalkodottság” (Péld 16:18, ÚRK).
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 25 |
Péntek |
Ellen
G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Egyiptomi
csapások” c. fejezetből 221-230. o.
„Isten
megengedte, hogy népe az egyiptomiak kegyetlenségét tapasztalva helyes fogalmat
alkosson a bálványimádás lealacsonyító befolyásáról. A fáraóval való
eljárásában az Úr nyilvánvalóvá tette a bálványimádás iránti gyűlöletét és azt
az elhatározását is, hogy megbünteti a kegyetlenséget és az elnyomást… Istennek
nem kellett természetfölötti hatalmát felhasználnia a király szívének
megkeményítéséhez. Isten a fáraónak isteni hatalmának legmegkapóbb bizonyítékát
adta, de az uralkodó konokul visszautasította azt a lehetőséget, hogy gondosan
odafigyeljen a világosságra. A végtelen Isten hatalmának bemutatását elvetette
és még határozottabbá vált lázadásában. Lázadásának magva, amelyet akkor
hintett el, amikor megvetette Isten első csodáját, végül beérett” (i. m. 225.
o.).
„A
nap és a hold imádat tárgyát képezte az egyiptomiaknál. Ezzel a titokzatos sötétséggel
a népet és az isteneiket egyaránt megverte, büntetéssel sújtotta az a hatalom,
amely magáévá tette és felkarolta a héber rabszolgák ügyét. Bármilyen
félelmetes volt is ez az ítélet, mégis Isten könyörületének volt a bizonyítéka,
és annak, hogy Isten nem akar pusztítani. Isten időt adott Egyiptom népének
arra, hogy megtérjenek és bűnbánatot tartsanak, mielőtt
elhozná rájuk az utolsó és legrettenetesebb csapást” (i. m. 230. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA:
1)
Vajon miért hagyta a fáraó annyira megkeményedni a szívét, hogy továbbra
is elutasította a nyilvánvaló és helyes döntést: elengedni a népet? Hogyan
válhat ilyen vakká valaki? Valójában az ember annyira megkeményedhet a bűnben,
hogy szörnyen rossz döntéseket hozhat, pedig mindvégig megvan a jó döntés
lehetősége, a helyes út. Hogyan figyelmeztet ez a történet is erre bennünket?
Említsünk más bibliai szereplőket is, akik ugyanezt a hibát követték el? Gondoljunk
például Júdásra!
2)
Az országára és népére szakadó pusztulás közepette a fáraó egyszer
kimondta: „Ezúttal vétkeztem. Az ÚR az igaz, én és az én népem pedig gonoszok
vagyunk” (2Móz 9:27, ÚRK). Komoly bűnvallomásnak hangzott
ez akkor, de honnan tudjuk mégis, hogy nem volt őszinte?
KIS ISTVÁN:
NEM ÉRTEM!
Istenem!
Valahogy nem értelek Téged!
Tudom,
hogy téged nem lehet emberhez hasonlítani,
de mégis – vagy talán épp ezért –
csodálatraméltó a szereteted.
Tudom,
sokszor csalódtál bennem – és én is magamban,
mikor azt hittem győzhetek – nélküled.
DE Te
mégis: mindig adtál új esélyt nekem.
Pedig
ismersz, hogy sokszor csak magamban bízok.
És mégis:
szeretsz!
Talán,
már össze sem tudom számolni, hányszor ígértem azt, hogy
mostantól más leszek.
És
hányszor kértem bocsánatodat, kegyelmedet sokszor ugyanarra
a bűnömre.
De Te mégis, újra: bocsánatot adsz nekem. Mérhetetlen bizalmat kölcsönözve ezzel.
Hányszor
kellett, hogy hallgasd imáimban a kéréseim, vágyaim végtelen
sorát. És valahogy elfelejtettem, hogy
mindennél többet érne: néhány
egyszerű, hálás szó.
De Te
mégis: meghallgattál, és talán jobbat adtál, mint amit elképzeltem.
Hol van a
határa a Te szeretetednek?
Mikor
mondod azt, hogy most már elég legyen?
Bocsáss
meg Uram, hogy visszaélek szereteteddel.
Nem
értem, miért szeretsz – hiszen semmivel sem érdemeltem ki.
Nem értem
szereteted.
DE ÉRZEM!
– és ez mindennél többet ér nekem!