SZOMBATISKOLAI  TANULMÁNY

2025 / III.  −  4. tanulmány   −   Július 19 − 25

A csapások

SZOMBAT DÉLUTÁN

E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 7:8–10:29; 4Mózes 33:4; Zsoltárok 104:27-28; Ézsaiás 28:2, 12-17; 44:9-10, 12-17; Róma 1:24-32

„Kemény maradt a fáraó szíve, és nem bocsátotta el Izráel fiait, amint megmondta az ÚR Mózes által” (2Móz 9:35, ÚRK).

Egy parasztember mindent megtett, hogy a szamara elinduljon, de a jószág meg sem mozdult. Akkor egy vastag bottal jó nagyot rávert, aztán megint odaszólt neki, az meg elindult. Valaki megkérdezte a gazdától, hogyhogy ez bevált. „Először fel kell kelteni a figyelmét” – hangzott a válasz.

Félretéve az állatok kegyetlen bántalmazásának kérdését, azért van ebben némi igazság, főként a héberek Egyiptomból való kivonulásával kapcsolatban. Mózes megkapta a parancsot, hogy induljon, és elment a fáraóhoz Isten híres szavaival: salah et ami, „Bocsásd el népemet”!

A fáraó azonban nem engedte el Isten népét. A Szentírás sehol nem fejti ki világosan, miért nem akarta elengedni őket, amikor az egyiptomiak tartottak attól, hogy a héberek fenyegetést jelenthetnek a számukra egy háborús helyzetben (lásd 2Móz 1:10). A legvalószínűbb az, ami általában a rabszolgaság mögött áll: a gazdasági szempont. A rabszolgák olcsó munkaerőnek számítottak, tehát a fáraó nem akarta elveszíteni a rabszolgák biztosította anyagi előnyöket. Ezért erősebb meggyőzésre volt szükség vele kapcsolatban, a figyelemfelkeltés nem bizonyult elégnek, a gondolkodásán kellett változtatni.

 

ISTEN VAGY ISTENEK

Július 20

Vasárnap

 

Olvassuk el 2Móz 7:8-15 szakaszát! Milyen tanulságokat találunk a héberek Istene és az egyiptomiak istenei közötti első konfrontáció esetében?

_____________________________________________________________

A következő csaták az élő Isten és az egyiptomi „istenek” között zajlottak. A fáraó önmagát is az istenek közé sorolta, ami csak súlyosbította a helyzetet. Az Úr nem az egyiptomiakkal és tulajdonképpen nem is Egyiptommal, hanem az isteneikkel, a hitvilágukkal harcolt (az egyiptomiak ezerötszáznál is több istent imádtak). A bibliai szöveg egyértelmű: „Egyiptom minden istene felett ítéletet tartok, én, az Úr” (2Móz 12:12). Az Írás ezt később is kiemelte, Izrael Egyiptomból való kivonulásának elbeszélésében: „az ÚR ítéletet tartott isteneiken” (4Móz 33:4, RÚF).

Az egyiptomi istenek feletti ítéletet jól példázza a kígyóvá vált bot csodája (2Móz 7:9-12). Egyiptomban Wadjet istent kobraként ábrázolták és Alsó- Egyiptom legfőbb urának tekintették. A kobra jelképe ott volt a fáraó koronáján, hatalma, istensége, királysága és isteni tekintélye szimbólumaként. Hitük szerint ez az istenség mérget lövell az ellenségeire, és a fáraót a szent kígyó vezeti át a túlvilágba.

Amikor Áron botja kígyóvá vált, majd a fáraó előtt lenyelte a többi kígyót, megmutatkozott az élő Isten hatalma az egyiptomi mágia és varázslás fölött. Áron és Mózes nemcsak legyőzte, hanem még a kezébe is fogta a fáraó hatalmának szimbólumát (2Móz 7:12, 15). A küzdelem kezdetén megmutatkozott Isten hatalma és uralma Egyiptom felett. Az Istent képviselő Mózesnek nagyobb volt a tekintélye és a hatalma, mint a fáraó „istennek”.

Szintén jelentős, hogy az ókori egyiptomiak szentnek tartották, dicsőítették és imádták a kígyóistent, Nehebkaut („aki befogja a lelkeket”). Az egyiptomi mitológia szerint a kígyóistennek nagy volt a hatalma, mert hét kobrát lenyelt. Isten tehát azt közölte az egyiptomiakkal, hogy neki, nem pedig a kígyóistennek van a legfőbb hatalma és tekintélye. Az emlékezetes konfrontáció után azonnal és határozottan megérthették ezt az üzenetet.

Mit tehetünk, hogy az életünket uralni próbáló „istenek” felett valóban az Úré legyen a legfőbb hatalom?

 

KI KEMÉNYÍTETTE MEG A FÁRAÓ SZÍVÉT?

Július 21

Hétfő

 

Olvassuk el 2Móz 7:3, 13, 14, 22 verseit! Hogyan értsük ezeket az igéket?

Mózes második könyve kilencszer tulajdonítja Istennek a fáraó szívének megkeményedését (2Móz 4:21; 7:3; 9:12; 10:1, 20, 27; 11:10; 14:4, 8; lásd még Róm 9:17-18), viszont szintén kilenc alkalommal azt olvassuk, hogy a fáraó keményítette meg a saját szívét (2Móz 7:13-14, 22; 8:15, 19, 32; 9:7, 34-35).

Tehát ki keményítette meg a fáraó szívét? Isten, vagy maga a fáraó?

A kivonulás történetében fontos a tíz csapással kapcsolatban, hogy az első öt csapás során csakis a fáraó keményítette meg a saját szívét, ez tőle indult el. A hatodik csapástól kezdődően azonban a bibliaszövegek azt mutatják, hogy Isten keményítette meg a fáraó szívét (2Móz 9:12). Ez azt jelenti, hogy Isten megerősítette vagy elmélyítette a fáraó saját döntését, szándékos cselekedetét, amint ezt Isten előre megmondta Mózesnek (2Móz 4:21).

Vagyis Isten azért küldte a csapásokat, hogy segítsen a fáraónak megtérni és kiszabadulni a sötétségből, a téves gondolkodásból. Isten nem teremtett új gonoszságot a fáraó szívében, hanem egyszerűen csak engedte, hogy a saját veszedelmes indítékainak a hatalma alatt maradjon. Isten kegyelmének korlátozó ereje nélkül maradt, tehát Isten meghagyta a saját gonoszságában (lásd Róm 1:24-32).

A fáraónak megvolt a szabad akarata – választhatott Isten mellett vagy ellen –, és Isten ellen döntött.

A tanulság nyilvánvaló. Isten megadta nekünk a választás képességét a helyes és helytelen, jó és rossz, engedelmesség és engedetlenség között. Lucifer a mennyben, Ádám és Éva az Édenben, a fáraó Egyiptomban, ma pedig mi – bárhol is legyünk, vagy az életet, vagy a halált választjuk (5Móz 30:19).

Egy hasonlattal élve, képzeljük el, hogy a nap sugarai a vajat és az agyagot is érik. A vaj elolvad, az agyag megkeményedik. A nap melege mindkét esetben egyforma, mégis kétféle reakciót látunk, eltérő következménnyel. A hatás az anyagtól függ. A fáraó esetében mondhatjuk, hogy a végkimenetel azon múlt, hogyan viszonyult a fáraó a szívében Istenhez és a népéhez.

A következő napon milyen döntést/döntéseket fogunk meghozni szabad akaratunkból? Ha tudjuk, mi a helyes döntés, hogyan készíthetjük fel magunkat arra?

 

AZ ELSŐ HÁROM CSAPÁS

Július 22

Kedd

 

Az egyiptomi tíz csapás célkeresztjében nem az egyiptomi nép volt, hanem az isteneik, és mindegyik legalább egyet eltalált közülük.

Olvassuk el 2Móz 7:14–8:19 szakaszát! Mit történt itt?

Isten közölte Mózessel, hogy nehéz, majdhogynem lehetetlen lesz a tárgyalás a fáraóval (2Móz 7:14), de be akarta mutatni magát a fáraónak és az egyiptomiaknak. Ezért eldöntötte: úgy lép kapcsolatba velük, hogy megérthessék. A hébereknek is a javára válik ez a konfrontáció, mert még jobban megismerik a saját Istenüket.

Az első csapás Hápira, a Nílus istenére irányult (2Móz 7:17-25). Az élet Egyiptomban a Nílus vizétől függött. Ahol víz van, ott élet van. A víz éltető elem, az egyiptomiak ezért találták ki Hápi istent, akit életadóként imádtak.

Természetesen csakis az élő Isten az élet Forrása, mindenek Teremtője, így a vízé és az ételé is (1Móz 1:1-2, 20-22; Zsolt 104:27-28; 136:25; Jn 11:25; 14:6). A víz vérré változtatása az élet halállá változtatását szimbolizálta. Hápi nem adhatott életet és nem is védhette azt meg. Erre csak az Úr hatalma képes.

Ezután Isten újabb lehetőséget adott a fáraónak. A Nílusból ekkor nem élet fakadt, hanem békák jöttek elő. Ez a csapás közvetlenül Heqetet, a békaistennőt célozta meg (2Móz 8:1-15). Az egyiptomiak féltek a békáktól, undorodtak, iszonyodtak tőlük, meg akartak szabadulni tőlük. A csapás megszűnésének pontos ideje azt mutatta, hogy Isten hatalma állt e csapás mögött is.

A harmadik csapás leírása a legrövidebb (2Móz 8:16-19). Nem világos, hogy miféle bogarakról van itt szó (héberül kinnim) – szúnyogokról, kullancsokról, tetvekről? Ekkor az egyiptomi földisten, Geb került a célkeresztbe. Isten a föld porából (ez a kifejezés a bibliai teremtéstörténetre emlékeztet) tetveket hozott elő, amelyek ellepték az egész országot. Mivel a varázslók nem tudták utánozni ezt a csodát (csak Isten képes életet teremteni), kijelentették: „Az Isten ujja ez” (2Móz 8:19). Ennek ellenére a fáraó továbbra is hajthatatlan maradt.

Gondoljunk bele, mennyire megkeményedett a fáraó szíve! Az isteni késztetés többszörös visszautasítása még csak súlyosbította a helyzetét. Az Úrtól jövő késztetés folyamatos elutasítása milyen tanulsággal szolgál a mi számunkra is?

 

LEGYEK, HÁZIÁLLATOK ÉS FEKÉLYEK

Július 23

Szerda

 

Olvassuk el 2Móz 8:20–9:12 szakaszát! Bármilyen hatalmas módon nyilatkozik is meg Isten ereje és dicsősége, az embernek szabadságában áll nemet mondani az Úrnak. Mi a tanulság ebből a számunkra?

Az egyiptomi Uatchit a mocsári legyek istene volt, Kheprit pedig (a felkelő nap, a teremtés és az újjászületés istene) szkarabeuszbogár fejjel ábrázolták. Ezeket az „isteneket” legyőzte az Úr. A beszámoló szerint ettől a csapástól az egyiptomiak szenvedtek, de a héberek védelmet élveztek (2Móz 8:20-24), és a további csapások már nem érintették az izraelitákat.

Mindezzel tehát Isten a fáraó tudomására akarta hozni, hogy „én vagyok az Úr ezen a földön” (2Móz 8:22).

A fáraó alkudozni kezdett. A nyomás egyre nőtt. Hajlandó volt elengedni Izraelt, hogy imádja Istent és áldozatot mutasson be neki, de csak Egyiptom földjén (2Móz 8:25). Az általa szabott feltételek lehetetlenek voltak, mert Egyiptomban bizonyos állatokat szentnek tartottak, és a feláldozásuk a héberek elleni erőszakhoz vezethetett volna, azonkívül Isten tervével sem egyezett. Ekkor jött a következő csapás (2Móz 9:1-7), ami a haszonállatokat sújtotta. Hathort, a szerelem és a védelem egyiptomi istennőjét tehénfejjel ábrázolták. Ápisz, a bikaisten szintén igen népszerű volt, az ókori Egyiptomban nagy tiszteletnek örvendett. Az ötödik csapás tehát még más fő istenek felett is győzelmet aratott, amikor az egyiptomi haszonállatok elpusztultak. A hatodik csapás (2Móz 9:8-12) Ízisz, az orvoslás, a varázslás és a bölcsesség istennőjének teljes vereségét mutatta, de olyan istenekét is, mint Szehmet (a háború és a járványok istennője), valamint Imhotep (az orvoslás és a gyógyítás istene). Nem tudták megvédeni a tisztelőiket. A helyzet iróniája, hogy mivel annyira szenvedtek a mágusok és a varázslók is, nem tudtak megjelenni az udvarban. Ez is azt mutatja, hogy tehetetlenek voltak az ég és a föld Teremtőjével szemben. A tíz csapásról szóló történetben itt olvassuk először, hogy „az ÚR megkeményítette a fáraó szívét” (2Móz 9:12, ÚRK). Még ha zavaró is lehet ez a kifejezés, összefüggésében nézve kitűnik belőle: az Úr engedi, hogy learassuk folyamatos elutasításának gyümölcseit.

Nem volt gond a fáraó értelmi képességeivel. Elegendő logikus bizonyítékot is kapott ahhoz, hogy helyes döntést hozzon. Valójában a szívével volt a baj. Miért kell tehát annyira vigyáznunk a szívünkre?

 

JÉGESŐ, SÁSKÁK ÉS SÖTÉTSÉG

Július 24

Csütörtök

 

Olvassuk el 2Móz 9:13–10:29 szakaszát! Mennyit változtattak ezek a csapások a fáraó elhatározásán?

Nut volt az egyiptomi égistennő, gyakran úgy mutatták be, mint aki mindazt irányítja, ami az ég alatt, a földön történik. Oziriszt tartották a termény és a termékenység istenének. A Biblia a jégesőt gyakran Isten ítéletével kapcsolja össze (Ézs 28:2, 17; Ez 13:11-13). Ettől a csapástól védelmet talált, aki biztonságos helyre vitte a javait (2Móz 9:20-21). Ezzel mindenki próbára lett téve: hisznek Isten szavának és aszerint járnak el, vagy nem? Isten bejelentette: azért hagyta életben a fáraót, hogy az egész föld megismerje Őt (2Móz 9:16). Ekkor Egyiptom uralkodója bűnvallomást tett, ám később megint meggondolta magát.

Széth a vihar, a háború és a zűrzavar egyiptomi istene volt, Ízisszel együtt a földművelés isteneiként tisztelték. Sut tartották a levegő istenének. Szerápisz személyesítette meg az isteni fenséget, a termékenységet, a gyógyítást és a túlvilágot. Az egyiptomi istenek egyike sem volt képes megállítani Isten ítéleteit (2Móz 10:4-20), mert a bálványok nem léteznek (Ézs 44:9-10, 12-17). A fáraót kérlelték a szolgái, hogy engedje el Izraelt, de ő ezt megint elutasította. Kompromisszumot ajánlott, amit viszont Mózes azonnal elvetett, mert az istentisztelet és a hívő közösség fontos, elválaszthatatlan részei voltak a nők és a gyerekek is. Fő egyiptomi istenségként Rát, a napistent tisztelték, Toth pedig a holdisten volt, de egyikük sem tudott világosságot adni. A fáraó újból alkudozni próbált, mindhiába. Három napra sötétség borult Egyiptomra, ott azonban világos volt, ahol az izraeliták éltek. Ennél nem is lehetett volna szembetűnőbb a különbség. A fáraó a népet ért sorozatos csapások dacára is hajthatatlan maradt, küzdött, nem engedett. Ennek legmélyebb okait természetesen nem tudni, de egy ponton ez már presztízskérdéssé vált számára. Nem számítottak a komoly bizonyságok, sem az, hogy mennyire nyilvánvaló volt, ami történt – még a saját szolgái is kimondták: „Meddig lesz még ő a romlásunkra? Bocsásd el azokat az embereket, hogy szolgáljanak az Úrnak, az ő Istenüknek! Most sem veszed észre, hogy elvész Egyiptom” (2Móz 10:7, ÚRK)? Ott volt előtte a helyes válasz lehetősége, de némi habozás után a fáraó ismét nem volt hajlandó meghajolni az Úr akarata előtt, hogy elengedje a népet. Drámai példa ez az Írás szavainak igazságára: „Kevélység jár az összeomlás előtt és a bukás előtt fölfuvalkodottság” (Péld 16:18, ÚRK).

 

TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA:

Július 25

Péntek

 

Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Egyiptomi csapások” c. fejezetből 221-230. o.

„Isten megengedte, hogy népe az egyiptomiak kegyetlenségét tapasztalva helyes fogalmat alkosson a bálványimádás lealacsonyító befolyásáról. A fáraóval való eljárásában az Úr nyilvánvalóvá tette a bálványimádás iránti gyűlöletét és azt az elhatározását is, hogy megbünteti a kegyetlenséget és az elnyomást… Istennek nem kellett természetfölötti hatalmát felhasználnia a király szívének megkeményítéséhez. Isten a fáraónak isteni hatalmának legmegkapóbb bizonyítékát adta, de az uralkodó konokul visszautasította azt a lehetőséget, hogy gondosan odafigyeljen a világosságra. A végtelen Isten hatalmának bemutatását elvetette és még határozottabbá vált lázadásában. Lázadásának magva, amelyet akkor hintett el, amikor megvetette Isten első csodáját, végül beérett” (i. m. 225. o.).

A nap és a hold imádat tárgyát képezte az egyiptomiaknál. Ezzel a titokzatos sötétséggel a népet és az isteneiket egyaránt megverte, büntetéssel sújtotta az a hatalom, amely magáévá tette és felkarolta a héber rabszolgák ügyét. Bármilyen félelmetes volt is ez az ítélet, mégis Isten könyörületének volt a bizonyítéka, és annak, hogy Isten nem akar pusztítani. Isten időt adott Egyiptom népének arra, hogy megtérjenek és bűnbánatot tartsanak, mielőtt elhozná rájuk az utolsó és legrettenetesebb csapást” (i. m. 230. o.).

BESZÉLGESSÜNK RÓLA:

1)   Vajon miért hagyta a fáraó annyira megkeményedni a szívét, hogy továbbra is elutasította a nyilvánvaló és helyes döntést: elengedni a népet? Hogyan válhat ilyen vakká valaki? Valójában az ember annyira megkeményedhet a bűnben, hogy szörnyen rossz döntéseket hozhat, pedig mindvégig megvan a jó döntés lehetősége, a helyes út. Hogyan figyelmeztet ez a történet is erre bennünket? Említsünk más bibliai szereplőket is, akik ugyanezt a hibát követték el? Gondoljunk például Júdásra!

2)   Az országára és népére szakadó pusztulás közepette a fáraó egyszer kimondta: „Ezúttal vétkeztem. Az ÚR az igaz, én és az én népem pedig gonoszok vagyunk” (2Móz 9:27, ÚRK). Komoly bűnvallomásnak hangzott ez akkor, de honnan tudjuk mégis, hogy nem volt őszinte?

 

 

                KIS ISTVÁN:

            NEM ÉRTEM!

 

Istenem! Valahogy nem értelek Téged!

 

Tudom, hogy téged nem lehet emberhez hasonlítani,

de mégis – vagy talán épp ezért – csodálatraméltó a szereteted.

 

Tudom, sokszor csalódtál bennem – és én is magamban,

mikor azt hittem győzhetek – nélküled.

DE Te mégis: mindig adtál új esélyt nekem.

Pedig ismersz, hogy sokszor csak magamban bízok.

És mégis: szeretsz!

 

Talán, már össze sem tudom számolni, hányszor ígértem azt, hogy

mostantól más leszek.

És hányszor kértem bocsánatodat, kegyelmedet sokszor ugyanarra

a bűnömre.

De Te mégis, újra: bocsánatot adsz nekem. Mérhetetlen bizalmat kölcsönözve ezzel.

 

Hányszor kellett, hogy hallgasd imáimban a kéréseim, vágyaim végtelen

sorát. És valahogy elfelejtettem, hogy mindennél többet érne: néhány

egyszerű, hálás szó.

De Te mégis: meghallgattál, és talán jobbat adtál, mint amit elképzeltem.

 

Hol van a határa a Te szeretetednek?

Mikor mondod azt, hogy most már elég legyen?

Bocsáss meg Uram, hogy visszaélek szereteteddel.

 

Nem értem, miért szeretsz – hiszen semmivel sem érdemeltem ki.

Nem értem szereteted.

DE ÉRZEM! – és ez mindennél többet ér nekem!