2025 / III.
− 3. tanulmány − Július 12 − 18Nehéz kezdet
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes 5:1-23; 6:1-13;
6:28–7:7;
Zsoltárok
73:23-26; 2Korinthus 6:16; Jelenések 11:8
„Azután elment Mózes és Áron,
és azt mondták a fáraónak: Ezt mondja az ÚR, Izráel Istene: »Bocsásd el népemet,
hogy ünnepet szenteljenek nekem a pusztában.« A fáraó
azt felelte: Kicsoda az ÚR, hogy hallgassak a szavára, és elbocsássam Izráelt?
Nem ismerem az URat, és nem is bocsátom el Izráelt«”
(2Móz 5:1-2, ÚRK).
Sok hívő úgy gondolja, hogy amikor az ember
eldönti: Istent fogja követni, utána csak boldogságban, jólétben és sikerekben
lesz része. Azonban amint a Biblia gyakran bemutatja, nem feltétlenül ez a
helyzet. Időnként számos akadály emelkedik, nehézségek támadnak. Ez igencsak
nyomasztó lehet, ami nehéz kérdéseket vet fel, és nem mindig találunk könnyű
válaszokat, sőt néha úgy tűnik, semmilyen válasz nem jön. Az Istenben bízók is találkoznak
megpróbáltatásokkal. Azonban ha kitartunk, Isten olyan megoldásokat hoz, amelyek
az Ő feltételei szerint történnek, az általa megadott időben. Isten útjai nem
feltétlenül egyeznek a mi elvárásainkkal, mert mi gyors és azonnali
megoldásokat szeretnénk, de meg kell tanulnunk minden körülmények között bízni
az Úrban.
E heti témánk tehát: Mózes és a parancs, hogy vezesse
ki Isten népét Egyiptomból. Mózes a lehető legvilágosabb isteni elhívást kapta,
amit csodák kísértek, maga Isten szólította meg közvetlenül, pontosan elmondta
neki, hogy mit kér tőle. Mennyivel lehetett volna mindez könnyebb Mózesnek, hiszen
tudta, hogy Isten hívta el, méghozzá egy konkrét feladatra?!
Egyszerűnek kellett volna lennie, nem igaz?
Olvassunk tovább!
KICSODA AZ ÚR? |
Július 13 |
Vasárnap |
Mózes elment a fáraóhoz, Isten utasítását követve, hogy „hozd ki az
én népemet, az Izráel fiait Egyiptomból” (2Móz 3:10).
Mit felelt a fáraó Isten szavára, hogy „Bocsásd el
az én népemet” (lásd 2Móz 5:1-2)? Mire kell
felfigyelni a válaszában?
„Kicsoda az Úr…?”
– kérdezett vissza a fáraó,
nem mintha meg akarta volna ismerni az Urat, hanem inkább a vele való
szembeszállást kifejezve, sőt tagadva Istent, akit a saját szavai szerint nem
ismert. Szinte kérkedve mondta: „Nem ismerem az Urat”.
A történelem folyamán hány és hány ember mondta ugyanezt? Tragikus, mert
amint Jézus fogalmazott: „Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged,
az egyedül igaz Istent, és akit elküldtél, a Jézus Krisztust” (Jn 17:3).
Egyiptom és az uralkodója, a fáraó az Isten létét és uralmát
tagadó hatalmat szimbolizálja. Birodalma szembehelyezkedik Istennel, Igéjével
és a népével. A fáraó következő kijelentése az volt, hogy „nem is bocsátom
el Izráelt”, ami még inkább bemutatja lázadását az élő Isten ellen.
Ezzel megerősítette, hogy Egyiptom nemcsak Isten tagadásának szimbóluma, hanem az
ellene hadakozó rendszeré is. Nem is csoda, hogy évezredekkel később sokan ugyanezt
a lelkületet ismerték fel a francia forradalomban (lásd még Ézs 30:1-3; Jel 11:8). A fáraó istennek vagy egy isten fiának gondolta
magát, ami félreérthetetlen utalás arra, amikor valaki a saját hatalmában, erejében
és értelmi képességében hisz mindenek felett.
„A bibliai történelemben jelentkező nemzetek
közül a legvakmerőbben Egyiptom tagadta az élő Isten létezését, és szállt
szembe parancsaival. Egy uralkodó sem mert Egyiptom
királyánál nyíltabban és fölényesebben fellázadni a menny tekintélye ellen.
Amikor Mózes az Úr nevében átadta az üzenetet, a fáraó kevélyen válaszolt: »Kicsoda az Úr, hogy szavára hallgassak, és
elbocsássam az Izráelt? Nem ismerem az Urat, és nem is bocsátom el Izráelt« (2Móz 5:2). Ez istentagadás. Az Egyiptommal
jelképezett nemzet hasonlóképpen megtagadta az élő Isten kívánalmait, és
hasonló hitetlen és kihívó magatartást tanúsított” (Ellen G. White: A nagy
küzdelem. Budapest, 2020, Advent Kiadó, 238. o.).
Mit felelnél, ha valaki
megkérdezné tőled, hogy Ismered az Urat? Ha azt válaszolod, hogy Igen,
mit mondanál róla?
NEHÉZ KEZDET |
Július 14 |
Hétfő |
Mózes bizonyára már kezdettől
fogva tudta, hogy nem lesz könnyű, amit az Úr kért tőle (ezért is próbált meg
kibújni a feladat alól), de valószínűleg fogalma sem volt arról, ami utána
jött.
Olvassuk el 2Móz 5:3-23 szakaszát! Mi történt közvetlenül azután,
hogy Mózes és Áron először találkozott a fáraóval?
_____________________________________________________________
Mózes és Áron összehívta
Izrael véneit meg a népet, közölték velük, mit mondott Isten, bemutatták a
jeleket, amelyek láttán Izrael elhitte, hogy az Úr megszabadítja őket a
szolgaságból. Ezért imádták az Urat (2Móz 4:29- 31).
Hatalmas volt a várakozás: az Úr készül megszabadítani a hébereket a szolgaságból
– végre!
Mózes Egyiptom uralkodója elé
állt Isten követeléseivel – és utána még rosszabb lett az izraeliták helyzete.
A szenvedésük csak nőtt, a napi munka terhe még fárasztóbb és kimerítőbb lett.
Lustasággal vádolták őket, még durvábban bántak velük, a szolgaság az addiginál
is nehezebbé vált.
A vezetők elkeseredésükben
keményen összetűztek Mózessel és Áronnal, és (amint majd később látni fogjuk)
ez előre vetítette, hogy az elkövetkező években milyen jellegű konfliktusai
lesznek Mózesnek a saját népével.
Olvassuk el 2Móz 5:21 versét, majd képzeljük magunkat a Mózessel és Áronnal
szembeszálló férfiak helyébe! Miért beszéltek így?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Nem nehéz megérteni, hogy
miért haragudtak Mózesre („Nézzen rátok az ÚR, és ítéljen meg titeket” –
mondták). Azt hitték, Mózes megszabadítani jött őket az egyiptomiaktól,
és nem azért, hogy még nehezebb legyen az életük az egyiptomi uralom alatt.
Tehát Mózesnek és Áronnak az
egyiptomiakon kívül foglalkozniuk kellett a saját népükkel is.
Az elkerülhetetlenül kialakuló
nézeteltérések esetén milyen jobb módszerek vannak a gyülekezeti vezetőkkel való
konfliktus kezelésére?
„ÉN” |
Július 15 |
Kedd |
Szegény Mózes! Először
kiosztja a fáraó, majd a saját népe is csak átkozza.
Mózes tehát Istennek
panaszkodik. Keserűségében és csalódásában amiatt, hogy Izrael helyzete még
rosszabb lett, megkérdezi: „Uram, miért engeded, hogy rosszul
bánjanak ezzel a néppel? Miért küldtél engem ide? Mert attól fogva, hogy
bementem a fáraóhoz, hogy a te nevedben szóljak, rosszabbul bánik e néppel.
Te pedig nem szabadítottad meg a népedet” (2Móz 5:22-23,
ÚRK). Nyilvánvaló, hogy Mózes elégedetlen az Úrral, és tekintettel a helyzetre,
ez talán érthető is. Isten erős választ adott a kérdésére. Cselekedni fog,
méghozzá igen határozottan. „Majd meglátod, mit cselekszem a fáraóval” (2Móz
6:1, ÚRK).
Olvassuk el 2Móz 5:22–6:8 szakaszát! Mit felelt Isten Mózesnek, és milyen fontos
teológiai igazságot nyilatkoztatott itt ki?
Ezek után Isten már nemcsak
szólni fog, hanem nagy erővel fel is lép népe érdekében. Néhány fontos tényre
emlékezteti Mózest ezzel kapcsolatban: 1) Én vagyok az ÚR; 2) Én jelentem meg a
pátriárkáknak; 3) Én kötöttem szövetséget velük; 4) Én ígértem nekik Kánaán
földjét; 5) Én meghallom Izrael népének sóhajtását; 6) Én megemlékezem a szövetségről,
és nektek adom az ígéret földjét.
Figyeljük meg, hogy Isten
újból és újból azt mondja: „Én”!
Én, az ÚR, a te Istened ezt és ezt
cselekedtem, tehát bízhatsz abban, hogy megteszem érted, amit megígértem.
Az Úr nagy komolysággal
kijelentette, hogy négy jelentős dolgot fog megtenni Izraelért, mivel Ő az élő
Úr: 1) „kihozlak titeket Egyiptom nehéz igája alól”; 2) „megszabadítalak
titeket a kemény szolgálattól”; 3) „megmentelek benneteket
kinyújtott karral és nagy büntető ítéletek által”; 4) „Népemmé fogadlak
titeket, Istenetek leszek” (2Móz 6:6-7, ÚRK).
Ez a négy isteni cselekedet
biztosítja és erősíti meg újra az Úr kapcsolatát népével. Ezeknek
a tetteknek Isten az alanya, az izraeliták pedig áldásokban és kegyelemben
részesülnek. Isten ingyen, szeretetből kínálja fel az ajándékokat – tette ezt
akkor velük, mint ahogy most velünk is teszi.
Még kik voltak a Biblia
szereplői közül, akik panaszkodva kiáltottak Istenhez, ráadásul okkal? Miért
van rendben időnként, ha az ember kiönti a lelkét Istennek, vagy akár még
panaszkodik is a helyzete miatt? Viszont miért kell ezt mindig hittel és
bizalommal tenni?
KÖRÜLMETÉLETLEN AJKAK |
Július 16 |
Szerda |
Az Úr igen komoly dolgokat ígért Mózesnek azzal kapcsolatban, amit tenni
készült. A találkozás bizonyára megerősítette Mózest, ám a bátorsága valószínűleg
rövid életű volt, amikor hallotta a nép válaszát.
Olvassuk el 2Móz 6:9-13
verseit! Mi történt utána? Mit tanulhatunk mindebből azzal kapcsolatban, ha az
életünkben csalódások és küzdelmek következnek be?
A héberek elcsüggedtek nagy bánatukban, szenvedéseik és kemény munkájuk közben,
és meg sem hallották Mózes bátorító szavait arról, hogy Isten cselekedni fog,
teljesíti, amit ígért. Már olyan hosszú ideje vártak, de a reményük nem vált
valóra. Miért lenne most másként? Odalett a bátorságuk, a hitük, ami még
keserűbb tapasztalat lehetett számukra, hiszen életükben először valós esélyt
láttak a szabadulásra. És vajon melyikünk nem tapasztalt már hasonlót? Ki az,
aki nem érezte már magát szomorúnak, csalódottnak, elégedetlennek, sőt úgy,
mintha Isten elhagyta volna?
Emlékszünk Jób történetére? És mi a helyzet Aszáffal, a zsoltárossal, ak
olyan kérdésekkel küzdött, hogy a gonoszoknak jól megy a sora, az igazak pedig
szenvednek. Azonban a küzdelmek ellenére az egyik legmegkapóbb hitvallomás
Aszáftól származik: „De én mindig veled vagyok, te fogod jobb kezemet.
Tanácsoddal igazgatsz engem, és azután befogadsz a dicsőségbe. Kicsodám van
az egekben? Rajtad kívül másban nem gyönyörködöm e földön! Ha elfogyatkozik
is a testem és szívem, szívem kősziklája és az én örökségem te vagy,
Istenem, mindörökké” (Zsolt 73:23-26, ÚRK).
A szent történelem során Isten biztosította népét, hogy velük van (Ézs 41:13; Mt 28:20). Az Ő békességét, vigasztalását adja nekik,
megerősíti őket, hogy kitarthassanak az élet nehézségei között is (Jn 14:27; 16:33; Fil 4:6-7).
„Népemmé fogadlak titeket s Istenetekké lészek néktek”
(2Móz 6:7)
– a szövetség megfogalmazása is azt mutatja, hogy milyen szoros, meghitt kapcsolatot
akart Isten tartani a népével.
Gondolkodjunk ezen a
kifejezésen: „Népemmé fogadlak titeket s Istenetekké lészek néktek” (2Móz
6:7)! Ez az egész népnek szólt, de hogyan
vonatkozik egyénileg ránk is? Hogyan mutatkozzon meg ez a kapcsolat a
mindennapjainkban (lásd még 2Kor 6:16)?
MINTHA ISTEN VOLNÁL A FÁRAÓ ELŐTT |
Július 17 |
Csütörtök |
Olvassuk el 2Móz 6:28–7:7
szakaszát! Isten hogyan fogadta Mózes kifogásait?
Isten Jahveként mutatkozott be Mózesnek, amivel azt fejezte ki, hogy
személyes Isten, aki közel van az emberekhez, Ő a nép Istene, aki szövetséges kapcsolatba
lépett velük. Utasította Mózest, hogy menjen és beszéljen a fáraóval, de Mózes,
akinek nem volt elég önbizalma, ismét tiltakozott: „hogy hallgatna
rám a fáraó” (2Móz 6:30, ÚRK)? Itt megint nemcsak
az alázata mutatkozott meg, hanem az is, hogy ki akart bújni a feladat alól,
ami eddig nem ment túl jól.
„Amikor Isten meghagyta Mózesnek: menjen vissza a fáraóhoz, Mózesen meglátszott,
hogy nem bízott magában. Az ’aral szefatayim kifejezés szó szerint azt
jelenti, hogy »körülmetéletlen ajkú«, ami Mózes
beszédbeli hiányosságait fejezi ki (2Móz 6:12, 30), hasonlóan ahhoz, amit 2Móz
4:10 versében találunk: »nehéz nyelvű«” (Andrews Bible Commentary:
Old Testament. „Exodus”, Berrien Springs, MI, 2020, Andrews University
Press, 205. o.).
Kegyelméből Isten elküldte Áront, hogy segítsen neki. Mózes Áronnal beszélt,
aki pedig nyilvánosan szólt a fáraóhoz, így Mózes Isten szerepében jelent meg
az egyiptomi uralkodó előtt, Áron pedig a prófétájaként. Ez a beszámoló remek
meghatározását adja a próféta szerepének. A próféta Isten „szóvivője”, ő adja
tovább és értelmezi Isten üzenetét a népnek. Mózes szólt Áronhoz, aki pedig
elmondta az üzenetet a fáraónak. Isten is így kommunikál a prófétákkal, akik
aztán továbbadják a tanításait a népnek. Ez történhet szóban, személyesen, vagy
ami gyakori volt, hogy a próféta üzenetet kapott Istentől, majd azt leírta.
Isten azt is elmondta Mózesnek, hogy mire számíthat a fáraóval való találkozás
alkalmával. Figyelmeztette, hogy feszült és tartós szembenállásra kerül sor.
Már másodszor hangsúlyozta ki, hogy a fáraó nagyon makacs lesz
és Ő megkeményíti a szívét (2Móz 4:21; 7:3). Azonban ebből jó származik: „megtudják
az egyiptomiak, hogy én vagyok az ÚR” (2Móz 7:5,
ÚRK). Vagyis Isten még a hamarosan bekövetkező kaotikus körülmények között is
megdicsőül.
Mózes nem talált több
mentséget arra, hogy miért ne hajtaná végre, amire Isten elhívta. Milyen
kifogásokat keresünk talán mi is, ha megpróbálunk kibújni a feladat alól,
amiről tudjuk, hogy Isten azt várja tőlünk?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Július 18 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent
Kiadó, „Egyiptomi csapások” c. fejezetből 215-222. o.
Figyeljük meg, mennyivel rosszabb lett Mózes és a
nép helyzete, miután Mózes először beszélt a fáraóval! „A
király teljesen felháborodott és azzal gyanúsította az izraelitákat, hogy
lázadás útján szándékoznak kitörni szolgálatából. Azt állította, hogy tétlenségük
eredménye az elégedetlenség, ezért gondoskodott arról, hogy ne legyen semmi
szabad idejük veszedelmes terveik készítésére. Olyan törvényt vezetett be,
amellyel szorosabbá tette bilincseiket és megtörte független lelkületüket. A
még azon a napon kiadott rendelet munkájukat keményebbé, és az elnyomást
elviselhetetlenebbé tette. Az ország legközönségesebb építőanyaga a
napszárította vályog volt. A legpompásabb épületek falait is ebből építették,
azután kővel borították be. A vályog készítésével a rabszolgák sokasága
foglalkozott. Az összevagdalt és odaszállított szalma agyaggal keverve tartotta
össze a vályogot. Nagy mennyiségű szalmára volt szükségük a vályog készítéséhez.
A király most elrendelte, hogy a rabszolgákat ne lássák el többé szalmával. A
dolgozóknak maguknak kellett ezután a szalmát is előteremteniük, miközben ugyanannyi
vályogot kellett elkészíteniük, mint előzőleg. Az egyiptomi munkavezetők héber
felügyelőket jelöltek ki a munka ellenőrzésére. Felelősek voltak a rájuk
bízottak munkájáért. Amikor a király szigorú rendelete életbe lépett, a nép szétszóródott
az egész határban, hogy a tarlókon szalmát szedjen, de még így is lehetetlen
volt elkészíteni a szokásos menynyiséget. Ezért a héber felügyelőket
kegyetlenül megverték” (i. m. 216. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Idézzünk fel egy olyan
esetet, amikor Isten késztetésének engedelmeskedtél, de nem alakultak jól a
dolgok, legalábbis kezdetben! Idővel mit tanultál abból a tapasztalatból?
2)
Beszélj arról, hogyan
lépett közbe Isten az életedben, amikor segítségéért imádkoztál, vagy amikor
nem is számítottál a segítségére! Hogyan hihetünk akkor is Isten jóságában,
amikor rossz dolgok történnek még azokkal is, akik bíznak az Úrban?
3)
Mit mondanál annak, aki
azt hangoztatja, hogy „Nem ismerem az Urat”? Viszont tegyük fel, hogy az illető
nem dacból, hanem egyszerűen csak tényként mondja ezt! Hogyan segíthetnél neki,
hogy „megismerje az Urat”? Hogyan mondanád el neki, miért fontos, hogy valóban
megismerje?
KIS ISTVÁN:
MI VÁLTOZOTT?
Változott egyáltalán bennem, velem valami?
Önző voltam. – És ma sem törődök többet a másikkal.
Sokszor észre
sem veszem, hogy mindig én vagyok gondolataimban,
imáimban
az első helyen.
– Még nem tanultam meg többes számban gondolkodni.
Önfejű voltam. – Mindig is utáltam, ha más akart
parancsolgatni.
– Ma sem szeretem, ha kényszeríteni akarnak
valamire, még ha jó dolog
is az.
– Még nem tanultam meg a mások fejével gondolkodni.
Nem szerettem a nyafogókat, gyengéket, betegeket.
Pedig erről nem
biztos, hogy ők tehetnek.
De valahogy idegesített, ha mások gyengesége,
lassúsága, értetlensége
elvette időmet, energiámat.
– Ma is sokszor elkerülném a kellemetlenségeket.
– Még nem tanultam meg együtt érezni.
Milyen sok lenne még a „még”!
Még ilyen vagyok!
Istenem! Találkoztunk mi már valamikor?