2025 / II.
− 7. tanulmány − Május 10 − 16A prófécia alapjai
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK: 1Mózes
3:21-24; 4Mózes 2:3-25; Ézsaiás 6:6-8;
14:12-14; Ezékiel 1:4-14; Jelenések 4:1-11
„Majd az
Úr szavát hallottam, aki ezt mondta: Kit küldjek el, és ki megy el nekünk? Én
azt mondtam: Íme, itt vagyok én, küldj el engem”
(Ézs 6:8, ÚRK)!
Istennek azon az alapon van joga
uralkodni az univerzum felett, hogy mindent Ő teremtett (Jel 4:11), a másik ok pedig a jelleme. A jellemét megismerve kezdjük
egyre jobban megérteni, hogyan és miért szűkölködik a bűnös ember Isten
dicsősége nélkül (Róm 3:23).
Ezen a héten még tovább haladunk előre a
tróntermi látomásban. Elgondolkodunk azon, hogy miként viszonyul a bűnös
emberiség a szent Istenhez, hogyan állít helyre bennünket Krisztus áldozata és
visz közelebb a trónhoz. Isten helyre akar állítani bennünket, nemcsak
egyénenként, hanem az emberiség egészét is, hogy újból az Ő dicsőségét mutassuk
be a teremtett világban. A Biblia többi részét átvizsgálva fontos nyomokat
találunk, amelyek segítenek megérteni, illetve kellőképpen értékelni a nemes
hivatást, amit bűnbocsánatot nyert és megváltott
bűnösökként Istentől kaptunk.
Az ember lázadásának egyszer s
mindenkorra, örökre vége lesz. Utána Isten szeretetben gazdag, önmegtagadó és
önfeláldozó jelleme még fényesebben tündököl majd, mint ahogy eredetileg
tervezte az emberiség számára. Ő soha nem akarta, hogy az ember elbukjon,
viszont a kereszt különleges módon tárja elénk szeretettel teljes jellemét.
ITT VAGYOK, KÜLDJ EL ENGEM! |
Május 11 |
Vasárnap |
Évekkel ezelőtt egy gyülekezetben
elhatározták, hogy felújítják a korszerűtlen alagsort, és új közösségi termet
alakítanak ki. Az egyik első lépésként új fényforrásokat helyeztek el, mert
arra gondoltak, hogy így minden jobban mutat majd. Ám amikor elkészültek, a
terem még rosszabbul nézett ki, hiszen a fényben a hibák is jobban
látszanak.
A mennyei trónterembe betekintő,
káprázatos látomás nyomán Ézsaiás fájdalmasan szembesült saját hiányosságaival:
„Jaj nekem – kesergett –, elvesztem, mivel tisztátalan ajkú
vagyok, és tisztátalan ajkú nép között lakom! Hiszen
a Királyt, a Seregek URát látták szemeim” (Ézs 6:5, ÚRK)! Mi is így éreznénk,
ha hirtelen az Úr elé vezetnének. A ragyogó világosságban minden mentségünk eltűnik.
Isten színe előtt érzékeljük elveszett állapotunkat. Ézsaiásra azonban élete
legnagyobb meglepetése várt.
Olvassuk
el Ézs 6:6-8 verseit! A próféta tudta, a bűn miatt
„végünk van”. A bűn zsoldja halál. A szeretet Istene azonban ahelyett, hogy magunkra
hagyna a következményekkel, közelebb von magához. Mi az eredménye ennek? Miért
olyan fontos ez?
Ézsaiás megtisztult bűneitől, amikor a
szeráf az oltárról vett parázsló szénnel megérintette az ajkát. Valószínűleg
itt a füstölőáldozati oltárról van szó, ahol közbenjárást végeztek Isten
népéért (lásd Jel 8:3-4). A próféta bocsánatot nyert
bűneire, így már alkalmasnak ítélték arra, hogy megálljon Isten színe előtt.
Azt a megbízást is kapta, hogy Istent képviselje a világban.
Érdekes, a „szeráf” szó azt jelenti, hogy
„tűzlény”. Figyeljük meg, mit mondott Jézus Keresztelő János szolgálatáról: „Ő
égő és fénylő lámpa volt, de ti csak egy ideig akartatok örvendezni
világosságában” (Jn 5:35, ÚRK). Természetesen János
is bűnös ember volt, akinek szüksége volt a kegyelemre és a megváltásra, de a
szolgálatával rámutatott arra, aki egyedül képes kegyelmet és megváltást hozni.
Jézus azért jött, hogy tökéletesen
bemutassa az Atya dicsőségét, Isten pedig elküldött előtte egy prófétát, egy
bűnös embert, és a mennyei szeráfokéhoz hasonló feladatot bízott rá.
Ézsaiás csak azután
mondta: „itt vagyok én, küldj el engem!” (Ézs 6:8,
ÚRK), amikor már tudta, hogy megtisztult bűneitől. Mit felelhetünk mi, ha Jézus
vére megtisztított a bűneinktől?
A KÉT KERUB |
Május 12 |
Hétfő |
Amikor Isten kiküldte
ősszüleinket a kertből, reményt ébresztett bennük, beszélt nekik a Messiásról
(1Móz 3:15), az Éden kapujába pedig jelentőségteljes szimbólumot
helyezett: két kerubot állított oda fényes lángpallossal. Ne hagyjuk figyelmen
kívül, hogy ez a jelenet emlékeztet a szövetség ládájára, ami Isten trónját
szimbolizálta (2Móz 25:18)!
Olvassuk
el 1Móz 3:21-24 szakaszát! Mi volt a kerubok feladata,
és miért?
A kerubok egyrészt azt a
feladatot kapták, hogy ne engedjék az élet fájához a bűnösöket (1Móz 3:22), ugyanakkor azt a reményt és ígéretet is szimbolizálták,
hogy az ember egy nap majd visszajuthat a Paradicsomba. „Az Édenkert a földön
maradt hosszú idővel azután is, hogy gyönyörű ösvényeiről
Isten elűzte őket. Az elbukott emberiség még sokáig nézhette az ártatlanság hazáját.
Bejáratát angyalőrök zárták el. A Paradicsom kérubok őrizte kapujánál megmutatkozott
Isten dicsősége. Ádám és fiai ide jöttek istentiszteletre. Itt fogadták meg
újólag, hogy engedelmeskedni fognak a törvénynek, amelynek megszegése miatt
kellett az Édent elhagyniuk… A végső helyreállításkor azonban,
amikor Isten »új eget és új földet« (Jel 21:1) teremt, dicsőbb díszbe fogja az
Édent öltöztetni, mint amilyen kezdetben volt” (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 36. o.).
1Móz 3:24
szóhasználata szintén érdekes: a Biblia szerint Isten a kerubokat a kert keleti
oldalához „helyezte”. Az eredetiben itt a sákan héber szó áll, ebből
a szógyökből ered a szent „sátor” (lásd 2Móz 25:9; 4Móz 3:26), amiben Isten
dicsősége lakozott a nép között. A Bibliában ugyan nem szerepel az általánosan
ismert sekina szó, ami Isten jelenlétére utal, de ennek is az a szó az
alapja, amit gyakran „sátornak” írnak. Ezt a verset tehát így is lehet fordítani:
„Isten az Édenkert keleti oldalánál sátoroztatta a kerubokat.”
A Biblia Isten jelenlétével
kapcsolatban említi a kerubokat (lásd 1Krón 13:6;
Zsolt 80:2; Ézs 37:16), különösképpen a trónjával összefüggésben, ott hirdetik
a nevét. Ne feledjük, Jelenések 4-5. fejezetében a huszonnégy vén Isten tróntermében
jelenti ki, dicséretet énekelve, hogy Isten jogosan uralkodik, hiszen mindent Ő
teremtett. Így jobban megérthetjük a tróntermi jelenetet, illetve azt, hogy
milyen szerepet kapunk az Alkotónk előtt mi, bocsánatot nyert bűnösök.
PARÁZSLÓ SZÉN |
Május 13 |
Kedd |
Az egész Ószövetségben
olvasunk kerubokról – élőlényekről (Ez 10:8), vagy
aranyból készült figurákról (2Móz 25:18). Gyakran közvetlenül Isten trónja
mellett állnak, Isten dicsőségét ragyogtatják az univerzumban. A szentek
szentjét elválasztó kárpitra is hímeztek kerub alakokat (2Móz 26:1). A zsoltárok könyve azzal érzékelteti Istennek a
teremtett világ feletti nagy hatalmát, hogy költői kifejezéssel ábrázolja
Istent, amint kerubok szárnyán repül (Zsolt 18:11). Az
Úr parancsára a szövetség ládájára két, tömör aranyból készült, szárnyaikat
egymás felé fordító kerub alakját kellett állítani (2Móz 25:18-20).
Olvassuk
el Ez 1:4-14 szakaszát! Milyen hasonlóságokat találunk
az ebben a részben, valamint Ézs 6:1-6 szakaszában és
Jel 4:1-11 verseiben szereplő jelenetek között?
Ezékiel előtt feltárult Isten
lenyűgöző hatalma. Először is, ez eléggé zavarba ejtő jelenet, éppen illik
ahhoz a nehéz helyzethez, amiben Isten népe akkor találta magát: a kiválasztott
nép nem az ígéret földjén, hanem babiloni fogságban élt. Ezékiel a jelenetet
tanulmányozva felnéz, és meglátja Isten trónját.
Figyeljük meg, hogy milyen
fontos párhuzamokat találunk más „tróntermi” látomásokkal! Ezékiel látomásában
az élőlények négy-négy arca hasonló ahhoz, amit János látott: oroszlán, sas,
bika és ember.
Ezékiel a leírás elején nem
nevezi meg konkrétan a négyarcú titokzatos lényeket, de később, egy másik
tróntermi jelenetben (lásd Ez 10:1-21) keruboknak mondja
őket. Ézsaiás szeráfokkal kapcsolatos látomásában olvasunk még a parázsló
szénről. A szeráfok arca is olyan, mint a János látomásában szereplő lényeké. A
kerubok mindig ott vannak, amikor Isten trónját, vagy az azt jelképező
szövetség ládáját látjuk, azt, ami Isten találkozóhelye volt Mózessel (2Móz 25:22). A próféták lenyűgöző látomásaiban is szerepeltek kerubok.
Szorosan kötődnek Isten trónjához. Az Úr terve szerint minden teremtményének az
Ő dicsőségét kell tükröznie, akár a saját képére teremtett emberiségről
beszélünk, akár az angyalokról, akik közvetlenül fenséges trónja mellett állnak.
Szent,
szent, szent az Úr, a mindenható Isten. Hogyan értékeljük önmagunkat
a szentséghez viszonyítva, aminek Ezékiel tanúja lehetett? Mennyire vagyunk
tehát ráutalva az evangéliumra?
NÉPE KÖZÖTT LAKOZÓ ISTEN |
Május 14 |
Szerda |
A felhőben megnyilatkozó
Istent követő izraeliták megálltak az ígéret földje felé vezető útjukon,
felállították a szent sátort, majd pedig törzsenként tábort vertek körülötte –
három-három törzs helyezkedett el minden oldalon. Isten dicsősége leereszkedett
a szentek szentjére, hogy az Úr a népe között lakozzon.
A sátor
mind a négy oldalán volt egy-egy domináns törzs. 4Mózes 2. fejezete szerint
melyek voltak ezek?
4Móz 2:3 (keleten)
____________________________________________
4Móz 2:10 (délen)
____________________________________________
4Móz 2:18 (nyugaton)
_________________________________________
4Móz 2:25 (északon)
__________________________________________
Figyeljük meg, hogy minden
domináns törzsnek megvolt a saját zászlaja, ami rájuk mutatott. A Szentírás
ugyan nem írja le pontosan, hogy milyen kép volt a zászlókon, de egy érdekes
hagyomány – nagyjából 1Mózes 49. és 5Mózes 33. fejezetei alapján – a négy arc
egyikét köti az égtájakhoz. „Rabbinikus hagyomány szerint Júda törzsének
zászlaján egy oroszlán, Rúbenén egy ember vagy egy emberi fej, Efraimén egy
bika, Dánén pedig egy sas alakja szerepelt, tehát a négy zászlón az Ezékiel
által leírt kerubok alakjában összeolvadó négy élőlény tűnt fel” (Carl
Friedrich Keil, Franz Delitzsch: Commentary on the Old Testament. 1.
köt. Peabody, MA, 2011, Hendrickson, 660. o.).
Természetesen túlzásba is
lehet vinni a tradíció magyarázatát, de azért érdekes ezt az ősi hagyományt
összevetni a Bibliának az Új Jeruzsálemre vonatkozó leírásával. Jellemző
mintázat tűnik így ki: a város mind a négy oldalán kapuk vannak, amelyek
három-három törzset jelképeznek (Jel 21:12-13).
Izrael táborának és az Új
Jeruzsálemnek a leírása egy jelentős tényt emel ki: Istennek az a szándéka,
hogy az emberiséget a trónja közelébe vigye. A jelenések könyvének tanítása
szerint „az Úr, a mindenható Isten annak temploma, és a Bárány” (Jel
21:22).
Természetesen
mi nem Izrael táborában élünk, hogyan húzódhatunk mégis közelebb Istenhez a
gyakorlatban?
LUCIFER BUKÁSA |
Május 15 |
Csütörtök |
Felfoghatatlannak tűnik, hogy
Lucifer egykor oltalmazó kerub volt, kiemelt pozíciót foglalt el közvetlenül
Isten trónja mellett. Pusztán a lényével, a létezésével is Isten dicsőségét
mutatta be az egész világmindenség előtt. Majd elkezdett a saját dicsőségével
foglalkozni, már nem a Teremtő dicsőségét tartotta szem előtt, vagy még
pontosabban: azt képzelte, hogy nem kapja meg azt a tiszteletet, ami járna neki.
Olvassuk
el Ézs 14:12-14 és Ez 28:11-17 szakaszát! Mi vezetett
Lucifer bukásához? Vessük össze ezeket a verseket Jel
14:1-12 részével is! Mi történik ebben a fejezetben? Hogyan érthetjük ezt meg
még jobban Lucifer bukásának és az emberiség Krisztusban nyert pozíciójának összehasonlításával?
Figyeljük meg, hogy Lucifert
levetették a szent hegyről, de a megváltottak a Sion hegyén állnak Isten
Bárányával. Azt olvassuk, hogy Lucifer ott volt az Édenben, ahol egykor az
ember is élt, de ellentétben Sátán sorsával, az emberiség visszajut a
Paradicsomba – Krisztus által (lásd Jel 22:1-3).
Ebben az összefüggésben
rendkívül sokat mond a következő idézet Ellen G. White tollából: „A menny diadalt arat, és az Úr megváltottai töltik be az űrt,
ami Sátánnak és angyalainak a bukása miatt keletkezett” (The Advent Review
and Sabbath Herald. 1900. május 29.).
A megváltottak csak az
evangélium által lehetnek a mennyben! Valójában Jelenések 4-5. fejezeteinek
tróntermi jelenetében szemléletes módon találkozunk az evangélium témájával, a
megváltással. Az angyalok ezt kiáltják: „Méltó vagy, hogy átvedd a könyvet,
és felnyisd pecsétjeit, mert megöltek, és véred által megvásároltál
Istennek minden törzsből, nyelvből, népből és nemzetből” (Jel 5:9, ÚRK). Micsoda kép ez az evangéliumról, Jézusnak az
emberiség megváltásáért elszenvedett haláláról!
Az első angyal üzenete hív,
hogy hirdessük „az evangéliumot, és minden nemzetségnek és ágazatnak, és
nyelvnek és népnek” (Jel 14:6). Hatalmas erővel
hirdetik, hogy mit tett Krisztus a világért. A föld történelmében egyetlen
ember sincs, akire ne lenne érvényes Krisztus halála, csak hallaniuk kell
róla és el kell dönteniük, hogy elfogadják.
Mi a
szerepünk egyházként és egyénenként abban, hogy bemutassuk a világnak Krisztust
és azt, amit értük is tett?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 16 |
Péntek |
Ellen G. White: A nagy
küzdelem. Budapest, 2020, Advent Kiadó, „A küzdelem
véget ér” c. fejezetből 570-572. és 576-578. o.
Sátán, a hajdani oltalmazó
kerub mindenkiből ki akarja ölni a bizalmat Isten kormányzata iránt. Isten
engedi, hogy a bukott angyalok folytassák a lázadást, mert be akarja mutatni a
világmindenségnek az önfelmagasztalásból eredő gonoszság mélységét. Sátánnak
sikerült ugyan bevonni az emberiséget a háborújába, amit Isten ellen folytat,
de a kereszten Krisztus már döntő vereséget mért rá, biztosítva ezzel az
emberek helyét ott, ahol egykor a bukott angyalok álltak. Krisztusban a bűnösök
világosan megcáfolják Lucifer állításait. A végső jelenet bizonyos értelemben
Isten jóságának és szeretetének még hatalmasabb kinyilatkoztatása lesz annál,
mint ami Lucifer bukása előtt volt. Nem Isten akarta, hogy gonoszság legyen,
ami örök következményekkel járó tragédia, de miután minden lezárul, Isten
jósága és szeretete olyan módon nyilatkozik meg, ami máskülönben nem történt volna
meg.
Krisztus „rátekint a
képmására átalakult megváltottakra, akiknek jelleme Isten jellemének tökéletes
tükre, és arca Királyuk arcának mása. Meglátja bennük lelke vajúdásának
gyümölcsét, és elégedett. Majd olyan hangon, amelyet mind az igazak, mind a
gonoszok tábora meghall, ezt mondja: »Íme, ők azok,
akikért véremet ontottam! Értük szenvedtem, értük haltam meg, hogy velem
éljenek az örökkévalóságban.« A trón körül álló
fehérruhások dicsénekbe kezdenek. »Méltó a megöletett Bárány, hogy vegyen
erőt és gazdagságot és bölcsességet és dicsőséget és áldást«
(Jel 5:12)” (i. m. 572. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Képzeljük el, hogy ott állunk Isten előtt minden
hiányosságunkkal, jellemhibánkkal, rossz tetteinkkel, gondolatainkkal,
indítékainkkal, és előtte mindez nyilvánvaló! Mit érdemelnénk, méghozzá joggal?
Egyedül miben reménykedhetünk? Miért van szükségünk rá, hogy már most és az
ítéletben is betakarjon bennünket „Istennek igazsága… a Jézus
Krisztusban való hit által… mindazoknak, akik hisznek” (Róm 3:22)? Röviden: Miért van szükségünk az evangéliumra?
2)
Keresztelő János olyan szerepet töltött be égő,
fénylő lámpásként, mint a szeráfok (lásd Jn 5:35).
Krisztus előfutára volt, hirdette a Messiás első eljövetelét. Isten végidei
népének milyen szempontból van hasonló prófétai szerepe?
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
TÖREDÉKEK
Belső
hegyomlásom törmelékén
baktatok
botladozva
fölfelé.
Lassan
nyíló rózsa-hitem
tömjén illatot dadog.
Kigyúlni;
minden irgalmas
reggelen és estén
amikor a szavak
csendben fölénk hajolnak.
Fényeskedő
igazaim hiábavalósága
az idő darálójának
roppant erejében kering.
Izzó
parazsad
belső szobám kandallója,
fényes kereszted
létem izzó parazsa.