2025 / II.
− 6. tanulmány − Május 3 − 9Ni az áldozat jelentősége?
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK:
2Mózes 12:1-11; Ézsaiás 1:2-15; 6:1-5; Haggeus 2:7-9;
1Korinthus 5:7; Zsidókhoz 10:3-10; Jelenések 4:7-11
„És új
éneket énekeltek, amely így hangzott: Méltó vagy, hogy átvedd a könyvet, és
felnyisd pecsétjeit, mert megöltek, és véred által megvásároltál Istennek minden
törzsből, nyelvből, népből és nemzetből”
(Jel 5:9, ÚRK).
Keresztelő János kijelentette, amikor
Jézus odalépett hozzá: „Íme, az Isten Báránya, aki
elveszi a világ bűnét” (Jn 1:29, ÚRK)! Félreérthetetlen utalás ez az
állatáldozatokra, amelyek rámutattak Krisztusnak az egész emberiségért vállalt
helyettes halálára.
A Bibliában kikerülhetetlen az
állatáldozatok témája, vörös vonalként fut végig lapjain, központi szerepet
játszik A jelenések könyvének grandiózus
jelenetében, amikor az angyal bekíséri Jánost Isten tróntermébe (Jelenések 4-5.
fejezet). Jézus megölt bárányként (Jel 5:6) tűnik fel
ebben a meghatározó képben, ami fontos kulcs az egész prófétai szakasz
megértéséhez.
Ezen a héten az áldozattal kapcsolatos
témák közül vizsgálunk meg néhányat, amelyekből többet megtudhatunk Jézusról, a
megöletett Bárányról, a tróntermi jelenet nyilvánvaló főszereplőjéről. Egyedül
Ő méltó, és ez rendkívül sokat elárul arról, amit az Úr az áldozati rendszer
által végbevitt. Végtelenül szerető Istenként látjuk
Jézust, aki meghozta a legnagyobb áldozatot. Tettére az örökkévalóságon át
csodálattal tekintünk majd mi, mint ahogy a világmindenség más értelmes lényei
is.
HIÁBAVALÓ ÁLDOZATOK? |
Május 4 |
Vasárnap |
Két gondolat összehasonlításából is több
mindent megtudhatunk. Az áldozat természetét illetően sokatmondó annak bibliai
perspektívája is, amikor Isten valójában elutasította népe áldozatát.
Vessük
össze Ézs 1:2-15, 56:6-7 és Zsolt 51:18 verseit!
Milyen fontos tanulsággal találkozunk itt az áldozatokkal kapcsolatban?
Izrael történelmének ez a tragikus
epizódja nem az első eset volt, amikor Isten elutasított egy áldozatot, hasonló
történt a megváltás történelmének kezdetén, amikor Ábel áldozatát elfogadta,
Kainét pedig nem. Ez a korai eset újabb alkalmat ad arra, hogy szembeállítsuk
egymással az elfogadható és az elfogadhatatlan áldozatokat (lásd 1Móz 4:3-7; Zsid 11:4).
Ézsaiás korában Izrael gyakorolta a külsőségeket,
gondolatban kipipálták a vallási feladatok elvégzését, miközben igyekeztek a
legkevesebb erőfeszítést tenni azért, hogy Isten tetszésére éljenek, és a saját
kedvüket keresték Áldozataikkal önmagukra gondoltak, azok nem az Isten előtti
meghajlás, átadás lelkületéből fakadtak. Ugyanez mozgatja a világ országait: az
Istentől való függetlenség lelkülete. Kain a saját elgondolása szerint kívánt
élni, kizárólag az önmaga által megszabott feltételek alapján akarta a szertartásokat
bemutatni Istennek. Ebből arra lehet következtetni, hogy Istent csupán akadálynak,
nehezítő tényezőnek tekintette saját útján. Annyira azonban félt tőle, hogy a
rítusokat gyakorolta.
Ábel viszont az Isten által megkívánt
áldozatot ajánlotta fel, azt, amiben megmutatkozott Isten ígérete a Messiás eljöveteléről
(1Móz 3:15). Krisztus golgotai megváltó tettére
mutatott előre a bárány.
„Ábel felfogta a megváltás nagyszerű
alapelveit. Tudta, hogy bűnös. Látta, hogy Isten és közte ott van a bűn és büntetése:
a halál. Bemutatta a megölt áldozatot, a feláldozott életet. Így ismerte el a
törvény követelményeit, amelyet áthágott. A kiontott véren keresztül az
eljövendő áldozatra, a Golgotán haldokló Krisztusra tekintett. Bízva az ott
történő engesztelésben, tudta, hogy Isten őt igaznak tartja és elfogadta az
áldozatát” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó, 46. o.).
Mennyire fontos, hogy ne
csak üres rítusokat gyakoroljunk! Mit jelent teljes egészében Jézus halálára
hagyatkozni, mint ami az üdvösség egyetlen reménye? Hogyan tapasztalhatjuk ezt
mindannyian?
BIKÁK ÉS BAKOK VÉRE |
Május 5 |
Hétfő |
Vannak, akik az áldozat
fogalmát teljes egészében kegyetlennek, durvának és bizonyos értelemben
igazságtalannak tartják, ám éppen ez a lényege! Krisztus halála kegyetlen,
durva és igazságtalan volt – az ártatlan halt meg a vétkesekért. Erre volt
szükség a bűn problémájának megoldásához. Erre a halálra, Krisztuséra mutatott
előre az összes durva, kegyetlen és igazságtalan áldozat.
Olvassuk
el Zsid 10:3-10 szakaszát! Mit tudhatunk meg ebből
Isten népének ószövetségi áldozatairól? Miért volt ezekre egyáltalán szükség,
ha nem menthették meg a bűnösöket?
A bárány és a többi áldozati
állat csupán jelkép volt, amelyek előremutattak Isten Bárányának engesztelő
áldozatára. Az áldozatok bemutatása a hit cselekedete volt, a bűnösök így
fejezhették ki látható módon hitüket az eljövendő Messiásban. Az ilyen
szimbólumot gyakran előképnek nevezzük, amelynek beteljesedése a kép,
az előrevetített dolognak vagy eseménynek a megjelenése. Egyesek szerint az
áldozatok Jézus kereszthalálára mutató „mini-próféciák” voltak.
Az áldozatbemutatással
kapcsolatos szertartások némileg hasonlíthatók ahhoz, amikor menetjegyet
váltunk. Megvesszük a vonat-, busz- vagy repülőjegyet, de nem mindig indulunk
azonnal útnak, viszont a később esedékes utazás szimbólumaként, ígéreteként
megkapjuk a jegyet vagy a beszállókártyát. Ücsöröghetünk azon a papírlapon,
amennyit csak akarunk, akkor sem juttat el bennünket sehova, de ha felszállunk
a járműre és elindulunk, megkapjuk, amiért fizettünk, onnantól már nincs szükségünk
a papírra.
Így volt ez az
állatáldozatokkal is. Fontos szerepet kellett betölteniük, de miután az igazi
áldozat megtörtént, a többi értelmét vesztette. Ezért hasadt ketté a templomban
a szentélyt és a szentek szentjét elválasztó kárpit Jézus halálakor. „És a
templom kárpitja felülről az aljáig kettéhasadt” (Mk 15:38,
ÚRK). Jézus kereszthalálára mutatott előre az egész áldozati rendszer, a
templom és minden. Miután Jézus beteljesítette ígéretét a kereszten és diadalmasan
feltámadt a halálból, az előképek már szükségtelenné váltak.
Gondoljunk
bele a bűn rettenetes voltába, mivel csak Jézus, a testté lett Ige (lásd Jn 1:1-3, 14) szerezhetett engesztelést érte! Hogyan viszonyuljunk
tehát a bűnhöz?
A PÁSKABÁRÁNY |
Május 6 |
Kedd |
A jelenések
könyve
majdnem harmincszor utal úgy Jézusra, hogy „a Bárány”. Isten népe
számára a megváltási terv korai napjaitól fogva a bárány az eljövendő Messiás
szimbóluma volt. Ábel „juhainak első elléséből” (1Móz 4:4, ÚRK) áldozott, és mielőtt Izrael elindult Egyiptomból az
ígéret földje felé, egyéves báránnyal kellett megváltaniuk emberek és állatok
minden elsőszülöttjét (2Móz 12:5).
Olvassuk
el 2Móz 12:1-11, Ézs 53:7-8, 1Kor 5:7 és Jel 5:6
verseit! Mit tanítanak arról, hogy Jézus a páskabárány, az áldozat? Mit jelent
ez ránk nézve?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Évekkel Krisztus halála,
feltámadása és mennybemenetele után írta Péter: „Tudván, hogy nem veszendő
holmin, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg a ti atyáitoktól örökölt
hiábavaló életetekből; Hanem drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen
bárányén, a Krisztusén” (1Pt 1:18-19).
Egyedül Jézus élt emberként
úgy, hogy azzal eleget tett Isten szentsége követelményének, minden más ember
bűnös, és bűnös életünk szó szerint Alkotónk természetének meghazudtolása.
Jézus lett „az utolsó Ádám” (1Kor 15:45). Ő tökéletes
életet élt, ahol mi elbuktunk. Emberi természetében betöltötte mindazt, amit az
emberiségnek kellett volna. Tökéletesen tükrözte Isten dicsőségét. „…aki engem látott, látta az Atyát” (Jn 14:9), mondta Fülöpnek.
Jézust a páska idején
feszítették meg, ami szintén azt jelzi, hogy Ő a Bárány, akire az előképek
mutattak. Jn 18:19-20 verseiben elmondta, hogy Ő
mindig „nyilván” szólt és tanított. Ezzel párhuzamos, hogy Izrael népe azt
az utasítást kapta: válasszák ki a páskabárányt, és az áldozatbemutatás napjáig
„tartsák maguknál”, vagyis legyen szem előtt. Amikor a főpap
kérdőre vonta Jézust a tanításai miatt, Ő utalt rá, hogy nem titokban,
hanem nyíltan járt a templomban, mindenki láthatta. Az élete, a cselekedetei és
a tanításai egyaránt azt mutatták be, hogy ki Ő – a hibátlan Bárány, Isten igazságának
és dicsőségének legteljesebb kinyilatkoztatása.
Hogyan
tükrözheti jobban az életünk Jézus tökéletes jellemét?
JÉZUS A TEMPLOMBAN |
Május 7 |
Szerda |
A megváltás egész története
feszültséggel teljes. Isten vágyik rá, hogy viszszaállítsa a közösséget, amiben
egykor vele lehetett az ember, szeretné, hogy közel legyünk hozzá. Ám a bűnösök
meghalnának közvetlenül a színe elé kerülve. Dávid így írt: „Mert nem olyan
Isten vagy te, aki hamisságban gyönyörködnél; nem lakhatik tenálad
gonosz” (Zsolt 5:5). Majd hozzátette: „Én pedig
a te kegyelmed sokaságából házadba mehetek; leborulok szent templomodban
a te félelmedben” (Zsolt 5:8).
Olvassuk
el Hag 2:7-9 verseit! A második templom építésekor
Haggeus próféta bámulatos ígéretet mondott: az új templom dicsősége meghaladja a
korábbiét. Mit jelent ez a prófécia?
_____________________________________________________________
Amikor Salamon felszentelte
az első templomot, az Úr dicsősége – ami Izrael népét kísérte a Kánaán felé
vezető úton – betöltötte a templomot, ezért a papok nem is tudtak tovább bent
maradni, hogy befejezzék a szolgálatukat (1Kir 8:10-11).
A második templom felszentelésekor az Isten trónját jelképező szövetség ládája
nem volt meg, mert Jeremiás elrejtette. Ekkor Isten valós jelenléte nem töltötte
be a templomot, amit elkeserítőnek tartottak. Hogyan válhatna mégis valóra
Haggeus ígérete?
Jézus, a testet öltött,
hússá-vérré lett Isten megjelent személyesen a második templomban. Maga Isten
lépett ki a kárpit mögül, hogy közülünk valóvá legyen, csatlakozzon hozzánk a
bűntől megtört világban. Isten Fia már Emberfia lett, ezért láthattuk az arcát,
hallhattuk a hangját, tanúi lehettünk például annak, amikor megérintett egy
tisztátalan leprást és meggyógyította (Mt 8:3). Nem
úgy kerültünk közelebb hozzá, hogy az Ő irányába vitt volna minket,
hanem Isten mozdult el mifelénk. Személyesen lejött hozzánk. Nem is
csoda, hogy a Biblia ezt mondja Jézusról: „Íme, a
szűz fogan méhében, és fiat szül, akinek a neve Immánuel, amely azt
jelenti: Velünk az Isten” (Mt 1:23, ÚRK). Gondoljunk csak bele, hogy
ez mit jelent!
A kozmosz Teremtője nemcsak
azt vállalta, hogy közöttünk éljen, hanem hogy meg is haljon értünk!
Isten
szeretetének mindent felülmúló kinyilatkoztatása a kereszt. Még milyen más
úton-módon láthatjuk és tapasztalhatjuk szeretetének valóságát?
MERT MINDENT TE
TEREMTETTÉL! |
Május 8 |
Csütörtök |
A próféták csak néhány
alkalommal juthattak annyira közel látomásban Istenhez, hogy megpillanthatták a
trónját. Ezékiel a mennyezet felett látta (Ez 1:26), Ézsaiás a mennyei
templomban (Ézs 6:1), a legrészletesebb leírást pedig János adta, akit A jelenések könyve 4-5. fejezete szerint az
angyal bekísért oda látomásban. A szentélyszolgálat ószövetségi előképei azt
jelezték, hogy az ember csak egyetlen úton léphet Isten jelenlétébe: Krisztus
vére által (lásd pl. 3Móz 16:2, 14).
Olvassuk
el Ézs 6:1-5 és Jel 4:7-11 szakaszát! A két látomás
mely részei hasonlítanak? Figyeljük meg az események sorrendjét! Melyik téma az
első? Mi jön utána? Mit emelnek ki a látomások Istennel kapcsolatban?
Először mindegyik tróntermi
látomásban a mennyei lények Isten szentségét hirdetik. Ézsaiás látomásában
lenyűgöző a jelenet: a templomot betölti a füst, „az ajtó küszöbei
megrendültek” (Ézs 6:4, ÚRK), amikor a szeráfok szentnek
mondják Istent. János látomásában a kerubok ugyanazt mondják: „Szent, szent,
szent” (Jel 4:8; lásd még Ez 10:14-15, ahol a
próféta a „lelkes állatokat” [KAR] vagy „élőlényeket” [RÚF, ÚRK] „keruboknak”
nevezi). Mindegyik próféta előtt Isten dicsőségének káprázatos jelenete tűnt
fel.
Majd látjuk a próféták
reakcióját. Ézsaiás felkiált, hogy tisztátalan ajkú (Ézs 6:5);
János sír, azzal szembesülve, hogy nincs senki, aki méltó lenne (Jel 5:4).
Amikor közvetlenül feltárul előttünk Isten szentsége, az, hogy Ő méltó, akkor
kezdjük végre felfogni az emberiség helyzetét: teljes egészében méltatlanok
vagyunk, szükségünk van Krisztusra, a Megváltóra!
Sátán rengeteg váddal illette
Istent, azt állította, hogy zsarnok, önző, vasszigorral uralkodik, de a
hazugságai egy röpke pillanat alatt lelepleződnek a mennyei trónteremben. Jézus
igazi valójában mutatkozik meg ott: Ő „a megöletett Bárány” (Jel 5:12). Így láthatjuk, hogy milyen az Atya valójában (Jn
14:9). Az Atya jellemének legtökéletesebb kinyilatkoztatása
Jézus értünk vállalt kereszthalála volt.
A kereszt tehát két dolgot
mutat meg: az első, hogy mennyire szeret bennünket Isten, hiszen önmagát is
kész volt feláldozni értünk; a második pedig, hogy mennyire bűnösök vagyunk,
ugyanis csak a kereszt által lehetséges a megváltásunk.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 9 |
Péntek |
A Szentírás világossá teszi, hogy Krisztus az egyetlen, aki
méltó megváltásunk biztosítására. Egyedül Ő élt bűntelen emberi életet, Ő adta
az egyetlen példát, ami az Atya dicsőségének tökéletes megelégedésére szolgált.
Ő az Isten szeplőtelen Báránya, aki most az emberiség fejeként
garantálja örök biztonságunkat. Magára vette vétkeinket, elszenvedte Isten
ítéletét a gonoszság felett. Amikor János az Isten trónja köré gyűlt mennyei
lényeket látta, azt hallotta, hogy „Ne sírj! Íme, győzött a Júda
törzséből való oroszlán” (Jel 5:5, ÚRK).
Gondoljunk bele, mennyire szörnyű a bűn, és milyen mélyre süllyedt
az emberiség, hogy csak Jézusnak, Istennek a halála tette lehetővé problémájának
megoldását! Ha bármilyen más módja lett volna az emberiség megmentésének az
isteni kormányzat elveinek áthágása nélkül, akkor minden kétséget kizáróan azt
választotta volna.
„Isten megszegett törvénye a bűnös életét követelte. Az egész
világegyetemben csak egy lény volt, aki az ember érdekében eleget tudott tenni
a törvény követelményeinek. Mivel Isten törvénye olyan szent, mint Isten maga,
csak vele egyenlő lény tehette jóvá áthágását. Senki más, csakis Krisztus
menthette meg az elbukott embert a törvény átkától, és hozhatta ismét összhangba
a mennyel. Krisztus kész volt magára venni a bűn terhét és szégyenét – a bűnét,
amely annyira sérti a szent Istent, hogy miatta az Atyának és a Fiúnak el
kellett válnia egymástól. Krisztus kész volt a nyomorúság feneketlen mélységébe
hatolni, hogy megmentse a megrontott emberiséget” (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadók, 37. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
János látja,
amint a „megöletett” Bárány belép a trónterembe. Jel 13:8
verséből tudjuk, hogy Jézus „megöletett, e világ alapítása óta.” A megváltási
terv már készen állt, mielőtt szükség lett volna rá. Mit árul ez el Istenről?
2)
Sok ateista
úgy gondolja, hogy magunk vagyunk a rideg univerzumban, nem várható
gondoskodás. Ezzel szemben a Biblia elmondja, hogy Isten a világ iránti nagy
szeretetéből lejött hozzánk, és meg is halt értünk. Mennyire
tekinthetünk mi másként a világra, az abban elfoglalt helyünkre, mint azok,
akik egyáltalán nem hisznek Istenben? Más szóval: hogyan hasson a kereszt
minden cselekedetünkre?
3)
Az emberiség
megváltásának miért csak Krisztus élete, halála és feltámadása volt az egyetlen
módja? Mit fejez ki a bűn szörnyűségéről ez a hatalmas ár?
GERZSENYI SÁNDOR:
SZAGGATOTT
KIÁLTÁS
Érvek
reflektorai pásztázzák élesen
és könyörtelen logikával
a tézisek és hipotézisek
ködös hadszínterét.
Támadás
Napkelet felől!
Fény,
fény, fény!
És
mennyi tiszta tény és bizonyosság!
Hosszú
éjszaka után reggel lesz megint.
Látni
óhajt szemünk.
Új,
rendkívüli csodákat vágyunk,
de misztikum nélküli, derűs létet,
megbékélt, dolgos készülődést
a „léten túli lét”-be.
Sok
terhes tapasztalat sorvasztja lelkünket.
Betegen
sóhajtozunk most segítségért.
Ordítanak
tagjaink a kíntól.
Bethesdai
Csodatévő!
Jöjj
és szánj meg bennünket,
mert nincs emberünk…!
Feneketlen
mélység a szívünk,
és nincs nyitott ablakunk a jövőre.
Elesetten,
csüggedten vonaglunk a porban,
mint akiknek talán már minden mindegy.
Hol
az a kéz,
mely megragadja isteni erővel
a szeretet után tapogatók
hideg, remegő ujjait?!
Szögtől
szaggatott tenyeredet
nyújtsd ide, Megváltónk!
Nincs
másban reménységünk –
egyedül Benned.