2025 / II.
− 5. tanulmány − Április 26 − Május 2Nemzetek, 2. rész
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI
TANULMÁNYUNK:
1Mózes 2:9-17; Ézsaiás 17:12-13; Dániel 2:31-35;
7:1-3; Róma 3:10-19; Jelenések 10:1-11; 12:15-16
„Csendesedjetek
és ismerjétek el, hogy én vagyok az Isten! Felmagasztaltatom a nemzetek közt,
felmagasztaltatom a földön”
(Zsolt 46:11).
Az évszázadok során egyesek úgy vélték,
hogy a bűneset Isten akarata volt, vagyis Ő akarta, hogy az emberek bűnbe
süllyedjenek, meghaljanak, és így Jézus személyében eljusson a kereszthez.
Hiszen máskülönben hogyan tudta volna olyan nagy erővel és szemléletesen
bemutatni az emberiség iránti szeretetének mélységét, mint azzal, hogy meghalt
értünk a kereszten? Röviden: némelyek szerint Istennek szüksége volt az ember
bűnbeesésére.
Ez iszonyatos, szörnyű elgondolás. Istennek
soha nem volt az a szándéka sem Sátánnal, sem az emberiséggel, hogy bűnbe
essen. Sátán, majd pedig az ember lázadása végzetes következményekkel járó
tragédia, és ha ősszüleink nem buknak el, teljes maradt volna az Istennel való
kapcsolatunk, örömünk.
A héten tovább vizsgáljuk a problémákat,
amelyeket a bűneset okozott, valamint az, hogy a nép Isten vezetése helyett
emberi vezetőket akart. Dániel próféta könyvében komoly
kinyilatkoztatást kapunk minderről. Ez is bemutatja, hogy igaza volt Istennek,
amikor figyelmeztette népét arra, ami történik, ha tőle elfordulva földi
uralkodókat választanak. Pontosan azt is kapták, földi királyokat: bűnösök
uralkodnak bűnösök felett, ez pedig egyáltalán nem lehet jó kombináció.
A LEGELSŐ
PARANCSOLAT |
Április 27 |
Vasárnap |
Az Éden kertje volt az első
emberpár tanterme, ahol a teremtett világgal való találkozásaik során ők és az
utódaik vég nélkül, mind többet és többet megtudhattak volna a Teremtőről.
„Ádám és Éva nemcsak Isten atyai gondoskodását élvező gyermekek voltak – mutat
rá Ellen G. White –, hanem tanulók is a végtelen bölcs Isten iskolájában… A látható világegyetem titkai – »a tökéletes tudásnak
csudái« (Jób 37:15) – az eligazítás és öröm kimeríthetetlen forrását kínálták
nekik” (Pátriárkák és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, 24. o.).
Olvassuk
el 1Móz 2:9-17 verseit! Mi volt az első parancs,
vagy tiltás, amit Isten az embernek adott? Miért olyan fontos ez?
1Móz 2:16-17
verse a cvh (megparancsol) szógyök első előfordulási helye. Isten
megparancsolta az embereknek, hogy ne egyenek a jó és a gonosz tudásának fájáról.
Hogyan lehet tiltott bizonyos ismeret? Vajon nem mindig hasznos, ha többet tapasztalunk és több mindent megismerünk?
A Szentírás szerint nem.
Istennek az volt a szándéka, hogy népét mélyreható módon tanítja, miközben
megóvja őket a hosszú szenvedéstől, amit bizonyos ismeretek okoznak, mint ami
később bekövetkezett, amikor az emberek az Úr vezetése helyett földi uralkodót
választottak.
Évezredekkel később, amikor
Izrael királyt kért, az Úr felvázolta a következményeket (erről a múlt héten
esett szó). Közölte: az idők végéig érvényben marad a döntésük, hogy kilépnek
közvetlen vezetése alól.
Izrael királyai egyre
gonoszabbak lettek, Isten szövetséges népe pedig elvilágiasodott, eltávolodtak
a céltól, ami felé haladniuk kellett volna, ezért az Úr még többet adott nekik
abból, amit akartak: az emberi uralomból.
Sokat tanulhatunk, ha ennek
hátterén közelítünk Dániel próféta könyvéhez. A látomásokban bemutatott
birodalmak egymás utáni sora nem csupán a „népek” (a pogányok), hanem Izrael
kudarcai ellen is vádiratnak számítanak, mivel nem akarták követni Isten
parancsolatait. A kezdetben az Édenben kapott
szabadság helyett az elnyomatás évszázadai váltak tanteremmé. A készséges
szívűek felmérhették az éles ellentétet a világi birodalmak és Isten országa
között.
Milyen fajta tudás az, amit jobb lenne most sem ismerni? Ez hogya mutat
rá az édeni tiltás okára?
DÁNIEL 2. FEJEZET |
Április 28 |
Hétfő |
Isten a babiloni fogság
idején, Dániel próféta által érzékeltette a legmegkapóbb módon, hogy milyen a
kapcsolat népe és a világ birodalmai között. Izrael már nem volt autonóm.
Learatták döntéseik következményeit (és talán tanultak azokból?).
Olvassuk
el Dán 2:31-35 verseit, ahol látványos panorámaképet kapunk
a világtörténelemről, egészen a végidőig! Milyen fontos igazságokat tanulhatunk
ebből a különleges próféciából?
A 19. század végén sokan
megújult bizalommal gondoltak az emberi fejlődésre. A párizsi világkiállítás
(1900) például az optimista jövőkép figyelemre méltó szemléje volt. A
technológiai és tudományos fejlődéssel bizonyára vége lesz az emberiség sok
szörnyű problémájának! A 20. századba lépve számos gondolkodó hatalmas
derűlátással úgy vélekedett, hogy az emberiség csodálatos új korszakát vezetik
be a felvilágosodás eszméi, az ember egyre jobbá válása és az ész hatalma.
Azonban az I. világháború csakhamar
szertefoszlatta ezeket az álmokat, és mire véget ért a
20. század, mintegy kétszázmillió ember veszett oda a háborúkban. Technológiai
fejlődés történt, de erkölcsi bizonyosan nem. Dr. Martin Luther King gondolata
nyomán: a rakétáink irányítottak, de az embereink félrevezetettek. Ez pedig
valóban félelmetes kombináció.
A próféciák tanulmányozói
közül sokan felfigyeltek arra Dániel 2. fejezetében, hogy az egymás után
következő fémek értéke csökken: az aranyat követi az ezüst, az ezüstöt a réz, a
rezet a vas, végül pedig a vas agyaggal keveredik.
Charles Darwin, Marx Károly
és más 19. századi gondolkodók bizonygatták, hogy az ember felfelé tart,
biológiailag és társadalmilag egyre fejlettebb lesz. Bizonyos szempontból az
emberi élet valóban jobbá vált (legalábbis fizikailag), de ki az, aki a béke, a
biztonság és a jólét tekintetében nagy optimizmussal tekint a világ jövőjére,
annak alapján, ahogyan most vezetik?
Jézus
figyelmeztetett: „Hallanotok kell majd háborúkról és háborúk híreiről… Mert
nemzet támad nemzet ellen, és ország ország ellen; és lésznek éhségek és
döghalálok, és földindulások mindenfelé” (Mt 24:6-7).
Hogyan lehet vigaszt találni abban, hogy Isten ezekre előre figyelmeztetett
DÁNIEL 7. FEJEZET |
Április 29 |
Kedd |
Dániel 2. fejezetének álmát
először egy babiloni király látta, a 7. fejezet látomását viszont egy héber
próféta, Isten szövetséges népének tagja kapta. Dánielnek Isten ugyanazt a
témát mutatta meg, mint Nabukodonozornak, csak más perspektívából. Dániel nem
szobrot látott, hanem a vizet felkavaró szél nyomán a tengerből kiemelkedő
nemzetek sorát. Ezek a népek folyamatos küzdelemben álltak, ebből következően
egyre változtak az erőviszonyok. Zsolt 65:7-9, Ézs 17:12-13
és Jer 46:7-8 versei például az áradások és hullámok hasonlatával érzékeltetik
a népek küzdelmeit.
A pogány birodalmak
tengerében ezzel szemben legalább egy időre a béke és biztonság szigete volt az
ígéret földje – szent nép, amit Isten az uralma szilárd alapjára épített, más
volt, mint a környező zabolátlan népek.
Olvassuk
el Dán 7:1-3 verseit! Roppant mozgalmas jelenet.
Milyen tanulságot szűrhetünk le ezekből a képekből, mint
amilyen például a tengerből először feljövő állat?
Dániel a partról figyelte a
pogányok kaotikus harcát, amikor hirtelen egy vadállat megindult kifelé a
szárazra – az ő területére! A pogányok problémája ekkor az ő népe
problémájává is vált. Eldöntötték, hogy úgy élnek, mint a pogányok,
ezért a pogányokkal (és a pogányok alatt) fognak élni. A babiloni uralomtól
kezdve Isten szövetséges népe soha többé nem élvezett teljes vagy tartós
autonómiát.
Isten népe elvesztette
önrendelkezési jogát, és ez így marad az idők végéig, amikor Krisztus végül
visszaveszi jogos uralmát Királyunkként. Az Újszövetségben Isten népének
szenvedése folytatódott a Római Birodalom, majd pedig a pogány Róma utódjának,
a kis szarvnak a keze alatt.
A történelem tanúsága szerint
voltak jobb népek, békésebb korszakok, de a nemzetek, népek, birodalmak történelmében
többnyire az egyik tragédia a másikba torkollott, az egyik elnyomó után a másik
hatalom kerekedett felül, ráadásul gyakran olyan uralkodók alatt, akik
állítólag népük javát tartották szem előtt. Mennyire ellentétes mindez azzal a
vezetéssel, amit Isten szánt népének. Bárcsak azt választották volna!
Róm 3:10-19 fényében mi a magyarázata a sok rossznak, ami a világon
történik? Miért van olyan nagy szükségünk az evangéliumra? Hogyan mutat rá erre
különösen a 19. vers?
A FÖLD ÉS A TENGER KÖZÖTT |
Április 30 |
Szerda |
A föld és a tenger képeiből
sokat megtudhatunk, kiváltképp a próféciával kapcsolatban. Figyeljük meg a föld
és a tenger egymással ellentétes szimbólumait a bibliai próféciában!
„Amikor szimbolikus
értelemben egymás mellé kerül a föld és a tenger, a föld gyakran a
rendezett világot, vagy akár Izrael országát jelenti, míg a tenger fenyegetően
a pogány népekre utal, ahogy a tenger fenyegeti a földet” (Symposium on
Revelation. 1. köt. szerk. Frank Holbrook, Silver
Spring, MD, 1992, Hetednapi Adventista Egyház Bibliakutató Intézete, 260. o.).
Eszerint a föld az
Isten uralmán alapuló stabilitás területe, míg a tenger azemberi
büszkeség alapján álló népek instabil forrongását jelképezi.
Az előbbi
gondolat fényében olvassuk el Jel 12:15-16 és 13:1, 11
verseit! Figyeljük meg a víz és a föld egymás melletti előfordulását! Ezek
hogyan jelennek meg a próféciában? Mire taníthatnak a próféciaértelmezéssel kapcsolatban?
Figyeljük meg, hogy a sárkány
vízzel üldözi az asszonyt (az egyházat). Amint láttuk, a próféciában a
víz gyakran a világi kormányzatokat, valamint a sokszor azokhoz társuló
felfordulást és káoszt szimbolizálja. Láthatjuk, a történelem nagy részében
hogyan tudta Sátán felhasználni a vezetőik által feltüzelt tömegeket Isten
népének üldözésére. A hetednapi adventisták értelmezése szerint Jel 12:16 utalás arra, hogy az üldözött hívők az Újvilágba
menekültek. Amennyiben helyesen értjük a szárazföld és a víz jelentését,
mi következik ebből az amerikai államalapítással kapcsolatban?
Tekinthetünk Amerikára
„szárazföldként” úgy, mint az ígéret földjére, vagyis mint Isten népe számára
kijelölt helyre? Lehetséges, hogy a szárazföldből feljövő fenevad ezért tűnik
először a bárányhoz hasonlónak? Amerika ugyan nem lett „Új Izrael”, aminek
látni szerették volna némelyek az alapítói közül, de az üldözöttek milliói
számára hosszú ideig a vallásszabadság földje volt.
Sajnos azonban ez a bárányra
emlékeztető fenevad egy nap úgy szól majd, „mint a sárkány” (Jel 13:11). Az Egyesült Államok hosszú ideje a vallásszabadság jelzőtüze
az üldözöttek számára, de egy nap majd a legfőbb vallási üldözővé lesz! Ez
újabb példa arra, mi történik, ha Isten helyett emberi vezetőt választanak.
ISMÉT PRÓFÉTÁLNOD KELL |
Május 1 |
Csütörtök |
A maradék egyház az
Újvilágban született, ott, ahol a vallásszabadságra vágyók menedéket kerestek a
17-18. században. A hosszú ideig fennálló vallási és politikai akadályok miatt
máshol aligha lehetett volna olyan gyors és erőteljes ennek a mozgalomnak az
indulása, mint az Újvilágban, a későbbi Amerikai Egyesült Államokban.
A mozgalom
születéséről olvassuk el Jel 10:1-11 szakaszát!
Keressük benne az eddig említett elemeket, pl. nemzetek/népek, szárazföld és tenger!
Kellő elővigyázattal élve, nehogy túl sokat olvassunk ki a szakaszból, mi az,
amit találunk a beszámolóban?
Az angyal hangosan szól,
hasonlóan Jelenések 14. és 18. fejezeteinek angyalaihoz. A történelem sürgető
ideje volt a maradék egyház munkájának megalapozása, „sok népek és nemzetek,
és nyelvek és királyok” (Jel 10:11) érdekében. Az
angyal kezében „egy… könyvecske” (Jel 10:2),
valószínűleg Dániel próféta könyve (lásd Dán 12:4), ami hosszú generációk
óta ekkor nyílt ki először. Az angyal egyik lába a tengeren, a másik a
szárazföldön áll. Ez talán arra utal, hogy az üzenet eljut az egész glóbuszra,
az Ó- és az Újvilágba egyaránt, illetve, hogy minden népnek szól:
azoknak, akik a szárazföldön élnek, de azoknak is, akik a „pogányok” tengerében
vannak. Végre valahára az egész világot beragyogja Isten
dicsősége, és Jelenések 14. fejezetének utolsó üzeneteit elviszik mindenkihez.
Egyházunk – Izraelhez hasonlóan – arra kapott megbízást, hogy hirdesse az
evangéliumot „az egész világon, bizonyságul minden népnek; és akkor
jő el a vég” (Mt 24:14).
Isten grandiózus befejezés
felé tereli az emberiség történelmét, amikor vége szakad az emberi
birodalmaknak, Krisztus pedig elfoglalja örök trónját. Olvassuk el Dán 2:34-35, 44-45 verseit! A Biblia minden félreértést kizáróan világossá
teszi, hogy vége lesz minden emberi országnak, nyomuk sem marad, mint ahogy a
sok szörnyűségnek sem, amit maguk után hagytak, a helyüket pedig Isten örök
országa veszi át, ahol többé nem lesz bűn, szenvedés, betegség, gonoszság, sem
halál!
Figyeljük
meg, Dániel 2. és 7. fejezetei mennyire pontosan megjövendölték a világi
birodalmak felemelkedését és hanyatlását! Bámulatos ez a pontosság, ha
tekintetbe vesszük Dániel próféta könyve megírásának idejét. Hogyan
erősíti ez is az Istenbe vetett bizalmunkat örök országának ígérete kapcsán?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Május 2 |
Péntek |
Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták. Budapest, 1993, Advent Kiadó, „Bábel tornya” c. fejezet,
87-92. o.
„»Láték
új eget és új földet; mert az első ég és az első föld elmúlt vala« (Jel 21:1).
A tűz, amely a gonoszokat megemészti, megtisztítja a földet. Elsöpri az átok
minden nyomát. Nincs örökké égő pokol, amely a megváltottakat a bűn félelmetes
következményeire emlékezteti.
A bűnnek csak egy emléke
marad: Megváltónk örökre viselni fogja kereszthalálának nyomait. A bűn
kegyetlen munkájának semmi emléke nem marad, csak a sebhelyek Krisztus fején,
oldalán, kezén és lábán. A megdicsőült Krisztust szemlélve a próféta így szól: »Ragyogása, mint a napé, sugarak támadnak mellőle,
és ott van az Ő hatalmának rejteke« (Hab 3:4). A megsebzett oldalából folyó
vér békítette meg az embert Istennel. Ott van az Üdvözítő dicsősége, ott van az
»Ő hatalmának rejteke«. A Megváltó áldozata »elégséges…
a megtartásra«; ezért arra is van hatalma, hogy megsemmisítse azokat, akik
Isten irgalmát semmibe vették. Jézus a megalázás nyomait a legmagasabb érdemjelként
viseli. A Golgota sebei a Megváltót dicsőítik, és hatalmát hirdetik az örök
korszakon át” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2020, Advent
Kiadó, 574. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1.
Mindaz, ami
földi, legyen bármilyen grandiózus, hatalmas, csodálatra méltó és dicsőséges,
végül porrá, hamuvá lesz, örökre eltűnik. Ez vonatkozik mindarra a jelentős,
sikeres földi dologra is, amit elértél vagy amin éppen
most dolgozol. Miért nem szabad erről soha megfeledkezni? Ez a nézőpont hogyan
segít a helyes fontossági sorrend tartásában?
2.
Alaposan
figyeljük meg a tengerből feljövő fenevadat Jel 13:1-10
szakaszában! Milyen szempontból mondható, hogy ez a természetes következménye a
babiloni gondolkodásnak? Világos, hogy Babilontól a kis szarv hatalmáig ebben
összegződik minden emberi „nemzet”. Az egyes birodalmaknak mely
jellemzői maradnak meg végig? Például a világ miben
tükrözi még most is a babiloni vagy római értékeket?
3.
Adventistaként
hogyan tarthatunk helyes egyensúlyt az Úr követése és az országunk,
kormányzatunk törvényeinek a betartása között? Mi történik, ha az egyiknek való
engedelmesség engedetlenséghez vezet a másikkal szemben?
AZ
EMBERI OSTOBASÁG
Mindig
elalszik – hol őrködni kell.
Izeg-mozog
– hol nyughatna végre,
vagy mélyen hallgat – mikor szólni kell.
Mindig
fecseg – hol hallgatni illik,
s olyankor nevet – ha könny nyújt vigaszt.
Sír,
óbégat – hol az öröm nyílik,
kivételez – ha szabály tiltja azt.
Jogra
ügyel – hol szabadon dönthet,
buzgón tesz-vesz – hol ima kellene,
s imádkozik – hol sokkalta többet
segíthet munka s nem szó fegyvere.
Tépelődik
– gyors megoldás helyett,
s elhamarkodja – mit más mérlegel.
Goromba
– hol tapintat huny szemet.
Békét
hangoztat – mikor ütni kell.
Harsog
hitet s evangéliumot – hol
kegyelemből már megszületett,
s nagyképű gőggel büszkélkedik ott –
hol Isten nevét dicséri a tett.
Karl
Barth után németből S. A.