2025 / II.
− 4. tanulmány − Április 19 − 25Nemzetek, 1. rész
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 10:1-12;
12:1-9; 1Sámuel 8:4-18; Máté 20:25-28; Jelenések 18:1-4
„És hatalom, dicsőség és uralom adatott neki, hogy minden nép, nemzet és nyelv
őt tisztelje. Hatalma örökkévaló hatalom, amely nem szűnik meg, és királysága
sem pusztul el”
(Dán 7:14,
ÚRK).
A
jelenések könyve
bemutatja, mi Isten megoldása a bűnbe süllyedt világ helyzetére.
Az utolsó fejezetek szerint az ember újból hozzáfér az élet fájához, eltűnik az
átok, és attól kezdve megint Isten színe előtt lehetünk. A jelenések könyve bizonyos
szempontból Mózes első könyvének fordítottja, ami továbbra is
kulcsfontosságú marad, ha meg akarjunk érteni, hogyan alakultak ki kezdetben a
világ problémái.
Dánielnél
és a Jelenésekben egyaránt a világi uralom az egyik fő tényező – az emberi
kísérletek láncolata a bolygó feletti uralomért, ami jogosan Istent illeti.
Majd miután a bűn és a lázadás borzalmas epizódja örökre lezárul, Isten fog
végleg uralkodni, igazságban.
Ehhez
a korhoz rendkívül hosszú folyamat vezet el, az emberiség évezredeken át kísérletezett az önrendelkezéssel, ami sosem működött
jól. A legnemesebb ideálokhoz még a megfogalmazóik sem értek fel soha, gyakran szörnyen
messze kerültek azoktól. Tehát az emberiség évezredes szomorú történelme nem
más, mint kisiklott rendszerek által ránk szabadított tragédiák beszámolója. Ez
pedig csak még rosszabb lesz, amíg Isten meg nem alapítja örök országát (Dán 7:27).
NIMRÓD ÉS NINIVE |
Április 20 |
Vasárnap |
Isten az emberiség ideális otthonául teremtette meg az Édent. Amint
behatolt a bűn, nem volt más választása, ki kellett küldenie az embert a
kertből, az élet fájától, legalábbis egyelőre. Az embereknek a kerten kívül
keményen kell dolgozniuk a létfenntartásért. Az élet keményebb lett – fájdalmak
között, arcunk verejtékével kell megélnünk (1Móz 3:16-19).
Ősszüleink bíztak abban, hogy az igaz Király biztosítja nekik az utat vissza a
kertbe. Áldozatokat vittek az Éden kapujához, hűségesen várták a megváltást,
amit Isten már kezdettől fogva felajánlott a bűnössé lett világnak. „Az
Édenkert a földön maradt hosszú idővel azután is, hogy
gyönyörű ösvényeiről Isten elűzte őket… Ádám és fiai ide jöttek
istentiszteletre. Itt fogadták meg újólag, hogy engedelmeskedni fognak a törvénynek,
amelynek megszegése miatt kellett az Édent elhagyniuk. Amikor a bűn özöne
elárasztotta a világot, és az embert gonoszsága miatt özönvíz pusztította el,
az a kéz, amely az Édent ültette, elvitte azt a földről. A végső
helyreállításkor azonban, amikor Isten »új eget és új
földet« (Jel 21:1) teremt, dicsőbb díszbe fogja az Édent öltöztetni, mint
amilyen kezdetben volt” (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták. Budapest,
1993, Advent Kiadó, 36. o.).
Mások inkább az újkeletű problémák emberi „megoldásain” dolgoztak. Láthatjuk
városállamok születését, ahol igyekeztek egyszerűbbé tenni az életet, és talán
megpróbálták visszaszerezni, ami az Édenben elveszett.
Olvassuk el 1Móz 10:1-12 szakaszát! A Biblia itt
mutat be egy sor politikai szereplőt, akikkel a könyv különböző részeiben
találkozunk, köztük Ninivét és Babilont. Mit szűrhetünk le ezekből
a szövegekből abból, amit e városok későbbi szerepéről tudunk?
_____________________________________________________________
Nimródról olvasva némelyek arra következtetnek, hogy nagyszerű hős volt, a
pogány mitológiai alakokhoz hasonló diadalmas vezér. Ám a Bibliában az áll rá
vonatkozóan, hogy „hatalmassá kezdett lenni a földön” és „Hatalmas
vadász az Úr előtt” (1Móz 10:8-9, ÚRK),
csakhogy ez nem dicséret. Nimród a saját megítélése szerint volt nagy, és az Istennel
való szembefordulására utal az, hogy „az Úr előtt”. Ezek a versek arról
tanúskodnak, hogy terjedt az Isten elleni lázadás, ami végső soron mindaddig
fennmarad, amíg egy nap Isten örökre el nem törli.
Az Isten elleni lázadás bűne miért burkoltabb,
mint hinnénk? Hogyan védekezhetünk ez ellen a nagyon is emberi jellemző ellen?
ÁBRAHÁM ELHÍVÁSA |
Április 21 |
Hétfő |
1Mózes 10. fejezete ír a nemzetek születéséről. Többnyire a gójim szót
úgy fordítják, hogy „nemzetek”, de utalhat még általában a pogányokra is. A 10.
fejezetből megtudjuk, hogy az emberi faj országokra, nyelvekre, családokra és
„népekre” osztható fel (1Móz 10:5; lásd még Jel 14:6).
Szinte közvetlenül ennek a fogalomnak a bevezetése után Isten az egyik népből
elhívja Ábrahámot, hogy más legyen, mint ők, mint amit ők képviselnek.
Olvassuk el 1Móz 12:1-9
szakaszát! Miért hívta el Isten Ábrámot (a későbbiekben Ábrahám) a
szülőföldjéről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Istennek az volt a szándéka, hogy olyan népet alapít Ábrahámmal, ami
különbözik a többi emberi birodalomtól. Egyedül Isten lett volna a királyuk. Ennek
a népnek kellett volna bemutatnia, mi történne, ha az emberiség visszatérne a
Teremtőhöz. Azért alapította Izraelt, hogy áldás legyen „a föld minden
nemzetségei” (1Móz 12:3) számára. Isten olyan
világossággal és kiváltságokkal árasztotta el őket, amit talán az özönvíz
előtti idő óta nem látott a világ.
Olvassuk el 5Móz 4:5-9 verseit! Mit hagyott meg az
Úr Ábrahám utódainak, a népnek, amelyben teljesült az Ábrahámnak tett isteni ígéret?
_____________________________________________________________
Itt nem egyetlen emberről volt szó, aki egy közösségben tett bizonyságot, hanem
egy egész népről, amely egymással összedolgozva és Istennel
együttműködve bemutathatta Isten jellemének dicsőségét. Figyeljük meg azt is, hogy
ebben a beszédben nem csak a „rendelkezésekre és végzésekre” került a
hangsúly, mint amelyek különlegessé tették őket! Amennyiben betartják azokat,
akkor mondják róluk más népek, hogy „Bizony bölcs és értelmes nép ez
a nagy nemzet” (5Móz 4:6)! Bármilyen csodálatos
igazságokat kap is a nép, ha nem él azok szerint, nem engedelmeskedik azoknak,
az áldás helyett átkot, az élet helyett halált hoznak.
Hogyan vonatkozik ugyanez az elv ma ránk,
adventistákra, vagyis hogy az ismeret nem elég, alkalmazni is kell?
MEGKAPOD, AMIT KÉRTÉL |
Április 22 |
Kedd |
Az eredeti terv szerint Izraelt a többi néptől
eltérően nem emberi uralkodónak kellett volna vezetnie. Idővel azonban a hitük
meggyengült, és olyasmi után kezdtek vágyakozni, mint ami a „népeknél”, a
pogányoknál volt.
Olvassuk el 1Sám 8:4-18
szakaszát! A vének vajon miért találták vonzónak a királyságot? Hogyan eshetünk
mi is hasonló kísértés csapdájába?
Fontos megjegyezni, hogy királyt kérve
elutasították Isten uralmát a nép felett. A nemzet alapításától fogva közvetlenül
a Teremtő vezetése alatt kellett állniuk, és a vele való kapcsolatukat kellett
többek között a szentély és az abban folyó szolgálatok által is bemutatni.
Amikor királyt kértek, ugyanolyan szenvedést szabadítottak magukra, mint amit a
pogány országok tapasztaltak: katonákat soroztak be a király háborúi miatt,
lefoglalták a tulajdonukat, adókat vetettek ki rájuk és egyebek. Rá kellett
ébredniük, hogy az emberi hatalmasságok a saját hasznukat nézve uralkodnak, nem
pedig a jó érdekében, ahogyan Isten teszi. Az új rendszer ráadásul állandósulni
fog: Izrael megkapja, amit kért, viszont már nem lesz visszaút, amikor
felismerik annak hátrányait. „És panaszkodni fogtok annak idejében
királyotok miatt, kit magatok választottatok, de az Úr nem fog
meghallgatni akkor titeket” (1Sám 8:18).
Isten ismeri népe gyengeségét, és már korán
megjövendölte, hogy Izrael királyt fog kérni. Ezt meg is tették, így a szent
történelem nagy része a választásuk következményeinek története lett.
Olvassuk el 5Móz 17:14-20
szakaszát! Figyeljük meg, nem Isten mondja, hogy „adok nekik királyt”, hanem a
nép akart királyt magának. Isten biztosítékokat helyezett el, hogy védje őket
az emberi uralom néhány rossz hatásától – bár a nép és királyai a történelem
tanúsága szerint ezeket gyakran figyelembe sem vették.
Egyszerűen csak meg kell néznünk Izrael
királyválasztás utáni történelmét, hogy lássuk, mennyivel rosszabb lett a
helyzet. Egyes királyok jobbak, mások rosszabbak voltak, de még a „jók” is
követtek el rossz dolgokat (gondoljunk csak Dávidra és Betsabéra). Sok esetben
a nép olyan király uralma alatt élt, aki „Gonoszul cselekedett az ÚR szemében”
(1Kir 15:26, ÚRK; lásd még 1Kir 11:6; 16:30; 2Kir
3:2 stb.).
Egy dolog közös minden emberi kormányzatban,
úgy régen, mint ahogy ma: bűnös emberek uralkodnak bűnös emberek felett. Mégis,
mi romolhat el?
A POGÁNYOK URALKODÓI |
Április 23 |
Szerda |
Istennek az újszövetségi egyházzal való kapcsolatába is
bepillantást nyerünk az által, ahogy Izrael népével bánt. Izrael népe valójában
sok szempontból előrevetítette az egyház hibáit. A keresztények egyáltalán nem mondhatják,
hogy különbek lettünk volna az ókori Izraelnél, most sem vagyunk jobbak,
komolyan fenyegetnek bennünket is ugyanazok a kísértések.
Olvassuk el Mt 20:25-28
szakaszát! Mitől óvta Jézus a tanítványait, miközben alapot vetett a keresztény
egyház munkájának?
_____________________________________________________________
Izrael királyt kért, ami a nemzet hanyatlásához vezetett.
Egyre rosszabb királyok követték egymást, míg Isten megengedte, hogy a
babiloniak fogságba vigyék népét, amivel helyes útra terelheti őket.
Hasonló történt a keresztény egyház történelmében is. Itt
nem arról volt szó, hogy egy pogány nép struktúráját akarták volna felvenni, de
amikor Nagy Konstantin lépett hatalomra és kereszténynek vallotta magát, a hívők
fellélegeztek: végre vége az üldözésnek! Ez önmagában áldás volt, de akkor felvetődött
az egyházban, hogy talán képesek lesznek a maguk javára fordítani a császári
hatalmat.
A 4. században több, nagy horderejű vita alakult ki a
keresztények között, és amikor az egyház képtelen volt önállóan megegyezésre
jutni, engedték, hogy a császár közbelépjen. Róma püspökének, aki egykor első
volt az egyenlő püspökök között, fokozatosan nőtt a hatalma. Az egyház hagyta, hogy
az állam beleavatkozzon a vallási kérdésekbe, és amint az állam megvetette a
lábát az ajtóban, a dolgok csak rosszabbá váltak.
Az ókori Izraelhez hasonlóan a keresztény történelem
legsötétebb fejezetei is annak a közvetlen következményei lettek, hogy az
egyház kompromisszumot kötött a világgal. Izrael bálványimádásba fordult, királyait
a hatalomvágy rossz útra vitte, még gyermekáldozatokat is bemutattak a bálványoknak.
Az egyház pedig fokozatosan átvette a pogány birodalom sok eszközét és
módszerét, egészen addig a pontig, míg sok hűséges hívőnek mártírhalált kellett
halni, mert az egyházi-állami intézmény számára veszélyesnek tekintették őket.
A mi kultúránkban, társadalmunkban hogyan
veszélyeztethetik hasonló kísértések a hitünk tisztaságát?
POGÁNYOK VILÁGOSSÁGA |
Április 24 |
Csütörtök |
Izrael népe alapításával Istennek nem az volt az elsődleges szándéka, hogy a
világ többi részét kizárja, hanem hogy megmentse. A legtöbbünk lelkiismeretét bizonyára
felébreszti, amikor szembesülünk mások helyes, igaz fellépésével, így Izrael
létének az is célja volt, hogy éles megvilágításba helyezze a környező népek
bűnét és önzését. Az Istennel összhangban élő hívők az Úr igaz jellemére
világítanak rá, ami természetes módon bűntudatot ébreszt. Az az ideális, hogy
Isten jellemét kell bemutatnia azoknak, „akik megtartják Isten
parancsolatait” (Jel 14:12).
Amennyiben az izraeliták helyesen cselekedtek volna, azt tették volna, amit
Isten mondott nekik, a népek békével fordultak volna hozzájuk, egyre jobban meg
akarták volna ismerni őket és az Istenüket. Tragikus módon azonban inkább
háborút vívtak ellenük, amint azt a babiloni fogság is mutatja.
Természetesen Isten jellemét a legteljesebben Jézus mutatta be – az
egyetlen ember, aki tökéletesen példázta azt. Tökéletes élete az emberek szívét
megtérésre vezette, meghívást jelentett (lásd Jn 3:16-21).
Izrael népével az volt Isten legfőbb célja, mint az egyház megalapításával:
Krisztushoz akarta vonzani a bűnösöket. Az egyház által hirdetett hármas angyali
üzenet sem csupán néhány kiválasztottnak szól, hanem „minden nemzetségnek
és ágazatnak, és nyelvnek és népnek” (Jel 14:6).
Jel 18:1 verse megjövendöli, hogy Krisztus
visszatérése előtt az egész földet beragyogja Isten dicsősége.
Milyen szerepet szánt Isten a népének a világon? Mit tanítanak erről a
következő szakaszok? Hogyan alkalmazhatjuk önmagunkra ezeket
az elveket?
4Móz 14:17-21 ________________________________________________
Ézs 42:6; 49:6; 60:3
___________________________________________
Jel 18:1-4
____________________________________________________
Olvassuk el újból Jel 18:1-4
szakaszát, az én népemnek, vagyis Isten népének szóló felhívást, hogy
fussanak ki Babilonból! Hogyan történik meg ez? Vagyis hogyan használhat fel
Isten bennünket, egyházunkat, ami nincs Babilonban, hogy kihívja a még ott lévő
népét?
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: Ézs 44:24–45:13 |
Április 25 |
Péntek |
„Lassan-lassan, először csak lopva és csendben, majd pedig amikor megerősödött,
és hatalmába kerítette az emberek lelkét, nyíltabban végezte megtévesztő és
istenkáromló munkáját »a törvényszegés titkos bűne«. A
pogányság szokásai szinte észrevétlenül utat találtak a keresztény egyházba. A
megalkuvás és a behódolás szellemét egy ideig fékezte a vad üldözés, amelyet az
egyház a pogányságtól elszenvedett. Amikor viszont az üldözés megszűnt, és a
kereszténység bekerült a királyok udvarába és palotájába, felcserélte Krisztus
és az apostolok alázatosságát és egyszerűségét a pogány papok és uralkodók
pompájával és hivalkodásával, Isten kívánalmait pedig emberi elméletekkel és
hagyományokkal. Nagy volt az öröm, amikor Konstantin a negyedik század elején
névlegesen megtért, és a világ a látszatszentség öltönyében besétált az
egyházba. Ekkor felgyorsult a bomlasztás. A látszólag vereséget szenvedő
pogányság lett a győztes. Az ő szelleme irányította az egyházat. Tanításai,
szertartásai és babonái összekeveredtek Krisztus névleges követőinek
istentiszteletével” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2020,
Advent Kiadó, 43. o.). Vajon nem fenyeget mindannyiunkat az a veszély, minél
tovább élünk itt, hogy „Krisztus és az apostolok alázatosságát és egyszerűségét”
világi pompával, hatalommal, elismeréssel és kísértésekkel cseréljük fel? Ha
azt hisszük, hogy nem, csak magunkat csapjuk be!
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Különösen fájdalmas momentum a babiloni fogság. Ábrahámot Káldeából hívta
ki az Úr, hogy szövetséges népet alapítson vele, világosságul a föld lakóinak.
Az ő utódait vitték el láncra verve. A fogság alatt Isten megmutatta Izraelnek,
hogy mi lett volna, ha hűségesek maradnak. Az Istennel szembehelyezkedő
rendszer feje, Nabukodonozor Krisztushoz tért (Dániel 4. fejezet). A fogság
végén Isten egy perzsa királyt támasztott – Krisztus előképeként –, hogy elengedje
népét Babilonból, és így visszatérhettek az ígéret földjére. Círusz nem volt
izraelita, Isten mégis kiválasztotta, hogy példát adjon a világnak a megváltási
tervről, amikor engedte Isten szövetséges népét visszatérni Jeruzsálembe. Hogy
tekint Isten az emberiségre? Mit tanulhatunk ezzel kapcsolatban abból, hogy
Izrael népe körén kívüli embereket használt fel céljai véghezvitelére?
2)
Mi nem vagyunk Babilonban, de vajon mennyire van bennünk Babilon? Hogyan
ismerhetjük fel ezt a problémát? És hogyan változtathatunk?
KÁRÁSZ IZABELLA:
URAM,
KÖSZÖNÖM A TAVASZT!
Újra
kinyílt az orgonánk,
újra itt van a kikelet.
Virágba
szökkentek a fák,
zölddé változott a berek.
Tavasz
varázsos illatán
fölfelé száll az én szívem,
megáll Isten trónusánál
és imádkozik csendesen:
Uram,
köszönöm a tavaszt,
a természetnek tavaszát,
az éltető napsugarat,
a kinyíló kék ibolyát.
Patak
folyását völgyeken,
a légnek tiszta illatát,
lepkék szállását idelenn,
és fönn a pacsirta dalát.
Uram,
köszönöm a tavaszt,
az életemnek tavaszát,
köszönöm, hogy széppé tetted
életemnek ifjú korát.
Köszönöm,
hogy adtál nekem
imádkozáshoz hő fohászt,
és megmutattad az utat,
amely elvezet Tehozzád.
Uram,
szenteld meg a tavaszt,
az életemnek tavaszát!
Lelkemben
csak NEKED nyíljon
minden cseppnyi érzés-virág!
Neked
szenteljem életem,
Hozzád
mehessek egykor át!
Uram,
köszönöm a tavaszt!
Az
életemnek tavaszát!