2025 / II.
− 2. tanulmány − Április 5 − 11Mózes első könyvének alapvetése
SZOMBAT DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 22:1-13; Ézsaiás
40:7-8; János 3:16; 1Korinthus 15:15-19; Jelenések 5:5-10; 12:1-9
„Másnap János látta Jézust hozzá
menni, és azt mondta: Íme, az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűneit”
(Jn 1:29,
ÚRK)!
A
modern próféciamagyarázat egyik fő problémája például
A
jelenések könyvét
illetően, ha nem vesznek
tudomást az irat ősi gyökereiről. János
annak tudatában írt, hogy
olvasói ismerik az Ótestamentumot. Közismert
fogalmakat használt. Hasznos,
ha a Biblia egészében keresünk olyan szövegeket,
amelyek
emlékeztetnek
A jelenések könyvében
éppen tanulmányozott
részre,
viszont vannak olyan alapvető igeszakaszok, amelyek minden más
szövegnél
jobban megalapozzák a könyv megértését. Ez különösen igaz Mózes első könyvére, ami felvázolja, milyen úton jutott el világunk a
bűn
káoszába. A Biblia első fejezeteiben
A jelenések könyvének
szinte minden
meghatározó fogalma megjelenik
valamilyen formában.
Ezen
a héten néhány olyan kiemelkedően fontos elvet fogunk tanulmányozni, amelyek
A jelenések könyve
üzenetének magvát képezik. Mivel sok ilyen fogalom
van, kiválasztunk néhányat illusztrációként. A könyv ókori alapvetését megértve
észreveszünk a szövegben számos finom árnyalatot, amelyek fontos tanulságokhoz
vezetnek az emberiséggel, Istennel, valamint az univerzumban – így a mi
életünkben is – dúló küzdelemmel kapcsolatban.
AZ „ELSŐ EMLÍTÉS” ELVE |
Április 6 |
Vasárnap |
A legtöbb egyetemi program olyan általános, áttekintő
előadássorozattal kezdődik, amelyben érintik a kurzus átfogó és meghatározó
elveit. Ez vet alapot a további tanulmányoknak, amikor majd a tárgy mélyére
ásnak. Amikor az egész Bibliát elolvassuk, mi is
gyorsan rájövünk, hogy Mózes első könyvében Isten általános bevezető
kurzust ad, olyan gondolatokkal ismertet meg, amelyeket a Biblia többi
részében részletesebben vizsgálunk.
Amikor a Szentírás először említ egy fogalmat vagy
szimbólumot – főként Mózes első könyvének első fejezeteiben –, annak az
elvnek az általános jelentését alapozza meg, segítve a későbbi előfordulások
megértését.
Egyes bibliakutatók „az első említés törvényeként” utalnak
erre, amit inkább elvnek (vagy mintának) kellene nevezni, mint törvénynek,
hiszen egyáltalán nem vastörvény, és akad számos kivétel is. A Biblia általános
tanulmányozásában és a próféciák vizsgálatánál is az a mintázat bontakozik ki,
hogy Isten lépésről lépésre látja el gyermekeit
információval az alapvető fogalomtól kezdve, amit azután egyre jobban kibővít
évek, sőt évszázadok alatt.
Olvassuk el Ézs 40:7-8,
Mal 3:6 és Zsid 13:8 verseit! Milyen elvet találunk ezekben az
szövegekben, ami segít biztos horgonyra lelni a próféciák tanulmányozása
közben?
A modern világban az „igazság” helyett többnyire inkább
„igazságszerűség”- ről beszélnek, mivel az „igazságot” képlékenynek gondolják,
ami idővel változhat. Bizonyos esetekben már az
„igazság” fogalmát is gyanúsnak ítélik.
Csakhogy Isten nem gondolja meg magát, miután megalapoz egy
igazságot. Amikor azt tanítani kezdi népének, számíthatunk arra, hogy az adott bibliai
elv vagy téma jelentése nem változik, hanem inkább még több fény vetül az értelmére.
A prófécia tanulmányozásakor ezért igen jó érteni Mózes első könyvét,
mert itt találjuk sok kulcsfontosságú elv első magyarázatát, majd pedig ezt az
alapvető ismeretet magunkkal vihetjük a Biblia többi részének vizsgálatához.
Miért nem szabad engedni, hogy bárki vagy
bármi gyengítse a Bibliába és annak csalatkozhatatlan igazságaiba vetett
hitünket, bármilyen világosnak, sőt logikusnak tűnne is? Milyen burkolt
úton-módon történhet a hit gyengítése?
MEGÉRTENI, HOGY
ISTEN SZERET |
Április 7 |
Hétfő |
Bűnös természetet örököltünk, aminek része, hogy az
univerzumról alkotott képünket beszennyezi az önzésre és a büszkeségre való
hajlam. Korlátozott látószögből szemléljük a világot, nem Isten mindentudása
felől – nyilván. Talán a „szeretet” fogalmát ferdítette el leginkább a bűnös
emberiség. A populáris kultúra olyan nézetet támogat ezzel kapcsolatban, ami az
önzésre, nem pedig másokra összpontosít, és éppen az önző megközelítés miatt
nehéz megérteni, hogyan tekint Isten erre a kérdésre.
A bibliai prófécia megértésének fontos kulcsa, hogy
tisztában legyünk a szeretet jellegével. A nagy küzdelem egyik fő témája Isten
jellemének alapvető félreértése. Ellen G. White ezt az összegzést írja egy
könyve végén: „Az egész világegyetem megtisztult. A végtelen nagy
teremtettséget tökéletes harmónia és boldogság tölti be. Tőle, aki mindent teremtett,
árad az élet, a fény és az öröm a határtalan téren át. Élők és élettelenek – a
legparányibb atomtól a legnagyobb csillagig – tökéletes szépségükkel és
felhőtlen boldogságukkal hirdetik, hogy Isten a szeretet” (Ellen G. White: A
nagy küzdelem. Budapest, 2020, Advent Kiadó, 578. o.).
Olvassuk el 1Móz 22:1-13
szakaszát! 1Móz 22:2 verse említi először a szeretetet
a Bibliában. Mit tanulhatunk Isten szeretetéről ebből a történetből?
Azon túl, hogy megtaláljuk egy-egy fogalom első
előfordulását a Bibliában, alkalmanként hasznos lehet megkeresni, még hol
említik azt a Biblia más könyvei, főként az evangéliumok. Az egyes
evangéliumokban a következő helyeken találkozunk először a szeretettel: Mt 3:17, Mk 1:11, Lk 3:22 és Jn 3:16.
János evangéliumában
például különösen sokatmondó a szeretet
első említése (Jn 3:16), amiben utalás fedezhető
fel az oltáron fekvő Izsák történetére. Ábrahám hitt Istenben, bízott benne. Eldöntötte:
hisz abban, hogy Ő képes feltámasztani a fiát, még ha fel is áldozza (Zsid 11:19). Ez rámutat Isten szeretetére az emberiség iránt, ami
olyan nagy, hogy odaadta értünk „egyszülött fiát” (lásd még 1Móz 22:2, 12, 16), majd pedig feltámasztotta a halálból. Így
kinyilatkoztatást kaptunk Isten önfeláldozó szeretetéről.
Hogyan kezdhetünk mi is önfeláldozó
szeretetet tanúsítani az emberek iránt, ahogy Isten is viszonyul hozzánk? A
legtöbb esetben miért nem jön ez természetesen?
IZSÁK KÉRDÉSE: HOL A BÁRÁNY? |
Április 8 |
Kedd |
A Biblia ugyanabban a történetben említi először a héber seh
(bárány) szót, mint a szeretetet, 1Mózes 22. fejezetében. A bárány az egyik
leggyakrabban megjelenő szimbólum A
jelenések könyvében, húsznál is többször vonatkozik Jézusra. A Bárány
szerepe központi A jelenések könyve egyik
legmegindítóbb jelenetében, a 4-5. fejezetekben, amikor János betekint Isten
tróntermébe.
Olvassuk el 1Móz 22:7-8,
2Móz 12:3-13 és Jel 5:5-10 verseit! Nem sokon múlott, hogy Ábrahám feláldozza
Izsákot. Hogyan világítja meg a bárány szimbólumát ez a történet? Hogyan
kapcsolódik ez a jelenet ahhoz, amit János látott Jelenések 5. fejezetében?
A seh (bárány) szót a Biblia Izsák kérdésében említi
először: „Hol van a… bárány” (1Móz 22:7)?
Érdekes, hogy más helyeken igen részletes választ találunk erre. Az
Ószövetség további harmincnyolc könyve végigvezeti az olvasót egy úton,
amelyen folyamatosan, egyre több részlettel érkezik a felelet Izsák
kérdésére, a páska rituáléitól Dávid korai tettein át még tovább. Az
egész történetet számtalan messiási prófécia kíséri, amelyek előrevetítik a
választ. Majd az Újszövetség azzal adja meg a feleletet, amikor Jézus megjelenik
hús-vér emberként, végzi a szolgálatát az emberek között, végül pedig
feláldozza életét a kereszten.
Nézzük meg azt is, hogy János evangéliuma hol említi
először a bárányt: Jn 1:29-34 szakaszában. Mintha
Keresztelő János felelne Izsák kérdésére, és a körülmények nem is lehetnének
találóbbak. Bűnösök megtérnek, alámerítéssel megkeresztelkednek a vízben, ami
azt szimbolizálja, hogy a bűnös meghal, utána pedig új életre kel. Ekkor
hirtelen megjelenik Jézus, az Isten Báránya. Máté beszámolója szerint az ég
megnyílik, és Isten kijelenti: „Ez az én szeretett Fiam, akiben
gyönyörködöm” (Mt 3:17, ÚRK). Figyeljük meg azt
is, hogy Ábrahám és Izsák problémájára szintén egy mennyei hang (az Úr
Angyaláé) adja meg a választ (1Móz 22:11-14).
Amikor minden szálat összefogunk, világosan kitűnik, hogy
Jézus, az Isten Báránya a Helyettesünk. Ez rávilágít, hogy kit szimbolizál a
megöletett Bárány János látomásában.
Megváltásunk szempontjából miért
alapvetően fontos tudni, hogy Jézus a Helyettesünk? Milyen reményünk lehetne
nélküle az ítéletben?
A HALÁL KÉRDÉSE |
Április 9 |
Szerda |
A Teremtőtől elszakadt világban való élet talán
legkegyetlenebb aspektusa, hogy a halál ott ólálkodik minden élet mögött,
bármelyik pillanatban kész lecsapni. Ez „a bűn zsoldja”, a büntetés,
amit azért fizetünk meg, mert elszakadtunk a világegyetem életének egyetlen
Forrásától, a Teremtőtől. Ezért a bibliai próféciában jelentős szerepe van a
halál valóságának, és ami még fontosabb: a megoldásnak, amit csakis Jézusban,
az Ő halálában és feltámadásában találhatunk meg. A prófécia e jelentős témáját
jól megvilágítja az, ahogy a Biblia először említi a halált, amikor az először
következett be. Így jobban megérthetjük a bűn problémájának súlyosságát, de
fontos eszközöket is kapunk ahhoz, hogy felismerjük Isten megoldását.
Olvassuk el 1Móz 2:15-17,
4:8-15, 1Kor 15:15-19 és Jel 1:18 verseit! Miért halnak meg az emberek? Hogyan
tekint Isten a halálra? Hogyan oldja meg a problémánkat? Mit tudhatunk meg
erről ezekből a szakaszokból, amelyek között van a
halál első említése és az első haláleset?
Gyakran mondjuk, hogy „a halál az élet része.” Ez azonban
hazugság. A halál az élet ellentéte, megsemmisülése; idegen, betolakodó, Isten
soha nem akarta, hogy részünk legyen benne. Talán hozzászoktunk a valóságához, de
a szívünk továbbra is ágál ellene, amikor szembesülünk vele, mintha az emberiség
egésze látná, hogy alapvetően rossz. Önmagában is fájdalmas, de bizonyos
esetekben még tragikusabbnak érezzük, például amikor
egy gyerek hal meg. Általában arra számítunk, hogy a szülők előbb halnak meg a
gyerekeiknél, ezt elfogadtuk a dolgok normális rendjének.
A Szentírásban lejegyzett első haláleset viszont nem az
volt, amire számíthattak. Ádám és Éva már a saját halála előtt tapasztalta az
elmúlás borzalmát, amikor igaz fiukat gonosz testvére meggyilkolta.
Hatványozottan igazságtalan haláleset!
Gondoljunk Jézusra, az igazra, akit a gonoszok
meggyilkoltak – mint Ábelt! Kinek a halála lehet igazságtalanabb Krisztusénál?
Még milyen párhuzamokat találunk Ábel és Krisztus halála között? Miért vannak
Jézusnál „a halál és a pokol kulcsai” (Jel 1:18,
ÚRK)? Isten mit kínál fel nekünk Jézusban? Milyen fényt vet erre is Ábel
halála?
A halál problémájának megoldása nélkül
végeredményben miért volna hiábavaló, értelmetlen az életünk? Miért lehetünk
hálásak Jézusnak azért, amit értünk tett?
A KÍGYÓ |
Április 10 |
Csütörtök |
A jelenések könyvének
egyik kulcsfontosságú témája az imádat
kérdése. A könyv sárkánynak (Jel 13:2-4) nevezi
a főgonoszt, a hamis imádat rendszerének elindítóját. Nem véletlen, hogy a
bukott kérubot a kígyóhoz hasonlónak írja le. A szimbólum világosan visszamutat
az Éden kertjébe: a kígyó a Paradicsomban vette rá Ádámot és Évát, hogy a Teremtő
elleni lázadásban a követői legyenek.
Vessük össze 1Móz 3:1-5
és Jel 12:1-9 verseit! Melyek a két leírás közös témái? Mi vezetett a mennyben
korábban kitört háborúhoz, amiről A
jelenések könyve ír? Hogyan segítenek ezt megérteni a kígyó bemutatásának
részletei Mózes első könyvében?
A Szentírás két esetről ír, amikor Sátán az egész világot
félrevezeti: Mózes első könyvében, amikor még csak két ember élt, majd
pedig A jelenések könyve 12-13.
fejezetében, ahol azt olvassuk, hogy „az egész földkerekséget megtéveszti” (Jel
12:9, ÚRK). Ő adja az erejét a tengerből feljövő fenevadnak, akit „az egész
föld” csodálva követ (Jel 13:2-3). A bibliai
próféciák egyik témája, hogy a nagy küzdelem jellege nem változik. Isten
jelleme és Igéje változatlan, és az ördög ambíciói sem változnak.
Szerencsére, mivel a nagy küzdelem természete változatlan,
és mivel világos hivatkozási pontokat találunk a szentírási próféciákban, a
keresztények képesek lehetnek meglátni, hogy melyik irány hová vezet,
észrevehetik a lelki buktatókat. Isten mindig az lesz, aki volt, ám ez az
ördögre is igaz. Sátán ezernyi álruhát ölthet, de a bűnbe süllyedt emberiség
több évezredes történelme, valamint A
jelenések könyvében felvázolt prófétai kép egyaránt azt mutatja, hogy nem
tér el az Éden kertjében használt tervétől. Isten bölcsességet és jó
ítélőképességet ígér nekünk (Jak 1:5), és a szentírási
bizonyságokkal felfegyverezve nem szükségszerű az ördög csapdájába esnünk. Sajnos
mégis sokan beleestek, és sokan, a többség bele is fog esni.
Gondoljunk arra, hogy idővel mennyit
változik a kultúra, változnak a társadalmi normák! A korábban elfogadható
dolgok elfogadhatatlanná válnak – és fordítva. A nagy küzdelem kiváltó okai és
főszereplői nem változnak, tehát a keresztények mi mindent vegyenek figyelembe,
amikor a kultúra változását vizsgálják? Például a mai világban
hol hangzanak el az ördög eredeti hazugságai: „Bizony nem haltok meg”,
vagy „olyanok lesztek, mint az Isten” (1Móz 3:4-5)?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 14 |
Péntek |
Ellen G. White: Az apostolok története. Budapest,
2001, Advent Kiadó, „A jelenések könyve” c. fejezetből
380-382. o.
Sok világvallás csak elméletekkel foglalkozik, ezzel
szemben a keresztény hit gondolatai szilárdan kötődnek történelmi eseményekhez.
A Biblia azt mutatja be, hogyan működött együtt Isten az emberiséggel a
történelem során. Amikor az isteni közbelépés évezredeit tanulmányozzuk, sokat
megtudhatunk az Úr jellemének változatlanságáról. A keresztények néha arra
hivatkoznak, hogy fárasztó mindig ugyanazt hallgatni. Amikor jellegzetes prófétai
üzenetünk szól, talán arra gondolunk, hogy ezt már hallottuk, nem tanulhatunk semmi
újat. Az üzenetünk nem változik, következetes, ami azonban nem jelenti azt,
hogy túl egyszerű lenne, ne késztetne gondolkodásra. Éppen ellenkezőleg! Hamar
rájövünk, tanulmányozva a végtelen Istentől jövő információkat, hogy sosem
érünk a téma végére! Ellen G. White kijelenti: A jelenések könyve megírásának
az volt az egyik oka, hogy minden időkre a történelmi üzenetéhez kösse a
keresztény egyházat. „Az [akkori] ifjabb munkások közül sokan… beleuntak a
gyakran ismételt igazságokba. Igyekezetükben, hogy valami újat, meglepőt
hozzanak, megkíséreltek új tantételeket bevezetni, amelyek ugyan a kedélyekre
jobban hatottak, de nem egyeztek az evangélium alapelveivel” (i. m. 381. o.).
Ez a könyv nem csupán a jövőről, hanem a múltról is szól, Istennek az a terve
vele, hogy szilárdan meggyökerezzünk történelmi hitünkben, nehogy tévútra
vigyen az „eredetiség” utáni vágy.
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
A Szentírás mindig új és újabb
információhoz, megértéshez vezet. Hogyan tarthatunk egyensúlyt aközött, hogy egyrészt
szeretnénk valami újat tanulni, másrészt fontos ragaszkodni a már megismert igazságokhoz?
2)
Hogyan reagáljon az egyház a prófécia új
magyarázataira? Tudjuk, mindig lehet valami újat tanulni, de hogyan tehetünk
különbséget a lényeges új világosság és a jelentéktelen vagy akár téves
állítások között?
3)
A második világháború idején egy haldokló
matróz ezt kérdezte egy szanitéctől: „Árva vagyok. Ki fog rám emlékezni a
halálom után?” „Én nem felejtelek el!” – felelte a szanitéc, aki bármennyire
jószándékú volt is, előbb-utóbb neki is meg kell halnia, és magával viszi a
sírba az árva matróz emlékét. Mennyire hiábavaló, értelmetlen lenne
mindannyiunk élete, ha a halálé volna az utolsó szó?
SZEGEDI KOVÁCS GYÖRGY:
HÉT-SZENTSÉGES
Amikor megszületik,
fölsír a vers is.
Gyémánt-tömör
kiáltás
a „testté lett ige”.
Lépéseket jelez mögöttem
csendes ropogással
a havas lét.
Föltámadást
csak egyet láttam,
mikor Krisztus
rám talált.
Köröket rajzolt.
Először nagyokat.
Majd kisebbeket, egyre
kisebbeket…, kisebbeket…,
egészen kicsiket, aztán
a toll
elgurult.
Az évek kiadják
a remény
fölülről való bölcsességét,
versben is,
dalban is.
Egy szál pókfonálon gördül
a vers,
az ég teremtő ereje.
A lét értelmét
szennyezi sárkány-korom,
feloldás; a
vérben.