2025 / II.
− 1. tanulmány − Március − 29 − Április 4Próféciamagyarázati elvek
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Zsoltárok 139:1-6; Jeremiás 9:23-24;
Dániel 12:4; 2Timóteus 3:15-17; Zsidókhoz 4:12; Jelenések 22:10
„A bölcs ne
dicsekedjék a bölcsességével, az erős ne dicsekedjék az erejével, a gazdag ne
dicsekedjék a gazdagságával! Hanem aki dicsekszik, azzal dicsekedjék, hogy
értelmes, és ismer engem, hogy én vagyok az ÚR, aki kegyelmet, jogot és
igazságot gyakorlok e földön, mert ezekben telik kedvem – így szól az ÚR”
(Jer 9:24,
ÚRK).
Ahogy általában a Szentírással kapcsolatban, úgy a próféciák
tekintetében sem értenek mindig egyet a keresztények, ami miatt többen arra
következtetnek, hogy a bibliai próféciákkal foglalkozni időpazarlás. Hiszen ha a
keresztények vitatkoznak a próféciák minden semmisége és címe felett, mennyire
lehet igazolható a hitük? Sajnos sok hívő kezd arra gondolni, hogy egyszerűen
nem lehet megérteni a Biblia néhány könyvét, mint például A
jelenések könyvét. Ahelyett, hogy olvasni kezdenék, inkább kerülik, néha
jószándékú lelkészek tanácsát követve, akik szerint a próféciák tanulmányozása több
problémát okoz, mint amennyit megold.
Azonban nem volt ez mindig így. A kereszténység történelmének első tizennyolc
évszázadában a legtöbb hívő pozitívan viszonyult a bibliai próféciákhoz, és
meglepően nagy volt az egyetértés azzal kapcsolatban, hogy melyek a kulcsfontosságú
üzenetei. Éppen ez volt Isten szándéka. „Kérlek azonban titeket,
testvéreim, a mi Urunk Jézus Krisztus nevére, hogy mindnyájan egyféleképpen
szóljatok, és ne legyenek köztetek szakadások, hanem legyetek ismét egy
értelmen és azonos véleményen” (1Kor 1:10, ÚRK).
Ezen a héten olyan elveket vizsgálunk meg, amelyeket
követve ellentmondás nélkül, megbízható módon érthetjük meg a próféciát.
AKI OLVASSA, ÉRTSE
MEG! |
Március 30 |
Vasárnap |
Lépjünk be egy keresztény könyvesboltba, és fussuk végig a
bibliai próféciával kapcsolatos címeket! Gyorsan rájövünk: a különböző nézetek
és magyarázatok egészen elképesztő választékát kínálják, ezért megkísérthet az
a gondolat, hogy senki sem értheti igazán, mit mondanak az olyan prófétai könyvek,
mint A jelenések könyve. Egy szerző például azt írja, hogy az antikrisztus csupán metafora, egy
másik szerint csak a jövőben lép fel, egy harmadik pedig azt állítja, hogy
ezzel a névvel a pogány Római Birodalom korában utaltak valamire vagy valakire.
Korábban egy prédikátor így fogalmazott: „A Biblia
talán olyan, mint egy régi hegedű, bármilyen dallamot el lehet rajta játszani.”
A Biblia azonban sehol nem mond ilyesmit, inkább hív, hogy
olvassuk, hiszen Isten nem beszél hiába, meg lehet érteni az igazságot, amit
Igéjében mond.
Olvassuk el Jer
9:23-24, Mt 11:29, 24:15 és Jel 1:3 verseit! Ezek szerint mi volt Isten
szándéka a kijelentésével?
Számos egyetem indít kurzusokat hasonló címmel: „A Biblia mint irodalmi alkotás”. A hívők számára megdöbbentő
lehet végigülni hosszú előadásokat, amelyek során kiderül, hogy a professzor
úgy olvassa a Bibliát, ahogy általában a pogány mitológiát szokták. A tanár
szerint lehet némi „igazságmagva” a történeteknek, de az ember olyan jelentést
tulajdonít nekik, amit csak akar, és nevetségesnek tartja a Biblia isteni
ihletettségének gondolatát.
A professzor tehát olvassa a Bibliát, de nem hallja meg
benne Isten hangját. Mások pedig a Biblia üzenetével nyilván nem egyező
következtetésekre jutnak. Aki úgy olvassa a Bibliát, hogy nem hajol meg az Úr
előtt, nem közelít nyitott szívvel az igazság megismeréséhez, valószínűleg nem
csupán az üzenetet nem érti meg, hanem a könyv lapjain megnyilatkozó Isten szeretetét
és jellemét is félreérti. Ez könnyebben megesik, mint sokan gondolnák, éppen
ezért lehet ártalmas, ha az ember megfelelő eszközök, vagy (ami még fontosabb)
helyes hozzáállás és a Szentlélek vezetése nélkül olvassa a Bibliát.
Egy nem éppen hívőként ismert ember a
Bibliát olvasta. Amikor megkérdezték tőle, hogy mit csinál,
azt felelte: „A hibákat keresem, a hibákat keresem.” Miért
rossz
ez a hozzáállás Isten Igéjének olvasásakor?
ISTEN AZT AKARJA, HOGY MEGÉRTSÜK |
Március 31 |
Hétfő |
Kevés frusztrálóbb dolog van annál, mint amikor az ember
külföldön jár és alig beszéli a nyelvet, de gyorsan
meg kellene értetnie magát valakivel, mondjuk az orvosi rendelőben, vagy a
gyógyszertárban. Tudja, mit akar mondani, de nincs hozzá kellő szókészlete.
Istennel kapcsolatban más a probléma. „Mert amint
magasabbak az egek a földnél, akképpen magasabbak az én útaim útaitoknál, és
gondolataim gondolataitoknál” (Ézs 55:9) – mondja
az Úr. Nem Isten szókészlete hiányos a kommunikációhoz, a probléma az,
hogy nekünk nem elegendő a szókészletünk, vagyis az értelmi kapacitásunk
teljes megértéséhez.
Mit mondanak az alábbi szakaszok Isten
felfogóképességéről, szemben a miénkkel?
Zsolt
139:1-6
_________________________________________________
Zsolt
147:5
___________________________________________________
Róm 11:33
___________________________________________________
1Jn 3:20
_____________________________________________________
Az az igazság, hogy soha nem fogjuk teljesen megérteni
Isten gondolatait, mivel Ő végtelen és mindentudó. A teremtéssel kapcsolatban
sem foghatunk fel mindent, akkor magát a Teremtőt hogyan érthetnénk egészen?
Lehetetlen. Noha nem fogunk mindent megérteni, annyi azért világos lehet a számunkra,
amennyi az üdvösségünkhöz szükséges (lásd 2Tim 3:14-15).
Amikor az apostolok az evangéliumot magyarázták, gyakran utaltak beteljesedett próféciákra.
Ebből arra következtethetünk, hogy a próféciák egyik fő célja a megváltás
tervének bemutatása. A bibliai próféciának végeredményben Jézushoz és az általa
az egész emberiségnek felkínált üdvösséghez kell vezetnie bennünket. Hiszen az
Úr, aki mindent teremtett (lásd Jn 1:1-3; Kol 1:16),
lejött a földre, majd feláldozta magát a kereszten minden emberért, még a
leggonoszabbért is! Ennyire szeret Isten mindannyiunkat. Mindezt megtette
értünk, akkor nyilván azt akarja, hogy mindenki, még a legnyomorultabbak is
megtudják, mit kínál fel nekünk Jézusban. Éppen ezt mutatja be a prófécia.
Valóban sok mindent nem tudunk, miért
különösen fontos tehát most arra összpontosítani és azt követni, amit viszont
ismerünk, nem pedig görcsösen fennakadni azon, amit nem?
„DÁNIEL, ZÁRD
BE E BESZÉDEKET” |
Április 1 |
Kedd |
Olvassuk el Dán 12:4
versét! Mit mond itt az Úr Dánielnek (vö. Jel 22:10)?
Az Ige hirdetői gyakran idézik Dán 12:4
versét, mint ami megjövendöli a technológia és a tudományos ismeretek fejlődését
a Krisztus visszajövetele előtti időben. Sokan utalást látnak ebben az utazás
gyorsaságára is, ami nagyjából az elmúlt évszázad során vált lehetővé.
Bizonyára közülünk is többeknek van ilyen megközelítést követő könyve. Elfogadhatóak
ezek a magyarázatok, de a szöveg még valami mást is kifejezhet.
Olvassuk el újból a szakaszt! Az angyal
azt mondja Dánielnek, hogy „zárd be e beszédeket, és pecsételd be a könyvet”.
Itt konkrétan Dániel próféta könyvéről van szó. Akkor talán
lehetséges, hogy a végidőben hirtelen megnövekedett tudás éppen
Dániel próféta könyvével
kapcsolatos?
Dániel próféta könyve
egy kicsit más, mint A
jelenések könyve, ugyanis János azt hallotta, hogy ne pecsételje be
a könyvét (Jel 22:10). A Jelenéseket már kezdettől fogva érteni kellett, „mert
az idő közel van.” Ezzel szemben Dánielt csak valamikor a távoli jövőben
lehetett világosabban megérteni. Az évszázadok során sok remek keresztény
gondolkodó próbálta magyarázni Dániel próféta könyvét, és
némelyek igen sokra jutottak. A könyv megértése azonban az 1798-ban végződött
ezerkétszázhatvan éves prófécia után gyorsult fel, amikor világszerte számos
magyarázó kezdett arra a következtetésre jutni, hogy 1843 körül valami
látványos dolog fog történni. Közülük William Miller volt a legkiemelkedőbb, az ő
prédikációi indították el a 19. század nagy advent mozgalmát, majd az események
láncolata nyomán született meg a „maradék” egyház és a hármas angyali üzenet
világos felismerése.
Más szóval, világszéles mozgalmunk létrejötte annak a
dánieli jövendölésnek a teljesedése, hogy a vég idején „nagyobbá lesz a
tudás.” Ezzel szemben – anélkül, hogy ítéletet mondanánk emberek
üdvösségéről – gondoljunk arra, milyen „sötétségben” van a kereszténység nagy
része! Figyelmen kívül hagynak, sőt elutasítanak egy olyan alapvető dolgot,
mint a hetedik nap, a szombat, amit Isten az Édenben alapított, és helyette a
vasárnapot tartják, aminek a gyökerei a római pogányságból erednek. Vagy pedig
gondoljunk a halállal kapcsolatos ismerethiányra, ugyanis a kereszténység jelentős
többsége elfogadja azt a pogány elképzelést, hogy aki meghal, azonnal egy másik
létbe röppen át, ami egyesek számára az örökké égő pokol!
Milyen hálásak lehetünk a bibliai igazság ismeretéért –
méghozzá alázattal!
AZ IGE TANULMÁNYOZÁSA |
Április 2 |
Szerda |
A bibliai próféciák megértése tekintetében a hetednapi
adventisták sokat köszönhetnek William Millernek. Nem volt ugyan hibátlan a
meghatározó szakaszokra (mint pl. Dán 8:14) adott
magyarázta, a módszere mégis fontos. Kikövezte az utat végidei maradék
mozgalmunk előtt.
Olvassuk el Mt 5:18,
Lk 24:27 és 2Tim 3:15-17 verseit! Ezek szerint milyen hozzáállással kezdjük
tanulmányozni a bibliai próféciát?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Bizonyos értelemben a Biblia tanulmányozása nem is annyira
különbözik egy nagy puzzle kirakásától. Ha csak két-három darabot tudunk
összeilleszteni, szinte lehetetlen az egész képet felismerni. A két-három
darabon talán látunk egy lovat, amiből arra következtethetünk, hogy lovak képét
fogjuk kirakni. Később meglátunk még néhány csirkét és egy tehenet, majd miután
már több száz darabot összeillesztettünk, kiderül, hogy egy tájképen dolgozunk:
egy város, egy tanya, a távolban pedig egy hegyláncolat.
A Biblia tanulmányozása közben egyes keresztények egyik fő
tévedése, ha mondások, példabeszédek egymáshoz szorosan nem kapcsolódó gyűjteményének
tekintik a Szentírást, amit felhasználhatnak egy konkrét helyzetre vonatkozóan.
Sajnos hasonlóan közelítenek a próféciákhoz is, egy-egy
szöveget kiragadnak a környezetéből, és az éppen akkori eseményekkel hozzák
összefüggésbe, nem a Biblia egészével együtt vizsgálják. Részben ez vezetett a
próféciával kapcsolatos modern könyvek folyamatos áramlásához, amelyeket azonban
a szerzőknek néhány évenként változtatni, frissíteni kell, ugyanis tévesen
állították, hogy mi fog megtörténni és mikor.
Minden témával kapcsolatban éppen ezért olyan fontos nem
csupán kiválasztani néhány szöveget, hanem alaposan tanulmányozni mindazt, amit
a Biblia arról mond, figyelembe véve a szövegösszefüggéseket is. Könnyű a
környezetéből kiemelni egy szakaszt és tetszőleges üzenetté alakítani.
Milyen tapasztalatod volt azokkal, akik
mindössze néhány kiragadott szöveggel próbálták bizonyítani az álláspontjukat,
mondjuk a holtak állapotáról? Vagy a szombatról? Mi a legjobb reakció ilyen esetben?
JELKÉPES VAGY SZÓ
SZERINTI? |
Április 3 |
Csütörtök |
A prófécia tanulmányozói számára az egyik legfontosabb
eldöntendő kérdés: hogyan határozzák meg, hogy szó szerint, vagy jelképesen
kell-e érteni a Biblia szavait? Hogyan lehet megmondani, hogy az író
szimbolikus nyelvezetet használt-e, és honnan tudható, mit jelképez a
szimbólum? Ennek alapvető módja, ha megnézzük, a Bibliában hogyan fordul elő az
adott jelkép, szimbólum, és nem a mai használatát kell figyelembe venni.
Például egyesek szerint Dániel 7. fejezetében a medve Oroszországra mutat, mivel
Oroszországot ma gyakran medvével szimbolizálják. A prófétai szimbólumok magyarázatának
ez nem komoly, megbízható módja.
Keressük ki a következő igehelyeket, és
engedjük, hogy a Biblia magyarázza önmagát! Az egyes szövegekben milyen
prófétai szimbólumokat találunk? A Biblia milyen magyarázatot ad ezekre?
Dán 7:7; 7:24; 8:3
_____________________________________________
Ef 6:17; Zsid 4:12; Jel 1:16
_____________________________________
Jer 6:2; Ef 5:31-32; Jel 12:1; 21:2
________________________________
Többnyire eltűnik a próféciák szimbólumainak titokzatossága
azt az egyszerű szabályt követve, hogy engedni kell a Bibliának magyarázni a
saját kifejezéseit. Látjuk például, hogy a szarv politikai erőt vagy nemzetet
szimbolizál, a kard jelképezi Isten Igéjét, és igen, az asszony jelképezheti az
egyházat. Itt világosan látszik, hogy a Biblia önmagát magyarázza.
Amire azonban még választ kell találnunk, hogy Isten miért
szimbólumokban, nem pedig nyíltan szól? Például 1Pt 5:13
versében Péter miért utal Róma városára rejtélyesen Babilonként?
Sok oka lehet annak, hogy a próféciákban Isten szimbolikus
nyelvezettel üzen. Például még hevesebbé válhatott
volna az újszövetségi egyház amúgy is súlyoz üldöztetése, ha A jelenések
könyve nyíltan annyi gonoszság elkövetőjeként utal Róma városára. Bármi
volt is az ok, az biztos, hogy Isten akarata szerint
való és fontos a szimbólumok jelentésének megértése.
Néhány szimbólum és prófécia továbbra is
rejtélyes marad, viszont hogyan erősíti a hitünket, ha azokra a részekre
koncentrálunk, amelyeket már értünk?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Április 4 |
Péntek |
Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2020,
Advent Kiadó, „Egy amerikai reformátor” c. fejezetből 274-281. o.
„Lelkészek és mások is kijelentették, hogy a Dániel és
Jelenések könyvének próféciái felfoghatatlan titkok. Krisztus pedig a korunkban
bekövetkező események kapcsán Dániel próféta szavaira irányította tanítványai figyelmét,
és azt mondta: »Aki olvassa, értse meg« (Mt
24:15). Az az állítás, hogy a Jelenések könyve titok, amit
nem lehet megérteni, éppen a könyv címének mond ellent: »Jézus Krisztus
kijelentése, amelyet adott néki az Isten, hogy megmutassa az Ő
szolgáinak, amiknek meg kell lenniük hamar… Boldog, aki olvassa, és akik
hallgatják e prófétálásnak beszédeit, és megtartják azokat, amelyek
megírattak abban; mert az idő közel van« (Jel 1:1-3)…
Hogyan merészelik egyes emberek az ihlett Ige
bizonyságtételével szemben azt állítani, hogy a Jelenések könyve olyan titok,
amely meghaladja az emberi értelmet? Ez a könyv kinyilatkoztatott titok,
nyitott könyv. A Jelenések könyvének tanulmányozásakor az ember figyelme Dániel
próféciáira terelődik. Mindkettő mérhetetlenül fontos eligazítás, amelyet Isten
adott az embernek a világtörténelem lezárulásakor bekövetkező eseményekről.
János előtt az egyház életének mélységes és érdekfeszítő jelenetei tárultak
fel. Látta Isten népének helyzetét, veszélyeit, küzdelmeit és végső
szabadulását. Feljegyezte a végső üzenetet, amely beérleli a föld aratását: a
kévéket, hogy a mennyei csűrbe kerüljenek; a konkolyt pedig, hogy a tűz
elpusztítsa. Mérhetetlenül fontos dolgok, különösen az utolsó gyülekezetnek
szóló képek tárultak fel előtte, hogy azok, akik a tévelygéstől az igazsághoz
akarnak térni, eligazítást kapjanak az előttük álló veszélyekről és harcokról.
Senkinek sem kell sötétségben maradnia azzal kapcsolatban, hogy mi fog történni
a földön” (i. m. 295. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Hogyan erősíti a hitünket a próféciák
tanulmányozása? Az ezerévekkel korábban leírt és évszázadokkal, ha nem évezredekkel
később teljesedett próféciák közül melyek szilárdították meg leginkább a
bizalmunkat a Bibliában és főként az ihlető Istenben? Miért erős, logikus érv
pl. Dániel 2. fejezete, hogy ne csak Isten létezésében tudjunk bízni, hanem
abban is, hogy Ő ismeri a jövőt?
2)
Hogyan védekezhetünk a próféciamagyarázat
vad és spekulatív módszerei ellen, amelyekre néha még egyházunk sorai között is
látni példát? „Mindent megpróbáljatok; ami jó, azt megtartsátok” (1Thessz
5:21)! Miért kell figyelnünk erre a tanácsra?
AZ
IGAZSÁG ÖVE
„Álljatok hát
elő, körülövezvén derekatokat igazlelkűséggel…” (Ef 6:14)
„Nincs más védelem a
gonoszság ellen, csak az igazság. Egyetlen ember sem állhat ki szilárdan az igazságért,
akinek szívében nem kap helyet az igazság. Csupán egyetlen hatalom létezik, ami
állhatatossá tehet és meg is tarthat annak – Isten hatalma,
amit Krisztus kegyelme által tulajdonít nekünk.
Az egyházban sokan
biztosra veszik, hogy értik a hitüket, és nem ismerik fel saját gyengeségeiket,
amíg valamilyen küzdelembe nem kerülnek. Ha eltávolodnak a hasonló hitet vallóktól és egyedül kell megállniuk, egyedül kell
magyarázatot adniuk hitükre, meglepetten tapasztalják, hogy mennyire zavarosak
a gondolataik azzal kapcsolatban, amit igazságként fogadtak el…
Az Úr mindenkit
szólít, aki Igéjében hisz, hogy ébredjen fel álmából. Értékes, időszerű
világosságot kaptunk, a Biblia igazsága az, ami bemutatja az előttünk álló
veszélyeket. Ez a világosság a Szentírás komoly tanulmányozására vezessen bennünket,
a lehető legszigorúbban meg kell vizsgálnunk azt az álláspontot, amit
elfogadunk… Az igazság lényegét illetően a hívők ne hagyatkozzanak feltételezésekre
és rosszul meghatározott elképzelésekre! Hitüknek Isten Igéje szilárd alapján
kell állnia, hogy amikor a próba ideje elérkezik… bemutathassák reménységük indokait…
Az igazság szilárd
alapon áll az örökkévaló Sziklán – az alapon, amit semmilyen vihar nem
mozdíthat el… Ne eresszük le az igazság zászlaját… az utolsó időre vonatkozó
komoly igazságot ne vegyítsük mással, ami elrejtené hitünk sajátságos jellemzőit”
(Ellen G. White: God’s Amazing Grace. 29. o.)!