2025 / I.
− 13. tanulmány − Március − 22-28A törvény teljesítése a szeretet
SZOMBAT
DÉLUTÁN
E HETI TANULMÁNYUNK: 2Mózes
20:1-17; Jeremiás 31:31-34; Máté 23:23-24;
Róma 6:1-3; 7:7-12; Jakab 2:1-9
„Senkinek
semmivel ne tartozzatok, hanem csak azzal, hogy egymást szeressétek; mert aki
szereti a felebarátját, a törvényt betöltötte”
(Róm 13:8).
Egy gyülekezeti
bizottságban egy problémás tag esetét tárgyalták, amikor valaki kifakadt: „Nem
dönthetünk a kegyelem alapján!” Nem? A lelkész azon gondolkozott, hogy
vajon milyen istenképe lehet a felszólalónak, mit gondol Isten törvényéről?
Határozza meg a kegyelem az emberekkel való bánásmódunkat, főleg azok esetében,
akik eltévelyedtek! A könyörület része a szeretet csomagjának. Róm 13:8 szerint
„aki szereti a felebarátját, a törvényt betöltötte.”
A szeretet a
törvény betöltése, tehát vigyázzunk, nehogy úgy gondoljunk a törvényre, mint
ami teljesen külön áll a szeretettől, és a szeretetre se gondoljunk úgy, mint
ami nem kötődik a törvényhez! A Szentírásban a szeretet és a törvény együtt
jár. A törvényadó Isten a szeretet, ebből következik, hogy törvénye a szeretet
törvénye. Ellen G. White úgy fogalmazott, hogy a törvény Isten jellemét tükrözi
(lásd Ellen G. White: Krisztus példázatai. Budapest, 1983, H. N. Adventista
Egyház, 208. o.).
Isten törvénye
nem elvont elvek gyűjteménye, a parancsolatai és rendelkezései valóban a
jólétünket szolgálják, a maga teljességében a szeretet kifejezése, ahogyan
Isten kinyilatkoztatta.
A SZERETET TÖRVÉNYE |
Március 23 |
Vasárnap |
Isten
törvénye nem elvont elvekből áll, hanem kapcsolatot fejez ki. Ez határozottan látszik
a Tízparancsolatban, amelynek alapvető elvei már az Éden kertjében is léteztek.
A szeretet elveinek kellett irányítani az Isten és ember, valamint az emberek
egymás közti kapcsolatait.
A
Mózes második könyve 20. fejezetében leírt Tízparancsolatot kőbe vésték,
Izrael a szövetségi kapcsolat keretében kapta meg. A parancsolatokat az után
írták le, hogy az Úr megszabadította népét Egyiptomból. A törvények alapja
Isten szeretete és népének adott ígéretei voltak (lásd 2Móz 6:7-8; 3Móz 26:12).
A Tízparancsolat két táblája azt mutatja, hogy az embereknek az Istennel és
egymással való jó kapcsolatát célozza.
Olvassuk el 2Móz 20:1-17 szakaszát! Hogyan
tűnik ki ebből a részből is a két fő elv: Isten és a többi ember iránti
szeretet?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az
első négy parancsolat az emberek Istenhez fűződő kapcsolatát érinti, a többi
hat pedig az emberek közötti kapcsolatra vonatkozik. Az Istennel és az
emberekkel való kapcsolatunkat Isten törvényének kell szabályoznia.
A
törvény két csoportja közvetlenül illeszkedik ahhoz, amit Jézus két nagy parancsolatnak
nevezett: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből” (Mt 22:37;
vö. 5Móz 6:5), és „Szeresd felebarátodat, mint magadat” (Mt 22:39; vö.
3Móz 19:18).
Az
első négy parancsolat arról szól, hogyan szeressük Istent egész lényünkkel, a
következő hat pedig arról, hogy úgy szeressük a többieket, mint önmagunkat. Jézus
világosan kifejezte, hogy a szeretet e két nagy parancsolata a törvény szerves
része. „E két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták” (Mt
22:40).
Isten egész
törvénye tehát Isten szeretetében gyökerezik. Isten szeretete és törvénye
elválaszthatatlan egymástól. Sokan mondják, hogy Nem kell megtartanunk a
törvényt, csak szeressük Istent és egymást! Mi a baj ezzel a gondolattal?
Hogyan fejezhetjük ki a szeretetünket Isten és az emberek
iránt, ha a Tízparancsolat egyetlen pontját is megrontjuk?
A TÖRVÉNY SZENT, IGAZ ÉS JÓ |
Március 24 |
Hétfő |
A
szeretet Isten törvényének az alapja, a törvény hangsúlyozásával a szeretetet hangsúlyozza.
Jézus azért halt meg a bűnösök megmentése érdekében, hogy eleget tegyen a
törvénynek, miközben nekünk kegyelmez. Így lehet igaz és a hívők megigazítója
(Róm 3:25-26). Micsoda szeretet! Következésképpen a törvényt nem érvényteleníti
a megváltás folyamata, inkább még jobban megerősíti.
Olvassuk el Róm 6:1-3 verseit, majd pedig
7:7-12 szakaszát, különös tekintettel a 12. versre! Mit mondanak a törvényről
ezek a részek, még a Krisztus halála utáni időben is?
Vannak,
akik szerint a kegyelem és a megváltás eltörli a törvényt, Pál azonban világosan
kifejti: ne gondoljuk, hogy ha megmaradunk a bűnben, a kegyelem egyre nagyobb
lesz! Ellenkezőleg! Akik hit által Krisztusban vannak, „az ő halálába” keresztelkedtek
meg (Róm 6:3), ezért úgy tekintenek magukra, mint akik meghaltak a bűnnek és
már Krisztusban élnek.
Isten törvénye
nem bűn, hanem nyilvánvalóvá teszi számunkra (többek között), hogy mi számít
bűnnek. Ezért van az, hogy „a törvény szent, a parancsolat szent,
igaz és jó” (Róm 7:12). Ez fedi fel minden másnál jobban, hogy milyen nagy
szükségünk van a megváltásra és az üdvösségre, amit csak Jézus Krisztus által
kaphatunk. Ezért nem tesszük „hiábavalóvá [a törvényt]… hit
által… Sőt inkább a törvényt megerősítjük” (Róm 3:31).
Krisztus nem
azért jött, hogy eltörölje a törvényt, hanem hogy betöltse a törvény és a
próféták minden ígéretét. Ezért is jelentette ki: „míg az ég és a föld
elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik” (Mt
5:18).
Isten törvénye
Isten szentségét jelképezi – tökéletes jellemét, szeretetét, igaz ságosságát,
jóságát és igazságát (3Móz 19:2; Zsolt 19:8-9; 119:142, 172). Ezért fontos, hogy
2Móz 31:18 szerint a Tízparancsolatot Isten a saját ujjával írta a kőtáblákra.
A kőbe vésett törvények Isten változatlan jellemét tanúsítják, valamint a
szeretetben gyökerező erkölcsi uralmat. Ez a nagy küzdelem központi témája.
Hogyan segít Jézus szavait jobban megérteni a törvény és a
szeretet közötti kapcsolat? „Ha engem szerettek, az én parancsolataimat
megtartsátok” (Jn 14:15).
TÖRVÉNY
ÉS KEGYELEM |
Március 25 |
Kedd |
Amint
láttuk, nem áll szemben egymással a törvény és a kegyelem, hanem más-más célt
szolgálnak, Isten szeretetével és igazságával összhangban. Az ókori
izraelitákat egészen zavarba ejtette volna, ha valóban éles ellentét lenne a törvény
és a kegyelem között, hiszen tudták, hogy a törvényadással Isten éppen a
hatalmas kegyelmét mutatta be. A környező népek szeszélyesnek és teljesen
kiszámíthatatlannak hitték az „isteneiket”, nem tudhatták, mire vágynak, mi
szolgálna az örömükre, a Biblia Istene azonban nagyon világosan kijelentette
népének, hogy minek örül. Abban leli örömét, ami egész népe javára szolgál –
egyénileg és közösségileg.
A
törvény azonban nem véd meg bennünket a bűntől és nem is változtathatja meg az
ember szívét. Bűnösnek születtünk, ezért lelki szívátültetésre van szükségünk.
Olvassuk el Jer 31:31-34 szakaszát! Mit ígért
meg itt Isten? Vessük össze ezt a részt Jn 3:1-21 verseiben azzal, amit
Krisztus mondott Nikodémusnak az újjászületésről (lásd még Zsid 8:10)!
_____________________________________________________________
A
Tízparancsolatot maga Isten írta fel a kőtáblákra (2Móz 31:18), de népe szívébe
is be kellett írni (Zsolt 37:30-31). Ideális esetben Isten szeretetből fakadó
törvénye nem külső dolog volna, hanem jellemünk szerves része. Egyedül Isten
írhatja be a törvényt az ember szívébe, és ezt meg is ígérte szövetséges népének
(lásd Zsid 8:10).
A
törvény megtartásával nem üdvözíthetjük magunkat, mert kegyelemből nyerünk
megváltást, hit által, és ez nem tőlünk van, hanem Isten ajándéka (Ef 2:8). Nem
azért tartjuk meg a törvényt, hogy ez által üdvözüljünk, hanem azért, mert már
megváltást nyertünk! Nem azért tartjuk meg a törvényt, hogy elnyerjük Isten
szeretetét, hanem azért, mert Ő szeret bennünket, mi pedig szeretni akarjuk Őt
és az embereket is (lásd Jn 14:15).
A
törvény ugyanakkor megmutatja a bűnünket (Róm 3:20; 7:7; Jak 1:22-25), rámutat,
hogy szükségünk van a Megváltóra (Gal 3:22-24), az élet legjobb útjaira vezet
és kinyilatkoztatja Isten jellemét, ami a szeretet.
Miben reménykedhetünk az ítéletre gondolva? A szorgos,
hűséges törvénytiszteletünkben? Vagy Krisztus igazságában, amivel befedez? Mit
tehet meg Isten törvénye, és mit nem?
A TÖRVÉNY BETÖLTÉSE A SZERETET |
Március 26 |
Szerda |
Nem lehet eléggé hangsúlyozni a szeretet és a törvény közötti
kapcsolatot. A Szentírás szerint a szeretet a törvény betöltése.
Pál azt tanítja, hogy „aki szereti a felebarátját, a törvényt
betöltötte” (Róm 13:8). Miután az apostol többet is felsorolt a
Tízparancsolat utolsó hat pontja közül, kijelentette, hogy „ebben az igében
van összefoglalva: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat” (Róm 13:9,
ÚRK). Félreértést kizáróan mondja: „a törvénynek betöltése a szeretet” (Róm
13:10). „Mert az egész törvény ez egy igében teljesedik be: Szeresd
felebarátodat, mint magadat” (Gal 5:14) – magyarázza Pál itt is. Mégis
milyen az a szeretet, ami betölti a törvényt?
Olvassuk el Mt 23:23-24 verseit! Melyek „a
törvény nehezebb vagy fontosabb dolgai”? Olvassuk még el 5Móz 5:12-15 és Ézs
58:13-14 verseit! Hogyan mutatkozik meg itt a kapcsolat a törvény (konkrétan a
szombat parancsolata) és aközött, hogy Isten számára fontos az igazság, és Ő meg
akar szabadítani?
Jézus az ítéletet, az irgalmat és a hitet nevezi a „törvény
nehezebb dolgainak”. Konkrétan egy parancsolattal, a szombattal kapcsolatban
azt látjuk a Szentírásban, hogy szervesen kötődik hozzá a szabadítás és az
ítélet.
5Mózes 5. fejezetében a szombat parancsolata ahhoz kapcsolódik,
hogy Isten kiszabadította Izraelt a szolgaságból. A szombat tehát nemcsak a teremtés
emlékünnepe, hanem a szolgaságból és az elnyomatásból való szabadulásé is.
Amikor az ember nem a saját kedvtelésére figyel, hanem gyönyörűségnek hívja a
szombatot, gyönyörűsége lesz az Úrban (Ézs 58:13-14), akkor a hangsúly a
másokért szeretetből, igazsággal végzett tettekre kerül – a jó cselekedetekre,
az éhezők táplálására, a hajléktalanok elszállásolására (lásd Ézs 58:3-10).
Mindezeknek a tanításoknak (és még másoknak) a fényében tehát aki
szeretettel kívánja betölteni a törvényt, az ne csak az elkövetett bűnökre
figyeljen, hanem arra is, amit elmulaszt megtenni. A szeretet a törvény betöltése,
amihez nemcsak az tartozik hozzá, hogy az ember tartózkodik bűnök elkövetésétől,
hanem a jó cselekedetek aktív végzése is – a szeretet cselekedeteié, amelyekkel
hűségesen támogatja az igazság és a kegyelem ügyét. Az Istenhez való hűség többet
jelent annál, hogy az ember nem szegi meg a törvény betű szerinti értelmét.
LEGFŐKÉPPEN SZERESSÉTEK EGYMÁST! |
Március 27 |
Csütörtök |
A szeretet a törvény betöltése, tehát teljesen nem lehet úgy
eleget tenni a követelményeinek, ha egyszerűen csak tartózkodunk rossz dolgok
elkövetésétől. Az egész Szentírás kifejezi a szeretet törvényét, ami nemcsak
azt parancsolja nekünk, hogy ne kövessünk el gonoszságot, hanem olyan tettekre késztet,
amelyek Isten szeretetét mutatják be másoknak, nem kizárólag a gyülekezet többi
tagjának, hanem a világnak, ahol olyan nagy szükség van az őszinte keresztény
tanúságtételre.
Olvassuk el Jak 2:1-9 verseit! Milyen fontos
üzenetet találunk itt?
Jakab itt erélyesen felszólal a társadalomban elkövetett
igazságtalanságok ellen, külön megemlítve a szegények iránti tisztelet hiányát
és azt, hogy a gazdagok elnyomják a kiszolgáltatottakat. Felhívja a figyelmet a
felebarát szeretetének törvényére. Kijelenti, hogy aki ezt betartja, jól
cselekszik (Jak 2:8). Ellen G. White így fogalmazott: „Az emberek iránt való
szeretetünk földi kinyilatkoztatása Isten iránti szeretetünknek. Ezt az emberek
iránt való szeretetet azért kellett Istennek belénk plántálni, hogy egy
családnak a tagjaivá tegyen bennünket. A dicsőség Királya így lett eggyé
velünk. Búcsúszavai beteljesednek: »Szeressétek egymást, amiképpen én
szerettelek titeket « (Jn 15:12), amikor majd úgy szeretjük ezt a
világot, ahogy Krisztus szerette, számunkra akkor lesz teljes Krisztus
küldetése. Akkor a menny számára alkalmasak vagyunk, mert a menny már a szívünkben
van” (Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 547.
o.). Akkor válunk alkalmassá a mennyre, ha úgy szeretjük a
világot, ahogyan Krisztus szerette. Micsoda kijelentés ez arról, hogy mit
jelent Jézus követőjének lenni! Jézus meghagyta követőinek: „amint én
szerettelek titeket, ti is úgy szeressétek egymást” (Jn 13:34, ÚRK). Majd
hozzáfűzte: „Arról ismeri meg mindenki, hogy az én tanítványaim vagytok,
ha szeretitek egymást” (Jn 13:35, ÚRK). A keresztény hitben központi
szerepe van a szeretetnek, mert az Isten szeretet (1Jn 4:8, 16). Aki pedig
állítja, hogy szereti Istent, annak a többi embert is szeretnie kell (vö. 1Jn
3:11; 4:20-21). Péter apostol így bátorítja a keresztényeket: „Mindenek
előtt pedig legyetek hajlandók az egymás iránti szeretetre; mert a
szeretet sok vétket elfedez” (1Pt 4:8; lásd még 1Thessz 3:12; Zsid 10:24).
Gondolkozzunk még azon, hogy mit jelent úgy
szeretni a világot, ahogyan Krisztus szerette! Hogyan érthetjük meg jobban ez
által a keresztényi tökéletesség fogalmát? Hogyan válunk alkalmassá az örök életre?
Beszélgessünk erről a csoportban!
TOVÁBBI TANULMÁNYOZÁSRA: |
Március 28 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó,
„Legkisebb atyámfiai” c. fejezet, 542-547. o.
„Azokat, akik másoknak szolgálnak, a Főpásztor fogja szolgálni.
Ezek maguk isznak majd az élő vízből és megelégedettek lesznek vele. Nem
vágyakoznak majd izgató szórakozások után, vagy valami, az életükben
bekövetkező változásra. Érdeklődésük nagy kérdése az lesz, hogy miként mentsék meg
a pusztulásnak kiszolgáltatott lelkeket. Egymással való társalgásuk hasznos
lesz. A Megváltó iránti szeretetük egységbe vonja össze a szívüket egymással.
Mikor rájövünk, hogy Istennel munkálkodunk együtt, akkor Isten
ígéreteit nem közömbösen mondjuk el. Isten ígéretei a szívünkben égnek és ajkunko
lobbannak lángra. Mózesnek, mikor Isten arra hívta el, hogy szolgáljon egy tudatlan,
fegyelmezetlen és lázongó népnek, Isten ezt az ígéretét adta: »Az én orcám
menjen-e veletek, hogy megnyugtassalak« (2Móz 33:14)? Azután azt mondotta
neki: »Én veled leszek« (2Móz 3:12). Ez az ígéret mindazoknak szól, akik
Krisztus helyett munkálkodnak Krisztus lesújtott és szenvedő testvéreiért” (i.
m. 547. o.).
BESZÉLGESSÜNK RÓLA!
1)
Olvassuk el 1Kor 13:4-8 verseit! 1Korinthus 13.
fejezete szerint milyeneknek kell lennünk?
2)
Mt 25:31-46 szakaszában mi választja el a
kecskéket és a juhokat? Hogyan érthetjük meg Jézusnak ebből a beszédéből, hogy
nem a cselekedetek általi megváltást tanítja?
3) Mit jelent az, hogy „amikor majd úgy szeretjük
ezt a világot, ahogy Krisztus szerette, számunkra akkor lesz teljes Krisztus
küldetése. Akkor a menny számára alkalmasak vagyunk, mert a menny már a szívünkben
van” (lásd a csütörtöki tanulmányt)? Mit árul ez el Istenről és a mennyről?
Hogyan élhetünk mind inkább a menny polgáraiként már most, vagyis Isten
szeretetét bemutatva, világosságot és igazságot hozva az elnyomottaknak?
4) Milyen gyakorlati lépéseket tehetünk meg a
gyülekezetünkben, amivel a környezetünkben bemutathatjuk, hogy Isten számára
fontos a szeretet és az igazság? Mit végzünk jól a környéken? Hol kell
javítanunk és jobban összpontosítanunk? A gyakorlatban milyen lépéseket tehetünk
meg egyénileg és közösségileg, hogy az Isten szeretetéről és igazságáról eddig
tanultak szerint járjunk el?
A JUTALOM
„Méltó a
megöletett Bárány, hogy vegyen erőt és gazdagságot és bölcsességet és
dicsőséget és áldást”
(Jel 5:12).
„Az események
teljes mértékben igazolják Isten bölcsességét, igazságosságát és jogosságát.
Világossá válik, hogy Isten a nagy küzdelem során tett minden intézkedésében
tekintettel volt népének örök érdekeire és a teremtett világokra… A bűn
történelme az egész örökkévalóságon át tanúskodni fog arról, hogy minden
teremtmény boldogsága szorosan összefügg Isten törvényének létezésével. A nag küzdelem
összes tényét látva, az egész világegyetem – hűségesek és lázadók – egyként
hirdetik: »Igazságosak és igazak a te utaid, óh szentek
Királya!«
Az a nagy
áldozat, amelyet az Atya és a Fiú az emberért hozott, világosan tárul a
világegyetem elé. Ütött az óra, amikor Krisztus elfoglalja jogos helyét… A reá
váró örömért – hogy megdicsőítheti a fiak sokaságát – nem törődve a
gyalázattal, elviselte a keresztet. Felfoghatatlanul nagy volt a fájdalom és a
gyalázat, de még nagyobb az öröm és a dicsőség. A Megváltó rátekint a képmására
átalakult megváltottakra, akiknek jelleme Isten jellemének tökéletes tükre, és
arca Királyuk arcának mása. Meglátja bennük lelke vajúdásának gyümölcsét, és
elégedett…
A bűnnek csak
egy emléke marad. Megváltónk örökre viselni fogja kereszthalálának nyomait…
A Biblia
»hazá«-nak nevezi a szentek örökségét (Zsid 11:14-16). Ott a mennyei Pásztor
élő vizek forrásaihoz vezeti nyáját. Az élet fája minden hónapban megtermi
gyümölcsét, és leveleivel a népeknek szolgál. Ott kiapadhatatlan,
kristálytiszta vízforrások fakadnak, és a partjukon hajladozó fák árnyékot
vetnek az ösvényekre, amelyen az Úr megváltottai járnak. A szélesen elterülő
síkságok gyönyörű dombokba torkollnak. Isten hegyeinek fenséges ormai magasra emelkednek.
A békés rónákon, az élő vizek mellett Isten népe, a sokáig zarándok és vándor
nép otthonra talál” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest,
2020, Advent Kiadó, 572-575. o.).