2025 / I.
− 11. tanulmány − Március − 8-14Mi többet tehettem volna még?
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Ézsaiás 5:1-4; 53:4; Máté 21:33-39;
János 18:37; Róma 3:1-4, 23-26; 5:8
„Ekkor azt mondta neki Pilátus: Tehát
valóban király vagy? Jézus azt válaszolta: Te mondod, hogy én király vagyok. Én
azért születtem, és azért jöttem e világra, hogy bizonyságot tegyek az
igazságról. Mindaz, aki az igazságból való, hallgat az én szavamra”
(Jn 18:37, ÚRK).
Néhány éve egy érdekes gyerektörténet jelent meg a
Guide magazinban. Egy Denis nevű árva fiúról szólt, aki a középkorban a
nevelőszülei családjában élt. Gyűlölte az ország királyát, mert amikor a szülei
megbetegedtek, katonák vitték el az otthonából, és többé nem látta a szüleit.
Csak később hallotta, hogy a király ezzel a rendelettel akarta megmenteni az
élőket a pestis borzalmaitól. Amikor Denis ezt megtudta, megszabadult a
gyűlölettől, ami szinte az egész életére rányomta a bélyegét. A király mindig, minden
esetben a népe javát szem előtt tartva járt el.
Ma sokan valahogy úgy gondolnak Istenre, ahogy Denis
vélekedett eleinte a királyról. A sok látott vagy átélt gonoszság miatt
gyűlölik, tagadják meg. Hol van Isten, amikor ennyien szenvednek? Ha jó, miért
történik annyi rossz dolog? A kozmikus küzdelem fényt vet erre a fontos
helyzetre, de marad továbbra is sok kérdés. Amikor viszont látszólag egyetlen
érvünk sem bizonyul elég erősnek, felnézhetünk Jézusra a kereszten, és akkor
megértjük, hogy bízhatunk Istenben, a most még válaszért kiáltó kérdéseink
dacára is.
KRISZTUS, A GYŐZTES |
Március 9 |
Vasárnap |
Működik az ellenség, akiről Krisztus azt
mondta, hogy ő „a világ fejedelme” (a bitorló). A világegyetem igazi
királya azonban Jézus Krisztus, aki kivívja értünk a győzelmet, benne mi
is győzhetünk, még a nehézségek és a szenvedések között is. Krisztus
úton-útfélen szembeszáll az ellenség támadásaival.
A Szentírás azt írja az ördögről, hogy:
1) kezdettől fogva becsapja az egész világot
(Mt 4:3; Jn 8:44; 2Kor 11:3; 1Jn 3:8; Jel 12:9);
2) rágalmazó, Isten és népe vádolója a
mennyben (Jób 1-2; Zak 3:1-2; Júd 9; Jel 12:10; 13:6);
3) a világ bitorló ura (Jn 12:31; 14:30;
16:11; ApCsel 26:18; 2Kor 4:4; Ef 2:2; 1Jn 5:19).
Olvassuk el Jn 18:37 versét! Hogyan
szállt szembe Krisztus az ellenség csalásaival? Mi a jelentősége annak, hogy
Jézus király?
A Szentírás mindenütt azt tanítja, hogy
Sátán a nagy csaló, rágalmazó, vádoló, a világ bitorló ura, de Jézus minden
tekintetben győzelmet arat felette.
1) Jézus kijelentette: „azért jöttem e
világra, hogy bizonyságot tegyek az igazságról” (Jn 18:37).
2) A kereszten adta a legfőbb bizonyságát
Isten tökéletes igazságosságának és szeretetének (Róm 3:25-26; 5:8), ezzel
rácáfolt az ördög rágalmaira, vádjaira (Jel 12:10-11).
3) Jézus végül eltörli az ördög
birodalmát, aki „tudja, hogy kevés ideje van” (Jel 12:12; vö. Róm
16:20), Krisztus pedig „örökkön örökké uralkodik” (Jel 11:15).
Végeredményben bármit is tesz Sátán, már
legyőzött ellenség. Az a lényeg, hogy naponta, minden percben igényt tartsunk
Krisztus győzelmére, igényeljük a kereszt által felkínált ígéreteit.
Tudjuk, melyik oldal győz a nagy
küzdelemben. Napi döntéseink hogyan befolyásolják, hogy végül melyik oldalon
leszünk? Mit tehetünk, hogy már most a győztes oldalon álljunk?
AKI IGAZ ÉS
MEGIGAZÍT |
Március 10 |
Hétfő |
Krisztus munkája minden módon lerontja az
ördögét. „Azért jelent meg az Istennek Fia, hogy az ördög munkáit lerontsa” (1Jn
3:8), és „megsemmisítse azt, akinek hatalma van a halálon, tudniillik az
ördögöt” (Zsid 2:14). Az ellenség uralmának teljes veresége azonban
két szakaszban következik be. Az első lépés a kereszt volt, ahol
Krisztus megcáfolta Sátán rágalmazó vádjait, a gonosz pedig majd később
pusztul el, országával együtt.
Róm 3:23-26 és 5:8 versei szerint
Krisztus hogyan cáfol rá az ördög vádjaira?
_____________________________________________________________
Amint láttuk, az ellenség azt állítja,
hogy Isten nem csak igazságos és szeretettel teljes. Azonban Isten a
legteljesebb módon kinyilatkoztatta igazságát és szeretetét Krisztusban,
mégpedig a kereszten.
Jézus halála után „Sátán látta, hogy álruhája
szétszakadt. Mesterkedése feltárult az el nem bukott angyalok és a mennyei
világegyetem előtt. Gyilkosként mutatta meg magát. Isten Fia vérének a
kiontásával kiszakította magát a mennyei lények rokonszenvéből” (Ellen G.
White: Jézus élete. Budapest, 1989, Advent Kiadó, 669. o.).
Vessük össze 1Móz 3:15 és Jel 12:10-12
verseit! Ezek szerint milyen, az egész világmindenségre kiható jelentősége van
Krisztus kereszthalálának, győzelmének?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A megváltás története bőséges bizonyítékkal
szolgál arra nézve, hogy Isten minden érintett számára a legjobb végkimenetel
biztosítását munkálja. A Szentírás Istene mindig azt teszi a nagy küzdelemben
számára járható úton, ami jó, ami a legelőnyösebb (1Móz 18:25; 5Móz 32:4; 1Sám
3:18; Zsolt 145:17; Dán 4:34; Hab 1:13; Jel 15:3).
Miért olyan fontos, hogy a kozmikus
küzdelemben Isten bemutatja az igazságosságát és a szeretetét? Hogyan erősíti a
bizalmunkat még a nehézségek és szenvedések között is, amikor a keresztről,
Istennek a megváltási tervben végzett tetteiről gondolkozunk?
ÉNEK A KEDVESRŐL |
Március 11 |
Kedd |
Csodálatra méltó, ahogyan Isten
kinyilvánította szeretetét és igazságát a nagy küzdelemben. Mégis van, aki
felveti: Nem kellett volna még többet megtennie, hogy elejét vegye a
gonoszságnak és/vagy eltávolítsa azt? A kozmikus küzdelem kerete arra utal,
hogy tetteivel Isten maximálisan tiszteletben tartja a szabad akaratot, ami az
emberiséggel való szeretetkapcsolatához kell, továbbá erkölcsi korlátok, vagyis
a hatalom gyakorlásának bizonyos szabályai között jár el. Nem feledhetjük: a
vita a jelleme körül dúl. A vádakra csak szeretetének bemutatása jelenthet
cáfolatot.
Ki szólal meg Ézs 5:1-4 verseiben? Mire
utal a próféta? Kit jelképez a szőlőskert, illetve a gazda? Mi mindent tett meg
a gazda a szőlőért? Mi ennek a jelentősége? Milyen eredménnyel járt?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Ézsaiás ebben a szakaszban a kedveséről, a
szőlőjéről énekel. Isten a gazda, a szőlőskert pedig a népét szimbolizálja
(lásd pl. Ézs 1:8; Jer 2:21). A történet tanulságait azonban tágabb értelemben
is vehetjük, Istennek az egész világon végzett munkájára utalóan. A versek
szerint a szőlősgazda (Isten) minden tőle telhetőt megtett a szőlője érdekében,
és jó termést kellett volna kapnia, de csak „vadszőlő” termett, ami az egyik
fordítás szerint „értéktelen”. Az eredeti héber szó még azt is jelenti, hogy
„rohadt szőlő”, vagyis Isten szőlőskertjében megromlott a gyümölcs.
Ézs 5:3 versében Isten szólal meg, azt
kéri népétől, hogy „ítéljenek” közte és szőlője között, utána pedig felvet egy
igen fontos kérdést: „Mit kellett volna még tennem szőlőmmel, amit
nem tettem meg vele? Vártam, hogy jó szőlőt teremjen, miért termett
vadszőlőt” (Ézs 5:4, ÚRK)? Mi többet tehetett volna még? Bámulatra méltó,
ahogyan másokat kér: ítéljék meg a tetteit!
A kereszten Isten feláldozta önmagát
mindannyiunk bűneiért. Ennek fényében milyen különleges jelentősége van a
következő kérdésnek: „Mit kellett volna még tennem szőlőmmel, amit nem
tettem meg vele?”
KRISZTUS
PÉLDÁZATA A SZŐLŐRŐL |
Március 12 |
Szerda |
Máté 21. fejezetében a szőlőmunkásokról
szóló példázatban Jézus ott folytatja a történetet, ahol Ézsaiás befejezte, még
jobban megvilágítva a szőlősgazda jellemét és azt, amit a szőlőért tett.
Olvassuk el Mt 21:33-39 verseit,
gondolva Ézs 5:4 kérdésére! Mi többet tehetett volna a gazda?
_____________________________________________________________
A példázat első részében Krisztus
közvetlenül idézi Ézsaiást, aki a szőlősgazdáról és a szőlőjéről írt. Jézus úgy
folytatja a történetet, hogy a gazda bérbe adta a földjét „munkásoknak, majd
elutazott” (Mt 21:33, ÚRK). Kétszer is elküldte a szolgáit (a prófétákat) a
termésért, de a bérlők megverték, megölték őket (Mt 21:34-36). A gazda végül
elküldte a fiát (Jézust), mert azt mondta: „A fiamat meg fogják becsülni” (Mt
21:37), de őt is megölték. „…egymás között így beszéltek: Ez az
örökös! Rajta, öljük meg, és foglaljuk el az örökségét. És megfogták, kivetették
a szőlőn kívül, és megölték” (Mt 21:38-39, ÚRK).
Mi többet tehetett volna még a gazda? Az
Atya annyira szeret bennünket, hogy drága Fiát odaadta értünk (Jn 3:16). A
kozmikus küzdelmet a jellege miatt nem zárhatta volna le isteni erővel, mert
előbb nyilvánosan be kellett mutatnia a jellemét, és ez legfőképpen Krisztus
munkája által történt meg (Róm 3:25-26; 5:8). Mi többet kérhetnénk annál, mint
amit Isten (Krisztusban) megtett, hogy vállalta értünk a halált, mert így
megigazíthat bennünket, miközben sem igazságossága, sem tökéletes szeretete nem
csorbul?
A kereszt eseménye bizonyítja: Isten minden
lehetőt megtett a gonoszság csökkentése és kiküszöbölése érdekében, de az
őszinte szeretet feltételeinek megtagadása nélkül. Ha lett volna kedvezőbb
lehetőség Isten számára, vajon nem azt választja? Az emberek komolyan szenvednek
a kozmikus küzdelemben, de Isten szenved a legjobban. A keresztre tekintve
valóban látjuk, mennyi szenvedést és fájdalmat okoz a bűn Istennek. Viszont
számára annyira szent a szeretethez kellő szabadság, hogy Krisztus még az életét
is odaadta értünk.
Olvassuk el Ézs 53:4 versét! Kinek a
„betegségeit” és „fájdalmait” viselte Krisztus a kereszten? Mi mindent tett meg
értünk, mit fizetett a megváltásunkért?
ISTEN NEVÉNEK IGAZOLÁSA |
Március 13 |
Csütörtök |
Isten neve végül minden szempontból
igazolást nyer. A megváltás tervében az Atya, a Fiú és a Szentlélek munkája
által minden kételyt kizáró módon megnyilvánul Isten tökéletes igazságossága és
szeretete (lásd Róm 3:25-26; 5:8).
Olvassuk el Róm 3:1-4 szakaszát Ézs
5:3-4 verseinek fényében! Hogyan mutatkozik meg a kozmikus küzdelem nyomán
Isten igazsága?
_____________________________________________________________
Róma 3. és Ézsaiás 5. fejezetében (szűkebb
értelemben véve) Isten a teremtményeit hívja, hogy ítéljék meg, milyen a
jelleme, pedig nincs jogunk rá, nem vagyunk olyan helyzetben, hogy ezt
megtehetnénk. Végül, amikor minden „könyvet” kinyitnak, meglátjuk majd a
bizonyítékát annak, hogy Isten tökéletesen igaz, igazságos. Az egész teremtett
világ előtt igazolni fogja magát.
Olvassuk el Jel 15:3 és 19:1-6 verseit!
Mit tudhatunk meg ezekből a részekből Isten nevének végső igazolásáról?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Az egész Szentírásból kitűnik, hogy Isten
számára fontos nevének tisztasága. Miért? Nem lehet mély szeretetkapcsolatban
lenni azzal, akinek a jellemét nem tiszteljük, akiben nem bízunk. Ha valaki
rettenetes hazugságokat mondana rólad a házastársadnak vagy a jövendőbelidnek,
minden tőled telhetőt megtennél, hogy cáfold az állításait, mert ha hitelt adna
azoknak, megtörne a köztetek levő szeretet.
A kereszt és az egész megváltási terv
végérvényesen igazolja Istent. Az advent előtti ítéletben az egész világegyetem
előtt tisztázódik a neve. Az advent utáni ítéletben pedig, amikor a
megváltottak angyalokat is fognak ítélni (1Kor 6:2-3), lehetőségünk lesz
áttekinteni a feljegyzéseket. Meggyőződhetünk róla, hogy mit miért tett Isten,
és az ítéletei mindig, csakis tökéletesen igazak és szeretettel teljesek. Ugyan
kinek ne lennének válaszra váró kérdései? Mielőtt minden lezárul, mindre
feleletet kapunk (lásd 1Kor 4:5)!
Végül minden térd meghajol és minden nyelv
megvallja majd, hogy Jézus az Úr (Fil 2:10-11). Mindez részét képezi Isten
jelleme igazolásának.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Március 14 |
Péntek |
„Nyilvánvalóvá lesz mindaz, ami miatt
tanácstalanok voltunk Isten gondviselését illetően. A nehezen érthető dolgokra
magyarázatot kapunk, feltárulnak előttünk a kegyelem titkai. Ahol véges elménk
csak zavart és megszegett ígéreteket talált, ott meglátjuk majd a
legtökéletesebb és gyönyörű harmóniát. Megtudjuk, hogy a végtelen szeretet
rendelte el a legnagyobb próbának tűnő tapasztalatokat. Amint felismerjük annak
gyengéd szeretetét, aki mindent a javunkra fordít, kibeszélhetetlen örömmel és
dicsőséggel örülünk majd” (Ellen G. White: Testimonies for the
Church. 9. köt. 286. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Volt már, hogy összezavarodtál, amikor igyekeztél megérteni Isten gondviselését?
Mennyire vigasztal, hogy végül minden nyilvánvalóvá lesz?
2)
Gondolkozzunk el azon, hogy miről mondott le Krisztus, amikor emberré lett
és meghalt a világért! Mit árul ez el Isten szeretetéről? Ezek szerint
bízhatunk benne? Mi mást tehetett volna még?
3)
Miért olyan fontos Isten „neve”? Mi következik ebből ránk, keresztényekre nézve?
Mivel hoznak szégyent a hívők Krisztus nevére? Mit tehetünk, hogy a
környezetünk meglássa, a gyakorlatban mit jelent Krisztus követése?
4)
A gonoszság kérdésére most adott legjobb „magyarázatunk” is hiányos még.
Mit tehetünk a szenvedőkért, enyhítve a világ bajain, miközben a gonoszság
problémájának végidei megoldását várjuk?
5)
Gondolkozzunk még azon, hogy Ézs 53:4 szerint Krisztus viselte a
betegségeinket, fájdalmainkat! Mi történt a kereszten, ami segít megérteni a
megváltási tervet és azt, hogy mibe került a megváltásunk Istennek?
SZEGEDI
KOVÁCS GYÖRGY:
MAJD FÖLVILLAN
Valaki rohan velünk,
visz a hátán,
hogy puhán röpítsen
a határtalan sötét egek
porfelhős folyosóján át
a jelmezét ledobó égig.
Majd fölvillan a menny óriás vakuja,
és megnyílik szemünk
akár Bartimeusé.