2025 / I.
− 10. tanulmány − Március − 1-7A hatalom gyakorlásának szabályai
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: Jób 1:1-12; 2:1-7; Dániel 10:1-14;
Márk 6:5; 9:29; János 12:31; 14:30;
Jelenések 13:1-8
„aki a bűnt cselekszi, az ördögtől van,
mert az ördög kezdettől fogva vétkezik. Azért jelent meg az Isten Fia, hogy az
ördög munkáit lerontsa”
(1Jn 3:8,
ÚRK).
A kozmikus küzdelem jellegére rávilágító beszámolót
találunk 1Kir 18:19-40 szakaszában, Illés Kármel-hegyi történetében, ahol az Úr
leleplezi a népek úgynevezett „isteneit”. A bálványok mögött más is állt, tehát
nem csupán az Izrael körüli népek pogány képzelgéseiről volt itt szó.
„Ördögöknek áldoztak, nem Istennek, isteneknek, akiket
nem ismertek, újaknak, akik csak most kerültek elő, akiket nem rettegtek
atyáitok”
(5Móz 32:17, ÚRK). Pál még hozzáteszi: „amit
a pogányok áldoznak, ördögöknek áldozzák és nem Istennek; nem akarom pedig,
hogy ti az ördögökkel legyetek közösségben” (1Kor 10:20).
Tehát a népek hamis „istenei” mögött valójában démonok
rejtőztek. Ez azt jelenti, hogy a bálványimádással és az idegen istenekkel
kapcsolatos minden bibliaszöveg valójában a „kozmikus küzdelemhez” kötődik.
Ennek hátterén jobban érthető a kozmikus küzdelem
témája, ami nagy mértékben befolyásolja, hogyan tekintünk a küzdelem jellegére,
továbbá fényt vet a gonoszság problémájára.
A FELTARTOTT
ANGYAL |
Március 2 |
Vasárnap |
A népek hamis „istenei” mögött tehát
démonok rejtőztek. Másutt pedig arra látunk bizonyítékot, hogy időnként „levegőbeli
hatalmasságok”, démonok állnak a földi uralkodók mögött. Az ellenség erői még
az Isten által küldött angyalokkal is szembeszállhatnak.
Olvassuk el Dn 10:1-14 szakaszát, külön
figyelmet fordítva a 12-13. versekre! Mit találunk itt, ami kapcsolatos a
kozmikus küzdelemmel? Hogyan értsük azt, hogy huszonegy napig feltartották az
Istentől küldött angyalt?
Hogyan lehetséges, hogy Isten angyalát
három hétig hátráltatták? A mindenható Istennek volt ereje arra, hogy azonnal
válaszoljon Dánielnek, ha úgy dönt. Ha élt volna hatalmával, egy angyal azonnal
megjelenhetett volna Dániel mellett, csakhogy „Perzsia fejedelme ellenállt” neki
három egész hétig. Mi történt itt?
„Gábriel három héten át tusakodott a
sötétség hatalmaival, hogy meghiúsítsa azok munkáját, akik Círuszt befolyásolni
akarták… A menny megtett Isten népe érdekében mindent, amit tudott, és végül
győzött. Az ellenség erőit féken tartotta Círusz egész idejében és fiának,
Cambysesnek mintegy hét és fél évig tartó uralma alatt” (Ellen G. White: Próféták
és királyok. Budapest, 1995, Advent Kiadó, 355. o.).
Úgy történhet ilyesmi, ha Isten nem él teljes
hatalmával. Az ellenségnek igazi szabadsággal és erővel kellett rendelkeznie,
amit nem lehet hirtelen megvonni tőle, de mindkét fél előtt ismertek a
paraméterek, amelyek között mozoghat (ennek a részleteit mi nem ismerjük). Úgy
tűnik, a kozmikus küzdelemben vannak olyan paraméterek, amelyek között kell
eljárnia még Isten angyalainak is. A következő tanulmányok „a hatalom
gyakorlásának szabályai” kifejezéssel utalnak ezekre. Bizonyos szempontból nem
is nehéz megérteni, hogy léteznek ilyen korlátok, hiszen amint korábban már
említettük: Isten csakis szeretettel cselekszik, kormányzatának alapja a
szeretet, nem a kényszer. Segíthet a nagy küzdelem jobb megértésében az a gondolat,
hogy Isten kizárólag a szeretetből eredő elvek alapján cselekszik.
Tapasztaltad már annak a korlátait, amikor
az ember csak a szeretet elvei szerint akar eljárni, nem pedig erőszakot
alkalmazva? Amennyiben igen, vajon ez korlátozza a rendelkezésre álló erőt?
A SÁRKÁNY
A JELENÉSEK
KÖNYVÉBEN |
Március 3 |
Hétfő |
A jelenések könyvén
végigfutó gondolat, hogy a nagy küzdelem levegőbeli hatalmasságok harca. A
könyv úgy mutatja be az ördögöt, hogy ő a „régi kígyó”, aki
szembeszáll Istennel, és „mind az egész föld kerekségét elhiteti” (Jel
12:9).
Mit tudhatunk meg Jel 13:1-8 szakaszából
a sárkány hatalmának mértékéről?
A sárkány (Sátán) nemcsak Isten (Jel
12:7-9), hanem a követői ellen is hadakozik (pl. Jel 12:1-6), de a leírás
szerint ő áll azok mögött a földi birodalmak mögött is, amelyek üldözték Isten
népét a történelem során.
„…a sárkány átadta neki
[a tengerből feljövő fenevadnak] az erejét, trónját és nagy
hatalmát” (Jel 13:2, ÚRK; vö. 13:5; 17:13-14). „És adatott neki nagyokat
mondó és káromlásokat szóló száj, és adatott neki hatalom a cselekvésre
negyvenkét hónapig” (Jel 13:5, ÚRK).
Tehát Sátán (a sárkány) erőt és uralkodói
hatalmat ad a fenevadnak (egy földi, vallási-politikai erőnek), amely ezzel
bitorolja az Istennek járó tiszteletet. A fenevad káromolja Isten nevét, harcol
a szentjei ellen, sőt le is győzi őket, legalábbis egy bizonyos ideig. Az egész
világra kiterjedő hatalmat és uralmat a sárkány, ennek a világnak a hamis ura
adja neki.
Azonban Sátán csak meghatározott korlátok
között tevékenykedhet, mint ahogy az ügynökei is, méghozzá csak egy behatárolt
időszakban. „Annakokáért örüljetek egek és akik lakoztok azokban. Jaj
a föld és a tenger lakosainak; mert leszállott az ördög tihozzátok, nagy
haraggal teljes, úgymint aki tudja, hogy kevés ideje van” (Jel
12:12).
Sátán tudja, hogy „kevés ideje van” (Jel
12:12). A jelenések könyvében leírt események a prófétai idővonal mentén
haladnak, és ez konkrét időhatárokat szab a gonosz erőknek (lásd Jel 12:14;
13:5).
Végül azonban Isten győz. „És az Isten
eltöröl minden könnyet az ő szemeikről; és a halál nem lesz többé; sem gyász,
sem kiáltás, sem fájdalom nem lesz többé, mert az elsők elmúltak” (Jel
21:4).
Még ha ezt most nehéz is előre látnunk, a
jó végül örökre szóló győzelmet arat a gonosz felett. Miért nem szabad soha
megfeledkezni erről a biztos ígéretről?
JÓB ESETE |
Március 4 |
Kedd |
Jób könyvében
különleges bepillantást nyerünk a nagy küzdelembe.
Olvassuk el Jób 1:1-12 és 2:1-7
szakaszait! A nagy küzdelem mely elvei tárulnak fel itt előttünk?
Ezekből a versekből sok fontos részletet
megismerünk. Először is, egy mennyei tanácskozást láthatunk, nem csupán Isten
és Sátán párbeszédéről van itt szó, más mennyei lények is részt vesznek benne.
Másodszor pedig van egy vita, amire utal,
hogy Isten megkérdezi Sátánt, látta-e Jóbot. Mit kellett Jóbon észrevennie?
Ennek a kérdésnek úgy van értelme, ha egy nagyobb, éppen zajló vita részét
képezi.
Harmadszor, Isten kijelenti, hogy Jób
feddhetetlen, igaz és istenfélő. Sátán erre azt feleli, hogy de csak azért,
mert Isten a védelmébe vette. A megjegyzése felér egy becsületsértéssel Jóbbal
és Istennel szemben is (vö. Jel 12:10; Zakariás 3. fejezet).
Negyedszer, Sátán azt állítja: nem
igazság, hogy Isten körülvette, védelmezi Jóbot, mert így ő nem tudja
bizonyítani a vádjait. Ez is utal arra, hogy Sátánnak bizonyos korlátok között
kell mozognia (vannak szabályai hatalma gyakorlásának), és nyilván már korábban
is próbált ártani Jóbnak.
Isten a mennyei tanács előtt válaszol
Sátán vádjaira, lehetővé teszi, hogy bizonyítsa állítását, de csak bizonyos határok
között. Először ezt az engedményt teszi Isten: „Íme, mindazt, amije van, a
kezedbe adom”, de megtiltja, hogy Jób személyét érintse (Jób 1:12). Később,
miután Sátán azt állítja: Jób csak a saját jólétével törődik, Isten megengedi,
hogy neki is ártson, de az életét nem veheti el (Jób 2:3-6).
Sátán rengeteg bajt zúdít Jób családjára,
Jób mégis minden helyzetben áldja az Úr nevét (Jób 1:20-22; 2:9-10), amivel
bizonyítja Sátán vádjainak hazugságát. Sok mindent tanulunk itt, például azt,
hogy a kozmikus küzdelemben a hatalom gyakorlásának vannak szabályai. A mennyei
tanácsban léteznek olyan paraméterek, amelyekkel dönteni lehet az Isten ellen
felhozott vádakat illetően, de anélkül, hogy Isten megsértené a szeretet szent elveit,
ami az alapja kormányzatának, uralkodásának a világmindenség és annak értelmes
lakói felett.
Jób könyvének
lebilincselő részletei bepillantást engednek a nagy küzdelembe, hogy miként
is zajlik ez a földön.
E VILÁG (IDEIGLENES) URA |
Március 5 |
Szerda |
A korábbi tanulmányokban láttuk, hogy a
kozmikus küzdelemben Sátán és seregei átmenetileg jelentős hatáskörrel bírnak a
világon, amivel azonban csak bizonyos korlátok között élhetnek.
A hatalom gyakorlásának szabályai nemcsak
az ellenség – az ördög és serege – tevékenységére vonatkoznak, de korlátozzák
Isten cselekvését is, amivel csillapíthatja az ellenség hatóköre alá
(átmenetileg) tartozó gonoszságot. Az Úr soha nem szegi meg az ígéretét, és
mivel magára is vonatkoztatja a hatalom gyakorlásának szabályait, az ördögnek
adott valamennyi hatalmat, csak bizonyos korlátok között, ideiglenesen, és
ezért erkölcsileg korlátok közé szorította saját jövőbeli cselekedeteit is
(anélkül, hogy az ereje bármilyen mértékben csökkenne).
Olvassuk el Lk 4:6, Jn 12:31, 14:30,
16:11 és 2Kor 4:4 verseit! Mit tanítanak ezek a szakaszok az ellenség földi
uralmáról?
Az Újszövetség két birodalom összecsapását
vázolja fel előttünk: a világosság és a sötétség birodalmáét, amelyben a
sötétség Sátántól és lázadásától ered. Krisztus küldetésének részét képezte,
hogy legyőzze Sátán birodalmát: „Azért jelent meg az Istennek Fia, hogy az
ördög munkáit lerontsa” (1Jn 3:8).
Viszont léteznek bizonyos „szabályok”, amelyek
korlátozzák, amit Isten megtehet, ha hű akar maradni kormányzata elveihez. Ezek
között van 1) a szabad akarat biztosítása a teremtményeknek és 2) a hatalom
gyakorlásának szövetségi szabályai, amelyek nem ismertek, legalábbis egyelőre. Ezek
a korlátok és akadályok jelentősen hatnak erkölcsileg arra, hogyan csökkentheti
Isten a gonoszságot a világban és/vagy azonnal meg tudjae szüntetni. Ezért
látni folyton gonoszságot és szenvedést, ami valóban sok emberben ébreszthet
kételyeket Isten létét vagy jóságát illetően. Tehát amint felismerjük, hogy mi
a nagy küzdelem háttere, és milyen korlátokat fogadott el Isten a bűn
problémájának kezelésekor, bizonyos fokig jobban megérthetjük, hogy miért
mennek így a dolgok, legalábbis addig, amíg végső győzelmet nem arat a gonosz
felett.
Jézus azt mondta Sátánról, hogy ő „a
világ fejedelme”. Hogyan segít ez is megbirkózni a világban lévő gonoszság
kérdésével? Vigasztaló tudat, hogy Sátán uralma csak ideiglenes!
KORLÁTOK ÉS
SZABÁLYOK |
Március 6 |
Csütörtök |
A kozmikus küzdelem elsősorban Isten jelleme
körüli vita, amit az váltott ki, hogy az ördög rágalmazta Istent – a jóságát,
igazságosságát és uralmát. Egyfajta kozmikus szövetségi pert indított Isten
ellen.
Az ilyen konfliktust nem lehet pusztán
erővel lezárni, csak bizonyítással.
Amennyiben súlyos vádak merülnek fel egy
hatalmon lévő személlyel szemben, a cáfolatnak az a legjobb (és talán az
egyetlen) módja, ha lehetővé teszik a szabad, tisztességes és nyílt
vizsgálatot. Mivel a vádak a szeretet teljes kormányzatát fenyegetik, azokat
nem lehet egyszerűen a szőnyeg alá söpörni.
Mit jelent ez a kozmikus küzdelem és a
gonoszság megértése szempontjából? Vajon Isten megszegi az ígéretét? Persze,
hogy nem! Amennyiben beleegyezik a hatalom gyakorlásának szabályaiba, további
cselekvése (erkölcsileg) korlátozott lesz, tehát a gonoszság a sötétség
birodalmának ideiglenes fennhatósága alatt történik.
Olvassuk el Mk 6:5 és 9:29 verseit! Ezek
szerint hogyan köthetők a hithez és az imádsághoz még az isteni cselekedetek
is?
Látszik, hogy mindkét esetben vannak
bizonyos korlátok, a hatalom gyakorlásának szabályai, amelyek dinamikusan
kapcsolódnak a hithez és az imádsághoz is. Másutt bőséges bizonyítékot találunk
az ima hatására, és ez csatornákat nyit az isteni cselekvés előtt, ami
máskülönben (erkölcsileg) nem lenne elérhető. Azonban nem juthatunk arra a
téves következtetésre, hogy a hit és az ima tényezőjén kívül nem létezik más.
Valószínűleg van még sok más faktor is, amelyekről nincs tudomásunk.
Ez egybevág azzal, amit korábban láttunk a
hatalom gyakorlásának szabályaival kapcsolatban. Ennek vannak olyan kitételei a
nagy küzdelemben, amelyek korlátokat szabnak annak, amit Isten erkölcsi
szempontból megtehet, legalábbis most. Ezért van az, hogy történnek rossz
dolgok a sötétség birodalmának ideiglenes uralma alatt.
Olvassuk el Róm 8:18 és Jel 21:3-4 verseit!
Miért bízhatunk abban, hogy még ha most sok mindent nem is értünk, de Isten
tudja, mi a legjobb, a legjobbat akarja, és majd véget vet a gonoszságnak,
elhozza az örök boldogság korszakát?
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Március 7 |
Péntek |
„A bűnös ember törvény szerint Sátán
foglya, és Krisztusnak az volt a küldetése, hogy kiszabadítsa a nagy ellenség
hatalma alól. Az ember természetes módon hajlamos követni Sátán javaslatait, és
nem állhat sikerrel ellen a rettenetes ellenfélnek, csak ha a hatalmas Harcos,
Krisztus benne él, ha Ő irányítja vágyait és ad neki erőt. Sátán hatalmát
egyedül Isten képes korlátozni. Az ördög ide-oda, le s föl jár a földön,
egyetlen pillanatra sem lankad a figyelme, nehogy kihagyja lelkek tönkretételének
akár csak egy esélyét is. Isten népének fontos ezzel tisztában lennie, hogy
kikerülhessék csapdáit. Sátán előkészíti csalásait, hogy az Isten népe elleni
utolsó hadjáratában ne ismerjék fel őt. »Nem is csoda, hisz maga a
Sátán is a világosság angyalának adja ki magát« (2Kor 11:14, ÚRK). A
megtévesztettek közül néhányan azt állítják, hogy Sátán nem létezik, pedig ő
ejtette foglyul őket, sőt sok mindent tesz általuk. Sátán jobban tudja, mint
Isten népe, hogy milyen hatalommal bírhatnak felette, ha Krisztusban van az
erejük. Az igazság leggyengébb követője, aki erősen kapaszkodik Krisztusba,
képes ellenállni Sátánnak és minden seregének, ha alázattal segítségért
folyamodik a hatalmas Harcoshoz. Az ördög ravasz, nem áll ki nyíltan, bátran a
kísértéseivel, mert akkor a keresztény felébredne szunynyadásából, és erős,
mindenható Szabadítójára hagyatkozna. Ezért Sátán észrevétlenül közelít,
álcázva magát az engedetlenség gyermekein keresztül munkálkodik, akik
istenfélőnek mutatják magukat” (Ellen G. White: Testimonies for the Church. 1.
köt. 341. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Mit jelent az, hogy „A bűnös ember törvény szerint Sátán foglya”? Azt, hogy
az ördög mindent megtehet vele, amit csak akar? Ha nem, miért nem? Hogyan
kapcsolódik ez ahhoz, amit „a hatalom gyakorlásának szabályaiként” említettünk
a nagy küzdelemben?
2)
Miért ad Isten felhatalmazást Sátánnak a kozmikus küzdelemben, még ha csak
időlegesen és korlátok között is? Hogyan akarja tehát cáfolni a vádjait?
3)
Mit mondhatunk azoknak, még keresztényeknek is, akik tagadják Sátán
létezését? Hogyan segíthetünk azoknak, akiket álcázásával megtévesztett?
TÚRMEZEI
ERZSÉBET:
NAGYANYÓ ÉS UNOKÁJA
Ma gyermekkorom édes távolából
felémmosolygott nagyanyám.
Kezet fogtunk egy közös akaratban.
Napfényes örökségül hagyta rám.
A szeretet titkában találkoztunk.
Úgy szeretett, mint kicsiny gyermeket.
Fiókos szekrény száz titkos zugából
annyi mindent előkeresgetett.
Tán nem is volt más töprenkedő gondja,
mint mit adhatna még oda nekem.
Szerető keze végigsimított a
babaruhának való selymeken.
Neki talán én voltam az ajándék,
a kacagásom és az örömöm.
Boldog volt, látva: selyemben, mesében,
régi rímekben hogy’ gyönyörködöm.
Most így kutatok lelkem titkosmívű
rejtekein: mit adhatnék oda?
Mióta Krisztus életembe lépett,
mindennap új ajándék, új csoda!
Nyitom a zárakat: a rímek
Gyöngysorát, kincseimet keresem.
Ó, tudom én, hogy mindent Tőle kaptam,
És visszakapok ezerszeresen.
Nem kéregetve, mindig mint Király jön.
Rég nem tudom, mik a hétköznapok.
Mégis olyan jó keresve kutatni,
mi az, amit még odaadhatok.
S míg nyitogatom a rejteket, zárat,
– mintha Királyom jöttét hallanám…
a gyermekévek tiszta távolából
értő mosollyal néz a nagyanyám.