2025 / I.
− 9. tanulmány − Február 22 − 28Kozmikus küzdelem
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 1Mózes 1:31; Ézsaiás 14:12-15;
Ezékiel 28:12-19; Máté 4:1-11; 13:24-27;
János 8:44-45
„Ellenségeskedést szerzek közötted és az
asszony között, a te magod között és az ő magva között: ő a fejedre tapos, te
pedig a sarkát mardosod”
(1Móz 3:15,
ÚRK).
A bibliai teológiában központi helyet foglal el a
Krisztus és Sátán közötti nagy küzdelem. A Szentírás kiemelkedő témája a
kozmikus harc Isten, valamint a bűnbe süllyedt, ellene fellázadó mennyei lények
között (Mt 13:24- 30, 37-39; Jel 12:7-10). Noha ez része a keresztény
tradíciónak, mégis sok keresztény elvetette, nem veszi figyelembe ezt a gondolatot.
A Biblia nézőpontjából azonban nem lehet figyelmen
kívül hagyni az Isten országa meg az ördög és angyalai közötti kozmikus
konfliktus témáját anélkül, hogy nagy részét elveszítenénk a bibliai
elbeszéléseknek. Ha csak az evangéliumokat vesszük, ott is számos utalást
találunk az Istennel szembeforduló ördögre és démonokra.
A héten először is azzal foglalkozunk, hogyan lehet
választ találni néhány meghatározó bibliai szakasz alapján az alábbi két
kérdésre:
1) Hol tanítja a Szentírás, hogy kozmikus küzdelem dúl
Isten és Sátán között?
2) A Szentírás szerint milyen harc ez?
AZ ELLENSÉG TETTE |
Február 23 |
Vasárnap |
Olvassuk el Jézus példázatát Mt 13:24-27
szakaszában! Hogyan világít rá a világban lévő gonoszság eredetére?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Jézus egy gazda történetét beszéli el, aki
csak jó magot vet a földjébe, mégis konkoly nő a búza között. Amikor a szolgái
ezt észreveszik, megkérdezik tőle: „Uram, nemde tiszta magot vetettél a
földbe? Honnan van azért benne konkoly” (Mt 13:27, ÚRK)? Sokan
hasonló kérdést feszegetnek ma is a gonoszság problémájával kapcsolatban: Ha
Isten csak jónak teremtette a világot, miért van annyi rossz?
Olvassuk el Mt 13:28-30 szakaszát, majd
Krisztus magyarázatát is a 37- 40. versekben! Hogyan világít ez rá a nagy
küzdelem jellegére?
_____________________________________________________________
A gazda azt feleli a szolga kérdésére,
hogy „Valamelyik ellenségem cselekedte ezt” (Mt 13:28, ÚRK). Jézus később
elmondta: „Aki a jó magot veti, az az Emberfia” (Mt 13:37, ÚRK), vagyis
Ő maga. „A szántóföld pedig a világ” (Mt 13:38, ÚRK). „Az
ellenség, aki a konkolyt veti, az ördög” (Mt 13:39, ÚRK). Minden
félreértést kizáróan a Krisztus és Sátán közötti kozmikus küzdelemre utal.
Miért van gonoszság a világon? Az ellenség (az ördög) műve, aki szembeszáll
a gazdával. „Valamelyik ellenségem cselekedte ezt” (Mt 13:28, ÚRK).
A válasz elvezet a következő kérdéshez: „Akarod-e,
hogy nekilássunk, és kigyomláljuk azokat” (Mt 13:29, ÚRK)? Ám a gazda azt
felelte, hogy „Nem, mert amikor összeszeditek a konkolyt, azzal együtt
esetleg a búzát is kiszaggatjátok. Hadd nőjön együtt mind a kettő az aratásig” (Mt
13:30, ÚRK; vö. Mk 4:29). A példázat szerint Isten egyszer majd véget vet
a gonoszságnak, de ha idő előtt kitépnék a konkolyt, helyrehozhatatlan
kárt okoznának a jónak.
Milyen veszélyekkel jár, ha most akarjuk
kigyomlálni a búza közül a konkolyt? Viszont ez miért nem ugyanaz, mintha
elfordítanánk a fejünket a gonoszság láttán?
A KÜZDELEM
EREDETE A FÖLDÖN |
Február 24 |
Hétfő |
Miért van rossz mag a szántóföldben, ha a
gazda csak jó magot vetett? A példázat kérdésével párhuzamban van egy másik
kérdés is: Isten csak jónak teremtette a világot, akkor hogyan indult el itt a
rossz?
Olvassuk el 1Móz 1:31 versét! Mit
jelentett ki Isten a világról a teremtés után? Miért fontos ez?
_____________________________________________________________
Amikor Isten befejezte a világ teremtését,
1Móz 1:31 szerint minden „igen jó” volt. 1Mózes 1. fejezetében semmi nem
utal arra, hogy bármi rossz lett volna az Isten által megteremtett
bolygón. Hogyan tört be mégis a gonoszság?
Olvassuk el 1Móz 3:1-7 szakaszát! Ezek
szerint hogyan jutott a gonoszság a földre? Hogyan világít ez rá a kozmikus
küzdelem természetére (lásd még Jel 12:7-9)?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
A történetben az áll, hogy a kígyó – Jel
12:7-9 szerint maga az ördög („az ősi kígyó” [ÚRK]) – hazugságokat
hintett el Isten jelleméről. Először egy kérdéssel keltett kétséget
Évában Isten parancsát illetően, annak szinte épp az ellenkezőjét
mondta, majd pedig nyíltan kétségbe vonta Isten kijelentését azzal, hogy
„Bizony nem haltok meg” (1Móz 3:4).
Valaki, vagy a kígyó, vagy Isten hazudott Évának,
akinek ekkor el kellett döntenie, hogy Isten, vagy a kígyó szavának fog-e
hinni.
Itt, mint ahogy a Szentírásban másutt is,
a küzdelem elsődlegesen arra irányul, hogy kinek lehet hinni, és ez szervesen
kapcsolódik a szeretethez. Ez pedig azért van, mert amilyennek tartunk valakit,
hogy meg lehet-e bízni benne, nagy mértékben befolyásolja, hogy szeretni
fogjuk-e, megbízunk-e benne, és ebben az esetben hallgatunk-e arra, amit mond.
Olvassuk el 1Móz 3:15 versét! A Szentírás ősevangéliumának
szokták nevezni ezt a részt, ahol Isten kijelenti a kígyónak, hogy az asszony
Magva (a Messiás) majd a fejére tapos. Hogyan erősíti meg ez is, hogy valóságos
ez a küzdelem, miközben reményt is ad nekünk?
A MENNYEI
KÜZDELEM KEZDETE |
Február 25 |
Kedd |
1Mózes 1-3. fejezete is rámutat, hogy a
gonoszság létezett már Ádám és Éva bűnesete előtt. Noha még nem volt
konkrét valóság az Édenben, de elvileg már feltűnt „a jó és gonosz tudásának
fája” (1Móz 2:9, 17) névben is. Azután a kígyó hazugsággal vádolta Istent,
amikor valójában ő hazudott. A kígyó létezése (Jel 12:9), valamint a hazugsága
is azt mutatja, hogy a gonoszság ott volt. Tehát az Édenben már a bűneset előtt
megmutatkozott a gonoszság.
Vessük össze Ez 28:12-19 szakaszát 2Móz
25:19-20 verseivel! Miért bukott el ez a teremtmény?
_____________________________________________________________
E szakasz szerint a mennyben kezdődött a
gonoszság és a kozmikus küzdelem. Mielőtt bűnössé lett, a most Sátánként ismert
lény oltalmazó kérub volt. Még azt olvashatjuk róla, hogy „Te voltál az
arányosság pecsétgyűrűje, tele bölcsességgel, tökéletes szépségben.
Édenben, Isten kertjében voltál” (Ez 28:12-13, ÚRK). Ez nem mondható el
Tírusz királyáról (sem más emberről). Innen tudjuk, hogy itt Lucifer bukásának
a történetébe pillanthatunk bele.
Olvassuk el Ézs 14:12-15 verseit! Mit
tudhatunk meg még ebből a szakaszból a nagy küzdelem eredetéről?
_____________________________________________________________
Ézsaiás 14. fejezete szerint Lucifer
elhatározta, hogy felmagasztalja magát és olyan lesz, mint Isten. Ez a vers
kiegészíti az Ezékiel 28. fejezetében olvasottakat, vagyis hogy szépsége miatt
szíve „felfuvalkodott” (Ez 28:17), pedig ennek inkább Isten dicsőítésére
kellett volna késztetnie, hiszen Ő gyönyörűnek teremtette. Lucifer azonban
felfuvalkodott, sőt Isten helyére tört, rágalmazni kezdte. Ez 28:16 versében az
a héber szó, ami a fordításban „kereskedés” még azt is jelenti, hogy
„rágalmazás”. Ez is jelzi, Sátán hogyan lép fel Isten ellen – és ellenünk.
Hogyan értsük azt, hogy Lucifer, aki elbukott, eredetileg „feddhetetlen”
(tökéletes) volt, „attól a naptól fogva”, amelyen teremtetett, „míg
gonoszság nem lett található” benne (Ez 28:15, ÚRK)? Hogyan bukhatna el
egy feddhetetlen teremtmény, ha tökéletességéhez nem tartozna hozzá az
igazi erkölcsi szabadság?
HA ENGEM IMÁDSZ |
Február 26 |
Szerda |
Sátán el akarta foglalni Isten trónját,
ami kitűnik Máté 4. és Lukács 4. fejezetében a megkísértésről szóló leírásból.
Sokat megtudhatunk erről a küzdelemről Jézus és a kísértő megdöbbentő
találkozásának történetéből. Itt megmutatkozik a Krisztus és Sátán közötti nagy
küzdelem valósága, élesen és drámai erővel.
Olvassuk el Mt 4:1-11 szakaszát! Hogyan
mutatkozik meg itt a Krisztus és Sátán közötti nagy küzdelem?
A Lélek „vitte” Jézust a pusztába, azzal a
kifejezett céllal, „hogy az ördög megkísértse” (Mt 4:1, ÚRK). A
találkozás előtt Jézus negyven napon át böjtölt. Amikor az ördög
megérkezett, kísértésével arra akarta rávenni Jézust – nagy éhségére
játszva –, hogy a köveket változtassa kenyérré. Ő azonban a Szentírást
idézve fogadta a kísértést, és Sátán terve kudarcba fulladt.
Ezután az ördög elbizakodott tettre akarta
rávenni Jézust, amikor azt mondta neki, hogy vesse le magát a templom
tetejéről. A Szentírást elferdítve sugalmazta, hogy ha Jézus valóban Isten Fia
volna, megóvnák az angyalok. Jézus ismét kivédte a kísértést, helyesen idézve a
Szentírást.
A harmadik kísértésből világosan látszik,
hogy mit is próbált elérni az ördög. Azt akarta, hogy Jézus imádja őt. Sátán az
egyedül Istennek járó tiszteletet akarja bitorolni.
Megmutatta Jézusnak „a világ minden
országát és azok dicsőségét, és ezt mondta neki: Mindezt neked adom, ha leborulsz
előttem és imádsz engem” (Mt 4:8-9, ÚRK). Lukács evangéliuma párhuzamos
igehelyén ezt is állította: „Neked adom mindezt a hatalmat és annak
dicsőségét, mert nekem adatott, és annak adom, akinek akarom” (Lk 4:6,
ÚRK).
Jézus ismét a Szentírást idézve szállt
szembe a kísértéssel, és Sátán megint csak kudarcot vallott.
Jézus mindhárom esetben a Szentírással
védte ki az ellenség támadását.
„Mert nem vér és test ellen van nekünk
tusakodásunk, hanem a fejedelemségek ellen, a hatalmasságok ellen, a sötétség
világának urai ellen, a gonoszságnak lelkei ellen, amelyek az ég magasságában
vannak”
(Ef 6:12, ÚRK). Nem kell félelemben
élnünk, viszont miért fontos mindig tudatában lennünk a körülöttünk dúló
küzdelemnek?
A KOZMIKUS KÜZDELEM JELLEGE |
Február 27 |
Csütörtök |
Megnéztünk olyan bibliai szakaszokat,
amelyek az Isten és Sátán közötti kozmikus küzdelemről szólnak. Hogyan
lehetséges egyáltalán ez a küzdelem? Hogyan szállhat bárki szembe a végtelen
hatalmú Istennel? Amennyiben csupán erő kérdése volna, a harc már azelőtt véget
ért volna, hogy elkezdődött. Ezért másfajta konfliktusról lehet szó. A Szentírás
kinyilatkoztatja, hogy a küzdelem Isten jelleme körül dúl – hiszen az ördög
súlyos rágalmakat terjeszt Istenről, hogy például Ő nem csak jóságos és szeretettel
teljes. Az ilyen állításokat nem lehet erővel vagy brutális hatalommal cáfolni,
hanem csak a két fél jellemének összehasonlításával. „Isten igazságosan kezelte
a bűnt. Sátán viszont azt a módszert alkalmazta, ami Istentől távol állt: a
hízelgést és a csalást. Meg akarta hazudtolni Isten szavát, és az angyalok
előtt hamis színben tüntette fel kormányzási módszereit. Azt állította, hogy
Isten nem jár el igazságosan, amikor törvényeket és szabályokat ró a menny
lakosaira; hogy a meghódolás és engedelmesség megkövetelésével csupán a maga
dicsőségét keresi. Ezért be kellett bizonyítani a menny lakói és az egész
világegyetem előtt, hogy Isten kormányzása igazságos, törvénye tökéletes. Sátán
úgy tüntette fel, hogy egyedül ő akarja a világegyetem javát szolgálni.
Mindenkinek meg kellett azonban látnia a bitorló jellemét és valódi céljait.
Időt kellett adni ahhoz, hogy gonosz cselekedeteivel leleplezze önmagát” (Ellen
G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 2020, Advent Kiadó, 428. o.).
Olvassuk el Jn 8:44-45 és Jel 12:7-9 verseit!
Mit tudhatunk meg ezekből a szövegekből az ördög jelleméről és stratégiájáról?
Kezdettől fogva az volt az ördög terve,
hogy megpróbálja elhitetni a teremtményekkel: valójában Isten nem igazságos és
szeretettel teljes, a törvénye az elnyomás eszköze, ami ártalmukra van. Nem is
csoda, hogy Jézus ezt mondta róla: „hazug és hazugság atyja” (Jn 8:44).
Önmagáról azonban így vallott: „azért jöttem e világra, hogy bizonyságot tegyek
az igazságról” (Jn 18:37). Az volt a célja, hogy nyíltan szembeszálljon
Sátán hazugságaival és rágalmaival, legyőzze, majd pedig végleg elpusztítsa az
ördögöt, minden hatalmát (Zsid 2:14; 1Jn 3:8).
Jel 12:9-10 verseinek azonosítása szerint
Sátán a 1) „régi kígyó”, 2) aki a menny ben vádolja Isten népét, és 3) ő
a sárkány, aki elhiteti az egész földet. Az „ördög” szó görög megfelelője azt
jelenti, hogy „rágalmazó”. Ez is mutatja: a küzdelem akörül forog, hogy ki mit
hisz – még Isten jelleméről is.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Február 28 |
Péntek |
Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest,
2020, Advent Kiadó, „A bűn eredete” c. fejezet, 423-433. o.
„Semmit sem tanít a Szentírás
világosabban, mint azt, hogy Isten semmiképpen sem felelős a bűn létrejöttéért;
hogy Ő nem vonta vissza önkényesen kegyelmét; hogy nem volt hiba
kormányzatában, ami alkalmat adott volna a lázadásra. A bűn »betolakodó«,
amelynek jelenlétét nem lehet megindokolni. A bűn titokzatos, érthetetlen;
mentegetése egyenlő volna igazolásával…
Ha Sátán azonnal megszűnt volna létezni,
Istent inkább félelemből szolgálták volna, mint szeretetből. A csaló befolyása
nem szűnt volna meg teljesen, és nem semmisült volna meg egészen a lázadás
szelleme. A bűnnek be kellett érnie.
Sátánnak az egész világegyetem érdekében,
amelynek korszakai szünet nélkül peregnek, alaposabban ki kellett bontakoztatnia
elveit, hogy az Isten kormányzása elleni vádját igazi megvilágításban lássa
minden teremtett lény, és Isten igazságossága, irgalma és törvényének
változhatatlansága örökre vitán felül álljon” (i. m. 423. és 428. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Sokan tűnődnek azon,
hogy foganhatott meg a bűn Luciferben, aki bűntelen volt. Miért olyan
„titokzatos”, „érthetetlen” a bűn? Hogyan magyarázhatjuk az első bűnt anélkül,
hogy mentegetnénk vagy igazolni próbálnánk? Eredetének megmagyarázása miért
lenne olyan, mintha igazolni akarnánk?
2)
Isten miért nem törölte
ki azonnal Sátánt az élők sorából? Miért kellett engednie, hogy kibontakoztassa
elveit? Miként szolgálja ez az egész világegyetem örök érdekét?
3)
Miért fontos tisztában lenni
azzal, hogy az Isten és Sátán közötti küzdelem nem az erőviszonyokról, hanem
valami másról szól? Miért érthetőbb, hogy a jellemek harcáról, nem pedig
erőviszonyokról van itt szó?
4)
Az életünk a kozmikus
küzdelem „mikrokozmosza”. A küzdelem lényegének a megértése hogyan húzza félre
a függönyt, hogy ezt így tudjuk látni? Hogyan tapasztalod talán most is a
küzdelem valóságos voltát? Reakcióid hogyan mutatják be, melyik oldalon állsz?
R. DÁNIEL IRÉN:
MINDENÉRT
Áldunk
a nyárért,
áldunk
az őszért,
áldunk
a télért,
tavaszért.
Áldunk
a szélért,
áldunk
a hóért,
minden
biztató
szavadért.
Áldunk
esőben,
perzselő
fényben,
fagyos
viharban,
dermedve.
Áldunk
leverten,
áldunk
derűben,
nevedben
bízva,
remélve.
Áldunk
a jóért,
áldunk
a rosszért,
beléjük
rejtett
kincsedért.
Áldunk,
ha értünk,
áldunk,
ha kétlünk,
Hozzád
kiáltunk
mosolyért.
Áldunk
erőben,
áldunk
sebekben,
áldunk
gödrünkből
felnézve,
Áldunk
megtörten,
korunkba
görnyedten,
várva
gyógyító
kezedre.
Gyatra
kis rímek,
mégis
derítnek,
miközben
ágyam
bevetem.
Áldom a
Lényed,
mellyel
az éjet
kelő
Nap mögé
temeted.