2025 / I.
− 8. tanulmány − Február 15 − 21Szabad alarat, szeretet és isteni gondviselés
SZOMBAT DÉLUTÁN
E
HETI TANULMÁNYUNK: 5Mózes 6:4-5; Jeremiás 32:17-20;
Lukács 13:34; János 16:33; Efezus
1:9-11; Zsidókhoz 1:3
„Azért mondtam ezeket nektek, hogy
békességetek legyen énbennem. E világon nyomorúságotok lesz, de bízzatok, én
legyőztem a világot”
(Jn 16:33,
ÚRK).
A gondviselés szó írja le Isten cselekvését a
világban. Nagyban meghatározza, hogyan viszonyulunk Istenhez, egymáshoz és mit
gondolunk a gonoszság problémájáról, hogy miként értjük a gondviselés szerepét.
A keresztények többféleképpen is értelmezik a
gondviselést. Egyesek szerint Isten a hatalmával szabja meg, hogyan történjen
meg minden. Még azt is Ő választja ki, hogy ki üdvözül és ki jut kárhozatra. E
nézet szerint az emberek nem dönthetnek szabadon mást, mint amit Isten
elrendelt, sőt még a vágyaikat is Ő határozza meg.
Ezzel szemben erős bibliai bizonyítékok mutatnak arra,
hogy nem Isten szab meg mindent, ami történik. Szabad akaratot ad az embereknek
egészen addig a pontig, hogy ők (és az angyalok) úgy dönthetnek: Isten
akaratával éles ellentétben cselekszenek. A bűneset történetében, a bűn, a
gonoszság történetében egyaránt drámai, tragikus módon mutatkozott meg, hogy mi
minden következik a szabad akarattal való visszaélésből. Isten azért hozta
létre a megváltás tervét, hogy gyógymódot biztosítson a tragédiára, amit a
szabad akarat helytelen használata okozott.
MINDENHATÓ ISTENÜNK |
Február 16 |
Vasárnap |
„»Isten mindenható« – tanította az
ifjúsági lelkész a felsős csoportban. »Ez azt jelenti, hogy Ő irányítja
mindazt, ami megtörténik.« Az egyik gyerek tanácstalanul kérdezte: »Tehát Isten
akarata volt, hogy a kutyám elpusztuljon? Miért akarta megölni a kutyámat?«
Az ifjúsági lelkész megpróbált felelni a
felvetésre: »Ez nem könnyű kérdés. Isten néha megenged nehéz időket az életünkben,
hogy így segítsen felkészülni a jövőbeli még keményebb helyzetekre. Emlékszem,
mennyire elszomorodtam, amikor elpusztult a kutyám, az akkor átéltek viszont később
segítettek megbirkózni egy még nehezebb helyzettel, azzal, amikor a nagymamám
meghalt. Ez így érthető?« A diák hosszas gondolkodás után válaszolt: »Tehát
Isten azért ölte meg a kutyámat, hogy felkészítsen arra, amikor majd megöli a
nagymamámat«” (Marc Cortezt idézi John C. Peckham: Divine Attributes:
Knowing the Covenantal God of Scripture. Michigan, 2021, Baker
Academic, 141. o.)?
Az emberek néha azt képzelik, hogy minden
pontosan úgy történik, ahogy Isten akarja. Bármi is következik be a világon, az
éppen úgy van, ahogy Isten akarta, hiszen Ő mindenható. Hogyan történhetne
olyasmi, amit Isten nem akar? Ezért bármi is lesz, akármilyen rossz is, az
Isten akarata – legalábbis ezt tanítják ennek a teológiai nézetnek a képviselői.
Olvassuk el Zsolt 81:12-15, Ézs 30:15,
18, 66:4 és Lk 13:34 verseit! Ezek szerint mindig az történik, ami Isten
akarata?
_____________________________________________________________
Sokan azt hiszik, hogy Isten mindig eléri,
amit akar, azonban a Biblia egészen más történetet mutat be. A Szentírásban
újra és újra látni azt, hogy nem teljesül a vágya. Vagyis a történtek gyakran
Isten akaratával ellentétes módon alakulnak. Sokszor nyíltan ki is jelenti,
hogy éppen az ellenkezője történik annak, amit akar. Egy bizonyos megoldást kívánt
népének, ők viszont inkább mást választottak. „De népem nem hallgatott
szavamra… Ó, ha népem hallgatna rám, és Izráel az én utaimon járna!
Rögtön megaláznám ellenségeit” (Zsolt 81:12, 14-15, ÚRK).
Gondoljunk bele, mi minden következik
abból a teológiai nézetből, hogy minden pontosan Isten kifejezett akarata szerint
történik! Milyen komoly problémákat vet fel ez a teológia, főként a gonoszság összefüggésében?
ÚR MINDENEK
FELETT |
Február 17 |
Hétfő |
A Szentírás egészében megnyilatkozik Isten
csodálatra méltó hatalma. Számtalan elbeszélés szól arról, hogy az Úr
gyakorolja hatalmát, csodákat tesz, mégis sok olyan dolog is megtörténik, amit
Ő nem akar.
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Olvassuk el Jer 32:17-20, Mt 19:26, Lk
1:37 és Jel 11:17, valamint Zsid 1:3 versét! Mit tanítanak ezek a részek Isten
erejéről?
Többek között ezek a szövegek is arról szólnak,
hogy Istennek hatalmas ereje van, amellyel fenntartja a világot. A jelenések
könyvében sokszor olvassuk, hogy „Uram, mindenható Isten” (Jel
11:17; vö. 2Kor 6:18; Jel 1:8; 16:14; 19:15; 21:22). A pantokratór görög
szó jelentése, hogy „mindenható”, „teljhatalmú”. Isten mindenható voltát nem csupán
szavak fejezik ki, hanem ez a csodáiban is megmutatkozik, amikor hatalmával
megszabadította népét, vagy más csodát tett a világban.
Következésképpen a legtöbb keresztény
egyetért abban, hogy Isten mindenható, vagyis bármit megtehet, ami logikailag
lehetséges, illetve a természetével összeegyeztethető. Bizonyos dolgok azért
nem lehetségesek, mert ellentétesek a lényével, ez megmutatkozott Krisztusnak a
Gecsemánéban elmondott imájában is. Egyrészt kijelentette, hogy „Istennél
minden lehetséges” (Mt 19:26), de a kereszthez közeledve így imádkozott: „Atyám,
ha lehetséges, múljék el tőlem ez a pohár, mindazáltal ne úgy legyen,
amint én akarom, hanem amint te” (Mt 26:39, ÚRK).
Az Atyának hatalmában állt megszabadítani
Krisztust a kereszt szenvedéseitől, viszont azért nem tehette meg, mert a
bűnösöket is meg akarta menteni. Vagy az egyiknek, vagy a másiknak kellett
megtörténnie, mindkettő nem lehetett.
A Szentírás azt tanítja, hogy Isten mindenkit
meg akar menteni (pl. Ez 33:11; 1Tim 2:4-6; Tit 2:11; 2Pt 3:9), mégsem fog
mindenki üdvözülni. Milyen tanítás rejlik ebben a szabad akarat valóságáról,
illetve Isten hatalmának korlátairól a szabad akarattal felruházott teremtmények
esetében?
SZERETNI ISTENT |
Február 18 |
Kedd |
Isten mindenható, ez azonban nem jelenti,
hogy azt is megteheti, ami logikailag lehetetlen. Így például nem határozhatja
meg, hogy valaki önként szeresse Őt. Az önkéntes cselekvés azt
jelenti, hogy valaki kényszer nélkül teszi, amit tesz, tehát a meghatározás
természetéből adódóan lehetetlen kötelezni az önkéntes cselekvésre.
Amint tehát láttuk, és ezt újból meg kell erősíteni, Isten senkit sem
kényszeríthet arra, hogy szeresse Őt, mert kikényszerített szeretet nem létezik.
Mit tanítanak 5Móz 6:4-5 és Mt 22:37
versei a szabad akarat valóságáról?
_____________________________________________________________
Az Isten szeretetére szólító nagy
parancsolat is bizonyítja, hogy Isten vágyik mindenkinek a szeretetére, mégsem
szereti Őt mindenki. Miért nem hat oda, hogy mindenki szeresse? Megint
csak azért, mert a szeretetnek önkéntesnek kell lennie, hogy szeretet legyen.
Olvassuk el Tit 1:2 és Zsid 6:17-18 verseit!
Mit tanítanak ezek az igék Istenről?
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
„Nem
ember az Isten, hogy hazudjék”
(4Móz
23:19). Isten nem hazudik (lásd Tit 1:2), tartja a szavát, nem szegi meg az
ígéretét (Zsid 6:17-18). Ebből következik, hogy ha megígért vagy vállalt
valamit, további cselekvése az ígérete által megszabott erkölcsi korlátok
között mozog.
Vagyis mivel Isten a legtöbb esetben megadja
teremtményeinek a szabad akaratot, hogy másként döntsenek, mint ahogy Ő
szeretné, az emberek választása nem Istenen múlik. Elkötelezte magát a szabad
akarat biztosítása mellett, így az embernek lehetősége van Isten ideális
elvárásával is szembemenve élni a szabadságával. Tragikus módon sokan így
gyakorolják a szabadságukat, amiből következik, hogy sok minden megtörténik,
amit Isten nem szeretne, ami a szó szoros értelmében nem rajta múlik.
Mi volt az, amit megtettél, pedig tudtad,
hogy Isten nem akarja? Mi a tanulsága ennek a szabad akarat valóságával és
annak lehetséges félelmetes következményeivel kapcsolatban?
ISTEN IDEÁLIS AKARATA ÉS HELYREÁLLÍTÓ AKARATA |
Február 19 |
Szerda |
Mit mond Ef 1:9-11 szakasza a
predesztinációról? Vajon Isten egyeseket előre üdvösségre rendel el, míg másokat
kárhozatra szán?
A görög prooridzó szó itt és a
Szentírásban másutt is alapvetően nem azt tanítja, hogy Isten határozza meg a
történelmet. A görög kifejezés egyszerűen azt jelenti, hogy „előre eldönt”.
Természetesen lehetséges egyoldalúan előre
meghatározni valamit, de mások szabad akaratát figyelembe véve is meg lehet
előre határozni a dolgokat. A Szentírás tanítása szerint Isten ez utóbbit
teszi.
Egy görög kifejezés itt és másutt is (pl.
Róm 8:29-30) úgy szerepel a fordításban, hogy „eleve elrendel”. Ez Istennek a
jövővel kapcsolatos terveire vonatkozik – miután figyelembe veszi, amit
előre tud a teremtményei szabadon meghozott döntéseiről. Tehát
gondviselésében a mindenki számára kívánatos, jó végkimenetel felé irányítja a
történelmet, miközben tiszteletben tartja teremtményei szabadságát, ami
szükséges az őszinte szeretetkapcsolathoz.
Ef 1:11 verse kijelenti, hogy Isten „mindent
az ő akaratának tanácsából munkál” (ÚRK). Vajon ez azt jelenti, hogy
eldönti: minden pontosan az Ő kívánsága szerint legyen? A
szövegkörnyezetéből kiragadva úgy tűnhet, hogy Ef 1:9-11 ezt a nézetet
erősíti. Azonban ez a magyarázat ellentmondana sok eddig vizsgált
szövegnek, amelyek szerint az emberek időnként elutasítják „Isten akaratát” (Lk
7:30, ÚRK; vö. Zsolt 81:12-15; Lk 13:34). Ha a Biblia nem mond ellent
önmagának, hogyan érthetjük ezeket a szakaszokat egymással összeférő
módon?
A szakasz tökéletesen érthető, ha felismerjük
a különbséget aközött, amit Isten „ideális akaratának”, illetve „helyreállító
akaratának” nevezhetünk. Isten „ideális akarata” az, amit szeretne, hogy
megtörténjen. Ez akkor valósul meg, ha mindig mindenki pontosan azt teszi, amit
Ő szeretne. „Helyreállító akarata” pedig az, amelyben már számításba vett
minden egyéb tényezőt, a teremtményei saját – az Ő akaratától időnként eltérő –
döntését is. Ef 1:11 Isten „helyreállító akaratára” látszik utalni.
Isten előre tudása csodálatos, ismeri az
emberek minden döntését, a rossz döntéseket is, mégis eléri, hogy „minden
javukra van” (Róm 8:28, ÚRK). Hogy találhatunk vigaszt ebben?
KRISZTUS LEGYŐZTE A VILÁGOT |
Február 20 |
Csütörtök |
Amennyiben minden Isten ideális akarata
szerint történt volna, soha nem lett volna semmi rossz, csak a szeretet és
harmónia tökéletes boldogsága. Végül majd helyreállítja a világegyetemet
tökéletes, ideális akarata szerint. Mindeközben úgy viszi végbe akaratát, hogy
tekintetbe veszi teremtményei szabadon meghozott döntéseit.
Képzeljünk el egy cukrászversenyt! Minden
indulónak fel kell használni bizonyos hozzávalókat, de bármi mást is hozzátehetnek,
hogy a tetszésük szerint elkészítsék a tortát. Akármilyen sütemény készül is, a
végeredményt – legalábbis részben – néhány olyan összetevő határozza meg, amit nem
a cukrász választott.
Hasonlóképpen (e szűk korlátok között),
mivel Isten elkötelezte magát, hogy tiszteletben tartja teremtményeinek a
szeretethez kellő szabadságát, a világtörténelem sok „hozzávalóját” nem Ő
választotta, azok homlokegyenest ellentétesek azzal, amit szeretett volna.
Így nézve az isteni gondviselés nem csupán
egydimenziójú, mintha Isten egyoldalúan irányítana mindent, ami történik. A
gondviselésnek (legalább) kétdimenziójú nézete szükséges. A világban bizonyos
dolgok Istentől erednek, mások pedig (ezek mind rosszak) a teremtmények
szabadon meghozott döntéseinek a következményei. Sok minden történik, amit
Isten nem akar.
Milyen reményt kínál Jn 16:33 verse a
nehézségek között?
Emberek hite meginoghat, különösen a
szenvedés vagy megpróbáltatás idején, ha az a téves nézet él bennük, hogy Isten
megmenti (meg kell, hogy mentse) őket az élet szenvedéseitől és
megpróbáltatásaitól. Jézus azonban egészen más történetet mond, figyelmezteti a
követőit, hogy számítsanak megpróbáltatásokra, nehézségekre, ugyanakkor van remény,
mert Ő legyőzte a világot (Jn 16:33, ÚRK).
Érnek szenvedések és megpróbáltatások, ami
nem azt jelenti, hogy ez volna Isten ideális akarata ránk nézve. Mindig látnunk
kell a teljes képet: a nagy küzdelmet! Abban azonban bízhatunk, hogy bár a
gonoszság nem jó célt szolgál, Isten képes még a rossz dolgokból is jót kihozni!
Isten – ha bízunk benne – még a szenvedéseinket is felhasználhatja arra, hogy
közelebb vonjon magához, és másokkal való együttérzésre, törődésre késztessen.
TOVÁBBI
TANULMÁNYOZÁSRA: |
Február 21 |
Péntek |
Ellen G. White: Jézus élete. Budapest,
1989, Advent Kiadó, „Velünk az Isten” c. fejezet, 11-18. o.
„Megváltásunk terve nem Ádám bukása után –
mint utólagos megoldás – jött létre. A megváltás terve »ama titoknak
kijelentése« volt, »mely örök időtől fogva el volt hallgatva« (Róm
16:25). A megváltás terve azokat az elveket tárta fel, amelyek Isten trónjának
alappillérei voltak öröktől fogva. Isten és Krisztus kezdettől tudtak Sátán
hitehagyásáról, és arról, hogy az ember is bűnbe esik a lázadó megtévesztő
befolyása következtében. Nem Isten akarta a bűnt, de látta előre, hogy lesz, és
gondoskodott ennek a rettenetes veszedelemnek a legyőzéséről. Oly nagy volt a
világ iránti szeretete, hogy elkötelezte magát egyszülött Fia feláldozására, »hogy
valaki hiszen őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen« (Jn 3:16)”
(i. m. 13-14. o.).
BESZÉLGESSÜNK
RÓLA!
1)
Nem mindig az történik,
amit Isten akar. Hogy hat ez arra, amit a világ történéseiről gondolsz?
Gyakorlatilag mi minden következik abból, ha felismerjük, hogy Istennek vannak
teljesületlen vágyai?
2)
Visszatérve a csütörtöki
rész süteményes hasonlatához, érthető, hogy noha „Isten és Krisztus kezdettől
tudtak Sátán hitehagyásáról”, mégis vállalták a teremtést. A hozzávalók között
ott kellett lennie a szeretetnek is, a szeretettel pedig együtt jár a
szabadság. Isten képesnek teremtett bennünket a szeretetre, pedig tudta, hogy Jézust
majd keresztre feszítik. Ezek szerint Isten uralmában menynyire volt szent,
alapvetően fontos a szeretet, hiszen Krisztus inkább vállalta a szenvedést a
kereszten, mint hogy megtagadja tőlünk a szeretethez kellő szabadságot?
3)
Sokat panaszkodunk a
világ számtalan gonoszsága és a szenvedés miatt, de vajon mennyire gondolunk
bele abba, hogy Istennek milyen fájdalmat, szomorúságot jelent a szenvedés és a
gonoszság? Mit változtat a gonoszságról és a szenvedésről alkotott nézeteden, ha
tudod, hogy mindez Istennek is fáj?
4)
Sok minden történik a
világon, amit Isten nem akar. Hogyan segít elviselni a szenvedést, főleg amikor
értelmetlennek tűnik, amiből semmi jó nem származik, ha ezt figyelembe vesszük?
R. DÁNIEL IRÉN:
ÖSSZETÖRTEN
Uram!
Egészséget adtál,
mire nem vigyáztam.
Képességet kaptam,
amit nem használtam.
Irgalmadat adtad,
ezzel visszaéltem…
Lábadhoz zuhanok,
fájón, összetörten.
Gyógyulást kínálsz –
könyörgök érte!
Feladatot szánsz –
tettem kísérje!
Irgalmad újul –
mosd le a bűnöm!
Lábadnál pihenve
arcom derüljön!